REKLAMA

W jaki sposób krzyż stał się znakiem chrześcijaństwa? O historii symboli

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2019-04-20 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ewelina Głowacka przy mikrofonie, a teraz nauka z perspektywy historycznej inny porozmawiamy teraz o symbolice krzyże dziś w kościele katolickim obchodzone jest wielka sobota dzień Jezusa w grobie wczoraj szczególnie wielki piątek krzyż szczególnie z kontem globalny inny zastanowimy się, dlaczego właśnie krzyż stał się symbolem jednych z największych religii w swej historii świata mniej przy nim przez KE połączymy się z dr. hab. Sławomirem Braniewskim dzień dobry dzień Rozwiń » dobry witam państwa bardzo serdecznym prof. Uniwersytetu łódzkiego z Instytutu historii Uniwersytetu łódzkiego pan profesor jest badaczem historii kościoła również wiza antologię, więc jak to jest panie profesorze, że sam symbol śmierci haniebny jak uważaną przecież w czasach Jezusa, a także sporo później stał się 1 z największych imprez najważniejszych symboli religijnych w historii świata tak to jest rzeczywiście bardzo ciekawe związane jest to oczywiście z karą śmierci nel sposobem ranne 1 z kar śmierci inne stosowanych przez Rzymian karę śmierci, którą gmina przyjęli oni najprawdopodobniej od Kartagińczyków, jakkolwiek Herodot ojciec historiografii gmina, ale i, gdyby wspomina, że ukrzyżowanie wymyślili tak sobie inne to jednak później sami Rzymianie przyjęli ją bezpośrednio od Kartagińczyków, którzy z kolei nie by tę karę zaczęli stosować się przyjąwszy ją od Fenicjan nie gdzie ona była bardzo rozpowszechniona z tym, że rzeczywiście na samym Rzymie to kara była najbardziej realny surowa to już taki najwyższy wymiar kary bardzo ani bieżącej ranne i tutaj można byłoby przytoczyć Cycerona Arkadiusza Cycerona i słynnego mówcy rzymskiego, który w 1 ze swoich mów mówił, że czytuje sam wyraz krzyż powinien być daleko nie tylko od ciała obywatela rzymskiego, ale także od jego myśli odczuł niż pół to nie tylko stosowanie tej kary śmierci, ale nawet napomnienie o nich niegodne jest obywatela rzymskiego i człowieka wolnego inne, a więc to była niezwykle ani wiążąca, ale kara śmierci zrzeszonych w latach one symbolem właśnie brak było w takim razie przeznaczona ta jakże okrutna jak wiemy fizycznie kara, a także dodatkowo nie słyszy my hańbiące to znaczy kto bywał na nią wskazywał największych wrogów cesarstwa dla niewolników prawda, a więc ludzi, że tak olbrzymim żona powiemy, że właśnie niskiego ne niskiego stanu w inne wiemy, że n p . po powstaniu Spartakusa kilka tysięcy niewolników ranny został ukrzyżowany ich na polecenie Krasuski, na której który ranny rozprawił się z powstańcami i nie, a więc rzeczywiście była to kara stosowana wzorem dla największych wrogów cesarstwo i nieźle no i niskiego i niskiego stanu w tym, że oczywiście chrześcijańskiej uwielbienie dla krzyża dla krzyża Chrystusa jako znaku zbawienia widoczne już było Pawła Star sukniach inne, a więc, że musiało pokonać są głęboko zakorzenioną w Rzymie ranach, ale i niechęć Annę i co czekałem i ta niechęć była jeszcze w piątym wieku po Chrystusie, kiedy już mamy za sobą czwarty wiek ale kiedy cesarz Konstantyn poprzez swoją konwersję prawda i przyjmie, że zawarte z Bogiem szczęścia można tak powiedzieć inne zaczął mnie coraz bardziej struktury nie cesarstwo Christian zobaczył inne i mamy, by w końcu drugą połowę czwartego wieku, kiedy to cesarz Teodozjusz wielki uczynił z chrześcijaństwa religię panującą, czyli jedynie obowiązującą w imperium Romanum ne i w piątym wieku jeszcze Nobla do krzyża podchodzono z dużym dystansem co widać wyraźnie w relacji zamiana 1 z historyków i innych kościelnych, które opisuje przypadek niejakiego program bluesa i 1 z nas woli chce z lekarzy cesarskich w piątym wieku u zrobionego z ciężkiego bólu nóg mylne w 1 z kościołów leżących w pobliżu Konstantynopola, a my i który się w konsekwencji no oprócz sił z pogaństwa chrześcijaństwo na chrześcijaństwo przyjął wszystkie prawdy wiary 1 tylko zaakceptować nie mógł nauki o krzyżu Chrystusa jako przyczynie zbawienia rodzaju ludzkiego tak bardzo to by było zakorzenione w mentalności rzymskiej ta Mittal handlujący symbol prawda ta, która da hańba związana z tą z tą karą Anny tam o śmierci, a jak w takim razie ten symbol zaczął się pojawiać wielkiej konfiguracji graficznej czy on był wpisany w greckiej litery dotyczące symbolizujące Chrystusa to od razu było sam znak porosty krzyża jak to wyglądało to znaczy oczywiście mamy przedstawienia ikonograficzne już z bardzo wczesnego okresu Anny, które wskazują na klasyczny krzyż n p . mamy taki prześmiewczy wizerunek ukrzyżowanego osła prawda wynik, który w, którym stosowali stosowali przeciwnicy chrześcijan, żeby ich nie ośmieszyć, ale i tam już mamy klasyczny wizerunek krzyża, ale rzeczywiście w czwartym wieku mowa jest o krzyżu ukrytym można powiedzieć Kruk wizji Jolanta, który stosował UŁ właśnie Konstantyn w postaci monodramu Chrystusa, a więc właśnie tym skrzyżowane ich lider związanych z Chrystusem w euro, ale prawda przy czym pamiętajmy, że chodziło tutaj ogryzki alfabet, a więc po literach i Reja przypomina kształtem naszą literę x natomiast litera po przypomina kształtem naszą ulicę REP prosta i właśnie to skrzyżowanie tej litery w euro z literą Neo z literą i tworzyło ten monodram Chrystusa zwany czy to charyzmą łączy Lizbonę prawda i i rzeczywiście nazywa się go krzyżem, ale tutaj mamy do czynienia z krzyżem ukrytym to ten znak miał się objawić miał zostać objawionej w Konstantynowie i inne w czasie tej słynnej wizji, jaką halę, jakiej miał oświadczyć przed jej bliską przy moście w boliwijskim 300 dwunastym roku w październiku 300 dwunastego roku, kiedy UE właśnie miało wg, bo mamy 2 relacje na ten temat Euzebiusza z Cezarei i Leoncjusza wedle Euzebiusza nie jest miało zobaczyć na niebie świetlisty krzyż ten natomiast, a później drugi wizji miałby świadczyć to właśnie gminy, gdzie Chrystus mnie właśnie ukazać Szmuel miał wtedy inne ten znak charyzmę i z którego na polecenie cesarza Konstantyna no zrobiono właśnie ów sztandar wojskowy laboratorium zwany rabat nazwa jest pochodzenia celtyckiego najprawdopodobniej właśnie Święty sztandar później dla Neuki przyjęły chrześcijańskiego już Rzymu nudne stróżem wyraźnie Euzebiusz wskazuje, że krzyż utworzyć śmiała nie Poprzeczna ciemny Poprzeczna Belka, jakby tego nie na sztandar, z której zwisała tkanina, na której znajdowały się medalionu z przedstawieniem cesarza i jego ne i jego 2 synów opowiada pan prof. Sławomir brane z kim one badaczy historii kościoła z uniwersytetu łódzkiego teraz skrót informacji, więc muszą też w słowo przepraszam panie profesorze za chwilę do państwa my wrócimy i właśnie zastanowimy się szerzej nad tym jak to się stało jak Rzym Rzymianie radzili sobie z tym, że religia, która przez gminy kilka stuleci była tępione stała się najpier w religią dozwolona była w inny za jakiś czas wręcz, że dominującą oficjalną jak sobie w takim razie radzono z tym znakiem my kiedyś się po prostu haniebnej śmierci ja nie po czasie znakiem religijnym znakiem chrześcijaństwa teraz skrót informacji zaraz wracamy do Karolina Głowacka przy mikrofonie, a przy naszym Sky pie -li ne pan dr hab. Sławomir Gralewski prof. Uniwersytetu łódzkiego badaczy historii kościoła Bizon to dzień dobry jeszcze raz panie profesorze, czyli dzień dobry witam serdecznie, a tuż przed skrótem informacji pan snuł opowieść o Konstantynie i o tym jak on dochodził do tego, żeby przyjąć znak krzyża jako inny znak już nie haniebnej śmierci, a znak religii chrześcijańskiej te jej, czyli znak chwalebny, a nie haniebne jak sobie z tym cały Rzym jako taki radził skoro to przecież była tak silna sprawa kulturowa pan o tym, mówił, że mnie to był niezwykle niezwykle odpycha Anny symbol oczywiście i nic najlepiej o tym, świadczy, że sam Konstantyn miał z tym problem mianowicie to, że używał krzyża ukrytego, a ta, że posługiwał się krzyżem ukrytym różne inne biograf Konstantyna Euzebiusz z Cezarei, ale i piszący o rynnę różnych momentach wzniesionych przez tegoż cesarza nie w Konstantynopolu wspomina jedynie o 2 przypadkach, kiedy właśnie cesarz miało eksponować znak zbawienia prawda, ale znak zbawienia właśnie, czyli my nie jest tutaj bezpośrednio nie ma tutaj mowy o krzyżu i miał go eksponować właśnie ze Pałacu cesarskim w 1 z sal Pałacu Saskiego, a drugi przypadek miał się inne mienie miałby się związany z obrazem, który miał cenny obszar celny znajdować się przed głównym wejściem do Pałacu cesarskim auli i innych informacji o tym, że unijny znak krzyża był jakoś eksponowany w Konstantynopolu w tym czasie Nelli innej informacji nie mamy się o to by inni czynne od innych takich przypadkach Euzebiusz nie wspomina to dopiero późniejsza tradycja przypisywała cesarzowi Konstantynowi wystawienie w stolicy szeregu monumentalny krzyż, że my prawda, ale to dopiero już późniejsza tradycja ne natomiast rzeczywiście Konstantyn Konstantynem inne tego znaku krzyża co prawda klasycznego krzyża i inne unikał to dopiero wciągu czwartego wieku i krzyż symbol haniebnej takim przeklętej śmierci przez wszystkich omijany przeistoczył się znak zwycięstwa zaczął odgrywać dużą rolę w życiu religijnym chrześcijan i Real to znaczy dla chrześcijan oczywiście on znakiem zwycięstwa był zawsze w dal był znakiem zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią nad piekłem nad szatanem, ale on jak do niego się z Konstantym odwoływał jako też do znaku zwycięstwa, bo przecież właśnie rynnę ten znak objawionej mu przed bitwą przy moście paulińskim miał zapewnić cesarzowi zwycięstwo Milito i właśnie cesarz tak to odbierał, ale i my gdzieś głęboko, że właśnie elementarne znak, by dzięki wsparciu nowego boskiego patrona, którym tym razem był Bóg chrześcijan to zwycięstwo mu inny zapewniał inne mamy bardzo ciekawe świadectwo Jana Chryzostoma ne właśnie biskupa Konstantynopola inne z końca wieku czwartego net, który mówi o krzyżu jako fundamencie miłości chwały krzyże jaśniejszy niż słońce, który miał stać źródłem, który stał się źródłem wielkiego błogosławieństwa murem chroniącym przed niebezpieczeństwem służbom otrzymującą demonów prawda śmiertelnym ciosem wymierzonym w diabła i zabezpieczenia przed wszelkimi mocami i on właśnie ten, że Jan Chryzostom wspomina, że ten krzyż był wszędzie obecny, że zawieszano go na szyi i żel stawiano na rozdrożu ach, rem na skrzyżowaniach dróg inne, że zdobiono nim ubrania bronić srebra naczynia umieszczano na szlachetnych kamieni takich perłach wieszano przemalowano na ścianach w komnatach poduszkami do hańbiących znak krzyża prawda, który już w drugiej połowie czwartego wieku staje się rzeczywiście przy obecnym i coś ciekawego się pojawią także na monetach cesarskich na PL i rzeczywiście wraz z upływem czasu, a więc w drugiej połowie wieku czwartego pojawia się już bardzo nie bardzo często, więc i w pierwszej połowie piątego wieku, a więc tu rzeczywiście rzeczywiście inne no nastąpiła wielka wielka wielka zmiana ner prawda Niemcy, ale i jak mówiłem na samym początku i ten przykład niejakiego Merkel do tego wprowadzana 1 z ówczesnym lekarzu cesarski Dwór, który jeszcze w połowie piątego wieku nie mógł przyjąć krzyża prawda no i mimo że nawrócił się na chrześcijaństwo to jednak ta nauka o krzyżu dno w jaki sposób przekraczała jedno jego możliwości, mimo że kara krzyża już wówczas o 100 kilkudziesięciu lat nie była wykonywana, bo zakazali Konstantym prawda ten wspomniany już przeze mnie cesarz Konstantyn wielki zakazał wykonywania kary śmierci i od rund co tej struktury hierarchii kar ne nie najgorszą naj naj surowszą karą była kara ognia prawda kara spalenia cenne na stosie nie natomiast kara krzyża, która była już zakazana, a mimo wszystko jeszcze w połowie piątego wieku tak trudno było Rzymianom prawda nie może tam krzyż już był wszędzie obecny tatuś nie trudno było ją przyjąć panie profesorze, a dom i czy nie był pewnego rodzaju konkurencji między symbolami bowiem, że we wczesnym chrześcijaństwie również ryba charakterystycznie rysowana była znakiem chrześcijan więc, gdzie farba się podziała tak niewątpliwie, ale proszę zwrócić uwagę swoją żonę i chrześcijanie też za bardzo wtedy nie mogli się obnosić z tym znakiem hańby, bo po prostu byli to by to było niezrozumiałe dla otoczenia prawda, a więc dlatego właśnie odwoływali się do do innych znaków dlatego odwoływali się do tej pory do tej liczby praw da ne żadnych, żeby w, jaki sposób no ale posługiwać się znakiem, który byłby czytelny dla chrześcijan prawda natomiast gdy nie powodowałby nie budziłby takiej reakcji negatywnej negatywnej ze strony właśnie otoczenia ne Niemcy mówi podobnie było tutaj z Konstantinem prawdą też musiał działać tu niezwykle niezwykle rozważnie z i no właśnie niemu UE i jakby tego znaku do tego znaku hańby za bardzo się wprost odwoływać co jest symboliki chrześcijańskiej, a także tej szczególnie związany z Wielkanocą jest sporo czy też otworzyło właśnie przez stulecia bo a to ryba krzyż nad wiadomo szczegóły na sprawa, ale baranek czy wreszcie jajka to wszystko się jakoś tak składają, kto je ktoś tworzyło panie profesorze oczywiście, że rząd tworzyło się, jakby poprzez wieki prawda poprzez wielki, odwołując się oczywiście to chrześcijanie prawda do do Ewangelii na do symbolu baranka faktury, które było oczywiście symbolem symbolem Chrystusa prawda było, bo tak musimy ten symbol symbol odczytywać inne i oczywiście mamy w ikonografii inne w katakumbach prawda niczego od podniesienia ducha do Chrystusa już z pierwszych wieków istnienia istnienia chrześcijaństwa nie, więc dla to są też pewne symbole, które były czytelne dla chrześcijan, a nie budziły jakiegoś takiego prawda nie sprzeciwu sprzeciwu ze strony ze strony otoczenia tak jak tak jak przy ich czyha wiele zdjęć tradycji wynika z ukrywaniem się z konspiracji i zdecydowanie zdecydowanie tak oczywiście oczywiście, że tak, ale pamiętajmy, że nie generalnie Rzymianie byli tolerancyjni rok, a jeśli chodzi, ale jeśli chodzi o inne religie, ale inny oni bardzo chętnie przyjęliby Chrystusa jako kolejnego ze swoich bogów natomiast pamiętać trzeba żyć na chrześcijaństwo było religią i całkowicie innego typu ubyło religią monopolistyczną prawda i tutaj było ten spór poza tym pamiętajmy, że w starożytnym Rzymie tak jak i w ogóle w antyku inne religia była sprawą państwa to państwo, by zajmował się organizacją życia religijnego to państwo organizowało składaniu ofiar to państwo organizowało całą społeczność wokół wokół tych ofiar i uczestniczenie w kuli się było obowiązkiem wszystkich obywateli obowiązkiem wobec państwa, ale także, lecz także gdy, czyli wobec tej całej wspólnoty Obywatelskiej, ale także oczywiście obowiązkiem nie wobec wobec bogów, czyli każdy, kto wyłamywał się z tego obowiązku i inne no był też w jaki sposób budził prawda opór budził sprzeci w, ale dlatego, że narażał całą tę społeczność na hale ze strony bogów naruszał coś co Rzymianie nazwali park dołączyli pokojem z bogami prawda, ale ich związku z tym inne w związku z tym tak bardzo się obawiano tych wszystkich, którzy odmawiali udziału w kulcie oczyszczanie prawda jako wyznawcy były jedno jedynego Boga i ceny takiego udziału odmawiali podobny problem był oczywiście z wyznawcami judaizmu, ale za nimi stała długa tradycja długa historia Anny i Rzymianie z tym się bardzo liczyli prawda natomiast właśnie chrześcijaństwo wydawało się, że tą, by całkowicie nową z sektą prawda bez bez historii bez tradycji i Indie, dlatego że budziło budziło lęk co prawda wśród Rzymian dlatego osieczanie musi się ukrywać mnie, bo szukano winnych ewentualnych niepowodzeń prawda w momencie, kiedy coś działo jakiś, gdy nie spadały na społeczne, gdy społeczność prawda 33 na jakiś klęski wojenne cokolwiek złego się działo szukano winnych prawda no i właśnie tutaj łatwo ich znajdowano znajdowano chrześcijanach i inne z tej racji duża, ale odmawiali udziału w kulcie pan prof. Sławomir Gralewski badaczy historii kościoła Bizon to blok Instytut historii Uniwersytetu łódzkiego dziękuję panu serdecznie za powieść panie profesorze dziękujemy również za uwagę i wszystkiego dobrego nas wszystkiego dobrego właśnie wszystkiego dobrego na wszystkich słuchaczy do widzenia i powoli kończymy sobotni już niemalże świąteczny magazyn Radia TOK FM audycję przygotowała Małgorzata Połczyńska dziękuję państwu serdecznie życzę dobrego popołudnia Karolina Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA