REKLAMA

Japonia utracona

Data emisji:
2019-04-23 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
41:06 min.
Udostępnij:

O książce Alexa Kerra z prof. Arkadiuszem Jabłońskim Rozwiń »

Więcej: https://www.karakter.pl/ksiazki/japonia-utracona Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

ich Cezary łasiczka programy Owczarek teraz Szanowni państwo dziwne połączenie było łączymy studio Radia TOK FM w Gdańsku, gdzie jestem ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu, gdzie jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza dzień dobry panie profesorze dzień dobry panie redaktorze pięknie słychać po Polsce byśmy byli w tym samym pomieszczeniu uwielbiam technologie 2001 . wieku spotykamy się dzisiaj panie profesorze z Rozwiń » okazji wydania przez wydawnictwo Karakter w swojej 115 i książki to książka Alexa Kerra zatytułowana czy też może Polski w Polskim my w Polskim przekładzie Japonia utracona tytuł oryginalny los CPN w las GM są ostre pióro, choć ten książka przetłumaczona przez Marię Kaczyńską dekiel my i pięknie także wydana co jest myślę cechą charakterystyczną jedno z cech charakterystycznych książek wydanych przez wydawnictwo Karakter widzę, że nawet na stronie wydawcy, że teraz może kupić 30 % taniej nigdy nie dorzeczy 7 dla książki lekcje można oszczędzać w i Śląska w Japonii tak bardzo szeroko mówiąc fragment z opisu na stronie wydawcy i jedyne w swoim rodzaju nie wprowadza spory rodzaj wprowadzenie do kultury japońskiej autor miał 12 lat, gdy w 1964 roku zamieszkał z rodzicami w Japonii i spędził tam niemal całe swoje życie byśmy, że jakoś docent jak się okazało rok temu był punktem zwrotnym w historii kraju organizującego właśnie letnie igrzyska olimpijskie rozpoczną się wtedy okres boomu ekonomicznego gwałtownej modernizacji kier zafascynowany tradycyjną kulturą japońską próbuje szansę pokazać to co na jego oczach uległo głębokim przeobrażeniom w pierwsza informacja, którą Annę i chyba ciesząca czytelnika czy powinna być rząd od czytelnika jest taka, że mamy do czynienia z autorem, który w przeciwieństwie do polskich autorów spędził w Japonii więcej niż kilka tygodni albo kilku kilka miesięcy polscy autorzy charakteryzują się tym, że po odbyciu wycieczki z biurem turystycznym albo nie daj Boże jeszcze zamieszkanie u znajomego na kilka dodatkowych dni wracają piszą książki zacytowano moja Japonia, po czym stają się ekspertem od Japonii spraw japońskich czołowych dzienników tutaj mamy do czynienia z autorem, który trochę więcej czasu spędził w Japonii taki jest rzeczywiście jak pan redaktor był łaska w nieco kąśliwie zapewne w założeniu zauważyć, że zdarzają się u nas bardzo ciekawe publikacje na temat Japonii tutaj mamy tam rzeczywiście kogoś, kto w Japonii spędził chyba większość swojego dorosłego życia i oczywiście jak najbardziej ma prawo wypowiadać się w Japonii jako właściwie w swoim kraju, w którym to życie przeżył większości Alex KRS bardzo charakterystyczną postacią to nie jest jego jedyna książka jak prawdopodobnie większość Czytelników Polski wiadomo nie jest to również pierwsze wydanie w Japonii utraconej w Polsce też zdanie drugie co świadczy o tym, że wydawnictwo Karakter uznało, iż publikacja Warta jest ponownego przybliżenia polskiemu czytelnikowi i rzeczywiście sum jak najbardziej jest to książka o Japonii i tak się zgodzę się zgodzą się same bynajmniej nie przedstawia się jako ekspert ds. japońskiej wyspy w całości odporni mogę bez tutaj bawienia się jakiś eufemizm stwierdził, że na pewno teraz nasze dna w wielu dziedzinach jak oni znacznie lepiej ode mnie pod tym względem absolutnie nie mam zamiaru stawać z nim w szranki no być może tutaj troszeczkę bym chciał się zastanowić nad tym hasłem jedyny w swoim rodzaju wprowadzenie do japońskiej kultury, bo wiem też wprowadzenie do japońskiej kultury tak do końca nie wie nawet czy sam autor miał taką intencję on tu bardziej przedstawia siebie jako takiego dzwonnika, który uderza w dzwon, który już niema, kto uderzyć z tych przedstawicieli dawnej Japonii i który prawdopodobnie pragnie obudzić rozbudzić już Japończyków o to, żeby nie utracili do końca tego co jeszcze jest Japonia to pan to tak pięknie i poetycko powiedział, ale zdarzały się też byłby kąśliwy zgryźliwy złośliwy w 1 to powiedział, że z takim z rzędu, o której się dziwić za mojej strona SUV-ów w Jaśle słabo działa, kiedy byłem w taki kierunek troszeczkę tutaj zresztą tak powiem antycypując takie podejście do mojego tekstu to jest we wstępie napisanym wstęp do już któregoś wydania książki z 2015 roku, bo książka w pierwszym wydaniu angielskim już znacznie wcześniej i on rzeczywiście chyba zdaje sobie sprawę z tego, że jego tekst jest nacechowany w dużym stopniu subiektywizmem, jeżeli mija od chce się wypowiadać na ten temat to nie, dlatego że bym chciał nie wiem np. doradzać Dziennikowi polskiemu, żeby broń Boże nie czytał książki Kerra wydaje mi już to jest znaczący tekst na temat Japonii natomiast, tym bardziej niż wprowadzenie do japońskiej kultury jest to wprowadzenie do pewnego subiektywnego oglądu Japonii przez autora, który to subiektywny ogląd wydaje się, że reprezentuje pewien ciekawy prąd myślowy obronić Japonii nie jest do końca może on Oriental leasing który w Japonii i w ogóle całą Cabaj nie zachód tak samo nie Oxygen traktuje w sposób nieco pogardliwym i nieświadomie niepoważny i 1 natomiast tutaj pewne jednak mimo wszystko widać przerysowania to znaczy w oczy wiście Kreml zdaje sobie sprawę z całą pewnością i on absolutnie zresztą o muzeum tutaj w wielu miejscach naśmiewa się wyraźnie sam siebie, że nie traktuje jak pani naukowo, że to nie jest jakiś systematyczny tekst wstęp do kultury japońskiej on tutaj jest świadomy sposób skupiony na sobie on jest bardzo ekscentrycznym i tutaj jak najbardziej trzeba to wziąć pod uwagę natomiast, jeżeli my będziemy to odczytywali jako wstęp do japońskiej kultury no to możemy zostać sprowadzeni na pewne ryzyko na manowce książkę czyta się bardzo dobrze do nie jestem przekonana, że pan powozu coś łączy to wypowiedź na temat poprawności nazw geograficznych i tłumaczeń różnych ale, ale jak laik muszę stwierdzić, że bardzo dobrze tę książkę czyta się, że takim pierwszym zaskoczeniem dla czytelnika czytelnika który, choć trochę albo więcej niż trochę interesuje się Japonią jest to, że żal, że budujemy w swej głowie czy to świadczy to na podstawie literatury na postoje Wizards opowieści różnych innych źródeł jakiś obraz Japonii taki właśnie w Japonii z po spokojnej dostojnej Japonii bez ładnie za komponowanej powiedziałbym, iż dochodzi także ta japońska przyroda to starannie dobrane rośliny i myślę, że pierwsze zaskoczenie jest to, o czym pisze Alex pierwszy tej natury, która była i to była całkiem dawno dawno już nie ma ona została wycięta w jej miejsce pojawił się różnych miejsc różne chociażby byty budowle budynki osiedla my albo też została ze zastąpiona inną już trochę powiedziałbym bardziej precyzyjnie zaprojektowaną przyrodą w ich to co przede wszystkim Alex Pierre jak już powiedziałem pisze o kraju, który ma prawo pisać, ponieważ spędził w nim dosyć dużo czasu prawdopodobnie zapłacił nieco podatków i prawdopodobnie kraj ten przynajmniej w tych fragmentach, które opisuje zna jak najbardziej natomiast to rzeczywiście jest także te jak oni już niema i czy to rzeczywiście jest tak, że to jest Japonia utracona i czy to tylko Japonia jest, że tak powiem przewrotnie tracą na no to jest troszeczkę ryzykowne punkt widzenia, gdyż oczywiście mamy tutaj bardzo piękna publikacje nawet powiem tutaj, że w większości ilustracji jest autorstwa 1 grafika one nawet są jak dla mnie ścieżkę zbyt piękne one są tak piękne żony nie mogą nie podobać, lecz to jest wręcz wręczyły trudno od nich wzroku oderwać od ich od ich estetyki która, która w ręczną, mówi że jakaś ota Japonia jest piękne właśnie natura piękna linia tutaj głównie, w którą tam przecinają powiedzmy sobie jakiś i zieleni roślin i do tego jeszcze piękne niebo a kto wręcz wygląda jak klasyczne drzeworyt trudno się tym nie zachwycić natomiast rzeczywiście jest tak, że Japonia i jest krajem, który sam na własne życzenie wyrzeka się własnej przyszłości czy Japonia jest wyłącznie jedyna na świecie takim krajem no chyba z pewnością pokazuje tutaj pewien przebieg dziejów on jest troszkę przerysowany, bo rzeczywiście Japonia do powiedzmy sobie schematycznie połowy dziewiętnastego wieku była właściwie krajem o ustroju średniowiecznym potem w wyniku kontaktu z tzw. Zachodem bardzo wiele tam zmieniło potem doprowadziło to do bardzo szybkiego rozwoju przemysłowego Japonii, który był faktem przemysłowego wojskowego i WIG ujednolicenia państwo japońskiego to już oczywiście faktem przed drugą wojnę światową, która zwana wojną na Pacyfiku również samej Japonii na jak wiemy skończyła się dla kraju bardzo tragiczny sposób i potem oczywiście przez jakiś czas była okupacja amerykańska notabene Alex Carlin z przedstawicielem zwycięzców w wojnie na Pacyfiku i m. in . w wyniku tych wydarzeń Alex kierunek sam przyznaje mu w Japonii pojawić się jako dziecko rodziny amerykańskiego wojskowego czy też prawnika w każdym razie hobby związanego z amerykańską armię i tutaj widzimy, że od 31004. roku to taka cezura tak zresztą to jest wydarzenie, które już będzie teraz ostrożna, bo teraz znów będzie ponownie będzie olimpiada w Tokio, a więc tu zupełnie niezamierzony sposób w jakiś koło zostało zatopione do olimpiady zawodach, kiedy tak czyta czyta modernizacja czy ona rzeczywiście wynik zasługuje na tak, choć na taką krytykę, jaką Jacobsen tutaj ku niej kierujemy nie wiem jak Kanada co myśli czy to rzeczywiście jest prawdopodobne obawiamy performance pamiętamy, że obraz rzeczy masaż z debat nasza cezurą nasza cenzura teraz w postaci informacji Radia TOK FM już za kilka minut to jedenastej 20 studio Radia TOK FM w Poznaniu jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza na informację jedenasty 20 po informacjach wracamy ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza, który w książce Alexa Kerra Japonia utracona książka wydana przez wydawnictwo Karakter tłumaczeniu Marii kwidzyńskiej Bekier, kiedy pytam moich cudzoziemskich kolegów japonistyki, jaki był najbardziej ekscytujący moment w jej życiu odpowiadają mniej więcej w ten sposób medytował w świątyni Zenon słyszałem szelest jedwabny Szal od przechodzących mnichów w od drugiej wojny światowej w Japonii nieprzerwanie trwa pokój i w tym czasie utrwali się jej system społeczny pod tym względem panuje w niej zastój cudzoziemcy interesują się po nie należą do tych, którym odpowiada pokojowej bezpieczne społeczeństwo to jedno z największych osiągnięć Japonii edukacja higiena wstęp na wyższym poziomie niż wielu krajach zachodnich, a korzyści płynące z Kwitnącej ekonomistą rozłożone pomiędzy ludźmi równiej niż gdziekolwiek indziej w Azji notuje się stosunkowo niski stopień przestępczości narkomanii średnia długość życia jest wysoka, a jednocześnie istnieją starannie skrywane poważne problemy jak dyskryminacja potomków dawnych kasty nietykalnych Koreańczyków, ponieważ nie ma zwyczaju wypowiadać się przeciwko systemowi ruchy feministyczne i ekologiczne organizacje inne prawa obrony prawa czy ochrony interesów konsumenta są bardzo wątła dziwne poczucie izolacji całego świata mocno wierzący w Japonii mierzyć to harmonijnego systemu społecznego to powoduje, że Japonia wydaje się spokojniejsza niż jest naprawdę ten system odrzuca wszelkie gwałtowne zmiany i obce wpływy wskutek, czego kwestie globalne ex EIC ekologia prawa człowieka nie docierają do narodowej świadomości Japończyków widziane z Japonii zagadnienia te wydają się dotykać wyłącznie innych ludzi cudzoziemcy mieszkający w kraju Lotosu łatwo dają się pochłonąć szczegółom swego zbiorowego życia czy estetyce ceremonii herbaty zapominając, że istnieją poważniejsze sprawy to oczywiście, gdy on od razu znajduje pewno rośnie czy nieścisłość czy też może wielo wymiarowe 6 w tym fragmencie dotyczącym edukacji, która jest tutaj lepsza niż w wielu krajach na wyższy poziom niż w wielu krajach zachodnich, bo w innych w innych segmentach w innych momentach tej książki Alex Pierre pisze, że edukacja jest dobra, ale do poziomu powiedzmy liceum, a później czym to może ona w ogóle z bardziej oswojona na to, żeby jak największa liczba osób miała wiedzę o życiu niż na poszukiwaniu wybitnych jednostek i jak i łóżka w późniejszym kształtowaniu ich tak no i przede wszystkim panie redaktorze my nie tylko uderza również tym fragmencie przed chwilą przytoczonym obszernym uderza mnie takie obrazowanie dość wyraźnej opozycji między Japonią i Wschodem, a prawdopodobnie Stanami Zjednoczonymi, czyli Zachodem takie podmioty wschód, a nie jest jako wschód nie jest to nie do końca opisy walne nie do końca jest możliwe do zrozumienia tam jest wszystko inaczej niż na Zachodzie, który jest uporządkowany przewidywalny i logiczne tak, by można było powiedzieć no powiedzmy sobie, że to oczywiście ma pewne zalety w szczególności, że książka kara od samego początku jak sam autor przyznaje nie były opisane jako 1 tekst tylko to jest zbiór esejów, więc w eseju możemy być troszkę mniej odpowiedzialni jeśli chodzi o fakty i możemy niekiedy nawet mówić o pewnych rzeczach niekonsekwentnie, bo rzeczywiście, jeżeli bez czytać dokładnie z Tax Care, a to bywają takie miejsca, w których on sam sobie zaprzecza to dosyć nawet często się zdarza tak i Legia oczywiście jestem tutaj nie tylko krytykiem są chciałbym też sam dowiedzieć czegoś więcej, bo niewątpliwie karma coś dopowiedzenia niewątpliwie jest to autor, który bardzo dużo Japonii 2 natomiast bardziej jednak niekiedy no może za dużo to słowo, że zawodzi mnie ale tym bardziej kiedy dziś wiemy nie jest pewna powierzchowność niektórych stwierdzeń to znaczy spotyka się nagle w eseju całkiem konsekwentnie prowadzonym stał jak oddychanie prowadzę w toku rozumowania nagle spotyka się właśnie jakieś takie prztyczki w stylu tego, że na jak oni właśnie nie ceni się indywidualności czy jednostka jest tłoczony stłamszona z Japonii jest bardzo trudno uciec od presji społecznej nie ma jak oni możliwości znalezienia przyjaźni 5 panelach toru zwrócił uwagę na ten rodzaj fragmenty bito ją już udało się uniknąć prostuje to takie i środowisko dla kontrastu przepraszam proszę bardzo panie profesorze, gdy poproszą to wyraźnie kontrastuje z dosyć lekkim stylem w jakim ten pisze, bo on zauważa bardzo różne bardzo wiele ciekawych smaczków tak on niekiedy to co mówi o tym, doświadczeniu cudzoziemców, którzy mówią o szkole ścieżka mnicha tak zdaje się, o ile pamiętam jest dość kąśliwe fragment dość dość takiej ironiczne Arek ochronę przed bardzo ciekawie mówi o japońskich sztukach tradycyjnych i tu rzeczywiście trudno jest odmówić słuszności mówi n p . o tym, że środowisko kaligrafii to jest taka wertykalna struktura, w której to cała Góra to jest taki zarząd tak, a w coś co kiedyś było lekką rozrywką beztroską nagle ujęto, w jakich sztywne karby i każe się tym ludziom kreślić znaki bez żadnej przyjemności tak jak to było w tym wszystkim najważniejsze przez Tomka jest rozrywka to kaligrafia to jest tylko sposób spędzenia czasu taką oto bardzo wdzięczni pisze rosną, a po bardzo ciekawe fragmenty i myślę, że nawet mogło się pokusić o stwierdzenie, że niewiele takich fragmentów znajdziemy we wszystkich tekstach dostępnej w ogóle po polsku Japonii w Polsce natomiast z drugiej strony no widać też pewne płycizny nie wiem czy pan grać zgodził zgadza się panie profesorze chodzi o to nie możesz dodać, ale nudne teraz wreszcie wchodzimy w 2 ze słabo wręcz azyl zgadza się, ale trochę pan o tym, powiedział Romney przed chwilą to znaczy, że to jest zbiór felietonów, które forma felietonu w którymś momencie gdzieś wymusza pewne to właśnie pełne trucizny, bo tak pewny płycizny i dlatego to co ja mówię to nie jest próba utrącenia wytrącenia lekarzowi oręża z rąk absolutnie to nie jest broń Boże próba zniechęcenia czytelnika do lektury eseju Skra tylko bardziej jest to próba dojścia do głębi, czyli sprawienie, że nawet płycizny nie powinny nas narażać na niezbędne uproszczenia, kiedy opisujemy taki w sumie bardzo wielowarstwowe Concept jak Japonia, bo tu o tym wszystkim jednak mimo wszystko stoi takie pragnienie, żeby napisać, jaka jest Japonia tak wielu ludzi chciałoby widzieć jak z Japonii i jej tutaj wielu próbuje do tej istoty Japonii do tego co nazywa trochę przewrotnie tutaj w rozdziale poświęconym Japonii z inną on on, mówi że taki chłopak z także japonistyka 1 w swoim rodzaju i niewytłumaczalne zaskakująca, że tylko pamiętajmy, że jeżeli używamy takich znaków, które nie są elementami języka to zresztą bardzo dobrze widać opolskie przepraszam kazać Kalambur, bo to, ale nie mówię teraz tego jako naukowiec tylko mówi lokalne burze, które ostatnio się przyśniło Otóż proszę zauważyć, że znak po polsku on kojarzy się ze znaczeniem czegoś z oznaczaniem, a zarazem daje nam ułudę tego, że my coś znamy tak to sztuka może kalambury jak nie odnosi się do etymologii absolutnie, jeżeli mówimy o Japonii, że mówimy o tej 1 Japonii, która rzekomo stracona to my jej siłą rzeczy musimy ulegać i tutaj było woli następuje kilku, a kilku poziomach po pierwsze jest to uogólnienie na poziomie 101 Japonia ona jest cała taka sama jak przekonuje Karol bardzo wielu miejscach z drugiej strony ta Japonia się nam usuwa sprzed oczu jest na tracone w sposób nieco bezmyślne i tam rzeczywiście jest na to parę przykładów, a trzeci tom jest Japonia opisywana no właśnie przez Amerykanina przez tzw. przedstawiciele świata Zachodniego, ale nie mam absolutnie nic przeciwko tej drobnej uzurpacji, że tutaj Aleksander uważa, że jest przedstawicielem Zachodu on rzeczywiście przedstawiciel Zachodu natomiast nie widać w tym ujęciu bardzo wielu istotnych szczegółów również nie widać w tym ujęciu szczegółów tzw . tzw. osobowości japońskiego człowieka, bo któż to jest japoński człowiek czy jest w ogóle chce grać japoński człowiek czy japoński człowiek jest ktoś, kto należą do wysokiej warstwy społecznej i zajmuje się na co dzień nicnierobienie i podziwianiem dzieł sztuki no to chyba też do końca nie jest trafna to są osoby, do których ale sobie krowi udało się dostać po latach, więc być wożone są szczególnie cenne w tych opowieściach mea zainteresował miast w tej książce panie profesorze ze strachami kwestia poziomu architektoniczna Alex Terry, kiedy ubolewa nad tą utraconą Japonią czy czy też Japonią, która za chwilę zostanie utracona pisze o różnego rodzaju architekturze architekturze wiejskiej rajd grze miejskiej, która odchodzi architekturę wiejską chodzi m. in. dlatego że odchodzą fachowcy fachowcy odchodzą, dlatego że zmienia się technologia budowania te techniki budowania, który w drugiej turze używaliśmy, do których potrzebne były i inne budulec inni fachowcy znikają co z 1 strony wydaje nam się czymś nowym normalne w sensie ewolucji w różnych różnych procesów nas z drugiej strony, ale to cytat ten nurt ocalanie od zapomnienia wydawał się zawsze albo od pewnego czasu, że kiedy mówimy o Wschodzie znowu to jest uogólnienie, kiedy mówił o Wschodzie to raczej mówimy o miejscu to miejsce jest ważne to miejsce na samo w sobie, a niekoniecznie mur, który na nim stoi czy czy drewniana ściana innych to to zachód to Europa czy później stany Zjednoczone z różnych powodów tak są szansą tą przestrzenią, w której jeżeli coś jest świadkiem wydarzeń, czyli widziało w cudzysłowie wojnę albo w siadałam na nim króla albo przechadzał się gry krużganka mi poeta to już teraz nie może nic z tym robić, więc ten, gdy ten trend ten płacz 3 Aleksa teraz wydają się trochę dziwne w kontekście Japonii to znaczy wydaje się trochę dziwne, bo rzeczywiście to jest pewna figura retoryczna tutaj tylko pamiętajmy, że procesy, o których wspomina kier one rzeczywiście zachodzą mgłą zachodzą również jest bardzo wielu obiektywnych powodów, więc tutaj mógłby to może nie być tyle zarzut co jednak mimo wszystko wydają się, że WPK troszkę bardziej wziąć pod uwagę rzeczywistość to znaczy n p . wiele architektonicznych zabiegów do tej pory stosowanych w Japonii no w wynika stąd, że pewien postęp techniczny, który się dokonał np. sprawił, że drewnianych domów nie buduje nie tylko dlatego też nie zawsze opłaca tylko n p . dlatego że one w zabudowie miejskiej są podatne na pożary, a pożary mogą zdarzyć w kraju, w którym są trzęsienia ziemi w związku Jerzy Mencel radio dobrze to nic tak mieszkańcy nie tylko to mieszkańcy Kobe również mieszkańcy paru innych niż oni dobrze wiedzą jak to wygląda, kiedy jest, kiedy zdarza się trzęsienie ziemi akurat w Tokio to ostatnie wielkie trzęsienie ziemi w 1923 roku to jest cezura, która jest bardzo ważna w historii Japonii i właściwie w Tokio takim powracającym cały czas takim tematem jest jest to kiedy zdarzy następne trzęsienie ziemi, bo to, że się zdarzy to wiadomo mamy tylko nadzieję wszyscy, że nie będzie ono mieć niosło za sobą takich straszliwych ofiar, więc jest to obiektywne w zupełności również, kiedy Karol ciszej ja nie wiem czy on to pisze poważnie powiem szczerze pisze o tych jak szpecą te słupy elektryczne widok gór tak lub to prawda, że słup elektryczny bodziec Gamble gór pożytek nagle natomiast dobrze, ale czy jest jakiś kraj, w którym szpecą park 333 czy posiada w jaki sposób obejść tak chcemy możemy Japończykom robić z tego zarzut ma chyba nie obchodzą, chociaż też mogę powiedzieć, że ja znam w Japonii wiele miejsc, w których nie widać linii energetycznych w górach tak intensywnie, czyli takimi są również można znaleźć, czyli niecała Japonia ginęła w jak wystarczy wrócimy panie profesorze do naszej rozmowy o książce Japonia utracona Alexa Kerra po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut z o godzinie 1140 studio Radia TOK FM w Poznaniu z prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydział Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza rozmawiamy o książce Alexa Kerra Japonia utracona książka wydana przez wydawnictwo Karakter w przekładzie Marii Kwieciński Dekker książkę, która jest zbiorem felietonów, które Alex Becker pisał przez inne wiele lat ona potem pojawił się właśnie jako 1 całość lub z pewnym sensie tworzą jakiś obraz i Japonii w Japonii, którą oczywiście bardzo trudno za wrzesień nie tylko ja to nie jest państwem krajem kulturą, którą trudno zawrzeć na kartach 1 książki myślę że, że inny trend podobny podobne wyzwanie stanęło przed Aleksandrem, gdyż takie myśli co się pojawia w tej książce książce, której ci, których się z panem na wyspę BOL, który chciałby pan porozmawiać z tą myślą o pewnym, bo o wyższości formy nad treścią w społeczeństwie japońskim Japończycy są osobami, które m. in. co to był to wyszło przy przy tym wątku trudności ze znalezieniem przyjaciela prawdziwego przyjaciela w Japonii netto 1 jedno z powodów było to, że Japończycy nie do końca mówiąc to co im leży na wątrobie czy też coś ich odczyt odczyt czy to co chcą powiedzieć właśnie z powodów z powodu konwenansów z powodu pewnej formy tych, które staje się nadrzędna, że to forma nie treść inny nie wiem czy pan powziął zgadza się z tą obserwacją Alexa Kerra to znaczy na pewno do pewnego stopnia trzeba powiedzieć, że fasada w Japonii jest bardzo ważna i Japończycy, jeżeli mogę tak uogólnić, bo w wielu sytuacjach to sprawdza, chociaż nie w każdej Japończycy są mistrzami budowania wrażenia fasadowego, czyli rzeczywiście tutaj mamy do czynienia po pierwsze, że docenieniem tego, że coś wygląda tak jak powinno, że jest tak jak powinno tak jak się spodziewamy i to jest niezmiernie ważne teraz są oczywiście powstaje pytanie czy to rzeczywiście jest przeszkodą w nawiązywaniu przyjaźni tu chyba zależy, czego my się spodziewamy się mamo proszę zauważyć, że jeżeli ja cały czas nawiązuję do tego co powiedziałem przed chwilą do tego takiego ujednoliconego monolitycznego obrazu całej Japonii, jeżeli przyjrzymy się o byt przepływowi myśliwców felietonach kieratu właściwie zauważmy, że tu nie tylko mamy do czynienia ze stereotypowym obrazem Japonii, ale również ze stereotypowym obrazem tzw. Zachodu, a ściślej mówiąc prawdopodobnie Stanów zjednoczonych tak czy stany Zjednoczone Ameryki są krajem, w którym każdy mówi to co myśli no ja powiem szczerze widziałbym również takie teorie, które usiłowały udawać teorie naukowe, które mówiły właśnie, że kiedy przedstawiciel Zachodu, ale przeważnie anglojęzycznego Zachodu coś od myśli to on to mówi a kiedy Japończyk ktoś myśli to mówić co innego no i teraz pytanie w jaki sposób Jelenia kończy porozumiewa się drugim Japończykiem jak to się je oczywiście doceniam bardzo to co karpi siak przy na temat mieszkańców z Kioto, że oni nigdy nie mówią tego co myślą o broni posługują się już takim dziwacznym sposobem przekazywania komunikatów między sobą, że właściwie ktoś, kto nie jest wychowane w tej subkulturze on nie wie co woda to jest szaleństwo to wreszcie grały tak panie profesorze no bo jeżeli faktycznie mieszkańcy Kioto doskonale znają język, który przykrywa prawdziwy język to właściwie, dlaczego nie wróci do prawdziwego języka czy innymi słowy, że jesteśmy u kogoś z wizytą i ktoś mówi, a morze napił byście herbatki ziołowej, a my wiemy, że to oznacza, iż już do domu, a już będzie nią dziękuję już chyba pora iść no to skoro wszyscy wiemy co to znaczy dosłownie po jej słuchają może być już poszedł do domu butelka, ale pamiętajmy, że Jacek Soplica również otrzymał czarną polewkę ją doskonale wiedział co to znaczy rent i jakoś nikomu specjalnie nie mówi otwartym tekstem, żeby poszedł dobrą ku prostocie i to nie tylko kultura jak to to jest dosyć ciekawym, by przymiotnik, który sam nie używam kultura Europejska tak, ale nie używam tego śmietnika, ale pochwalamy odwagę tłumaczki kultura Europejska rzeczywiście jest niezrozumiała czy z kimś, kto w kulturze Europejskiej się wychował czy nie można z nim wejść związki dotyczące przyjaźni ja znam wielu Japończyków również, którzy mówią o mieszkańcach i o to, że rzeczywiście no to straszliwie trudno z nimi też do porozumienia, bo sami Japończycy nie rozumieją drugich Japończyków, czyli być może to nie jest tak, że wszyscy Japończycy nie mówiąc tego co myślą tylko być może to jest także pewne wspólnoty w Japonii są bardzo skostniałe bardzo za sklep i one bardzo trudno do nich przeniknąć komuś z zewnątrz, jeżeli znamy jej się chce do nich przeniknąć oczywiście być może kiedyś nam się uda, ale czy rzeczywiście warto jest walić głową muru albo, tym bardziej czy warto to krytykować takimi w sumie dość prostymi stwierdzeniami, że w Japonii można nawiązać przyjaźnie, bo to chyba nie jest jednak prawda poza tym czy stany Zjednoczone są takim szczerym kraj prawda czy n p . w stanach Zjednoczonych wszechobecna tradycja dawania napiwków ciągle jest szczera ja powiem szczerze nie powiedział wiemy zdajemy sobie sprawę z tego jak napiwek jest fetyszem jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju usługi w stanach Zjednoczonych tak czy to jest wszystko oparte na i szczerości, jeżeli oddaje napiwek to jestem szczery chce odpowiedzieć, bo tak dajcie więcej różnych ocen, bo tak dobrze się sprawił też tak być w ogóle kelnerzy i inni pracownicy usług oczywiście oprócz nich stany Zjednoczone chcą się można zastanowić czy Japonia utracone tegoż wizją utopii panie profesorze jak rośnie w Japonii strony Alex Pierre chcą uratować, ale ale, gdyby się ukazać udało mu uratować to Japonia to kto by właściwie w niej mieszkał tam również raczej to jest troszkę obraz utopii, ale pamiętajmy, że to jest obraz utopii opartej na tym podstawowym przeciwstawienie Wschodu Zachodowi i warto zapytać czy istnieje taki skutek jest przedstawiany i czy istnieje taki zachód, który ten cud ocenia, bo jeżeli już mówimy o szczerości albo, jeżeli mówimy, bo szczerość lekarze pozytywnie prawda ukrywanie emocji nie kojarzy się pozytywnie w naszej tzw. zachodniej kulturze no dobrze to jeszcze może 1 przymiotnik od 2 albo rzeczownik otwartość Karol zarzuca otwartymi otwartym tekstem Japonii barak otwartości Japonia jest krajem zamkniętym Japonia stara się eliminować amerykańskiej inwestycji no teraz dosyć ciekawy to brzmi w ustach obywatela nie wiem, jaka ma obywatelstwo, ale pochodzi ze Stanów zjednoczonych nocie stany Zjednoczone są krajem otwartym n p . u nas w Polsce bardzo długo już trwa dyskusja o wizach Stanów zjednoczonych czy te wizy być może być może czegoś nie wiem być może te wizje, które my musimy zdobywać jeszcze 12 na nr 0700, zaczynając od tych cyfr i ponoszą dosyć konkretne opłaty czy to jest dowód otwartości Stanów zjednoczonych może też duchu otwartości, gdybyście nie wiem nie wiem panie redaktorze bardzo trudno jest odpowiedź na to pytanie czy stany Zjednoczone są krajem otwartym na inwestycje z zewnątrz lot tłumów też powiem szczerze byłbym sceptyczny jeśli chodzi ja nie jestem specjalistą być może też chińskie chińskie firmy przekonały się o tym, że chyba nie doraźnie no, więc właśnie nowy właśnie, więc czy to jest także ten mityczny zachód jest taki uporządkowany żołnierz uprawniony do oceniania i czy ten zachód rzeczywiście jest Homo LTE jest homogeniczne Czaniec monolitycznych czy cały świat poza Japonią jest taki jak opisuje to okres ATA Japonia jest właśnie ten chłopak z Tomkiem wyjątkiem tym jedynym okazem, którego nie da się w żaden sposób powtórzyć wydaje się jednak, że świat jest o wiele bardziej skomplikowane co się panu nie podoba im liczący się też sektor w mniejszej niż podoba mówi to co czynisz nie podobało, bo to przecież także my tutaj dostajemy do ręki książkę i mówimy tu zero-jedynkowy tak 4 nogi dobrze 2 nogi źle tak, by nie o to chodzi książka LTRO jest skoro teraz do tej pory mówiliśmy o tym co nam się podobało to ja mówię o tym co mi się nie podoba oto, że też odwrotnie, ale to pytać ich nie podobały w końcu się podobało tekst Piera jest tekstem potrzebnym trzeba ten tekst również w Polsce, jeżeli ktoś zajmuje się studiami humanistycznymi znać natomiast traktowanie tekstu, kiedy jako wprowadzenie do kultury japońskiej bądź o zgrozo Biblii kultury japońskiej to jest zabieg bardzo niebezpieczne ja tego nie polecał musimy zdawać sobie sprawę subiektywizmu tego podejścia, jeżeli sobie sprawę zdamy to ją bliżej co z tego sprawę zdamy to wydaje mi się, że lektura esejów felietonów era może być wrażeniem przyjemnym i pozwolę sobie użyć tego przymiotnika ubogaca ją 3 tak dawno mistrza tego przymiotnika, chociaż myślę, że zna raził ciasto i w poniedziałek w niedziele w piątek w jedno myślę, że tatuaż myślę, że albo w ogóle żyjemy żyjemy żyjemy w czasie znaków znaki jak pozwoliłem sobie tutaj Kalambur opowiedzieć za równoznaczną, jaki stwarzają złudzenie, że coś o tym, że coś o desek macie tego znaku wiemy, jeżeli mówimy Japonia i jeżeli mówimy wschód to to są oczywiście również znaki te znaki są nam potrzebne potrzebujemy takich znaków jak Japonia natomiast ani Japonia ani wschód nie są nieprzewidywalne nie są w zupełności hetero graniczne do reszty świata i nie są wyjątkowe, a nikt inny mityczny jak się okazuje zachód, bo tutaj jest to pewnego rodzaju odbicie lustrzane nie jest wcale takich ograniczeń tak monolityczny, jakby się nam to wydawało i oczywiście uznać ją stół jak najbardziej lepkość przynajmniej niektórych fragmentów tekstów Jana wydaje się, że ta książka w bardzo dobry sposób obrazuje, że patrząc tylko włącznie dychotomia wschód zachód możemy wpaść w tego rodzaju pułapkę i to zarówno w opisie Wschodu jak i naszym własnym obrazie, który być może nie jest aż tak bardzo modne zadowolenia pyszne rzut oka wydaje, tym bardziej że mogą to chyba nie nie można też zapominać o rodzinie autora no bo byt ludzie Zachodu w tej książce niektórzy z nich jawią się jako odnośnie ci ci zwolennicy bijący na alarm próbującym ocalić przed zapomnieniem meteo i gdy liczną krainę mlekiem miodem i symetrią w ne płynącą, z jaką właśnie kolekcjonerzy tej antyków japońskich jedyni bo, bo sami Japończycy nieznani wartości i nie chcą znać ich wartości goniąc za czymś innym, a tymczasem no sam krem jest synem i wnukiem wojskowych, którzy przecież też mieli może nie osobiście, ale jako część pewnej machiny wojennej wpły w na kształt współczesnej Japonii tak powiedzmy sobie, że może ci wojskowi nie tylko i wyłącznie zajmowali się w swoim długimi owocnym w życiu, choć moja pańskim zabytków kultury i nie wiem czy pan redaktor zgodzić z takim zaleceniem także akcentu z pewnością to widać i jeszcze 1 rzecz, której nie zdołaliśmy właściwie dzisiaj zbyt dużo powiedzieć może to nieszczelna dla czytelnika zostanie gdzieś tam w tle jak tłum niespecjalnie widzę w tej książce pochylenie się teraz nad takim japońskim prostym człowiekiem co ten człowiek, który niekoniecznie musi na co dzień pisać tradycyjną poezję nie musi robić tego metodą Kali graficzną i nie musi zachwycać się jakimiś pięknymi przedmiotami tylko po prostu musi przeżyć od pierwszego do kolejnego pierwszego dnia miesiąca, gdzie tutaj jest ten Japończyk, który toczy z częścią kultury japońskiej, bo kultura oczywiście jest tworzona kształtowana przez warstwę elitarny natomiast nie tylko warstwy elitarne w Japonii istnieją ani istniały przez długi okres ich historię o tutaj to dało trochę się pojawiają, ale raczej w kontekstach wiejskich to są postaci sąsiedzi, którzy przychodzą otwarci jednakowoż maklera i gry i ma jednak gotowi do pomocy myją podłogę kryją mu dach strzechą woda przynosi komplet gości oczywiście na ten temat tak natomiast tutaj proszę zauważyć, że jeśli chodzi o tych, którzy zajmują się rzeczywiście handlem dziełami sztuki i zajmują się z tworzeniem tych dzieł sztuki to tutaj właściwie i nie widać za bardzo nie występują, jakby nie Japończycy nawet się pojawiają tutaj jak oni Japończycy nabycie pojawia się tutaj otwartym tekstem takie stwierdzenie, że właściwie wszyscy wybitni japońscy artyści i intelektualiści musieli opuścić jakimś etapie swojego życia Japonię, ponieważ w tym kraju było im za ciasno, bo to chłopak jest bardzo krzywdzące stwierdzenie, że książka myślę, że jest ciekawa Warta przeczytania nie tylko przez kogoś, kto się po nie interesuje, ale znaleźć przynajmniej przez osobę Alex 4 Japonia utracona książka wydana przez wydawnictwo Karakter to drugie wydanie tej książki bardzo pięknie wydana dodam i pan też, że to podkreślał, że oprawa graficzna i widziałeś lub wykroczenie za pięknie, ale nie będę się czepiał to zbyt pięknie wydana książka Szanowni państwo Japonią to co bardzo bardzo dziękuję panie profesorze wracasz nasze spotkanie prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza, bo państwa i moim gościem ze studia Radia TOK FM w Poznaniu informacje już za kilka minut po godzinie dwunastej ne po informacjach Mikołaj Lizut jego program, a dzisiejszy program przygotował Paweł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA