REKLAMA

A jak to robią w Chinach? O chińskiej reformie edukacji w Mongolii

OFF Czarek
Data emisji:
2019-04-09 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ich studio Katarzyna Golik Instytut studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry dzień dobry w Polsce dzień drugi strajku nauczycieli i Mongolii, a w Mongolii ENA na razie został zażegnany zażegnany kryzys rządowy jednak to nie nauczyciele strajkowali tylko pamiętajmy, że był to ruch en przypisywane ogółu społeczeństwa w Enei i inna, ale też powiązany z koneksjami z różnymi strukturami partyjnymi, więc w tym momencie po pewnym od dotacji w Mongolii w MMA w Rozwiń » sprzedaży moment Republiki Mongolii nasz rynek jest w Mongolii wewnętrznej, a nękano tutaj siedział już Lech i dużo więcej ciekawych rzeczy, bo to nie, pomimo że mamy te 3 obszary mongolskie w 3 różnych państwach sytuacja się bardzo różni, o ile w przypadku Republiki Mongolii Ania jest problemem podstawowej nieefektywność instytucji Państwowej, ale to Mongolia wewnętrzna można powiedzieć, że mamy aż nadmiar tej efektywności zarówno oficjalnych instytucji państwowych jak i także to politolodzy mówią o obszarze głębokiego państwa instytucji społecznych tradycyjnych, gdzie widzimy bardzo ciekawy styk tak naprawdę i współdziałanie, chociaż oczywiście czasem też je rywalizację tego co jakby narzuca państwo chińskie i tego co się dzieje w oddolnych już nas na samym powiedzmy w gruncie i nie jako rezerwowa przy tym na właśnie w UE w kontekście edukacji mniejszości mongolskiej jest to dom bardzo widoczne innym i wydaje mi się, że to bardzo interesujące, szczególnie że mam wrażenie, że tym także się nie mówi raczej patrzy się na Chiny pod kątem ich rolę w nowy polityk narzucanych odgórnie to ewentualnie mówić o poziomie prowincji na, ale bardzo trudno zejść na niższy poziom, ponieważ właściwie co powie to inna sytuacja czy tym bardziej co gmina jest również spadku edukacji zaczynają się w tym momencie schody i pan pani się przyglądała reformie edukacji właśnie z Mongolii wewnętrznej zgadza się w jakim okresie to znaczy, że fizycznie mogła się ze zajmować ostatnią reformą edukacji czyje, która przypada na lata 20102020, ale również pracowałam na dokumentach aktach prawnych pewnych minimach programowych z lat osiemdziesiątych bowiem należy pamiętać że, gdy mówimy o reformach i otwarcia dem każ dym shopping KOWR koncentrujemy się na gospodarce koncentrujemy się na polityce inna, ale tak naprawdę to było to były procesy, które przerażały całe społeczeństwo całe państwo na bardzo różnych poziomach gminnym i jeżeli patrzymy na spustoszenia rewolucji kulturalnej to z 1 strony mówimy o straconym pokoleniu, które nie mogą pójść na studiach i całą swoją aktywność właściwie spędzało na wiecach i cytowań czerwonych książeczek rozkładzie tak naprawdę na wszystkich poziomach edukacji, ale jednocześnie masowo z koloryzacji chłopstwa wykonana bardzo niskim poziomie samochód i zostali byli pędzenie odrywanie od roli i musieli właśnie ARM pojawia się na sesjach i jest cytować książeczki mniejszości etniczne, które wtedy nie znały w dużej mierze języka chińskiego też dzieci były pędzone dom do klas no i wtedy się rezydował tak uznał, że siła złej uczelni Dan cha i t d. tak uważasz, że ludzie no właśnie oni byli to mamy sytuację, bo nawet nie wiedzieli co mówili co pisali tak miałem 10  000 lat na mocy trojga i partia komunistyczna jest dobra tak przykładowo w tyle chodzi po prostu slogany rewolucyjne właśnie cytaty z czerwonych książeczek i to były też się tym początki, bo przed rewolucją właściwie tak pieszym pierwszą masową skalę dezercji próbował wprowadzić Kuomintangu, ale wiadomo jakich realiach tak, czyli toczących się co chwilowo w wojnach i też niepewny pełnej władzy no i dopiero zaczęły się tak to udawać komunistę, ale potem znowu wielki skok wielka rewolucja kulturalna to wszystko było szarpanej był problem masowego analfabetyzmu instalatorzy lepiej dla rządzących właśnie okazuje się, że pomimo, że mamy do czynienia z partii o rodowodzie bolszewickim jednak w wydaje się, że tutaj Penny te uwarunkowania kulturowe też grały pewną rolę w UE jakakolwiek by partia komunistyczna nie krytykowała z pewnych okresach Konfucjusza sama mówiła językiem konfucjanizm jest sens jest nowa batalia Konfucjusza Gawlikowski gaz z drugiego tak prof. Pawlikowskiego, która była głowa się analizą tekstów źródłowych właśnie krytykującą Konfucjusza, która ma napisano właśnie tym językiem konfucjanizmu pamiętajmy, że ma, cytując jako syn Kułaka, który skończył elitarny Uniwersytet pekiński doskonale znał wysłuchanie kółek, ale jego ojciec był Kułak tak długo był synem bogatego chłop chłopa, którego ono było stać, żeby to syn skończył elitarną inwestor i tak najlepszy w kraju, bo to owoc to właśnie ten element i to jest Rzym, gdzie oczywiście nie musi nie było Zenonem w Zarze, bo nie musiał sam pracować na roli i miał możliwość uczenia się nalać uczył Noto dostał się na to najlepszy Uniwersytet i wydaje się nam tutaj sinolog lepiej, żeby się taki klasyczny wypowiedział, który zna doskonale te teksty, ale w ECS jest takie warto zwrócić uwagę, że Chiny nie są wyłącznie oparty o konfuzję niż mnie to bardzo krytykuje się książka Kissingera właśnie w Chinach tak w Chinach żonglowanie przede wszystkim koncentruje się na filozofii konfucjańskich wspomoże też były inne źródła cywilizacyjne Chin, ale jednak pamiętajmy, że jest bardzo ważny element w co n p . tyle, jakie mamy, jakby konfucjanizm jest 1 ze ważnych tradycji kształtujące dobre instytucje państwowe i relacje społeczne, chociaż ktoś Wells zaraz złośliwe powiedział, że z 1 strony pokazali się Jedwabne szaty konfucjańskie z drugiej strony wychodzi z nich żelazna ręka legionistów, gdzie wizję jednostki ludzkiej są na zawsze, że nie ma tam jednostki, ale wizja człowieka z natury ludzkiej są skrajnie odmienne, bo jednak konfuzję zakłada to dobre elementy, że poprzez edukację poprzez cywilizowania, ale poprzez rytuał można wydobyć to dobry element i one jakby powinny konstruować człowieka na Legii zdaje się z bardziej pesymistycznej, mówi że raczej ta natura ludzka jest dosyć parszywa dlatego trzeba mocnej ręki, żeby te najgorsze potędze ludzkiej kontrolować, a w tańcu z sądzi, że się w tej nie będę wypowiadała nie jestem filozofem w latach 2 z siebie w przygotowaniu planów komisji tak no, jeżeli jestem przedstawiany jako jako pan to nie powinnam wychodzić poza zakres swoich kompetencji to może już w audycji porozmawiamy, ale wracając do do tego nieszczęsnego konfucjanizm strzelcowi coś co się stało mianowicie mamy rozwój szkółką w ciężkich, w których jest na bazie, których wytworzyła się wytworzy się bardzo specyficzny rodzaj miary to kreacji to znaczy mówisz, że najlepsi ludzie najlepiej wykształceni obejmowali stanowiska w dno strukturalnie my byśmy powiedzieli, że na nie do końca, bo ci, którzy stawali zawali się uczonymi Mandaryna mi no właściwie to wpływali na pamięć kanon konfucjański pisali poezje kaligraf wali innym i t p. dna, ale może powierzyć kompetencje nie do końca muszę odpowiadać LM w inną umiejętnością zarządczym dna krewnych na odpowiednich urzędach, niemniej jednak były wprowadzone w egzaminie Kai jeździł na różnych bar w innych poziomach prowincjonalnych czy centralnych, gdzie osoba, której zdawałem miała mogą właśnie obejmować wysokie stanowiska i przecież nawet kanclerz mógł być absolutnie za awans kanclerz był drugą osobą po cesarzu nawet cesarz muszę mu MO okazywać szacunek to mogła być osoba rzeczywiście wzorem zasysa różnego pochodzenia, która właśnie przez swoją własną pracę w LM też na szczyt nie była nawet badania, które wskazywały, że no tak naprawdę prędzej kanclerzy MOK w volvo z pochodzenia na chłopem niezamożnym niż amerykański prezydent nie był milionerem w lewo takie więzi z taksówek dowcipnie niektóre sceny Rogóż amerykańskich zwrócił uwagę, więc atuty Space kolejny element LM instytucje państwowe korpus urzędniczy tworzą Mery to kraj ci i to zainspirowało przecież Brytyjczyków do wprowadzenia konkursów dla służby cywilnej jak to wpłynęło potem na całą cywilizację zachodnią, bo dopiero Brytyjczycy po kontakcie z Chinami zorientowali się, że może zamiast dawać stanowiska tym, którzy są dobrze urodzeni dawać tym, którzy są najlepsi, ale dziwny pomysł wpłynął usłyszeliśmy dzisiaj w Polsce się tak, ale widać się ze mną my ani za my jesteśmy pomiędzy Wschodem Zachodem, ale zawsze stan rzeczy ani dobrze urodzonym ani najlepszym no tak my mamy swoją własną była land SC tak polską specyfikę raj i chcemy im jesteśmy tak interferon, który tylko wieża od innych, więc próbujemy iść własną drogą ale, aczkolwiek ono nadal egzaminy u nas jak wyrzut służby cywilnej są werbowane przecież igm egzaminy do stanowiska Górniak DM członkach korpusu służby cywilnej, a poza tym są egzaminy na urzędnika mianowanego absolwenci psa potem mają znany z marszu no ale są też egzaminy w IT są jeszcze o tyle ciekawe, że no tak naprawdę urzędnicy urzędnicy mianowani sensu stricte to jest niewielka grupa urzędników nas biurokratów tak w administracji publicznej i to jest też, że taki element różnica, jakby pomiędzy polskim systemem edukacja chińskim, że nauczyciele w Chinach pomiędzy mają karty nauczyciela mają też status urzędników mianowanych i też nie mogą strajkować tak samo jak w Niemczech czy w Turcji, ale z drugiej strony mają one MF za ów o uposażenie na na poziomie właśnie urzędników mianowanych, czyli porównywalne tak jest tak jak u nas urzędnik mianowany w Polsce czy dlatego też nie strajkują nie tylko, dlatego że nie można, ale wiadomo, że mogą zarabiać zasada kij marchewki, czyli z 1 strony mamy mają ograniczenia w bardzo wyraźne, ale z drugiej strony są też premiowanie stałym wzrostem zarobków m. in. to są moi znajomi znalazł się zbulwersowani jak właśnie w Gazecie, po czym wyszedł art. 2000 ósmy roku, że ERM służbą bezpieczeństwa wzrosły znacząco pensję tykanie dodano, że tak naprawdę cała budżetówka w okresie kryzysu dostawała podwyżki to też element wspierania konsumpcji wewnętrznej, ale też trzymania w ryzach nastrojów wrócimy do edukacji do reformy edukacji chińskiej Republice ludowej mongolskie nawet chińskie lub w ludowej w modny region autonomiczny Mongolii wewnętrznej oraz ewentualnie innych, a mongolska Republika ludowa co do dziesiątego drugie roku 2 wrócimy do tejże Republiki oraz regionu autonomicznego Mongolii wewnętrznej po informacjach studio pani Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk informacje o godzinie 1120 studio pani Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk implementacja reformy edukacji chińskiej Republice ludowej z lat 1000 stron coś tam strasznie oczy wiadomo, że rzec, że taki artykuł musi mieć strasznie długi nudny tytułu, ale ciekawość dotyczy pani praca tego co się tak jak informowano edukację w autonomicznej w regionie autonomicznym Mongolii wewnętrznej, a dokładnie o to chodzi Pm chciałam sprawdzić 2 rzeczy po pierwsze, jakie są, jakie są założenia co piszą w dokumentach, a potem jak to realnie wygląda po zdanym na danym konkretnym obszarze czy już dalej kontakty z osobami, które wprowadzają, ale te zmiany nikt, które są praktykami, a może jeszcze zanim przejdziemy do tej reformy obecnej porządkowa słów o 2 słowa grzech, gdzie mamy w latach osiemdziesiątych odbudowę szkolnictwa w ogóle na wszystkich obszarach UE, ale też szkolnictwa mniejszości etnicznych wrócono do nauczania języka etnicznych, aczkolwiek na bardzo on gdzieś na bardzo niskim poziomie z Mongolii Koreańczycy byli specyficznymi bardzo lodami ba oni im się udało stopniowo wprowadza dużo więcej takich autonomicznych treści nauczania, gdzie oni zaczynali otrzymywali ENA dyskietki podręczniki tłumaczone mechanicznie z języka chińskiego absolutnie niezrozumiała dla osoby, które nie zna kultury chińskiej w przypadku Koreańczyków to nie problem, ale w przypadku Mongołów czy Kazachów, owszem i pewne jest właśnie struktury w pewnym momencie wzięły się jak tylko mogły zaczynały coraz bardziej sprowadzać się własne podręczniki i tworzy własny program nauczania, niemniej jednak LM był były gigantyczne strukturalne problemy zresztą na daleko daleko szukać w Polsce mamy mamy taką sytuację, że samorządy narzekają, że w subwencja oświatowa nie pokrywa całości wydatków związanych z chorzy ze szkolnictwem i on i samorządy muszą no chyba nie do końca legalnie finansować tak naprawdę szkolnictwo, które powinno być, której zadaniem zleconym przez rządzących z centralnego nowej to rząd wielkości nie wymierzyli 20  000 000 dostają subwencji oświatowej gminy to potem muszą wydać 30 % tego rząd wielkości jak to jest dosyć duża czekolada w dziale oświata i wychowanie to nie wszystko muszę muszą być te nie uczyni wszystko to niestety nie wchodzi się może daje 11 i o co chodziło w latach osiemdziesiątych film zrobił w Chinach zrobiono przeprowadzono gigantyczną decentralizację państwa chińskiego i rzeczywiście te obowiązki edukacyjne również przerzucono nasze samorządy przestaną na nich organizację powtórną systemu nauczania kazano to w dużej mierze sfinansować jeszcze w trwały wprowadzono wyśrubowane plany szczebel szczególnie na tych obszarach zachodnich jak wiemy, że mamy Chiny wschodnie z 2001 . wieku centralne z dwudziestego ich i zachodnie do niedawna jeszcze były w dziewiętnastym wieku, toteż Chiny zachodnie Nino nie był w stanie realnie wprowadzić nawet podstawowego nauczania, czyli szkoły podstawowej gimnazjalnej tego poziomu 9 letniego z edukacyjnego na poziomie 60 % to wszystko było na nich przerzucone jest szczególnie duże problemy miały rządy terenowe wiejskie biedne, a jeszcze nie najgorzej wielo etnicznej, gdzie trzeba było dla różnych mniejszości własne języki i we własnych językach prowadzić edukację to był dramat bo o ile samorząd rząd terenowe często miały duży musiał w budżecie zarezerwować 3040 % to tak jak u nas powiedzmy na LNG na wydatki edukacyjne tak u nas na poziomie tak między sobą właśnie 30 parę procent to tam zdarzały się samorządy, gdzie i 70 proc budżetu pożerał szkoły teoretycznie edukacji miał być bezpłatny w praktyce goście wszystko trzeba było finansować, ale dzieci widzianym maj miał kiepską edukację z drugiej strony drogą często porzucał Wojtek musiał pracować różni się nie dawały radę finansowo problem był z nauczycielami niska niski poziom edukacji RM zatrudnianych na kontraktach u nas przekształcane szkoły państwowe TAWS szkoły społeczne na, toteż była próba Maćka ucieczki przekazać kartą nauczyciela w te były jeszcze gorzej was absolutnie zapaści w latach dziewięćdziesiątych w drugiej połowie zapaść szkolnictwa wiejskiego, gdzie z 1 strony Szanghaj już raz w i widoczny był w testach Pisa jako jedni jako wiodący, ale to były duże miasta, a wiesz rzeczywiście była w rozkładzie, a już wiesz wiele etniczna na miała problemy bardzo duże nawet celnym właśnie Mongolii wewnętrznej mówiono o tym, okresie AM to połowę lat dziewięćdziesiątych, że dla nich to było prawie rewolucja kulturalna właściwie te szkoły nie działały bardzo często była oczywiście bardzo dobre placówki, ale były bardzo kiepskie co się dzieje teraz gęsiny weszły w jakby powiedzieć w drugą fazę reform wg MF wg założeń denga mamy 34 dekady reform najpierw pierwszy etap gospodarczy potem społeczne na końcu polityczny systemu politycznego UE i teraz mamy tę drugą szansę i nie chodzi o to, że nasz świat się bardzo zmienił jest świadomość, że to co było nią nie zapewni teraz nie zapewni tak naprawdę trwałego rozwoju bez dobrej edukacji bardziej egalitarny bardziej równomiernej, a dysproporcje społeczne, które teraz mierzone wskaźnikiem Giniego są dochodowym od bardzo ułomnym zresztą są wyższe niż w stanach Zjednoczonych na przyszłość mogą rzeczywiście rozsadzić to państwo, o ile jeszcze w połowie jest tam w roku 2005 jak mówiono w PRL oficjalne dane rządowe mówiły o 80  000 rocznie masowych wystąpień antyrządowych TomTom utożsamia się, że Chiny jeszcze w całej swej historii nie były tak stabilne na to, że w ostatnich latach to 16  000, a wydatki na bezpieczeństwo wewnętrzne przeważają wydatki na talent na armię, więc też świadomość, że z 1 strony chcemy budować innowacyjne państwo i potęgę, a z drugiej strony musimy utrzymać spójność stabilność społeczną jest nie można było nawet jak teraz wieś to już jest mniej niż połowa mieszkańców tych sił zostawić tak zawarł z pokoju, więc wprowadzono ten program edukacji, który jest całościowe obejmuje całe Chiny nie tylko mniejszości lub centralnie tak oczywiście elit chodzi o to że, ale to chodziło o to, żeby wprowadzić zmiany systemowe nie tylko w wybranym punkcie go widzimy tu jest problem leży to element robimy specjalny program mały dla szkolnictwa wiejskiego w ramach tej edukacji pod tym węższy parasolem na wielkie reformy edukacji oczywiście mieliśmy pod programy np. wzmocnienie Enei języka chińskiego nauczycieli niż w 6 etnicznych zresztą bardzo nieudany program tak na marginesie, bo wg 1 sztancy zmiana po prostu pod prąd próbowano poprawić się inny język chiński nauczycieli z 1 strony miały się nauczycieli mongolskich, którzy w większości wypadków ten język chiński zdali bardzo dobrze, a z drugiej strony, gdyż obecnie to co było do niedawna jeszcze rzadkością goście wszyscy nauczyciele mają co najmniej licencjat szkoły pedagogicznej wyższej, a tu Uniwersytet pedagogiczny pamiętajmy, że one były wzorowane na japońskich technologii Investor FIZ, więc to niebyły nie są takie najgorsze szkoły tak mnie, kiedy się może kojarzyć to są jakich szkół szkoły zawodowe nie są teraz już Nawalny Uniwersytet, a z drugiej strony rzeczywiście na niektórych wsi w nich w Tybecie czy wszędzie gangu rzeczywiście te kadry nauczycielskiej bardzo często języka chińskiego dobrze nie znał, więc 1 programu John nie mógł zadziałać na tych terenach, niemniej jednak moim zdaniem głównym elementem Lec w 2 absolutnie fundamentalnym jest cel to co widzimy również w innych aspektach LM ponowna centralizacja siwych ona nie będzie oczywiście doszczętne całkowita to się nikt w historii Chin nie za bardzo udawało, żeby je całkowicie scentralizować 2 cesarzy próbowało i to po ich śmierci to był odwrót Allen widać wyraźnie, że z 1 strony regionu zostawione same siebie samych sobie robił co chciał wprowadzały akty prawne sprzeczne z aktami prawnymi państwa recenzenta Pekinu, a z drugiej strony nos nie czasami miały pewne problemy, w którym kryje w sobie Iskrę zmienia radził właśnie z tym szkolnictwem wiejskich w tym momencie Pekin mówi z zwiększamy wam drastycznie finansowanie idą wielkie transfery na wzmocnienie edukacji, ale z drugiej strony my to bardziej kontroluje inni także planowane jest w 2020 roku całkowita centralizacja podręczników, które niejeden egzemplarz dla całych absolutnie i znowu wszystko będzie kontrolowany, bo tak to ministerstwo edukacji RM, a wcześniej tak naprawdę komisja edukacji, której jest takim Uber ministerstwem one przygotowały je we mnie jedynie w jak wytyczne ogólne zalecenia, ale już podręczniki były opracowane w prowincjach razem w urzędach edukacyjnych poszczególnych prowincji teraz ma to być scentralizowane finansowanie jest, więc nie tylko zwiększona w ramach reformy edukacji, ale założonego wzrostu, a po dojściu do Oświęcimia do władzy, a nim poszły kolejne kolejne cele jak wy transfery i rzeczywiście obraz edukacji Mongolii wewnętrznej zmienił się drastycznie w Mongolii wewnętrznej, ale nie torze w całych Chinach i tutaj właśnie przechodzimy chyba dosyć ciekawego elementu na w Mongolii wewnętrznej na wyraźnie się udało był duży sukces, ale już np. w Gansu uczy się w ciągu tego nie widać na isp jest pytanie, jaki był element różnicujący oczywiście nie ma oczywiście nikt dotąd, jakby jednoznacznej odpowiedzi wciąż płyną tak, by jeszcze ta reforma trwa post pamiętajmy, że ewaluacja może być troszeczkę obciążona, bo jednak procedura administracyjna rządzą się swoimi prawami UE i jeżeli mówimy, że reforma edukacji została bardzo dobrze zrealizowana w regionie autonomicznym Mongolii wewnętrznej, gdyż na nowo budowane szkoły, więc jak widać zatrzymanie tendencji spadkowej, jeżeli chodzi o wybór ścieżki edukacyjnej przez dzieci mongolskie jeśli nie w latach 900 dziewięćdziesiątym szóstym ponad 70 % dzieci mongolskich szły do placówek mongolskich w 2010 Żytko 30 %, a wiemy, że dziecko po szkole chińskiej ME not nie będzie dobrze mówią po mongolski nie będzie nawet nie będzie znał pisma, a również jego realna możliwość komunikacji będą ograniczone Enej i akurat Mongolia wewnętrzna była bardzo dotknięta po 12 właśnie kryzysem szkolnictwa wiejskiego, bo one się na drzwi odbiło najmocniej na szkołę właśnie mongolskich inny, o ile w latach dwutysięcznych masowo zamykano w ogóle szkoły szkoły na wsiach najwięcej to w prowincji powiedzmy widziano słup czy w Syczuanie nic, bo ponad 70 % Mongolia była wewnętrzna na trzecim miejscu 72 % szkół wiejskich zostało zamknięte, czyli problem z ustaleniami z dostępem do edukacji tak są rozwiązane, bo sam, bo gminy nie ponosił już kosztów edukacyjnych no ale dzieci w gminach co z nimi trzeba było zrobić niezłą kasę i ska masowo się na niebo LM, bo muszę być 9 lat obowiązkowej edukacji wg wytycznych rządu w Pekinie wojenna wciąż pracować wydajniej no właśnie co znaczy Mongolii wewnętrznej szkolni i właśnie to jest jeszcze ważne bardzo silny nacisk położono na szkolnictwo zawodowe z 2 powodów po pierwsze mamy mniejszość, która MO no i mimo wszystko na prowincji jeszcze tak dobrze tego chińskiego nie zna na nie miały problemy z konkurencją na rynku pracy, ale z drugiej strony na szkolnictwo szkolnictwo zawodowe pełni bardzo ważne funkcje lokalni i Mongolia wewnętrzna w tym momencie GM miała takie założenie, że dajemy wykształcenie takie średnie techniczne, a czym trzymamy tych ludzi częściowo przynajmniej na miejsce no bo oni mówią dobrze po angielsku powiedzmy do Pekinu Air, niemniej część kogoś do Pekinu, ale czy zostanie 82, a jednocześnie na fakt pamiętam jak nam przecieka kran NATO indyjski jakiś hydraulik nam wszyscy nam na niego nie naprawi to są jak w uchwale, że jesteśmy głodni to Toya golf kierowca przywiezie na rowerze jedzonko to tak i dlatego taksówkarz 33 powiedzmy technik spożywczy na cukier istotą jest rozwinięte koreański taksówkarz no tak to też tam jak najbardziej rozwijane, więc dlatego też szkoły średnie akurat w Mongolii wewnętrznej pełnią bardzo wysoką bardzo duży odsetek nauczycieli minister u uczniów właśnie powiązane z tym segmentem szkolnictwa w porównaniu z innymi regionami autonomicznymi np. wrócimy do naszej rozmowy o informacjach Radia TOK FM informacje o 1140 już za kilka minut Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk jest studio po informacjach wracamy do programu off czarek Wilk syty w studiu pani Katarzyna goli z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk rozmawiamy o reformie edukacji, ale w Chinach szczególnie w regionie autonomicznym Mongolii wewnętrznej w latach 20102023 jest jeszcze właśnie zakończyła zakończy się w przyszłym roku, jeżeli chodzi o ewaluację wreszcie przyjdzie nam poczekać rozumiem, że pani już podglądając, przyglądając się i rozmawiając pewne rzeczy w prawdziwie no i zażalenie na ile wiem ale, ponieważ jest ten problem że, a tego typu badania bardzo trudno przeprowadza się przeprowadzić także, by móc uogólnić na sam populacji to są badania jednak jakościowe, więc mogę generalnie wypowiedzieć się od tych obszarach, na które w, których powiedzmy byłam które, które jak reszta mogą analizować też organoleptycznie i oglądać jak widzi jak po prostu zmieniały się zmieniała się na chociażby infrastruktura, czyli przybywało szkół, bo właśnie na niej niestety, a nie przeżył zamach znikał Grzyb, a pojawiały się warstwa świeżego świeży białej farby w haniebny w było, gdyby tak było szkół im szkoły maleją, ale grzyba w ogóle likwiduje się bardziej konkretnie po prostu się rozwala całkowicie go od tak i budują odnowa Super ta infrastruktura niesamowicie się poprawiła z 1 strony mamy kataklizm, a tutaj taki jako przykład odnośnie rzeźni szkół mongolskiego tak naprawdę zamknięto w 7 Banaś 70 proc szkół wiejskich, a w przypadku szkół mongolski to była ponad 80 %, więc na 1 powiatu tylko powiem w dziewięćdziesiątym siódmym roku w powiecie wschodnich sąsiadów mniejsza z tym 4 szkoły chińskie 13 mongolskich 7 szkół i chińską mongolskich potem rośnie liczba szkół wiejskich do 5, a gwałtownie spada spada o połowę liczba szkół mongolskich mieszanych spada spada znacząco lądujemy w 2010 roku i co mamy 4 szkoły chińskiej 1 mongolska i 1 mongolska chińska nawet jakby mama oczywiście zmiany demograficzne to zrozumiałe, ale nawet, jakby dzieci mongolskie chciał się uczyć mongolskiej szkole to teraz już nie mają za bardzo możliwość tak nie ma szkoły podstawowej w tej szkoły średnie muszą się dostosować albo są zamykane szkoły średnie z wykładowym mongolski nowe dzieci ze słabo znają mongolski wódz, ale trzeba obniżyć poziom nauczania języka mongolskiego, szczególnie że robi się następujące sytuacje stworzyli mamy dzieci przewożone z gmin powiatów powiaty zwykle są już miasteczkami z mocną grupą chińską i syn i osadnictwa chińskiego dzieci tam często są dwujęzyczne albo nawet chiński staje się wiodący szczególnie większych ośrodkach, a dzieci z prowincji chińskiego nie znają klasy są większe, a nie mniejsze no i w tym momencie nauczyciel ma problem w jakim języku w ogóle zajęcia prowadzić angielską, ale angielski jest jeszcze gorzej, bo część była nauczana w szkołach zaproszeni są mongolskiego cień za pośrednictwem chińskiego i to w szkołach mongolskich czasami za pośrednictwem też chińskiego, ponieważ jedyny nauczyciele znający mnie, więc angielski był Chińczykiem, więc tam to jest bardzo dużo trudnych elementów, a wiemy coraz więcej ziem z badań poza granicami Chin, że tak naprawdę mówi się szczególnie na początkowym etapie lepiej, żeby dziecko było drukowane jednak w swoim rodzimym języku, żeby to była jednak podstawa, bo potem one później jednak osiąga lepsze efekty i dlatego Chińczycy teraz promują dwujęzyczną edukację mogą z Kliczką tak inni część założenie takie, że część przedmiotów szczególnie społecznych humanistycznych jest w całości prowadzone jest urząd morski lub szkole, a tak przede wszystkim muszą być 2 i 2 języki, czyli język chiński język los Polski oczywiście jest też język obcy zwykle angielskim dobrze, że rosyjski czy japoński oczywiście matematyka biologia chemia fizyka, ale także są już różnego rodzaju nauki społeczne LO im kulturowe socjologiczne i także jest nauczanie tzw. moralności mąż i co ciekawe jest to zmodyfikowany nauczanie, które przez na pewien tymczasową zastąpiło edukację polityczną najniższych poziomach edukacji politycznej wycofujemy się, czyli mniej sławi Lenina i rewolucję, a coraz bardziej promujemy bycie dobrym Chińczykiem w państwie wg wartości konfucjańskich, który nauczka dla Mongołów na inne nie są do końca intuicyjne może oni mają podobny system wartości, ale jednak nie do końca Kuchciński i w tym momencie tworzymy nową ideologię nowego narodu chińskiego nowego nacjonalizmu i szczególnie na właśnie etapie niższym edukacji akcentujemy odpowiednie relacje społeczne etyczne postępowanie się zmienia, bo teraz chodzić bez Echa dnia też i choć mnie też zdać egzamin z oranżerii jest bardziej też historia inna historia również promujemy i chiński nacjonalizm, aczkolwiek Mongołowie, wzmacniając tę ścieżkę mongolską również promują mongolski nacjonalizm, ale z pełną identyfikację z państwem chińskim na poziomie obywatelstwa, więc tutaj tak naprawdę idzie też ciekawy sposób, aczkolwiek to się za chwilę zmieni, bo już te sprowadzane już na uniwersytetach w szkołach średnich mamy myśleć Kinga i pilotażowo jest wytyczona wprowadzana w niektórych szkołach podstawowych, bo co warto powiedzieć w Chinach, zanim zrobi się wielką całościową reformę na jakimkolwiek obszarze najpier w się robi pilotaże początkowo w kilku gminach potem w paru powiatach bardzo różnych cały czas obserwujemy jak są wyniki, a dopiero po jakimś czasie w prowincji, że aż wreszcie wprowadzamy w całym kraju nie robi się od razu eksperymentu na całą żywym organizmie tylko tak punktowa nie jest pewne pilotaże już powiedzmy byłem w, a więc cena to nauczanie, jeżeli chodzi o LM politykę nauczanie polityczną nasze oczy się zmieni, aczkolwiek w przypadku Mongołów to przez ostatnie lata w nawożeniu postawa była absolutnie uroczym, bo było ono wprowadzane nie stricte właśnie językiem konfucjanizmu no bo to co do Mongołów, by nie trafił tak do końca tego zmodyfikowane i było zmodyfikowane i przede wszystkim przez komiksy szczęki Han, w czym skan promuje te wartości obywatelskich Mińskiem i ci bohaterowie mongolskich wysłali w dozorze, jeżeli będzie tak jak pani, mówi że w edukacja będzie centralnie zarządzana, czyli niższe o programach edukacyjnych, czyli o podręcznikach, które będą takie same dla całych Chin to oczyszczony nie będą pozbawione właśnie tych regionalnych aspektów w prowincjach, które są ciepłe niestandardowe to znaczy tak, jeżeli chodzi o nauczanie na ścieżce kilka muzycznych to właśnie będzie ten problem rzeczywiście AM to co jest chińskie ma być scentralizowanej stand Still standaryzowane właśnie wzmocnienie Pekinu wobec regionów, jeżeli już mówimy o edukacji w innych językach i językach mniejszości etnicznych to stoi tu jest pewne sfera niejasności realne osoby z otoczenia właśnie koło komisji edukacyjnej Walentego Uber ministerstwa raczej mówią, że centralizacja nie obejmie e-podręczników mniejszości etnicznych i n p . w Mongolii wewnętrznej tezy ciekawe, że oni mają, jakby swoją autonomię na poziomie prowincji, jednakże mamy też jednostki autonomicznej niższego rzędu filie w innych prowincjach chińskich, które podlegają WSW innych prowincji i tezy ciekawe, że nawet Mongolii wewnętrznej jest korpus z głównych podręczników, ale np. po w powiatach sobie wprowadzają własne pomoce naukowe, więc już widzimy, że ten system robi się potwornie skomplikowany, ale i tak naprawdę niejednolite i tak naprawdę coś zmieni edukację dwujęzyczną to też są bardzo różni się tym manewruje i to nie jest także jest celem systemu edukacji wszystko jest znaczne dwujęzycznych i mamy fizyczny etnicznego, którego się tort nie odeszło, bo tak naprawdę tych z systemu jest bardzo dużo, bo tak naprawdę nawet psy zdarza się edukacja całości w języku mongolskim włącznie, a np. podręczniki są tylko w językach w 2 językach, żeby dzieci też od razu poznawały nomenklatury chińską, więc tych możliwości jest bardzo dużo ale o co chodzi, jeżeli nie MO im podręczniki mniejszości zostaną zestawione takie samo to cały czas mamy z 1 strony np. w 1 powiecie mongolskim promowano lokalną tożsamość danego plemienia, a w drugim już mamy podręczniki z Republiki Mongolii zapisane w klasycznym, czyli kompletnie inna wizja, a winny jeszcze prowincji mamy taką samą polską wizję i nauczanie wspólnoty wszystkich Mongołów w UE to może tak zostać może być druga opcja nastąpi centrali, jakby w egzaminie, że w przypadku mniejszości etnicznych, które mają własne pismo to mamy zawsze jakiś silny region o o statusie autonomii który, jakby wyznacza pewne standardy i n p . w przypadku Koreańczyków, którzy są zamieszkującą Mandżurię historyczną no to jest prefektura autonomiczna jem, więc i ona tworzy podręczniki dla Koreańczyków również prowincji element nie tylko na prowincji Glin kota w Wiśle prowincji Liaoning machinę działań i dla Koreańczyków Mongolii wewnętrznej w przypadku Mongolii wewnętrznej no to ona jest to jest region autonomiczny Chin o statusie prowincji oni tworzą podręczniki, które przyjmują jednostki te z całych Chinach, ale te jednostki mogą przyjąć część albo w ogóle nie przyjąć gmina wyjął na niej najpierw przyjęła te podręczniki od stwierdziła nie to nie pasuje nam tworzymy swoje teraz swoje własne pomoce edukacyjne Straszyna rozłożony skomplikowanym Mongołowie Mandżurii przejęli część podręczników jako podstawy, bo też nie chcą, żeby ich absolwenci dostali się na uniwersytety Mongolii wewnętrznej, ale stworzyli własny korpus podręczników, które promuje, jakby literatury i tożsamość Mongołów Mandżurii w, więc w tym momencie, jeżeli doszłoby do takiej centralizacji to wzmocniłoby to hot chilli stolicę Mongolii wewnętrznej w pozycję wobec innych prowincji, które mają mniejszość mongolska i prowadzą edukację mniejszości mongolskiej, bo to ona narzuca im podręczniki i w tym momencie tir wiozący regionem dla mniejszości etnicznych miał wzmocnioną pozycję w zakresie treści edukacyjnych właśnie dla innych obszarów to też byłby kazus Tybetańczyków może być rzeczywiście źdźbła centralizacji standaryzacji edukacji tybetański 1 ośrodka, który wytworzył tam podręczniki nowe dla kilku mniejszość to mu o to może być rzeczywiście też pewna rewolucja, bo one zwykle są rozproszone bardzo zróżnicowany i 1 standard budzi nadzieje na zasadzie, że wzmocnimy jedność naszą narodową, ale też obawy, że 1 standard sztuczny właściwie wykorzenienia z naszych lokalnych tradycji będzie preludium do stylizacji takie głosy też się bardzo mocno pojawiają szczególnie, jeżeli na wszystko musi być na zatwierdzone przez centralne nie urwać jest tak naprawdę nie wiem w jakim kierunku to pójdzie czy będzie to edukacja mniejszości etnicznych naprawdę wzmocniona widzimy coraz lepsze finansowanie ale, toteż zależy od warunków lokalnych i zajmuje w Chinach tak, bo moja hipoteza jest właśnie tak każe jednak Mongolii wewnętrznej te procesy, które wspiera reformy edukacji 2010 zaczął wcześniej co najmniej 2006 roku, ponieważ była, ale mobilizacja społeczna na poziomie właśnie gmin powiatów rządy terenowe były przecież powiązane z rodzicami dyrektor szkoły szef urzędu inni rodzice byli wszyscy byli spokrewnieni z powinowactwa ni, więc wszyscy mieli interes, żeby coś zrobić z tym chaosem i w tym momencie już była infrastruktura już były pewne procesy, które reforma edukacji moim zdaniem zalegalizowała zalegalizowała wzmocniła co było wszędzie musi się też widziałam olbrzymią mobilizację społeczną jeśli chodzi o Mongołów w zakresie tworzenia swojej renty adres swojej właśnie edukacji pytam się wsparcie rządów terenowych wyższego rzędu mówią nie ma tam jakby te środki dofinansowanie nie doszło Xin Yang inna jest terenem utknęło wyżej specyficznym też przecież to był ten problem, ale pamiętajmy, że w prowincji chińskie mają bardzo duże różnice w zakresie funkcjonowania administracji na niemalże wręcz na poziomie ustrojowym nowo się dzień jest liter zwany np. więc tam czas tak jak ten, jakbym to nie wszystko możesz chyba po kanale cywilnym tak do końca, więc też np. ani mną zrobili bardzo dużo to bardzo ciekawie wyglądało aż w pewnym momencie przez dekret, który przed przechodzimy całkowicie na język chiński koniec i n p . w Sinciangu to co mi było odbudowane gigantycznym wysiłkiem było bardzo perspektywiczne, szczególnie że akurat siedział zachował bardzo ciekawą kulturą mongolską jeszcze bardziej archaiczną wg Marii i akurat dziedzictwo piratów został było po jest co znaczy, że Daria da zostało wskazane przez sieci Kinga jako 1 z ważniejszych elementów cywilizacji chińskiej 3 najważniejsze pos cywilizacji chińskiej są po tej mniejszości ma NASA kirgiski deser jada, czyli tybetańskim ciągoty, by ten mongolski odwet chińska mongolska deser jada się też bardzo różnią i właśnie ten wariant Haier Jeżyc jada się 0 proc niestety nie niewinnie mniejszość Polska nie jest oficjalnie z rejestru znalazła w przepychance Marii poznańska jest mniejszość rosyjska to jest część narodu chińskiego to oczywiście są Rosjanie w Chinach, ale np. Żydzi z krajowego nie mogą się zarejestrować jako Żydzi zamknięta lista oni są już finansowani, iż miesięcznie uznaje listonosze roznoszą też dziś zamknięta bardzo pani dziękuję bardzo pani Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk była państwem gościem wreszcie wiemy co się dzieje z Mongolii wewnętrznej w kwestii edukacji czy się reformy edukacji informacji już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy przygotował Paweł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA