REKLAMA

Łukasz Ronduda: Roman Stańczak mówi, że ta rzeźba jest także o jego osobistej katastrofie

Data emisji:
2019-04-15 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
23:55 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć-Burzyńskiej są Hanna Wróblewska, historyczka sztuki, dyrektor Zachęty, opiekunka pawilonu polskiego w Wenecji i Łukasz Ronduda, kurator wystawy na Biennale w Wenecji i historyk sztuki. Rozwiń »

11 maja - 24 listopada Biennale sztuki w Wenecji

Łukasz Ronduda: "Praca Romana Stańczaka to przenicowanie samolotu na lewą stronę, on już został przewrócony na drugą stronę, to pełna siły i wyrazu rzeźba, ta rzeźba metaforyzuje czasy negowania wartości oświeceniowych, podważanie naszego kierunku rozwoju". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Hanna Wróblewska historyczka sztuki dyrektor warszawskiej zachęty, które jest co roku opiekunem pawilonu polskiego na zbliżającą się w Biennale Wenecji gościom kultury osobistej witam serdecznie witam jest z nami również Łukasz Ronduda kurator tegorocznej wystawy również historyk sztuki kurator wystawy w pawilonie polskim państwo będą one jak rozumiemy głosem swoim oczywiście, ale jednocześnie głosem Romana Rozwiń » Stańczaka, który miał się z nami bycia niestety artystyczną obowiązki go zatrzymały Roman Stańczak to autor projektu, który będzie w tym roku reprezentował Polskę na Biennale Wenecji, które rozpoczną się 11 maja potrwa do 24 listopada żyjemy w ciekawych czasach w marcu architekt tak jest hasło tegorocznej edycji Biennale sztuki w Wenecji, który to hasło wydają się, że Roman Stańczak dość dobrze się wpisuje swoją pracą bowiem nad ranem wracałam artysty polega na tym ścian pszenica Wójcik wraca na drugą stronę na takiej średniej wielkości samolot pasażerski nie jest to taki jest dzieci, a w takiej luksusowy samolot, który służył właśnie ŻUŻEL w prywatnym osobom do transportowania się z miejsca na miejsce i ich 8 zostanie już już został przewrócony na drugą stronę skrzydła znalazł się w środku Szczakiel jest mielona znaczy tak jest i tak już zamieniona czekali zwinięte w ruloniki z trybun, a nas z wnętrza takiego jest najeżone fotelami elementami kokpitu czuł listew z sufitu, a także co bardzo ekspresyjne pełne siły wyrazu rzeźba, która właśnie pokazuje, że aż 300 komentarz tygodniowy czas wszech czasów ciekawych czasów tak takiego przewartościowania pewnego kierunku, w którym do tej pory wydawało nam się co świat zmierza szczególnie teraz to wersja modernizacji tej nowoczesności, którą co symbolizuje setki bardzo nowoczesny samolot z właśnie lot trzymają cenę w takie osiągnięcie techniki, jakim jest właśnie trans w taki jest taka możliwość poruszania się politycznego i też uchodziło do tej pory znana i najbezpieczniejszy sposób transportu czy witraże rzeźba Romana wyższy w jakimś sensie metafory żałuję z listy dość prostej bardzo mocnym takiej publicznej metaforze o te czasy takiego nędzę ludzkiego negowanie trochę czy też krytyki tych wartości, a więc najbardziej oświeceniowych, na których wzorowano się, że to może, że prawnicy centrum rzeczywistość jakoś będziemy budowali i w ostatnich latach widzimy kryzys wartości podważanie tego kierunku, w którym rządzący pocieszają rozwijaliśmy, ale i tak z in pokaz tak jak w uwypukla konieczność wprowadzania sfery widoczność tego rewersu, czego rewersu tych cech tych procesów, czyli właśnie takich obszarów zaniedbanych biednych, którzy nie nadążały z jakimś sensie, który nie odnajdywały się z tym porządku w nowoczesnym nam na różne sposoby, które teraz wydaje się sprzeczne się upominać o swoje miejsce swoją godność widzialność działalność tak mili myślę, że to rzeźba świetnie to pokazuje się w takim języku plastyki z takiej rzeźby właśnie ta jest bardzo duża rzeźba TENIS instalacja co jest on pracuje rzeźbiarz dość tradycyjnie jest stokroć siła sztuki w Czechach świętość po wszystkich projektach konceptualnych post konceptualnej Heron z różnego rodzaju dyskurs sztywnych w myśl, że to jest świeża mający też polu sztuki czeka go po prostu żyć w Zieleńcu są formami klasyką w i dla kogo przede wszystkim z Biennale w Wenecji trudne pytanie w tym Biennale Wenecji dla ludzi to na pewno Biennale Wenecji do publiczności my z żoną jest też tak sformatowany przez organizatora, którym jest od lat dziewięćdziesiątych instytucje, które nazywa się na Biennale natomiast ona oczywiście jest organizowany na bardzo różnych poziomach Biennale Wenecji w tym tym takim starożytnym czyste dawną formą Biennale, gdzie cały czas utrzymują się tzw. pawilony narodowe coś co kiedyś było normalne przy wystawach sztuki wystawach międzynarodowych w 100 wystawach typu Expo znaczy podziału, gdy stawiano pawilony narodowe od chyba lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych zaczął być przy tych wielkich ogromnych Biennale niwelowane jest coraz wiec teraz tylko części Afryki zrezygnowano z tych danych pawilonów narodowych i skłaniając się ku jedynemu kuratorowi takim meta narrację 1 z prawej kurator Biennale Wenecji gra to znaczy ona, utrzymując wystawę główną testamentu, który jest dobry, do której zaproszonych kurator całość jednocześnie stawia na pawilony narodowe i naturze, tyle że każdy z tych pawilonów narodowych może prezentować negocjować to co chciałby pokazać i co uważa za najciekawsze w swojej sztuce te są oczywiście z tych osób w tym sensie to Biennale jest bardzo luksusowe, dlatego że wszyscy znają albo nie znają temat główny Biennale można letnie trzeba się przystosowywać te tematy są zwykle bardzo ogólne także bardzo łatwo jest, więc mu tak klient przecinają się dosyć łatwo jest trafić natomiast, jakby każdy kraj odpowiada za swoją własną reprezentację Rosji i sposób w jaki z okna jest dobierana jak to w Polsce zdecydował o tym, że właśnie samolot z Romana Stańczaka będzie reprezentował nasz kraj na Biennale Wenecji w Polsce dosyć dawno Henry Kissinger prawie 20 lat temu wynegocjowaliśmy sobie taki cały proces wybierania Krystyna Biennale Wenecji to zawsze otwarty konkurs, do którego może się zgłosić każdy, kto spełnia pewne wymagania ma doświadczenie znają języki i t d. tym jest konkursem w jakimś sensie kanonizowany wszyscy ją pomostach trwać z projektem kuratorskim ty z Polichna cena konkurs na projekt kuratorski, więc znany jest artysta album wystawa, którą się proponuje natomiast potem żywi złożony z profesjonalistów i niezwykle 1020 to jest rzecz wybierany przez ministerstwo kultury dzięki nominowane przez ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego potem dyskutuje już tymi kolejnymi projektami trudno na razie napłynęły i wybierany jest w trakcie dyskusji wybierany jest 1 i dopiero po wyborze okazuje się, kto jest kuratorem do projektu w tym roku projekt młodszy dziś Tymka w tym roku po ich grubo ponad 30 nie wszystkie były spełniła wymagania formalne, więc część ustna, która przyszła po terminie został w ogóle odrzucono natomiast pozostałe cały dzień debatowaliśmy nad Menem, ponieważ zachęta jest organizatorem i opiekunem pawilon czymś co roku organizujemy konkurs organizujemy zapewniamy produkcje pracy i opiekujemy się to w innym liście na miejscu w Wenecji i zdania zachęt jest bardzo ważny, choć ten wybór, ale powiem tak, jeżeli coś z miejsca niemożliwy do zrobienia w Wenecji ten z tym zrobić w tym budżecie to jestem zobowiązana odpowiedzieć na samym początku, żeby dać żyli tylko do zrozumienia, że ten kraj może nie nie przejść nie być realizowane są oczywiście zawsze wybierany jest też kilka z tych ofert w tym roku 1 z głośniejszych było bardzo duże bardzo zróżnicowane środowiskową i ten projekt został wybrany jednogłośnie w każdy się domyśla się jako kurator czy ma akurat żyli dość zróżnicowana jak pani dyrektor powiedział w poglądach także na sztukę zdecydowało się właśnie na pomysł romans to on wręcz żonę tak mam pewne intuicja również są one dobrze wyrażone w tym co w segmencie, którzy życzyli opublikowało, uzasadniając werdykt że Żydzi dostrzegła w tym projekcie jakąś taką odwagę w Chinach z 1 strony z mierzenie się z pewnymi tematami, które nadal bardzo mocnym emocjonującym i polemizują polską wspólnotę, czyli samolot czy samolot jak wrak samolotu to co jest bardzo wydrukowane z naszą wyobraźnię, czyli szczątki sprzątanie tych szczątek różnego rodzaju operacje z tymi pozostałościami, a zresztą tak jak teraz jeździmy wdrożonym przez Romana Stańczaka, który pracuje w hali, przesłuchując ten samolot prawdziwy kontry przyjechał do tej hali z takim dobrym stanie i domagał się przewrócił na drugą stronę na in także z inną stąd reminiscencje z pojawieniem się tym obrazem tych drużyn, a propos samego trudnego negatywny obraz nowości tryb krytycy tej katastrofy jakimś estetyki tutaj jest bardzo mocno odniesienie, ale też połączenie tego wpisu do tematu z z pewną refleksją, która wiąże się ze sztuką Romana nośny temat polskiej nowoczesności więcej transformacji, w którym ten pomysł powstał przed katastrofą powstał w latach dziewięćdziesiątych MON planował wtedy przenocować samolot też nachwalić swoich projektów tego typu gminnych i wydawało nam się, że zrealizowanie tego projektu teraz do bardzo ciekawą klamrę i też opowie o tych ostatnich 30 latach także część zauważyłam w tym projekcie właśnie taką refleksję na temat modernizacji, a część właśnie podniesienie tego katastrofy wszyscy uznali, że to jest bardzo ważny projekt od tych refleksjach o tych reminiscencje Yach film i tych o zniszczeniach przeróżnych SN, a propos projektu, który będzie Polskę reprezentował na tegorocznym Biennale w Wenecji będziemy jeszcze rozmawiać w drugiej części kultury osobistej teraz czas na informacje Radia TOK FM za mną studia Hanna Wróblewska i Łukasz Ronduda dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj historycy sztuki Hanna Wróblewska dyrektorka warszawskiej zachęty i Łukasz Ronduda kurator tegorocznej wystawy w pawilonie polskim Anna Biennale Wenecji Biennale rozpoczynasz 11 maja potrwa do 24 listopada i len w tym roku na Biennale będzie nas reprezentował nasz kraj ten projekt SEL Romana Stańczaka, czyli tak jak już powiedzieliśmy w pierwszej części audycji rzeźba pszenicą zwanego samolotu, więc tak można powiedzieć chyba, jakiego dokładnie samolotu czynnych w tym jak amerykański samolot z taką firmę, a duży mały średniej wielkości Gdyni 15 m, czyli porównaj na rzecz czegoś tak in mały pasażer sam z długich lat ze skrzydła ich powietrzna taksówka tego planu zakupu myśliwców na kilka godzin, a niechby się zmieści do pawilonu Polonia w Wenecji Colmar IHF w 20 m od pierwszym trzecia widzowie Landis w niego obejść w roku a gdy taki właśnie samolot, jakim często bogaci kolekcjonerzy sztuki przylatują na Biennale Wenecji i do Wenecji oczywiście, jeżeli na Biennale nie mają ochoty zajrzeć, a on przyleciał, skąd ze Stanów on przeciął w końcu już z Włoch został przewieziony ech, no właśnie czym to jest także Roman Stańczak dopiero go pozbawił tej możliwości latania czy szczytową złomowany samochód itp wśród Blue samolot w jakim sensie złomowany to znaczy on już pozbawiony on był dobrym stanie był pozbawiony papierów i to jest pechowa każdy, kto to one żyły, że my jako zachęta narodowa galeria sztuki nie mamy uprawnień mielibyśmy nawet uprawnień do zakupu działającego już przywykł i transportu przybyły działającego samolotu, czyli to co musieli co mogliśmy zakupić mogliśmy zakupić samoloty był wyłączony z użytku w nas dobrze mnie to pewnie słuchacze zadają sobie pytanie ci, którzy teraz się dopiero włączyli do naszej rozmowy po co odwracać samolot na drugą stronę i czy to w ogóle jest możliwe chyba przed romans STAŃ czakiem nic się na taki krok nie zdecydował jak ta rzeźba powstawała krok po kroku dniami wydawało się, że nie jest to możliwe, ale myliliśmy szefa mieliśmy też z taką intuicję, że możemy się mylić ze trzeba zaufać artyści tak czasem się po co słychać artyści w tanich takie przesłanki do tego, że to się może udać już były obecne w jego wcześniejszych pracach wątek ryby pszenicą o czajnik pszenicy Zuzanna i my też już można powiedzieć, że pszenica wał samolot już w tym momencie znacznej mierze w 23 z przymocowaną go po prostu przeciął górnej części wzdłuż i następnie go rozłożyło na ziemię, że stało się tak kont takie skóra zdjęta ze zwierzęcia tak mówiła, że tak importer win pod kominkiem i następnie go prezes Polic w tym nawet wyglądał na drugą stronę grubsza prze przewrócił na pracę International opisać w radiu, ale z sztuka dla historyka sztuki architektem nam chodzi też to się, że takim właśnie miałem działaniem tej rzeźby ma być to co uruchomi na poziomie wyobraźni widza, że w serwisie na rzeczywistość wrócili do góry nogami, że oczywiście, że wbre w tak właśnie zaburzenie tej zwyczajnej percepcji tak myślę działa interesująca sztukach rząd poziomie czysto formalnym jest w stanie zmienić patrzenie i jeszcze o tym, stronę taką praktyczną, ale tylko środek samolotu został odwrócony skrzydła równocześnie zostały podcięte skrzydła w testamencie wracają mamy już do środka strony po przymocowaniu znajdą się w środku łatwo sobie wyobrazić tak jak każdy z nas zakłada czasami ubrania przez przypadek należą stron, że ma metkę z tyłu wzór i usług truizmy na koszulce walczy na swetrze, który powinien być z przodu jest nagle z zewnątrz im się szybko zmienić cały wywód tak jak to, żeby założyć właściwą stronę, a czas, że nie przewraca rękawów w rękach stają się rock and International des reż Anna c zna się wcale nie znudzi albo co 2 skrzydła lekceważy NKW zostają w środku nie przymocowane lekkie uwięziona, a na zewnątrz są właśnie Trojan fotele są na dole, bo jak lecimy samolotem siedzimy na hotelach przy inicjowaniu po przewróceniu z drugiej strony dokładnie Wędzonka po drugiej stronie pod nami, a wrzucona do góry nogami, z czym ten samolot będzie zależało na tych fotelach bądź z ich zgarnia całuje trudno też pisać, ale w myśl, że randki myślę, że wyszło bardzo dobrze w PRL, ale ci, którzy odwiedzą oczywiście pawilon Polski w Wenecji zobaczą prawdopodobnie wejdą rzeźbę w kształcie samolotu tak sobie wyobrażam to będzie takie pierwsze wrażenie Annę German STAŃ czak zniszczył całkiem piękny samolot nie może niedziałający jest to niszczenie niszczenie ma charakter symboliczny w tej sztuce on tak jak rozumiem i trochę pan drukarz odmówił i że, że to niszczenie ma doprowadzić do łączenia trach trach czy w ogóle Roman Stańczak posługuje się niszczeniem jak i tworzeniem on tworzy, niszcząc wyższego strategia twórcza, że gorzej, gdy powstają w wyniku zniszczenia muzyczną jakość przedmiotu, gdyż proces niszczącego nicejskiego też filozofia dała mu zarzut, że np. w niego nie zmienimy się nie wykluczymy poza nasze uwarunkowania, jeżeli w, jaki sposób nie ranił nożem na jakąś część umocnień zostanie zniszczona jesteśmy w stanie poznać innej rzeczywistości chodzi o tę duchową rzeczywistość bardziej o tą wykraczającą poza tą pragmatyczną nowoczesną rzeczywistość pan Jan może być trochę działanie na granicy życia śmierci tak mi się w dawnym z jego wcześniejszych serii, który swoim życiem Romana, który bardzo ryzykował mu też opuścił pole sztuki na pewien czas zawsze chciał sztuki tego czegoś więcej niższe lub pragmatycznego funkcjonowania w Instytucie sztuki Jan zawsze szukał szczuł psem właśnie czegoś co wykracza poza tym, że racjonalność myślenia sztuka zawsze się wiązała się czymś więcej z kim sacrum dotykając wyszło trochę z takiego kręgu właśnie artystów oto i Katarzyna Kozyra i i Pawła Althamera nie wszyscy jak on w tym samym kręgu się obracali ich 2 × się uczynić, że tak powiem sztuki w 1 pracowni zresztą tak tak też sceny trójki w sumie cud trampek zwalnia już jest na Wall właśnie wydarzenie, które w tym wszystkim projektom, że pojawiło się na grę bardzo dużo wybitnych osobowości sprawcy różnorodnych rajdem rejestrujemy tylko zwalnia tak naprawdę inny jest inny jest Kozyra innych Żmijewski zupełnie inna od samych i zupełnie inny komunista intryg te inności jego na czym polega przede wszystkim skupmy się na artyście, który nas będzie reprezentował nec to skupienia tych problemach duchowości podczas gdy inni artyści z Kopanicy ratusz miejski czy Katarzyna Kozyra w połączeniu z tym nurtem sztuki krytycznej i bardziej operowali w sferze właśnie mającego komentarza co z tego jak się rozwijają sfera społeczna kulturowa w Polsce doprowadzi do polityki tożsamości a dlaczego to w sumie mają negował takie zainteresowanie tym sztuką krytyczną sztuką krytyczną tak bawić w końcu czuwało na przeżycie takie z negowania siebie w powyższy temat śmierci w takim razie mocno egzystencjalny w sposób też warto przypomnieć się Roman Stańczak tym co przed tym jak dostał się tylko pani z udziału w Zakopanem z szkoły rzeźbiarskiej Canal również miał kontakty z Kaczorem z polskim pięściarzem, który wpłynął nań spłynął na niego liczę też widać bardzo małą w takim sposobie posługiwania się przedmiot trans w odniesieniu właśnie też to też symboliki religijnej, która jest cytuję tu tak jakby właśnie wszystko przemawia za taką oryginalnością tego twórcy się, że z bardzo bliską Romanowski co po Pawła Althamera w tym sensie też względu NATO zainteresowanie duchowością tym, że istnieje ktoś inny wymiar cyfry swego czasu przyjaźnili nawet ta aktywizacja ciągle się przyjaźnię chce mi, że zachętą ciągle jeszcze, więc mamy wiatrołomy czy coś co takie projekty romans z tamtym c, czyli ponad rok temu i który cały czas tak jest, jeżeli w kręgach społecznych na czele cel czysto ludzkich i źle wykonany jest wykonywane są na nim 1 z różnego rodzaju działania te już niedługo się zakończy to właśnie Roman i Paweł polityki i ducha i sprawdź czy mi tej rzeźby społecznej Elżbieta łom czy można powiedzieć, że wróciły już na stałe dla nas i do sztuki, bo te kilkanaście lat z tym co rzeczywiście długi czas dla artysty, żeby być tam gdzieś zboku tak jak ty jesteś taka myśl piękna historia naszego świata sztuki 1 z takich mniejszych, choć część z faktur w tym momencie decyduje się szczytu swojej karierze w latach dziewięćdziesiątych opuścić pole sztuki w jakimś sensie ze względu na nie wystarcza na szczyt w Holandii jakieś ograniczenia w ujmowaniu tego drugiego wymiaru któremu, choć to się sztuką zamknąć oczy stał bardzo pragmatycznym bardzo skupiony na jakiś taki doraźnej interwencji inności, ale i cała opuszczeniem kilkanaście lat to dla sztuki wiązało się też z takim na zanurzenie się Romana takie najniższe rejon po prostu egzystencji było tam też na krawędzi życia śmierci przez Archi Group długi czas i koszt stopniowo zaczął powracać integrują funkcjonowania w polu sztuki i nagle właśnie teraz reprezentuje Polskę na najważniejszej imprezie sztuki i na świecie reprezentuje właśnie kraj z takiej od zera od totalnej widoczności do największych widoczność tak właśnie przez Roman Stańczak wersji członek się porusza między ekstremalnej to nie jest ktoś, kto sam zainteresowany takim zwyczajnym w funkcjonowaniu nic na treningach w Luzinie k Szal dużych zmian legendarnych w tym artyści w zainicjowaniu również jako metaforę też Brześcia trochę od życia do śmierci tak rozmawialiśmy o tym gdzie to jest nadzieja także beznadzieją skończymy jak tak ostatnie rozmowy w kulturze osobistej lub kwintesencję fach w Mińsku brakuje na remont uważa, że to żyć bez nadziei inwektyw informuje formuje to tak jak żyją Niemcy zostanie przepracowana pancerz waży aż się to wspólnota może szybko łączyłem coś zostanie odczarowana uwolniona tancerz opowiada, że to rzecz bez jego katastrofę jego osobistej, która też do Rosji jakoś im się uwalnia od tej od dna od niej w PFRON urząd wykrył przepracowują uważa, że to było w jakim sensie, grożąc świadczeń rząd podkreśla, że kryzys, który cały czas nadzieję daje na nadzieję na jakąś przemiana każdemu, kto ją się zetknąć z Brzeszcz to właśnie tron przemiana percepcji przemiana wyobraźni co jest wszystko nastawione na zmianę naszego życia lepsza przez kontakt, z czym się trudne czy poprzez kontakt 41 lat przez kontakt również z sztuką i z projektem, z którym rozmawialiśmy, które w tym roku będzie reprezentował Polskę na Biennale Wenecji autorstwa Romana Stańczaka kurator tegorocznej wystawy w pawilonie polskim Łukasz Ronduda tak pięknie o tym opowiada dziękuję bardzo i był gościem w podobnie jak Hanna Wróblewska dyrektorka warszawskiej zachęty zachęta przypomnijmy jest w tym roku opiekunem pawilonu polskiego na zbliżający się Biennale dziękuję bardzo za spotkanie to Biennale 11 maja potrwa do 24 listopada bardzo państwu dziękuję za uwagę Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia teraz czas na informację w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!