REKLAMA

Ewa Ziembińska: "Zamoyski Ocalony" - wystawa w Muzeum Narodowym od 17 maja

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-04-12 19:00
Audycja:
Czas trwania:
30:14 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej jest Ewa Ziembińska, historyczka sztuki. To dzięki jej pracy i staraniom 93 rzeźby Augusta Zamoyskiego wróciły na stałe do Warszawy. Rozwiń »

Ewa Ziembińska o kolekcji rzeźb pozyskanej przez Muzeum Narodowe w Warszawie: "W tej kolekcji znajduje się jego pierwsza rzeźba, wykuł z żelaza, krokodyla lub smoka. Kolekcja kończy się jego ostatnią rzeźbą, którą przygotował na swój nagrobek." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj gościem kultura osobista jest Ewa Ziembińska witam serdecznie w Chinach historyczka sztuki kustosz muzeum rzeźby imienia Xawerego Dunikowskiego w Królikarni oddziale muzeum Narodowego w Warszawie, bo właśnie do muzeum Narodowego w Warszawie trafiło kilka tygodni temu dziewięćdziesiąte rzeźb Augusta Zamoyskiego w nie pokornego twórcy o barwnym dość życiorysie, który mam nadzieję też porozmawiamy dzisiaj Rozwiń » chciałoby się powiedzieć, że to wielki powrót artysty do Polski, ale trudno tak powiedzieć, zważywszy chociażby na jego biografię myślę, że tutaj słowem powrót możemy go on też tak powiem rozpatrywać bardziej raz tak inne znaczenie metafizyczny to znaczy rzeczywiście jest to artysta, której jest obecny w Polskiej historii sztuki szczególnie na lata dwudzieste i rata Oriana formalizmu i ten czas, kiedy szczęście powstawały bardzo awangardowe jak tamten okres, żeby formalistyczne natomiast jest to artysta Lecha, które większość swojego życia tworzył poza polską i tutaj moglibyśmy mówić o mnie o powrocie do kolekcji jak i Zamoyskiego dlatego, że to jest kolekcja, która podróżowała z artystą Francja Brazylia pod czterdziestym roku artysta był w Brazylii plan zakładał, że tak wygląda na to treść to jest też przepiękne wnętrze piękny życiorys, jeżeli chodzi o mnie artystce, ale jeżeli chodzi też człowieka i to jest kolekcja, która dotychczas była przechowywana na południu Francji on tu kolekcje tak samo całościowo i z nim angaż zawarto też emocje artysta nie tylko chodzi mi o emocje w momencie tworzenia dzieła sztuki, ale emocje które, jakby były w momencie opieki nad swoją spuścizną swoją twórczością, bo na zamojskim mało, kto o tym, wie, że taki zwyczaj odkupywaniu swoich rzeźb momencie, kiedy wydawało się, że jest jakaś luka wiekowa twórczości albo szczególnie jego ciała są mu bliskie to odkupywać po kilku latach swoje prace w tej kolekcji znajdują się pierwsza jego prace, nad którą wykona pierwszego rzeźba, gdzie jeszcze nie ma świadomość, że ludzie chcą drogę rzeźbiarza jako młody chłopak w swoim rodzinnym majątku HR w Jabłoniu pod okiem wiejskiego Kowala w wieku maleńki maleńką rzeźbę z żelaza w żelazie wykuł elektroniczne zwane krokodylem smok jak będę tutaj identyfikację zwierzęcia jest dosyć trudno zresztą sam zamojskie też właśnie filmu o okresie jako krokodyl smok i kolekcja kończy się źle ostatnio rzeźbą, którą przygotował sobie zamojskim na swój nagrobek to rzeźba odlana w brązie Estoril na miejscu jego pochówku w USA Gladwell wie, a więc niedaleko Tuluzy w niedużej miejscowości wreszcie moglibyśmy powiedzieć wiosce w Pirenejach oxy tańcz, gdzie spędził ostatnie lata swojego życia taktem przeniósł się w drugiej połowie lat pięćdziesiątych i do końca swoich dni zamieszkał w 1970 roku zamojski PRL zmarł kupił wówczas takie opuszczone wiejski dom, który stary dom ponad 2 letni, który wraz żoną przerobił na część mieszkalną na pracownie i na kuźnie, dlatego że zajmował się też takimi pracami serek związanymi z kowalstwem NBA od innych uważał, że te narzędzia, które służą do kłucia w twardych materiałach, które uwielbia jako kamienie bazaltowe Diora ten to narzędzie, które są dostępne na rynku są niewystarczające dla niego jest rzeczywiście 82008 . roku zaczął sobie sam wykonywać na rzecz nowy świat kowalstwem zajmował się jeszcze w Polsce tak jak wspomniałam Schiller przypomnijmy może urodził się w majątku w Jabłoniu na Zamojszczyźnie w roku 1800 dziewięćdziesiątym trzecim i tam zaczął pobierać pierwsze nauki, ale czy on był przeznaczony do bycia artystą schronienia absolutnie nie na tyle zdrowa jedyne jedyny syn zarządcę majątku hrabiego Zamoyskiego, który absolutnie miały przejąć później majątek miał poprowadzić ten majątek związku z tym został wysłany na studia zagraniczne ekonomii i prawa zamojski 3 radnych znalazł się Heidelberg na studiach filozoficznych jak sam podaje i to mu też otworzyło drogę na, że to nie jest jego i jego przeznaczenie zarządzanie majątkiem ziemskim później, ale podczas pierwszej wojny światowej po Solinie w niewoli niemieckiej, ale tam mówił, że już miało na taki ciągoty, żeby zostać artystą natomiast jeszcze dojrzewało w nim bardzo i tak naprawdę dopiero spotkanie z to zakaz to jego późniejszą żoną złożą się go dokładnie włoską włoską tancerką dziś moglibyśmy powiedzieć, że taką też celebrytką w Berlinie Monachium bardzo znana były fotosy z jej wizerunkiem ona podpisywała na inne swoje fotografie autografami Ellen zdjęcia opublikowane w prasie międzynarodowej wniosku co rzeczywiście znana postać, która dostrzegła w zamojskim ten rodzący się talent rzeźbiarski i właściwie wg mnie to ona spowodowała, że on podjąć ostateczną decyzję o ożywieniu on wyższy na początku bardzo mu kibicowała prowadziła taki specjalny album a gdzie w krajach UE na fotografii jego rzeźb dzisiaj jest to bardzo cenne źródło Poznania jego twórczości szczególnie w momencie, kiedy nie wiemy czy istnieją WWF rzeźby albo gdzie istnieją, a mamy całą dokumentację właśnie w tych albumach, które były robione przez elitę wycinała też skrupulatnie wszystkie wzmianki w prasie i wkleja łatwo się taki album inne artystyczne i właściwie zamojski tą decyzję o tym, że zostanie rzeźbiarzem podjął właśnie w Niemczach w Monachium zapisał się takiej pracowni kamieniarskiej, która była pracownią kamienia z rzeźbiarskiej nie była to niebyła Akademia sztuk pięknych no to była pracownia kamienia skoro kiosk i tam jak wchodzi w tajniki naj największy tak naprawdę sukces to jest wystawa w Poznaniu, gdzie prezentuje swoje rzeźby feministyczne no właśnie tutaj się zaczyna cała teoria z głów, by żyć tak ładnie brzmiącym z królewiczem z Przybyszewskim drobiazgiem Zabrze jest prawda ze Stanisławem Przybyszewskim Lachy przejście z Przybyszewskiego troszeczkę Przybyszewskiego traktował jako o VAT takiego przewodnika, a które wyznaczą mu kierunek natomiast TLK przyjazd oczyści Witkacy ani tabeli Garbarnia właściwie takich w Zakopanem, które latem, choć jest o innym typowym żagiel szczegóły są mili, czyli absolutnie świetnie się świetnie się golili zresztą sam Joński był też świadkiem na ślubie Witkacego i tak przecież oczywiście była tak bardzo nakręcając się i i twórcza zamojski do końca uważa Witkacego cena do swojego największego przedświątecznego Witkacego uwiecznia w swojej w swoich pracach nie nie mamy żadnych portretów silnych Witkacego mamy natomiast fantastyczne zdjęcia, które znajdują się w muzeum literatury, dlatego że trzeba podkreślić, że archiwum Augusta Zamoyskiego został przekazany właśnie do muzeum literatury i 2000 siódmego roku już znajduje się w zbiorach muzeum literatury to jest niesamowicie cenne archiwum, jeżeli chodzi o badanie twórczości Jana Zamoyskiego i król życia, ale także jego twórczości literackiej, bo oprócz tego, że Zamoyski był artystą rzeźbiarzem to także duże pisał o takiej filozofii sztuce względem też swoich odczuć i emocji, ale także koncepcji estetycznych właściwie od starożytności, ale też do pisma z tego co wiem zostały wydane dopiero po jego śmierci w języku francuskim jeszcze zażycia kilka jego eseju zostało wydanych w UE także w Polsce, choć już musimy jak zaznaczył, że po drugiej wojny światowej rzeczywiście zamojski jako hrabia jako emigrant artysta żyjący poza krajem nie był chętnie, ale ani wystawiane ani publikowane, chociaż po wojnie przyjechał do Polski dwukrotnie po pięćdziesiątym szóstym roku było nawet plany ADO biorą katedra na Politechnice warszawskiej ta miałaby się taka jego autorska koncepcja kucia bezpośredniego w Kamieniu, a więc tej metody, którą uprawiał choćby Michał Anioł żal, że wieś Sant od kufra w Kamieniu, bo myślę, że nie słuchacze wiedzą, że nie wszyscy rzeźbiarze saneczkowa nią jest taki zawód jak kamieniarz, który odkrywa w Kamieniu wg modelu traktatowego czy gipsowego ran i zrobionego przez rzeźbiarza i to po też teoria, którą on już praktykował w Brazylii patetyczny wspomniałem innym był profesorem przy takiej pracowni, którą prowadzi przy Akademii sztuk pięknych w Rio de Janeiro i to był jego autorski pomysł na to pracownik rzeczywiście komuś dosyć dobrze wiodło miał też zamówienia publiczne w Brazylii i myślę, że tutaj warto przypomnieć o szatanie, który stoi w Rio na razie naraża ich na plażę i e-learning to jest przepiękny widok godny nieznany ikonografii zupełnie Chopina, dlatego że RN zamojskich i Unią Chopina w całej postaci z takim geście zamyślenia, gdzie przykłada rękę do ucha można się dopatrzeć się w grę takiego rodzaju zasłuchania może nas dzieje co może oczywiście przewiezie przybysze z Polski i toteż specyficzny czas dlatego, że to jest 1944 rok, ale 1 września, a więc 5 rocznicy wybuchu drugiej wojnie światowej i to był dar Polonii dla Brazylii ten pomnik stoi do dziś nie jest jedyne dzieło sanockiego w przestrzeni publicznej, a Brazylia jest jak najbardziej obecne w Brazylii temat czy wymaga dokładnego zbadania, ale działo zamojskiego jest znane w Brazylii w związku z tym, że jest coś jeszcze artysta, który większość swego życia spędził poza polską stand, ale też ważne dla nas mamy kolekcje całościowo od tych pierwszych do tych ostatnich przez okres brazylijski przez lata dwudzieste trzydzieste, gdzie większość rzeźb jego powstał w Paryż o Auguście zamojskim dzisiaj rozmawiamy w kulturze osobistej moim gościem jest Ewa Ziembińska za chwilę wracamy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska i gościom kultura osobista jest dzisiaj Ewa Ziembińska historyczka sztuki kustosz muzeum rzeźby imienia Xawerego Dunikowskiego w Królikarni oddziale muzeum Narodowego w Warszawie rozmawiamy o sprowadzeniu do Polski el kilkudziesięciu prac Augusta Zamoyskiego wybitnego rzeźbiarza w Polsce jednak nieco zapomnianego wróćmy jeszcze na chwilę do jego biografii jego twórczość można jak rozumiem podzielić na kilka okresów już wspomniałeś, że ten okres formalistyczne, który zakończył się dość gwałtownie w jego wykonaniu z tego co wiem podczas takich prezentacji rozbił swoje forum mistyczny prace to było w Zakopanem Targu Zakopanem tu taki gest ale gdzie ono głosiło, że kończy z formalizmem, choć rzeczywiście był to gest na zasadzie bardziej teatrum niż 3 niż realnego odcięcia się, bo mnie rzeczywiście z próbował zakończyć ten etap i przeszedł do etapu takiego bardziej klasycznego powrotu nazwał to wręcz do dnia formy my klasycznej później szczęście staną się nie wracać, aczkolwiek to nie jest tak, że nie wraca mąż, ale między formie spójrzmy na ten okres taki klasyczny to akt studia kobiece ściągnął no i wybitnym specjalistą wg mnie od wizerunków kobiecych uran wg mnie też wielbiciele ciała kobiecego tutaj taka ran może dygresja, która zainteresuje słuchaczy, że był on zasiadał w Zina w konkursie piękności w Europie nie do końca wiadomo jak to się stało, że został zaproszony, ale prześledziła skład żyli w różnych latach to były też zasiadał żyliśmy z kubka, więc malarz czeski Krystian Donga syn ma holenderski związku z tym rzeczywiście, gdy proszono różnych artystów, kiedy ta propozycja przyszła z dnia zamojskiego w Paryżu w związku z tym być może jakiś kontakt jego tutaj artystyczna z ukochaną paryską miało wpływ na to, że został zaproszony, ale dwukrotnie był rzeczywiście wzięli wypowiadał się o kanonie piękna kobiecego natomiast na szczęście był wielbicielem ciała kobiecego w takiej postaci kilku rzeźb, które pokazał dotując Venus, ale także w takich warunkach wiejskich kobiet wiejskich dziewczyn wielkiej piętnastki które, jakby były gotyk wspomnieniem z jabłoni na miejscu rodzinnego gniazda majątku i który nosił w sobie franka, którą 3009. roku zagrał nawet to nie do Paryża, a później w sensie fizycznym jako kobietę, a później zabrał do Brazylii w sensie, że nie fizyczne tylko rzeźbę, którą miał przy sobie uważał, że to jest realne, a wzorzec kobiecości silna Polska kobieta, którą w Indiach, do której w Brazylii się często odwoływał mówił, że brazylijski itp urody kobiecej gdzieś muszą nie odpowiada i wracał do tego maszyn typu słowiańskiego ery polskiego tego uznanego właśnie sceneria Błonia i takim efektem jest coraz rzeźba, którą nazwał trenera i która nosi rysy twarzy w szranki, która powtarza także pewną formę z 3007 . roku już, że właśnie aktu Annie franki, a która w naszej kolekcji jest pięknie reprezentowana, ponieważ mamy rzeźbę w Egipcie w znane rzeźby w brązie i mamy rzeźbę znad morza, więc wszystkie materiały rzeźbiarskie poza drewnem, ale są tutaj pokazane rzeźba ogromna ponad 168 cm, a Marmurowicz rzeźba do tego bardzo ciężka blisko 600 CE w kg co też było dla nas dużym wyzwaniem w momencie ewakuacji kolekcji z Pirenejów no właśnie zaraz wrócimy właśnie do tej kwestii jak te rzeźby zostały sprowadzone z Francji w ogóle ten proces stał się odbywał, ale jeszcze wrócimy do tematyki gorzej, bo te prace z ostatnich lat życia Zamoyskiego to są rzeźby przede wszystkim o tematyce religijnej i one również znalazło się z tego co wiem w tym sprowadzonym zbiorze tak do tych ostatnich siebie okresy twórczości zamojskiego one z Gazy nie czuć dobrze pomimo tego, że miał wiele sukcesów zamówień publicznych pracował z młodymi ludźmi, który u wylotu praca z młodymi ludźmi wykładnię miał dużo też możliwości oraz twórcze zabiegał o wystawę w nowym Jorku to niestety muszę ziściło pomimo tego, że część rzeźb przetransportował specjalnie z Brazylii od nowego Jorku później oszust rzekomi wracać czuć źle i tam był wg mnie jakiś rodzaj mocno depresji letniego załamania też być może spowodowane na śmierć jego syna, który w jako niemowlę zmarło zamojski postanawia wyjechać z Brazylii opuścił definitywnie kontynent i wrócić do Paryża i nigdy przylot do Paryża to wstępuje do klasztoru i runda no i Dominika panów i tam, a zamyka się na na pewien czas no ale są dość długi okres to prawie 3 lata, ale tam są też organizuje pracownie i -li Qian Meng tworzy i to był czas, kiedy też siły ta religijność dochodzi jedno do głosu, kiedy metafizyka chrześcijańska ma tutaj na duże znaczenie dla niego, kiedy on też są studnie pisma świętych, kiedy zaczyna czerpać właśnie c chrześcijaństwa różnego rodzaju pomysły na najgorzej szwy i do końca właściwie tworzy rzeźby religijne o tematyce Wniebowstąpienia pana krzyża ludzkiego bólu istnienia zmartwychwstania i też inny ostatni cel, czyli zmartwychwstanie jest cel RM właśnie rybą, która w, którą chciał ustalić na swoim nagrobku oferta rzesz właśnie trafia do Polski trafiło, bo co to gipsowe czyni ten pierwszy zamysł artysty, na podstawie którego został wykonany odlew z brązem i od lat brązowy znajduje się na nagrobku zamojskiego są kariery natomiast my jeszcze mamy zmartwychwstanie w formie takiego dnia oraz studium brązowego, który wprost jest formą mniejszą niż ten oryginalny zamysł zamojskiego związku z tym przywieźliśmy 2 zmartwychwstania jedno, które posłużyło do odlania no i brązowego, które stają na krok ku i drugi pomieszana z form show Top to przepiękna formalne, dlatego że jest to inne ciało ludzkie męskie rak, który jest formy tak jakby Nostra est w momencie jak do podniesienia się zmartwychwstania jednocześnie bardzo symboliczne ułożenie ciała na zysk ten cieczy i brane przejścia na drugą stronę im pogodzić się z zamojskiej stajenny ten gender swojej rzeźbie religijnej dużo konsul korzystał też spis świętych i jakby z tego mistycyzmu właśnie jego powrotu do religii chrześcijańskiej wspomniała, że gips ze mówiliśmy już o tym, że on sam wszystko odkopał w Kamieniu przede wszystkim tak jak wspomniano również Michał Anioł był silnym człowiekiem, bo był człowiekiem jak na tamte czasy niezwykle wysportowanym był taki też nowoczesne w tym sporcie, który uprawiał w tak, zanim za niego powiem o tej kwestii jego fizyczności to odkrywanie przez niego to była też jego deklaracje, że on sam odkrywał my mamy dowody na to, że nie wszystko smutku wału, ale rzeczywiście był takim wyznawcą, że należy to inna odkurza w związku z tym ten pól z niego filozof nie zawsze się pokrywał z praktyką, ale oczywiście większość swoich rodzin na razie szpital stara się sam odkurzacz i szczęściu lubił bardzo trudne mam materiały kamienie, które wymagały dużej siły fizycznej Anny w archiwum znajdują się fotografie z zamojskiego z jego nielicznych zawodów narciarskich czempiona narciarstwa świetnie jeździł też na rowerze jego wyczyn przejazdu na rowerze z u mnie Zakopanego do Paryża tu też wynika z pewnego zakładu towarzyskiego na okręcie określoną ilość dni, w których po co miało dojechać do Paryża i na chwilę Asseco sławny i zdobył w dowód na nabycie, które też w towarzystwie miało duży wpły w na podważanie jego władzy w ręce fakt, ale to były też kwestia pieniędzy rząd po prostu potrzebował wtedy pieniędzy, a zakład toczą się od dosyć duża pijący w związku z tym szczęściem zamojski pokonywał prawie 130 km dziennie, żeby ten zakład wygrać, ale są też zdjęcia archiwalne, gdzie po szans Lis czy polach Marsowych uprawiać jogging co w latach dwudziestych słońce w Paryżu była rano do i jest silnym mężczyznom bardzo też lubi swoją muskulaturę swoje ciało bardzo chętnie pozuje też bez koszulek prężąc muskuły i Ciszyca ta siła fizyczna pozwalała mu też na to komu mocną prace kamieniarza rzemieślnika, ale inny twierdził, że zawodem rzeźbiarza jest, by wydobywanie rzeźby z z kamienia wód w Kamieniu drzemie ta to rzeźbiarz też tylko po prostu wydobyć się głos z form to oczywiście teorie renesans monety starożytne mówiący rano o rzeźbie drzemiącej w Kamieniu powiedzmy jeszcze koniecznie naszym słuchaczom jak wyglądał sam proces sprowadzenia tych prac do polskiego to niebyła pierwsza próba, żeby sprowadzić działa Augusta Zamoyskiego w dziewięćdziesiątym trzecim roku nie udało się namówić wdowy po artyście, żeby tak się stało tym razem się udało i to jest też tak naprawdę matką tego sukcesu on tutaj ich sukces na wielu ojców i wiele wiele wiele matek rzeczywiście było to inna to wyzwanie nie ukrywam, że to było bardzo ciekawe dla mnie wyzwanie było pracowałam z wieloma różnymi osobami no tutaj też to było zadanie ministerstwa kultury dziedzictwa Narodowego Alan szczególnie w mieście naukowa, z którą pracowałam Anny przy pozyskaniu tej Annie kolekcji i cały sztab ludzi, którzy już wcześniej pożyczał różnego rodzaju działania, a dotąd kolekcję do Polski sprowadzić wspomniała to 903 roku to szczęście bardzo ważny czas, dlatego że ranni wówczas, że z inicjatywy też Andrzeja Nowaka historyka sztuki mieszkającej unieważni mieszkającego w Paryżu, który znał zamojskiego i który wiedział jak cenna dla nich cenna kolekcja znajduje się w inne są plany powstała zrodziła się wystają one, która mnie bazowała na dużej części tej kolekcji, która dzisiaj przyjechała i razowego Sakowska Szanajca, która była autorką pierwszej monografii zamojskiego była komisarzem także tej mnie z wystawy obok Lecha na krótko Skiba realizmu z Narodowego w Warszawie i wówczas cały ten zespół się, jakby starał się, aby po pierwsze, pokazać się działo zamojskiego, a po drugie, no i spróbować pozyskać, chociaż częściej kolekcji to ze zbiorów wówczas wdowa zgodziła się na wykonanie kilku odlewów rzeźb, które uzupełniły kolekcje muzeum Narodowego w Warszawie, bo muszę tutaj podkreślić, że nie pierwszy zakup od Zamoyskiego do zbiorów muzeum Narodowego w Warszawie to był 1936 rok, a więc już sporo czasu zbierano i kolekcjonuję zamojskiego mając świadomość jak genialnym rzeźbiarzem dwudziestego wieku był, ale i to był zakup bezpośrednio od artysty późniejszych latach było kolejne zakupy natomiast oczywiście ta kolekcja, która do nas trafiła jest bezprecedensowa była też kolekcjach, którą mieliśmy poczucie, że tam, gdzie jest, ale uczelni w Pirenejach, czyli w opactwie pocysterskim w dalekich górach dalekich lasach jest kolekcją, którą nie w pełni można docenić, ale w związku z tym tutaj rzeczywiście ministerstwo kultury podjęło starania, abyśmy tą rekolekcje zdobyli dla Aten dla Polski i tutaj, bo też wskazanie było na naszą gminę instytucję i jeszcze się docelowo nie kolekcję realny trafiła do muzeum rzeźby imienia Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, a pierwsza prezentacja już za chwilę no właśnie też mają zamojski ocalony zamojski ocalone to jest ten tytuł, kto tu murale powstaną hale podczas mojej rozmowy z dążenia władz ten, kiedy uświadomiliśmy sobie szczęście, że ten proces, który się dzieje Alan przez ostatnie 2 lata był bardzo intensywna, bo to były negocjacje i z dnia z rodziną, która była dotychczas właścicielami praw autorskich i ze właśnie opactwem, a które było właścicielami na zasadzie daru Heleny wielkie zamojskiej, ale były właścicielami, że część, bo myślę, że tutaj też warto podkreślić, że wraz z kolekcją pozyskaliśmy prawa autorskie i to jest absolutnie bezprecedensowe zapisu umowy, że mamy także prawa autorskie to tej do tej kolekcji Nicolai i za chwilę będziemy świętować nie tylko my, ale mam nadzieję, że z publicznością nie tylko warszawską, ale polską, bo rzeczywiście jest to kolekcja wyjątkowa niezwykle bogata i chcemy ją pokazać już 17 maja w gmachu głównym muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie grać ciągle pracujemy nad prezentacją kolekcji, czyli pokazaniem absolutnie wszystkiego co z nią umowę przed przerwą mieliśmy tych marzeń jak reszta, czyli narzędzie ran mamy też rysunki Zamoyskiego takie rysunki szkice przygotowawcze do rzesz na rzecz tych narzędzi jest mnóstwo wspólnych, które przepiękny dają też, że powinni poczuć się do jakich rad kamieni i jaki efekt ten mógł nimi na zamojskim osiągnąć i chcemy pokazać się także proces, ale konserwatorski, dlatego że musimy sobie uświadomić oczywiście pomimo, jakby starannie starannie opactwa część rzeźb jest nie najlepszym stanie, jakby nasza fachowa opieka konserwatorska ma zadanie przywrócić ten pierwotny stan na oczach publiczności będzie prowadzona konserwacja wszystkich, że jest część z nich wymaga drobnych zabiegów konserwatorskich, a część wymaga rzeczywiście trudno gruntowne wyspecjalizowanej w inne konserwacji w związku z tym będzie to rodzaj prezentacji oraz pokazem konserwatorskim, które gościć będzie cały czas żył będziemy starali informować na bieżąco o kolejnych etapach zakończenia prac konserwatorskich także może być także, jeżeli ktoś wróci do sal ekspozycyjnych to jednak, że ta nie będzie to będzie n p . na dziedzińcu konserwator właśnie na żywo na mokro konserwował na mokro jeszcze inne kamienie natomiast inne sale będą też prowadzone zabiegi konserwatorskie pracują tutaj ze scenografami, żeby był specjalny stół konserwatorski czeka ten będzie mógł też podejść porozmawiać z konserwatorem nad procesem, który właśnie się do niedzieli czekamy na wystawę czekamy na na te prace konserwatorskie, które będą siedziały jak powiedział szef na oczach publiczności no tak jak Lu już państwo zauważyli dużo od tej biografii Augusta Zamoyskiego wątków bardzo filmowych ich dom możemy zdradzić, ale już nie możemy się nad tym rozwodzić niestety, że właśnie powstaje film niż fabularny co prawda, ale film dokumentalny o Auguście zamojskim reżyseruje ten film Maria Snarska Kaczanowicz, ale także też czekamy na firmy bardzo dziękuję za to spotkanie, ale coś jeszcze w sylwetce owej, dlatego że ten rok, a właściwie jest pod znakiem zamojskiego my zaczynamy 17 maja w muzeum Narodowym w Warszawie w październiku będzie wystawa w muzeum literatury, która będzie wystawą prezentującą dzieło zamojskiego w kontekście jego bogatego archiwum mają oczywiście film, na którym wspomniała się Marii, a którego czuć teczkę będzie można zobaczyć na naszej wystawy, ponieważ filmowcy nam towarzyszyli w momencie ewakuacji zebrania kolekcji z trenerów i Ewa Ziembińska historyczka sztuki kustosz muzeum rzeźby imienia Xawerego Dunikowskiego w Królikarni oddziale muzeum Narodowego w Warszawie była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za granicę z liczbą miejsc w Auguście zamojskim Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czesne informacje, jakie to gest Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA