REKLAMA

Agnieszka Warchulska: Film "Powrót" jest o łańcuszku niemiłości

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-04-10 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
23:37 min.
Udostępnij:

​​​​​Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są dziś reżyserka Magdalena Łazarkiewicz i aktorka Agnieszka Warchulska. Rozwiń »
Opowiadają o filmie "Powrót"

Magdalena Łazarkiewicz: Natrafiłam na podobną historię, kiedy szukałyśmy historii do serialu o pomocy społecznej. W La Stradzie napotkałyśmy historię zbliżoną do tej, to był impuls, aby napisać scenariusz "Powrotu" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej sąd się reżyserka Magdalena Łazarkiewicz witam serdecznie państwa i aktorka Agnieszka Warchulska witam, a powodem naszego spotkania jest film powrót, który od kilku dni mogą państwo już oglądać w kinach i które jak się okazuje coraz więcej nagród zdobywają spodobał się wcześniej kilka miesięcy temu na festiwalu filmu polskiego Chicago w Toronto teraz we francuskim krętej Rozwiń » nagrodzona dla publiczności grano na coś mi pomóc kina kobiecego tak to jest chyba najstarszy Europejski festiwal kina kobiecego off odbywa się w krytej pod Paryżem znajdziemy otrzymaliśmy nagrodę publiczności to jest taka bardzo przyjemne nagrodzono twórców nam w Polsce film nie miał łatwych początków taką się urodził w bólach może powiedzieć dosyć długo trwało całą trwało moment, kiedy doszliśmy w końcu do momentu do lodu w chwili realizacji na jej potem film czekał troszkę na spotkanie z widownią był pokazywany na w kilku miejscach przedpremierowo m. in. w głównym konkursie filmów polskich szans Camerimage w Bydgoszczy z innym, ale do kin trafił dopiero teraz film oparty na autentycznych wydarzeniach nastoletniej dziewczynie córce w tej roli Sandra Szymańska, która wraca do domu to po kilkuletniej gehennie, jaką przeżyła porwana przez swojego NIP chłopaka w domu publicznym wraca i tak naprawdę nikt nie wita z otwartymi rękoma wręcz przeciwnie zostaje odrzucona przez najbliższych, którzy nie chcą nic nie ma nic wspólnego ta historia historia ulgi ona wydarzyła się naprawdę zacznie dosłownie, ale rzeczywiście natrafiliśmy na troszkę podobną historię kiedyś teraz mają współ scenarzystą Katarzyną Rechowicz szukałyśmy tematów do takiego serialu, który kilka lat temu realizowaliśmy pewny, że realizowaliśmy dla telewizji publicznej głęboka woda z i wówczas odwiedzasz różne instytucje, które zajmowały się tematyką pomocy społecznej m. in. trafiłyśmy do fundacji la Strada, która zajmuje się handlem pomocą ludziom dotkniętym handlem niewolniczym no i tam rzeczywiście bez trudu napotkaliśmy na historię dziewczyny ze wsi, która miała, w które których losy były dość zbliżony z ikrą, która wróciła z cudem, bo potem po tych swoich przejściach do rodzinnej wsi i tam ją dopadli oprawcy i w wyrwy tak fetowali tę wieś się zdjęciami ją kompromitującymi mają one już nie miał, czego szukać w tym środowisku musiała wyjechać, więc rywale też się rzuciłem tak jak Chiny i nie znam szczegółów tych goli to, żeby to był tylko taki zaczyn taki impuls żeby, niemniej nie badał nie ma dałyśmy się realiów dokładnie tej historii w każdym razie to właśnie taki impuls, żeby zająć się podoba podobną histerią pchnąć ją od noszenia go odnowa i oczywiście, dodając różne płaszczyzny jej też historyk, który wczoraj Anna Czepiel pierwotnej historii niż pewnie nie było na to jest taka historia, w której nic się nie zgadza tak naprawdę samego początku zajmijmy się najpierw tą sferą emocjonalną tej firmy ani miłości to jest film o nieczułości tutaj ludzkie uczucia tak naprawdę nie działają tak jak powinna wszystko jest wypaczony łącznie z serem z uczuciem matki do dziecka i tak oglądając film zastanawiam się, gdzie jest źródło właśnie to może może zdecyduje się od pewnych faktach film, dlaczego to przecież twój film między 2 wynieść towar kuzynce wczoraj rano mama Martynki i tak wydają się, że syn Anny wydaje mi się, że to jest dość niestety powszechny schemat z w tego typu relacjach to znaczy ktoś zostaje tak wychowany i przekazuje co dalej to jest kiła łańcuszek krainie miłości myślę, że to są ludzie cała ta rodzina ojciec matka czasu ludzie, którzy też tak byli wychowywani też nikt ich nie nauczył jak miłość okazywać jak chcą wyrażać i oni niestety przekazują co dalej myślę, że takich takich rodzinnych Sak jest to bardzo wiele już takiej nieumiejętności nawiązywania prawdziwych głębokich relacji jej wyznawania sobie czegoś rozmawiania w ogóle, bo też część to jest ważne, że w tym filmie na czystej historii, bo tam Quinn film jak formy jest tylko odpowiedzią na historię tej historii ludzie nie umieją ze sobą przede wszystkim rozmawiać i jakby z w formie filmu również jak staraliśmy się unikać słów nie tak sporcie się tam jest dość no to Magda często mówił w wywiadach ja się po tym, całkowicie podpisujemy finisz sztuką obrazu, więc jeżeli dajesz coś radzić bez słów tak powinno się zrobić, tym bardziej że dziś opowiada o ludziach którzy, którzy nie rozmawiają ze sobą te wszystkie emocje i te wszystkie konflikty buzują pod powierzchnią nic nie potrafi ich jak wykrzyczeć rozwiązać tę Ula w pewnym momencie torowi mają, więc trudno było robić się, by przegadany przegadany film na ten temat, a generalnie jest tak, że żyjemy w czasach, w których wszyscy mają opinię na każdy temat ich zdaniem lekarz w domach i ma on musiał ją wyrazić ustnie czy innych osób i Chiny i schronienie się w takim świecie takiego kina w nowym Jorku, do którego który jest esencją, jakby samego kina opowiadania obrazem no dla mnie nauczka dla mnie niesamowitą frajdę, a za chwilę wrócimy jeszcze do do swojej roli do roli matki, ale ja jeszcze chciał pomocy takich głównych i tam tak nazwijmy to założeniach filmu porozmawiać, bo duży akcent w historii jest postawione też na kwestię podwójnej wiktymizacji ofiar wykorzystywania seksualnego w tym przypadku, ale i również chyba szerzej pojmowanej przemocy tak to jest niewątpliwie Fin, który dotyka tej tematyki przemocy to jest taka wiwisekcja instytucji, które pozornie powołane są do tego, żeby stwarzać pewne bezpieczeństwo g dla ludzi, ale jej uczestników mam namyśli instytucje rodzinę i ich kościoła, bo on też odgrywać dużą rolę w w tej opowieści, a tymczasem spotykamy się z taką pustką aksjologiczną, który wypełnia tę instytucję i ME w jakimś, jakimi się właśnie wartościami które, które są zafałszowane -li, które zupełnie nie mają nic wspólnego z tym, dlaczego te instytucje są, jakby prezes Perez predestynowany w powołany z i Harrym no i czy chodziło nam o to, żeby dotknąć tej idei temat tego tematu hipokryzji której, które wydają się, że atakuje nas wszystkich stron w tej chwili w i jest takim właśnie my powoduje coś takiego, że następuje zamiana znaków prawda niepokojące, że właśnie ofiara staje się już jest właśnie naznaczona GW w cywilizowany w tym czasem oprawcą my jak by wszystko uchodzi na sezonową dla Indii i z tym mamy do czynienia dosyć szeroką niedawno mieliśmy myśmy słychać było głośno takich historii dziewczynki, która została zgwałcona przez swoich kolegów i chłopa w tym chłopaka jakieś małe miejscowości niechęć tego środowiska obróciła się przy przeciwko niej to jest jakiś silną syndrom bardzo niepokojący prawda i tutaj wydają się, że rząd taki moment do mitologii zacni tych instytucji, czyli właśnie rodziny i kościoła no, jakby jest cenny na miejscu no bo co się z nami złego dzieje, że właśnie w obrębie tych instytucji mają miejsce takiej sytuacji de sporo do mitologii z racji w filmie powrót z to również chyba postać matki też podlega właśnie takiemu procesowi, ale ich za chwilę wrócimy do naszej rozmowy pod trasę w radiu TOK FM ciasne informacje 0 studio Magdalena Łazarkiewicz i Agnieszka Warchulska rozmawiamy o filmie powrót dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska i ze mną w studiu reżyserka Magdalena Łazarkiewicz i aktorka Agnieszka Warchulska rozmawiamy o firmie powrót to jest świat syn przedstawione w tym filmie, gdzie nie działają tak jak już 3 powiedziałyśmy ludzkie dobre instynkty nie działają uczucia nie działa miłość, ale grałem też instytucje no właśnie otrucia powiedział nam nawiązać do tego, o czym rozmawialiśmy przez chwilę może nie działa wszystko wokół i to szczególnie dojmujące jest nieobecność państwa, które powinno zadbać o ofiary przemocy w odpowiedni sposób i oglądając ten film zastanawiam się, gdzie jest policja zastanawiam się, gdzie jest opieka psychiatryczna z prawdziwego zdarzenia, gdzie jest dno właśnie chociażby taka organizacja la Strada czy Itaka tym podobne organizacje jest tylko kościół tak naprawdę tani, ale o tym, wspomniała w poprzedniej części rozmowy w dodatku kościół wypaczone w postaci wytoczonego delikatnie mówiąc księdza no nie wiem czym tak określiła tę postać myślę, że bardzo staraliśmy się tak opisywał ten świat i tych bohaterów, żeby spożyć raczej na nich z perspektywy ich słabości, czyli jakość pochylić się zrozumieć z czego to się bierze z ani osądzać ich tak jednoznacznie, ale rzeczywiście kościół jest taką instytucją, która ma w sobie jakiś rodzaj tajemnicy jej powabu prawda czegoś takiego co przyciąga też mieć bardzo się starali, żeby nie opisywać tego, że do tego światy instytucji w kategoriach takich odpustowe estetyki tylko zobaczyć coś co jest celem takiego się pociągające w tym hymn rytuałach, które się tam odbywają off, ale jednocześnie spod schodów wyziera właśnie, jaka się jakaś pustka tajemnica skazała zepsucie i wydają się, że to jest takie doświadczenie, na które niestety dosyć powszechne w tej chwili zresztą ona na naszym gruncie co się łączy bardzo wyraźnie z jest religią katolicką ale kiedy jeździłam z tym filmem trochę poświęciłem i oglądali go ludzie z różnych religii to właśnie podkreślali ten wydźwięk uniwersalny tego używa się można podłożyć też różne różne religie, a 4 % tej sytuacji takiej opresji zamknięcia w pewnego fanatyzmu prawda hipokryzji wszak każdy fanatyzm Anima niemoc takich prawdziwych uczuć i właśnie Thaksina dawno byśmy nie robilibyśmy tego filmu z myślą że, żeby przywalić kościół katolicki jest duża, że to, że jego rząd nie pomyślał ktoś nam powitają na premierze ktoś z kolegów podszedł wiedział, że uważa też 1 z najbardziej chrześcijańskich filmów w swojej wymowie, jaki widział most nad nim, więc tak też można powiedzieć myślał plaży Wojciecha Smarzowskiego własnym, ale o tej hipokryzji, bo to jest też firma hipokryzji właśnie postać księdza ja jednak to do niego wrócę do domu, bo to jest oczywiście postać, której można współczuć, ale najgorsze jest to, że on w tej swojej hipokryzji pociąga za sobą tłumy, bo ma do tego narzędzia ma mikrofon na ambonę na gitarę i jest na uprzywilejowanej pozycji pasterz no tak no chyba się staje wzorcem też dla tej całej małej społeczności wszyscy są w niego wpatrzeni w tak tylko właśnie postępuje źle tak tylko to jest takie aspekty dziadem troszkę publicystyczny czy też społeczny, który jest jednak troszkę na marginesie tej historii, którą o, której sens chcieliśmy opowiedzieć, dlatego że świadomie to to, o czym pani to działa, jakby nie ma śladu tych instytucji, które oczywiście teoretycznie powinno się pojawić prawda w tle, ale ich montażu Magda wciąż myślę, że będę też taka sytuacja, że właśnie w tych małych miejscowościach to często pracownicy zresztą takich ośrodków właśnie opieki społecznej tego typu instytucją już pomocy pomocy społecznej przepraszam i tego typu w ogóle instytucji często otrzymują bardzo bardzo trudno jest do ludzi do 3 bardzo trudno przełamać barierę zdobyć zaufanie tych ludzi kościół to zaufanie ma od wieków po prostu ma wpływ tego w tych w tych miejscach i dużo o wolnym częściej ze swoimi problemami ludzi właśnie zwracają się do tego jak pani powiedziała Pasterza w niż do tego do tych instytucji dlatego myślę, że stał się instytucją odpowiedzialną grę Lazio Rzym myślę, że stąd wynika brak tych instytucji to znaczy w tych tego typu małych miejscowościach ta dziewczyna wróciła do domu i nikomu nie przyszło do głowy, żeby się skontaktować z jakimś terapeutą, żeby szukać pomocy dla niej jakiś taki właśnie terapeutycznej trzeba było sprawę zamieść pod dywan udawać, że nic nie stało i tanio sprzedam wszystko na globalnych takich wykładni, a wróćmy teraz w takim razie do postaci matki pani zwracam się do Magdaleny Łazarkiewicz w swoim filmie do mitologii czuje tę postać matki, która jest symbolem jednak w Polskiej kulturze w ogóle w kulturze to zła matka jest też na wskroś zła matka od pierwszej do ostatniej sceny pod płaszczykiem poddanej mężowi wierny Kościołowi świętej Anny i nazywają umożliwi się w otworach to znaczy jak słyszę sformułowanie pod płaszczykiem to od razu się kojarzy to z czymś bardzo świadomymi perfidnym ten natomiast w idealnym to ja starałam się tak to postać budować oczywiście skutki działań są takie ani inne jest jest rzeczywiście z potworem, ale wg niej samej nie to znaczy Donald postu inaczej nie potrafi postępować to jest smutne to jest zatrważające, że tym mamy pogłębionego człowieka mogą sobie kiedyś młodą kobietę, która popełniła błąd jak na samym początku swojej drogi nikt jej w tym nic wtedy inni cóż to jest kolejna kobieta, której nikt nie pomógł na początku tej drogi jak zostało ukartowane pewna zmowa z morza i teraz wszyscy są w to zamieszani wszyscy jak BMW i muszą dalej kłamać tak, bo on coś budowane na kłamstwie powoduje, że cały czas trzeba kłaść obroń Boże nie bronię w takim w takim wymiarze i nie próbowali bronić nie próbuje bronić nie próbuje usprawiedliwiać jej czynów naraz próbują zrozumieć próbowałam zrozumieć skoro coś takiego się wie że, ale to niezwykle trudne dla ciebie musiała być, bo chyba też dość na przekór twoją wszystkim wcieleniem tandety, która została dość już raz dla nas najważniejsza chce z niej nie lubią grać postacie, które nie są jej jak różni się z nimi nie zgadzają tak, bo to jest wyzwanie tak na takim gruncie czysto o czysto zawodowym, bo jest pan zagrać kogoś, kto kompletnie ciebie nie przystaje niema niema twoich reakcji nie ma swoich uczuć oczywiście to jest bardzo trudne, bo dotykamy takiej sfery jak zawsze mnie, że kwestie związane nie wiem z macierzyństwem seksualnością są takie tak intymne, że jak zmieniają z nas no dla mnie nie n p . mnie, ale ale, by takie gwiazdy utrzymuje, że właściwie każda aktorka dobrze zagrał scenę gwałtu, bo to jest jakiś Actavis myślę że, że w każdej kobiecie uruchamia się coś takiego jak co się robi taką scenę tak myślę, że właściwie każda aktorka jest w stanie w miarę dobrze zagrać sceny nie wiem po śmierci dziecka, a niepokoju o dziecko, a zagranie trochę za bardzo groźnie na koncie zagranie rzeczywiście kogoś, kto Note dziecko wystawiono postny wystawiana jest los na głos, ale oprawców, ale jednocześnie gdzieś w swoim mniemaniu jest kochany czy ja próbowałam to z to zrobić i mam wrażenie, że to chwilami w taki przewrotny sposób dziś dziś widać, że to co ona robi jest złe z gruntu złe i nigdy nie nazwał mnie dobrą matką, ale ona po prostu inaczej inaczej nie umie to zresztą coś, o czym rozmawiałyśmy wielokrotnie z Magdą, że to jest taki model domu też, w którym miłość jest wyrażana przez ugotowany rosół i czyste dzieci to znaczy tam to nie jest patologia taka na zasadzie, że ktoś pije bije codziennie ilekroć jest czas zatem Drezno no ale no, ale to jest taka nowość od, o czym opowiadamy też zakaz z pozoru porządna rodzina, jakby w przekazie GM alkohol lejący się strumieniami i awantury codziennie jest to prostsze do opowiedzenia tak w przekazie porządki ludzie często dzieci zadbane i śniadanie zrobione obiad podany jest dużo trudniejszy test też jest dużo trudniejsze do przyjęcia przez przez widzów bo jakby większa ilość ludzi może się z tym jednak może w lustrze przejrzeć tak staram się znieść margines starała się również zrozumieć swoją postać szampana hali w ogóle śledziłem historię przez pryzmat swojej postać dla mnie w tym filmie to Lennon ty grasz rolę na równi, że tak powiem pierwszoplanową, bo dla mnie to historia, a przede wszystkim o macierzyństwie, a rząd czeka taki los w relacji ma matka córka niewątpliwie też, ale ja chciałem jeszcze dodać 1 rzecz, bo to jest moment, gdy się wydaje, że takim, że warto o tym, wspomnieć, że ten film my żeśmy świadomie skonstruowali na na poziomie takiej przypowieści z pewnymi ma się dosyć się czytelnymi nawet odniesieniami do właśnie symboliki religijnej począwszy od tytułu powrót, z czym może się kojarzyć z powrotem syna marnotrawnego w tym przypadku córki, a więc on jakby ta warstwa taka stricte realistyczna jest tutaj tylko o takim pewnym czułem, na którym właśnie ta przypowieść została rzucona IAM no, jakby estetyka przypowieści jest tym troszkę zwalnia nas takiej z takiej właśnie my nic takiego badania o o całym tym kontekście społecznym i od tychże właśnie do tych z pomocą mimo braku tych przy tych reakcji ze strony tych instytucji i t d. i t d. myśmy im świadomie poszli tą drogą, a nadzieja nadzieja uczono w ogóle jest dla mnie oczywiście ta nadzieja w 1 postaci w całej tej układance Najjaśniejszej w tym małym dziecku oczywiście młodszym bracie szkółki, który bank, który czuje najwięcej chyba kocha najwięcej i dramatyczną postacią, ale także dającą jakąś iskierkę nadziei, że możliwe jest przemiana jest jeszcze nauczycielka chóru bliska ulica kobieta skróci się Katarzyna Herman szkoda tylko, że jak to dobra już się pojawią na ekranie to musi być pijany tak tak oczywiście na morze morze może to jest pewnego rodzaju taka proteza no ale na akurat wynika to z ZUS z fabuły czy tej opowieści o nagrać taką postać, która rzeczywiście była kimś ważnym mnie czy ktoś ją nazwał taką zastępczą matką głównej bohaterki taką jej mentor com kimś, kto bardzo bliskim, kto nie nie wytrzymuje presji otoczenia i to w momencie, kiedy właśnie Urszula znika i imiona jest obarczona odpowiedzialnością za to to rzeczywiście zechce w nich wypaść lepiej grać w Indiach wpada w alkoholizm no no tak oczywiście tak jak mówię są tu pewne takie tropy, które można można uznać za schematyczny, ale one właśnie wynikają z tej konwencji, którą przyjęliśmy opowiadania i wydają się, że to 3 w sumie tworzy pewnym kamienny jest spójny świat ja bym powiedziała, że to się nie bierze znikąd te tropy i tak tego nie sposób opowiadania masa ludzi jak się posłucha czasami opowieści o jak i często słucham takich audycji o bezdomności, czyli o takim on właśnie o ludziach, którzy się z punktu widzenia naszego nas z prawych obywateli UE i uczestników społeczeństwa, którzy się wskoczyli do bardzo często za tymi historiami stoi ktoś, kto chce po prostu nie poradził sobie z jakąś presją z ogromnym jakimś nieszczęściem z kumulacją różnych zdarzeń i kończy się to taka nie inaczej, więc to tak tak też niestety w Polsce jest, że masa ludzi i ponieważ nie dostaje pomocy, ponieważ nie rozmawiamy, bo my nie rozmawiamy Polacy nie rozmawiają nie umiemy i umiemy wyrażać się wyrażać swoich uczuć my jesteśmy jednak i to jak mówię to z otwartą przyłbicą jesteśmy narodem, który bardzo dużo rzeczy sobie kisić nic i chowa je potem rodzi się z tego, że urodzi się z tego żółć rodzi się z tego niemoc i ta niemoc często bardzo źle niestety kończy się w alkoholu to nie jest to nie jest wzięte z gwiazd pragnął zresztą my bądźmy sprawiedliwi ona jakoś sobie próbuję z tym poradzić rodzaj w sumie w całej tej historii odgrywa pozytywną rolę w musimy to dla nas jest w dużych sum z magazynu, akcentując Duda wyraził się gra na weekend dla Iranu to my rzeczywiście tego tego najmłodszego chłopczyka no to rzeczywiście to jest taka jasna wspaniała postać zresztą on David, którego grał jest jest po prostu takim promiennym wspaniałym chłopcem tylko pytanie czy, jeżeli zachód zostanie w tej rodzinie to kto to nie zgaśnie po prostu nocami jest cel na końcu znak zapytania nam też nie chce zdradzać ani sugerować także jeszcze tylko muszą wyrazić swoją wdzięczność pani Magdalenie za 1 rzecz dotąd mógł być o wiele bardziej drastyczny dosadny firma Decora przemocy to dla nich dramat też, jakiego doświadczyła Ula jest jest w jej oczach i tak naprawdę na tym na czym polega tutaj też się siła doprowadzonych w celu w tym filmie postaci i trochę już tej ciszy mówiłyśmy na planie, że tych wszystkich rekwizytów, jakie mogli mieć pod ręką do podkreślenia konieczności tej historii no i nie chodzi tylko w ogóle to myślę przede wszystkim raniące Antoniego po prostu nie potrzebują co mają w oczach gestach niż właśnie, której nie potrafią wypełnić słowami to bardzo panie dziękuję za leasing GmbH z filtrem, ale my zapraszamy do kina Janosik powróci Magdalena Łazarkiewicz reżyserka i aktorka Agnieszka Warchulska i kończy rozmawiałyśmy o filmie powrót, który jest już w Chinach do usłyszenia Marta Perchuć-Burzyńska zapraszam teraz państwa na informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!