REKLAMA

Prezes Zarządu Budimex SA: "W Polsce wszystkie ryzyka są po stronie wykonawców"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-04-18 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
lub 2 w pewnych ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazynu EKG Maciej Głogowski dziś dobra dziś naszym gościem jest pan Dariusz Blocher prezes Budimeksu i wiceprzewodniczący rady polskiego związku pracodawców budownictwa dzień dobry panie prezesie ile państwo budujecie w inny tak cały czas nawet dziwiono się trochę udało a kto nie bujać usłyszałam, że kłopoty mamy na drogach wykonawcy nie chcą wracać nie chcą wracać też ma problemy finansowe część Rozwiń » z nich zrezygnowało z kontraktów tak jak np. koncern Astaldi na budowie drogi kolejowej między Lublinem, a Warszawą, gdzie kontrakt został powtórzony przetarg został powtórzony na e-myto kończymy 1 odcinek, a drugi firma konkurencyjna najazd to jest panie prezesie, że 1 wykonawcy z Włoch nie opłaca się drugim serwisie opłaca go narazić się nikomu nie opłaca, bo jak, po czym dane co pan to zwierzę głosu to to duże firmy budowlane tracą oczywiście jedne sobie radzą trochę lepiej inne sobie radzą trochę gorzej to jest pewnie powód, dlaczego różne jest rentowność Budimex 150 lat mamy swoich ludzi maszyny, ale kazał musi się zgadzać ktoś za 5350 lat, jeżeli poniżej kosztów to budować się nie da tak, ale to w budownictwie także na tym jeszcze kilkadziesiąt kontaktów, które realizujemy zawsze jakaś część wynosi nie uda zarobić jest taka część natury zrobimy uważa, że ten bilans był dodatni i u nas ze względu na skalę ze względu na własne zasoby na zrozumienie rynku działalności sobie radzimy lepiej tak mieliśmy swój pomysł, ale ci, którzy nie wracają na kontrakcie albo chcą z nich zrezygnować mają swoje bardzo konkretne powody ani wyzwala nasze, jeżeli ceny rosną w sposób znacznie szybszy niż mogliśmy przewidzieć rosły, zwłaszcza tych kontaktów, które były zawarte w latach 21520152016 tak samo jesteśmy tym dotknięci, ale wiele rzeczy z nich dobre firmy mogą zoptymalizować ich strata Budimeksu na tych kontraktach jest dużo mniejsza niż najprawdopodobniej na szkodę włoskich koncernów dlatego wy możecie kontynuować lądowanie to, że możemy, bo my też zaciskamy zęby i kontynuujemy kontrakty nawet ze stratą, bo my żyjemy na tym rynku tak to ja obiecam, że to zrobię musimy to zrobić powinni podpisać kontraktu, bo wtedy mamy wolny wybór, ale już podpisane to zejście jest ostatecznością, ale niektóre firmy są przymuszony do tego sytuacja firm taką realną czy finansową i nie są tak bardzo związany z polskim rynkiem podejmują decyzje, jakie tu o to gdzie indziej dlatego tak ważnych dla naszych słuchaczy zamawiający wybierali dobrych wykonawców no tak, ale się mówiąc nasz film Jana łaskiego zarażonych zasuwamy, ale mówi teraz nasi słuchacze dniu użytkownicy infrastruktury, która jest zbudowana jak rozumiem, że muszą liczyć się po prostu z opóźnieniami realizacji tych kontraktów nowo nie da się wejść po kimś się i natychmiast strach przejść do roboty jeszcze skończyć w terminie no to jest niemożliwe doświadczenia, które mieliśmy na przełomie roku 20112012 z tzw. powtórkami przetargu, bo to już raz przeżyliśmy i teraz na kolejny pokazuje, że przede wszystkim koszty będą pieszo procent droższe niż oryginalne no i czas w zależności od sytuacji to będzie od roku do 1 , 5 roku to są środki unijne trzeba przeprowadzić przetarg publiczny zrobić inwentaryzację rozliczyć się po rozliczać podwykonawców, którym nie zapłaciły takie firmy jest duży problem dla wszystkich dlatego ja się trochę dziwię, że nie podejmujemy jednak tej decyzji nie odpowiadamy na apel branży, która mówi spróbujmy jednak podejść do rozliczenia kontraktów zawartych w 2015 i Andrzej próbuje się teraz jestem tak został obrażony czas na rząd jest ciężko powiedzieć, bo ciężko znaleźć osoby, która ma podjąć decyzję, bo one z rozmyte między wieloma ministerstwami ja uważam, że odpowiedzi bardziej łatwiej powiedzieć rząd na nasze apele jako branży budowlanej czy zwaloryzowania kontraktów już zawartych o ten wskaźnik, który został ustalony dla nowych kontraktów, bo to się udało zmienić jest pozytywna rzecz dla nowych kontraktów to jest chwila po to jest taki wskaźnik, który waloryzuje kontrakty o nie więcej niż 50 % kosztów i z limitem 5 % dziś o łącznym do nich tydzień może być więcej 5 % nie jest idealne rozwiązanie, ale jakiś wyjazd pozwala go lepiej planować sprzedaż ma dochód ten był tylko bym dobrze zrozumiał uczyli, gdyby dzisiaj ktoś się odpowiedzialne za sprawy infrastruktury w kraju Iza wydatkowanie publicznych pieniędzy podjął decyzję, że kontrakty zawarte między 2015 ma 16 rokiem dzisiaj na portfelu zwaloryzowana o 5 % to wszyscy wrócili na budowę i nawet od 5 proc, gdybyśmy zastosowali tę metodę, którą da ministerstwo infrastruktury wprowadziło dla nowo zawieranych kontraktów lubią przyłożyć do tych, które zrobiliśmy to wartość kontraktów z 55 miliardów dopłata na drogach wynosiłaby około miliard 600  000 000 zł rozłożono na 4 lata, a w kolejach około miliard złotych rozłożone też na 4 lat chodzi łącznie 2 miliardy za miliardy 600 ja uważam, że od uznania za nie wystarczą one na pokrycie kosztów związanych z wyższymi kosztami materiałów, a przede wszystkim pracy nie, ale pozwolono przetrwać, czyli rozłożymy, ale i teraz wam Budimex nie uważam, że wszystkim oczywiście będą firmy, które nie wiem zupełnie źle wyceniły kontrakt albo nie miały za sobą no i to im nie pomoże dlatego ją dobrze, jeżeli rząd chce mieć pewność, że my te kontakty skończymy umówmy się, że dopłaty z na zakończenie kontraktu czy lepiej zrób, a później ci dopłacimy, ale czy po kryzysie sytuacja na imprezy świadczy to, o czym teraz rozmawiamy też 2 miliardy łącznie w 4 lat tą po to, by móc realizować kontrakty o wartości 50 miliardów ton to są dzisiaj w portfelach firm to to są ona pieniądze, które rozwiązałby kłopoty, o których w Polsce nasi słuchacze mogą służyć właśnie przy okazji włoskich wykonawców, którzy nie mogą chodzić na drogę nie wszystkich problemów to nie rozwiąże, bo z tego co ja wyczuwam miliardach euro to sam włoskiej firmy chcą 56 % dopłaty do kontraktu jak nie mówią o takich specyficznych sytuacjach to pozwoli, bo po pierwsze, uspokoić sytuację nie zwalniać pracowników reinwestować maszyny urządzenia, bo my przecież ignorować i kończymy perspektywy teraz tak mamy jeszcze do wykorzystania prawie 3050 % środków i na kolei w drogach to czy ktoś to musi zrobić i mamy wielką inwestycję, która nazywa się cpk między 5070 miliardów złotych też ktoś to musi zrobić teraz, jeżeli nie będzie w firmie będzie podwykonawcą nie będzie pracowników, gdyż pytam o to kto będzie to robił no dobrze, kto jest władny, by ostatecznie jednak podjęcia decyzji, ale dopłacić, a ja rozumiem, że pan mówi ze swojej perspektywy z perspektywy branży o potrzebach finansowych ktoś, kto rozmawia po drugiej stronie morza, ale nie musi przyjmować tych argumentów nie w pełni musi się zgadzać może dysponować nimi wyliczeniami może uznać że, choć mniejszą kwotę ale kto jest władny, by podnieść odezwie się, że one o tym rozmawiamy i negocjujemy z naszym zamawiającym czy z ministerstwem infrastruktury już od jakiegoś czasu i rozwiązano problem na przyszłość to jest duże, że podzielą one naruszone będzie on zaś trwać będą zawierane teraz to one będą miały możliwość taką waloryzację, która jest dzisiaj za pomocą węża złapano prowadzić będą rozdawać podziała 2 strony my zawsze o tym, mówiliśmy no i decyzja tak naprawdę biznesowe w tym ministerstwie, ale pojawia się wiele i że chodzi o waloryzacji obecnych kontraktów, ale pojawia się wiele takich pytań co na to Unia Europejska czy stracimy pieniądze czy nie czy jest to pomoc publiczna czy nie moim zdaniem każdy z tych tematów można rozwiązać trzeba poszukać tych pieniędzy one nie zawsze muszą iść z budżetu państwa, bo mogą być kwalifikowalne środkami, czyli w części pokrywanie przez Unię Europejską mało z tego tegoż połowa z tego wróci do skarbu państwa w postaci VAT-u POŚ podatków pośrednich opłat na ubezpieczenie społeczne tak dalej tak dalej, czyli te pieniądze to nie jest pieniądz tylko Włosi wydany w krótkiej perspektywie pewnie tak, a ja bardziej patrzy zróbmy coś jednak, żeby firmy, które dzisiaj raportują stratega popatrzmy na spółki giełdowe wszystkie pokazują straty oraz Fraziera Budowo 00, ale to nie jest obrażać, bo my musimy reinwestować maszyny, bo tak się stało 8 lat temu i płaciliśmy za to dużą cenę niż robił dokładnie to samo niewiele wniosków wyciągają z historii to znaczy tego nie robić, robiąc to samo nie kupujecie nowych maszyn czy nie będziecie budować z tej masy, która przyszła w przyszłości pozwoli nam oraz ryzyk między zamawiającymi wykonawcami w kontraktach dzisiejszy jest skrajnie niekorzystne dla wykonawców, czyli wszystkie zgasł, bo naszej stronie realną pomoc inaczej, ale tak jest na świecie, że te ryzyka są rozkładane sprawiedliwie, jeżeli ktoś robi projekt inwestor jest odpowiedzialny za projekt nie może napisać w warunkach przetargowych, że wykonawca bierze za niego odpowiedzialność, bo to on zrobił ten projekt np. albo, jeżeli inwestor mówi, że ma dostęp do gruntu to oni za to odpowiedzialny ani pisze w przetargu, że odpowiedzialność za to bierzemy wykonawcę drugiego człowieka w tak, ale to znaczy kto ma to robić, jeżeli jest na rynku, ale dla dużych polskich firm, które mają 8000 pracowników ja mogę czekać miesiąc 234, a później zacznie sobie zadawać pytania ceną z tym zrobić to łatwo się tak mówi natomiast to chyba też o to chodzi my chcemy na co dzień, ale też z Jarotą ktoś może potem powiedzieć na widziałeś ryzyko na siebie wiedziała co podpisujesz toalety tak samo mówię do zamawiającego, ale wiedziały komu dajesz działasz na jakich warunkach to daje też chyba bierze za to też odpowiedzialność zamawiający był w stanie przewidzieć tak duży wzrost cen np. asfaltu nie tak 80 % wobec podzielmy się tym hasłem ich wrażliwości wdrożą 80 %, jakie wsparcie w mit o zwrot VAT nie w stosunku do 2 tysiące do stycznia 20160 teraz się troszeczkę ustabilizowały no bo widzimy, że wiele firm nie realizuje przetargów pod dynamika produkcji budowlano-montażowej w pierwszych 2 miesiącach tego roku jest dodatnia, ale 2 × mniejsza niż w zeszłym roku, czyli już to widzimy tak IT, a w ogóle nie liczymy kosztów społecznych tego, że kierowcy nie mogą jeździć tymi drogami albo nie będą mogli jeździć na czas emisja co 2 i t d . tak dalej czy ja mogę zasypać danymi takimi czy innymi, dlaczego warto to zrobić, ale rozmawiać z rządem tak dać rządom nagranie rozmowy z rządem w domach rozmawiamy na poziomie ministerstwa infrastruktury i tam jest zrozumienie dla naszego problemu tylko cały czas słyszymy, że tego się nie da zrobić, bo regulacje prawne, bo ryzyko utraty środków unijnych tak dalej media mówi Noto spróbujmy oto powalczyć tak przygotujmy jakiegoś petycję do Unii Europejskiej prasa też odpowiedzialna firmy to wesprą myślę, że te firmy, które mają jakiś akcjonariuszy z zagranicy też postarają się o to, żeby te kraje to wsparły go i zróbmy coś z tym, bo tak trochę patrzymy na sytuację, że może złamać rozwiążą się sama nie rozważają już to źle, ale to ministerstwo odpowiada, że w końcu dać jakąś odpowiedź, kiedy cały czas rozmawiamy rozmawiamy z nożem czas ucieka tak to jest problem no tak nam też powoli w panie prezesie to na koniec c w, spotykając się w minionym roku bardzo często rozmawialiśmy o rynku pracy i kłopotach ze znalezieniem pracowników jest rok 2019 połowa kwietnia czy problemy związane z pracownikami na budowie to są te same problemy, z którymi mieliście się w minionym roku 2 lata temu i czy strategicznie nic się nie zmieniło natomiast samej branży czy jest niedobór pracowników mamy bardzo niskie bezrobocie w konsekwencji ich nie ma pracowników na rynku i szkolnictwo zawodowe na ty nie pomaga natomiast chwilowo w budownictwie trochę lepiej, ale czy nie cierpimy na taki niedobór pracowników jak kiedyś dalej potrzebujemy, ale jest lepiej, ale głównie, dlatego że dynamika produkcji budowlano-montażowej zmniejszyła ją realizuje się, więc mniejsza niż wiele firm po prostu przestał realizować kontrakty albo tak bardzo spowolniło, że podwykonawcy szukają pracy my mieliśmy ten okres zimowy, więc ciężko się podjąć decyzje w drugiej połowie roku będzie łatwiej określić w pana Dariusz Blocher prezes zarządu Budimeksu i wiceprzewodniczący rady polskiego związku pracodawców budownictwa był gościem magazynu EKG bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo do widzenia informacje w radiu TOK FM po informacjach druga część naszej audycji będziemy sprawdzać, kto zarabia 5000 zł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA