REKLAMA

Taksówką czy Uberem?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2019-04-11 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze, a w raporcie gospodarczym czwartą w czwartkowym naszym gościem jest mecenas Dominik Gajewski z Konfederacji Lewiatan kłania się dzień dobry witam bardzo serdecznie pan przychodzić do nas taksówką czy korzystał z jakiś obligacji, która umożliwia zamówienie sobie przewozu to nie dyskretne pytanie, więc nie musi on odpowiadać mamy do siebie tak blisko, że dotarłem do państwa na piechotę, a dyplomatyczna odpowiedź daje mi nie bez powodu zadaje to Rozwiń » pytanie, bo być może miał pan w ostatnich dniach okazję spotkać np. taksówkarza i móc porozmawiać z nim o tych wydarzeniach ostatnich dni to wydarzenie, które mam namyśli to ogólnopolski protest taksówkarzy, które miały miejsce w poniedziałek wczoraj z kolei branża ta z taksówkarskiej spotkała się z delegacją rządową w centrum partnerstwa społecznego dialog Danny po kilku godzinach rozmów, by zapadła decyzja czy zawarto takie porozumienie, że po pierwsze, rząd zobowiązuje się do tego, żeby egzekwować istniejące już przepisy prawa w zakresie ścigania nielegalnych przewoźników to jest pierwszy punkt tego porozumienia drugi punkt jest taki, że ministrowie przedsiębiorczości i infrastruktury podjęli takie zobowiązanie, że będą chcieli czy dołożą wszelkich starań, żeby prace nad tzw . ustawą lex Uber w parlamencie przebiegł jak najszybciej, żeby dał mu ustawa była uchwalona jeszcze przed wakacjami bardzo podobał się to co powiedział minister infrastruktury radar, a Andrzej Adamczyk on użył takiego sformułowania, że na pytano o to czy będą jakieś zmiany w tym projekcie rządowym powiedział, że teraz gospodarzem tej ustawy jest Sejm i wszystko w rękach ustawodawcy prawdziwy poziom trójpodział władzy mamy w tym momencie o tym projekcie ustawy chciałbym teraz pan porozmawiać zadać kilka pytań, bo w poniedziałek przeciwko temu projektowi protestowali głośno nawet bardzo głośno taksówkarze państwo jako Konfederacja Lewiatan o tym projekcie wypowiadają się dość pochlebnie pan w tym projekcie nic by nie zmienią, więc tak po pierwsze, ten przeciwko temu projektowi czy przeciwko tym uregulowaniem protestują, ale nie wszyscy taksówkarze istnieją korporacje, które zdecydowanie popierają rozwiązania zawarte w tym projekcie chociażby Majta akcji innym to jest bez wątpienia ten projekt ustawy o niezwykle potrzebny, ponieważ tak naprawdę odpowiada on na zapotrzebowanie jest zapotrzebowanie odnośnie zmian technologicznych te zmiany technologiczne zachodzą bardzo szybko często prawodawstwo nie nadąża w tym zakresie ten projekt jest odpowiedzią na szybko zachodzące zmiany technologiczne i powinien być uchwalony dużo wcześniej zdecydowanie popieram rozwiązania tam zawarte w szczególności te dotyczące wprowadzania licencji dla kierowców oraz odpowiedzialności pośredników przy przewozie osób w oraz te rozwiązania, które nakazują tym tzw. pośrednikom korzystania tylko włącznie z licencjonowanych kierowców i obowiązek jest dzisiaj te firmy, które operują za pomocą obligacji i ona na tej podstawie kojarzą ze sobą potencjalnych pasażerów i kierowców 30 wsiadając do takiego samochodu nie mam żadnej pewności czy on ma licencję i uprawnienia nie ma pan pewności czy kierowca, który panowie, że samochodem niezależnie od Formuły jego funkcjonowania 3 czy posiada on licencję czynie ten projekt zmierza w kierunku takim, aby w sytuacji, w której Platforma kojarzy pana z kierowcą, aby to Platforma kojarzyła tylko i wyłącznie z kierowcą, który posiada licencje uzyskiwane na podstawie ustawy o transporcie drogo zastanawiam się czy ten projekt coś upraszcza, bo on nazywany jest dosyć popularnie lex Uber formalny to jest ustawa czy nowelizacja ustawy o transporcie drogowym kilku innych aktów prawnych i muszę przyznać szczerze, że kiedy zajrzałem do obecnie obowiązującej ustawy o transporcie drogowym jest bardzo skomplikowana mamy kilka rodzajów licencji dotyczących przewozu osób czy w tym zakresie będzie prościej i przejrzyście ta ustawa suma summarum można mu można ją uznać za ustawę deregulacją deregulacyjną tak nas naprawdę, ponieważ rezygnuje ona n p . z egzaminów z topografii miasta egzaminów tych po tzw. taksówkarskich i tu należy ocenić pozytywnie ponadto wprowadza korzystne rozwiązanie dla konsumentów tzw. wirtualny taksometru, czyli aplikacja mobilna będzie również spełniała funkcje tak naprawdę tak naprawdę kasy fiskalnej i tu są rozwiązania korzystne korzystne tak naprawdę dla dla korzystających z taksówek korzystających dla konsumentów to zatrzymajmy się przy tym topografii miasta, czyli mówiąc inaczej znajomości ulic dzielnic tego jak po tym, mieście się przemieszczać, gdzie czysta korzyść dla pasażera, że wsiadając do samochodu mam świadomość, że kierowca nie musi takiej wiedzy mieć na to wiedza ta wiedza i można powiedzieć to jest wiedza mnie tak troszkę archaiczna z zakresu topografii miasta w sytuacji, w której mamy aplikacje mobilne, które ma tzw. który których które, które są w stanie nas bardzo szybko by doprowadzić do celu założył się, że 99 % kierowców taksówki nie wie, gdzie jest ulica Berga młotki, a bez wątpienia aplikacja mobilna tego kierowcy doprowadził do tej ulicy pozdrawiam oczywiście wszystkich taksówkarzy, którzy nas słuchają została już było wątpliwości z praktyki wiadomo, że czy pies nie zawsze są w stanie doprowadzić nas skutecznie do celu na sam, korzystając z takich usług niestety dom byłem świadkiem takich sytuacji, że nic nie było to pomocne, więc taka wiedza mogłoby się rzeczywiście przydać się taksówkarze to drugi wątek, który pan poruszył, a postulują też jednak to, żeby nie pozwalać aplikacja na to, żeby te zastępowały taksometr i kasę fiskalną, bo ich zdaniem przy dzisiejszym stanie wiedzy, by o nim są bardzo nieufni względem zagranicznych korporacji twierdzą, że te aplikacje będą tak skonstruowane, że tego podatku dalej będzie mniej wpływało do budżetu państwa że, gdy wielkie korporacje ich zdaniem będą starały się obejść wszystkie te wytyczne, które znajdą się w przygotowanej teraz nowelizacja albo w rozporządzeniu nie wydaje mi się, aby była możliwość obejścia tych przepisów te przepisy są skonstruowane dość w sposób dość prosty w tej nowelizacji i w sytuacji, w której pozwolimy zadziałać tym przepisom i będziemy je odpowiednio egzekwować nie będzie tych zagrożeń, o których pan redaktor wskazał na to powołuje się na to co co taksówkarze mówili w poniedziałek podczas tego swojego ogólnopolskiego protestu pobiec może jeszcze tej różnicy, jaka wynika z tego, że opłata jest liczona przez taksometr albo przez aplikację, bo rozumiem, że oprócz tego, że mogą mieć taksówkarze wątpliwości co do tego jak taka aplikacja jest skonstruowana tu też wydają się z bardzo mocny opór przeciwko temu do czego teraz wielu klientów jest przyzwyczajony czyli, korzystając z obligacji często z góry doskonale wiemy ile za dany kurs zapłacimy ani dowiadujemy się o tym na samym końcu i jest podstawowa zaleta korzystania z obligacji w sytuacji, w której zamawiam taksówkę zamawiam przejazd chciałbym wiedzieć ile zatem przyjąć zapłacę i to funkcjonalność posiada aplikacja i uważam, że to rozwiązanie które, który jest wprowadzany tą ustawą w zakresie możliwości posługiwania się aplikacją i właśnie w takim zakresie jest korzystne dla konsumenta to zatrzymaj się przy tym konsumenci, bo od paru dni dyskutujemy bardzo mocno o tym, jaki interes w takim czy innym kształcie przepisów mają taksówkarze tacy powiedzmy tradycyjni, jaki interes mają zagraniczne korporacje, które kojarzą między sobą pasażerów kierowców przez obligacje biorąc pod uwagę kształt obecny tego projektu a gdyby wszedł w życie bez żadnych zmian po drodze w parlamencie co to oznacza dla mnie jako pasażera, że będzie pan miał panie redaktorze pewne, że wierzy pan kierowca który, który posiada, który posiada licencje i to tu po to, sprzyja temu, że rząd, że ten przejazd pana będzie po prostu bezpieczna jak zmieni sytuację na rynku czy to może się skończyć w ten sposób przy zagranicznych korporacji ścieku ubieram to 1 duży cudzysłów mogą n p . po tych przepisach całkowicie wycofać się z rynku zagraniczne korporacje myślę, że nie, że już tutaj w te rozwiązania są de facto korzystne dla większości przedsiębiorst w tak taksówkowych, które mają tzw. nowoczesne podejście do klienta i nie wydaje mi się, aby te te rozwiązania, które są proponowane w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym mogły spowodować, iż korporacje czy to zagraniczne czy Polski będą wycofywały się z rynku wręcz przeciwnie te rozwiązania zaproponowane w ustawie o porządkują ten rynek uporządkują bałagan prawny, który funkcjonuje na skutek tego, że prawodawstwo nie nadąża ona szybko zmieniającą się rzeczywistością nie nadąża nad postępem cyfrowy tak naprawdę też wśród taksówkarzy post pojawi się taki postulat, żeby obligacje, które oferują takie usługi po prostu wyłączyć wczoraj usłyszeliśmy już z tego poziomu ministerialnego, że to nie wchodzi gra pan sobie wyobrażą w jaki sposób mogłoby to wyglądać absolutnie nie ma podstaw prawnych do tego żeby, żeby aplikacje kojarzący klienta jest bez kierowcom wyłączyć w Polskim porządku prawnym nie ma do tego żadnych podstaw z i trudno mi sobie wyobrazić inny w sytuacji, w której któryś z organów administracji publicznej zdecydowałby się na wyłączenie na wyłączenie tych aplikacji tak naprawdę zdjął z przekroczeniem swoich uprawnień w WIG i tu musimy niestety postawić kropkę mecenas Dominik Gajewski z Konfederacji Lewiatan ekspert ds. transportu i energetyki był moim państwa gościem pięknie dziękuję za to spotkanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA