REKLAMA

Efekt strajku? "Nie będzie już mowy o nauczycielach nierobach"

Analizy
Data emisji:
2019-04-12 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie kazano toby już zapowiedzieli go zapowiadani goście pani Iga Kazimierczyk z ze stowarzyszenia przestrzeń dla edukacji dzień dobry dzień dobry i również dyrektorka szkoły z kasy UE oraz dr Filip Wilkowski ze związku Nauczycielstwa polskiego w i który na co dzień wykłada na Uniwersytecie warszawskim dzień dobry dzień dobry związek Nauczycielstwa polskiego w Uniwersytecie warszawskim Uniwersytecie warszawskim no właśnie tak zwykle Rozwiń » funt oficjalnie na naszych pieczątka widnieje, więc nowa, ale żadne państwo nie strajkuje dobrze mówi zaczynamy podlegamy pod innym ministerstwo już od jakiegoś czasu jak o naukę szkolnictwo wyższe, więc strajkujemy bezpośrednio tutaj nie uczestniczymy w tym sporze zbiorowym strajku w natomiast oczywiście w pełni solidaryzujemy się z nauczycielami z nauczycielkami ze wszystkimi pracownikami oświaty co warto podkreślić, bo przecież jest tu nie tylko zawody nauczycielskie, ale i przedszkolanki i woźne sprzątaczki kucharki szereg szereg różnych zawodów struktury, które strajkuje w i mamy różnego rodzaju akcje solidarnościowego wsparcia jako ZNP w Uniwersytecie warszawskim, a studenci też wyłączają jak najbardziej mieliśmy w poniedziałek wiec poparcia dla strajku pierwszego dnia strajku i uczestniczyli w niemal od organizowane właśnie przez nas, ale też przy wsparciu studentów Uniwersytetu solidarny solidarnego ze szkołą innych osób, czyli w KCI pikiecie nasze wsparcie użyczyć uczestniczyli bardzo różni ludzie poza pracownikami w Uniwersytetu nauczycielami akademickimi innymi pracownikami byli właśnie studenci byli uczniowie byli nauczyciele także studenci też jak najbardziej się w to włączają w reż Iga Kazimierczyk też w studiu pani szkoła nie strajkuje w PRL nie strajkujący nie znaczy, że szkoły, które są szkołami społecznymi prywatnymi do strajku nie mogą się z innym przyłączać do szkoły nie przyłączał się do strajku są od 1 bardzo prosty prostego i też radna niestety w dłuższej perspektywie smutnego powodu to znaczy warunki finansowe są w szkolnictwie społecznym w ich w szkolnictwie niepublicznym w po one wyglądają niestety inaczej niestety myślę tutaj o nauczycielach w szkołach publicznych dlatego, że to co się będzie w ciągu najbliższych lat działo to to, że dobro szkoły niepubliczne niestety Bono nauczycieli ze szkół publicznych no i wyciągać, płacąc im po prostu lepsze pieniądze za za ich pracę niż naczyń rolę żony najbardziej stracą na tym nie ci wyciągania pszczele tylko dzieci od religią uczony w publicznych szkołach przyznaj ile oczywiście najbardziej stracą na tym też zespoły nauczycielskie zrobiono po kolei to się już dzieje odchodzili, ale odchodzi na życie do lepiej płatnej pracy cały czas słyszymy ten postulat rynek wyceni waszą pracę no, więc pomału zaczynają wyceniać, ale to od razu muszę zapytać, bo taki argument, że spotkam się z nim wielokrotnie dyskusjach internetowych, a to jak wiadomo są pełne inspiracji że, gdyby spór o to by sprywatyzować całą oświatę to problemy się skończą, bo wszyscy nauczyciele zarabiali, by tak dobrze jak w szkołach prywatnych społecznych w nowy minister prywatyzacji oświaty nie jest to dla dobrym pomysłem żart zazwyczaj prywatyzację niestety dotyczy czy też beneficjentami tych zmian są osoby średnio dobrze sytuowane natomiast te, które obecne ich priorytetem jest edukacja i równy dostęp do edukacji na tego typu zmianach niestety tracą i jak wygląda faktyczna prywatyzacja usług publicznych widzimy na przykładzie służby zdrowia, kiedy ci, którzy mają pieniądze dostają się do lekarza szybko natomiast ci, którzy tych pieniędzy nie mają czekają na sferę wszczepienie protezy po kilkanaście lub kilkadziesiąt sal z nimi ani nie każdego będzie stać na to, żeby dziecko było w prywatnej szkole na zdecydowanie nie każdego będzie stać na to, żeby dziecko, bo w prywatnej szkole z góry zasadnicze pytanie czy my chcemy, żeby coś co powinno być misją publiczną, bo jednak oświata jest 1 z głównych zadań zadań państwa, w czym powinno być oddane tylko włącznie swe ręce prywatnej powinna być regulowana przez wolny rynek i to zostanie słuchaczy słuchaczki z tym pytaniem LM i oczywiście możność rozeznać Nigela coś co pani była łaskawa nazwać misją publiczną jest, jakkolwiek traktowany jako misja publiczna, zważywszy na to co się dzieje z w tym momencie ten poniedziałek zaczął się strajk w środę zaczęły się z kolei egzaminy w szkołach i chciałam, żebyśmy wspólnie posłuchali co na temat tej środy mówiła Dorota Obidniak działaczka ZNP w w rozmowie z Agnieszką Lichnerowicz w audycji światopogląd jest wiele takiego poczucia, że jesteśmy razem jesteśmy Solidarni musimy wytrwać, ale z drugiej strony też bardzo wiele zwątpienia bardzo trudnym dniem był dla nas ten pierwszy dzień egzaminów gimnazjalnych konia w razie jednak liczono na to, że nie znajdą się ci ludzie, którzy przejdą te egzaminy organizować zamiast nauczycieli czy pilnować podczas egzaminów z kolei jest też duże zrozumienie dla tych wszystkich, którzy jednak starają się pomóc dzieciom, a jednocześnie być silny lojalnymi uczestnikami tego protestu w tak mówią Dorota Obidniak działaczka związku Nauczycielstwa polskiego dzisiaj w światopoglądzie u Agnieszki Lichnerowicz cała rozmowa oczywiście naszym archiwum co państwo na to, bo to jest taki moment trudny i kluczowe tego tygodnia moim zdaniem dr Filip Wilkowski no jest to na pewno trudny moment uważa też strona tego słówka o tym co mówiliśmy, że pomysł prywatyzacji, a wizja, że chodzi o zrywach Richard von Gas lamp ego Hilla zdobyliby nawet nikt nic tego poważnie traktuje jak znalazł coś co jest ciekawe w tym wszystkim, że jak wiele dzieci polityków, którzy teraz Mostową tutaj moralizuje AMO dobrze dzieci i o tym, jakim zależy na szkolenia na czymkolwiek no właśnie wysyła się do szkół prywatnych, a nie do szkół publicznych wydaje się, że to jest całkiem spory dochód z osobnymi Sambora Tczew zdziwił Grzegorz koniec dużych szkołach dzieci nie strajkują wnoszą założono, owszem, bo jest grywano dokładnie tak dokładnie tak też o Żydach zostawmy tych wiadomości z zewnątrz oponowe, gdy taka świadomość świadoma polityka oświatowa polityków do hali, ale zarówno środą to jest ważniejsze, o czym wie pani wydaje mi się, że związek tutaj wciąż się z silnej pozycji w pewnym może problemem jest to, że nie dość może silnie jako związek akcent akcent akcentujemy naprawdę to hipokryzja władz, bo któraś to była jakaś władza mówi teraz dobrze dzieci jak to im zależy, żeby te egzaminy zostały przeprowadzone nie tylko chodzi o długość tego sporu zbiorowego, który trwa już przejść od miesięcy i wiadomość o strajku, która jest od ponad miesiąca w tym momencie, ale to jest ta sama władza, która naprawdę jakieś horrendalne rzeczy tym dzieciom urządziła właśnie temu nośnikowi przecież mamy podwójny rocznik te to, że egzamin gimnazjalny i egzaminy po ósmej klasie odbywają się właśnie tydzień po tygodniu NATO tylko, dlatego że jest to wynik owej tzw. reformy w edukacji, która wprowadziła no niesamowity chaos i dla tego rocznika to jest naprawdę bardzo ciężkie doświadczenia w Alejach wydają się, że nie mają co powinniśmy myśleć jako związek tutaj bardzo jasno postawić sprawę, że już list dziękujemy to powstrzymują się mocni w jakiejkolwiek pracy w wszelka odpowiedzialność za to co się dzieje w tym przypadku nos po prostu spoczywa na barkach ministerstwa edukacji, które miejsce w podejmować realnych rozmów udaje, że prawda występuje z jakimiś propozycjami nie wiadomo, jakim nigdy w rzeczywistości w sposób bardzo wyszukane i demonstracyjne stara się ignorować ten strajk w Żarach z naszego punktu widzenia wydaje się, że ta k ten szantaż moralny, który w, którym się nauczyć nauczyć nauczyciel doświadcza w momencie, gdy strajk powinniśmy po prostu w pełni odrzucić w doktrynie znajdziemy fundusz rozważa też moralny, bo bardzo wielu rodziców i na pewno polityków też wskazuje, że to wręcz przeciwnie to strajkujący nauczyciele poza tym PE ustawia w BAM całą sytuację w tym właśnie kryteria szantażu moralnego czy w gruncie rzeczy, grając dziećmi, grając emocjami a, grając stresem i ministerstwo edukacji pan mówi o tym, że w spowodowałoby w, że rząd po prostu śni mi trudniej, ale jednocześnie stanęło na rzęsach zmieniło przepisy zebrało pospolite ruszenie i w środę od środy te egzaminy są po prostu się odbywają, bo znali się ludzie do komisji jeśli spojrzeć na to z tej perspektywy to rzeczywiście strajk może tracić grunt pod nogami w oczy i marża może tylko jedno zdanie z zeznań pani chce pani pani Iza darmo oddam głos może okazać się po 2, dlaczego rząd zrobi rząd zrobi to po to, aby złamać strajk rząd ma w nosie dobro dzieci i to wszystko co się wiąże z dziećmi, więc rząd chce po prostu pokazać, że nieodwracalność wad i przychodzą, żeby nie wszystkim grupom zawodowym, o czym rząd chce pokazać wszystkim grupom zawodowym, że strajki nie opłacają chce pokazać nauczycielom, że im stać się nie uda to jest naprawdę walka w tym momencie i wyśle my jako związek też musimy tak to traktować to nie jest Lech grali po prostu musimy ten cel wygrać jesteśmy w mocnej pozycji, żeby to zrobić no i dość ciekawe rzeczywiście na ile na ile zdadzą zgodzić z panem pani Iga Kaźmierczyk i jedno zdanie, a potem wrócił Wojciech Wandzel nie zgodzę się, że to osłabi siłę strajków udają się, że ten sukces, który zaczął się rękami dyrektorów we wszystkich szkołach, w których odbywają się egzaminy może tylko o nauczycieli w tym strajku wzmocnić no to będzie mieć, o czym dyskutować w drugiej części Iga Kazimierczyk z przestrzeni dla edukacji dyrektorka szkoły i dr Filip Wilkowski ze związku Nauczycielstwa polskiego na Uniwersytecie warszawskim studiu zaraz po informacjach wracam audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w studiu cały czas goście pani Iga Kazimierczyk dyrektorka szkoły, ale szkoły społecznej i członkini stowarzyszenia przestrzeń dla edukacji oraz dr Filip Wilkowski ze związku Nauczycielstwa polskiego na Uniwersytecie warszawskim również tam ZNP ma swoje struktury w rozmawiamy na temat strajku nauczycieli i tego jak on przebiega jakoś się zmienia i jak się zmienia być może jego odbiór i znaczenie w i tuż przed informacjami Iga Kazimierczyk postawiła tezę strony się w sobotę grali nie zgodzę, ale najpierw był powtórzmy jeszcze raz Selgros w Bobowej oraz rozwinięcie myśli na to by ich teza stanowisko to brzmi tak to co się w tej chwili wydarzyło z egzaminami czy to, że one się one się do zasady jednak udało i odbyły w nie osłabi się strajku, a nawet się osłabi Sowa w kategorii liczby osób, które w nim uczestniczą to by nie spowoduje wzrostu fali hejtu na nauczycieli w UE i przez tych parę dni przed egzaminem rzeczywiście trwa taka nerwowa nerwowa sytuacja taka nerwowa nerwowe oczekiwanie co się wydarzy tak minister Anna Zalewska Beata Szydło próbował tam zatem baza zaszachować zmusić do podpisania porozumienia, w którym nic się nie zmieniało od piątku my wszyscy czekali na środę okazało się, że może w środę w czwartek w piątek egzaminy nie na niebie nieludzkim ogromnym wysiłkiem dyrektorów są to się odbyły zostały zorganizowane w UE przypadki dziś to nie udało są są nieliczne Jana mszę czasem wydarzają, więc dlatego zawsze drugi termin tego egzaminu z hali mówi nieludzkim wysiłkiem Ministerstwo Edukacji Narodowej na licznych swoich konferencjach i też, że pani premier Beata Szydło powtarzali, że to w kuratorzy i ministerstwo, że działali, a ja wiem, jaka była tu rola dyrektorów Nora dyrektora jest to niestety ogromna dlatego, że ma w szkole i to od razu gmin pozdrowienia dla pani dyrektor, która u nas robi przygotowujemy się do egzaminu od listopada, dlatego że występujemy do występujemy o dostosowania dla uczniów zastanawiamy się, gdzie w, którym miejscu uczniowie mają siedzieć siedzi im to wszystko na nas, ale przygotowujemy nauczycieli w szkole dzieje tak zgadza się z wykonaną jeśli nauczyciele z schodzą ze stanu i przestają być obecni w szkole pojawią się tam osoby przypadkowe, które przypomnijmy zgodnie z tym przepisem mają mieć tylko kwalifikacje nauczycielskie, a tak naprawdę nigdy w szkole mogły nie pracować nawet mogą oni wiedzieć jak wygląda sala jak wygląda egzamin i to o odpowiedzialności dyrektora jest to, żeby to osoby, które są prawdopodobnie pierwszy raz w szkole albo odbywały w szkole tylko jako goście wiedział dokładnie jak chcą to procedura do egzaminu akt nadzorować jak w nich uczestniczyć jest ogromny wysiłek dyrektorów, że to rzeczywiście zgodnie z procedurą się odbyło, bo to nie chodzi tylko o to, żeby to osoba przyszła, ale ta osoba też musi wiedzieć jak co jej wolno w czasie egzaminu, czego jej nie wolno żyć trzeba telefon wyłączyć z logo najlepiej zostawić na na zewnątrz, że nie wolno ze sobą rozmawiać są takie absolutnie podstawowe rzeczy, które ktoś, kto nigdy nie był na egzaminie może sobie zdawać stanu zdrowia się na nim grać na nim zachować, zwłaszcza egzamin gimnazjalisty, kiedy większość tych osób pilnujących nigdy nie była w gimnazjum w ich w wersji wolno, że nic, ale 1 wręcz, że jakiś problem jest dlatego też pojawił się w jej głosie pewnego rodzaju zaostrzenie norm także przeręble zaostrzenie tonu airbnb wyczuwam go w słowach Sławomira Broniarza, który powiedział, że jego zdaniem matury są zagrożone, ponieważ ring w strajkujący nauczyciele nie będą podejmować pracy oraz ich teraz trzeba do jego domu 26 kwietnia klasyfikować uczniów bez tej klasyfikacji nie będą mogli przystąpić do matury no, więc jeśli Sławomir Broniarz mówi moim zdaniem, które są zagrożone to moim zdaniem, gdyby otwiera nowy front po przegranej to jest moja teza mówi teraz w swoim imieniu w walce o egzaminy, które były taką kartą przetargową co państwo o tym, sądowi Wilkowski krzyżem trochę za mocno powiedziane po przegranej tak na razie zbiera na pewno rząd poczuł się mocnym to jest prawda, czego świadectwem jest to, że wystawił na nowo Annę Zalewską ruchowo przez o ostatnie dni, więc to jest takie świadectwo, że rząd posłusznie mocniej nas pytanie jak to jest odbierane w poszczególnych szkołach przedszkolach po prostu ona na poziomie tego strajku i myślę, że są odbierane bardzo już różnie w na pewno jest duża determinacja w z tego co ja wiem z moich kontaktów z kolegami koleżankami związkowcami w różnych szkołach, że różnie to wygląda, ale ta determinacja faktycznie istnieje inna dzisiaj wydaje mi się, że ta jest gotowość do pomysłu strajku do zwycięstwa w toku dalszego uczestnictwa w tej akcji jest dużo większa niż jakakolwiek by obniżenie morale i chęci ustąpienia czy załamania także wydają się, że też postawa kierownictwa związku prezesa Broniarza innych norm wynika na pewno też tego oddolnego nacisku pamiętajmy, że w ogrom naszej strajkujących to nie są związkowcy wszystkich oczywiście bardzo serdecznie zapraszamy w związku Nauczycielstwa polskiego związku nie byłoby strajków i strat warto w związku, ale szereg strajkujących nie jest w związku i ta radykalizacja w szeregu szkół nie wiem czy to jest większość, ale na pewno w dużej części szkół jak sądzę one miejscem być może faktycznie matury są w tym kontekście zagrożone tam już leśników ani straży więziennej raczej nie ściągną zaraz w takim razie przyjrzymy się tej determinacji, a nawet radykalizacja, który mówi Filip Wilkowski one chciałbym państwu posłuchali neon z nauczycieli, którzy w jakiś chyba tak jest nowe dla siebie sposób postanowili wyrazić protest, a jak to zrobili proszę posłuchać to kolejno Szczecin Gliwice i Zielona Góra, ale tak śpiewali je kolejną szpilę ze Szczecina Gliwic Zielonej Góry to tylko kilka stosunek, który pojawił się w internecie w ten sposób oporu to 1 ze pojawił się też, że on łańcuchy światła dla nauczycieli i różnego innego rodzaju wiece poparcia, ale jednocześnie i chciałam pokazać od razu drugą stronę to sąd to jest kwestia pieniędzy w dla wielu strajkujących te dni kolejna to jest jednocześnie redukcja ich pensji, a ponieważ zarabiają mało to ta redukcja jest szalenie bolesna ruszył fundusz strajkowy dla nauczycieli, którzy nie są w związkach zawodowych i w tym momencie na nim zebrano ponad 1  200  000 zł, ale każdy może wpłacić i to jest taki sposób też reakcji na te problemy finansowe dla wielu nauczycieli co państwo myślą o tych piosenkach i funduszu strajkowym i o problemie w jakim znalazło się wielu on najsłabiej zarabiających nauczycieli to też pokazuje, że jest pokazuje, jaka jest atmosfera tego sporu i wydaje mi się, że obserwujemy bardzo ważną zmianę to znaczy przekroczyliśmy jakoś granica i i już nie będzie powrotu do rozmową nauczyciela jako Nieroba, którzy pracują 18 godzin, bo w zasadzie chyba wszyscy, którzy wspierają teraz ten proces zdają sobie sprawę z tego, że 18 godzin to nie jest rzeczywisty czas pracy takie jak powiedział patrząc na panie redaktorze toyotą pracuje tylko wtedy, kiedy jest dziś było już za wymarzony cel mając za prawie wszyscy możemy szanownym we własnym w pana Ziobry 46 , 7 godzin w tygodniu i to jest średnia średnia liczba liczba godzin trudno się przepracowuje w PRL ministerstwo też podaje, stosując różną metodologię badania, że pracuje większość szkół jednak nie nie strajkują też tak 50 na 50 ZNP podaje podają 25 % większą liczbę dni to, że rodzice udzielają jednak masowego wsparcia i 1 wozu do tej tezy że, gdyby te egzaminy się nie udało to na nauczycieli wolałaby się absolutna fala hejtu natomiast to, że te egzaminy jednak się udało powoduje, że ta skala poparcia dla protestu nauczycieli ona skokowo nie słabnie tylko cały czas utrzymuje się na poziomie to pewnie się w którymś momencie osłabi, ale jednak sympatię, którą zyskali nauczyciele i też taka umowa taka wewnętrzna środowiskowa integracja tego, że jesteśmy razem jest nas bardzo dużo i nareszcie mówimy 1 głosem to dzieje się w Polskiej oświacie chyba po raz pierwszy 11 Malec z kontroli, jeżeli nic z tymi pieniędzmi, których po prostu zaczyna brakować nam na kontach część nauczyciel no to jest sytuacja dramatyczna to znaczy jeśli nie chcemy w najbliższych latach naprawdę katastrofy w oświacie to w interesie rządzących każdy jest to, żeby ci nauczyciele zarabiali więcej, dlatego że śmiał się w tej chwili wchodząc do zawodu dostaje pensję netto poniżej 2 tysięcy złotych to naprawdę chętnych nie ma jeszcze dziś często mówiliśmy o negatywnym dowożą do zawodu nauczyciela za chwilę nie będzie nawet negatywna Allianz zarabiamy 122  000 to po tygodniu nie pracowania, ale zostaje zna prawdę groszami w kieszeni Filip Rutkowski za ponad 2 na torze dlatego ten fundusz strajkowy jest bardzo ważny to jest znakomity pomysł, nawet jeżeli kwesty niektóre osoby, które reklamowały ten fundusz strajkowy budzą moje wątpliwości Echo sama idea jest absolutnie kluczowa tak to już wczoraj można się obyć się powie, że aż 8 proc jest ośmieszona trzeba żyć po prostu w i ktoś chciał powiedzieć takie pomysły zbierania pieniędzy dla strajkujących już się nawet częściej pojawiały np. nasi w koledzy koleżanki z związku Nauczycielstwa polskiego w Uniwersytecie w Uniwersytecie łódzkim 1 z koleżanek właśnie założyła sama w taką nazwą co nowy rodzaj funduszu, więc te idee krążą i są bardzo istotne w akcje solidarnościowe są bardzo ważne podnoszą morale strajkujących dodają im otuchy w pokazują też rządowi, że nauczyciele nauczycielki pracownicy oświaty nie są odizolowani, więc znakomite rzeczy się dzieją te wszystkie akcje są bardzo istotne dlatego też my jako ZNP UW mieliśmy własną akcję solidarnościową w postaci wykładów strajkowych i w postaci wiecu w ilu jeszcze króciutko tylko wystawy w rozwoju wsi tej pani redaktor pogania w te akcje solidarnościowe muszą też, aby związki zawodowe centrale OPZZ forum związków zawodowych i myślę, że to będą te następne kroki, że inne grupy zawodowe inni związkowcy są razem z naszymi braćmi siostrami nauczycielami nauczycielkami nie zostawimy was z praw protestuje zwami jesteśmy gotowi dać solidarnościowych zwami jest bardzo ważna myślę sprawa i ostatnia rzecz nauczyciele i wszyscy strajkujący wyjdą z tego strajku niewątpliwie odmienieni w to jest ogromne doświadczenie masowy strajk, którego nie było od lat w Polsce ostatni strajk nauczycielski pod tego typu w dziewięćdziesiątym trzecim roku, ale generalnie tak potężny strajk setek tysięcy ludzi nie był spotykany w Polsce od dekad tak naprawdę to jest wielkie wielkie wydarzenie ogromnym znaczeniu w diagnozie państwa oby obydwu pań są perspektywy wynika, że nauczyciele zdają sobie sprawę nawzajem o sile tego strajku o jego masowości o tej Solidarności, bo jeśliby mieli być za aktywizowanie podzieleni w w swoich szkołach smutnych czarnych w klasach to wtedy mogą wyjść z tego strajku raczej poranieni i zniechęcenia, ale żużlowego tak jest ważne i dla samych strajkujących oczywiście pieniądze są ważne i zwycięstwo jest ważna, ale wodę dla ruchu związkowego zawodowego w Polsce jeszcze nie ma niesłychanie ważny moment naprawdę powinniśmy zrobić wszystko, żeby wspomóc strajkujących i nie zdążymy powiedział propozycji premiera Morawieckiego, który chciałby się po świętach spotkać z nauczycielami pedagogami wychowawcami rodzicami, żeby móc stworzyć okrągły stół i debatę narodową o systemie oświaty z, a więc tym razem sobie darujemy geodetę propozycja nie będziemy o opiniować jeszcze będzie czas w radiu TOK FM NATO Iga Kazimierczyk z rent ze stowarzyszenia przestrzeń dla edukacji dyrektorka szkoły bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję bardzo jej dr Filip Wilkowski ze związku Nauczycielstwa polskiego w Uniwersytecie warszawskim też serdecznie dziękuje za to Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA