to się nie zdarza Szanowni państwo tak często, że udaje się dziennikarzowi złapać na chwilę przed otwarciem dużej wystawy artysta dzisiaj to otwarcie na ważne na pewno dla artysty dla tych, którzy znają jego prace nad mam nadzieję, że państwo także się skusić się wybierzecie na wystawę, którą przez miesiąc ponad miesiąc będzie można oglądać w nowohuckim centrum kultury w tamtejszej galerii nabędzie to wystawa retrospektywna prezentująca na prace Grzegorza Steca
Rozwiń »
artysty malarza poety Grzegorz Stec jest moim państwa gościem dzień dobry w Chinach w tym składzie to panu napisali w zaproszeniu Grzegorz Stec malarstwo z okazji jubileuszu czterdziestolecia pracy twórczej artysty czuje się pan artystą spełnionym i to jest bardzo trudne pytanie chwilami tak najwyższy nie czuć dostaje nagrody robione są jak takie wieczorki właśnie retrospektywne, kiedy podsumowuje się twórczość to jednocześnie może to wzmagać takie poczucie niemocy wszystko już w zasadzie wszystko zrobiłem teraz już tylko podsumowuje swoją twórczość to, że już nic nowego się nie pojawi to ja trochę na tym się o tym pisze w domu w albumie z takim wstępie w gruncie rzeczy to podsumowanie na ta książka jest dowodem było dla mnie się dość trudne i popatrzeć wnikliwie i krytycznie i z próbą zrozumienia kim się wcześniej było takich rzeczy inna robi się, że tak pewnie, finalizując rzecz się remont już się głowę pełną pomysłów także może taka wtórna refleksja przychodziła tylko 3 szyby to oni już mnie przy psychicznie uważam, że na pewno nie dożył 1 co to znaczy spełniony właśnie to co jest już w to tak naiwnie można sobie powiedzieć, że Niemcy zapraszają w wieczory, w jakich takich historii to jest po prostu akceptacja Nisko tych częstotliwości w oddziaływaniu na ludzi w komunikowaniu się z ludźmi w moim przypadku za pomocą malarstwa wyszły notabene w przypomniało mi się takie stwierdzenie prof. Kunca marsz powinien żyć długo, ponieważ jego sprawy toczą się bardzo powoli to zadam to samo pytanie panów nieco inny sposób ciągle zaskakuje pana jeszcze to co panu wychodzi spod pędzla w świat dąży do tego zawsze ilekroć mam siły i do tego, żeby to co zrobi mnie zaskoczyło, bo tylko wtedy bank i jakiś tam stopień pewności, że robię coś dla siebie nowego świeżego jakże uważam, że robię to co już umiem, bo to są już doświadczyłem sprawdziłem to właściwie natychmiast następuje płodozmian ruszamy, jakby w innym kierunku Widzew Łódź to atut tutaj tym dłuższy czas sporo wyjaśni co to znaczy ten inny kierunek, bo to w świecie pomysłem malarstwo znaczy coś innego niż, gdzie indziej tak to jest dotykając tego momentu, w którym pan teraz jest łatwiej się tworzy układa wystawę retrospektywną czy wystawę tematyczną taką lakierem choćby bodajże cztero za to można było oglądać w Pałacu sztuki na zdecydowanie łatwiej się układa wystawę tematyczną powróżyć sobie, bo obraz się dobiera pod każdą wystawa tematyczna ma jakiś temat wraca się z siebie to wynika, więc kojarzy się wokół takiego hasła wędrowną grupę obrazów natomiast wystawa retrospektywna PiS o tyle trudna, że przecież biorąc urlop pod uwagę były początki twórczości potem przeróżne meandry którymi człowiek przechodził jak się zmieniał i jeśli się chce pokazać cały proces, który wcale niekoniecznie musi prowadzić jakiś krystalizacji to bardzo trudno jest ułożyć taką wystawę na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać się ułożyć obrazy chronologicznie w moim przypadku to się kompletnie nie wprost z RFN, ale do tego stopnia rząd i świadectwem tego jest album, który zderzył się nie dał ułożyć chronologicznie, który raczej ich tutaj też próbuje to jakoś go powtórzyć się nie do końca raczej w kręgi tematyczne gromadziłem obraz z dniem, bo okazuje się i to już bony w pewnością stwierdzić, że to co mnie interesowało jak czytam młodego nadal nie interesuje i wracam do pewnych tematów przez wszystkie te lata 40 lat tutaj udało się wyodrębnić grupy tematyczne, które moim zdaniem są daleko bardziej reprezentatywne niż stosunkowo mogłoby tak wyjść właśnie chaotyczny układ chronologiczny to stanowi dla mnie większy porządek niż upły w czasu czy czy też umiejscowienie, w których obraz wciąż, czyli Grzegorz Stec z nie daje się chronologii zdarzeń poddaje się pewnym obsesją tematyczną no to jest bliższe prawdy, chociaż trudno w tym, żebym z całą pewnością stwierdzać jakieś ostre granice w sprawy czy, przygotowując obrazy na wystawę, wykonując taką selekcję zdarza się panu, że pan jeszcze coś poprawi zmieni to raczej smutny obraz jest dziełem skończonym in na nieuzgodnienie to jest pytanie jest troszkę źle postawione, bo jeżeli mówimy o twórczości docent wie pan zawsze twierdziłem, że to nie obraził skończony tylko artysta się kończy wobec obraz in w procesie malowania, ale czasem się okazuje, że się nie do końca skończy ale gdybym bardzo pytanie czy czuje się pan skończonym artystą wobec obrazu to mogłoby się pan poczuć urażonych, a tu zaskoczę pana, bo nie, bo czasami rzeczywiście obraz powstaje zamyka się już do niego nie wraca i na tej wystawie mamy obraz, który od, których wróciłem po 30 latach nawet o tym, że to są takie ciekawostki robiłem rachunek sumienia na strychu wyciągałem róże stare płótna i w niektórych przypadkach okazywało się, że nie skończona praca porzucona nagle domaga się w 2 finału i okazuje się, że lata na karku, które się na zbierały dają jakąś odpowiedź, której nie mogę znaleźć szpik kiedyś bardzo dawno temu co rzeczywiście może się wydawać się bardzo dziwne ale dlaczego mam nie dokończyć obrazu, który jakieś pudło zrobił na mnie wrażenie i czuję tam, że tam mógł dalej coś mu oczywiście zdarza się, że nawet tuż przed wernisażem coś się poprawia i zostawia mokre, żeby w czasie tego oglądania wyszło na nabrzeżu notabene przypominam się o to, że inny ciekawy jest silnik to ty, planując swój potężny obraz tratwa meduzy, a przy sobie wyobrazić, że to on taką 1 z najistotniejszych postaci, która zwisa w stylu tonący traci on i pogrąża się w wodzie namalował w noc przed otwarciem salonu, a skoro pojawili się, ale wynikało z tego, że prawdopodobnie nie widział wcześniej obrazu z dużej odległości w tym, a skoro pojawia się tratwa meduzy to niech pojawi się 1 z tematów, które mam wrażenie jest panu bliski jest to apokalipsa apokalipsa jest dużo bardziej atrakcyjna pod względem malarskim wrócę chyba prężnych refleksji i mianowicie dość często uczy się na obrazek głównie w tym obecny przy przełom średniowiecza renesansu wtedy akurat w taki boom jeśli chodzi o ołtarzy malowanie tryb czynników, chcąc naocznie widać zazwyczaj po lewej stronie mamy sąd ostateczny w środku ewentualnie możemy się na Boscha powołać na zimno łat i na słynny obraz rajskich rozkoszy nie, bo jest po lewej stronie ogród ziemskich rozkoszy w Roskoszy pod pośrodku, a po lewej stronie piekło no i teraz PiS proszę popatrzeć na cechy kompozycyjny nieba i piekła pikuje zdecydowanie bardziej ciekawe w ich w i to nawet z punktu widzenia czysto formalnego bardziej ryzykownie rozwiązany frapujące pełne niespodzianek i nie, bo tu się wydaje nudne tak po ludzku mówiąc o piekle dużo więcej wiemy niż w niebie to prawdopodobnie z tego wynika poza tym sami sobie możemy urządzić piekło w gruncie rzeczy sumując różne traumy, które ludzie przeszli, tak więc jest momentami bardzo głęboka, a istnienie właśnie warstwa psychologiczna tego całego zjawiska mamy większą potrzebę zneutralizować silne złe doświadczenia od dobrych czy możemy pomarzyć prawda i tutaj też widzę rolę w kinach w całej historii sztuki taki rodzaj terapii katharsis, który próbuje się uczą też jest połączona malowania tych przerażających historii to można cynicznie stwierdzić w tej oferty w tym typie kogoś bardziej interesujący w tym przypadku czy to jest łatwiejsze nie powiem szczerze może stwarzać więcej i pola do popisu natomiast wartość tych działań w opanowaniu treści negatywnych i jest bardzo istotne także tutaj nie ma łatwych trudniej to raczej coraz bardziej obchodzi to jeszcze 1 wątek jeśli pan pozwoli chciałbym poruszyć płótna, które mnie poruszają trwa tam, gdzie widać tłum który, który jest jakoś tak bardzo często zbitą masą, który jest w jakimś zbiorem bezładny tłum szalałem trochę od nas zależy interpretacja w tych zwana obrazach taki mam wrażenie, chyba że zakłada pan, że każdy z tych ujęć jest podporządkowane Kisz logice, jakie mu się, jakiemu porządkowi w smutku to rzeczywiście temat, który wracaj tu tłum w różnych kontekstach z reguły to jest zbiorowisko, który ma jakiś były problemy może nie do końca przeze mnie zdefiniowany w Ostródzie pyta mnie maluje poszczególnych postaci, a raczej mamie struktury tłumu tłumy były malowane na różne sposoby rannych w historii z reguły chodziło o pokazanie bitwy z reguły chodziło o jakiś jest wielkie święto uhonorowani władcy w tłum się pokazywał w różnych taki tego typu kontekstach, a teraz, jakby nie malowano tłumu dla samego tłumu ten tłum zawsze występuje w pewnych kontekstach budynki, w jakich dopuszcza dziś w tron w jakiś symboli dość często jest to tajemniczo to raczej może być już oparte na czystym klimacie czystym świetle Johnson i ja myślę sobie, że również maluje tłum prężnie nie lubię tłumu kruchości zna się boję tłum dziś szansy napisałem w tłum to jest kretyn o potwornych mięśniach podniesie je zabić z jego pomocą piramidy w tramwaju urządza się wojny tłumnie potrafi mówić jeśli coś powie to w najwyżej 34 słowa było więcej się nie da rady okazuje się, że zbiorowisko jest głupszy od 1 z UE także pan słyszy hasła, które nawet niewielka grupa muzyczna wznosić co najwyżej tandem z 5 słów potem już nie da rady duża grupa ludzi nic nie powie, że BP 5 słowami jakimś hasłem czymś takim, a poza tym przeraża mnie psychozie tłumu okazuje się, że istnieje coś takiego, że w jakiś zły duch czasami dobry duch bojowy tłumy się zbierają z różnych powodów nie potrafi naprawdę opanować całą zbiorowość takie zjawiska nie po prostu interesują, a ten tłum, który przyznaje takimi pierwsze doświadczenie zobaczyłem, a jest sporo obrazów, gdzie w samym centrum tego obrazu jest 1 z serii tych kolorowych panom, o czym jest drzewo, wokół którego jak patrzymy z daleka tak naprawdę nie dostrzegamy czegoś co układa się w jakiś taki krąg postaci nie wiemy do końca jasnymi nie były w stanie stwierdzić czy te postacie tańczą bałwochwalstwo wokół tego drzewa to co daje pewnie też w Wicku czy też ten, który przyjdzie na wystawę i zderzył się z tym płótnem będzie miało mnogość interpretacji proces ten tłum nie jest już tak licznym to prawda w 2 Raul pochodził z juniorów trenuje w słynną na płótnie Irak może tłum ludzi natomiast to są żywe były bardzo ciekawa w stepie geneza tej inwestycji, jeżeli związanej z drzewami kiedyś zdarzyło, że wtedy akurat przez chwilę pracowałem w silnych malowałem w pracowni Jurka bratanica i Starowiślnej i Anna i odwiedzili nas tam państwo w Grecji szukającym motywu do plakatu na szósty festiwal Beethovenowski pan by Penderecki kocha wielkie drzewa wtedy zrobiłem pierwsze z tych ulg i od razu padła propozycja niech pan maluje te drzewa krucyfiks któryś z nich będzie się nadawał oczywiście wcale się żaden nie nadawał wybrano kompletnie inny obraz natomiast, że przy nich zostały co tu się dzieje, dlaczego nie poszedł na plakat, ponieważ to co pan zauważył ogromna Korona drzewa pod nim maleńkiej istoty, której trudno zdefiniować tańczą różne rzeczy robią na różnych obrazach i na plakacie byłoby to kompletnie nieczytelne natomiast obraz, który można zobaczyć naturalnej wielkości podejść i rozszyfrować nawet istoty tańczące pod tym drzewem czy, robiąc jakieś inne czynności już można tylko obraz funkcjonuje na plakacie nie mogą nadawać inne i teraz czym się różnią te drzewa, bo powstałych trochę głównie klimat tym swojej Korony, który pozwala mi na czym ta Korona ogromna część obrazu mód jest margines na dole z tymi ludzikami prawda pozwala mi wmówić, że tak, by przekazać różne klimaty jest drzewo ciągła jesień jest w drzewo w obecnej w nocy w drzewo nieba wstyd Korony drzewa łączą się, jakby ze światem rok jest nieuniknione skojarzenie jedni mówią o Odrze w rodzaju to jest, tak więc dość nieprecyzyjne inni mówią o drzewie życia jeszcze inni mogą też w tej symbolice i się poruszać już w kontekście innych znajdować się, ale jest rzeczywiście jakiś archetyp liczne wyobrażenie naszej obecności w świecie i pan porusza się, by w co najmniej 2 światach to jest świat czerni bieli świat koloru znalazłem takie informacje, że ten czarno-biały świat jest tym pana bardziej intymnym taki bardziej osobistym światem, choć to pozornie świat wydawałoby się bardziej banalny, bo obu uczelni i Biel wydaje nam się ona mniejsza niż to kiedy malarz ma paletę kolorów, z których może dobierać mieszać i nakładać to nieuniknione są chwytliwe hasło niekoniecznie legalnie stanie się tak nie wydaje wcale z pewnych powodów może być prostsza, bo prawda i dość środków jest ograniczona to bardzo w tym porusza się tylko wskaźnik czarno-biały, a z drugiej strony właśnie dlatego daleko trudniejszej bardziej wymagająca w terenie aż płyn w wyrazić pewne rzeczy zapłacą mniejsze ilości środków może być trudniej może być też łatwiej to wszystko zależy od tematu, ale można ukryć takie przypuszczenie iść tą drogą, próbując analizować pana twórczość, że to czarnobiałe na pracę to są jakieś takie rzeczy bardziej pomógł belgijskie tutaj z nami przestrzeń kontemplacji w tym również dla mnie przestrzeń szukania pomysłów przyzna pan po prostu, że łatwiej jest kupić, kiedy otacza pana diabeł atakuje pana mniej boksów mam do czynienia z 30 zawyżoną g porusza wszystko w niej kończy, kiedy dostaje całą paletę do dyspozycji do tych bodźców przybywa bardzo bardzo dużo w związku z tym prace nad czarnymi pracami kojarzy mi się ze skupieniem kontemplacji i rzeczywiście tam się poruszam się wydaje mi się na tyle swobodnie, że szybko im łatwo potrafi złapać myśli oczywiście opracowanie do końca obrazu może trwać bardzo długo, ale tt pierwszej do klubu łapie szybciej łatwiej wchodzi jeszcze pewien problem w osi ca immo i twórczości światku odgrywa kolosalną rolę i jest taki rodzaj światła w powietrzu ma tak jakby idea świat używanie inni mówią w świetle odbitym od przedmiotu, który ma nas interesuje się w najbardziej, bo dzięki temu widzimy kolor widzimy faktury widzimy różne aspekty wizualne natomiast światło w powietrzu zawieszone albo światło generujący ledwo dotykający jakiś opór materii jest dla mnie synonimem tak, by delikatności i odsłanianie osłaniają rzeczy nie do końca materialnych i sugestie obecności na przestrzeni innej porze duchowej tak tak na pewno od nich chodzić to jeszcze o duchu języka, jakim operuje albo pan apeluje także inną formą wypowiedzi artystycznej na temat piszą swoją poezję to jest zupełnie inny język czy te języki się gdzieś przeplatają głów pana utworach poetyckich można znaleźć odniesienia do obrazów do historii ma ona, że pewne tematy dziś też takie mam wrażenie przenikają jak pan sam do tego podchodzi często też spotkał się dobrze jest obraz i np. tekst poetycki, owszem, tak się zdarza dość rzadką, ale to żaden sposób nie jest to ilustracja tekstu oczywiście pani tekst nie został napisany do do obrazu raczej chodzi o to, że i jedno i drugie, czyli obraz wiersz dotykają podobnego problemu z Chin tylko tyle natomiast są to i tak różne języki, które mają w swoje cechy taki ma mętne i zieleń, ale dosyć marże są 2 różne warsztaty zupełnie zrozumiałe, ale tak myśląc o melancholii porusza pan tej myśli pan o tym w obu językach jednocześnie czy czy to zachodzi zupełnie niezależnie z ostatnim powstaje obraz, a później powstaje wiersz, gdzie dziś ten wątek się może pojawić no to jest ciekawe pytanie akurat pan dotknął także i nic takiego przypadku, że istnieje tekst p t. melancholia, który jest czystą jak frazę tekstem opisującym dzieło sztuki jak konkretnie chodzi nam o słynną grafikę wdziera także tam nawet można znaleźć w kre w pot potraktować ten tekst jako przewodnik i znaleźć różne obiekty na tej grafice, o których w sensie metaforycznym się wyrażam w wierszu natomiast oba te języki mogą mu się uruchomić z tej samej przyczyny, ale skutki będą bardzo różne wtedy mam poczucie tego, że jedno w jakimś sensie uzupełnia drugi to co jest niewyobrażalne w malarstwie może się okazać wyrażane w kształcie literackim mało tego w VAT przytoczyli zjawisko odwrotne i jeżeli doszło w nocy z inwestujemy może otrzymać coś zabawnego śmiesznego i w Rosji rycerz dosłownie piszemy no to podobnie także każde z tych tworów obraz musi wyrosnąć ze swoich praw, a tam wierszach ze swoich, aczkolwiek jest w jakiś magiczny związek między 1, a drugim, ponieważ czasem tekst sugeruje gdzieś jakiś obraz, który się może rozwinąć wyobraźnię z kolei refleksja nad obrazem, który jest w jakimś sensie niemy, ale jednak domaga się jakiś duch rywalizacji dzieci, bo człowiekowi takie myśli przychodzą z wsią w ogóle patrząc na świat cylinder to wszystko są obrazy myślimy o tym wszystkim tym przez wielki nośnik informacji największych firm banał około mózg na wierzchu i zdarza mi się, że jakieś pojęcie takie stwierdzenie powoduje, że nie obraz lub nawet taką sytuację czasem porusza się na płótnie kompletnie intuicyjnie widzę temat się urodzi w trakcie pracy, ale czasem mam jakiś inny hasło jakiś klimat w jakieś dwa -trzy słowa i lubię też sytuacje tak, że maluje przy wtórze tych słów nie powiem, że maluch jest pojęciem bezpośrednio po co w wstyd byłoby nadużyciem, ale przy wtórze takich słów i wtedy podporządkowanie tematu na płótnie wydają się jest szybsze nie powiem łatwiejsze w Szanowni państwo, które mam nadzieję, że udało nam się wspólnie zrobić rzecz niełatwą w radiu opowiedzieć trochę o mojej twórczości Grzegorza Steca odrobinę jednocześnie mając dyskomfortu, że jeżeli ktoś z państwa tej twórczości nieznaną to żaden sposób nie może sobie jej tak zebrać takiej bardzo prostej definicji daliśmy państwu takie tropy, a resztę trzeba zobaczyć już na na wystawie oczywiście w opisach do Monte informacjach prasowych do tej wystawy znajdziecie państwo taki klub szuka informacji dotyczących twórczości Grzegorza Steca prace Grzegorza Steca będzie można oglądać z nowohuckim centrum kultury ma tam wystawa z okazji jubileuszu czterdziestolecia pracy twórczej artysty, ale my już od przyszłego tygodnia także w krakowskiej galerii pryzmat będziecie państwo mogli zobaczyć na wystawę prac Grzegorza Steca, więc najlepiej w 2 TM na wystawę zobaczyć nasycić się czernią bielą kolorem nie tylko bardzo dziękuję panu zaiste, studia, gdyby przy FIFA w radiu TOK FM już teraz
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE
-
-
14:19
-
13:41 W studio: Bartosz Szydłowski
-
20:25 W studio: prof. Mariola Mikołajczak
-
26:23 W studio: Leszek Gnoiński
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
30.05.2023 15:40 Światopodgląd14:33 W studio: płk Piotr Lewandowski.
-
30.05.2023 13:40 Połączenie12:06 W studio: dr hab. Grzegorz Makowski
-
-
30.05.2023 12:40 Popołudnie Radia TOK FM15:15 W studio: Hanna Liubakova
-
30.05.2023 17:20 Wywiad Polityczny29:05 W studio: Marcin Duma , Michał Fedorowicz
-
30.05.2023 13:00 Połączenie10:57 W studio: dr Oskar Pietrewicz
-
-
30.05.2023 13:20 Połączenie14:08 W studio: dr Wojciech Woźniak
-
30.05.2023 14:00 Połączenie12:14 W studio: prof. Małgorzata Myśliwiec
-
30.05.2023 15:20 Światopodgląd12:41 W studio: Piotr Barczak
-
30.05.2023 16:59 Techstorie37:47 TYLKO W INTERNECIE
-
30.05.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:27 W studio: dr Mariusz Dziwulski
-
30.05.2023 15:00 Światopodgląd12:17 W studio: Piotr Czaban
-
30.05.2023 16:00 Światopodgląd10:35 W studio: Paweł Pieniążek
-
30.05.2023 16:39 Co z ciebie wyrośnie?
-
30.05.2023 16:20 Światopodgląd12:40 W studio: dr hab. Paulina Kramarz
-
30.05.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu16:33 W studio: Przemysław Pozowski
-
-
30.05.2023 18:30 TOK36009:21 W studio: Ryszard Schnepf
-
30.05.2023 18:40 TOK36008:11 W studio: dr Marek Kozubel
-
-
30.05.2023 18:20 TOK36006:06
-
-
30.05.2023 19:10 TOK36007:41 W studio: dr Anna Cichecka
-
07:20 Poranek Radia TOK FM30:46 W studio: prof. Mirosław Wyrzykowski
-
-
30.05.2023 18:50 TOK36008:27 W studio: dr hab. Konrad Pawłowski
-
08:34 TYLKO W INTERNECIE
-
-
30.05.2023 19:00 TOK36005:58 W studio: Michał Waszkiewicz
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL