REKLAMA

Skala pogardy płynącej od strony rządowej w kierunku nauczycieli jest straszna - Dorota Łoboda w rozmowie z Piotrem Najsztubem

Data emisji:
2019-04-08 16:00
Audycja:
Prawda Nas Zaboli
Prowadzący:
Czas trwania:
22:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

, a teraz ją pani Dorota Łoboda radna Warszawy liderka ruchu rodzice przeciw reformie edukacji dzień dzień dobra już sam to w samo wprowadzenie, mówi że będziemy rozmawiali, czyli strajk w szkołach jak jest w Warszawie bez pani przy okazji radną warszawską jak i warszawskich szkołach ten strajk przebiega w strajku przystąpiło ponad 8000 nauczycieli z 10  000 zatrudnionych w Warszawie to są nie tylko nauczyciele szkolni, ale również przedszkolni i do tego pracownicy obsługi Rozwiń » również strajkują w bardzo wielu placówkach na razie burmistrzowi zbierają dane na wygląda na to, że skala strajku jest podobna do tej, o których mówiliśmy, bo w ubiegłym tygodniu, czyli 62 % przedszkoli 90 % szkół podstawowych i 85 % szkół ponadpodstawowych w części z nich są prowadzone zajęcia opiekuńcza wyrazistych strajkujących szkół to oznacza, że działa świetlica i szczęście dzieci może zostać pod opieką kadry, która nie strajkuje, a część i to duża część jest zamknięta całkowicie, ponieważ nie ma tam żadnych nauczycieli lub jest ich zaledwie dwoje czy troje reżyserom zdradza, że ministerstwo edukacji poszukuje, że w szkoły nie mogą być po prostu zamknięte, że prawo na to nie pozwala z jak samorząd Warszawy się do tego pohukiwania odnosi czy ministerstwo właściwie poprzez kuratoria der słuchało i rozpropagował taką informację, że dyrektor musi zapewnić opieka zajęcia edukacyjne wychowawcze oraz nawet obiady, ale jeżeli w szkole pracuje tylko dyrektor to takie zachowanie ze strony kuratorium ministerstwa skrajnie nieodpowiedzialne, bo jeżeli ktoś zaufa tej informacji i przyprowadzili dzieci do szkoły, a szkoły warszawskie są olbrzymie po kilkaset dzieci to to zwyczaj nie zagraża bezpieczeństwu dzieci z uwagi na to rzeczywiście dyrektorzy występowali do burmistrzów z wnioskiem o wyrażenie zgody na zamknięcie szkoły z uwagi na niemożliwą niemożność zapewnienia bezpiecznych warunków przebywania dzieci i burmistrzowie takie zgody zadali też zgodni sprawa niczyim co jest, ale także samorządy z nie podzielają opinii ministerstwa, że ów można zmusić szkoły do pracy nawet wtedy, kiedy nauczyciele i kadra studium strajkują nie ma na czym przede wszystkim jesteśmy trochę bliżej ludzi niż pani minister i urzędnicy ministerialni marzymy o tym, że 1 dyrektor nie zapewni bezpieczeństwa uczennicami uczniom, bo po prostu nie ma takiej możliwości niż szukamy takich rozwiązań, które nie pogłębią chaos dlatego też, że dyrektorzy już wcześniej informowali o skali strajku w swojej szkole w i muszę powiedzieć, że warszawscy rodzice rajdu jest naprawdę zna wszystkich dumna stanęli na wysokości zadania i w tych szkołach przedszkolach, które zgłosiły, że będą strajkować nie ma żadnych dzieci dziś ma jednak ciężar opieki na siebie oczywiście przy pomocy niektórych pracodawców, którzy otworzyli kąciki dla dzieci pozwalali na pracę z domu albo pozwalali na przyjście z dziećmi na rozmowę prezentacja z Tuskiem z trenerem bramkarzy upodobała sobie, żeby też dzieci uczestniczyły przez chwilę w ich pracy zawodowej rodziców no bo w co będzie jak taka lekcja edukacji bateria w ogóle mam poczucie, że tego rodzaju sytuacje do stołu niesamowitą lekcję Obywatelską koło dla dzieci właśnie, bo po pierwsze musimy z nimi porozmawiać się porzucić paliwa jest wolny co to jest strajk dlaczego, dlaczego ludzie strajkują, że mają do tego prawo, że to jest jedno z obywatelskich praw też, że po raz niektórzy nauczyciele po raz pierwszy też na poważnie porozmawiali ze swoimi uczniami o swojej sytuacji, bo wiem ze szkół moich córek, że po przeprowadzeniu referendów strajkowych podczas godzin wychowawczych nauczycielki rozmawiały z uczniami mówiły jak jest wynik tego referendum tłumaczył, dlaczego będą strajkować też pytał się tej młodzieży, bo akurat moje moje córki są już starsza prowadziły dyskusję stale z tą młodzieżą UE o tym czy oni popierają strajk jeśli tak to co dlaczego, dlaczego nie, więc to jest naprawdę taka sytuacja niezwykła w Polskiej szkole, że się rozmawiamy ze sobą rozmawiać o sprawach trudnych my też myślę, że dla elit społeczeństwa to też sprawdzian, że zastanowimy się teraz tak czy mój pracodawca albo ja jako pracodawca pomogę jakoś w tej sytuacji, czyja jako matka mogę zaopiekować dziećmi Niewiem sąsiadki czy innej mamy z klasy, która nie może wziąć wolnego na czas strajku czy mogę przyjść z dzieckiem i co na to powiedzą koledzy koleżanki, kiedy dziecko i zalej herbatę na ich papiery np. więc jest to taka sytuacja, która może pokazać prawdziwą Solidarność to znaczy, że pewnego związku zawodowego tylko taką prawdziwą międzyludzką, ale niech pani też oprócz tego, że pani dawną Warszawę i liderką ruchu ulice przeci w reformie edukacji Jan takie wrażenie, że ten ruch, który zrodził się po spalonych moim zdaniem reformach minister edukacji narodowej z le i likwidacji i likwidacji innych szkół przekształcenia w inne w teraz po tych co i bez lat lat temu powstał rwetes znaczy ruch powstał w 2016 wtedy, kiedy reforma była na etapie procedowania w sejmie w i po 3 latach mam takie wrażenie, że trochę ten strajk dzisiejszy nauczycieli puentuje też mnie te zmiany w teczce są reformy edukacji że ta reforma wymogła nauczycieli i umiejętności ponad siły konieczność takiej reorganizacji, która właściwie przekreślenie, kiedy w sens edukacji w i teraz, kiedy jeszcze mieli za co zapłacić finansowo znaczy nie być za to wynagrodzeni no coś pękło i ja myślę, że ten dzisiejszy Stach strajk, który jest w sprawie wynagrodzeń nauczycieli też coś zmieni w podejściu to jest tzw. reformy edukacji ma pani taką nadzieję, że ten, że z ruchu rodzice przeci w reformie edukacji nabierze nowego wiatru żagle takie mam taką nadzieję pamiętajmy, że ten strajk jest wyłącznie dotyczy spra w płacowych, a to, dlatego że tak mamy skonstruowane prawo, że nauczyciele nie mogą w innej sprawie strajkować, więc strajkują wyłącznie bez postulaty płacowe natomiast tak jak pan powiedział ta frustracja w nich narastała to nie pojawiło się teraz to nie jest tylko i wyłącznie problem wynagrodzenia tylko tego rzeczywiście nieprzygotowana i nieprzemyślana reforma do ciąży łaźni wiarygodnie właściwie to oni musieli wdrażać się pomysły co, do których w większości nie byli przekonani, która okazała się chybiona na nich też skupiała się złość rodziców np. którzy widzieli bezsens i ogrom pracy, którą muszą wykonywać ich dzieci, którą egzekwują nauczyciela, ale oni też nie mają wyjścia, bo zostali przygnieceni ze przeładowane podstawą programową i biurokracją i tym wszystkim się z reformą wiązało z którymś momencie też są takie poczucie, że to pękło także nauczyciele powiedzieli dość, że nie tylko w leżą na nich zrzucać odpowiedzialność, ale również bardzo słabo wynagradza jeszcze się nimi pomiatać, bo pamiętajmy, że niezwykle ważny jest wątek tego co się mówi o nauczycielach i jak się mówiąc o działalności reagują na znak terroryści, gdy biorą dzieci za zakładników to nieroby po są ludzie, którzy przeszli negatywną selekcję do zawodu w UE i t d . tak dalej zarabiają prawie posłowie jak powiedział 1 z posłów, a pracują 3 godziny dziennie co powiedział wiadomości skala tej nieprawdy i tej pogardy, która płynie gdzieś z mediów rządowych i od polityków związanych z prawem sprawiedliwością i straż ma też pamiętajmy, że dzieje się to wczasach w, kiedy posłowie senatorowie pracują na najmniej z takiej kadencji posiedzenia zwoływane są tak rzadko w, że właściwie to, że to jest śmieszne, że po co nam w takim razie ten parlament skoro w mają się zbierać raz na miesiąc w Wilnie na kilka dni to niema większego z sensu, ale czy pan czy myśli pani, że ten dzisiejszy strajk i dyskusja wokół edukacji spowoduje, że uda się jeszcze coś przed jesienią, kiedy ma nastąpić z tą nie miał, ale jak na własny Armagedon w podwójnych roczników w klasach i tak by rywale czy uda się coś jeszcze w tej sprawie to jest tzw. reformy edukacji zrobić jeszcze przez kilka miesięcy, a moim zdaniem to jest już za późno my już wszyscy jako samorządowcy Amy nauczyciele dyrektorzy szkół jesteśmy przygotowani rekrutacja za chwilę się zaczyna, więc tutaj Menis nie zmienia ani z nim też podstaw programowych, bo one nie zależą od nauczycieli niezależnie od samorządu tylko zależy od rządu rząd nie wykazuje żadnej woli zmiany w tym zakresie wręcz przeciwnie pani minister Anna Zalewska z bardzo zadowolona z wdrożonej przez siebie reformy jak się okazuje premier Morawiecki wicepremier Beata Szydło również natomiast myślę, że jedyna pozytywna rzecz, która się wydarzyła i myślę, że ona będzie jednak miała skutek taki o odleglejszych oczywiście niż jesień to jest to żadnym przeznaczyliśmy na poważnie rozmawiać edukacji zobaczyliśmy, że nadszedł taki moment, kiedy ta nie może funkcjonować dalej tak jak funkcjonuje do tej pory i że potrzebna jest gruntowna zmiana i ona nie będzie polegała ona znowu przywrócenie gimnazjów n p . nie na zmianie strukturalnej, bo to niewiele wniesie natomiast na taki, że danej zmianie dotyczącej modelu pracy z uczniem dotyczącej tych podsta w programowych i również wynagrodzeń i statusu nauczyciela i też tego w jaki sposób my kształcimy tych nauczycieli w Słowenii nią dziecka i uczniów to jest podstawowa tak od tego musimy zacząć, bo modele kształcenia mamy taki dziewiętnastowieczny mamy takie uczennice i uczniów gnębionych przez szkołę tak w mini zachęcamy również państwa, bo teraz na chwilę zawiesimy to rozmowa, ale państwa zachęcam zabrania głosu na temat strajku nauczycieli proszę do nas pisać na adres mikrofon małpa TOK FM, a ja w imieniu Michała Janczury zapraszam również audycję mikrofon TOK FM, która w całości będzie poświęcona w państwa głosom na temat rozpoczętego dzisiaj strajku nauczycieli teraz informacja po nich wróci trio nadal moim państwa gościem jest pani Dorota Łoboda radna Warszawy liderka ruchu rodzice przeciw reformie edukacji pani Doroto strajk dziś za czołową nosi tytuł bezterminowy, czyli do skutku w Chinach władze Warszawy w co w ogóle można przygotować taką bestię na taki bezterminowy strajk czy władze Warszawy świat zastanawiał co będzie to będzie trwało tydzień 2 w liście zastanawiamy się od kilku tygodni, odkąd został powołany sztab kryzysowy do planujemy różne scenariusze na UR również związane z czasem trwania strajku tutaj takim newralgicznym momentem będzie czas egzaminów, bo w środę zaczynają się egzaminy gimnazjalne, a w przyszłym tygodniu egzamin ósmoklasisty ołów i też, że nowy nie jako miasto czuwamy nad tymi sprawdzamy czy egzaminy będą się mogły odbyć się wygląda na razie na to że, że w większości szkół tak, choć miała zająć się, choć nadal tak prawdopodobnie zorganizowana w oczy to jest także w są takie szkoły, w których niski koronie strajkujących nauczycieli lub są takie szkoły, w których nikt nie strajkuje jest już bardzo niewiele, ale trochę taki jest im na prawdopodobnie nauczyciele zgodnie z nowym rozporządzeniem MEN będą mogli iść do innej szkoły pilnować dzieci podczas egzaminów na bardziej bardziej problematyczne po tym, sprawdzaniu egzaminu, bo do pilnowania nie trzeba mieć specjalnych kwalifikacji wg rozporządzenia MEN podkreślam, bo wcześniej trzeba mieć było natomiast teraz mamy obniżą te wymagania normy z dość egzamin będzie musiał później sprawdzić numer sztab kryzysowy działa nieustająco strona z edukacją krótko Warszawa PL są bieżące informacje dotyczące skali strajku tego, które placówki przystąpiła, jakie proponujemy zajęcia i programy dla dzieci, które nie są tego dnia w szkole czy przedszkolu, w których będą mogły uczestniczyć natomiast jest to sytuacja kryzysowa, więc my nie wiemy co się wydarzy i jak długo ten strajk potrwa na pewno będziemy informować mieszkańców, bo taka jest nasza rola przede wszystkim my też zapewniać bezpieczeństwo dzieciom, które do szkół jednak przyjdą i tych zajęć opiekuńczych będą uczestniczyć również tym, które chodzą po prostu po Warszawie, bo są już w takim wieku, że mogą czas spędza samodzielnie no i tutaj też, że są wzmożone patrole straży miejskiej, żeby tym dzieciakom zapewnić bezpieczeństwo należy bardzo pani, że taki tygodniowy strajk np. gdy miał trwać tydzień to będzie katastrofa dojazd nie tylko dla szkół no i czy w ogóle to jest katastrofa, że doszło do takiej sytuacji, że 2 strony nie pod nie mogą się porozumieć z i przy czym tutaj zdecydowanie obwiniam stronę rządową za zatem brak porozumienia, bo nie zaproponowała nic nowego nie wyszło naprzeciw oczekiwaniom nauczycieli, więc to z tego punktu widzenia to jest katastrofa, ale z punktu widzenia demokratycznego państwa NATO i strajki się zdarzają tak to nie jest sytuacja działa on my wrzucali pieniądze zostaną lokale no co się dzieje co się dzieje w innych krajach takiej jest prawo takie sprawy o demokratycznych społeczeńst w, że możemy strajkować nauczyciele z tego prawa korzystają oczywiście powoduje to wiele komplikacji oczywiście utrudnia życie natomiast, że normalni to sytuacja, której nie da się w żaden sposób ogarnąć więc, więc myślę, że rząd tutaj Ian z tak duet ten strajk będzie przebiegał tak długo miasto będzie ono informować wspierać się szkoły przynajmniej te częściowo, które zapewniają zajęcia opiekuńcze dzieciom natomiast ja cały czas liczę na to, że jednak rząd potraktuje poważnie te żądania nauczycieli jednak usiądzie znowu dostał, ale z jakąś nową propozycją Anię ciągle tę samą, która była satysfakcjonująca tylko dla władz Solidarności ta knajpa proxy radnego PiS -u, ale nie, dbając o to, bo może testem moment, kiedy pani ruch, czyli ruchu rodzice przeci w reformie edukacji powinien w awans może wzmocnić swoje działania może to jest moment, kiedy można jednak z psami doprowadzi do tego, żeby minister Zalewska zapłaciła za ten bałagan, który spowodował bardzo bliska wślizgiem bardzo bardzo byśmy chcieli no oczywiście są łuki petycje podpisane przez tysiące ludzi domagających się albo dymisja Anny Zalewskiej albo przynajmniej nie zasłania jej do europarlamentu także, bo musiała tutaj pozostać jej być 1 września 2019 roku i patrzeć na ogrom chaosu i na tę katastrofę, którą spowodowała też za nią odpowiedzieć natomiast powiem tak oczywiście temat rozliczania władz reforma to jest 1 temat, ale my w tej chwili już jednak zabiegamy w przyszłości robimy ten krok dalej i uczestniczymy w zespołach, które planują rzetelną prawdziwą zmianę na przyszłość także, kiedy mam nadzieję we wrześniu Czech jesienią zmieni się władza to żeby, żeby zająć się na poważnie edukacją i żeby zostawić za sobą ten bałagan i zacząć działać się na rejs główne postulaty w tych grupach dyskontową jest tożsamy z tak przede wszystkim, ale zmiana modelu nauczania, a także, by szkoła uczyła kreatywnego myślenia uczyła samodzielności i uczą odpowiedzialności, żeby była nastawiona na współpracę ani na rywalizację, żeby odejść od tego dziewiętnastowiecznego modelu, kiedy to nauczyciel tylko przekazuje wiedzę i bez wiedzy encyklopedycznej nauka na pamięć, żeby jednak to była praca metodą projektową, żeby te szkoły były bardziej autonomiczna i bardziej demokratyczne dobrze, ale czy chcecie zmienić też ogólny model, w których nazywam edukacja dla firm, że mamy zna nasze polskie szkoły to się mam zdanie wdrożyła w połowie lat dziewięćdziesiątych, kiedy szkoły się zamienimy właśnie takie miejsca do produkowania pracowników Doda korporacji nie tylko w Aleppo i podziękowania pracowników czy nikt w tej sprawie chcielibyśmy też zaczynamy od tego pytania kim ma być absolwent tej szkoły, jaki ma być człowiek, jaki to ma być obywatel czy to ma być właśnie pracownik realizuje marzenia może domagać się właśnie człowiek, który działa w społeczeństwie są odpowiedzialne jest tolerancyjny jest otwarte i nie jest nastawione wyłącznie na karierę przede wszystkim to musi być szkoła na prawdę, która wyrównuje szanse, bo mamy z tym bardzo duży problem i mamy wbre w temu co twierdzi pani minister miała ta reforma niwelować dużą różnicę pomiędzy z w poziomie edukacyjnym pomiędzy małymi miejscowościami wsiami czy pomiędzy środowiskami takimi dysfunkcyjne Mięciel i defa oraz zwanymi, a tymi dziećmi z dużych miast uprzywilejowanych środowisk i to ona prawda to jest rzecz, którą kolejna reforma powinna zmniejszać tego się zniwelować całkowicie nie należności drogą podążać właśnie to można zrobić ten wcześniejszy wiek pójścia do przedszkola do szkoły na talerz jest to jest naprawdę rzecz kluczowa i o to mam największy żal do Anny Zalewskiej, że zlikwidowała obowiązek przedszkolny dla pięciolatków nawet nie torze podniosła wiek szkolny do lat 7, choć też uważam, że to był zły krok natomiast to, że za małych miejscowościach na wsiach czy właśnie w tych słabszych społecznie środowiskach dzieci trafiają dopiero jako sześciolatki do systemu szkolnego to sprawia, że ta różnica edukacyjna już na starcie, kiedy najłatwiej jest się zniwelować robi się olbrzymia, bo w dużych miastach dzieci idą do przedszkola mając na 3 noże i znów mają też okazje żyją społecznym życiem i tam żyją społeczne życie natomiast właśnie w w tych słabszych społecznie środowiskach dopiero szkoła czy przedszkole jest miejscem, gdzie ktoś zauważy, że dziecko wymaga wsparcia, że za słabo, mówi że nie dosłyszy, że ma jakiś się specjalne potrzeby edukacyjne albo zwyczajnie, że jest głodna brudna i że np. jest przemoc domowa ataki zimy to zaniedbamy na tym najwcześniejszym etapie to o tym co trudno wyrównywać, więc to jest na pewno pierwszy krok, który powinniśmy zrobić, a później również starać się wydłużyć ten czas edukacji ogólnej, którą reforma Zalewskiej skróciła 9 lat do 8 to też jest fatalny w ogóle niespotykane w Europie krok nigdy nikt żadne żaden kraj nigdy nie skrócił czas obowiązkowej edukacji ogólnej, a raczej tendencja do jego wydłużania nam się udało być pionierami w tejże dziedzinach wyraźnie pokazuje, o co chodzi minister Zalewskiej, że ona jednak cel produkować pracowników mają dla tak cały ten nacisk na na szkolnictwo branżowe, w którym też nic nie zmieniło ja nim być zły ruch, bo uważam, że powinniśmy mieć dobre szkolnictwo branżowe i niekoniecznie każdy musi iście do liceum zdać maturę iść na studia absolutnie nie natomiast nie zmieniliśmy nic o szkolnictwie branżowym one zadania atrakcyjna nadal nikt nie chce go wybierać i nadal produkuje bezrobotnych, więc to jest też, że coś do zmiany natomiast też mam oko nie zgadzam się na to, żeby czternastolatek haki co jest teraz ósmej klasie muszą podjąć decyzje, jaki ma wybrać zawód, bo tak się teraz dzieje także bardzo ten próg selekcji obniżyliśmy przez skrócenie tego czasu edukacji ogólnej na taki czternastolatek on jest gotowa na to, żeby podjąć taką decyzję, która zaważy na jego rzecz, więc jednak ten czas edukacji ogólnej powinien być wydłużony dla dobra nas wszystkich na minister Zalewska 1 uważa inaczej jest bardzo z tego dumna, choć sama pani Maria z tym, że te mniej niż centralny uśmiech powoli zaczyna znika z jej twarzy w ogóle zniknęła też sama pani Anna Zalewska, bo negocjacje prowadziła premier Beata Szydło, a ze strony ministerstwa wypowiadał się Maciej Kopeć na dzisiejszej konferencji, która naprawdę została zwołana w nos kluczowym momencie, kiedy wiele w polskich szkół strajkuje na tej konferencji również nie było pani Zalewskiej podobno pracuje w ministerstwie czym teraz rozmywa się z usług wiem, że to jest chyba najbardziej liczny strajk to z osiemdziesiątego dziewiątego roku waloryzacja byśmy mieli okazji, ale oferentów co prawda ministerstwo oczywiście posługuje się kimś alternatywnymi danymi natomiast te, które spływają z województ w konkretnych szkół pokazują, że to jest albo strajk na olbrzymią skalę, że do 80 % nauczycielki nauczycieli strajkuje aż do setki tysięcy ludzi strajkują no ta nie zdarzyło się z nim może na Litwie moim zdaniem teraz już porównywanie 450 % 70 % matek z 50 % to oznacza, że kilkaset tysięcy ludzi przystąpiło do strajku i to nie są członkowie ZNP tak jak próbuje się to przedstawiać to nie są ludzie zmanipulowani przez Sławomira Broniarza tylko to są ludzie, którzy powiedzieli mamy dość no wygląda na to, że być może premier Morawiecki w ostatniej chwili rzutem na taśmę daje im pieniądze co oczywiście sprawy nie załatwi może zgasić trojga sprawy nie załatwi czy ten strajk nie pokazuje, że czynniki społeczne nie rządowe powinny mieć większy udział w planowaniu edukacji w kształtowaniu tej edukacji, że nie można tego zostawić politykom partii rządzącej, ale oczywiście, że takie uważam, że w ogóle działania dotyczące edukacji powinna być silna tworzone w gronie eksperckim i rzeczywiście powinna być taka komisja, która nie będzie składał z polityków tylko będą tam ludzie, którzy się na tym znają, ale przede wszystkim to co najważniejsze reformy edukacji nie może dokonywać się bez udziału ludzi, których ona dotyczy, więc nie możemy reformować szkoły nie, słuchając głosu nauczycieli nie, słuchając głosu uczniów, dlatego że samorządy, które wierzą, że jury finansują oni w UE i są tak naprawdę najbardziej odpowiedzialna za szkoły, bo o nowo nie tylko finansują, ale również szkoła czy przedszkole jest elementem miasteczka wsi i dużego miasta i my i tak będzie zawsze jednak samorząd powinien mieć dużo dopowiedzenia, bo też duże łoże na szkołę i tego no tak przeprowadzonej reformy już wielokrotnie mówione reforma Anny Zalewskiej to gorzej przeprowadzonej trudno sobie wyobrazić właśnie z pominięciem głosu ekspertów z pominięciem nawet wbre w głosom ekspertów z pominięciem głosu nauczycieli rodziców uczniów i samorządów to jest absolutny skandal w tym zakończmy, życząc nauczycielom i uczniom przy okazji szczęśliwego zakończenia tego strajku w bardzo dziękuję za wizytę wstyd dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRAWDA NAS ZABOLI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Zabierz TOK FM na wyjazd - teraz 30% rabatu na każdy z pakietów Premium. Słuchaj TOK FM gdzie chcesz i kiedy chcesz!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!