REKLAMA

Wojciech Malajkat: "Stowarzyszenie umarłych poetów" nie miało być polityczne

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-04-09 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:07 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są reżyser Piotr Ratajczak i aktor Wojciech Malajkat. Rozwiń »
Rozmowa o spektaklu "Stowarzyszenie umarłych poetów", przygotowanym przez artystów w Och Teatrze. Czy szkoła jest nadal polem bitwy? O jakiej szkole marzyliśmy, za jaką szkołą tęsknimy?

Wojciech Malajkat: "Ludzka szkoła to taka, która uczy nie przez opresję i restrykcję, ale przez radość poszukiwania" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista ludzie próbują nas stłamsić tak wolnym tłumaczeniu brzmi pierwsze zdania są ludzie nareszcie zespołu oddechu z roku 60 tego piątego piosenka, która często pojawia się w spektaklu Stowarzyszenie umarłych poetów 1 z najnowszych entuzjastycznie przywitany spektakli w warszawskim Och-teatrze Piotr Ratajczak reżyser przedstawienia jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie ogrodzenie jest z nami również grający w spektaklu główną rolę Wojciech Rozwiń » Malajkat wcielający się w rolę charyzmatycznego nauczyciela Johna Heitinga rektor Akademii teatralnej w Warszawie witam serdecznie dzień dobry w szkołach chodzi nam ostatnio bardzo pogłowie w rzeczywistości, która niestety trochę skrzeczy strajk nauczycieli reforma lub jak kto woli, gdy reforma protesty podwójne roczniki szkoła również na deskach Och, teatru szkoła dobrze nam znana z wybitnego filmu Petera Weira 1989 roku nagrodzonego Oscarem za scenariusz Tomasz man nie lada wyzwanie tak naprawdę wziąć na warsztat i przetłumaczyć na język teatru tak kultowe zjawisko, bo z tym filmem to trochę było tak, że każdy, kto go zobaczył musiał go pokochać i każdy marzył, żeby film stał się rzeczywistością, ale próbowaliśmy jakoś się z tym polscy mitem zmierzyć, a ze specjalnie o tym, rozmawialiśmy jak to bardzo jest ikoniczne FIM dla nas wszystkich i jak ja tylko wspominam o swoim doświadczeniu z jest zbycie w liceum jest wybitną polonistka już, jakie żegnaliśmy wchodząc na ławki mówiąc kapitanie mój kapitanie, więc więcej tamie bardzo osobisty wątek, ale tak to to podeszliśmy do tego jak do normalnej realizacji imprez bez myślenia o robinie Williamsie o o tym filmie Petera Weira faktycznie wybitnym i mieliśmy scenariusz napisany przez przez scenarzystę filmowego i z którego korzystaliśmy no i próbowaliśmy stworzyć autonomiczną rzeczywistość, ale jednak, uprzedzając może pytanie zanurzoną w bardzo, a wraz z takim być uniwersalnym czasie, dlaczego był pomysł na początku kiedy, kiedy ja zaczął przymierzać się do do do pomysłu w ogóle tej realizacji, żeby to zaktualizować, żeby napisać o stowarzyszeniu umarłych poetów o Polsce dzisiaj o dowód, by szalenie depresyjnej polityczny spektakl ale jakby też też wymóg taki, żeby korzystać z USA już amerykańskiego i ani nie było możliwości tak naprawdę jest tak silnie osadzonej na kulturze anglosaskiej relacje między między bohaterami między postaciami, że nie zdecydowaliśmy się NATO i zostaliśmy bez takiej wersji angielskiej, a anglosaskiej troszkę ją czyszcząc, żeby przynajmniej z takiego RSS epoki, żeby to miało bardziej taki charakter uniwersalny, gdyż polskie wątki się pojawiły w spektaklu pojawiło się polskie wątki, ale pod postacią poezji, ponieważ nasi bohaterowie czytają i zarażają się poezją w jaskini, więc zrobić, że takie takie popołudnie z SLD z chłopakami z aktorami czytaliśmy swoje ulubione wiersze czasem te wiersze czasem rebelianckie wiersze i potem żeśmy nie kosztowali ten trend ten, kto to przedstawienie właśnie wybranymi wierszami mi się udało też w zainstalować 1 z moich ukochanych wierszy, czyli SC Czesława Miłosza, w czym chcieliście, żeby ten spektakl miał taką uniwersalną wymowę właśnie poprzez ciasno, bo tak naprawdę ta historia dzieje się w latach pięćdziesiątych film jest z roku 81009. ale ja mam takie poczucie, że przez dobór piosenek przez to pomieszanie nowoczesności ze współczesnością ten czas jest bardzo umowne normę teraz tak dokładnie dokładnie myślę, że my tak tak konkretną sytuację polityczną i sytuację w edukacji, że właściwie nie trzeba pchać jak jakiś aluzji 33, jakiego się jakieś pomostu do rzeczywistości to i tak się samo rodzin w dół w umysłach widzów wrażliwości widzów tradycja dyscyplinę honor doskonałość dochód do takiej szkoły panowie chodzili i chodził do podstawówki błękitnej, którego patronatem, bo milicja Obywatelska, ale jakoś tak nie pamiętam, żebyśmy takiej szczególnej dyscyplinie tam funkcjonować pamiętam tylko, że dyskoteki to była trauma, że rzecz dyskoteki nie były odtwarzane jeszcze z kaset czy nie, bo muzyki dyskotekowej zawsze przyjeżdżała grupa rockandrollowa amatorska z milicji Obywatelskiej i chłopaki w mundurach grali na gitarze na syntezatorach to była trauma młodzieżowa atak politycznie to to nie zmieni, bo w konserwatywnej szkole handlu na normalnej publicznej dopiero wprowadzali religię do szkół jak byłem w szkole panie Wojciechu Janie element tarczy tylko na przysposobieniu obronnym miałam dosyć restrykcyjna pani profesor, która wymaga od nas 7 uniformu pod postacią niemieckiego 3 trans w granatowych spodni i białej koszuli i z nim w starciu z niedzieli z żywymi tarczami mam nadzieję, że rząd zamierza pani Hanna dziewczyny przyznały nam w ostatniej chwili tuż przed lekcją potem się tym starciu z centrum to już się pozbieraliśmy osiągnięciem było ruszyć w NBA może to był właśnie ten czas się w myśl emblematów wstydziliśmy to było dziwne teraz patrzę na to co jakiś takie różne typy personalne wspomnienia właśnie takiego kogoś może spotkane go na tej ścieżce edukacyjnej niezwykłego spotkania z dziewiątą nauczycielkę Henryka Wajs mogę powiedzieć czy Szczecinie w liceum Ogólnokształcące nr 10 to, bo to pod oświadczeniem faktycznie Jim Bob ras, gdyby nie jest to nauczycielka to ja nigdy się nie zajmował teatrem to na pewno, dlatego że któryś momencie dostałem przekaz, że mam iść na próby Hamleta młodzieżowe otrzymam role się zaczęło jakoś jazda w tym temacie, czyli historia ze stowarzyszenia umarłych to dokładnie tak w przypadku dietetycznym paru jantaru to ich nauczycieli, którzy zmienili moje życie i linii to był cios, bo inżynierem teraz się, kto jest w szkole na to być ludzie, którzy kochali uczyć wiedzieli, że to jest ich nim posłannictwo, a nawet strusie nie mają tak nazwać i my nie wyobrażam sobie, że mogą inaczej i on poniesie pani pyta o honor tradycja i dyscypliny i doskonałością w poza dyscypliną może rzeczywiście do niego zepsuć psuje restrykcyjnie przestrzegana to oni pod skórą przekazywali nam o to wciąż ich 3 dzięki czemu teraz, więc czarne co białe na świecie komu mam współczucia dla kogo mam rozliczać w stowarzyszeniu umarłych poetów spektakle w Och-teatrze po nim właśnie dzisiaj rozmawiamy w kulturze osobistej Piotr Ratajczak reżyser przedstawienia i grający w spektaklu główną rolę Wojciech Malajkat są gośćmi kultury osobistej zawsze wracamy do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informacje o dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska o stowarzyszeniu umarłych poetów najnowszym spektaklu w Och-teatrze w Warszawie rozmawiamy dzisiaj w kulturze osobistej moimi gośćmi są Piotr Ratajczak reżyser przedstawienia i grający główną rolę w spektaklu charyzmatycznego nauczyciela Johna Heitinga Wojciech Malajkat witam panów raz jeszcze serdecznie spektaklu starcie 2 wizji edukacji jakże aktualna opowieść na dzisiejsze czasy niesamowite jak ważnym głosem może nie jest aż tak się wydaje w tej toczącej się dyskusji, a na temat cen i szkolnictwa no, a pewnie nie jest naszym zadaniem czy celem, żeby nikt tutaj się leniwie po mówią o opowiadać natomiast moje ja myślę, że to się dziś za każdym razem przed spektaklem będzie rodziło w waszym celem jest opowiadać jak tak natomiast im mniej jeśli się będzie rodziło i taki bunt wobec wobec tego co się dzisiaj w edukacji dzieje no to ja będę bardzo szczęśliwy i wydaje, że ten spektakl poza swoimi walorami artystycznymi rozrywkowymi też będzie miał też taki walor buntowniczy 332 z rzutem na nasze rozmowy i pomysłu powstał, w jakich pół roku temu tak zaczęliśmy od czego przymierzać ją opowiadać o tym, potem przyśpieszyliśmy, kto przed każdym dniu przed każdą premierą, ale nikomu z nas nie przyszło do głów, że 2 dni po premierze ukaże się oficjalny raport rządu, że Polska szkoła tkwi w dziewiętnastym wieku oraz niższą niż słowa rano ludzi, którzy coś podliczyli mniej niż dokonali ich weryfikacji noże tydzień po premierze będzie strajk nauczycieli dlatego też z kieszeni omawialiśmy, więc Arnold tak niechcący trochę może wpisaliśmy się w rytm jakiś wydarzeń jak mówił Piotrek no to nie jest nasz cel już to nigdy nie miało być przedstawienie polityczne ani, a w Żninie towarzyszył temu to żaden taki zamiar natomiast nagle okazało się, że jest niezwykle aktualne, ale raczej przez emocje przez tęsknota tak dziś wydajemy rocznie powiadamiani o tym, systemie, który teraz panuje, który jest właśnie poddawany krytyce i oglądany ze wszystkich stron tylko o tym, że każdy z nas albo był szkolenia albo ma dzieci szkolne i o jakimś marzyła, by dla siebie albo dla swoich dzieci prawda i krzyż marzeniem tak cudowna taka emocjonalna właśnie rodzaj takiego emocjonalnego napięcia między naszymi marzeniami wszystkich tak naprawdę odczujemy to na sali, kiedy zrywają się brawa na koniec o, o czym tak naprawdę wszyscy tęsknią do czego w Tarnobrzegu do tego, żeby to jakaś szkoła była ludzka co to znaczy ludzka szkoła i taka, która uczy szukać też, ale uczy się zacznie się z opresji i restrykcje tylko przestrzeń wspólną radość poszukiwania tego czegoś co nazywamy ogólnie nauką już 7 z nich nie zmienia od lat, że to jest jednak trochę wpisane niestety w szkołach, że to jest polem walki pole konfliktu, że niestety jest to miejsce, gdzie rządzili zazwyczaj przemoc taką szkołę też pokazujecie spektaklu i taka rzeczywiście jest była 5313320 lat temu takie pole bitwy trochę ludzi gra toczy się nasze serca i duszą, ale nie musi też pokazujemy czasów straszy, że nie musi niech nikt nikomu nie kazał wynika, że mamy nadzieję na studiach, kiedy uczą młodych nauczycieli niż u nich wyższych szkołach pedagogicznych, że to oni mają mieć zawsze rację tak mnie nic o tym nie wiem w każdym razie jeśli tak uczono triumfator w tym, że to jest jakaś immanentna cecha, bo interesy przypominam, że to jest gra w tym sezonie trzeci mieszka tam, gdzie pojawi się szkoła wcześniej było Ferdydurke w teatrze w Gnieźnie i ostatni dzwonek elewacja filmów w szkole teatralnej i nam jak kot jakakolwiek by epoka nie była ofert Kalata 30 ostatni dzwonek w PRL przekroczyliśmy na dzisiaj no i nasz piknik nad cały czas ta walka konfrontacja właściwie się odbywa, jakby nie było wyjścia jak nie było rozwiązania jakichś dziwnych zapamiętany model nie wiadomo dlaczego taki powstał w obszarze można w czapce, a podobno podobno wszystko polega na tym, żeby być szczęśliwym ostatnio za nos, ale rozmawiamy z lubelskimi premier rząd realizuje w tej chwili postu western kowboj, którego akcja toczy się w pokoju nauczycielskim rozmawiałyśmy o nauczycielskich frustracjach i o tym, że tak mało wśród nas nauczycieli szczęśliwych i myślałyśmy, że to jest cel jednak klub tego wszystkiego Chin niestety to jest to jest zachowanie w pamięci poza tą nauczycielką generalnie nauczycieli, którym się nie chce ci, którzy mają depresje Delia chodzi tak odczuwam, ale wciąż są również są sfrustrowani niż o łaskę lub od od aut tt tt lekcję tak no od 2 i konsumują i dziś o takie poczucie główne po trzecie ze szkoły, jaki wynoś się to poczucie potwornej straty czasu czy, że miliony zajęć godzin lekcyjnych to była niesamowita strata czasu najnowszych żużlowe zawody przyjdą, gdy po 1 000 000 rzeczy naprawdę robić w tym czasie i jak mi córka czasem mówi, żeby nie chciała iść do szkoły, bo coś jest na to jak ją argumentu Hanna Zdano, bo rozumiem to od początku do końca w NATO jest też opowieść trochę pan wie co to wspomnianą opowieścią o zdrowym bądź o tym, że czasem gorzko smakuje, ale warto się czasem dać uwieść właśnie buntowi, chociaż czasami niestety cena jest bardzo wysoka i w no to rozmawialiśmy o tym, że przy okazji prób, że rząd jest coś takiego Novum tynki King ciągniętych tych tych uczniów, ale na pytanie jest takie na ile można brać odpowiedzialność za tych młodych ludzi kiedy, gdzie się kończy ta odpowiedzialność a gdzie ona występuje na przeboje się przykład Grotowskiego i jego aktorów dziś porzuconych później był zmagający się z represjami Nobody in inna sytuacja, ale jednak mamy sytuację, gdzie mamy kogoś charyzmatycznym to przyciąga uwodzi niesamowicie no a potem musi w umiejętny sposób tych młodych ludzi zostawić powiedzieć im na iście szukajcie sami już konieczny znalazła idealną do zera to odejście było narzucone litrów na sekundę do tego masz tak chodzi o torze ten problem nie dotyczy tylko niestety szkoły i uczniów, ale w domu albo nieszczęście, z którym mamy do czynienia nie dzieje się tak naprawdę przez szkołę tylko przez szczury się montażu surowego ojca tak to dramat, który się odbywa bandziorów akurat tyle znaczą one, że do tego wszystkiego jeszcze przykładają urodzić się rękę może czasem właśnie ci sami nie szanują nauczycieli w domu we wnętrzu, kto to jest już, że jest głupi dzieci potem idą do szkoły mówi ono już dzisiaj głupi no nauczyć w Wojciech Malajkat rektor Akademii teatralnej w Warszawie to był pierwszy wybór to bunt nowy tynk tak nocował w NHL jest bardzo fajny gość w tych rozmowach z 6 trojga miliony ton, a nie do wieży już nie będę grała była debata turysty z panią Krystyną Jandą żeśmy różne różne warianty wymyślali, ale to kozaków jest w kuluarach jeszcze Wojtkowi opowiem tę swoją drogą zabawne aha, czyli my nie możemy liczyć na to powie strefy Harriet uda się je także tajemnice Echo tego nawet w podcaście niestety państwo szef Enefit okrzyk panie Wojciechu hasie mierzył lans podwójnym wyzwaniem czasami stan wykładowcą akademickim od lat obecnie rektorem Akademii teatralnej i myślę, że ten spektakl może być też taką dla pana konfrontację z tą etyką nauczycielską inną częścią samego siebie trochę tak, ale na szczęście uczy w szkole, która ma polegać na wolności na radości na otwartości, gdzie jedynym limitem ma być wyobraźnia moich mam nadzieję, że ta jest właśnie, że tak jest w jak wszyscy moi nauczyciele tak uciążliwe Georges, a przestrzeń pokonywanie swoich tylko on właśnie ograniczeń dochodzi się do tego warsztatu, a artystami i tak muszą być wszyscy, bo szkoła tego nie nauczy w MON też bezzasadnych bez moje pytanie kim rektorem jest Wojciech Malajkat czy bliżej młoda żona Kiplinga czy do gry na Nolan dyrektora elitarnej Akademii oznaczałby prezesa PZPN bezzasadne zdarzały się zrobić sondaż czy dobrze to w takim razie kolejny mam nadzieję zasadne pytanie czy bardziej refleksja tekst przetłumaczył na tekście scenariusza tekst spektaklu przetłumaczył na 1 z najlepszych tłumaczy nasz Wojciech Bartosz Wierzbięta wielka jego zasługa, że ten tekst po prostu niesie aktorów najprzód AB, ale też trzeba powiedzieć tak, że na pewno z drugiej strony korzystaliśmy też scenariusza filmowego ze względu na to, że kilka scen są możliwe włączyliśmy się z filmu trzeba też powiedzieć, że jest ubrani na przytoczone już tak powiem potocznie Orwella oczywiście trzeba się, więc inaczej trzeba wspomnieć 22 czynniki jeszcze czy Maria Marcinkiewicz główną do tematu różdżkę, która wiele fragmentów gdzieś tam Malinie przepisywała ale, ale dziś Gminny wkładała w usta aktorom Ghany Andre GE ni AK osad samych aktorów, którzy w wyniku tej współtwórca ami przedstawienia na pewno coś się nie niech go w ogóle przystępne też tekstu magister cały czas żeśmy sprawdzali jak ona brzmi co coś co jest optymalnym rozwiązaniem i moim zdaniem dlatego też ten tekst tak dobrze brzmi dzisiaj w na scenie w OFE oraz w mówieniu, że jestem cieka w jak wyglądał ten proces dobierania aktorów, bo drużynę do drużyny, bo tak no tak naprawdę drużyną są z pewnością Adrian Brząkała Maciej Musiałowski mnie widział na kratce wersję spektaklu z dniem wejścia Maciej musiał grać wymiennie Radomir Rospondek Jakub Stasiak Aleksander Sosiński Jędrzej Bielecki zgrali się na scenie tak jakbym miał takie wrażenia, gdy studiowali wszyscy na 1 roku aktorstwa, a niemal każdy chyba przyszedł do ruchu z innym doświadczeniem na karku no tak nawet to mój temat naszych różnych rozważań i żal tych głupich żartów Łopacki no bo mamy i studentów w po szkole krakowskiej łódzkiej warszawskiej i wrocławskiej, więc dałam cały pakiet szkół teatralnych na nie broni fantastycznie są w swoją fantastyczną energię dziś dziś bardzo szybko połączyli się jakość, jaką grupę znakomicie współpracowali między sobą no tak z Shakirą to akurat jest dowód NATO Rosja powtarzamy od 2 lat jako za przeproszeniem rektor z, że te wszystkie mecze powiedzmy no wyścigi, które trwają w czasie trwania studiów my zawsze we wszystkich szkołach kończą się, kiedy przychodzi poważna zawodowa robota, kiedy oni są już po szkołach te epitety przytyki były przyjacielskie były żarty z 4 i dowcipy, które już nas jednoczyły z nieletnim i cóż z tego powodu jestem szczęśliwy to są naprawdę bardzo zdolni ludzie świetni pana studenci są wśród nich też tak, ale Krzesiński z moim studentem byłem tak kapitalnie jestem zachwycony nimi takim jak oni też przyjęli od początku takie założenie, iż gra zespołowa to, że tu nie gramy na lidera tylko, że każdy będzie miał swój jakiś wątek do zagrania, ale cały czas pracujemy nad grupą no no na siłę tego przy sobie na energię tego przedstawienia mam wrażenie, że to się tutaj udaje to się bardzo czuje aleja pan wspomniał Maria Marcinkiewicz górną dramatu już Kaja wspomniała również pozostałych twórców chociażby Arkadiusza Buszko kapitana choreografia i Marcin Janda scenografia światło się próba no ale myślę, że można z SM im też, dlatego że tak naprawdę scena w Och-teatrze jest bardzo wymagająca tam nie ma zaplecza nie ma kulisów talent scena jest między tak naprawdę widownią to trudna rzecz, która od lat nie była szczególnie trudna, bo generalnie robi przedstawienie, gdzie mówi się wprost widowni cały czas jest tutaj unikatowe od razu na starcie jak co mogę mówić do widowni skoro mamy z 2 stron, że ten trend to przestrzeń, ale wydaje się, że to to co się udało, choć ja go nie chciał, żebyśmy zapomnieli też Weronice frank Pawle i ZBiLK-u, którzy z nami gra tak oczywista i Weronika co pojawia się żal, że na najgorszy wynik również zostanie niespodzianką dla chełmskich władz tak, ponieważ złość inwazję na koniec Otóż nie jest jedyną kobietą, a nikt, kto takiego rozgrzanego grilla tchnąć w ich Łukaszewska to i tak musimy Arłukowicza Arłukowicz nie Remigiusz Wierzbicki musimy powoli kończyć naszą rozmowę to ja przyznam się pana mieście, jako że kończymy, że dawno nie płakałam w teatrze i jak zaczął płakać dwudziestej piątej minucie to do końca nie przestałam co to za mieszankę emocji w bus Wawel nie nie wiem do końca sentyment do filmu pewnie też obudzone wspomnienia też już też odbieranie tej historii tak mi się wydaje mi już tak powiadam z punktu widzenia matki nastolatków Noel matki, której się marzy taka szkoła dla swoich dzieci tak nauczyciele również w każdym razie Tusk poleciał i wiem, że nie nie byłam jedyną realną koło mnie siedziała pani nauczycielka wiem, bo byłam na pokazie dla szkół, więc była to nauczycielka, która przyszła ze swoją klasą i miała tę samą przypadłość co ja z k może wasz spektakl trochę jednak zmieni świat bardzo w to wierzymy w interakcję młodych ludzi to jeszcze muszą to wspomnieć już przed audycją mówiłam panu Wojciechowi że, że najwspanialsze z możliwych z kształty dzieciaki biły brawo na koniec z takim ogromnym entuzjazmem rozwój tylko jest 2 × z nami ana potem musiał wyjechać, ale my to przeżywaliśmy prawie przez tydzień to wsparcie jest niezwykła oni po prostu już nie mogą zatrzymać gaśnie powoli światło i oni już chcą ruszyć dziś w ale róbcie tak jak dar, bo ich ta historia po prostu obchodzi ich i to chyba jest w teatrze najważniejsze jak wyszłam w każdym razie z teatru z nadzieją nadzieja niestety znikoma jest, żeby dostać bilet jest to niemalże graniczy w tej chwili z cudem, ale proszę próbować zwracam się do słuchaczy naprawdę warto i parafrazując Johna Heitinga, który mówił trzeba szukać bez względu na to co się znajdzie trzeba próbować proszę państwa bez względu na to kiedy kiedy w końcu się uda przedstawienie grane również w ciągu dnia czasami to taka informacja dodatkowa najbliższe spektakle dopiero w połowie maja czekamy na stanie było, gdybyście ze stowarzyszeniem mogli też Polska ruszyć w bardzo byśmy chcieli to przestrzeń nie jest łatwa Linda scenografia nie jest łatwa do dołu, ale zrekonstruować, ale już można powiedzieć, że chyba Poznań będzie miał już ponoć norm i Piotr Ratajczak reżyser przedstawienia tym rozmawialiśmy, czyli Stowarzyszenie umarłych poetów w Och-teatrze i grając w spektaklu główną rolę Wojciech Malajkat rektor Akademii teatralnej w Warszawie byli gośćmi kultury osobistej bardzo bardzo dziękuję za te spotkania dzięki grze w do usłyszenia teraz czas na informację w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA