REKLAMA

Strajk nauczycieli. Czy PiS gra na zwłokę? (cz. 2.)

Światopodgląd
Data emisji:
2019-04-17 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Lichnerowicz państwo goście nastał czas prof. Mikołaj Herbst z hrabst w jest centrum europejskich studiów regionalnych lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego ekspert ds. systemu edukacji rozmawiamy o strajku chciałbym wrócić jeszcze właśnie do tego co teraz dziś, czyli trzeci dzień strajku w piątek będzie bardzo trudny moment, bo dziś tak jak mówiliśmy rybną udało się praktycznie wszędzie poza nim 3 albo tak naprawdę 1 trudnym trudną sytuacją przeprowadzić się egzaminy Rozwiń » dla likwidowanych właśnie uczniów likwidowanych właśnie gimnazjum, ale w piątek i usług rasiści rozwiąże to będzie znacznie trudniejsze w taki nadzwyczajny sposób wymienić te braki nauczycieli związane z protestem strajkiem uzupełnić szyld to może być moment kryzysowy moim pytaniem czy rząd właśnie nie ma nie liczy na to, że już ludzie też tracą cierpliwość łączące Warszawę z mniej korków to plusy, ale poza tym dla rodziców to oczywiście jest trudna mówi 1 dzień dzień wolnego drugi komuś podrzucić trzeci zapłacić tam 100 zł taki dzień atrakcji należeć będzie trwał 0203 . tydzień w dodania występuję trochę w podwójnej roli, bo jestem rodzicem ósmoklasisty, czyli od dnia doręczenia pism świat mojej mamy konto dla wszystkich ale plany miast z drugiej strony skuteczne bywają tylko strach, które są uciążliwe dla Danone siłą rzeczy się Straki sytuacją wyjątkową jest dość dramatycznym wyborem osób oczekujących tego nie robi dla przyjemności i ten musi być tak musi być tak sądzę, że firma skuteczność być uciążliwe dla tych, którzy są też, że to dla nas wszystkich 3 uczelni wyższych zysków z debaty i demokracji, ale nic nie mnie nie widzi pan też to zagrożenie, że rząd może przeczekać się nauczyć się już, że narazili się może na razie ma zamiar tak nie pamięta jak to wygląda przynajmniej do udania się, że abstrahując od spra w politycznych dla edukacji, aby to fatalna film relokacji Włodek były to fatalne bo po prostu stwarza to wrażenia i daje taki sygnał, że po stronie rządzących w ogóle nie ma potrzeby i ochoty rozmawiania strach systemowi edukacji, że ta edukacja podobnie jak Dyjak jak dzieci są zakładnikiem sporu politycznego i ponieważ władza nie postrzega edukacji jako temat tego nośnego politycznie po prostu początku tak jest Sławkowi, dlaczego to on ma dobrego zdania to tu do środy tak jest, dlatego że my jako społeczeństwo jako rodzice nie mamy wyrobionego drogie lepiej na temat edukacji nie mam specjalnej potrzeby myślenia edukacji bardzo mała edukacja oczekujemy i władza bardzo dobre badania historii i inni to po co z tym kim jestem nauczycielem, jakby pan podpowiedział mu właśnie tym rodzicom, którzy teraz zwiększą uwagą mają inną myślą o różnych rzeczach to to on od osób, a rzeczy te ostatnie jest człowiek, który na przeprowadzaną czy współ przeprowadza dzieci przez przez ich rozwój takich najbardziej najważniejszym wydaje się okresie życia tak kiedyś kształtują jej dlatego są sobą niesamowicie ważną, a wobec tych w tym przemian, jakim podlega edukacja w ogóle w tej chwili na całym świecie to to otwartość kompetencje inteligencja kreatywność nauczycieli jest tu jest jej z tego coraz ważniejszą tak 2030 lat temu można było sądzić, że wystarczy, że ma przecież sprawnie odtwarza wiedzy, która została zarejestrowana we Lwowie tożsamość narodową na 3 budujesz niektórzy nawet mniejsza on, ale po prostu paradygmat edukacji zmienia się tak gwałtownie w tej chwili w ciągu kilkudziesięciu lat nawet kilkunastu musi się zmienić z takiego powielania systemu klasowo lekcyjnego prawda wykładu tych relacji uczeń mistrz na coś co w gruncie rzeczy jest stymulacja uczenia się przez uczniów z różnych źródeł również pozaszkolnych wyrobienie nawyku uczenia się przez całe życie, bo wiadomo, że szkoła nie zapewni wiedzy, która będzie wystarczająca dlatego ucznia już niedługo trwała jego życiu zawodowym i to po prostu to są wymagania, które w, które ma znacznie wyższą poprzeczkę nauczyciel stereotypów muszą być coraz lepsi ludzie, a na razie są źródła co mi się w odnalezieniu się żadnym kraju na razie starały się staram się zbyt małe, żeby ich, by ten nabór był coraz bardziej negatywny i je albo o to, aby to w brzmieniu odwrócić albo Polska edukacja będzie coraz słabsza, bo my nie boisz się dać zwieść tym sukcesom polskiej edukacji, który w ostatnich latach notowaliśmy dlatego, że to jest tak jak Iza i t d . dlatego że to jest tak jak odnosić tak jak odnosić bicie rekordu świata w dyscyplinie, która lada moment przestanie być olimpijska z tak, bo ten rodzaj wiedzy ten sposób uczenia po prostu będzie odchodził zresztą nawet widać to w tych wynikach PiS tak my my mamy niezłe wyniki, ale jak i jakoś się wgłębić zobaczycie, w jakich dziedzinach jesteśmy dobrze, gdy jakiś słaby to właśnie w tych, które będą coraz bardziej coraz istotniejszą rolę odgrywały jesteśmy słabi tak w kreatywności w w reagowaniu na niestandardowe sytuacje w stosowaniu wiedzy w codziennych sytuacjach hit i pytanie nie przypomnę tu dał skusić na taką ocenę inną partią polityczną w tym rozumieniu czy to jest grzech dziedziczonych tylko szkalujący czy jednak w pewnym sensie ten rząd wyjątkowo ignoruje, a wyzwania AB podstawową te postulaty płacowe rządu dziś wiemy, że to Platforma też urodziła od 2 do kryzysu co jest można uznać argumenty można je uznać można toczyć spór, ale dziś trudno odpowiedzieć na to pytanie tak to znaczy ja uważam, że edukacja ma pecha w ogóle w Polsce tak do do ministrów i ona była przez różne kolejne rządy użył postrzegana jakość jako mało istotna politycznie i w związku z tym radzisz na stanowiskach ministra nie oto nadchodzi, że to byli ludzie, którzy są ułomni merytorycznie słabiej tylko po prostu nie przewidział politycznego to raczej dobrze chcieli godnie czy dobrze chcieli czy dobrze chciały tu nie mieli czy miałem wystarczającej pozycji politycznej, żeby o edukację zawalczyć nigdy nie była ważna sfera polityki był klasą średnią wyższą ucieka z systemu publicznej edukacji to jest 1 z powodu, chociaż akurat w Polsce to nie jest problem tak dramatycznych i znana aktorka w stanach takim czy niektórych innych krajach w tym wydaje się, że częściowo problem polega też nam na ataki bałaganie kompetencyjnym, z którego wynika, że myśmy teoretycznie przeprowadzić dość sprawnie decentralizacja edukacji w Polsce, ale w afekcie nie mam takiego porządku kompetencyjnego nadto nie wiem, kto to, kto teraz za co do końca w edukacji jak się w jakiś kryzys to to strony się przerzucają odpowiedzialność finansową i merytoryczną również przez brak kształcenia nauczycieli, której udał się wspomnieć uważam, że jest po prostu bardzo ważna na cały system kształcenia nauczycieli jest ono poza sugestią ministerstwa edukacji prawda jest symbolem w dużej mierze płacą sami też krwiożerczy podlega nie podlega nie oprzeć i merytorycznie ten podlega minister ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego tak to jest, dla którego to tylko 1 z wielu kierunków studiów takie i a i tak na problemy do silosu władzy tekst, który gromadzi się zajmuje tylko swoją działką pod jej dość mocno wychodzi tak prosto w reforma tego systemu wymagałaby dość silnej współpracy 2 ministerstw osiedli budował przyszłość, a jak się tutaj nie ma pan ocenia, bo z ich strony zwracało uwagę na to, że najwyraźniej władze nie uznaje tego za swój priorytet, bo nie widzi tak bardzo kapitału politycznego w tym jedno, ale czy ktoś mnie nie zmienia w tym sensie żyjemy w czasach, gdy jest to, że uczniowie podejmują jakieś inicjatywy wsparcia jakoś pracodawcy ze swoją stronę i organizacje pracodawców pojedynczy pracodawcy też dają takie sygnały rodzicom że, żeby wino im ułatwić naszym mierzenie się ze skutkami tego strajku zwolnień grupowych w miasto na organizują też jakąś ofertę dla rodziców, żeby też, chociaż tak, żeby jednak, aby móc Romney jednostki policji strajkujących gmach sprzedać dom no chciałbym wierzyć, że nie są to działania wewnątrz, kiedy jedne banki polityczne tak dolarowi pisała rezydencji, a ja dostrzegam taką tak koło próby pełną nadziei prawda interpretowania strajku tego strajku jako strajków przeciwko reformie edukacji również ten, jaki jest dość pesymistyczna czy uważa, że nauczyciele mieli okazję strajkować przeciwko reformie edukacji to po prostu nie bez powodu nie wyszło tak to znaczy, że nic się podobała wielu zazdrości nie ma zdania na ten temat i nadal wydają się, że nie ma zdania, że tezy te zdania są bardzo podzielone i na gruncie rzeczy jest to strajk w sprawach ekonomicznych po prostu w 2 rodziny oraz akcji to, że nowe teraz znów o tym rozmawiamy media działają jak działają 3 litrowy działają tam, gdzie uwaga jest, że my teraz rozmawiamy jeśli się o tych rozmów z tym dosyć bardziej zdruzgotana niech mi pomysł jest rozmyty wyzwania są tak ogromny, że nawet nie zaczęliśmy się z nimi mierzyć z mężem orzeka się jednak ten strajk też działa na opinię publiczną, która waży most stwarza, że jest pewna nadzieja że, że skala tego strajku i to, że strajkują nauczyciele właściwsze będzie w Polsce, ale i w dół również te miejsca akcji, gdzie poparcie dla rządu jest z Chin na rzeczy są też członkowie lokalnej społeczności prawda, że to pomoże przełamać pewną barierę taki i zrozumieć, bo uważam, że postawa rządu wobec tego strajku jest przejawem jakichś utraty kontaktu z tzw. bazę tak i inny to nie jest zjawisko nowe obserwowaliśmy to czy po poprzednich kadencjach polityczne również, że Horst władza demoralizuje i nawet jeżeli dochodzi się do władzy na innym nona ma na fali właśnie tego wzmożonego kontaktu wsłuchiwania się w potrzeby społeczne bardziej niż poprzednicy tak dalej to jednak przebywanie u władzy jakoś to umiejętność zakłóca wydają się zatem, że to w jaki sposób rząd nastroje reaguję jest przejawem utraty kontaktu rzeczywistość sama mam nadzieję, że w inny jak stan się zakończy, jakim szyldem miejmy nadzieję kompromisem satysfakcjonującą również dla nauczycieli to duży jest szansą na nas na refleksję o tym wszystkim co pan mówił czy tak sobie rozmawiamy chwilę, gdy w Chełmnie, ale nie wiem wydają się, że na miejscu rządu, że wcześniej, że nie ma wejścia w życie musi dać podwyżki nauczycielom tak też odzież obuwie ważne jest także teraz gromadzi jakiś Super plany na reformę edukacji przed nami niestety tak normą jest oczywiście nad natomiast co jest przyczynkiem do tego nasze rozmowy mówiono o tym, że ten teren słabości polityki nie leciutko obecnego rządu w w dziedzinie edukacji i euro i kto, o co tu swój mandat do podglądania jest winna jest zaś do podglądania tego trzeba o tym, pamiętać, że to jest model, który wszyscy się skopiować nikomu się to nie udaje nie bez powodu tak, bo to tu po prostu nie da się pszenicę i kultury związanej z edukacją z 1 gruntu na drugi można natomiast bardzo pomaga rozumienia i na czym sukces jak bardzo złożonym zjawiskiem jest sukces Finlandii w edukacji wizjonerów formalnie nie to nie jest kwestia bardzo często złoże hasła tak właśnie wynagrodzenia tak dobrze zarabiają albo właśnie najlepsi zostają nauczycielami tak albo mało w wielką autonomię tak nauczyciel to wszystko jest prawda tylko przeniesienie gry żadnego z tych elementów pojedynczo w pojedynkę na grunt Polski niby nie przyniesie sukces gości może pogorszyć sytuację takich samych musimy pracować do takich choćby to sprowadzić do prostego modelu tak, jeżeli mamy nauczycieli, którzy średnio rzecz biorąc są w Polsce nie najlepsi tak jak wskazał te badania, do których mamy dostęp ale gdy błędne koło, bo myślę, że wielu z nas ma różne doświadczenia z edukacji i akurat z nim Jelenia monastyr w oświadczeniach dyżuruje badania, które ma pan Woźniak 8 i przez to tak też może nie jest on uważany jest anegdotyczna to ona nie jest jasne to nie jest wiedza jak mam Polsat w istniały 2 mity o nauczycielach i co do zasady, które są używane drzew w zależności od potrzeb albo na psy są skarbem narodu jelitową albo nauczyciele są wyrobami i i ich przykłady negatywnej selekcji do zawodu prawda, więc nie ma co mówić o mitach trzeba się odwoływać do tych badań, które są trzeba robić badania przede wszystkim tak to Torzym do przede wszystkim jeśli nauczyciele mówi żadne ministerstwo przez tyle nie było zainteresowane w gruncie rzeczy nawet badania środowiska nauczycieli i właśnie ten proces selekcji i do zawodu jest, gdy jest dla mnie czymś niezrozumiałym, bo może Szydło w oparciu o o w autonomii pracy jako źródle sukcesu, ale czy właśnie wynagrodzenia jako źródle sukcesu, ale niczym nie zrozumie się jaki, jakie są relacje między prestiżem statusem zawodów wynagrodzeniem dobrym wykorzystaniem autonomii, którą się ma prawda to by do tego prostoty przenoszenia pościel dla poszczególnych fragmentów systemu nawet najlepiej funkcjonujących Chambers nie uda, a bardzo dziękuję panie prof. prof. Mikołaj Herbst to jest centrum europejskich studiów regionalnych lokalnych na Uniwersytecie warszawskim był państwa kości Barczuk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA