REKLAMA

Jedyny skarb naturalny, jaki ma Polska, to nasze głowy. A jednak nie inwestujemy w swoje kompetencje cyfrowe

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2019-04-14 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
30:07 min.
Udostępnij:

O stanie edukacji medialnej i cyfrowej rozmawiają Monika Kaczorowska z V Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku, laureatka III miejsca Olimpiady Cyfrowej Rozwiń »
oraz Jarosław Lipszyc, prezes Fundacji Nowoczesna Polska. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sąd może bowiem to weekendowy poranek stąd też planów rządu to od wczoraj odbył się finał olimpiady cyfrowej co jest dla Radia TOK FM pretekstem do porozmawiania w ogóle o kompetencjach cyfrowych oraz o edukacji cyfrowej w naszym studio Jarosław Lipszyc dzień dobry witam serdecznie prezes fundacji nowoczesna Polska, która to Fundacja organizuje olimpiadę cyfrową jest z nami również pani Monika Kaczorowska dzień dobry dzień dobry licealistka maturzystka tegoroczna laureatka Rozwiń » trzeciego miejsca olimpiady cyfrowej oraz laureatka olimpiady wiedzy o mediach muszą o to zapytać na początku, o co pytają na wiedzy o mediach powiedzmy 2 znaczy wymagają głównie takie znajomości ogólnej historii mediów oraz Snoop szczegółów mniej więcej co dotknie, kto w to co do czego ona and to kto jest właścicielem to rodzaj medium tak dużej rangi zarówno oraz nauczyć się na pomysł, wciągając marzę, o ile za nieważny był z korektą ktoś kupił Hello hali ostrzegali takie pytania co pani wie o radiu TOK FM w godnych następców wymienia nie będę się nie będę państwa PGE w Chinach rzeczywisty chętne to jest bardzo ciekawe inne sprawy przede wszystkim Nowe Miasto rozmawiamy o olimpiadzie cyfrowe Jarosław Lipszyc co to takiego ta olimpiada, bo też któryś raz prawdę to duży trzecia edycja olimpiady cyfrowe jak pan wcześniej jeszcze 6 lat organizowaliśmy też konkurs kompetencji cyfrowych medialnych olimpiada cyfrowo obejmuje te wszystkie kompetencje, które NRL, które dotyczą naszego życia w świecie technologii cyfrowych, ale które nie są informatyką to nie z oprogramowaniem przyzna gospodarka oczywiście potrzebuje programistów, ale ogromna większość rodzin nie jest nie będzie programistami oraz wszyscy musimy pracować z w z zaawansowanymi wymagającymi technologiami cyfrowymi chcę państwu w radiu pomóżcie to robić on i i każdy musi to robić każdy musi każdy musi obsługiwać obsługiwać urządzenia, a każdy musi uczestniczyć w komunikacji z innymi przez media w internetowe różnego typu, a i t d . i t d . i t d . w i teolog i ogromna ilość ludzi ląduje na rynku pracy i właśnie orientuje się, że w muszą się rozwijać aplikacja albo zajmować się ze stronami albo komunikować się z klientami przez serwisy i to wszystko może właśnie kompetencji kompetencji cyfrowych medialny to wszystko mogą umiejętności komunikowania się z innymi poprzez media wzrost aż wstyd, ale są przepraszamy etyki Jarosław Lipszyc, który jak był nastolatkiem to w ogóle internet tam dopiero Amerykanie coś tam sobie dług bali może powiedzieć młodemu pokoleniu, które są nocnej piżamie ktoś mówi życie w cyfrowym świecie wzrastają w tym są mają smartfony od młodości co pan może powiedzieć szczęśliwie szczęśliwie nie Jarosław Lipszyc jednoosobowo tylko on cały ten zespół nie tylko cały zespół cały zespół ekspertów kompetencje cyfrowe kompetencje cyfrowe wbrew pozorom są to w Polsce bardzo niskie to znaczy my oczywiście potrafimy wejść do Facebooka i napisać post potrafimy obsłużyć komórkę nadmiarem podstawowym poziomie natomiast do świadomego korzystania z tych wszystkich technologii do zrozumienia jak to wszystko działa i do pełnego wykorzystywania tych chorób tych tych urządzeń w daleko jeszcze droga im i my w rankingach kompetencji cyfrowych wypadamy bardzo bardzo słabo jako Polacy kompetencje cyfrowe są praktycznie nieobecne w programie w programie turniej szkoły jest po ostatniej in o ostatnich zmianach podstawy programowej sprzed 4 lat jest tor jest jest już informatyką, ale wszystkie te rzeczy, które głoszą dookoła drugi człon nie wiem sfery prawa w mediach, które dotyczą umów, które dotyczą budowania komunikatów prywatność wiarogodności nocą po to, są wszystko rzeczy kompletnie kompletnie dla Polaków dla Polaków dla Polaków w obce my robimy olimpiadę cyfrową nie dlatego nie tylko po to, żeby wyłonić najlepszych ludzi, choć oczywiście też głównie z takim jest zajęcie znaczące na brak Monikę ale, ale także po to, żeby pokazać pokazać się ministerstwu pokazać nauczycielom czy te kompetencje cyfrowe są ważne zachęcić do tego, żeby oni na co dzień, kiedy ucztą chce polskiego geografii, żeby także kształtowali te kompetencje cyfrowe atak, bo to są prozą mapy cyfrowe to są to, że gest ilość różnych rzeczy, które można zrobić to niekoniecznie są podstawy programowej od długu to zaprocentuje w przyszłości ich w IPO i ob i to jest i olimpiada to oprócz tego po prostu gigantyczny program edukacyjny całościowy skierowane skierowane do szkół to dlaczego się pani pani Moniko zgłosiła do tej olimpiady i tak jak wygląda też ten wczorajszy dzień, kiedy udało się pani zostać laureatką trzeciego miejsca mu to można, by łatwo na to pierwsze wezwanie, ale po prostu w zeszłym roku też przygotował trojga 2 co media w alei nowością w tym roku rusza program się, więc pokrywa do książki właśnie za podobne rajdy spod matematykę można to medialna cyfrowa, więc postanowiłem zgłosić w mecz, jeżeli chodzi o to jak go na wczorajszy dzień w to rano mieliśmy reprezentację prezentowaliśmy naszą pracę, ale praca co zrobić wczoraj na 3 but był to projekt urządzenia komunikacyjnego, który wspierałby tzw. cyfrowe dobrostan co to znaczy cyfrowy dobrostan te zdrowe relacje z technologią WZ 1 używamy naszych celów nie daje się roi się ich rozproszyć tłumu i jak to zaprojektowali ścieki te były komunikator tek w UE takich co w rodzaju telefonu tylko żal mu torby z papierów jest na terenie gmin nie musiał być pojemna, więc OOM w tył urządzenia był panel słoneczny, więc obraz trzeba było odłożyć ten telefon co urządzanie, żeby go naładować z niej korzystać dalej z talerza nie fakt wspiera właśnie niekorzystanie z telefonu na bieżąco Kieres jest powiedzieć, że chcę powiedzieć, że mam też to z pracą w punktach Konin unikać rozbiła też jednak nam się bardzo podobało dlatego żona była taka całościowa w czasie tor torze po ekranie z papieru czarno-biały też nie jest przypadkiem, dlatego że niebieskie dach światło generalnie źle wpływa na mózg to wszystko miało swoje miejsce było bardzo starannie uzasadnione jest dach w najbliższą niedzielę już jesteśmy senni tak tak i dokładnie takie i żyli, jakby doceniło do cudu co doceniło w netto w tym wypadku holistyczne całościowe podejście do tego, żeby to, że to urządzenie dbało o nasiona aż o nasz marsz marsz cyfrowy dobrostan na kilku różnych poziomach chorym, o czym pani też ma takie wrażenie, że za mało jest edukacji cyfrowej w niższych kołach jego uczennica liceum wcześniej jak rozumiem gimnazjum w inne nie ma pani takie wrażenie, że właśnie tego jest za mało się kostek bokiem tego uczyć się może trochę sami jako młodzi ludzie muszą ciężko jest ocenić tego, że w dziale chce po prostu robimy różne projekty związane z mediami n p . spoty reklamowe bądź kampania montowanie społecznej w obliczu nie muszą zdarzył się robi swędzące bąble z kampanii zaś nagrywać filmy tym razem tacy w zakresie jakoś mimochodem tegoż żyła tak tak, a może panie z jakimś szczególnym liceum i bardzo możliwe ich czytamy w waszej prezentacji dotyczącej olimpiady cyfrowej, że gminy prawie 22 % nastolatków nie widzi potrzeby ograniczania dostępu do prywatnych treści w sieci jak to możliwe skoro tej prywatności się trąbi wszem wobec także aż można, by powiedzieć, że trochę to jest nudne Jarosław Lipszyc być może to żmudna, ale jeśli chodzi o praktyczne rozwiązania, które chroniłyby naszą prywatność tu nigdy nie było tak trudno, żeby ją ochronić i inni to jest to to jest to moim zdaniem trochę też problem regulacyjny w sytuacji, w której neon zlała był dla ludzi średniego pokolenia przynajmniej, ale po dyżurze dla młodszych te, choć Facebook Messenger są podstawowym środkiem komunikacji albo 1 z podstawowych środków komunikacji w Facebooka nie tik TOK już o tym, kto, choć inni jest nieefektywny złoża gazu dla nikogo w to jest to to jest serwis rozrywkowy toczyć ewidentnie cholerny pomnika myślę, że nie w dni w naszej grupie wiekowej w krajach Azji może taka u nas nie NKW dobrze, czyli są podstawowym sposobem komunikowania się i co w i po i i po prostu te serwisy ona nie dają możliwości efektywnego poniosły prywatność i ty i to jest i to jest to wziął podstawowy podstawowy problem i inni problem naczyń i włączenie się z życia społecznego po to, żeby zachować prywatność też nie jest rozwiązaniem tak wszyscy balansujemy na argumenty się wymogu z tego Facebooka dodała, że trudno, bo był już gorzej to znaczy także włączenie się z życia, bo to znaczy, że przestajemy widzieć co się dzieje naszych znajomych przed tym wiedzieć, gdzie są imprezy przed Sejmem ani chodzić Hodge i komputery i t d. tak dalej go już nic o tym, że ogromna część z nas potrzebuje Facebooka od powrotu do prowadzenia dowodu do pracy do tego, że prowadzimy w firmy albo patrzymy w restauracjach taki trend może być trudno robić zdjęcia tych potrafi rzucać na Facebook, a także w UE, bo to jest część naszej pracy bo, bo w po z powodów pierwszy w połowie 2001. wieku każdy biznes biznesem medialnym dosłownie każdy i ty i to się z tym się z tym, że niewiele się niewiele niewiele da zrobić, więc są problemy prywatności jest problem prywatności moim zdaniem jest problemem regulacyjnym to znaczy bez rozwiązania regulacyjne, które wymuszą uszanowanie naszej prywatności przez podmioty pośredniczące w naszej komunikacji e-mail Anna ale gdy rozmawiam przede wszystkim edukacji przy okazji olimpiady cyfrowej właśnie tym elementem temu, w którym przekonanie, które gros zmian trzeba by wtłoczyć do nas wszystkich nie dotyczy absolutnie tylko młodych osób, że trzeba dbać o to prywatności jednak nie wrzucać niektórych przynajmniej zdjęć do internetu jak zrobić tak oczywiście myślę, że to, że od nich to, że tutaj młodzi ludzie, którzy kupują taki błąd teraz prawdopodobnie nie popełnią już ponownie pod taką wartość edukacyjna w toku złego doświadczenia jest bardzo szybko działa natomiast inne natomiast gdy mówią tej edukacji, a po cyfrowej i mógł tylko po specjalnie mówi o tych rzeczach, które niekoniecznie są dobre w świecie cyfrowym jest dużo więcej coś się do prywatnego czy rzeczywiście najczęściej przytoczono, ale alejek do tych problemów związana jest jest znacznie więcej, dlatego że niekoniecznie one wszystkie zależą od edukacji, że jak się czegoś nauczymy to będziemy umieć to nie tak działa tak samo jak kot efekt działań, gdy działa w ten sposób, że żar moim zdaniem trzeba walczyć też podniesienie świadomości dotyczących dotyczący dotyczący tego świata technologii w ich o to, żeby żyły, by zachodziły pewne zmiany, bo polityczna i widzimy też w jaki sposób widzimy też gdzieś tu dzisiaj tak wokół wokół wokół RODO np. korki i fakt, że to świat, że kościół dużo, że ten drugi stopień świadomości związanej z kompetencjami cyfrowymi społeczeństwa on bardzo on może potencjalnie wpływać na zmiany polityczne, więc wydaje się, że to jest zły to ma szerszy niż tylko samo do samosądu samo cudowne życie w cyfrowym świecie, gdzie wszyscy mimo wszystko zrobi Jarosław Lipszyc Fundacja nowoczesna Polska Monika Kaczorowska laureatka trzeciego miejsca olimpiady cyfrowej skrót informacji za chwilę do państwa wrócimy po ósma 20 cali jednak w tym momencie Karolina Głowacka przy mikrofonie Jarosław Lipszyc prezes fundacji nowoczesna Polska dzień dobry jeszcze raz Monika Kaczorowska maturzystka tegoroczna laureatka trzeciego miejsca olimpiady cyfrowej laureatka olimpiady wiedzy o mediach dzień dobry thriller jeszcze raz olimpiada cyfrowa miała wczoraj swój finał jest ona dla nas pretekstem do porozmawiania w ogóle o kompetencjach cyfrowych młodego pokolenia i nie tylko w ogóle nas jako bessy społeczeństwa rozmawialiśmy co nieco prywatności ją inne w świadomości związanej z prywatnością Jarosław Lipszyc wytykał Facebookowi n p . to, że inny w zasadzie pozoruje naszą możliwość kontroli nad prywatnością kiwa kiwa głową potwierdza natomiast chodzi też o świadomość użytkowników użytkowniczek pani Moniko czy był wśród pani rówieśników rówieśniczek i w ogóle o tym, mówi czy to w ogóle sprawa, żeby uważać na to co opublikować w przestrzeni coś się nimi dziejów czy to czy to w ogóle nie jest interesująca myślę, że tak to znaczy na pewno zdajemy sobie sprawę z tego, że są pewne rzeczy, których te zaś pikować i wytykamy im na nie popieram pewnych zachowań np. kiedy uraz to się właśnie doszło do tego oddaje ideę takiego przypadku wie też opublikować coś, czego nie powinien teraz wszyscy się z tym po prostu wytknęli, jakby to było poszła na forum klasy więc, jakby myślę, że jest taka granica to nie leży przegapić po prostu czas krótszy tego dowiedzieć jeszcze seta z dumy pani własna edukacja czy to ma pani rodzice czy nauczyciele ani do powiedzenia, bo to bardzo ciekawa myślę, że wszystko po trochu na pewno mają na pewno rodzice mają w duży wpływ właśnie na wychowanie, ale szkoła tak samo nawet są przebywanie w Szczecinie czytania artykułów różne n p . w LM nie w jakiś jakich Artego p t . jak znaleźć pracę ich pierwszym numerem jest to właśnie, żeby usunąć tego robić zdjęcia z Facebooka wyraża zgodę, żeby go przeglądać w Zagrzebiu wydają się, że wszędzie jest nam jest wesoło głośno o tym, że radni niezależni troszczy prezesa Facebooka na Instagrama czy dalej inni też przytoczyć takie badania koni bieda cyfrowa, że ponad 23 nastolatków uznało informacje znalezione w sieci za całkowicie wiarygodne wiarygodne czy ta kategoria Faith newsów dezinformacji 3 czy różnego rodzaju komunikatów, które znajdują się w sieci, które czasami nawet mogą być pisane są dobre perspektywy, ale ze względu na braki w kompetencyjne czy w ogóle rozumienie innych źródeł mogą być nieprawdziwe czy to też jest dla pani temat dla pani rówieśników takie sprawdzanie weryfikowanie tego co się znajdzie w internecie no oczywiście, że jest inaczej, jeżeli używasz rozmawiam z rozumem znajomi w ich poruszamy jakiś temat z jakiegoś już są właśnie teraz kto który wyszedł to zawsze go zamontować gaz to za jego źródła nie jest tak, żeby przesłanek nie jest gotowa stać czymś co napisał nasz dziennik fakt także w Gardzienicach nic się akurat w meczu z nami oni potrafią tak skłamać, że większą prawdę powiedz choćby świecy z takiego wyjaśnienia zaś dziennik test taki serwis, który nie produkuje nieprawdziwe informacje, przyznając się do tego wprost, a jest to działalność satyryczna inny je wymieńmy kilka tych kompetencji cyfrowych potęg opowiadamy o tym, że to jest ważna, ale co to takiego jest, bo jeśli nie wszyscy mamy zostać informatykami, a wszyscy mamy funkcjonować w tym cyfrowym świecie to znaczy, że co powinniśmy umieć Jarosław Lipszyc majową zachęcą do wejścia na stronę olimpiada cyfrowo w krótko po rundzie ME gdzie, gdzie to co program olimpiady jest opisane są także materiały edukacyjne są to oczywiście są przeznaczone dla uczestników olimpiady cyfrowej, ale także dla każdego krótką listę jogurt, który chciałbyś podnieść swoje kompetencje cyfrowe większość tych materiałów są to zresztą zaprojektowano w trochę tak komu po Michał z wniosku to oznacza, że był to każdy mógł się z własnych hal co w z bagna wyciągnąć po czyli, żebym to materiały tłumaczyły się sama przez się, żeby nie była pomoc potrzebna pomoc nauczyciela eksperta PIP natomiast zakres olimpiady cyfrowo jest bardzo szeroki dotyczył spór obejmuje on zarówno zarówno do kompetencji, które już do tej pory mówiliśmy krytycznego korzystania z informacji ale, ale jest też ogromna i ogromne no to ogromny działkę, która kreowania informacji o takiego budowania komunikatu medialnego wizualnego tekstowego czy tak jak tutaj w radiu dźwiękowego w PRL żeby, żeby skutecznie komunikować się z innymi, żeby on, żeby po, żeby zapewnić im zapewnić sobie i innym komfort i obcowania z informacją mamy mamy cały gigantyczny dział związany z ekonomią mediów i zrozumienie jak działa informacja na rynku, kto za co płaci i dlaczego mamy gigantyczny dział prawny, bo przecież informacji przecież nawet podczas naszej rozmowy przez radnych w radzie UE nie możemy wszystkiego powiedzieć co niektóre rzeczy państwo mogą dostać karę on nie zniechęcać oraz rodziny pana z na żywo jest właśnie od o tym, właśnie mówi to znaczy, że jako nawet jako gość w radiu już musiał powinien mieć świadomość, że na wolność słowa tylko w pewnym sensie jest to absolutna, bo tak naprawdę są ograniczenia tej w tej wolności słowa jeśli zechcą ją naruszyć muszą przynajmniej wiedzieć, że spotka się pan z gniewem redaktorki przede wszystkim od 2 lat po co tylko po co by poczuli po co i dlaczego tak mógłbym jeszcze jeszcze długo wymieniać nie wiem czy czy czy jest sens natomiast to on natomiast wydaje mi się i powiedzenie i 1 rzeczy którą, która o, która jest tu jest chyba kluczowa dla naszego myślenia o kompetencjach cyfrowych my nigdy no ale na olimpiadzie cyfrowej nie wymagaliśmy uczenia się na pamięć o takich chorób i właśnie anegdotyczny okrzyków zawsze stawialiśmy przede wszystkim na rozumienie procesów no i rozumienie tego co się dookoła nas po świecie, a w JLL i wykorzystywanie tej wiedzy w sposób Super praktyczne do konkretnych celów dlatego na drugim etapie żeśmy robili go raczej nie myśmy robili myśmy wymyślili wdzięczni wierni uczniowie robili u siebie publikowanie fundraising głową tak też, by zbieranie funduszy, czyli zbieranie funduszy na konkretne na konkretny cel bardzo wielu uczniów, że była to nie tylko jako zadanie dla olimpiady od nas na polu nasłuchu, ale naprawdę uruchomiło kampanię fundraising w ciągłym zaczął o tym, myśleć ach, i ich tam jednak kampaniom z tego co widział z o rok zbierze zbierze założone w złożone pieniądze, więc to są ludzkie, bo to jest pokazanie grup praktycznie tych kompetencji cyfrowych potrzebujemy i wykorzystuje, bo mówimy sobie to dość lekko o tym rozmawiamy niedzielny poranek wiadomo natomiast to jest sprawa no cywilizacyjna, żebyśmy rozumieli na czym polega cyfrowy świat w ogóle wydaje mi się, że można mówić o czymś takim jak analfabetyzm cyfrowy jeśli nie wiemy na czym polegają te wszystkie narzędzia jeśli nie wiemy co się wydarzy jeśli klikniemy tuła, bo tam, bo w netto komuś wyślemy widać, że czasami niektóre osoby się mylą chociażby na Facebooku są przekonane że, pisząc do kogoś prywatnie tymczasem piszą na ścianie tzw. ale tylko u kogoś na głodu i to i to widzą wszyscy to są takie niby drobnostki, ale zaczniemy rozciągać dalej no to się okaże że, że trochę nam się, że społeczeństwo rozsypać na tych, którzy rozumieją, o co w tym wszystkim chodzi jeszcze taką dodatkową elitę informatyków programistów ludzi, którzy rozumieją krytyków fizycznie mnie technicznie na czym polega i całą tę grupę, która w inne lektury trochę to jest gminą czarna magia, więc wymyślić naprawdę kluczowe rasowych psów się zawczasu zastosowałem się dlatego, że to oczywiście z prawdą to jest to w tym i to jest i to jest to w pewnym sensie smutną prawdą natomiast cyfrowe wykluczenie może dotyczyć całych społeczeństw i państwo polskie coś z tym zrobić ministerstwo cyfryzacji to, że w ogóle mamy ministerstwo cyfryzacji, które stara się ten temat ugryźć różne sposoby rzeczywiście rzeczywiście usiłuje coś co rzeczywiście usiłuje coś robić trochę gorzej jest myśl z Ministerstwem Edukacji Narodowej, które jest to bardzo konserwatywne w takim myśleniu mu po takim myśleniu o o tym co powinno być przedmiotem nauczania jest w ogóle naturalną cechą różnych systemów edukacji podniósł się też tak, że zaletą chce to natomiast Trump natomiast w nadmiarze wracając do Dudek do tego dodać do tego pytania, od którego wyszliśmy z domu, zanim rzeczywiście ważne, dlatego że od poziomu wykształcenia po wyciszeniu od gór, gdzie żołnierz sukcesami tylko nieliczne honor nielicznych informatyków, którzy rzeczywiście polscy informatycy błyszczą na międzynarodowych konkursach wygrywają absolutnie wszystko, ale poziom ale, ale poziom społeczeństwa czuje się dumny ale w jakich warunkach my rozmawiamy strajku nauczycieli, którzy zarabiają bardzo małe pieniądze mamy negatywną selekcję do zawodów szkoła jest niedofinansowana słyszymy o tym, że to edukacja cyfrowa jest nie najlepsza no, więc możemy sobie rozmawiać o tym, że fajnie by była razem w treść co prawda jest brutalna społeczeństwo, które społeczeństwo, które nie inwestuje w edukację wskazuje są mu siebie no to rola narodu na rolę monterów w fabrykach po Polska nie jest krajem, który ma bogate zasoby naturalne nie siedzi moja nie jesteśmy Arabią Saudyjską, która siedzi na ropie w treść części były nie mogła z panem rozmawiać tutaj pani Monika też do Chin została laureatką olimpiady i i jedyne co mamy to nasze głowy jedyne co mamy to nasze głowy to jest jedyne z 1 z kart naturalne jakiej, jaki ma polsko już do głowy trzeba inwestować w dni nie ma pieniędzy, których nie warto poświęcić na ten cel, dlatego że dlatego, że przyszłość w kup lepszą przyszłość polskiej lub jej przyszłości przyszłość i młodzieży zależy wprost od tego jak wielki jak zainwestujemy w system edukacji z inwestycją nawet rzucamy młodzieży młodzież może sama się uczyć, ale są książki owiec mediach słomy jest internat przede wszystkim myślę, że sporo osób już sporo osób już zna język angielski na tyle, żeby spokojnie zrozumieć znać kod wideo w ilu ich dzieł jest Platforma Skills, na które można tam po nim uczyć się od najlepszych, dlatego że im przykład różnie graficy komputerowi tworzą różne AM prezentacja matek być grafikiem tak samo, lecz barze w 2 Svensson myślę myślę, że jest się od kogo uczyć tylko może właśnie kończymy Polskę że, choć książka to mogę polecić słownik wiedzy o mediach Edwarda Chudzińskiego i Super 2007 roku niektóre informacje takie np. nakład dzienników bądź, kto co do tego co do kogo należy sąsiednia aktualne w o zagadnienia prawnego aż tak w GW ustawa soczysta obraz zaszczutego czwartego roku jest on jest aż tak bardzo nie zmienia, więc sąd tak samo nie musi to realny historia mediów też nie zmienia już jest wyższy niż we władzach firm, które chcą kupić sobie tę książkę obrazy pożyczki po prostu przejrzeć i wszystko jest dobrze opisana ciekawy dziękujemy za rekomendację na koniec chrząszczy zapytać panią taki inny obraz jak pani się do niego odnieść, bo w pierwszy oczywiście każde nie starsze pokolenie narzekać na to młodszej mówi, że ma z moich czasów to coś tam, bo to dzisiejsza młodzież, więc ta dzisiejsza młodzież to tylko siedzi w tych telefonach i w ogóle się nie spotyka ze sobą nawzajem czy to prawda bardzo nie lubię tego narzekania na młodzież komisarzem w, że zawsze tak jest zawsze narzeka na młode pokolenie też nawet nie patrzy za to co on robi konkretnie w tak wszyscy widzimy w telefonach od co WORD należy zauważyć, iż nic nie czuje tego, żeby moi znajomi nie spotykali się złotego są zależni od internetu n p . jeżeli chodzi FC w tym pytaniu mnie zupełnie innych spotykam się telefonu włączona o obronie też ważną, ale rozmawiałem z rozwojem tak orzekł, że rzeczywiście sprawą uzależnienia od internetu są poważnym problemem Jarosław Lipszyc, podsumowując co z nami będzie to zależy to za to ktoś, kto to zależy w pewnym sensie to zależy w pewnym sensie od nas samych, a ja mogę tylko powiedzieć, że ma będziemy się starać kontynuować tę olimpiadę cyfrową także w kolejnych latach współpracujemy z sond z ministerstwa sytuacji w 2 współpracujemy są mu po z z kont polskim komitetem UNESCO współpracujemy z firmą Samsung, który jest sponsorem strategicznym w tym roku i będziemy jak i będziemy chcieli to robić dalej, dlatego że uważamy, że taki konkurs ma swoje miejsce, a właśnie to źródło, że pokazując, że te kompetencje są ważne, że to kompetencje żona nie rodzą się na Kamieniu, że to nie jest tak, że my, żeby kompetencje cyfrowe wyschnie możemy je można po prostu nabyć nowy urząd, korzystając z urządzeń, że po jednocześnie żona nie funkcjonują w próżni, że to zdolność do krytycznego myślenia czy dotyczy do zrozumienia procesu, że to jest to jest to, że to jest powiązane z z innymi zadaniami edukacyjnymi i 4 i są to proza życia to traktować całościowo mamy nadzieję, że edukacja cyfrowa wejdzie na stałe do szkół im wystarczy wejść do podstawy programowe tak jak on na to zasługuje, że wejdzie nie tak, że tylko, że zrobimy ją ona już tam będzie tylko, żeby tym także ją aktualizować ci i sprawdzać cały czas coś zmienią w świecie na to reagować, gdy jest pan nie zgodzę, że nie można nauczyć kompetencji też nie można nabyć kompetencji cyfrowych podczas używania po prostu mediów myślę, że to jest najbardziej naturalne metody uczenia się i ważne tego brakuje dorosłym torze w ich jest młodym jakoś się z żywicy i żywi się z takiego, że młodzi nie są aż tak odpowiedzialni w tym sensie, że po prostu coś pikantnego chilli myśli o tym i wydaje się, że tak właśnie brakuje tym starszym pokoleniu, że w boję się, że ktoś kliknął kup teraz Ano po prostu klikamy list dowiadujemy się nowy rząd się uczymy się po prostu przez doświadczone no proszę dnem i edukacja cyfrowa edukacja medialna jeszcze tylko Doda mocy, by osiągnąć realny tak tak to trudno im walczyć już używamy tych terminów ponoć też zamiennie, dlatego że konia z rzędem temu, kto pokaże media, które obecnie nie są cyfrowe tak to jest dom to proces zaszedł dziękuję państwu bardzo za dyskusję pani Monika Kaczorowska tegoroczna maturzystka mam nadzieję, że napisze pani w spokoju swoją maturę laureatka trzeciego miejsca olimpiady cyfrowej laureatka olimpiady wiedzy o mediach dziękuję dziękuję Jarosław Lipszyc prezes fundacji nowoczesna Polska dziękuję bardzo dziękuję ósma 37 to jest niedzielny poranek Radia TOK FM im państwo z tych, którzy nas słyszą są tymi szczęśliwcami, którzy wstawali, więc przed państwem cudowna długa ne niedziela pełna odpoczynku za chwilę informacje po informacje zapraszam państwa na audycje idealna niedziela Zuzanny Piechowicz dzisiaj gościem Zuzanny będzie dr Piotr Stankiewicz czy pisarz dni filozofa dyskusja będzie dotyczyła tego czy stolik może zostać artystą Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!