REKLAMA

Tajemnica Greya o 50 twarzach. Dimitrova i Stawiszyński o bestsellerowym cyklu powieści i filmów

Data emisji:
2019-04-17 19:00
Audycja:
Nasze wewnętrzne konflikty
Czas trwania:
27:14 min.
Udostępnij:

W niedawnym odcinku „Naszych wewnętrznych konfliktów”, w którym mowa była o masochizmie, padło zapewnienie, że autorzy podcastu przyjrzą się także fenomenowi popularności „50 Twarzy Greya”. Ten cykl powieści i filmów, którego bohaterem jest charyzmatyczny bogacz o szczególnych seksualnych zamiłowaniach, odniósł wprost gigantyczny sukces. Na czym polega tajemnica tego sukcesu? Dlaczego opowieść erotyczna z praktykami sadomaso zyskała tak ogromną popularność? W dzisiejszej odsłonie podcastu psychologiczno-filozoficznego Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński sięgają po odpowiedź na to pytanie do książki wybitnej izraelskiej socjolożki Evy Illouz, pod tytułem „Hardkorowy romans”.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cveta Dimitrova Tomasz Stawiszyński dzień dobry albo dobry wieczór dzisiaj taka wisienka na torcie, jeżeli chodzi o lasce do masochizmu Kross centrum katechizmu, czyli wywiązujemy się z obietnic, a dokładnie nawet nie z obietnic tylko z zapowiedzi, którą ja poczyniła na początku naszej rozmowy o masochizm mierzy mianowicie toi owo się w niej pojawi na temat 50 twarzy Greya, a później zabrnęliśmy w poważny temat życzeniem pojazd nie dopiero na schodach przypomniałam, że Rozwiń » przecież miałam powiedzieć coś o kraju nic nie powiedział no i teraz chcemy to nadrobić, bo sprawa jest ciekawa ciekawa i ważna i wbre w pozorom nie aż tak w celach Kai nie zahaczające o różne właśnie w struktury którymi się tutaj lubimy zajmować, czyli właśnie relacje psychologiczna relacje władzy w tym przypadku też relacje między płciami, a on jest to dobra okazja, żeby zadać sobie pytanie właśnie nie odda masochizm MO jako pewną strukturę radzenia sobie z rzeczywistością albo strukturę obronną tylko bardziej o masochizm jako źródło przyjemności no bo w przypadku 50 twarzy Greya rozmawiamy o takich doświadczeniach seksualnych i czerpaniu przyjemności z władzy podległości Nowaka, ale lektura, którą rekomendujemy zdecydowanie przemija rekomenduje myślę, że ty też w UE, czyli książka o izraelskiej socjolożki 1 zdaniem w ogóle z najciekawszych współczesnych myśliciele jak myślicie -li, czyli Ewy i luz książka p t. hard korowy romans, który się nakładem PWN jakiś czas temu w Polsce też ukazała taka nieduża, bo to jest taki mały zgrabny esej właściwie, jakby od innej trochę strony, że przygląda fenomen nowi tego filmu i czy najpierw książki, a później filmu nie tyle nawet pod kątem oczywistych kwestii związanych z praktykami seksualnymi ile raczej nie wychodzi od pytania jak to właściwie się stało, że coś takiego w sposób niezwykle nagły potężny i spontaniczny stało się wielkim międzynarodowym bestsellerem i los zadający pytanie, dlaczego akurat 50 twarzy Greya zdobyło taką niesamowitą popularność na jej odpowiada w swoim stylu rzecz jasna, przyglądając się różnym kulturowym społecznym uwarunkowaniom późnego kapitalizmu powiada mianowicie na początku, że wg niej bestseller to jest taki tekst taka taki utwór, który potrafi w sposób bardzo zgrabny płynne i zbierać pewne wykluczające się z pozoru pragnienia wyobrażenia fantazje i potrzeby i dawać taką strukturę narracyjną, której one są pomieszczone, w której one mogą współistnieć w sposób harmonijny chodzi nam się wydaje, że mamy je w rozszczepieniu chcielibyśmy mieć jedno i drugi działa pozornie te rzeczy się wykluczają bestseller w każdym razie coś takiego co sprawnie i adekwatnie ujmuje świat naszych pragnień daje nam taką właśnie w biegu na AIDS rozwiązuje tylko tutaj jest dylemat rozwiązuje dylematy i właściwie on rozwiązuje, a pory współczesności nowocześnie przez przypadek rozmawiamy jak rozmawiamy z tafli luster rozmawiamy rozmawiamy nawet do kraju to rozmawiamy on o emocjonalnym dość obszarze doświadczenia ludzkiego i jego sprzężeniu z ze współczesną strukturą społeczną i napisy ze współczesnym kapitalizmem i Niemiec, czyli że elementy, które z pozoru mogłoby się wykluczać stają się w pewnym sensie ze sobą w jakoś w sposób satysfakcjonujący połączonej, dlatego że coś takiego dna może być źródłem takiej popularności na czym, gdyby dziś drugim dnem czy taka książka może zyskać tak dużą popularność też może być źródłem takiej przyjemności, więc pośród odbiorców tych niezrozumiałe z punktu widzenia jakości stylu i t d . i t d. aż tutaj już są mu różne niuanse związane też tym jak ta książka w ogóle nie jest najlepiej napisana książka i nie jest to najlepszy film ja znam tylko pierwsze części nie znam tych pozostałych, więc nie wiemy, kto tam dalej wygląda, ale jeśli chodzi o książkę i film to znam to po prostu pierwszy tomik pierwszą na pierwszy odcinek cyklu filmowego i Ewa już pokazuje, że coś co jest pozornie ze sobą sprzeczne, czyli jakaś taka turbo racjonalizacja miłości w postaci tego, że właściwie dzisiaj możemy z niej nikt tego dokonywać jakichś takich coraz bardziej wyrafinowanych selekcji na podstawie tam wcześniej to były portale randkowe i tego typu nie zjawiska dzisiaj to są różne aplikacja coraz bardziej też takie skonstruowane FOT różne formy zapotrzebowań już pewnie też naz w niektórych w ogóle nie znam nigdy, czyli że na taką musi per dny nastawienie na taką Hyper racjonalizację, czyli konsumpcję też jego produktu, jakim jest na pewien rodzaj emocji, które łączy się z poszukiwaniem partnera czy to partnera seksualnego czy też partnera w ogóle nikt szerzej no właśnie tutaj też jest bardzo ciekawa rozdzielenie rzezie żadni no właśnie w pewnym sensie w innych zmiana w obrębie struktury społecznej, która rozdzieliła seks od małżeństwa od 3 takiego związku miłosnego, czyli seks stał się czymś co funkcjonuje w sposób autonomiczny też powoduje że, że ten proces selekcji jest jeszcze bardziej taką na wewnętrznej sprzeczną w jakim sensie strukturom po pierwsze, dlatego, że w obrębie korzystania z tych różnych form z dna współczesnych im tam się mieszają różne wątki n p . są oczekiwania związane z tym, że w domu ma jeszcze n p . w ramach różnych im Niewiem tam portali i t d. na właśnie relacji czysto seksualnym, a później się okazuje, że gdzieś tam pod spodem ktoś miał określonego rodzaju oczekiwanie i t d. w każdym razie jest tam taki jest to taka warstwa jawna i ta warstwa niejawne, które łączy się jednak z zaspokajaniem pewnych potrzeb charakterze emocjonalnym tylko, że sposób w jaki one są Zach zaspokaja wnętrze jest sposób taki czysto nowe, żebyśmy jakimś sensie merkantylizm to znaczy taki, że po prostu coraz bardziej w sposób swobodny właśnie wybieramy wg określonych parametrów ten rodzaj doświadczenia, którego ma być nośnikiem ta druga osoba i z 1 strony to nam pozwala na realizowanie absolutnej wolności w obrębie swoich wyborów pragnie łącznie z pragnieniami seksualnymi, a z drugiej strony, czyli zdejmuje z nas z tym taki przymus zdjąć przymus związany z niegdysiejszą strukturą społeczną oczywistym, że miłość była czymś drugorzędnym względem pewnych kwestii przynależności do treści określonej grupy społecznej ten wybór nie był wartości moralnych na takie, które konstytuują ciebie jako podmiot nie wierność pewnym wartościom moralnym raczej nie stoczy tam się komuś podoba szczycie nie poddawać się także tutaj jakby kwestia osobistego porywów i zrywu emocjonalnego nie była tak ważna jak pewien rodzaj doboru związanego też właśnie z przynależnością rodzinną klasową posagiem majątkiem i t d . i t d . po prostu w ten sposób ludzie się ze sobą włączyli tak dzisiaj KUL pewien rodzaj my też Boże bardziej skomplikowane ale gdy dokonuje się pewien odwrót rodzaj odwrócenia, bo z 1 strony możemy w sposób absolutny wybierać kierować właśnie swoim pragnieniem swoimi dozwolonymi emocjami swoją wyzwala wyzwoloną z seksualnością z drugiej strony ten mechanizm jest znacznie bardziej rozbudowany, jeżeli chodzi o system racjonalności tak to znaczy, że właśnie my staramy się wybierać w sposób optymalny w sposób doskonały właśnie wg jeszcze większej ilości parametrów po już teraz nie wybieramy tylko z członków tej samej grupy społecznej o podobnych wartościach i t d . tylko też kogoś, kto ma określonego rodzaju zainteresowaniach hobby pije ambicje talent rodzaj pracy i t d . i t d. czyli to jest właśnie takie hiper zracjonalizować na innym sensie, kiedy mówimy o doświadczeniu właśnie tego układu, jakim jest, czyli tym wszystkim co jest umieszczone z 50 twarzach Greya no to udaje się połączyć coś co jest nie do połączenia, czyli starodawne w pewnym sensie relacje władzy i podległości starodawne w naszym takim rozumieniu Jean, a ktoś tutaj jest odbiorcą bólu i cierpienia, a ktoś tutaj sprawuje nad nim kontrolę, ale opowieścią absolutnej miłości o emancypacji testowaniu własnych granic własnych możliwości, czyli właśnie o takim to historia miłosna połączona z czymś co powinno być wg powiedz, że stereotypowego myślenia zaprzeczeniem ME no bo tutaj jednak w tej roli podległy jest kobieta w roli dominującego jest mężczyzna przez rząd ja tak przy długo nie innych celem wprowadzenia tak, ale tutaj w zasadzie stałym sprzeczna z pragnienia czy potrzeby, które się płynnie łączą z kraju z mają można je tak wyliczyć na poczekaniu takie najbardziej podstawowe po pierwsze to jest potrzeba transgresji ryzyka i potrzeba bezpieczeństwa zarazem takiego zabezpieczenia wielopoziomowego to jest coś co tutaj przede wszystkim na pierwszy plan się wybija ona się odwołuje do tej pory figurę podpisywania umowy z faktur pomiędzy pomiędzy kobietą, a jej właśnie niezwykłym charyzmatycznym i kochankiem, który wprowadzają w świat praktyk sadomasochistycznych co jest takim dodatkowym elementem właśnie niezwykle ekscytującym tutaj, więc mamy z 1 strony właśnie rodzaj transgresji takiego wejścia w świat, jakby seksualności odmiennej od tej takiej bardzo konwencjonalny i na zarazę mamy właśnie wszystko to zabezpieczone starannie przejrzano przez prawników nowojorskich doskonale przygotowaną umową jest zabezpieczone tą umową, więc wszystko w ramach tej transgresji jest kontrolowane i ta figura prawnik radzi się niezwykle też ważna kogoś, kto te paragrafy bardzo dokładnie definiuje w ramach tego całego układu prawniczego się to podaje to jest coś takiego co właśnie żywioły na pozór kompletnie odmienne w sposób charakterystyczny dla współczesności pięknie łączy no to rzeczywiście z 1 strony ekscytacja i transgresja, a z drugiej strony prawnicy umowy zabezpieczenia na bonus owe umowy jest warunkiem możliwości transgresji Diaz gra też dostępne, więc na Targ w tym świecie no bo takie puszczenie całkowite hamulców, choć dla pewnych ludzi też oczywiście bardzo atrakcyjne to nie jest wizja to nie jest pragnienia charakterystyczne dla wszystkich no bo w dominującej większości ludzie z 1 strony oczywiście o takim puszczeniem hamulców marzą, ale z drugiej strony mają różne od, a swoje oczekiwania swoje zobowiązania lęki et Cetera i to powoduje, że nie decydują się na taki skok w przepaść, a tutaj mamy skok w przepaść, ale mamy też zarazem siatka dobre all-in-one, czyli i t d . to jest 1 rzecz druga rzecz całą połączenie płynne i w przypadku kobiet, bo to jest przecież literatura kobieca w tym sensie, że adresowana do kobiet pisana dla kobiet, toteż luz mówi wprost, że test tekst, który jest pisany dla kobiet obliczony na Jana współczesne kobiety to jest z 1 strony potrzeba i pragnienie emancypacji i jakby takiej samodzielności emancypacji z drugiej strony jakieś pragnienie bycia mam pod kontrolą bycia w posiadania kogoś kto w jakim sensie sprawuje nad nami władzę i t d . i t d. na ideowe są sprzeczne pragnienia, które w tym przypadku także za pośrednictwem m. in . tego układu, który jest bardzo dobrowolne i w którym kobieta jest podmiotowa w pełni nie funkcjonuje jako jako bezwolne tylko właśnie z podmiotowi ona też się to bardzo ładnie ze sobą łączy on, więc właśnie, jakby taki jest Lz to jest właśnie bardzo ciekawe, że tak jak ta poprzednia nasza rozmowa na świecie Piła tnie pewną dwoistość masochizmu, czyli jednak nie znoszenia cierpienia w imię tak oczywiście nie łączmy to są różne zjawiska jest to znaczy jakiś praktyki seksualne związane z zadawaniem umorzeń umawianie się na jakiego roku Kol wiek rodzaju zadawali sobie bólu i tak Dariusz Żuk w różnych formach i konfiguracjach jest coś innego niż taka psychologiczna struktura masę historyczne są rozłączne rzeczy, ale coś, jeżeli chodzi o mechanizmie i ostróg, które ich łączy być może, nawiązując do tej naszej wcześniejszej rozmowy, a mianowicie że pewien rodzaj tak jak rozmawialiśmy wcześniej pewien rodzaj cierpienia i podporządkowania jest tak naprawdę podporządkowaniem jakimś wyższym celom to znaczy celem, które są wyżej waloryzowane przez jednostkę, która czegoś takiego coś takiego robi więcej uległość jest to o tyle pozorne żona dokonuje pewnego wyboru to znaczy możemy tutaj myślicie o wyborze nieświadomym i tutaj w pewnym sensie to jest bardzo ciekawe, że na poziomie tej umowy, o których rozmawiamy też zakonu dokonywany jest pewien wybór to znaczy dokonuje moment, w którym dokonuje wyboru o tym, że będę uległa i tutaj to, że robi to kobieta oczywiście, która jest też jakość i szarą myszką, która się wyłania z jakiegoś takiego po prostu na to też się pojawia rycerz na białym koniu w wersji współczesnej, czyli ktoś też bardzo majętnej tak dalej tam później są oczywiście wyłaniają się też kolejne wątki psychologiczne, które powodują, że ujawniają jego bardziej wrażliwą miejską skomplikowaną złożoną naturę to takie są inne schematy i klisze, które dobrze znamy, ale ta osoba, która jest w pewnym sensie z różnych powodów i tutaj też ta to ten czynnik moim zdaniem to klasowy i społecznej przynależności wszyscy istotni jakoś pomieszane na czym bardzo takie utopione w tym co się różnych emocjonalnych potrzeb pragnień i t d . na ME to ta osoba, która jest niżej dokonuje niżej, jakby w sensie statusu swojego dokonuje pewnego wyboru to znaczy zostaje do czegoś zaproszono na moment, w którym podpisuje umowy to jest moment w jakim sensie absolutnie ich emancypacji, bo ta umowa jest już umową partnerską to znaczy jest umową między dwójką osób w związku, z czym mogę dokonać wyboru dotyczącego swojej uległości, ale tak naprawdę otoczyli mnie absolutnie podmiotową i ryzyka, iż kolejna warstwa tego paradoksu, bo tak z drugiej strony, nawet jeżeli to można, by było rozpatrywać w kategoriach emancypacyjne tych cokolwiek to znaczy czy Giża kobieta zarządza to nie jest dobre słowo, ale niestety współcześnie bardzo popularne swoją cielesnością swoimi potrzebami seksualnymi i t d . z bardzo ciekawe, że tak naprawdę to musi się dokonać również z rezerw na podstawie pojawienia się jakiś magiczny sposób ich szczególnego mężczyznę w jej życiu, które tego typu podszedł do niej wyzwolenie i pójdzie ta umowa będzie, czego zwieńczeniem to znaczy to jest połączenie tego paradoksu na jeszcze jak w kolejnym poziom no właśnie, ale też nie powinniśmy zapominać, bo to morze pobrzmiewa 3 w taki sposób jakbyśmy, jakby Ewa i luz przydawała jakiejś niezwykłej wartości temu tekstowi temu filmowi uznawała, że tutaj mamy do czynienia właśnie z czymś co ze względu na te funkcje, o których powiedzieliśmy jakoś niezwykle wartościowa tlen czy przyda się czy zabiła w sensie psychologicznym czy nie sprzedajemy szczególnej wartości jednak czy o jakiejś książce jako wyłącznie od danej książce rozmawialiśmy do tej pory w naszym podcaście o wielu książkach bardzo ciekawa ale, żeby grał już od kas był poświęcony temu z pytaniem czy to jest także to jest cały podczas gdy jest poświęcony tej książce to jest pewien problem, który myśmy poruszyli przy okazji nie on się w tej książce też pojawia, ale pamiętajmy, że tego rodzaju literatura jest raczej z czymś co konserwuje pewnego rodzaju postać systemu ani czymś co wobec tego systemu spełnia funkcję MR subaru z pewną, czyli wywrotową, czyli taką, która go wywraca niejako do góry nogami przekraczała go to są wszystko takie teksty, które naturalizm czują nazw naszych pozycjach, które właśnie powodują, że my zamiast aktywnie i nie chce powiedzieć twórczo, bo nie lubię tego słowa bardzo było już zarządzanie, więc twórczo dobra twórczo rozwiązujemy realnie ten konflikt np. czy w ogóle uświadamiamy sobie istnienie takich sprzecznych tendencji i pragnień i próbujemy w jaki sposób ktoś z tym do ładu czy konstruktywnie jakoś ten konflikt rozwiązać albo go zostawić w takiej postaci w jakiej on nie jest, ale w sposób świadomy tylko właśnie dostajemy coś na kształt taki baśni, która w ogóle nas kompletnie usypia nie w sensie, że idziemy spać tylko w sensie, że przestajemy być czujni na realną postać świata, w którym żyjemy, więc to są takie baśnie, które powodują, że my zastrzegamy w tych pozycjach no to już nie musimy się mierzyć z tymi realnymi problemami z realnymi pytaniami o niej wiemy role męskie kobiece i t d . tylko mamy ten film, który dostarczała wielkie wzruszenie ekscytacji inwestujemy wszystko właśnie w ta opowieść o mnie, ale właśnie na tym polega urok i funkcja tego typu zjawiskach kulturowych, że w sposób taki bierny możesz przeżyć wręczył list twój konflikt z związane z przynależnością do struktury, które nie jest pełna wewnętrznych sprzeczności zostaje rozwiązany i tutaj też konfliktem jest ciekawa no to jest potrzeba emancypacji potrzeba nam bycie w jaki sposób po potrzeba równości po prostu ich jest zarazem zaprzęgnięto historie o jedno miłości romantycznej rodem z po prostu Niewiem osiemnastego wieku i właśnie takich różnych dniach albo wcześniej na mrozie z różnych rycerskich gestów fantazji i t d . i też podległości być uratowano byciu wyciągano z czegoś i t d. na to jest właśnie być może bardzo interesujące ale, toteż interesujące jest być może ta zamiana, która się dokonuje psychologiczna w tych bohaterach od leżę z kolei tak jak już wspomniałam pewien rodzaj i no tutaj niestety oddawali głos będzie miała rację mówiąc o kulturze terapeutycznej cóż nie będę tego bronić, gdy jest to szeroka kategoria, ale pewien rodzaj zranień psychicznych i wczesnych opuszczeni i doświadczeń bohatera powodują, że właśnie jego Znicz i taka rola wpisujące się pierwotnie jakiś stereotyp już męskości odchodzących przeszłość zostaje zakwestionowana, ponieważ Otóż wyłania się jego natura natura wrażliwa natura emocjonalna natura właściwie bardziej potrzebujące w pewnym sensie tej partnerki do bycia rozumianym do zrealizowania w pełni swojego potencjału niż aniżeli, gdyby on był bez tego doświadczenia innym to też jest ciekawe, bo to jest właśnie gra na takich bardzo wielu elementach z 1 strony takie dosyć czwartej w rzeczywistości społecznej z drugiej strony ma z całym tym obszarze emocjonalnym, który jest tą jakoś w sposób trwały Nord zawiły wplecione, czyli że na ten cel głównie nas wiąże jak Balbo jakoś powoduje, że prawdopodobnie angażujesz to opowieść jest właśnie rodzaj emocji jakich one dostarczają zarazem jesteśmy ich absolutnymi konsumentami może to jest też ciekawe, kiedy mówisz, że w taki bierny sposób to od piżamy, że właśnie w Czechach kojarzy się coś takiego siedzeniem i pochłanianie bezmyślnym w takim sensie, że właśnie, jakby to nie wymaga od nas jakiegokolwiek rodzaju aktywności przepracowania w świadomości i Ewę Mes tylko jest ono formą takiej biernej recepcji, czyli właśnie tego co jest kwintesencją współczesności, ale w tym wymiarze co znaczy tego, że coś konsumujemy tutaj w tym przypadku konsumujemy emocje i dlatego, jakby w obiegu popularnym stało się to takie nie no nie wiem no właśnie tam takie nic no może lekceważących kategorii którymi się posługiwano się już pornografia dla mamy i t d. czyli jakby połączenie takich 2 też pozornie sprzecznych albo jako sprzecznych ze sobą na figur no cóż nie wiem czy w związku z tym, że tak bardzo intensywnie zajmowaliśmy się w tym odcinku naszych wewnętrznych konfliktów gejem to chcielibyśmy np. zachęcić wewnętrznym zewnętrznym gra zachęcić państwa do obejrzenia albo przeczytania na tego tekstu jak brat przeżył faktycznie warto się z tym zapoznać, bo w ogóle warto się zapoznawać z takimi tekstami, które się staje jakoś niezwykłą sensację inni stają się niebywale popularny niezależnie od tego on co myślimy o ich jakości, ponieważ one rzeczywiście coś głębokiego odzwierciedlają dzisiejszym świecie coś mówią o pragnieniach fantazjach współczesnych ludzi, więc samo w sobie to jest interesujące zetknięcie się z czymś co stało się tak nieprawdopodobną sensacją stało się tak nieprawdopodobnym bestsellerem co do walorów artystycznych nie jest jednak dobrze rzeczywiście to jest dostałem to co kto to jest konwencjonalne romansidło takie w stylu hard rekina po prostu napisana tak zupełnie bez polotu, ale inni no jak wtedy rzeczywiście ma moc, ale hard korowy romans można, by już przed hard korowy romansowy i luz absolutnie książka inna Ewy i luz po polsku wydana, dlaczego miłość rani to jest takie naprawdę już potężne studiom relacji pomiędzy kapitalizmem, a miłością i tego wszystkiego co ostatnio więcej 100 latach kapitalizmu z miłością i w ogóle z naszymi emocjami zrobił, więc bardzo rekomendujemy tak bardzo dziękujemy dziękujemy parcelach i to słyszenia i Bartosz Dąbrowski wydawał ta audycja przypominam, że mamy też mail nasze wewnętrzne konflikty małpa TOK TOK FM nasze wewnętrzne konflikty małpa kropkę w chciał tylko tak kropkę FM Jacyna dała usłyszenia podcast psychoterapeutyczno filozoficzny centrum ma tu docenta w naszej aplikacji mobilnych to kolejny odcinek w środę po dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA