REKLAMA

Polskie drogi jednymi z najniebezpieczniejszych w Europie

Data emisji:
2019-04-19 11:00
Audycja:
Przedpołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
42:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

nam się państwo ponownie Przemysław Iwańczyk jest 115 ty znasz przedpołudniowy program Radia TOK FM psują się ciepło mamy świąteczny nastrój i trochę wolnego czasu co skłania nas, abyśmy wyciągali ze swoich pomieszczeń motorowery rowery, a także motocykle nikt też o kierujących jednośladami na europejskich polskich drogach rozmowy w trosce o bandy z panią Iloną Butler z Instytutu transportu samochodowego dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry pan, a także z Rozwiń » Krzysztofem Woźniakiem Radia TOK FM autorem audycji skołowani dzień dobry dzień dobry drodzy państwo tak to jest goście, wpadając do studia bardzo często potrafią wywrócić scenariuszy audycji do góry nogami i tak się również stały dziś, a mianowicie wywiązała się między nami dyskusja o topową środowego wypadku, do którego doszło na ulicach w Polsce na krakowskim Przedmieściu nastolatek poruszający się elektryczną hulajnogą wjechał w turystkę z Czech dali się tak doszło do kraksy, ale tonie nastolatek został ukarany tylko turystka została ukarana zgadza się już sprawa ta wzbudziła wiele wątpliwości, a ponieważ są rozpalane potrzebne media społecznościowe to nic nie użytkowników to to wyjaśnimy, dlaczego to turystka dostała mandat danie to nastolatek, który po chodniku będziemy to trzeba było zapytać policji transport publiczny portal transport publiczny, o ile dobrze pamiętam opisywał tamtą sprawę i zapytał policję jak to zaraz wyglądała sytuacja, dlaczego to właśnie ta pani dostała mandat, a nie nastolatek, który jechał na hulajnodze i okazało się że, że pierwszy na chodniku musi zachowywać się zawsze szczególną ostrożność i jej nie zachował jej w tym samym spowodował do zagrożenia w ruchu drogowym, więc należał się mandat w wysokości 50 zł netto mogą być połączenia, bo to wykroczenie, ale dostała możemy zwołać nowe państwa no to jest bardzo trudna odpowiedzieć dlatego jest Grzegorz lato czy to znaczy generalnie zależy, jaka wyziera na razie to się z licem do sieradzkiej takiej kategorii indywidualne środki transportu, który się zaczynają pojawiać na naszym zdrowiu bądź też nie mówi Dytko hulajnogach elektrycznych czy różanych rządowa zastrzegła je w ruinie i narty na rolkach stron dalej także tu jest właściwie inwencja ludzka jest przeogromna problem polega niestety na tym, że do tej z 23 przykład jak żyć nie nadąży z 2 czy przepisy nie nadążają za życie mi trochę zniżkowe, dlatego że problem tych hulajnogę pojawił się wcześniej na skrajnie zachodnim było wiadomo żony dojdą do nas kiedyś byli chyba do tej pory, jeżeli dobrze pamięta my nie mamy uregulowanej nie mamy na sesji to już po parę lat temu próbowano wprowadzić do przepisów coś takiego jak urządzenia transportu osobistego tak dokładnie to chciano nazwać niestety ministerstwo do tej pory zastanawia się z różnych takich źródeł, które chodzą i to w internecie czy też bez dna na portalach społecznościowych podobno na przełomie maja i czerwca ma zostać opublikowany jakiś projekt do konsultacji zmiany ustawy prawo ruchu drogowym, który wprowadził właśnie te urządzenia transportu osobistego problem polega na tym że, dopóki ktoś nie pojawi to musimy jakoś egzystować w obecnej sytuacji i teraz dobre pytanie zadała je, z czym obecnie istniejących przepisach hulajnogi mogą być też można ich, w jakich definicjach i umieścić, jeżeli to jest hulajnoga, którą klasycznie odpycha nogą i tylko nogą czy też może być ewentualnie jakoś wspomagana przez silnik elektryczny, ale nie można nią jeździć tylko przez napędy elektryczne, czyli ten silnik jest wystarczający, żeby się pojechać po prostu o to co możemy to gdzie się zawrzeć w definicję pierwszego, jeżeli już możemy jechać tylko przez silnik elektryczny, którą są oczywiście daje możliwość jazdy tam do jej jakiś prędkości i ma moc silnika bodajże do 4 kW no to wtedy to jest moim zdaniem motorowych na jej w związku z tym, że tematem naszego spotkania jest rosnąca liczba wypadków z udziałem jednośladów to tematy plenum poruszyła mnie bez kozery, ale przeszły już do raportu Instytutu transportu samochodowego za rok 20182186 rowerzystów ginie na w Polsce i brak już teraz abstrahując od tego w jakich miejscach i testy 30 % więcej niż rok wcześniej z czego to wynika no to będzie dobre pytanie znowu, dlatego że najczęściej my tylko rejestrujemy wzrost albo spadki osób natomiast w ogóle nie mamy żadnych badań, które by nie stwierdziły, dlaczego tak się dzieje, bo jeżeli chodzi o rowerzystów tak patrząc na nadane z ostatnich wobec 10 lat to przez ileś tam lat ostatnio mieliśmy go jednak pewien sukcesywny spadek liczby zabitych i tu nagle w tym roku mamy 60 kilka osób nagle w ciągu 1 roku w Rosji i ich tak naprawdę nie bardzo wiadomo te pierwsze nasze analizy, które były robione przy okazji programu sejfy były minister Europejski wskazywały czy też sugerowały, że powinniśmy się zainteresować grupą tych starszych użytkowników rowerów, bo okazało się, że największy wzrost osób zabitych to było w tej grupie 6065, ale to się tendencja w ogóle jest tendencja Europejska to jest prawda i w ogóle na drogach, jeżeli chodzi o śmierć, że dana grupa staje się coraz bardziej narażone na wypasie i rowerach czy to, aby nie wynikały z rosnącej liczby rowerzystów mogą potrwać bardzo ważna uwaga rower stał się elementem transportu publicznego poprzez te sieci, gdzie można wypożyczać rowery coraz więcej osób decyduje się na taki środek transportu druga rzecz, że to nie jest sprawiedliwość nie dlatego żeby, żeby ludzie ginęli na konieczność jazdy, ale też może wzrosnąć mówi nasz test czeka nie wynika z masy wynika tylko, że rozmawiając o czymś takim jak jest bezpieczeństwo w ruchu drogowym to musimy takie rzeczy przewidywać i wiemy, że tych rowerzystów będzie więcej, bo ich z roku na rok rośnie to w zależności ta liczba rośnie w zależności od tego jak spojrzymy na różne procenty przemieszczanie się w różnych miastach to jest mniej więcej tam od 2 do nawet już blisko 67 % po drodze w podróży w miastach, więc wiemy, że nas dba również do garażu my zachęcamy ludzi w tej chwili, żeby Zeiss już nie przesiadać na rowery pożyczyli np. samochody jako środek transportu w miastach no po prostu nie stać się korkują, ale nie wolno ich, tak więc z 1 z nich, że ta jest dla zdrowia jest z 1 strony zachęcamy i wiemy, że będzie ta liczba rosnąć rowerzystów z drugiej strony no musimy przyśpieszyć pewne działania, które sprawią, że nie będzie wzrastać liczba zabitych zabitych, bo liczba wypadków pewnie i tak będzie wzrastać na to możemy my patrzymy też wzrosła o zarzutach mówi tak, ale tandetne, ale chodzi o to, żeby tych ofiar śmiertelnych było jak najmniej, ale jest jeszcze powody, dla których tych rowerzystów może mieć więcej być może państwo i nasi słuchacze, uznając za niższe, ale w popularności takiego sportu jak Kolarstwo amatorskie zacięciem zawodowym rośnie wraz z 2 przybyło nam to w masie do szczególnej, zważywszy na liczby zawodów rozgrywanych w Polsce triathlonistów, którzy wsiadają na rowery i oni raczej ślubują jak największe prędkości największe czasy oni próbują gdzieś się poruszać się na pewno nie są to ścieżki rowerowe wybierają ulice, które pozwalają im rozwinąć prędkość, dzięki której na zawodach osiągnęli największy czas, dlaczego mówię po być może jest to zjawisko marginalne jeśli jednak wejdziemy na portale, które traktują triathlonie to tam aż roi się od przypadków, gdzie ludzie opisują swoje kraksy wypadki nie mieliśmy bardzo niedawno przykład artysty perkusisty bardzo znanego Grzegorza grzyba, który właśnie podczas treningu rowerowego zostało najechane przez samochód na jezdni i zginął, bo nic, bo jakoś we wrześniu czy w październiku 2013 roku ZUS no tak tylko, że dalej przepisy odnośnie rowerzystów czy też ruchu rowerowego i i tego właśnie to jest egzystencji z innymi uczestnikami ruchu drogowego na to działają niezależnie od tego czy ktoś trenuje sobie na drodze czy jedzie n p . do pracy tylko na tym się, że to co pan mówi w tej chwili to jest dobry sygnał na następne lata, że rzetelne to zjawisko może zaistnieć również w wypadkach drogowych na razie ten rok, o którym mówimy to przede wszystkim osoby starsze, które jeździły na rowerach, które niestety zginęły, wędrując na rowerach to jest ten problem, który w, którym stoi przed nami, dlatego że populacja się starzeje staramy się, żeby jednak osoby starsze jedno pozostały sprawne jak najdłużej rower jest doskonałym środkiem transportu czasem nawet mówimy, że lepiej, żeby zrezygnować z jazdy samochodem, bo może to być niebezpieczne no i okazuje się, że jak gdyby, ale nieświadomie wpycha my te osoby w jakiś inny w sytuacji zagrożenia, więc trzeba będzie zatem kontrolować tę drużynę młodszą, jeżeli jest tak jak pan mówi się tu rośnie popularność różnych form pojedziemy rywalizacji innych życia roweru natomiast ewidentnie jest w tej chwili jest rozwiązanie problemu osób starszych i przystosowania infrastruktury, a ten przy czym jeśli doszłoby do przepisów VAT do tej grupy sprzedaż stwierdzić, gdzie te wypadki najczęściej mają miejsce czy są to drogi, a prowincjonalne wcale nie mógł nie chce, żeby trochę wydźwięk pejoratywny 3 czy raczej są to duże aglomeracje jest to miasto zdecydowanie aglomerację generalnie, bo tam jest oczywiście większy ruch i więcej tych konfliktów między samochodami osoby wymienia rowerami natomiast rower poza obszarami zabudowanymi jest oczywiście używane wieki systemem jako środek transportu, ale myślę, że to zostało już troszeczkę wypchnięte przez samochody przez morze nawet motocykle tanie rowery one są jeszcze oczywiście latamy rzadziej natomiast zdecydowanie są problemy obszarów miejskich terminali i jak gdyby zadanie dla władz poszczególnych miast to w ogóle jest także w wypadkach drogowych w samych wypadków drogowych jest więcej w miastach tylko, że poza miastami ze względu na prędkość te wypadki są bardziej niebezpieczne są bardziej śmiercią gen więcej o ciężkiej są tak więcej osób, które nas w przeliczeniu na liczbę wypadków ginie niż w miastach to jest prędkość dwu prędkości z główną przyczyną wypadków śmiertelnych Taylor tych, gdzie ktoś ginie inną drogą siódmy teraz byście państwo zwracam się do gości zastanowili się a w jaki sposób ta tendencja będzie postępować i co na to wskazuje mówiliśmy o tym, że był rowerek środek transportu zdobywa coraz większą popularność, ale też po informacje, na które zawsze zaprasza chciałbym, żebyśmy mówili o tym gdzie najczęściej dochodzi do wypadku, z czym są to ścieżki rowerowe czy baby są to bezpieczne miejsce dla rowerzystów czy też po prostu drogi po, których poruszają się także pojazdy mechaniczne Trafika wracamy też informacje o jedno 122 przed północą żądania TOK FM pani Ilona Buttler z Instytutu transportu samochodowego dzień dobry dzień dobry Krzysztof Woźniak w TOK FM autor audycji skołowani dzień dobry dzień dobry rozmawiamy o wypadkach z udziałem rowerzystów o ofiarach, których przybyło 30 % wypadków także przybyło trzeba się wyróżnić w ilu przypadkach to rowerzyści byli sprawcami w wielu przypadkach byli oni ofiarami tych wypadków strasznie trudno wyrazić uznanie, że ich wodowania i rentach z bardzo trudno, dlatego że po pierwsze, goście cały czas bazujemy tylko na policyjnych statystykach i to właśnie policja przesądza w swoich statystykach, kto był winny, kto nie, nadając poszczególnym użytkownikom miano sprawców, a druga rzecz, którą chcę bardzo mocno podkreślić wszystkie badania łącznie z Europie wskazują, że wypadki z udziałem rowerzystów są wyjątkowo niedoszacowana w grudniu rozmawialiśmy np. na tematy, w których miejscach dochodzi do tych wypadków, o ile jest to wypadek z udziałem np. samochodu to jest on rejestrowany i częstszy ten wypadek w tym większe szanse, że trafi do statystyk, ale np. to, o czym mówiliśmy w przerwie wypadki na ścieżkach rowerowych np. między 2 rowerzystami, który się też zderzają już im rzadziej trafiają do statystyk, czyli ten nasz obraz tym podziemnym statystycznie jest bardzo zadłużony w tej chwili jak tylko dodam 1 kwestię co do tego co o tym, rozmawialiśmy na początku poprzedniego wejścia naszego, a propos tego zdarzenia sprzed wczoraj pomiędzy użytkownikiem, a hulajnogi i pierwszej, że jeżeli policja uznała, że hulajnoga to pierwsza tak zrobili podał zdarzenie nie zostanie odnotowane w bazie wypadków drogowych tak, ponieważ nie było pojazdu, więc żaden z bardzo ciekawe Jezus jest wiele takich białych plam powiedziałabym w tej chwili w wypadkach nic znowu te nasze statystyki nie dałem nadążają z literą szacują państwo o tym, magistrowi 1 rzecz, żeby szybko powiem, że też patrzeć w ten raport za 2018 rok po to, większość wypadków powodują inni uczestnicy ruchu drogowego niż rowerzyści oczywiście z tą grupą rowerzystów Winter Pol pot po podzielimy, więc wyrównane zawsze jest tańszy niż każdy człowiek uczestnik wypadku może coś zrobić ze swojej strony prawda albo zachować większą ostrożność albo ja się z Garbine jest bezpieczeństwo zachować ITG, a więc, ale tych spra w rzeczywiście, ponieważ najczęściej mamy wypadki na skrzyżowaniach przy przejściach np. ścieżek rowerowych przez swoje zachowanie przejazdy oraz, ale też również, kiedy rowerzyści przejeżdżają na przejściach dla pieszych prawe i wpadają w polu pod samochód i inne no to myślę, że w takich sytuacjach ewidentnie najczęściej obciążani są kierowcy samochodów osobowych Giodo zaś kwestie Noto teraz odbudować tylko tak jak mówię, że faktycznie je w w naszym raportowanie z PET ty się skupiamy na nas sprawcach, bo jak przeglądam np. raporty z Wielkiej Brytanii czy Francji tam mało co jest na temat sprawców wypadków tam są bardzo dobrze opisane okoliczności tych zdarzeń oczywiście jest, który z uczestnik, z którym miał to zdarzenie ten wypadek, ale jednak nie ma nic na temat sprawstwa odwołała się do przypadków obydwu krajów zachodnich poprosił bym teraz państwo byśmy rzucili tę statystykę z Polski na nas na tle Europejskiej właśnie dzięki intuicyjnie domyślam się, że tych wypadków z udziałem rowerzystów jest mniej relatywnie niewielkiej liczby ludności potrzeba by jakąś skalę przyjąć, a jeśli tak jest to pytanie, dlaczego co wynika to z większej atencji, jaką uczestnicy ruchu drogowego traktują rowerzystów, traktując ich jako grupą uprzywilejowaną czy też ta kultura jest zupełnie inaczej Nosal istnieje szereg różnych porównań międzynarodowych najczęściej taki wskaźnik, którym używamy też liczba osób ofiary śmiertelnych na 1  000 000 mieszkańców i jeżeli chodzi o rowery to niestety nie odróżniamy się o tych w ogóle Polski to znaczy jesteśmy w wśród krajów z najgorszych w Europie, jeżeli chodzi o zagrożenie rowerzystów lub, jeżeli patrzę tutaj chcą za nami na tej scenie Rumunia PL Holandia, która ma dość wysokiej marży nie wynika to ze skali jest co wynika ze skali to wynika z sali zrobiło wierzono, że latem na rowery wszystko prawda, ale myślę sobie, że przykład Holandii znamy już od wielu lat i wiemy, że jeżeli będziemy zwiększać rozpowszechnienie rowerów w systemie transportowym to możemy się czy z pewnymi sytuacjami konfliktowymi i co roku wyciągnąć wniosek z tych doświadczeń szkoleń reklamy generalnie idziemy tą samą ścieżką to znaczy podejrzewamy, że zapytał pana przyszłość myślę, że będzie rosnąć użyć jeszcze rowerów będzie coraz większe użycie rowerów elektrycznych, zwłaszcza dla osób starszych w tej chwili są one omawiane, ale być może pojawią się również rowery trójkołowe, dlatego że np. osoby starsze nie będą miały trudności z zachowaniem równowagi, więc czym taka forma rowerów też się tak nie pojawi nosili i zaczną się problemy to znaczy ja przypomnę może tak ostatnio byliśmy chyba pojawia się informacja, że w przypadku samochodów elektrycznych nagle Unia Europejska rozważa możliwość wprowadzenia dźwięku wszystkie sygnały, żeby ostrzec innych użytkowników, że się zbliża jakiś pojazd przy rowerach jest to samo prawdę to znaczy elektrycznych, ale też nie są słyszalne, a tym co wiem, że przy samochodach jest dość regularnie w ich no to właśnie chodzi o te elektryczne samochody i tak to jest kwestia próbuje coś tam zrobić, ale pamiętajmy o tym, że jednak ludzie też mają mu ułomności słuchu pewnego rodzaju, więc będą oni będą mieli coraz większym stopniu, więc nową znając życie wkrótce zacznie nam to przeszkadza jako taki czynnik absorbujący bądź też, wprowadzając zastraszając nas również Hoppera, tak więc ale myślę, że nie będzie głośniejsze niż normalne teraz ruch samochodowy, który jest w Serbii jest jednak kwestia, bo jeżeli tak przeliczamy czy to na 1 000 000 populacji ogólnej kraju warto by było zrobić badania jak ta liczba wypadków z udziałem rowerzystów jest odnośnie właśnie udział ruchu w ogóle rowerowego w poszczególnych krajach bardzo ciekawe jak go boją, że w Amsterdamie ruch rowerzystów jest na poziomie około 50 % jest jest olbrzymi u nas 2 w Warszawie jest to może 56 % tak, czyli 4 potężne zagrożenie rurach w zależności od tego czy to jest są wakacje czy to są to jestem cieplejsze sezon przy czym, czyli 3 zimowe, więc to też warto by było sprawdzić jak to się przekłada, bo faktycznie w Holandii jest dużo wypadków drogowych z rowerzystami, ale ten ruch jest olbrzymi nieporównywalny do naszego wręcz u nas podejrzewam, że jest trochę inaczej przez to, że bardzo mało jest jest stosunkowo mały ruch rowerowy mamy w stosunku do tego sporo tych wypadków drogowych z rowerzystami i przez to, że będzie rosnąć to co mówiliśmy trzeba zrobić pewne działania, które poprawią bezpieczeństwo rowerzystów głównie właśnie tych osób, ale jak widzimy rosnącej grupy niż zdążyli wysiąść lub dobrze byłoby wspomnieć o PIT o przyszłości i obszarów miejskich to znaczy my mamy w tej chwili pewne koncepcje unijny dotyczący zrównoważonego rozwoju mobilności w miastach i zasady no powiedzmy bardzo trywialnie, psując chodzi o to, żeby ograniczyć się motoryzacją indywidualną udostępnić przestrzeń, która się pojawia innym środkom transportu mówi torowe to co my robimy w Polsce to próbujemy oba ogony chwycić to znaczy rozwijamy motoryzacji, dlatego że liczbę samochodów rośnie cały czas w obszarach zabudowanych, a jednocześnie wprowadzamy nowe środki transportu i już nie mówią o rowerach mówiliśmy też indywidualne środki są bowiem, że zwiększa kąt ID w efekcie w efekcie tej przestrzeni nikt nie ma więcej dla tych nowych środków próbujemy wszystkich wcześniej w tej chwili na ścieżkach, które w sezonie myślę sobie już się duszą i jeżeli chodzi o przepustowości danych dochodzi do do wielu konfliktów, jeżeli się pojawiają inne środki niż rowery to zacznie się problem generalnie, więc myślę, że to nie jest tylko taki prosty przesiadanie się również pełna strategiczna wizja dla dla miast jak rozwiązać problem ten podział przestrzeni transportowej w miastach szyby, żeby uniezależnić kraj żeby, żeby być też stary dowód to pamiętajmy, że to wypadki drogowe z udziałem rowerzystów one zawsze będą mniej śmieci ograne niż udziałem niż samochody, bo to jest masa i prędkości inna oczywiście wiem, że na rowerze można się rozpędzić do rozpędzić do RODO do jakichś tam wysokich prędkości, ale z Werony niczym poza kaskiem nie chroni jasne tak tylko, że właśnie dawniejsze można oczywiście mówić głównie w 2 oraz drogowych z udziałem rowerzystów giną sami rowerzyści często jest głównie dla nich niebezpieczne, jeżeli nawet ktoś jedzie i powoduje ten wypadek Moto niestety, ale to śmierć ponosi rowerzysta zapytamy wobec tego pani o podawano przykłady te najbardziej skrajny jeśli chodzi o liczbę wypadków i minus, a te najbezpieczniejsze kraje Skandynawię to pewnie też był mówiliśmy o Holandii 2 to jest kraj, który zalicza się z najbezpieczniejszych per saldo, nawet jeżeli udział rowerzystów w ogólnej liczbie jest dość wysoki, ale Skra jest bardzo bezpieczny w tej chwili placówka, która jest to są przede wszystkim Skandynawia Skandynawia, ale również Hiszpania, gdy jest, któremu Irlandia np. Grecji mają oni akurat rowerów mają mało my, jeżeli chodzi o rowerzystów po latach, bo jeżeli chodzi ogólnie o bezpieczeństwo w ruchu drogowym to nie to jest wielka Brytania Skandynawia, a wtedy Grecy raczej skutery i powiedzmy motocykle niższy niż rowery, więc związku z tym jest ich mniej tutaj natomiast no generalnie w prawdopodobnie korzystnie dla rowerzystów działają w tnt w tych krajach, gdzie jest prąd po prostu dobry poziom bezpieczeństwa, czyli skandynawskie Norwegia dania w Lechii ostatnio Szwajcaria doszlusować do tego grona, czyli to są te kraje, z którymi w Choszcznie są punktem odniesienia dla Polski lat w IKS lat cóż z tego nie wynika to najgorsze jest to, że w żadnym mamy wiedzę z różnych krajów jak poprawiać bezpieczeństwo w ruchu drogowym rowerzystów czy do pieszych czy motocyklistów motorowerzystów, bo podejrzewam, że 90 % zjawisk związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego to z przebadanych i ich i wiadomo co trzeba zrobić, żeby poprawić także zbliżające się intuicyjnie się ze sobą nie wynika z infrastruktury i 1 każda z narządów wszystko prawda tego właśnie mówię o tym, konflikcie przestrzennym, że się tak wyrażę, że w tej chwili mamy przestrzenie dla tworzenia np. w specjalnych tras dla różnych środków transportów, bo proszę zwrócić uwagę, że jakaś część tego tej przestrzeni jest zajęte również przez parkujące samochody, których pozwolę sobie podejść do przykładu pewnego, czyli ta ścieżka, która nie wiem czy jest to wartość nowego wroga były dla rowerów właśnie Niemcy też ścieżka rowerowa czy droga dla rowerów z Wilanowa do do Powsina, na który momentami dochodzi do do sytuacji przypominających namawia do komisu i piesi i rolkarze i Kia planiści i wózkarze ludzie biegający zwózkami to tam wszystko to musimy to były też trudno powiedzieć też budowę węzła jest na ich stan ten rower to jest rozumiemy ten hymn to przyszłość sondaże myślę, że trzeba powiedzieć o różnych rodzajach infrastruktury, która jest przeznaczona dla rowerzystów, a jest tego trochę podstawowy to są drogi dla rowerów, które muszą być oznakowane co takiego ruchu niebieskie kółko z piktogramem rowerzysty to wyrzeczenia się przedzielone są no właśnie Jerzy Miller to to taki to też jest droga dla rowerów z tym, że pokazuje, o której stronie odbywa się ruch po jest droga dla rowerów, o której jest droga dla pieszych w dal, a jeżeli jest to jest właśnie pozioma kreska to wtedy to jest ciąg tzw . ciąg pieszo-rowerowy, na którym rowerzyści piesi mogą chodzić po całej szerokości tego, ale rowerzyści mają obowiązek ustępowania pierwszeństwa czy też miejsca pieszym są jeszcze pasy dla rowerów, które są wydzielone w jezdni na jezdni tuż po prostu ruch to jest po prostu pas ruchu dla rowerów jest na jezdni są kontrapasy są śluzy rowerowe sporo tego jest, więc taka, ale weźmy tych o konfliktach pieszy rowerzysta za chwilę wpuścimy na ścieżki rowerowe prawdopodobnie tych uczestników okazji tak indywidualnych środków transportowych i zaczął się konflikt już w tej chwili są konflikty myślę, że już pan też zaobserwował ustnie, że rzeczywiście ja się pojawi jakiś inny środek transportu film zaraz zaczyna problem w myśl dotykamy następnego problemu bardzo dużego to znaczy tych braków komunikacyjnych mierzy między różnymi grupami użytkowników dróg i nieznajomość prawidłowości ograniczeń w poszczególnych użytkowników różnych środków transportu i w tych naszych badaniach, o których wspomnieliśmy na początku inny przykład, a nawet nieumiejętność przewidywania zachowań różnych grup, zwłaszcza rowerzystów przez kierowców, a wręcz powiedziałabym, że jest bardzo wielu wypadkach kierowcy w ogóle deklarują, że nawet nie zauważyli tego robić wrażenie, iż olbrzymi problem zaś za ogromny problem, który jest w statystykach zachodniej norma specjalną nazwę patrzyła w szatni, ale nie wywiązali się masowe sprowadzanie ciągną się stać teraz adwokatem kierowcy krążą watahy odwoła się do przykładu, który pewnie zdają kierowcy są z Warszawy jadąc ulicą Sobieskiego, skręcając wprawo dolinkę Służewiec to jest sól poprzecznie ustanowiona ścieżka rowerowa nawet droga prawna droga rowerowa, której pędzą rowerzyści jeszcze skręcać wprawo to nie masz szans dla męża z Ełku zauważyć tego rowerzysty przepraszam, że taka dygresja, że to co powiedziałeś jest bardzo niska, że pędzą wtedy widzą na drodze dla rowerów, a że drużyna za bardzo często jak już są na jezdni i to są zawalidrogami, bo już jadą bardzo wolno nie to też takie dziwne stwierdzenie kwestia jest taka, że musimy dostosowywać wiele aspektów infrastruktura, która ma dużo dopowiedzenia, jeżeli chodzi o zapewnieniu widoczności kąt najazdu i t d. i t d. z musimy też edukować w pewien sposób, chociaż jak wiemy edukacja i to też jest przebadane musi być ciągła Jon ma dość marny wpły w na zachowania tak czas dobrze często na informację pani Ilona Buttler pan Krzysztof Woźniak są moimi państwa gośćmi informacje właśnie teraz 15 sekund po jedenasty 37 się osaczony w przedpołudniowym programie Radia TOK FM, że chcemy się glony, bo przez Instytut transportu samochodowego z Krzysztofem Woźniakiem z Radia TOK FM także o tym, rozmawiamy, o czym tu kolorowo rowerach wmieście nie tylko wmieście wypadkach z udziałem rowerzystów o wzrastającej liczby tych wypadków 30 % rok do roku czuje się osaczony, dlaczego u lekkość próbuje zapewnić sobie jak i bezpieczeństwo jakiegoś polisę na to, że będę czuł się bezpiecznie to państwo musi mu musisz musisz być musi pan być ostrożny szczególnie ostrożny w tego typu nieostrożny wtedy, kiedy ustawa tego wymaga tzw. ustawą prawo o ruchu drogowym na ostrożnym zawsze trzeba ja bym tak, że generalnie to jest taki tradycyjny konserwatywny sposób podejścia do strefy bezpieczeństwa, a mianowicie zwalić wszystko na użytkowanie to, że błąd, że oni muszą swoje zapełnić całe bezpieczeństwo ich być ostrożni, bo właściwie i tak co będą sprawcami albo ofiarami natomiast tak naprawdę to co jest rozwijamy w tej chwili w krajach Europy zachodniej czy unijnych to jest jednak przeniesienie tych specjalności na zarząd sól m. in. infrastrukturalne nie tylko również tych co tworzą przepisy tworzą programy edukacyjne i dopiero potem, jeżeli tutaj coś się wszystko zostanie dobrze załatwiony to można ewentualnie wymagać od użytkownika jest tzw. wizja 0, która dotąd pojęcia właśnie przenoszenia odpowiedzialności na odpowiednie instytucje do tego stworzone to zrobiłem coś więcej, że to jest raczej podejście swoisty system natomiast mafię zera presja, gdyby jednak to co do czego my chcemy zbliżyć się w ratach na rok 2050 z rynku Unii, czyli 0 ofiar zabitych w ruch ciężarowy man Lech ludzie pracują chcą mieć ambicje należy ich tylko popierać natomiast dno dla nas pytanie jest takie, dlaczego my nie jesteśmy w stanie wyłączyć się sukcesywnie do tego badani planują takie pytanie, bo każda statystyka, zwłaszcza ta, która jest niezbyt korzystna, a budzi też obawy, że ona stanie się tendencją i teraz pytanie, gdyby określić tę Krzywą wypadków z udziałem rowerzystów to do tej tendencji, która permanentnie wzrasta od lat możemy spodziewać, że za rok 2019 dostaniemy statystykę, która będzie jeszcze bardziej przerażająco nie musi pan powiedzieć, że nie patrzyłam na te dane z ostatnich 10 lat no to bym tam była tendencja spadkowa wśród rowerzystów natomiast znacznie wyższe alimenty na antenę 2018 rok, więc związku z tym na razie byłbym spokojny i ciekawi co się zdarzy w następnym roku, jeżeli się pojawić taka sama tendencja trwa to już jest bardzo silny sygnał ostrzegawczy oraz w innych grupach użytkowników jemu wytykają motocyklach motorowerach mamy ewidentnie stabilną tendencję cały czas z wysoką i wzrostową i to jest problem, który jest może nie jest duży w sensie procentów ogólnej liczbie wypadków, ale który jest omijany tak naprawdę w toalecie, ale tylko do lektury słynną kwestię Doda ma pan poseł na rowerzystów, że w 2017 roku odnotowaliśmy spadki do całkiem spore spadki, ale jeżeli chodzi o wypadki wypadki śmiertelne i właśnie ten 2018 zjedzie z jakich powodów są bardzo ciekawych i tutaj faktycznie potrzebowalibyśmy dogłębnej analizy w tym zakresie nowy wzrostowy 30 % i powróciliśmy do mniej więcej stanu bezpieczeństwa rowerzystów proszę nie poprawi, bo pani ma konta Belka, ale chyba z 2015 roku tak mniej więcej w bardzo możliwe zauważyli jak Manon dziesiąty, więc jej zysk, jeżeli w 2008 mieliśmy 100 % teraz mamy 91, a teraz chyba niewiele żeśmy nadawcy, jeżeli chodzi o tych innych użytkowników to często jest nazywany jednoślady, ale ślad za chwilę przepraszać czemu, bo właśnie nadeszła też do nas wiadomość cytuje dzień dobry jestem kierowcą rowerzystą w Polsce w Danii problem z zauważeniem rowerzystów przez kierowców w Polsce w większości wypadków wynika z tego, że rowerzyści nie mają w Skandynawii bezwzględnego pierwszeństwa kierowcy w Polsce przejeżdżają przez drogi rowerowe w Danii zawsze zatrzymują się, zanim przejadą polecamy wtedy polecą wtedy nie ma żadnego problemu z zauważeniem rowerzystów niestety takie zachowania w Polsce często spotykają się z linczem innych kierowców rowerzysta na przejeździe na zawsze znaczy tak rozumiem, że naszemu słuchaczowi chodzi o marcu 2 w ławce przepraszam, że to, że o przejazdy rowerowe Otóż rowerzyści na przejazdach rowerowych mają pierwszeństwo zawsze i bardzo często mają też, zanim wjadą na przejazd natomiast w wiadomości nie no tak, ale to, kto to mamy 2 właśnie te stare spisania przepisów jak to powinno się odbywać i egzekwowania i tego jak to się w rzeczywistości odbywa, a mało tego jeszcze winnych i to warto przypomnieć w rozporządzeniu o znakach i sygnałach jest zapisane, że kierujący zbliżający się do przejazdów i przejść dla pieszych są zobowiązani zmniejszyć prędkość tak, żeby nie narazić na niebezpieczeństwo rowerzystów zjeżdżających na przejazd czy pieszych chodzących na przejście dla pieszych, więc polecam to robić ja tak robię i przyznam się szczerze, że rzadko, kiedy mam problem i zauważenie rowerzysty i pieszego przed tymi miejsca w odpowiedzi kierowca ciężarówki będą autobusy, a tu wychodzi naprzeciw Unia Europejska teraz, która chce wprowadzić odpowiednie systemy monitorujące, które mają na celu właśnie zmniejszenie tzw. martwego pola przez system monitoringu czy to czujników czekamy z Grecją jest na niechronionych wyznanie chronionych będą wykrywać tych niechronionych uczestników ruchu drogowego pieszych rowerzystów informować, że oni właśnie są w tym miejscu, w którym by nie dostrzegł w lusterkach tych osób n p . albo też przez konstrukcję kabiny tutaj też się zmieni także te kabiny mają być lepiej konstruowane w ten sposób, że będzie tak to taki skład formuła ładnie nazwany bezpośrednie widzenie kierującego, więc pewnie będzie większy obszar, w którym kierowca autobusu czy też ciężarówki będzie widzieć, bo też jest problem z mniejszymi samochodami np. na drogach często kierowcy ciężarówek nie widzą tych samochodów, które są za blisko blisko nich to też jest martwe pola dobrze to teraz chcą, żebyśmy przeszli do kwestii innych jednośladów bo, bo myślę, że warto o tym, powiedzieć, o ile motocykliści wcale nie są ani sprawca miał nie ofiarami tak wielu wypadków tak Moto rowerzyści już już tak teraz intuicyjnie postawię tezę, że wynika to z tego, że ból po pierwsze nie trzeba uprawnień, by poruszać się motorowerem albo dom w specjalnych uprawnieniach lub przynajmniej części, które w łapach zakłada, że wierzyciel ma prawo jazdy no tak, jeżeli ma to już można motorowerem Grozera dotarła, ale uprawnienia trzeba, ale sami 3 lata uprawnienia, by w kino albo AMG można wyrobić haseł jest czternasta za zgodą rodzica zgodzono się w MF na czym innym jest poruszanie się z samochodem osobowym masowe zaćmienia jest jazda motorowerem pod nim nauczyłem się nie wiem czy umiem do końca jest dziś poruszać się w ruchu miejskim motorowerem naprawdę minęło sporo czasu i parę lusterek potrącił ją kierowców na skrzyżowaniach to jest cel raz i parę ciężarówek na moście Siekierkowskim termin zmiotło no to ryzyko wciąż istnieje zgoda w dno jest ryzyko oczywiście, że tak to ty też jest kwestia tego, że coraz bardziej popularne stają się też motorower mamy też wypożyczalnie przecież motorowerów i rentach coś takiego hulajnogi to jest pytanie czy przy tak tak jak mówiłem czy też hulajnogi to jest motorower to jest tak no i więcej tych motorowerów w tym to prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku z nimi będzie większe tylko zaznaczam, że to, że liczba samych wypadków będzie rosnąć jest pewnym odzwierciedleniem narastającego ruchu poszczególnych uczestników, lecz to właśnie motorowerzystów czyje chodzi o to, żeby tak działać systemowo, aby pomimo ewentualnych wzrostów w samych wypadków śmierć na drodze i osób poważnie rannych było mniej można to zrobić, jeżeli chodzi o to rowerzystów no to on w lub nic to szczególnego nie wymyślimy, bo nie potrzebują szczególnej, jaki się oddzielnej infrastruktury tak jak jest to chociażby w przypadku rowerzystów mają jeździć po jezdniach i tam jest pewniejsze miejsce oczko w Holandii na niektórych drogach dla rowerów jest dopuszczony pewien sposób ruch motorowerzystów to też jest kwestia definicji w różnych przepisach drogowych na różnym się wyróżnia jest definiowany niestety już wchodzimy w wymienne Hel galimatias definicyjnych dla prezesa generalnie w statystykach mam motocykle motorowery, a mamy coś takiego co jest między gdzieś pomiędzy, czyli skutery w tym przy alei zwiększa, że dziś gromadzą pewne cechy i motocykli motorowerów i które zwłaszcza na rowery, które zostały w tak zmodyfikowane, że porusza się z Bydgoszczą motocykl no no to zgodnie z przepisami definicją to już nie jest motorower tak, ale muszę powiedzieć, że przynajmniej w tych naszych analizach sejfy Louis takich modyfikacji za dużo tam nie było natomiast ewidentnie co najmniej połowę tych naszych wypadków, które nabyły dość masowo zgłaszane przez policję to były skutery i właśnie obszary zabudowane no bo to jest nowa alternatywny środek no i tutaj pewnie pojawię się niestety ten problem nie doszkalania tych osób było o nim sięgają i w ostatnim roku 820 osób więcej na motorowerach procentowo to jest dużo jest 80 % z euro 2017 roku renta są nieduże temu, ale z nowo, jeżeli mówimy o przyszłości to patrząc na zmiany klimatyczne, które są w tej chwili doświadczenia takich krajów typu Włochy Grecja właśnie zjeździe z łodzianami będzie trwał dłużej będzie trwał dłużej będzie to ośrodek, który nie jest łatwo się poruszać po miastach się ciągle jeszcze nam jednak one się mieszcząca między ZUS obecne stojącymi w korkach samochodami, więc podejrzewam, że może być jakiś błąd stąd tak patrząc z tej China na sprzedaż to jakaś troszeczkę stabilizacja jest w Europie właśnie motocykli ale, ale skutery i te wszystkie takie motorowerem w coraz bardziej dostępne na motocyklu dostępne i wygodę realizowane są w tej całej uprzęży nie trzeba się ubierać się pomocy nowemu tak się wyrażę tylko można to, dlatego że coraz lepiej grać w garniturze najechać go do pracy tak mocno generalnie, jeżeli z naszej strony to ewidentnie każdy jechał byłby bardzo korzystny wszystko jedno czy czy jest to kwestia motorowery czy skuteru dlatego, że to nawet nie o to chodzi, że inne bardzo często motocyklistą opuszcza po prostu ten pojazd w momencie uderzenia i wtedy jest ryzyk fizyk co uderzy prawda czy to będzie Cisło czy to będzie jakiś kawałek znaku drogowego i ten, pchając go chroni natomiast, jeżeli chodzi o obrażeniach no to biorąc pod uwagę, że będzie ciepło znowu nie można proponować jej takich typowych cechy ubioru broniących listów, bo po prostu czai się zagotuje, ale są pewne strefy powiedziałem większego ryzyka obrażeń przede wszystkim kończyny dolnej kończyny górne jakoś tutaj zrobić klient może wzmocnienia tam rękawic czy lepsze buty niekoniecznie cały ubiór ale w jaki sposób firmy należy Next umożliwia też nie bywają nieprzyjemne popu oraz prawda walenie sąd odnaleźć w sobie nie są śmiertelne zużyte trzeba znaleźć złoty na wyjście pomiędzy wygodą i ceną ich no i tym zabezpieczeniem się, by w razie czego komu w genach powinniśmy się najpierw skupić na tym żeby, żeby w taki sposób wdrażać rozwiązania, które sprawią, że nawet jak dojdzie już do samego wypadku drogowego to skutki tego będą najmniejsze najłatwiejszym sposobem najkorzystniejszym w miastach, ale mu w miastach głównie to jest obniżenie prędkości dozwolonej sprawienie, że faktycznie będziemy jeździć z taką prędkością, która jest bezpieczna jest bardzo ciekawy wykres stworzony przez niemieckich naukowców, który pokazuje, że każdy kilometr powyżej 40 km na godzinę w momencie uderzenia pieszego i sprawia, że ryzyko śmierci pieszego bardzo wzrasta, gdy słyszymy o tym, że jest pewien pewnie jak podzielono ich będzie między prędkością rowerzystów i dla pieszych, bo rzeczywiście dla nich mniejsza prędkość tym lepiej, ale my jazdą motocyklem czy motorowerem było tam z kolei, jeżeli będziemy za bardzo mi się z tą prędkością po prostu będzie trudno coś wprowadzić te pojazdy zgodnie z 30 km jeździć motorowerami jazdy, ale zgadza się z manewrów wjechanie utrzymać stabilności, ale my w tej chwili w Europie najczęściej jesteśmy przywoływanie jako kraj, który ciągle ma też 60 km ciągnący w nocy w obszarach zabudowanych podczas większość krajów europejskich stopniowo obniża to prędkość do 4330 już w tej chwili w centrach miast jest to normalna sprawa nie jakiś MOPS nowości i ich jakość miasta nie stać mnie start z radnymi natomiast wracając jeszcze do motocykli to chcę zwrócić uwagę, że w tych naszych badaniach sej w formie listu było także motocykliści mieli około 80 kilku procent ceny kask, mimo że jest obligo żeśmy tak wyrażę, ale tylko 60 zostało na głowie to znaczy, że generalnie momencie nie zapięty albo źle zapięte, czyli w momencie, kiedy wylatują z tego pojazdu to również spada im kask, więc on właściwie nie ma żadnego znaczenia jeśli chodzi o ochronny kask musi być zapięty dobrze zapięte i dobrze dobrane do odpowiednio do naszej głowy dlatego warto jest pójść do sklepu nie kupować przez różne portale i może się uda dobrze nie tylko dotyczy to motocyklistów nie tylko motorowerzystów, a także rowerzystów rowerzyści nie mają obowiązku jazdy, ale nie wyżywienie w 2 Żnin 0 % jednak nosiło w tych naszych badaniach tych co uczestniczyły na szczęście nie były to potem obrażenia głowy dziękuję państwu bardzo nie był to ogniwo to optymistyczna godzina, zważywszy na siłę statystyk torturami realistycznego filmu przynajmniej mamy taką nadzieję, że tak ani Małkowskiego pokój, a jakże pani Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego dziękuję bardzo dziękuję bardzo do jedzenia pan Krzysztof Woźniak z Radia TOK FM autor audycji skołowani dziękuję bardzo dziękuję pomagali powodzie teraz pan Paweł Ziętara, który były realizowane przeproszą wydawcą tego programu pan Kamil Wróblewski, który był realizatorem ja skromny przerosło Juventy Jean żegna się jedzenie warzyw żegna się z państwa, niszcząc zdrowych wesołych świąt ostrożnie w drodze na święta czy to rowerem czy autem kasacja Wielkanoc ładna niż pompa umożliwia proszę sobie to wziąć się do serca już za chwilkę informacja po informacjach pan Mikołaj Lizut jego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!