REKLAMA

Jak odczarować matematykę w szkole?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2019-04-20 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tokfm zaprasza Karolina Głowacka 115 Karolina Głowacka przy mikrofonie zapraszamy państwa na sobotni magazyn Radia TOK FM, w którym oczywiście mnóstwo nauki technologii i przez najbliższą godzinę będziemy dyskutować o matematyce MO i edukacji matematycznej zdolności dzieci i rozwijaniu bądź marnotrawieniu tych talentów od razu serdecznie państwa zapraszam na po pierwsze na stronę gazety wyborczej tam jest specjalny serwis matematyka się liczy mogą się państwo inspirować Rozwiń » innych fascynujący mi tekstami oraz proszę do nas pisać na adres sobota mały potok kropkę FM sobota mały potok kropkę FM państwa wspomnienia wrażenia przemyślenia dotyczące matematyki w szkole i w życiu codziennym w naszym studio goście pani prof. Edyta Gruszczyk Kolczyńska dzień dobry ani profesorowi kempingi i dyrektor Instytutu wspomagania rozwoju człowieka edukacja Akademia pedagogiki specjalnej współautorka książki o dzieciach uzdolnionych matematycznie autorka badań w tej dziedzinie autorytet ośmielę się powiedzieć pan prof. Zbigniew Marciniak dzień dobry nie mniejszy autorytet były wiceminister edukacji Instytutu matematyki na Uniwersytecie warszawskim niegdyś również przewodniczący komisji dydaktyki komitetu matematyki pan lepszy z naszego przez naszego przy naszym Skype jeśli mogę tak powiedzieć pan Marcin Karpiński Czyż słyszymy halo dzień dobry, a wstęp 3 Bruna LO ma lat metodyk nauczania matematyki współtwórca programów nauczania podręczników nędzą tego przedmiotu szkoła edukacji polsko-amerykańskiej fundacji wolności Uniwersytetu Warszawskiego, więc słyszą państwo skład mamy absolutnie znakomity, ale podkreślę bez państwa słuchaczy słuchacze, kto nie będzie to samo proszę do nas pisać w sobotę małpa, a to kropkę szefem państwa wspomnienia wrażenia opinie dotyczące uczenia matematyki pani profesor jak to jest, jaki procent dzieci z takich 456 i powiem ner w takim wieku jest uzdolnionych matematycznie to będzie to będą piękne wiadomość sam raz na świąteczny poranek słucha i w po badaniach, które zrealizowaliśmy u nas w Polsce trochę hondy w konwencji odbiegają od zachodnioeuropejskich weny inaczej są wzorowe robione inne są metody ustaliliśmy, że uzdolnienia matematyczne może zadatki zdali matematyczne będzie lepiej mówić podniesie po tym, rozwijają różne strony jest także świadoma, bo nie ma za chwilę pobyć z manifestuje się dzieci w 0506. siódmym roku i dziś są takie okresy szczególnej wrażliwości na euro źle i kształtowanie to jest wstyd przed szkołą przedszkolem szkoły pierwsze lata nauczania po tym, czwarta klasa, gdzie jest wysyp to co tu dużo mówić niepowodzeń straszna rzecz Ney po tym, przyszli kolejnych przejściach z 1 z 1 system kształcenia na drugi wtedy się one manifestują i wtedy i straty są największe może dodam, że tuż przed maturą mniej więcej 12812 % Krzyżacy na świecie jest osób, które są uzdolnione matematycznie na tej podstawie uważa się, że to są rzadkie zdolność im, ale to nie tak w krajach jak badamy dzieci tym młodszym przed pójściem do szkoły to mniej więcej 50 % nawet więcej niż 50 % dzieci ma zadatki tych już dali pani profesor to jest niemożliwe w społeczeństwie, którą opowiada o tym, że matematyka straszna nudna przerażająca, że kiedy powróciła matematyka obowiązkowa matura to niemalże mieliśmy protesty społeczne, a pani mi, mówi że on 50 ponad 50 % dzieci kilkuletnich jest uzdolnionych matematycznie jest i obuwie to z pełną odpowiedzialnością ponad 50 % w liczbie Doda mi styl samochód z dziewczynek jest istotna sprawa, bo to jest wbrew temu co się uważa, że matematyka jest on jakby to powiedzieć uprzywilejowaną dziedziną dla mężczyzn mówi pan Marcin Karpiński metodyk nauczania matematyki co pan może powiedzieć o tych liczbach tychże szalonych powiedziałabym liczbach niezwiązanych z dziećmi uzdolnionymi matematycznie, który potem tak bardzo spadają w efekcie uprzedzenia co pan jako metodyk może powiedzieć w tym momencie dojść do liczby nie są wcale tak szalone dni to rzeczywiście jest przebadane inne metody są wiarygodne do sprawdzenia pani profesor opublikowała te prace listu tonie tonie nie ma w tym, że żadnego szaleństwa problem pewnie z interpretacji myślę, że słusznie pani profesor po podkreśla, że to są zadatki uzdolnień matematycznych, bo te zadatki trzeba rozwijać i to oznacza, że jest szansa, żeby te uzdolnienia matematyczne rozwinąć u co najmniej do takiego odsetka jak przed chwilą pani profesor powiedział no może na chwilę, że ich kolegom też wydatki zaś z trudnej spróbujmy zdefiniować obok jest, że lista z rocznym i mianowicie najwcześniej uczymy ich jej w sposób systematyczny matematyki, bo już od 0304. roku życia dziś to dobrze robić natomiast, gdybyśmy uczyli fizyki w tym samym czasie, gdybyśmy uczyli astronomii w tym samym czasie czy biologiczny pisze manifestowały w tych dziedzinach chodzi o typ rozumowania chodzi próbą predyspozycji intelektualnych chodzi o cechy osobowościowe, które sprzyjają naukom ścisłym odchodzić i teraz wszystko zależy od szczęścia dziecka, jeżeli on np. zabiorą go do centrum Kopernika, a co pan popatrzy w galaktykę to będzie chciał być astronomem i w tym kierunku się rozwinie, jeżeli będzie mógł zajmować się mechanikom będzie chciał bić, jeżeli będzie chciał Kulczyk Holding ścisłych przedmiotów to wszystko zależy od szczęścia dlatego mówimy o zagadkach 51, ale on się manifestują w matematyce działalności matematycznie gemy teraz rozwinąć wypowiedź panu Marcinowi Kierwińskiemu no to zrobi z zgadzam się rzeczywiście chodzi o pewne umiejętności związane z rozumowania matematycznej minister z myśleniem typu matematycznego warto czy przy tej okazji dać sobie sprawę, że nie rosły znowu słusznie pani profesor podkreśliła że, gdyby to były ME i innego typu dziedziny to najprawdopodobniej dzieci też wykazują wiele wiele możliwości zadatków rozwijania przede wszystkim chodzi o to, że dzieci młodsze są zainteresowane wszystkim wie wieloma rzeczami i i pewnie powiedzmy za zadatki uzdolnień plastycznych przejawiają się równie silnie różnie równie silnym odsetku moim zdaniem problem dodatkowo oprócz tego co powiedziała pani profesor tkwi jeszcze w tym właściwie do jakiego typu umiejętności matematycznych my dążymy ku aż tak dużego odsetka ludzi już potem dorosłych czy wcześniej bardziej dojrzałym młodzież inaczej, jakiego typu umiejętności matematyczne, jakiego typu umiejętność rozumowania uznamy, że już wystarczająco wysoką, bo przecież pani spodziewamy się, że wszyscy będą elementy aż tak matematycznie rozwinięci, że będą w stanie uprawiać matematykę jako dziedzinę naukową w swoich większość tak tak proszę dokończyć tu chodzi tu chodzi o to, żeby zdawać sobie sprawę z tego, żeby nie przesadzić z wymaganiami wobec dzieci i wobec uczących się młodzieży jeśli mnie nie zamierzamy prowadzić ich drogą wszystkie w kierunku rozwoju naukowego na większość nie idzie tą drogą, a mimo to Guardia Civil Dudy jest gorzej z panem i kolegów, dlatego że one zagrożenie, że na żegna w poziomie prawdę etycznym w klasach początkowych to jednak trzeba porządnie uczyć, bo inaczej nie będzie żadnej dziedzinie rezultatów po prostu wynająć auto daje to się ze mną zgadza my też uważam, że poziom Dariusz mieli państwo napisał do nas pan Waldek na adres sobota małpa to krótka FM zachęcam innych państwach i pisze myślę bardzo klasyczną historię pisze tak na początku podstawówki byłem dobry z matematyki potem nowa nauczycielka, która skutecznie ten przedmiot odwiedziła i z tego powodu stają się mierne w tym przedmiocie niestety większość nauczycieli matematyki nie umie uczyć tego przedmiotu nikt tego nie weryfikuje jeśli do tego dojdzie poczucie władzy, jaki pojawi się u takiego nauczyciela to nieszczęście i krzywdy dzieci młodzieży gwarantowany brutalnie się pan Waldek, ale cytuję dalej bez cenzury co siłą rzeczy odbije się na ich przyszłości zawodowej Polski system edukacji weryfikacji nauczycieli nie istnieje i co na to powie były wiceminister edukacji prof. Zbigniew Marciniak to jest historia o tron w każdym kraju świata można usłyszeć na 3 w tej wypowiedzi pisemnej 71 błąd logiczny w niedziele większość nauczycieli, skąd większość jego nauczycieli tak, aby ta, więc naprawdę naprawdę mamy niezłych nauczycieli matematyki leżąc z bardzo prostego powodu z par 7 w skali międzynarodowej Otóż w Polsce matematyki uczą przeważnie ludzie chcą studiować matematykę na świecie to bywa bardzo różnie przeważnie są dworce są ludzie się do uczyli matematyki wraz z wykształcenia pedagogiem ogólnym to powoduje, że dużo słabiej rozumieją materii matematyki mają mniejsze możliwości, żeby przekazywać przekazywać, a problem jest naprawdę żadna prawda jest ważny, bo cywilizacja się zmienia i potrzeby cywilizacyjne każą myśleć o tym jak uczyć Castello przewrotu w tym matematyki np. teraz potrzeba rachunków wykonywanych pisemnie czy innych czy w pamięci to, że się duże jest mniejsza niż w czasach mojej wtedy prezes 5 pięter pamiętam na papierze to potem ślad zabijała obliczała ile to będzie kosztować prawda dzisiaj tego nie potrzeba, ale z drugiej strony świadczy bardzo komplikuje trzeba wielokrotnie zdać sobie radę w sytuacjach niestandardowych nierób tych nowych i wtedy trzeba myśleć trzeba rozumieć coś, czego wynikać będą skutki ma wiedziałem co gorsza absolutnie nowe zjawisko przerażające Helik News i kłamstwo ja to jako narzędzia co do tego matematyka pani profesor logika pozwala obnażyć kłamstwo prosta kłamstwo przeważnie opiera się na jakimś wielkim przekręcie, że coś z czego 9 dni coście rośnie wynika ta patrzy ten kłamca twierdzi, że wynika z ojcem ma wprawę w rozumowaniu odkrywa to bardzo szybko z tego powodu matematycy są kiepskim pacjentami z powiek lekarz próbuje coś prawda mówić coś jest tez kojarzy prawda i widzisz to za bardzo wynika z przesłanek, które to lekarz przedstawia to zbiera dla matek tak podzielone każdy, więc to on to są potrzeby dnia w związku z tym cały świat idzie w stronę zwiększenia uczenia rozumowania matematycznego raczej niż typowych najdroższych Ruten prawda, czyli nie narzędzia tylko metoda to jest odpowiedź dzisiejszy świat taki oto wstęp do naszej rozmowy przypomnę będziemy aż do południa na temat matematyki dyskutowali prof. Edyty Gruszczyk Kolczyńska prof. Zbigniew Marciniak Band Marcin Karpiński za chwilę skrót informacji i potem do państwa wrócimy proszę do nas pisać w sobotę ma za to kropkę FM Anna jedenasta 21 Karolina Głowacka dyskutujemy o matematyce proszę do nas pisać na adres sobota małpa to krok krawędzie są państwa wspomnienia bessy tą piękną z nauką przedmiotem szkolnym nasze studia prof. Edyty Gruszczyk Kolczyńska dzień dobry raz jeszcze prof. Zbigniew Marciniak oraz wszystkiego Marcin Karpiński wszyscy państwo zajmują się edukacją matematyczną MO pani profesor pani badałam miny dzieci pod kątem uzdolnienia matematycznego i sprawdzała też, jakie cechy umysłu mają takie dzieci to są cechy, które nie są lubiane w szkole, że w szkole nie są lubiane to jedno marzenie nawiązuję tutaj do tego są one rosły przed chwileczką powiedział to, czego nam potrzebne jest matematyka to właśnie te cechy umysłu ich umysły pokazują do krytycznego myślenia krytycznego myślenia może nie powiem o szczególnych zdolnościach umysłowych z tego wynika potem krytyczne myślenie mianowicie to są dzieci, które po pierwsze, mają duże poczucie sensu to jest to co pan torysów mianowicie intuicyjnie czują też w wersji mini mini intelektualny bardziej emocjonalny i kiedy jest błąd, kiedy jest nieprawidłowości i to poczucie sensu pozwalają prowadzić rozumowanie do końca dobrym skutkiem dostrzegać swoje błędy korygować i cudze błędy też cecha nieprawdopodobnie ważna cecha jest nośnik inteligencji, że teraz przeskoczy troszeczkę ta cecha jest w szkole niszczona najszybciej w umysłach dzieci, dlaczego jak w jaki sposób za chwilę w następnym cecha świetnie rozumują względem i Operacyjnego w sensie pierze to rozumują szybciej niż ich rówieśnicy to dobre 2 lata to są te predyspozycje intelektualne po drugie, mają im coś takiego jak matematycznym ukierunkowaniem umysłu to Brudziński nazwał bardzo pięknie tak właśnie mianowicie typu skłonność do rozpatrywania świata wszystkie co jej swobodny co jest ich otacza na zasadzie liczbie miast i jak to zmierzyć się jak to policzyć jak zobaczyć, jakie proporcje są tego dziś rano co ciekawe nic nie trafi do zadań nieprawdopodobnie, kiedy się i rozmach jest w obserwuje się, czyli rozmawia się z takimi dziećmi bez przerwy pytają o to pytają o tamto pytaniem cały czas kontrolują czy rozumowanie i ich jest prawidłowe z tym co człowiek mówi co do nich mówi wychwytują te pomyłki następna rzecz to są dzieci i twardej miękkiej emocje i kruche emocjonalny jednocześnie dziwna cecha mianowicie są silne wtedy, kiedy jej i ich wysiłek intelektualny jest ścigany prawdopodobnie chodzi o to, że ten wysiłek intelektualny wymaga dużego wkładu emocji jest po prostu kosztowny i jeżeli istnieje i 1 w uchwale, jeżeli może nie pochwali, ale ich otacza opieką może, gdy zauważy go o obdarza się ich za obdarza się z uwagą to wtedy przeszczep penisa mnie zmarnowane godzinami potrafił godzinami potrafią swój łup jest jej absorbować w rozwiązywanie rezer w będą wyrywać z odpowiedzialną za chwilę pamiętam pamiętam, że mój brat uzdolniony matematycznie pozdrawiam serdecznie mnie słucha miał problemy w szkole, bo często pomijał on też kolejne punkty, które otrzymali gekony znów patrzył z nami wpisywał i dostawał tym 0 punktów, bo Łukasz, ale nie wiem, skąd wzięły się już mówiono jak to w życiu takie proste rzeczy w tym, że ich sprawność intelektualna, o czym mówią przed chwileczką jest zadziwiająca w efekcie jen ne radzą sobie intelektualnie z list z korkami szybciej niż dorosłym przychodzi do głowy ich z kolizji i nie wierzymy nasze dzieci i w związku z tym podają bardzo szybko i odpowiedzi, ale jeszcze jest coś takiego ta szybka odpowiedź jest o to, żeby go pani dostrzegła to się wiąże z tym problemu, którym przed chwileczką mówiłem, jeżeli natomiast ich nie dostrzega ich lekceważy przestaje się zajmować działalnością matematyczną pani Ewa z Warszawy miałam nauczycielkę matematyki w domu pokochałam te dziedziny od szkoły podstawowej zdecydowałem się na profil mat FIZ w liceum wbre w opinii psychologów, że jestem humanistką, a w drugiej klasie liceum przyjął nas informatykę akademickich tak beznadziejnym językiem przekazu, że mity matematykę obrzydził to było lata siedemdziesiąte w życiu zawodowym miałam styczność z rachunkowością na poziomie faktur, ale Buchalteria wywołuje u mnie wysypkę i mam zdawać na Politechnikę, ale mój matematyk skutecznie mnie do tego zniechęcił to Nemec, który przyszedł na adres sobota ma po to, krótka FM również na naszej grupie dyskusyjnej TOK FM nasza dawczyni Małgorzata Buczyńska opublikowała post mogą państwo pod nim komentować zachęcamy FM Marcin Karpiński metodyk nauczania matematyki co pan może nam powiedzieć w obliczu tego, o czym mówiła miny pani prof. Tychy pewnego rodzaju niesforną ości dzieci nie uzdolnionych matematycznie TENIS wolności, którą warto pielęgnować, a nie, a nie spychać do konta w latach warto powiedzieć nic o tym, wie o tym co usłyszeliśmy bez zwolnień z listą słuchaczki, ale zniechęcić do matematyki bardzo łatwo, ale też nie nie tak łatwo obrócić go potem z tym dzieckiem do tego, że Bono de dalej kochał matematyka pracuje z dziećmi klas z klas trzecich czwartych piątych i często się zdarza że, gdy widzę jak jak pięknie myślałam jak piękna mają wyobraźnię geometryczną czy przestrzenną czy cienie przestrzenną i chwale ich i mówi rzecznik suskiej cudownie to zrobiłaś no bo ona patrzy, ale dziewczynka patrzy na mnie takim nie zdziwionym wzrokiem wyniki mówi, ale przecież jestem bardzo słabo z matematyki, ale także ta wiara w to, że szef poradzi, że mój sposób rozumowania może dać się jak mój sposób rozumowania jest dobry rozumowanie prowadzi mnie do słusznych wniosków to jest też to, o czym mówił prof. Marciniak, że taka postawa wynika z dobrego prowadzenia nauki matematyki przez przez lata taka postawa, że ja weryfikuje rzeczywistość za pomocą logicznego myślenia analizowania herezji kojarzenia faktów porównywania rozmaitych analogii i wniosków wynikających z ZUS z różnych założeń to to wszystko się dzieje na lekcjach matematyki nie tylko oczywiście na lekcjach matematyki, ale matematyka jest świetnym materiałem na nas zniechęcić do nauczania matematyki bardzo łatwo, ucząc to tu odwołam się do po poprzednich wypowiedzi prof. Gruszczyk Korczyńskiej bardzo łatwo zniechęcić nad nadmiarem względnie porządną pościel formalizm matematycy oczywiście w klasach 13 uczyć porządnie wszystkiego, ale nie należy przez porządny gość rozumieć właśnie tego typu formalizmu, że jeśli dziecko po powiedzmy tak jak pani brat pani redaktor Brand świat nie rozumuje to należy koniecznie jeszcze do tego dołożyć może, bo wszystkie kroki tego rozumowania umiał zapisać i i przewidział, czego spodziewa się czytelnik czy słuchasz w postać nauczyciela czy nauczyciel to jest zupełnie inna trudność umiejętność zapisywania wszystkich kroków i umiejętność rozumowania tego się uczyć powoli tego należy uczyć ale, ale też inna trudność zniechęcanie czasami po przebiega po 3 do matematyki czasami przebiega poprzez inne nadmierne wymagania formalne i pomijanie tych pięknych rozumowania tych pięknych po posta w intelektualnych dzieci, które nauczyciel dobry nauczyciel wychwytuje powinien wychwycić większość dobrych nauczycieli to tu widzi proszę państwa mamy głos pozytywny pan Marcin pisze nie ma tematykę szkoleń na wszystkich etapach edukacji wspominam bardzo dobrze wręcz sentymentem nostalgią rozrzewnieniem matematyka pomogła mi bardzo na studiach w złoże wszystkich studentów statystyce, którą ja miałem również na studiach student turystyki i rekreacji na poznańskim AWF-ie znajomość matematyki przydaje mi się w życiu codziennym pan prof. Zbigniew Marciniak ja chciałbym dodać 1 ważną cechę przedmiotu matematyka w szkole, który rektora jest wyjątkowo korzystna dla kształtowania niezależnego myślenia i nauki argumentacja Otóż matematyka jest w zasadzie jedyną nauką, która odwołuje się do autorytetów powrót matematyka ma dowody w związku z tym jeśli uczeń eksperymentuje z rozumowaniem tony nie musi mieć obawy, że on narazić się komuś się podważył pani mówiła inaczej podejść panuje inaczej szczęśliwie on ma dowód to on ma rację i to widać mantra panice się wycofa wtedy więcej to jest ta cecha matematyki, która pozwala pozwala kształcić samodzielne myślenie i co więcej jak już coś takiego wymyślić coś do Łodzi and Magic jest prawdą to nie jest już potem podważane przez następne historie to co udowadnia Archimedesa brać wzór na objętość kuli w sposób cudowny do dziś mamy ten sam dowód wnętrza deweloper pani profesor przesunąć takie krytyczne momenty w rozwoju intelektualnym młodego człowieka, których nie można przegapić, bo potem już nie będzie odwrotu wyniki badań najlepiej miałam takie szczęście w nauce naprawdę część tych części wsi chce coś udowodnić, że badania nad i zadatkiem uzdolnionymi prowadziłem w kwietniu i wprowadziłem się 4 czterolatków pięciolatków sześciolatków 7 wśród dzieci, które były już w czasie pierwszej okazało się, że dzieci sześcioletnie były daleko lepsze i daleko ważniejsze daleko precyzyjniejsze w swoim rozumowaniu niż dzieci, które chodziły do szkoły 8 miesięcy od tych wrzesień październik listopad kiczem jest ósmy miesiąc 8 miesięcy nauki w szkole wystarczyło, żeby cała grupa z klasy pierwszej była mniej odważna dalej mianowicie nie uważała, że trzeba się jej szukać eleganckiego rozwiązania takiego matematycznego, bo tylko pani ma rację, bo tylko jedno rozwiązanie to z zeszytu ćwiczeń bardzo często błędne było wyznacznikiem oceny dobrej następnie wiedział, że nie trzeba się śpieszyć, bo i tak w czasie potem wynudzić i czekać aż nie rozwiążą to wystarczyło przez tyle miesięcy i teraz nawiązuje do tego co burzy Panny Anny Werblińskiej mianowicie, że nuda rozleniwienie umysłu dalej mianowicie inie honorowanie możliwości intelektualne i tylko jakiś dziwny ich pojęć co jest prawdziwe co nie jest prawdziwy jest jej przyczyną zagłuszanie dopowiedziała albo inaczej Stelli w te wszystkie społeczne oddziaływanie szkolne tłumione rozwój ich zadatków zwieńczeniem ery żali się mówić rezerw będzie gromadzić jeszcze chciałam robić artyści uzdolniony są nieznośne szkolne wyrywają się mianowicie na w maju natychmiast natomiast wolność i odniesienie opisu chcą uznania nota niż nieproszeni mówi pan się oceny było elektryczne jeszcze co on mianowicie Santok i nie wiadomo dlaczego tak ustanowionej sposób kształcenia dzieci, a wcześniej nauczycieli uznano za dobry badania współczesny powiadają, że układ treści kształcenia jest niedobry i w klasach początkowych zakres kształcenia nauczycieli też nie jest dobrze i to jest i tytoń to to co w tej chwili powiedziałam to wyszło na jaw właśnie przy badania uzdolnień matematycznych wliczone jest ten moment między przedszkolem szkołą tak, a później wtedy się kształcę takie cechy jej charakteru i który nazywam samoocenę poczuciem wartości własnej poczuciem sensów swojego takie poczucie, że oto ja mam rację mieli jak ja to wymyśliłam to warto tego bronić wtedy dziecko jest jakby wrażliwe na ocenę i zaczyna być wrażliwy na ocenę społeczną, jeżeli wcześniej tego nie ukształtujemy jak Manny z racji ja potrafię ja mogę na to koniec pani Małgorzata do nas napisała jestem nauczycielem nauczania początkowego z 35 letnim stażem przez cały ten okres zajmuje się m. in. uczniami uzdolnionymi matematycznie moich obserwacji wynika, że większość uczniów klas 13 przynajmniej w moich klasach lubi matematykę drugie druga obserwacje zły dobór nauczycieli nauczania początkowego, aby dostać na studia bierzesz pod uwagę oceny z przedmiotów humanistycznych stąd znaczna większość nauczycieli klas początkowych to humaniści, dla których matematyka to również coś nie do pokonania to nauczanie ogranicza się do rachunków nie można przekazać wiedzę, której się po prostu nie ma, aby uczyć matematyki trzeba ją czuć pisze pani Małgorzata wreszcie śledczy zlecą się teraz pani profesor pochwaliła, że zwracam się teraz do autora podręczników TL pon panie Marcinie pisze podręczniki tak, żeby nie dawać tych wszystkich gotowych odpowiedzi nie sugerować, że tylko autor podręcznika ma rację jak w takim razie dobry podręcznik do matematyki napisać o połowę z nich jest bardzo trudne pytanie, dlatego że po podręcznik i ich treści tego podręcznika są inne rozpięte, że takowy między młotem, a kowadłem nasze one jest zatwierdzany przez rzeczoznawców ministerialnych, więc musi literalnie wypełniać przyjęte wszystko to co jest w podstawie programowej zapisany, ale przecież podstawa programowa daje rozmaite możliwości interpretacji, ale też się rozmaite możliwości spojrzenia na NATO jak rozumieć matematykę jak głęboko wchodzić poszczególne rynki i jej jeśli chodzi o podręczniki do ma matematyki mają jeszcze ten 1 element dobre podręczniki mają ten jeszcze 1 charakterystyczny rys, że one nie zawierają wyłącznej wiedzy matematycznej, zwłaszcza podręczniki dla młodszych klas, ale zawierają też pewną metodę wprowadzania tych w tej diagnozy nie tyle nieco pewnych umiejętności pewną metodę stopniowania rozwijania umiejętności rozumowania i rozwoju umiejętności rozwiązywania problemów i to widać ty trochę jeszcze się, a może więcej niż trochę jeszcze się dobrze wczytać poszczególne akapity samej teorii i poszczególne zadania, zwłaszcza ugód z zadań tego w jaki sposób prowadzi ucznia po poszczególnych stopni inny stopniach trudności z tym, że sam podręcznik bez unijnych metod korzystania z niego liczby zmiennych BP z metod nauczania właściwie może do niczego się nie przydać nawet jeśli jest bardzo dobry, gdyż jest zły, tym bardziej ale jeśli jest bardzo dobrze to to też ma tę barierę na styku między nauczycielem uczniem, bo nie wystarczy po prostu rządzić zadanie z po z podręcznika go polecić uczniom przeczytać je i ma jej rozwiązać często te zadania, które umieszczamy w podręcznikach one wpisy są opatrzone taką sygnalizację jak należy zorganizować prace nad problemem i tu jest go dosyć ważny fragment, który chciałbym powiedzieć do wypowiedzi pani profesor nie ruszy Kuczyńskiej, dlatego że rzeczywiście to, żeby dać szansy przestrzeń jak ktoś mówił uczniom po jej zaistnienia w matematyce to jest w dużej części umiejętność nauczycielska związana z umiejętnością zorganizowania pracy takich uczniów oni muszą mieć szansę wypowiedzenia się w szansę rozmowy jest zaś są szanse pokazania swoich nietypowych rozwiązań jest trudna do wykonania jeśli jedyną metodą, jaką się na organizacji pracy jest taka, że wszystko jej połowę, by na środku i dyryguje, kto akurat ma w tej chwili wypowiedzieć swoje zdanie różnych metod pracy jest mnóstwo i to da się też korzystać stosować takie, których dzieci i zdolni i mniej zdolni uczniowie osiągną dużo większą korzyść niż inni z tych to bardzo typowy droższy mi wierzyć, że w żaden sposób nie zarządzamy tym z jakimiś starymi dzwonią dzwonią do nas państwa mamy właśnie historia idealnie pasującą Otóż zadzwoniła słuchaczka z historią swojej córce córka rozwiązała jako pierwsze zadanie dostał piątkę apotem porównała swoją pracę z pracami innych uczniów przejęła się go do wyniku doszło winny sposób powiedziała o tym, nauczycielce, więc nauczycielka obniżyła jej oceny do czwórki w inny słuchaczka do nas znad zdała dochodzenie do wyników winny sposób zawsze było zabronione Ależ mnie to i tutaj mamy słowo niecenzuralne zjemy to denerwowało prof. Edyty Gruszczyk Kolczyńska prof. Zbigniew Marciniak Marcin Karpiński są z nami i państwo są z nami rozpisali się państwu dziękuję bardzo jest fantastyczna sobota mogła to krótka FM i grupa dyskusyjna Radia TOK FM skrót informacji potem wracam po o nauczaniu matematyki dyskutujemy o zdolnościach dzieci ich rozwijaniu bądź marnotrawieniu tych talentów prof. Edyty Gruszczyk Kolczyńska prof. Zbigniew Marciniak oraz Marcin Karpiński są z nami i państwo piszą państwo naprawdę obficie staram się to wszystko ogarnie cytować co mogę pani profesor pracując z dziećmi z niepełnosprawnościami jeśli chodzi o matematykę, ponieważ mamy metody jak rozpoznawać uzdolnienia matematyczne zagadki uzdolnień matematycznych tak jest lepiej zastosowaliśmy tę metodę in w odnośnik dzieci zaliczane do niepełnosprawnych okazało się, że w tej grupie mamy i marcu imponująco dużo dzieci i które mają ten dar ja mówię o tym, dlatego, że edukacja matematyczna tych dzieci jest poniżej wszelkiej krytyki nie chcę używać grubych słów jest w miejscu publicznym i wstawać, więc z nim bardzo groźną roślinę widz wie pani Ingrid słucha w sprawach jest taka ma mniej przebadany dzieci nawet zaliczane do niej do niepełnosprawnych intelektualnie dzieci z wszystkimi możliwymi zaburzeniami okazuje się, że co trzecie dziecko ma ten dar nawet dzieci nie mówią rodzice mają znakomite możliwości intelektualne i problem polega na tym, że właściwie tam matematyki nie ma edukacji wobec tego zmarnowany to jest to możliwości umysłowe są nieprawdopodobne rodzice płaczą po nocach co będzie po mojej śmierci, bo się zadatków musieli zapomogi nie powinni nie da się nie da nie da przeżyć, a przecież, gdybyśmy rozwijali ich umysły, a mamy możliwości wiemy jak to należy zrobić to wtedy jej przecież sobie jakoś poradzimy przecież komputery są już panie profesorze tak jest czy można z tym zrobią kursu przesuwać się to wszystko można zrobić teraz mogli wykończyć dobrze z powodzeniem szkoły podstawowej szkolić dla nich w mediach to musi być dofinansowana szkoła różni się mną jest dla nas to muszą być dobrzy nauczyciele w hali proszę pani to jest hit problem myślenia o losie człowieczy o przyszłości człowieka może dodam w historii nauki zadam sobie trud mamy nieprawdopodobną biorąc pod uwagę proporcje liczby osób, które ich niepełnosprawnych, który zadziwił zawdzięczamy bardzo dużo tylko dlatego, że kiedy byli dziećmi nikt nie wierzył, że ich możliwości umysłowe są ograniczone, a my mamy mini turniejach wiele osób ma taki pogląd w marnym Chile marną PiS lepiej nawet nie doceniamy zdolności umysłowych dzieci bez niepełnosprawności i ożywia wiele jeszcze przed chwileczką mówiliśmy o tym, ale tutaj i jak bardzo lubię bardzo leży na sercu, żeby żaby i żeby to zmienić, żeby to zmienić w swoim blogu, że wyniki badań mamy dopiero w tym roku nasze wzeszłym roku w Nysie zakończyły teraz przybijamy z tymi informacjami może to jest początek i walki początek przekonywania społeczności szkół i -li władz oświatowych, bo tu być bez tego się po prostu nie da, ale cóż z tego żyje się przebija z tym cóż z tego, że to publikuje w Gazecie wyborczej np. gdzie dyliżans umożliwia radio TOK FM teraz mówi radioterapii ale, żeby być nikt z władz oświatowych 7 dni z interesem to kompletni nikt tam jest jak nie wiem jak dziś jakoś się wstydzą tego, że mamy uzdolnione dzieci niepełnosprawne to jest to po prostu przechodzi ludzkie wyobrażenie ja bym prosiła, żeby profesorowi oddać głos 200 zlotemu TRF pan prof. Zbigniew to bardzo chciałbym podkreślić jest bardzo ważne czym pani mówi Jerzy zobowiązuje, że na antenie Radia TOK FM będziemy wracać do tego tematu panie profesorze wracasz do prof. Zbigniewa Marciniaka z siłą rzeczy mówią przede wszystkim o dzieciach młodszych, bo to jest ten etap krytyczne, ale później liceum matura pan był tym człowiekiem, który wprowadzał ponownie maturę obowiązkową z matematyki co wiele osób doprowadzało do białej gorączki, dlaczego inne, dlaczego pan na tym zależało jej zdaniem nie te bażanty zarząd ma to jest z matematyki matematyka jest naturalne drewno wymaga zależni, ale fala było nieskuteczne przez 20 lat o tym, że ta matura budziła rozstrzygnęli humaniści to humaniści podnieśli alarm, że przygotowanie młodzieży do studiów w zakresie logicznego myślenia szwankuje, że są kłopoty dla pań tak odwiedził mieszkankę pani prof. Winczorek nasz wybitny konstytucjonalista, który z dumą powiedział, że na wydział prawa na Uniwersytecie oni będą uwzględniać wynik matury z matematyki wczasach, kiedy nasze nie była obowiązkowa jest tam nie pojedziesz nie będzie kandydatką się i tak ci zostają na drugi rok są prawie wszyscy w Barwicach reszta nie daje rady jest brak tego przygotowania mści się straszliwie w związku z tym dzięki wybitnym historykom filozofom lingwistą prawnikom podjęto te decyzje innych i wdrożono wdrożono ten maturę i 8 tejże Polska młodzież 5 zareagowała, bo trzeba państwu wiedzieć, że matura statuetki za 2 poziomach poziom obowiązkowy test podstawowy jest poziom rozszerzony dzisiaj poziom rozszerzony dobrowolnie wybiera 70  000 młodych ludzi rocznie to jest naj naj drugi z angielskim najczęściej wybierany przedmiot to jest rozsądek myślenia o przyszłość mówi chcę, żeby też stres pana Marcina Karpińskiego przypomnę autor podręczników do matematyki metodyka nauczania matematyki po pierwsze, oczywiście może ponownie do tego co ne mówili państwo studia zaś chciałem panu dorzucić taki wątek Otóż często w internetowych śmieją się, że kiedyś do matematyki uczono porządnie, a teraz to jest tylko śmieszne n p . taki mem miny sobie lata jak to się mówi rok 1950 Drwal sprzedał drewno za 100 zł wycięcie drzewa nad drewno kosztowały 45 kwoty ile zarobił Drwal później mamy kilka innych 902000, kiedy co powoduje, skracając rok 2013 Drwal sprzedał drewno ze 100 zł pokonuje rywala czy pan się zgadza z taką obserwacją może pan jest odpowiedzialny za takie obniżanie wymagań matematycznych napoje w dowcipie z ZUS i całkiem zabawny, ale słychać trochę dziwi się rzeczywistością jak proponuje dziś tych, którzy chcieliby uwierzyć, że rzeczywisty obraz tego dowcipu, żeby proponuje tym ludziom za zerknięcie jak wyglądają egzaminy dawniej połączyli w tym roku po raz ostatni po gimnazjum land oraz ósmej klasie nie zobaczą, jakie tam są zadania i czy rzeczywiście to są zadania typu Durban, ale wręcz rwą się nadziwić rosną z nauczania początkowego są typu 2 i to zależy jak w klinice wielu chorych mówi Rz SZ z podręczniki je po są tylko propozycje i dużo zależy od nauczyciela i jak się nie wykorzystała inny to zależy od nauczyciela, a wracając do drogi do tego poziomu i to często słyszy się, że dawniej to była matura tak dawniej działo ktoś widział to była matura, ale wszyscy zapominają, że dawniej matura polegała na tym dawni to znaczy wpływów w tej perspektywie, której ja pamiętam aż o schorowana to by to był trzeba było wybrać 3 spośród 5 zadań i na dodatek nie było konieczności rozwiązania wszystkich 3 zadań, żeby zdać maturę, więc jak się dobrze policzy to ciągle był ten próg 30 % tego co można byłoby zdobyć na maturze, a poza tym zadania wcale nie były łatwiejsze niż ja się w naprawdę dobrze przyjrzeć nie był łatwiejszy od tych, które w tej chwili są n p . w zakresie rozszerzonym, bo warto pamiętać, że matematyka w tej chwili na szkołach średnich 3 i liceach technikach jest ich matura tam jest taką strukturę zwana, że jest ta część zakres podstawowych, która nie jest dla wszystkich i zakres rozszerzony, który zna tych, którzy zamierzają w przyszłości na studia wykorzystywać swoje umiejętności matematycznych i to jest to był to był bardzo dobry pomysł ciągle jest być w niektórych krajach jest nawet więcej stopni, bo w zależności od tego jakie studia różnią matematyka przyznaje do informacji, które podał prof. Marciniak dodam tylko, że w czasach, kiedy matematyka nie była obowiązkowa, a można było ją wybrać wybierały mniej więcej taki sam odsetek Google z całej populacji jak teraz wybieram matematykę rozszerzoną pani Monika do nas napisała jestem polonistką mój syn pokochał matematyka już jako dziecko biegał za mną pyta mamo, dlaczego tak dobrze raczej gra w piłkę trafił na świetną matematyczkę szkoły podstawowej słabo w gimnazjum nadmiernie formalną i zabijając w nim radość szukania rozwiązań nie miało w sobie pewność prawidłowego rozumienia rozumowania od dziecka wrodzoną niejako zostało mu to do tej pory argumentowanie był trudny do pobicia wypisał się z religii, bo nie widział w tych lekcjach sensu studiuje matematykę, bo one takie mamy inne opowieści z kolei Chiny kolejny głos miał fantastyczną nauczycielkę matematyki w gimnazjum panią Iwonę wóz dzięki niej przez pierwszą klasę liceum Jansson piątki, bo wszystko rozumiałam, ale w drugiej klasie pojawi się nowy materiał, a nowo licealna nauczycielką uczyła także nagle matematyka stała się dla mnie czarną i przeklętą magią wszy ze wszystkich tych opowieści naszych słuchaczy wynika, że to nauczy się nauczycielka z postacią centralną, ale ja bym chciał zapytać rodziców, gdzie w tym wszystkim są rodzice pani profesor może zacznijmy od tego, że przyszłość dziecka to nie jest w tym szkoła, ale też rodziny środowisko rodzinne nie myślę, że powinniśmy wrócić do idei edukacji domowej naprawdę i tu taka ciekawostka mianowicie zabór rosyjski szkoły wiadomo w języku rosyjskim druga religia w języku polskim społeczność Warszawy i tu powiedzielibyśmy naszego naszego miasta naszego dna w tej tego zaboru, kiedy mogłem sobie na to pozwolić zaczyna kształcić dzieci w domu pojawił się podręczniki do edukacji domowej uczono matematyki przepiękny sposób oglądam te podręczniki czytałem zachwycała się nimi uczono w domu jestem absolutnie przekonana, że czas wrócić do tego różne jednak edukacja domowa to jest coś ważnego tony Drago, dlaczego dlatego, że jej doba ma 124 godziny naprawdę trochę z tego to jest błąd chodzi, a w szkole dziecko przebywa niewielką liczbę godzin jest między rówieśnikami Jonathan powinno się uczyć funkcjonowania społecznego bardziej mamy w tej chwili takie źródła informacji poza edukacyjne, które po prostu są cudowne przebić profesor znika aż tętno jeśli ktoś ją na złych nauczycieli w dzieciństwie nie rozmyty matematyki jako rodzic osoby potem poradzić się w edukacji tu o w myśl, że rozmowy jej codzienne, że zastanawiam się nauczy rodzic nie musi, więc wiedzieć od swojego dziecka naprawdę nie mówi pani teraz absolutnie szokującą rzecz dla list w przekonaniu największym, ale ja mówię całkiem poważni, ale można zwiedzać tak należy rozmawiać należy szukać należy zastanawiać Marcin Karpiński zgłasza bardzo prosimy aż całkowicie zgadzam się z panią profesor, dlatego że gdy dodamy do tego, tyle że w właśnie w trakcie mojej pracy z młodszymi dziećmi dla mnie maszyny, czyli to są dzieci klas czwartych zrozumiałem zobaczyłem, że tym dzieciom najbardziej brakuje z celu osiągnięcia pewnych umiejętności matematycznych najbardziej brakuje takich umiejętności komunikacji, ale obustronny to znaczy brakuje tego, żeby one czuły, że ktoś ich jest słuchany, żeby one potrafiły mówić o kogoś innego i słuchać kogoś innego np. swoich leków tu nie chodzi o to, żeby one słuchały nauczyciela tylko, żeby one czułem, że to co mówią jest ważne i że jest reakcja na to nawet jeśli coś źle sformułuje w swoim myśleniu Sojuz w swojej wypowiedzi o tym jak myślą ważne, żeby tego wysłuchać zrozumieć co tam jest dobrego interesu, by na to nauczyciel musi mieć czasu, żeby wszystkie dzieci aż tak wysłuchać w ciągu 1 dnia, ale rodzice mogą już za udane życie, ale króciutko muszę usiąść do podsumowań pełni praw do potrzebujemy dobrze pani prof. Edyta nie to nic to przepraszam pan prof. Marciniak Bonin mówił długo Zbigniew Marciniak w inny starał się ten czas podzielić ich suma jest matematycznie procentowo chłodne w trybie podsumowań bardzo proszę no to są wszystko bardzo ważne sprawy wydają się, że wiele godzin mogliśmy o nich rozmawiać rola rodziny w kształceniu w edukacji generalnie jest naprawdę fundamentalna sam szacunek dla nauki w domu rodzinnym i uwaga poświęcona dzieciom, żeby dzieci nie były odprowadzane są telewizor zagłuszają to to są w bardzo bardzo proste sprawy ale, ale dające bardzo wiele to poczucie wartości to dziecko serwisów teraz, kiedy rodzic nie rozumie trzyma polską zajmujecie się uczyć, ale podziw, że dajesz radę jednak już tego nie rozumiem to jest szalenie ważne, że strach motywuje dzieci do dalszego wysiłku, a w tym czasie zrobić to te bajki o 2 lata po to, to jest Young z ustawą z całym przekonaniem stwierdzić dzisiejsza matura rozszerzona jest trudniejsza do egzaminu wstępnego na kierunek matematyka moich czasach i młodzież daje rady, a państwo mówią takie szokujące rzeczy dzisiaj młodzież Meyera i Węgier to dobrowolnie no tak rzeczywistość ma się to nie wszystko czarne 7 mamy świetną młodzież, więc trzymajmy się tego, iż nie zmarnujmy tego, a teraz niesamowicie mądra kobieta pani prof. Edyty Gruszczyk Kolczyńska ty moja opinia, ale także pana Michała, który do nas napisał prosimy w efekcie tych audycji kochani moi słuchacze w ich słuchać rozmawiać z dziećmi i to nie szkodzi żadne cieszył się nie potraficie nadążyć za nimi naprawdę trzeba tak powiedzieć zrobić tego okresu powiedział mianowicie podziwiać pytać namawiać do rozwiązywania problemów opłaciła się też stukrotnie i jeszcze matematyka naprawdę dla każdego ta elementarna Otóż naprawdę dla każdego i dobrze by było, żebyście państwo na to spojrzeli, że wasze dziecko też może 50 proc uzdolnionych dzieci z tego co czwarty wysoko uzdolniony proszę pamiętać o tym w dzieci niepełnosprawne 13 dzieci uzdolnionych matematycznie to doprawdy jest majątek i nie zgadzać się na to, żeby marnować ten majątek to przeszło wasze dzieci z waszej krwi kości są przecież warto się o to bić, toteż majątek społecznych w tym coraz bardziej technologii zwanym świecie jeśli nie będziemy mieli zdolnych matematycznie obywateli obywatelek dostaniemy się wyrobnika mianie twórcami i rozwijającymi własnej cywilizacji pan Marcin Karpiński dalej tryb podsumowań prosi nas całkowicie się zgadzam z podsumowania do tej korekty tymi, które do tej pory słyszeliśmy chciałbym dodać jeszcze 1 wątek, który się przejawia tutaj w naszej rozmowie, ale może lekko zaniku chodzi chodzi o to, że nie jest prawdą i to z badań też wynika, że mamy bardzo kiepskich nauczycieli matematyki, zwłaszcza jak się porówna fuzję z innymi krajami w zawodzie nauczyciela matematyki na każdego nauczyciela bardzo jest wiele bardzo trudnych rzeczy do opanowania i to jest naprawdę niezwykle trudny zawód, ale i naprawdę i kiepskich nauczycieli na pewno jest mniej naprawdę złych nauczycieli na pewno jest mniej niż złych hydraulików niż złych prawników niż złych lekarzy nawet, bo one chcą zobaczyć badania wie pan na to co pan mówiąc oddaj moje ucho dziennikarskie owych czasów w badaniach Iza to pokazuje plan kończymy dziękuję bardzo Marcin Karpiński mówił przed chwilą na przestępczość łączyliśmy inne metody nauczania matematyki autor podręczników do tego przedmiotu lub szkoły edukacji polsko-amerykańskiej fundacji wolności oraz Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję serdecznie mnie pan prof. Zbigniew Marciniak były wiceminister edukacji ten człowiek, który wprowadza matematykę obowiązkowo z powrotem na maturę Instytut matematyki na Uniwersytecie warszawskim dziękuję panie profesorze mogą mówić dużo dłużej, ale czas na zgonie wzrost tego ruszcie Korczyńska dyrektor Instytutu wspomagania rozwoju edukacji człowieka i edukacja Akademia pedagogiki specjalnej autorka książki dzieci uzdolnione matematycznie dziękuję pani prof. Kik i państwu dziękuję teraz informacje po informacji porozmawiamy o wodzie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA