REKLAMA

"Naturalnym odruchem jest szukanie wyższego, mistycznego sensu w pożarze Notre Dame"

Data emisji:
2019-04-16 18:00
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
22:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycję analizy Agata Kowalska przy mikrofonie za chwilę zajmiemy się, że państwa tematem pożaru Notre-Dame w katedrze w Paryżu najważniejszej katedry jak niektórzy wskazują nawet pojawiały się wczoraj takie głosy, że jest to naj istotniejszy zabytek cywilizacji Europejskiej bardzo mi za to zaciekawiło w zdrożeć z punktu widzenia imam nadzieję może państwo zaś są też uczestniczyć w tej rozmowie za chwilę będzie z nami dr Adam Ostolski socjolog filozof przyjrzymy się Rozwiń » wspólnie niektórym pytaniom przede wszystkim, ale skąd ten wstrząs, dlaczego akurat pożar tego konkretnego budynku w woły tak wielkie poruszenie tak wiele głosów zmartwienia swoistej żałoby troski deklaracji, że znajdą się pieniądze żona koniecznie koniecznie trzeba będzie ją odbudować a, ale też wiele by pojawiło się głosów związanych z podejrzewanym o różnego rodzaju grup ludzi o to, że to były czynne zaplanowany, że to miał być nawet pojawią się takie pomysły atak terrorystyczny, kiedy ostatecznie okazało się to dość szybko, że to po prostu i niestety zwykłe zaniedbanie BHP co wywołało w nas katedra Notre-Dame co wywołuje pożar o tym, chciałbym wraz z państwem i naszym gościem porozmawiać z analizy małpa to klub KSM w Edo jest do państwa dyspozycji, a studia już nasz gość dr Adam Ostolski wydział socjologii na Uniwersytecie warszawskim dzień dobry dzień dobry wynik Fn to może zaś od pytania o emocjach wczorajszy wieczór w Jamnie obraz płonącej Notre-Dame wywołał wstrząs i właściwie jestem wciąż trochę w szoku znają się jak głos z panem, bo trochę niedowierzania, bo co trudno uwierzyć, że taki budynek piękny budynek, który był z nami kilkaset lat dobrych może nie 1000, ale już prawie wydawałoby się, że będzie wieczny, a okazuje się, że jednak na tym świecie nic nie jest wieczne, ale właśnie na czym polega on w ten szok, bo przecież niewiele obiektów architektury płonie albo rozpada się niszczeje jest zapomina zapomnianych rozkradany w wystawianych w powietrze w czasie wojny z innej no po prostu znika tak to są przedni to jak koniec końców są po prostu rzeczy materialne, które ulegają zniszczeniu, a to co się wczoraj wydarzyło wokół pożaru Notre-Dame no rzeczywiście on też mogą budzić zdumienie ten, gdy poziom troski ten poziom się właśnie zadziwienia niedowierzania, że ten właśnie budynek płonie coś specyficznego właśnie w tej katedrze myślę, że zacząłbym od tego, że dla bardzo wielu osób Europie i na całym świecie po prostu katedra Notre-Dame to jest takie miejsce, w którym ma pewne osobiste wspomnienia po prostu każdy, kto odwiedza pan wyższe zahacza również, że katedra Notre-Dame co najmniej zahacza jako turysta niektórzy w ogóle wyprawiają się do Paryża m. in . o to, żeby obejrzeć na w Nantes taki obowiązkowy ważne punkty programu najczęściej odwiedzanym punkcie Paryża wynika ze statystyk okazuje się bardziej niż zalecane w Tychach nawet wieża Eiffla znają może zaś z daleka to prawda, że rzeczywiście wieżę Eiffla można zobaczyć z daleka do katedry trzeba jednak podejść i dojazd istotne, bo bardzo wiele osób, zwłaszcza od czasu upowszechnienia się fotografii cyfrowej ma takie osobiste związki z tym miejscem z tym, że im się kojarzy byli tam, ale jeśli pyta pani redaktor takie emocje zbiorowe czy w ogóle miejsce katedry Notre-Dame i katedr gotyckich zbiorowej wyobraźni to ono jest szczególnie istotne we Francji, dlatego że z katedry gotyckie w dziewiętnastym wieku odegrały rolę takiego 1 z kluczowych symboli budowanie tożsamości narodowej Francuzów w czasie trzeciej Republiki to było wtedy społeczeństwo bardzo głęboko politycznie podzielone mniej więcej pół na pół pęknięte te 2 połowy nie do końca się odnajdywały w tym samym kraju i w tym samym ustroju i 1 chciała żyć w ustroju monarchistycznym i takim, w którym bardzo ważna rola przypadałaby Kościołowi katolickiemu i religii katolickiej, a druga połowa chciała żyć w ustroju republikańskim co więcej mogą mieć już coraz ważniejsze takie silniejsze ciągotki do laicyzmu działać jakiś loże masońskie, których wtedy były setki w każdej małej mieścinie we Francji działała loża z masą Ińska i te 2 połowy mogło się obie odnaleźć w paru symbolach dosłownie naprawdę dosłownie kilku 1 z nich były katedry gotyckie, dlatego że dla 1 połowy społeczeństwa to był symbol chrześcijańskiej cywilizacji i Francji jako najstarszej córy kościoła dla drugiej połowy to był symbol geniuszu francuskiej cywilizacji i też jest nie bez znaczenia z katedry gotyckie to nie tylko symbol ważny dla chrześcijan, ale także dla masonów masoneria przecież swoją legendę historyczną wywodzi od budowniczych świątyni jerozolimskiej właśnie średniowieczne gotyckich katedr, więc te 2 połowy francuskiego społeczeństwa mogły, przypisując katedrą gotyckim różne znaczenia jednak uważać za taki fundament ich tożsamości spotykać się jako w takim miejscu wspólnym, ponieważ to był okres jednocześnie formowania się nowoczesnego francuskiego republikańskiego narodu to te symbole, które wtedy odegrały ważną rolę ono utrzymało tę tę rolę i są bardzo ważne także dla Republikańskiej francuskiej tożsamości dziś, ale co ciekawe wczoraj wiele osób przypominało, że katedra Notre-Dame w dziewiętnastym wieku w UE ulega stopniowemu zniszczeniu nie dbano o nią i jest to przyczynkiem do tego, żeby zaczęto ją odrestaurować była książka Wiktora i jego ofercie kilka jego osią opowieści się się do tych gdzieś dzieje czy dotyka w katedrze Notre-Dame i ich uwaga początki światowej turystyki w i to przynosi nam z kolei w ten obszar przeżyć, ale całej globalnej społeczności jest z Japonii wpłynęły słowa żalu i zdumienia ze Stanów zjednoczonych nie tylko słowa żalu zmienia, ale i wdrożono w potok pieniędzy w karcie SIM, czyli mówię o tej części z nas, którzy nawet pewnie nie wiedzą o historii Republikańskiej i w chrześcijańskiej katolickiej Francji, ale wiele wiedzą o tym, leżak i to jest obiekt na trasie globalnego turysty tak dlatego też nie przypadkiem zacząłem właśnie od tego osobistego związku z katedrą, który na niezliczoną liczbę osób na całym świecie, bo myślę, że to jest 1 z głównych powodów, dla których to wydarzenie tak rezonuje poza poza granicami Francji także myślę, że dużo mniej osób miało szansę osobiście zobaczyć muzeum narodowe w Brazylii czy podziwiać posągi budów oraz Damian wysadzone przez talibów 2001 roku, żeby przypomnieć się do za takie forum wydarzenia o budżet to poczucie straty mogłoby się porównywalne, choć prawdopodobnie dla wielu osób nie była aż tak osobiste noc teraz będziemy wymieniać Soldado, który Adam Ostolski wszystkie niesamowite budowle i Alan zbiory, które zostały zniszczone w ciągu ostatnich 5 choćby lat w w czasie wojen zamieszek, a ja państwa zaproszone informacje o nich wracamy wraz z DM, a dr. Adamem Ostolskim analiz kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu cały czas dr Adam Ostolski filozofii socjolog i wspólnie przyglądamy się nie tylko, a goście z mam mniej nawet pożarowi katedry Notre-Dame w Paryżu, a bardziej temu są w ten pożar nazwy Wołów drewna wstrzymuje szeroko w erę w co się pojawiły w mediach co się pojawiło w internecie, jakie reakcje, jakie relacje i pisze wręcz się to szalenie istotne chciałam się zwrócić dom w do tego co mnie tutaj zastanowią na początku, czyli tak nie było to jednak jest budynek to nie jest zamach to nie jest efekt zamachu terrorystycznego, w którym giną ludzie, ale to nie jest obalenie władzy w demokratycznym państwie to jest koniec końców kilka ścian niesamowity dach niesamowite witraże, ale jednak jest budynek, a Wołoch takie emocje, jakby zginął ktoś bliski jak i jak to pojąć jak działa człowiek chce co mam powiedzieć co pewnie w różnych osobach różne emocje to wywołuje, więc nie zdobywał się na rachunek generalizacji ją, że każdy ma w związku z tym takie same emocje natomiast przez całą pewnością to jest budynek, który jest symbolicznie ważne dla różnych osób z różnych powodów część tych emocji, o których mówimy nie ma takich charakter prywatny czy wręcz intymne, ale oczywiście też na już pierwszego dnia już w pierwszych minutach tego pożaru można było odnotować aktywność różnych marszandów w mediach społecznościowych, którzy próbowali mówiąc nieco kolokwialnie upiec jakąś pieczeń przy ogniu tego pożaru już spisać czyny, gdy katedry i ten poziom do swojej kolekcji, a rozumienie świata to dowody chodzi wykorzystać jako argument w sporze czy w walce o narzucenie pewnej wizji świata przypisanie jakichś czy to naturalnych czy na naturalnych przyczyn tego pożaru wraz z pewnym morałem, jaki histeria morałów i oczywiście Adaś siedziałam z synem absolutnym zafascynowanie pojawił się bowiem takie dni koncepcję, że oto to jest znak od Boga i ostrzeżenie, a z drugiej strony pojawiły się informacje, że to jest efekt laicyzacji Francji, gdyby nie laicyzacja do pożaru, by nie doszło w pojawił się też oczywiście zarzuty, że to jest efekt non pro islamskiej polityki władz francuskich, czyli nie w błąd sugestiami, że na nas o to chodzi o to, żeby na jej miejscu Notre-Dame postawić maczet na gminy już teraz nie otworzy wszystkiego, ale nachalnej oczywiście była też mowa o tym, że katedra Notre-Dame to jest to to po prostu jest miejsce w ściśle powiązane z Judei chrześcijańskimi korzeniami Europy i wraz z jej upadkiem upada Europa, a wraz z jej ewentualnym odbudowaniem odbudowana zostanie Europa z jej chrześcijańskich wersji takie były takie m. in. zaraz jest coraz widziałam fragment o cywilizacji LGBT i eutanazja to jest kara Boża w ocenie jest zła rabowano utarg za równouprawnienia lesbijek gejów, ale myślę, że to dopiero liczą też nie rozumiem el Bóg ekip jakim kto nie był ukarał ludzkość za to, że dają prawa, gdy równy i równości różnym grupom, paląc kościołów tak to zresztą byłoby pewne precedensy, że tak powiem tym biblijne byliby się znalazły natomiast niemoralna lista morałów pewnie jest dosyć się długa i naznaczona trudno jest dla nas ten wybuch tych teorii i tych powiązań i tej chęci znalezienia sensu, ale jednocześnie właśnie na własnym podwórku w po jeśli zniszczeniu ulega on miejsce, które jest tak ważny symbolicznie to chce się myśleć tak to jest taki odruch antropologiczne, żeby to miało jakich równie symbolicznie ważny powód, żeby to było wydarzenie rangi mistycznej tymczasem jeśli, by to w ogóle miał mieć taki związek z laicyzacją tak możemy się przyjrzeć tej hipotezie, w której może jest, jakie rząd, że ziarno z Azarenką małe racjonalności to co najwyżej w tym sensie, że niektórzy eksperci od ochrony zabytków mówią, że Francja trochę oszczędzała wystąpiła na remonty zabytkowych kościołów czy na konserwację tych miejsc, które w ostatnich latach czy przypisane do laicyzacji czy ideologii oszczędności budżetowe i takiej odpowiedzialności fiskalnej państwa Otóż jest inna sprawa no ale gdyby tak było to trzeba było choćby zajrzeć do dawnych cerkwi przemieniony w kościoły katolickie w naszych Bieszczadach, gdzie również o drewniane budynki jak nie płoną tu po prostu się rozpadają pod własnym ciężarem żyjemy w katolickim kraju, gdzie w kolejne ekipy rządzące wskazują na swoje wielkie przywiązanie do kościoła katolickiego, a mimo to w te budynki się rozpadają i właśnie płoną jest wyraźnie laicyzacja jakoś się, że ta logika nie pasuje do każdego kraju talent pani redaktor właśnie on ani chwilowa zła to 1 000  000 do racjonalności jego umowa się tutaj doszukiwać, więc jest jasne, że przyczyny tego pożaru są prozaiczne tak jak często przyczyny różnych strasznych wydarzeń także wydarzeń, które mają symboliczne skutki i próba przypisania temu jakiegoś głębszego sensu, chociaż jest zrozumiała to jednak powinna być interpretowana w kategoriach czynności magicznej jeśli byśmy szukali takiego negatywnego wpływu magii na życie społeczne to są właśnie ten moment, kiedy próbujemy tak uzasadniać różne prozaiczne wydarzenia, nadając im dziejowy czy w taki mistyczna religijny charakter tak od razu wdrożeniem zajmie się ważniejsze jakoś bardziej istotnie w całej tej historii, ale zwrócono uwagę na 1 rzecz oznaczona zaniedbania wcześniejsze z braku pieniędzy na remonty to jest fascynująca historia okazuje się, że pożar wybuchł w czasie prac remontowych w SLD, które były absolutnie konieczne jak twierdzili eksperci w katedra po prostu się rozpadała tynkami się tak zestarzał życzyła byłą głowę nie tylko już podpierać, ale wręcz wymieniać fragmentami, żeby mnie z całych stad cała Skorupa cała struktura w lesie uchowała i nocny remont brakowało pieniędzy, a kościół katolicki i państwo francuskie odsuwało od siebie nawzajem w ten obowiązek znalezienia tych pieniędzy w efekcie ponoć grą pieniędzy trafiło ze Stanów zjednoczonych, gdzie Amerykanie bogaci nie po prostu dali szalenie dużo pieniędzy, a teraz, kiedy klient inaczej remont remont związany z przetrwaniem budynku nie było grosza natomiast teraz, kiedy jest absolutnie pewny, że potrzebny remont po pożarze pieniądze płyną z całego świata 8 proc pozwów francuskiego rządu z kościoła i zawsze proszę mnie powstrzymać pani redaktor jeśli trafia się za bardzo rozpędzać w poszukiwaniu sensu i znaków, ale wydaje mi się, że jest coś narzeczy w tym, że nasza cywilizacja na ma kłopot jest, że znajdowanie znajdowania środków i metod działania, aby zapobiec różnym strasznym wydarzeniom natomiast frekwencja nas nie ekscytuję mam tak mamy taką o łatwość mobilizowania się jak coś strasznego już się wydarzy i to jest też pełna taka skłonność naszej zachodniej kultury skoro ja osobiście byłem troszkę walczył w, a chcieli mówi pan już teraz nie ludzkość jako takiej tylko pana zdaniem jest to jednak specyficzna dla naszego regionu Ernst tego nie wiem musiałbym się zastanowić nad na pewno mogę powiedzieć, że jest to charakterystyczne dla nowoczesnych kapitalistycznych społeczeństwach, które funkcjonują na takiej zasadzie, żeby cieszyć się używać w tym co jest wtedy tego co jest wtedy, kiedy jestem i raczej nie wydawać środków na zapobieganie różnym rzeczom ma też może się teraz trochę rozpędziła to ta skłonność do poszukiwania sensu, którą przed chwilą krytykowałem jest model z niedowierzaniem może być majątek, ale również niech ktoś jest on tylko człowiekiem, choć też wyjątkowo interesujący gościem z no właśnie w pole wybuchł z powodu zaniedbania BHP przynajmniej na ten moment jest taka wersja, którą potwierdzałaby i policja i straż pożarna francuska i w tamtejsze władze, a nie było to ani podpalenie ani żadnym, tym bardziej zamach z UE no i trudno tu trudno się z tym pogodzić, że tego typu budynek miałby płonąć, a nawet spłonął zniszczyć z powodu ne z powodu byle jakości pracy byle jakości pracy na tak ważnym z FC Basel w tak ważnym miejscu w ale jeśli chodzi jeszcze o małym o tyle wczorajszy reakcje w to jednak tak jak mówią pojawił się dużo oskarżeń dotyczących ranny islamu i podejrzeń, że to muzułmanie odpowiadają lub też polityka w pro muzułmańską odpowiada za to, że doszło do takiego pożaru w to już zaczyna być takim automat taka automatyczna reakcja jeśli dzieje się coś złego w NATO też wiele mówi o takiej strukturze fantazji lęków w naszych społeczeństwach to zdecydowanie nie ludzkości jako takiej, ale to tak przerażone zainteresowanie islamem i szukanie islamskiego tropów wszędzie, gdzie się wydarza coś niepokojącego od groźnego to jest cecha wobec społeczeńst w europejskich chyba w stanach Zjednoczonych jeszcze się tak nie przyjęła mimo wysiłku kilku nie może nie kilku lat paru prezydentów w to jest też bardzo bardzo taki socjologicznie ciekawy wątek, bo te lęki są tak naprawdę podzielane przez obie strony sporu politycznego tylko jedni się tymi lękami cieszą radują tak szukają mają nadzieję, że ten trend być może to właśnie jakich się ekstremista w dokonał tego podpalenia świadomie i będzie można wreszcie zdemaskować wrogów cywilizacji Europejskiej, ale po drugiej stronie ta fantazja też jest obecna, bo ona jest już pewną podszewką kultury z wielu krajach europejskich obecnej formie lękowe, a co jeśli rzeczywiście jakiś ekstremista co zrobił coś takiego to islamski i wtedy ci nasi ekstremiści anty islamscy będą mieli używanie w tym, tak więc rolę z tego wybrnąć myślę, że warto wrócić do 1 z filarów cywilizacji Europejskiej już wspomnianego przez panią redaktor, czyli BHP bezpieczeństwo higiena pracy jest szalenie ważną rzeczą, która w ostatnich latach w wielu krajach europejskich zaniedbywana wskutek takiej tendencji do generowania coraz większego zysku Ela myślał, że mój pan o BHP również w analizowaniu różnych sytuacji trudno, żeby zachować umiar i przyglądać się faktom, a nie owym mitom i opowieściom, chociaż są tak nęcące tak to jest element dziennikarskiego BHP myślę, że wcale nie tylko teraz wszyscy czytają wszyscy komentują to już sam na próżno w niej zostać tylko na dziennikarzy w wciąż dziennikarze cieszą się pewnym autorytetem, a przynajmniej mocą wypuszczania rozmaitych narracji i interpretacji taki sposób one mają szerszy oddźwięk i tutaj ta troska o to by o pewną powściągliwość w interpretacji czasem bywa pomocna, ale mówią raczej o BHP w innym sensie właśnie ścisłym dosłownym i prostym i rzeczywiście jest szczyt, gdy potrafimy zadbać o to, żeby ograniczać liczbę wypadków przy pracy, żeby zapobiegać chorobom zawodowym, żeby nie są miejsca, gdzie ludzie pracują wyposażenie czy to biurowe czy nawet z sali z maszynami było takie, żeby sprzyjać zdrowiu bezpieczeństwu jeśli będziemy wytwarzali czy pielęgnowali tę wytworzono w naszej cywilizacji właśnie m. in . dzięki BHP kultura celebrowania życia i zapobiegania zagrożeniom to on z całą pewnością byłoby nam łatwiej również, że z trzeźwością przytomnością przyjmować takie wydarzenia mówił dr Adam myślę, że panowie nie znajdzie wielkiego poklasku ani nie stanie się z nie znajdziesz na sztandarach w partii politycznych w dr Adam Ostolski z wydziału socjologii na Uniwersytecie warszawskim bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję za rozmowę teraz na informacje, a po nich przyjrzymy się temu jaki by kolejne 3 kolejne wyzwania przed nauczycielami i przez związek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA