REKLAMA

"Wiek energetyków", czyli elektryzująca historia elektryfikacji Polski

Data emisji:
2019-04-13 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

inny TOK FM zaprasza Karolina Głowacka w tym dobry dzień dobry zaprasza na sobotnie magazyny Radia TOK FM sobotni magazyn, czyli mnóstwo nauki technologii dzisiaj również z wątkami historycznymi, czego ta nie będzie dzisiaj w programie drodzy państwo będzie nowym gatunku człowieka będzie o tym dlaczego matematyka jest świetna wspomnimy oczywiście również o zdjęciu czarnej dziury będzie także o humorze w internecie mnóstwo z perspektywy z perspektywy badawczej podkreślam Rozwiń » zresztą interesujące jak można ubrać w DM IDM w badawcze ramy coś tak ulotnego jak humor, ale teraz porozmawiamy o wieku energetyków w opowieść o ludziach, którzy zmieniali Polskę to jest książka, której autorami są Bartłomiej Derski oraz Rafał zasłoni nie będą państwo zaskoczenie państwu powiem, że oboje są na studia dzień dobry dzień dobry dzień dobry chwałę pana jest wysokie napięcie PL to jest bardzo fajna książka to jednocześnie w uchwale z was, jaki zachęcam państwa do przeczytania zasięgnięcia wani, dlatego że odkrywa Harry zupełnie inne przestrzenie inny myślenia o historii naszego kraju, że leży po prostu czapki z głów, żeby podejść do tej historii set tej perspektywie traktuje to początek o otrucie gazet powinni zdać maturę niezadowolonych gmin w chaosie w Chechle w harcówce w bardzo ku chwale energetyki i dobrze powiedzmy w takim razie EMP, dlaczego tak wcześnie zaczynać się, bo oto patrzymy część pierwsza Rzeczpospolita obojga narodów no gdzie tutaj żarówka Gawron z jak to gdzie to w oszczędzaniu zwykło się sprowadzać energetyka do tego, żeby osoby tam Edison, który wynalazł żarówkę zbudował pierwszą elektrownię i od tego się zaczęło, a wszystkie te 3 rzeczy są nieprawdą, bo ani 1 stronie nie wynalazł żarówki Janinie zbudował, ale z pierwszej elektrowni w ani tym bardziej nie od niego się zaczęło zaliczyły szumnie nowe trasy pst brak takiej Amerykanie akurat przodują w tego typu pięknych historiach, które ten przebijają się do mainstreamu nawet w Polsce mało, kto zdaje sobie sprawę z tego, że np. pierwsza bateria elektryczne powstała w Polsce pierwszy traktat, który był, na który spopularyzował traktat, czyli takie może być artykuł naukowy, który spopularyzował energetykę był dedykowany królowi Polski i to wszystko to jest jeszcze 18 wiek pierwsze maszyny elektryczne też mamy zapiski te często nawet w anglojęzycznej źródłach w polskojęzycznych niestety próżno szukać no oczywiście kwestia kwestia wojen i niestety bardzo zatarła się ta historia, zwłaszcza ta techniczna boty politycznej oczywiście dużo więcej się mówi dużo więcej się wiata techniczne jest 1000 dotarła np. nie wiem choćby biskup Załuski, który też na miał duży wkład seans w pewien sposób we tu naukę na początku później komisja edukacji narodowej ten ten okres kiedy, kiedy rzeczywiście jakoś tam starano się nadrobić zaległości do Zachodu one już były duże i wtedy wtedy na świat pierwsze maszyny elektryczne bardzo prostej konstrukcji oczywiście, ale pojawiały się w Polsce z ciekawostek historia elektryczności, jaką książkę i dobrze rozumie została wydana w Polsce 250 zlotemu chętnych psy historii elektryczności 250 lat temu to jest coś w RFN w Gdańsku natomiast ceny elektryczności bywały czasami inne pewne wątpliwości czy opory, bo jak czytam w inny obraz w książce nie od razu do prądu dali się przekonać krakowscy radni, gdy w 1800 osiemdziesiątym pierwszym roku planowali budowę tramwajów mieli już do wyboru przynajmniej 2 rozwiązania nową technologię elektryczną prezentowaną właśnie w Paryżu nie budowano w Berlinie oraz tramwaje konne postanowi postawiono na koniec drugi w utrzymaniu, ale nie wymagające budowy kosztownej elektrowni taki stan rzeczy mógłby teoretycznie trwać do 1971 był tak długiej koncesji na budowę tramwaju konnego oczekiwał 1 z pierwszych oferentów to jest niestety dość charakterystyczne dla dla nas jak one jako Polski i niestety to kształtowało polską gospodarkę właśnie to było takie podejście na fajne nowinka, ale droga inwestycja, więc jednak postaw na koniu oczywiście Kraków, gdy Zielona energia dobra dobrany do Norwegii mamy do elitarnej i Kraków oczywiście 20 lat później musiał bardzo dużo wysiłku włożyć w to, aby tego koncesjonariusza belgijska firma, która zbudowała te tramwaje konne przekonać, żeby jednak przestawiła się na elektryczność, która zaczynała być wtedy modnej do nas dociera, więc 2 × tak naprawdę poniesiono koszty nikt nie jest oczywiście jedyny przykład, który to pokazujemy jak i niestety też czasami na własną z prośbą o w nie rozwijaliśmy do naszej gospodarki tak jak moglibyśmy no pamiętajmy, że w tym dziewiętnastym wieku to nie mieliśmy w pełni prawo oczywiście żalem inny, ale wiadomo czym rzecz nie tylko może wyjaśnię, że to nie jest tak, że Bartek Derski się tutaj rozpycha na antenie Rafał zasłonić nie może powiedzieć będzie mówił więcej w drugiej części audycji, kiedy przejdziemy ds. bliżej współczesności, bo też tak się podzielili się mniej więcej kompetencjami znowu nie wystarczy kiwać głową oraz 3 takie bardzo się cieszę, że zostaną dopuszczone do włosów chyba dobrze zamachy bombowe zelektryzowały Polskę oraz spowodowały, że przyspieszenie elektryfikacji grzeszy wytłumaczyć pewne plany z MSZ elektryzował i zelektryfikowaną z rzeczywiście jak tak jak mówimy o tym, że Polska była pod zaborami to on w 1 z powodów, dla którego elektryfikacja czynienie budowa elektrowni miejskiej i oświetlenia, które było takim pierwszym odbiorcą energii elektrycznej nabyła też w pewnej mierze efektem tych zaborów, bo oto, kiedy wybuchła rewolucja 1905 roku na ulicach Warszawy Łodzi wszystkich miast Królestwa polskiego dochodziło do zamachów bombowych, a właściwie codziennie co tydzień na kre w lała się dosłownie non-stop to była mało dziś już już już pamiętane, ale okres do pewnego rodzaju wojny domowej która, która w Polsce miała miejsce i dlatego cara z postanowiła ujarzmić tę tych co bojówki socjalistyczne komunistyczne n p . w Białymstoku bardzo mocny ośrodek ruchu anarchistycznego co do postanowiono zmusić samorządy lokalne do tego, aby budowały elektrownię i oświetlał elektrycznym wcześniejsze oświetlenie gazowe 3, czyli jeszcze olejowe absolutnie nie spełniało standardów już wówczas jedno bezpieczeństwa też można potem chodziło o to, żeby nie można było się przemykać czegoś tak po ciemku, czyli dokładnie tak nawet trudniej było zaplanować choćby zamach bombowy czy wręcz trudniej było zastrzelić jakiegoś notabla i uciekł z gry tak przeskakuje z wątków na wątek, ale chce państwa zainteresować tymi naprawdę najciekawszymi elementami jeszcze raz polecam całą książkę kolejna sprawa Otóż kiedyś udało się doprowadzić dalej elektryfikacji n p . ulicy miejskich, które były dumą w dwudziestoleciu międzywojennym, kiedy przyszedł kryzys to okazało się, że to jest kłopot, bo one są bardzo bardzo kosztowne jak sobie radzono z elektryfikacją właśnie w czasie międzywojnia w jak on był to życie Polska odzyskała niepodległość w osiemnastym roku w bardzo trudnej sytuacji, bo ten nie mieliśmy pieniędzy nawet z oczywiście było mnóstwo polskich milionerów miliarderów, jakbyśmy dzisiaj powiedzieli, ale część z nich nauczkę straciło majątki, ponieważ po rewolucji i w Rosji Zenon zostałem po prostu odebrane z kolei w Wielkopolsce no nie mogli się rozwijać pod zaborem pruskim ten trend ten Polski biznes się nie rozjeżdżać też oczywiście Cegielski np. był innego jego firma jego spuścizna więc, więc nie było tak tak źle ale na pierwsze te inwestycje w elektrowni były bardzo kapitałochłonne, więc grono ich realizowały firmy zachodnie n p . na dzisiaj znane jest im częstsze alergie i czytam, że Rockefeller chciał zaangażować taka jesteś też Amerykanie oczywiście oni mieli kapitał i który stał za drzwi i choć PS, więc także byli zainteresowani no i był taki plan, aby zelektryfikowane Polskę, więc wydać się koncesję na budowę sieci najwyższych napięć, które połączą pamiętajmy, że rozwój początek rozwoju energetyki to są po prostu małe elektrownie w każdym mieście zupełnie niezależne i chodziło o to, żeby je połączyć przesyłać energię Maćko ze Śląska, gdzie był węgiel na północ choćby do Warszawy do Łodzi do ośrodków przemysłowych w Polsce brakowało pieniędzy padła koncepcja, żeby to było Rockefeller później grupa związana z Hermanem no ale ostatecznie przeważyły argumenty, że to jest kapitał zachodni, a być może jeszcze powiązany z Niemcami, bo oczywiście Amerykanie inwestowali w Polsce i we Niemczech we Francji, więc można powiedzieć, że byli powiązani z Niemcami Nate argumenty przeważyły nie zrobiono tego no tak naprawdę do końca dwudziestolecia międzywojennego nie nie zrealizowano tego planu elektryfikacji kraju i byliśmy już bardzo daleko za Zachodem niestety pod tym amant teraz oczywiście dużo się mówi o autach elektrycznych ale gdy czytam, że w okupowanej Polsce ciężarówki benzynowe zamieniano na auta elektryczne jak to co to na przydział benzyny przydział benzyny w czasie okupacji był bardzo trudne bęben zalała limitowana, a w Gdyni z zaskoczenia nas nas laików zaskakuje, że w ogóle były auta elektryczne wtedy na autentycznym pojawiły się już spotkań dziewiętnastego wieku ta Bartek poświęcił cały rozdział właśnie tej walce różnych lobby z transportowych oraz był nawet takiej granicy, w których samochody benzynowe konkurowały z elektrycznymi samochodami parowymi od środy wolą we Francji dodam, ale konstruktorem 1 z nich był inż. Leśniewski oczywiście zbieżność nazwisk na trzecie polsko brzmiące nazwisko nie przypadkiem, bo rzeczywiście on konstruował dla francuskich producentów samochodów silniki elektryczne, które 19 wieku ścigały się już z tymi spalinowych jak co dokładnie było z tymi ciężarówkami w okupowanej Polsce powiem państwu po skrócie informacji Radia TOK FM Bartłomiej Derski Rafał zasłania obaj panowie są wysokie napięcie PL oraz autorzy książki wiek energetyków opowieść o ludziach, którzy zmieniali Polskę za chwilę wrócimy wiek energetyków opowieść o ludziach, którzy zmieniali Polskę to jest książka przy okazji, której dzisiaj się spotykamy inny w naszym studio autorzy dziennikarze portalu wysokie napięcie PL Bartłomiej Derski Rafał zasnąć dzień dobry jeszcze raz kino Helios to nie skończymy dokończę proszę zatem inne historię związaną z ciężarówkami benzynowymi, które w okupowanej Polsce zamieniono na auta elektryczne, dlaczego tak było benzyna była bardzo trudno dostępna wtedy Niemcy biorą lamentowali Niemcy potrzebowali paliwa dla frontu w nas prądem też było też był problem, zwłaszcza w Warszawie w Niemcy próbowali ograniczyć zużycie prądu w Warszawie przede wszystkim, zaopatrując fabryki pracujące na potrzeby niemieckiej gospodarki mają oczywiście mieszkający w niemieckich urzędników, a Polakom na zużycie prądu limitowaną administracyjnie, czego oczywiście Polacy starali się nie przestrzegać pracownicy elektrowni Szczecin to przez palce ale, ponieważ my ten prąd mimo wszystko tyle prądu było to one im było łatwiej dostępne niż benzyna to przerabiano ciężarówki właśnie na prąd czy przerobiono właśnie w fabryce przyrządów, ale też Szpotańskiego będzie więc, jakby było podwójnie łatwą tamto zrobić po prostu tak te kłopoty z prądem zresztą w Warszawie znalazł swoje odbicie w pamiętnikach pisała o nim pisała o nich m. in . Zofia Nałkowska bywają w takich bardzo emocjonalne zdań co Żydom staje się zimno mroźno jaskinią ludzie strasznie narzekali na to, że nie mają się jak grzać, bo część mieszkań działa się prądem w momencie, kiedy Niemcy włączali prąd w inny to rzeczywiście robiło się zimno co też poprawiła dopiero w 1924 roku, kiedy Niemcy z domów zbudowali nie z Rożnowa do Warszawy najwcześniej oczywiście ukończyli tamę Drużno tamę i zapach tamy i elektrowni Turów zaczął budować Eugeniusz Kwiatkowski w przed wojną w ramach budowy centralnego okręgu przemysłowego na skończyli już Niemcy czym zresztą nie omieszkali się bardzo chwalić w czasie wojny i dopiero w 1944 roku te tt drastyczne ograniczenia się skończyły naj w najgorszej sytuacji, bo oczywiście dzielnica żydowska, bo tam były takie miesiące czy prądu w ogóle nie był waszej książce są również co się liczy obrazki i tu kolorowe i 1 z nich jest plakat propagandowy z lat pięćdziesiątych komunizm to władza radziecka plus elektryfikacja jak to szło komunistom elektryfikację Bartek Derski przez skrótem informacji mówił o tym, że drugiej RP poszło średnio na jak poszło komunistom komunizm poszło dużo lepiej ich m. in. właśnie ze względu na kult, którą o te, którym o, którym otaczano elektryfikacji Women przemysłowej przemysłowej na akta komuniści kładzie olbrzymi nacisk na uprzemysłowienie kraju to to był priorytet ma wiadomo, że nie istnieje duży przemysł bez elektryczności to hasło w ogóle komunistów władze ratusza gentryfikacja wymyślił sam Lenin Glenn Taczała energetyków olbrzymim szacunkiem i związek radziecki przystąpił do elektryfikacji im w zasadzie już po zakończeniu wojny domowej, ale tak naprawdę to takie wielkie inwestycje zaczęły się w ramach pierwszego planu pięcioletniego 31910 roku w w dużej mierze zresztą za za za pieniądze zachodnie za za pożyczki z tym, że zaraz za technologię na nasz test macie za technologie zachodnie, które zaczyna się płaciła zbożem i ropą naftową i później w PIT, kiedy komuniści przejęli władzę w Polsce oczywiście te same schematy myślowe te same schematy przemysłowe zaczęto wdrażać u nas na komuniści upaństwowienie wszystko znów stanowi regulację cen, więc było dużo łatwiej te centra weryfikacji przeprowadzić się, bo nie mieli praktycznie żadnego lobby, które by temu się przeciwstawiało lobby rolnicze, które w Polsce było przed wojną no one najbardziej aktywnej, które domagało się wszystkim wspierania rolnictwa to właśnie w w Polsce rolnicy zapłaci tę cenę za industrializację poprzez przymusowe dostawy poprzez wysokie podatki w ten sposób dokonała się ta socjalistyczna pierwotna akumulacja kapitału mają oczywiście bardzo mocno ograniczona konsumpcji w w drugie po była olbrzymia rozpiętość między bogatymi biednymi w drugiej z PRL -u na początku PRL -u zrównano po prostu biernie ludzie nie głodowali, ale karanie standard życia był bardzo niski w 1950 uchwalono ustawę o powszechnej elektryfikacji wsi jak to poszło poszło bardzo dobrze poszło bardzo dobrze w dużej mierze też dzięki temu, że wieś zelektryfikowano się można powiedzieć samodzielnie Tobołów taki 1 z wielu aspektów życia społecznego, w którym władza zostawiła pewną autonomię może dlatego właśnie jest na tyle weryfikacji bardzo komunistom zależało tworzyły się komitety takie właśnie elektryfikacja inne te komitety zbierały pieniądze na elektryfikację wsi wszyscy solidarnie wpłacali, jakie sumy idą tam kto mógł, by potem do 12 z miejscowym rejonem energetycznym przyjeżdżali inżynierowie robili pomiary i jej przychodzi wreszcie ten dzień, kiedy można było wieś podłączyć, a to znaczy, że wiesz muszę się zrzucić nie musiała wrócić tam być musiała się wrócić do oczywiście władze pomagały, budując linię wysokiego napięcia tak naprawdę wielkie inwestycje w linii wysokiego napięcia zaczęły się dopiero powojnie pierwszą linię pierwszą linię ze Śląska do centrum kraju zaczęto budować dopiero w czterdziestym siódmym roku wcześniej takiej nie było na dzięki czemu liniowi dzięki nowym elektrowniom, które także zaczęto budować w PRL-u głównie na Śląsku, a ponieważ uznano, że le elektrownia, że energetyka musi być oparta na węglu właśnie dzięki temu elektryfikacja wsi stała się możliwa tak w ogóle są niesamowicie barwne opowieści ludzi, którzy przeżyli rektyfikacji przeżyli wizytę tych energetyków wieś bardzo szybko o wykształciła taki swoisty rytuał, którego najważniejszą częścią było uroczyste rozbicie lampy naftowej w transformator ile takich ścina tak zresztą pożegnanie starej technologii przywitanie z Anną Nowak trwały efekt jo-jo nie wierzy w jego BRE, który święcił ten transformator apotem przyjeżdżał sekretarz partii nie wypadało mu wiele razy 8 lat i woda święcona tyle złotych liści oczywiście pewną nowość to dlaczego wyniesie 2 transformatory to czas w silnych bardzo ważna w inne drzewa i raz może święcone nie robi z 5 równie ważna jak stodoła wąskie oddaje się czasami święci się nowe budowle, dlaczego nie w nowych tras, dlaczego nowy transformator w dobrze, ale inny, więc opowieści rodzinnych, że jeszcze w latach siedemdziesiątych, kiedy się mieszkało na wsi można było przyjść do szkoły powiedzieli, że nowe lekcje odrobione, bo prąd wyłączyli Inowłódz zwykle co prawda tak zwykle to była prawda te kłopoty z prądem brały się właśnie ze słabości gospodarki PRL -u z tego, że nie umiano właściwie nie inwestować w to co jest potrzebne znowu trochę można powiedzieć, że mało przyszłościowego przyszłościowe domyślenia tak, bo inwestowano w elektryfikację przewidziano na 2 żarówki na gospodarstwo domowe i tego nikt nie myślał o tym, że może jeszcze raz fajnie byłoby jak silnik przyszłości rzecz jednak pojawią skoro na Zachodzie są silniki elektryczne to jedyna polskiej wsi się w końcu pojawią niestety tego nie zaplanowano tak do bardzo duża przepaść między Zachodem kraju, który został ziemiami odzyskanymi, który został zweryfikowany przez Niemców jeszcze przed wojną w pana częścią centralną i południową, która była ratyfikowana w dużej mierze właśnie w PRL -u w na ziemiach odzyskanych to zresztą znamy z filmu sami swoi tam nie było prądu z były silniki elektryczne były Moskali to wszystko dla ludzi, którzy tam się przyszli to był olbrzymi awans cywilizacyjny Otóż dzisiaj często nie pamięta w każdym razie te teraz te awarie energetyczne elektroenergetyczne zdarzały się bardzo często 1 z gmin tych budowniczych polskiej energetyki powojnie Bolesław Jaszczuk notabene 1 z nich wykształcony komunistów, bo kończył przerwaną Politechnikę warszawską mówią to obrażało ludzie mówią, że dziś jest słaby prąd, a to się obawiał się także migdały żarówki psuły się silniki elektryczne naj po prostu czasami prądu nie było słabość tego systemu polegała też na tym, że inwestowano w olbrzymia elektrownia ta takie właśnie wielkie budowy socjalizmu, a bardzo mało inwestowano w sieci energetyczne, bo sieci mną wspomina były znacznie mniej efektowne to w zaowocowało niestety efektowne dochodziło efekt propagandowy dworcach dochodziło w dużej mierze efekt propagandowy komuniści wierzyli w przemysł ciężki wierzyli, że wielkie fabryki wielkie elektrownie to jest przyszłość tego nie ma odwrotu 1 z takich czołowych działaczy gospodarczych radził to w ten sposób że, gdy dogmatu przemowę w tym priorytecie przemysłu ciężkiego obowiązuje w każdym ustroju w każdym czasie słuchacze i jaki to ma tamten styl myślenia ten z perełek to ma wpły w na obecną naszą infrastrukturę na naszą współczesność sieć energetyczną, bo Niny Fischer nigdy by doczołgać się swoją książkę do współczesności w roku 2018 chłodny i przyleci nim stoimy teraz wyzwaniami i w jakim stanie złość, bo zmiany to ma tu ciągle olbrzymi wpływ na ja w inna z dzisiejszą sytuację począwszy od takiego mentalnego, bo większość energetyków to są ludzie wykształceni ukształtowani w PRL -u i ogromnie przywiązani do tego systemu to są ludzie są zazwyczaj dużo atrakcji pan drużynę, ale dużych elektrowni do centralnego systemu w Miedzianej płyty jak to oni mówią plakat nowy system znajdzie już zupełnie innym kierunku znowu ten trend zaczną się na Zachodzie jest oczywiste, że tak jak wszystkie inne trendy technologiczne dotrze do nas także i ten, czyli decentralizacji małych źródeł z Rosji elementów odnawialnych prosumentów magazynów energii tak dalej i to jest oczywiście największe wyzwanie, aby zmienić ten system, ale duży ociężały można powiedzieć takie bardzo rozproszone i jak duże koncerny państwowe mają się odnaleźć tej nowej rzeczywistości jak sobie wyobrażać, że ktoś ważny stęp ca za 3050 lat będzie pisał podobną książkę jak ze tytułuje rozdziały początków lat dwudziestych 2001 . wieku Polska, która ku kurczowo trzyma się węglem z takich oburzających bardziej źle, że znowu one znowu musieliśmy nadganiać w Avivie coś co żona gdynianie, ale my się też wszystkim takim sporze o mentalnym wspomoże pokoleniowym w dużej mierze, który towarzyszy Polsce od Wielunia albo drugie patriota właśnie taki sam spór między zwolennikami silnika, a zwolennikami konia i to nie tylko w już tu w Polsce koszt poza toczą się najdłużej, bo u nas jeszcze w latach trzydziestych obowiązywał dogmat są nie życzę wolności naszej Kawalerii naszego konia z Chin niemieckie czołgi miały po prostu utknąć w polskich głowach, a konie miały się okazać się na 1 jedynym remedium na skrzydle volvo, lecz na polskie bezdroża ten spór toczył się również na Zachodzie tylko tam się skończy wcześniej w 1900 w muzeum motoryzacji w Stuttgarcie jest takie piękne zdanie, które wygłosił w 1906 cesarz William drugi, a brzmi ono tak wierzą w konia samochód to przejściowy fenomen w 12 lat później testowi lekarz mógł z takim też występuje zreformowania UE w 12 lat później cesarz Wilhelm uciekał z z ogarniętego rewolucją Berlina dalej uciekał nie na koniu tylko posiadanie swojego samochodu taki pojechał do Holandii na koniu prawdopodobnie by nie uciekł złapali w czwartek przeżyła tyle kiedyś prezydenta Andrzeja Dudy, który z zachwytem patrzy na samochody elektryczne w zeszły z chętnych powyżej 11 będzie chętny dobrze Bartek Derski podsumował obserwujący, kto będzie z nami w przyszłość w tym, że jest bardzo bardzo ciekawe ciekawe wypowiedzi np. dyrektora krajowej dyspozycji mocy pana Dudzika aktualnego dyrektora, czyli realny w pana, który zarządza tym tym wszystkim tak bardzo bezpośrednio tymi całymi sieciami najwyższych napięć, mówi że że przyszłość oczywiście nie należy do sieci najwyższych napięć do scentralizowanego systemu, czyli nie będzie taka jak jak to jak to jest dzisiaj i to, o czym on zarządza zapewne straci nie na znaczeniu alei jest 1 bardzo ważny powód żona, z którą które rzadko mówimy o bezpieczeństwo na sobotę sieci najwyższych napięć po prostu są ryzykowne część łatwą w przypadku wojny czy zamachu terrorystycznego łatwo tak naprawdę ten system rozwali dziękujemy węzeł nagle dokładnie takie czasami w Polsce wystarczy nawet położenie 1 linii aby, aby doprowadzić do do blackoutu, więc że, więc to oczywiście będzie dużo bardziej rozproszone na trochę tak jak internet, czyli trzymamy dużo więcej połączeń dużo więcej inni i ten przepływ informacji jest jak w kończynie na systemy energetyczne też tak z pewnością będzie tak samo Transpol zmieni się oczywiście na na elektryczne to nie masz do tego żadnych wątpliwości, chociaż oczywiście są wciąż jeszcze tacy zwolennicy konia czy maszyny parowej ale, ale oni powoli na odejdą do lamusa wiek energetyków opowieść o ludziach, którzy zmieniali Polskę, gdzie można książkę zdobyć w PL w tej chwili w zasadzie się, ponieważ pierwszy raz dzisiaj prezentujemy właśnie na antenie TOK FM to dosłownie kilka godzin temu uruchomiliśmy pierwszą sprzedaż tej tej książki można znaleźć na Allegro w tej chwili prezent dla słuchaczy oczywiście oczywiście dobrze proszę pisać dla was wymagać od torów dla was Novatek kropkę chcemy dla was małpa to krok KNF dla was ma pan Bóg krótka FM bardzo prosimy pisać Bartłomiej Derski Rafał zasłoni wysokie napięcie PL autorzy książki, które powstały we współpracy również panem Robertem Grudziński dziękuję bardzo dziękuję dziękuję za luty informacja potem porozmawiamy o kolejnej edycji nagród naukowych tygodnika Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA