REKLAMA

Sfrustrowani, pełni wątpliwości, ale i zdeterminowani. Nauczyciele strajkują 10. dzień

Światopodgląd
Data emisji:
2019-04-17 15:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
10:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub podgląd itp z Agnieszka Lichnerowicz 3 bardzo serdecznie zapraszam państwa nasz światopogląd, który dziś 3 nadajemy ja jestem w Gdańsku Małgorzata Mączyńska tradycyjnie w Warszawie, a państwo goszczą tutaj w studiu Radia TOK FM w Gdańsku jest Paweł Golański nauczyciel języka polskiego z drugiego LO imienia Bolesława Chrobrego w Sopocie dzień dobry ksiądz andrychowskich faktycznie dziesiąty dzień strajku nauczycieli na inne tyle na ile tak potrafi pan chce Rozwiń » oddać nastrój przynajmniej u was szkole to co to jest zmęczenie czy jednak cały czas jeszcze nadzieja frustracja myślę, że rośnie, bo frustracja jest takim dobrym słowem, bo frustracja jest wtedy, kiedy bardzo czegoś chcemy, a czujemy, że jest bardzo trudno coś osiągnąć tak staliśmy się jak takim narzędziem takim taką próbą obrony swoich przekonań przed rządem, który nie chce z nami rozmawiać raczej próbuje, ale to jest bardzo udawane i my mając szereg wątpliwości będą z niepewnymi w tym co mamy robić, bo przecież nie umiemy strajkować, bo skąd mamy to umieć musimy próbować poruszać się po w sytuacjach, które tak naprawdę nigdy w życiu nie przewidywaliśmy, że nastąpią i musimy teraz jak zrobić tak, żeby jednocześnie pokazać, że jesteśmy zdeterminowani jesteśmy k w tej walce o godność, a z drugiej strony starać się jak najmniej skrzywdzić tych, którzy są to najważniejsze w edukacji, czyli uczniów w bo to oczywiście teraz to pytanie, którym chyba najczęściej zadawane to jest przyszłość czy matur i to czy odbędą się radę klasyfikacyjną z dnia i rozumiem, że tutaj nauczyciele podejmują te decyzje na własną rękę jak i wciąż jest ten dylemat albo jak wy to rozwiązali się dylemat jest ogromny i on jest dziś takim wielkim problemem etycznym i powiem od razu nie wiem co znaczy nie wiem co jest lepszym rozwiązaniem mogę powiedzieć co myśmy zrobili można klasyfikować uczniów w naszej szkole i jeszcze przed strajkiem przewidując, że rząd będzie w stanie zrobić wszystko, żeby tę klasyfikację i tak przeprowadzić jednocześnie, pokazując jako swoje zwycięstwo rząd nie idzie na żadne ustępstwa na żadne tego typu rzeczy, więc możemy gdzieś tam spróbować pokazać, że Żaneta potrafimy tak potrafimy w tej swojej determinacji znaleźć przestrzeń na drugiego człowieka, ale z drugiej strony absolutnie rozumiem i też nie wiem, bo może rację mają ci, którzy uważają, że tej klasyfikacji być nie powinno, że musimy tak mocno ten opór postawić, żeby w końcu zaczęło doświadczy, jakim staje się trochę rząd przede wszystkim co się z nami liczyć w i w związku z tym pytam jeszcze raz o te nastroje to znaczy, że przede wszystkim dylematach ma pan poczucie, że przynajmniej wielu nauczycieli wyjdzie z tego strajku niezależnym MMA, a może nie dość powiedzieć niezależnie z kimś takim echem w nowo lepszym spojrzeniem na świat wzmocnionych też jakoś nie był właśnie rozmową współpracą w czy odwrotnie zgorzkniałych pe w ni wymianę chciał wierzyć, że tu wcześniej, że znam takie zdanie, że za nic nie muszą, bo mamy tak naprawdę nauczyciele w pewnym sensie już nic nie musimy to znaczny okazało się, że jest nas tak wiele energii takiej pozytywnej energii zdolności przeróżnych, że tak naprawdę te życzenia od części społeczeństwa o zmianie pracy on, że mogą spełnić, bo rzeczywiście są naprawdę doskonale poradzimy, ale nie może być także, jakby mamy takie zmiany dokonywać tylko dlatego, bo komuś się tak wydaje tak może być też bardzo niedobry świat, w którym w ten sposób traktuje się nawzajem ja też cały czas o tym, myślę, że kiedy przecież ten strajk prędzej czy później się skończy wszyscy wrócimy do tych pokojów nauczycielskich dostali i będziemy musieli jakoś na siebie patrzeć ze sobą rozmawiać jeśli teraz będziemy tak w jaki sposób trochę licytować się to bohaterstwo ona na odwagę to później będzie nam bardzo trudno ja ja strasznie się boją oceniania ludzi, ponieważ sam jestem przeciwnikiem ocen w szkole, więc na razie nie oceniać nikogo, choć mogę go bardzo nie rozumieć nie rozumiesz tego, dlaczego dokonuję pewnych wyborów, ale staram się, chociaż w jakikolwiek sposób szanować i akceptować pewnego rodzaju decyzje jak martwi się trochę, że jeśli rzeczywiście toster nie tylko chodzi o finanse czy rząd ugnie się pod tym żądaniem bardzo słuszne i koniecznym wynagradzania godziwego nauczyciel jest teraz, dlaczego tylko raz dowodzi, że nie ma nie chodzi tylko kasa to przypominam bardzo wyraźnie, że strajk tylko w swojej formule może być tylko o pieniądze natomiast przede wszystkim walczymy o szkołę szkołę demokratyczną szkołę wolną szkołę, która nie na nie ogranicza ucznia taki sposób jak teraz, która nie powoduje, że nauczyciel będzie sport jest podstawą programową, ponieważ już ją ktoś, kto kompletnie nie zna realiów szkoły nie zna świata, w którym żyją młodzi ludzie i nie pozwala nabyć towarzyszami młodych ludzi tym młodym ludziom i drodze, a to trochę pewnie pomówił są twoje perspektywa nie tutaj nauczyciele będą mieli różne czy aktywnie myślę, że akurat jeśli chodzi o podstawy programowe to spotykamy się wszyscy tak naprawdę w 1 miejscu stanie chcielibyśmy mieć przestrzeń edukacja powinna być przestrzenią przygodą i wyzwaniem nauczyciel może wspierać powinien towarzyszyć, a nie być tym, który egzekwuje ta obsesja egzaminów, które obecnie się wytworzyła pokazała jak bardzo nie rozumiem edukacji egzamin jest ważne, bo w tym sensie, że pozwana może ich przekraczać to etap natomiast nie jest istotą edukacji istotą edukacji jest przygoda wyzwanie i poszukiwanie bardzo często można nawet nie znaleźć tego czegoś szuka, ale liczyć ten moment, że podejmuje te działania i robię coś co jest po prostu dobre imię rozwijać tak tak od 10 dniach strajku wania stąd, że to doświadczenie właśnie strajkowe to to 3 studenci co pana zaskoczyło czy to jest najtrudniejsza przeszkoda najtrudniejsza strajku, bo strach jest złem sam w sobie i on nie powinien się, jakby nigdy zdarzyć natomiast z drugiej strony Grzybowie wywieziony z takim działaniem wspólnym pracowni to jest najpiękniejsze w bardzo wszystkim, ponieważ nauczyciele byli postrzegani jako grupa bardzo rozbita okazało się, że mimo, że mamy różne zdania i uważam, że mamy prawo i Niemiec i to zupełnie normalne to jednocześnie ten wspólny cel pana naprawdę tak bardzo mocna walka o nową edukacja o nowe myślenie i też szacunek i cały czas stara się podkreślać, że my walczymy o szacunek nie tylko dla siebie, ale w ogóle tak, bo jeśli inne grupy zawodowe podkreślają, że mają gorzej oni strajkują też cały czas zastanawiam, dlaczego tak jest, dlaczego zgodziliśmy się, że możemy pracować za bardzo niskie pieniądze początkujący prawnicy pielęgniarki różne grupy zawodowe, które się z nami i w jaki sposób solidaryzują za co jesteśmy bardzo wdzięczni jednocześnie, dlaczego nie podejmą tego wysiłku, żeby powiedzieć to aż tak jak nie będę pracował za bardzo małe pieniądze albo często n p . na stażu praktycznie za darmo, skąd ta zgoda powszechna społeczeństwa na coś takiego aktu nauczyciele się upomnieli mówią oczekujemy więcej i to i to budzi zdziwienie po to jest dziwne tyś Polaków nie popiera wgląd w strajku i to spora część tych, które prowadzicie no bo w pewnym sensie uważa, że wykorzystujecie dzieciaki jako tarczę MO, że ma zarabiać tyle ile pracujecie, czyli tam paręnaście godzin tygodniowo nie wolno grillować takich rozmów z rodzicami też z innymi ludźmi to jest też doświadczenie tego strajku czy też doświadczenia bardziej takiego powszechnego komunikatu, który próbuje stworzyć telewizja publiczna nie inny rząd, że jesteśmy tak beznadziejni tak totalnie nic nie robimy co z kompletną nieprawdą nasi rodzice tych, których znam jak wiedzą ile pracujemy lub jasne to nie jest tak, że każdy nauczyciel pracuje nie wiadomo ile tak silnych i w każdym zawodzie żegna się co pracują więcej lepiej i co pracują gorzej słabiej jest, toteż logiczne natomiast tak wielu z nas naprawdę poświęca ten swój czas, kiedy tych godzin wychodzi tak dużo że, gdybyśmy naprawdę to zaczęli tak uczciwie podliczać to najprawdopodobniej większość rządów do tej pory, która byłaby się nie wypłaciła nam z odszkodowaniami za nasze nadgodziny to właśnie jak to jest z pieniędzmi to znaczy jak bardzo dużą rozmawiać o tym, że mnie zastępem, by Buczek pewnie w Gdańsku możecie liczyć na samorządy, bo część samorządów zapowiada, że te pieniądze jak w jakiejś formie powinny do was dotrzeć no ale duża część była też nauczycieli pracuje w miejscach, gdzie samorządy nie wspierają go strajkujemy volvo wodę trzeba podkreślić, że na wielkich największy szacunek należy oddać tym nauczycielom, który w miejscowościach województwach, które rano mają trochę inną, jakby opcję polityczną są to są zupełnie osamotnieni podejmującym strajk i tak naprawdę liczą się z ogromnymi konsekwencjami również takimi wizerunkowym i tak są w jaki sposób szykanowani i z tej perspektywy tak rzeczywiście tutaj u nas liczymy, że gdzieś tam nasi samorządowcy, którzy naprawdę nas wspierają to trzeba być jego gol też wyraźnie powiedzieć tu na miejscu, ale też nie tylko bardzo wiele miast w Polsce, które tak działa, bo samorząd jest najbliżej ludzi tak samorząd, jakie daje ci ludzie mają potrzeby samorządów, jakie potrzeby ma edukacja w danym mieście i naprawdę, jakby jedno tys to bardzo często teraz też tak dzięki tym samorządom czujemy to, że nie jesteśmy sami także jest za nami to też jest reprezentantem władzy zwróćmy uwagę, ale władzy, która przychodzi do nas z nami rozmawia próbuje nam pomóc ani władzy, która arogancko nas odrzucali nie chce z nami porządnie uczciwie rozmawiano właśnie, jakie nadzieje wiąże pan z tym okrągłym stołem, który teraz proponuje premier po świętach będzie on teraz już teraz już tobym wyzwał okrągły stół po świętach teraz trzymają się też mają związki powrócić do rozmów zawsze mam nadzieję, bo ja w ogóle wstyd jestem pełen nadziei na różne rzeczy natomiast mam nadzieję, że propozycje, które zostaną przedstawione w jakikolwiek sposób będą odbiegały od tych którymi rząd nas raczył wcześniej aktualną były absolutnie nie do zaakceptowania przez związki jeśli tak to tylko się należycie sieć Niewiem czy tak będzie, bo nie jestem w stanie przeniknąć umysłowości tego rządu dlatego jeszcze nie osiągnąłem niestety takiego etapu abstrakcji, a myślał pan, że będzie tak długo czy to to miejsce tak czy ja byłem od nich, by nie oczekiwał, że strajk będzie trwał krótko o tym, bardziej starać tak ważnej sprawie to to edukacja z przyszłością jestem co decyduje tak naprawdę o rozwoju tego kraju, bo wszystko inne w tej edukacji wynika bez tego tak naprawdę żadna inna gałąź gospodarki przemysł tak dalej nie będzie dobrze funkcjonowała, więc to jest chyba największa nieodpowiedzialność rządu to część myśli ludzi, którzy tak bardzo krytycznie podchodzą do tego co się teraz dzieje, że nie rozumieją, że tak naprawdę to z walką o przyszłość o tym, jacy będziemy za chwilę jako Polacy jako cały kraj tak naprawdę to jest walka w jakimś sensie o o dobro naszego kraju i tak bociana to patrząc dziesiąty dzień strajku też wielka środa ma akcje Solidarności dla nauczycieli, a Paweł Lemański nauczyciel języka polskiego z drugiego LO w Sopocie był państwa gościem bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA