REKLAMA

Trump grozi Unii kolejnymi cłami. Poszło o samoloty

Data emisji:
2019-04-11 13:20
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
13:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

łączenie ich różni od gór 1322 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego dzień dobry dzień na PL będziemy mówić co nowej odsłonie po wyschnięciu można użyć tego słowa afery, by Boeinga pewnie się jakoś łączy być może zaraz do tego dojdziemy to znaczy to co dzieje się wokół samolotu i 737 Max jego niedawnego uziemienia oraz teraz nowa odsłona mianowicie, że Donald Tramp zapowiadała cła na niektóre towary, które Rozwiń » mają w gruncie rzeczy wzmocnić pozycję Boeinga, czyli pytanie na czyją korzyść w tej chwili może się bardziej przechylić to wahadło tak globalnie, jeżeli popatrzymy na ten duopol producentów samolotów pasażerskich, czyli albo airbusa lobbing czy w tym momencie można powiedzieć, że mimo tej utraty wizerunku jakiegoś Blake może zyskać na to jest ów to jest bardzo ciekawy moment chcę, żeby patrzeć na ten rynek, ponieważ łączymy ekonomię gospodarkę i taką mocną twardą politykę, którą reprezentuje Tramp w niekoniecznie słuszną, ale po prostu polityka bardzo otwartą twardą broniącą własnego rynku własnych producentów to rzeczywiście Boeing ma bardzo duży czy zarząd Boeinga ma bardzo duży problem, bo to nie jest tylko wizerunek to nie jest tylko część odwołanych odwołanych zamówień, a mówimy tutaj gigantycznych pieniądzach, dlatego że Boeing jest firmą, która zarobiła w zeszłym roku 131 miliardów dolarów z czego 60 % to był przychód z samolotów komercyjnych, a on większość przychodów ze sprzedaży przyszłych samolotów komercyjnych miała pochodzić właśnie ze sprzedaży 737 Max Nash, więc to jest ten problem wewnątrz firmowe na zewnątrz firmy zarząd ma problem, ponieważ to raz, że wizerunek odważy ceny akcji, które stały się, które spadają nagle stracili właściciele kilkadziesiąt już miliardów dolarów, a Anna i naj pytanie co dalej no, więc wkraczać trampki mówi Anna ze względu na to, że Boeing i Airbus walczą od kilkunastu lat z dnia w sądach różnego rodzaju i nawzajem oskarżają się o inne otrzymywanie nielegalnie wyrabiali subsydiów od od państwa no to jak off teraz Ukraińcami będziemy wprowadzać cła, zamykając trochę ten rynek, chociaż amerykański, blokując dostęp Europejskiemu dostawcy i na ten problem też trzeba spojrzeć jeszcze trochę szerzej przez pryzmat chociażby Chin Chiny stają się takim miejscem, które rzeczywiście rosną bardzo szybko, jeżeli chodzi o ruch pasażerski, a on w ciągu 20 lat Boeing sam szacował, że tego typu maszyn, czyli w jedno wąsko kabinowych nazwijmy to tak, czyli takich jak i właśnie 77 Max tylko tego typu maszyn Chiny będą potrzebowały 7700 sztuk w ciągu 2 dekad to jest gigantyczna gigantyczna liczba, jeżeli przeniesiemy się trochę dalej na realia polskie MON to lot chce w tym roku czekają na za do zamówił 6, a dostał 6 i czeka jeszcze na 9 maszyn także to pokazuje skalę o skalę działania pomiędzy półwyspem polskim rynkiem chińskim rynkiem wszyscy mamy wiele o tym, że to jest duży rynek, ale musimy sobie zdawać z tego sprawę jak duży i w Chinach co, więc jest tylko 1 agencja, która kupuje maszyny i 3 czy w ogóle cały sprzęt lotniczy więc, więc to są bardzo dwustronne rozmowy pomiędzy rządem Stanów zjednoczonych rządem chińskim rządem nie ich właścicielami rządami państw europejskich właścicielami airbusa z rządem z rządem chińskim i tutaj o ten rynek też jest też jest gra, ale to ten gest ochrony swojego rynku wewnętrznego przez politykę celną, a właściwie, jaki sens, zważywszy na to, że Niemcy czy Airbus ma wielu klientów w Ameryce północnej to nawet nie o to chodzi o to chodziło o to, żeby pokazać akcjonariuszom airbusa, a ja was dbam na żywej gazety tak przepraszam moim oczywiście, że tak pracownikom firmy pokazać ja o was dbam dbam o miejsca pracy w stanach Zjednoczonych dbam o wizerunek chore i walczy o ten rynek jak nikt sprzedano na ten rachunek równocześnie można przywołać tweety bodajże Donalda trampa, kiedy ta stara się w ogóle rozwijała dział napisał, że na te samoloty współczesne takie skomplikowane coś tam nachalnie zasilany jest stale to jest coś co co trudno nawet komentować poziom takiej takich dyskusji zbyt skomplikowane samoloty mówimy tutaj o bardzo młodej dziedzinie tak naprawdę ono w 115 lat temu kilku 2 facetów przyleciało pierwsze 100 m maszyną z silnikiem tak no i od tamtej pory to jak szybko rozwijał się ten ten biznes Home polega tak naprawdę na rozwoju technologii tak dzisiaj mamy możliwość, że samolot wystartuje z Londynu Heathrow i wyląduje w Los Angeles bez żadnej ingerencji człowieka, ale ten człowiek zawsze będzie potrzebne, a całe te systemy wszystkie systemy, które są tam składane itp służą tylko wyłącznie poprawie bezpieczeństwa to jest najbezpieczniejszy środek transportu na liczbę wypadków śmiertelnych spada z roku na rok pomimo tego, że liczba ludzi, którzy korzystają z tego transportu rośnie tak równocześnie można palić 1 przypadek Boeinga i tych 2 katastrof mają one realizacją pion bardzo mocno zaznaczył się nie tylko w myśleniu awiacji, ale też, że choćby w rozwoju samochodów autonomicznych znasz już widać, że poszczególni eksperci zwracają uwagę na to, że ten kłopot może się powtórzyć to znaczy, że takie błędnie skalibrowany systemy mogą faktycznie doprowadzić do bardzo wielu strat na wielu polach dla rozmaitych państw i myślę, że to nie jest kwestia obwiniania technologii tylko czynnika ludzkiego, który jednak przyspiesza te zmiany w przyspiesza wprowadzanie zmian po to, żeby jak najszybciej zarobić, a tutaj mamy do czynienia z sytuacją, w której Federalna agencja bezpieczeństwa lotniczego wprowadza inne umożliwia tak naprawdę certyfikacji samolotu na rynek czy jest jej na rynek amerykański najpóźniej na inne rynki, bo jest 1 z 2 czołowych agencji druga to jest trasa, czyli Europejska agencja bezpieczeństwa natomiast niedofinansowana instytucja publiczna nagle okazuje się, że tak naprawdę Point jako firma, która ma gigantyczny kapitał mówi to my wam pomożemy sami się bez certyfikatu Jan pokażemy wam tylko dokumenty papiery, aby się nam podpisać wszystko będzie okay, a USA mówi Krajnow skoro macie inżynierów macie kapitał macie możliwości, żeby to zrobić to to zróbcie, więc dzisiaj już jesteśmy w trakcie aresztowania różnego rodzaju urzędników i osób, które są za to odpowiedzialna w stanach Zjednoczonych to pytanie co będzie dalej jak je będzie zmieniała się to na tę sytuację, ale czy ta próba uderzenia airbusa podjęta przez administrację trampa pan, że właściwie to trochę też chodzi o wizerunek sygnał dla inwestorów sygnał dla giełdy czy ono w ich jest odpowiedzią na jakiegoś rodzaju sygnały, że faktycznie Airbus może zacząć korzystać nie tylko w tej dzisiaj albo skorzysta znaczy przywołane przeze mnie chiński przykład bank pokazuje, że w kilka dni tak naprawdę potem co wydarzyło się w Etiopii i po uszy imieniu ne MO siny był 1 z pierwszych krajów, które uziemiły Maksym Chiny mówią Okaj to my kupujemy kilkaset sztuk airbusów i to jest wyraźny sygnał to jest ten problem, który przekłada się na rynek wewnętrzny Stanów zjednoczonych i tu wymaga reakcji trampa p t. ja będę bronił remisu pracę będę bronił będę walczył pokaże walczy natomiast sąd wg mnie not my tak jak sobie powiedzieliśmy nie jest to walka realna tylko tylko raczej polityczna raczej twitterowe raczej taka pod publiczkę pieroga, a to nie jest trochę wyraz bezradności tych tak, ale tak naprawdę dziś nikt nie wie jak można sobie z tą sprawą poradzić się swojej, a i ludzie odpowiedzialni dzisiaj za certyfikacje mówią na pewno nie dopuścimy do powtórki i nie pozwolimy tej maszynie wystartować, dopóki nie będziemy mieli stuprocentowej pewności, że wszystko jest poprawione naprawione no i nie wystarczy torze, bo im powie to my zrobimy, aby tej system tak to to trochę za mało musi musi minąć kolejnych kilka tygodni i nic, ale i tutaj jest o tyle myślę, że w po poprawie szedł w poczuciu bezpieczeństwa, że to nie jest tak, że tylko 1 polityk decyduje o tym czy samolot wzbije się w powietrze czy nie tylko rzeczywiście ta agencja, która non no popełniła błąd dziś stara się ten błąd naprawić uniezależniając się od wpływów politycznych i gospodarczą w oczy to nie jest jednak dość niezwykły przypadek to znaczy, jeżeli popatrzeć na to jak kontra Wiktoria rozwijała się cała sprawa, zanim swojej w ogóle zabrała głos już linie lotnicze zaczęły zakazywać lotów dla 737 Max to jednak po wydarzeniu bez precedensu to jest ten przez rząd jest bardzo dziwna i rzeczywiście myślę, że to jest też trochę także linie lotnicze chciały to wykorzystać i chciały wykorzystać to przykład Chiny nie, bo tam pamiętajmy, że trwają bardzo intensywne prace nad wprowadzeniem, a inni maszyny konkurencyjnej, a do dnia dowodowo musieli przy 7 Max, ale i też chciały pokazać okryte samolot nie jest bezpieczny uziemiony to samo robi Indonezja to sami to są robi kilka innych państ w w Azji no imamy nagle 1314 globu, która ma zakaz kompletny korzystania z tych maszyn i to jest sygnał dopiero do nas do swojej on do tego, żeby zacząć, żeby zacząć działać w dosyć zastanawiająca pan powiedział w tej chwili bardzo istotną rzecz to znaczy nawet jeśli w tym momencie zyskuje Airbus może się okazać jeszcze Chińczycy się uprawą, że to są zyski na krótką metę, a tutaj tak krótką metę jest trochę dłuższa niż nam się wydaje dzisiaj je np. powiedzenie o tym, że Airbus wycofał się z produkcja 380 czy przestanie produkować 380 to nie jest także jutro przestanie to nadal jest kilkadziesiąt kilkaset maszyn, które nadal zostanie dostarczony inne Boeing miał zamówienie na ponad 4000 maszyn, a produkuje ich 2 dziennie taka jest tak taki jest mniej więcej te tempo produkcji, więc mówimy tutaj o dosyć długim terminie realizacji i produkcji tego typu tego typu maszyn mówimy o gigantycznym rynku wartym miliardy już imienia tylko miliardy dolarów, a jeżeli jeszcze dodać do tego, że 737 to był taki Evergreen Boeinga takie hity rynkowe na Torwarze, gdzie na nas o wierze i w tych pierwszych testach pokazywanym pokazano była to maszyna i sprawdzała się jako maszyna nieco rewolucjonizują rynek spalające mniej paliwa lżejsza, produkując mniej, a inni hałasu mniej co 2 i to było to było naprawdę to naprawdę hit no to co się stało no wydaje mi się w mojej ocenie było zbyt szybkim wprowadzeniem na rynek jednak spowodowany zbyt szybką i komu jest zbyt dużym oczekiwaniem szybkiego zysku w ten sposób czy można powiedzieć, że w zasadzie trochę to co teraz zrobi Donald Tramp to jest wspieranie takiego ruchu wewnątrz korporacji, który doprowadził do błędu nie domyśla się politycznie trochę tak to znaczy to jest myślę, że on Donald Tramp patrzy przez pryzmat swoich wyborców przez pryzmat umocnienie swojej pozycji jako o politykę aktywnego raczej niż przez pryzmat tego, że trzeba naprawić sytuację dziękuję bardzo Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego był ze mną w studiu 1335 za chwilę informacje dziękuję, ale on włączenie ich różni od Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!