REKLAMA

Co dalej z rzeczywistością, w której żyjemy?

Data emisji:
2019-04-23 22:00
Audycja:
Godzina Filozofów
Prowadzący:
Czas trwania:
49:54 min.
Udostępnij:

Według niektórych badaczy jesteśmy u progu wysycenia systemu, który do tej pory postrzegaliśmy jako sprawny. O tym co dalej opowiadała prof. Małgorzata Jacyno z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

godzina filozofów w studiu prof. Małgorzata Jacyno dobry wieczór dobry wieczór Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego pomyślałem, że sformułuje wprost takie pytania, które otworzy drogę nam perspektywa, której w tych rozmowach naszych tutaj często mówimy i często też poza mikrofonem a gdy rekord jak już np. rozmowa się kończy albo jeszcze zanim się zacznie sobie rozmawiamy to pani często też do tego nawiązuje ale zanim powiem, o co chodzi to właśnie to Rozwiń » pytanie zadam co będzie co będzie z rzeczywistością, w której żyjemy, bo słyszymy od pewnego czasu od dekady mniej więcej chyba tak poczynając od kryzysu ekonomicznego w 2007 roku, że oto stanęliśmy u progu jakiegoś no właśnie wysycenia tego systemu, w którym dotąd funkcjonowaliśmy, które postrzegaliśmy jako sprawny mamy poczucie, że jakiś przeobrażenia niekoniecznie korzystne raczej właśnie bardzo niekorzystnej społeczna i klimatyczne i te, które wynikają ze sprzężenia tych 2 rzeczywistości już się wydarzają temat jakiegoś jakieś zmiany globalnej rewolucji wysadzenia w powietrzu tego porządku, w którym dotąd funkcjonowaliśmy właśnie jest odmieniane nieustannie przez polityków przez media et Cetera najlepszy zespół na świecie co jest już jakimś moim zdaniem też istotnym symptomem mówi oczywiście zespole depesz Mot śpiewa w utworze promującym ostatnią płytę Spirit USD Revolution, gdzie ta rewolucja poprzez wszyscy na nią czekamy na Nc już najlepszy zespół na świecie się upominała rewolucję to znaczy może żona jest u bram jak pani to widzi w jakim momencie jesteśmy i co dalej wydaje się, że one bardzo trafnie wskazał na ten moment jak pan zaznaczył symboliczne 2000 ósmy rok dlatego, że to jest taki moment, w którym i to nie jest Cage News Helen to jest taki moment, kiedy okazało się, że banki potrzebują publicznych pieniędzy że banki, które nie mają przyjaznego stosunku do państwa można powiedzieć do instytucji do ich autorytetu mogą przetrwać tylko dzięki społeczeństwu tylko dzięki jej podatnikom, a tak można powiedzieć, że uratowaliśmy banki banki wyciągnęły rękę po publiczne pieniądze na IT jest taki moment bardzo znaczący wg mnie jeśli przyjrzeć się np. pracą autorów, które zostały wydane w 2008 dziewiątym roku nie powiem, że prym pod tym kątem nie czekała, ale to zwraca moją uwagę, że zdecydowana większość autorów bada czy jest absolutnie pewna, że teraz nastąpi jakaś zmiana także, że teraz następuje nastąpią jakieś zostaną wprowadzone jakieś regulacje myślę, że to jest taki moment, w którym UR, w którym skompromitowaliśmy się musieliśmy się skonfrontować z innym przedstawieniem porządku w tym, a mianowicie okazało się, że autorytet instytucji UE to nie jest autorytet i być może surowego ojca, ale że w grę wchodzi chodzi tutaj jakaś hybryda raczej raczej wizja takiego no i stanu przed tym porządkiem, który znamy my już, w którym w, którym dochodzi do sprzymierzeńca się różnych aktorów inne i można powiedzieć, że jest to kres pewnej iluzji dotyczącej przedsiębiorczości kreatywności innowacyjności mogę podać różne dane dotyczą w tego, jaki jest procentowy udział innowacji w produkcji także w istocie to jest marginalna część inne, ale są przepraszam, że trance inny wciąż takie enklawy, które są bardzo wpływowe skądinąd, które nieustannie właściwą uprawiają taki dyskurs na problem z jakichś takich 1819 wiecznych wizji postępu myślę o Dolinie Krzemowej n p . gdzie kult innowacji kult takiego sukcesu postępu technologicznego, który ma zarazem po to, przecież idea postępu wciela nieść ze sobą postęp moralny ma nas doprowadzić do lepszego świata i nas samych ulepszyć jest wciąż żywa co takie klarowne myślę, że akurat właśnie Dolina Krzemowa to jest takim bardzo dwuznacznym przykładem niedawno jechałam pociągiem i pociąg utknął w holu stałam 4 godzinne przeczytałam wszystko łącznie z biletami, których porzucili pasażerowie niepotrzebnymi im się nam się z broszury foldery i przeczytałam tam m. in . o naborze do szkoły, która gwarantuje, że jej uczniowie każde spotkanie z klientem będą widzieli jako okazję do rozwoju duchowego w zabawie o zmianie obradujący, o jaką do szkoły chodzi też podyplomowe szkoła dla księgowych itp i to zwróciło moją uwagę silny i ani zwracam uwagi na to, że taki Grant widok Wenecji takiego napuszone go uduchowionego języka używa się w tych folderach i 3 i właśnie nikt nie wierzę tak to jest cel to jest właśnie ta sytuacja, w której jak to diagnozują francuscy socjologowie dzisiaj nie tyle nawiązujące do Wilhelma, który mówił, że porządek społeczny stanowią podzielane kolektywne wyobrażeniom dzisiaj mówi się, że tym co tworzy taką rachityczna tkankę społeczną jest tworzenie wierzymy w to jak się zachowujemy pewien dystans, że nikomu nie przyszłoby być w domu, ale niech nikomu nie przyszłoby do głowy, aby tak ortodoksyjnie stanowczo domagać się tego, żeby te 2 lata spędzone w tej szkole podyplomowe i uczyniły ze mnie kogoś rozwiniętego duchowo pamiętam też wypowiedź takiej skandynawskiej socjolożki, która mówiła, że właśnie brak ortodoksji brak przywiązania do tego co się dzisiaj mówi do przedstawień tego systemu sprawia, że dzięki temu ten system może jeszcze trwać to znaczy jest dla takich realnie MON produkcja mechanizm rozsadziła, aby ten system, gdybyśmy się nagle zaczęli wszyscy domagać od pracodawcy warunków do samorealizacji, a k albo do samo ekspresji, a to wszystko spowodowałoby spowodowałoby być może skutki podobne do działania bomby atomowej w latach możliwe, choć prawdopodobnie byłoby znacznie mniej ofiar czy istnieje pewnego rodzaju niepisana umowa polegająca na tym, że taka narracja jest grzane to znaczy, że nieustannie słyszymy tego typu zapewnienia albo, że przyciąga się nas na przemoc do różnych towarów czy usług właśnie za pośrednictwem takiej retoryki, ale my w gruncie rzeczy, choć z 1 strony jakoś udajemy, że się na to łapiemy to wiemy zarazem, że to jest nieprawda tak tak no właśnie dlatego n p . ten przywódca Korei północnej zaprosiły jakiś czas temu chyba kilka lat temu zaprosił zespół Laibach, który parodiuje propagandę taką typową propagandę komunistyczną stalinowską albo faszystowską na tym buduje swój styl lalkę wydaje mi się, że to jest właśnie sygnał, że także Korea Północna brak jest jest tym obszarem wpływów jest obszarem ekspansji kapitału to właśnie to byłby moment, w którym jakoś się wtrąciła w ten pani wódki zrekonstruowała pani trochę to sytuacje dzisiejszą ton post kryzysowe czas, w którym mamy poczucie, że właśnie te wszystkie narracje o innowacyjności o rozwoju produktywności się wyczerpały dalej są w grze już nie trochę nie wierzymy, że to one gdzieś tam jeszcze nadal funkcjonują, ale one tak będą funkcjonować my będziemy w niej nie wierzyć, że dojdzie do jakiejś momentu przesilenia już chyba dziś to i ówdzie dochodzi n p . te różne popularne w tej chwili populizm ruchy odwołujące się do retoryki na to narodowej nacjonalistycznej coraz silniejsze, a to w Europie, a to w stanach Zjednoczonych na ne w jakim sensie chyba też w dom budują swoją popularność atrakcyjność przekazu na dostarczaniu takich mocnych emocjonalnych na takiej mocnej emocjonalnej obsłudze właśnie tych wszystkich niepewności, o których pani powiedziała jakiś czas temu rozmawialiśmy o tym co się dzieje na kampusach amerykańscy tak jest w Anglii i mamy tam w istocie do czynienia z czymś co można, by było być może nazwać wojną domową tak widać też, że klasę średnią nie ominął głód tożsamości, a także retoryka elastyczności mobilności ich dzisiaj jest czy ludzie próbują ją uzupełnić o pewnej stabilności, a grą o jakąś lokalność w tej chwili również na uniwersytetach francuskich mamy do czynienia z podobną sytuacją dochodzi tam właśnie do podobnych konfliktów całkiem wyraźnie oczywista stała się segregacja przestrzenna różnych wspólnot tożsamościowych to ale gdybym miała tak w tej chwili nic zrobić taki krótki przegląd tego, o co przewidują różni socjologowie niemieccy francuscy i włoscy to nie przewidują raczej rewolucji inni przewidują rewolucji nie przewidują rozkład trwających krócej niż to zazwyczaj się w Polsce mówi 20 lat raczej potrwają około 10 lat to będzie takie odkładana od odpalanie płatami kolejnych instytucji, a kiesy przypominam niedawno inny weszła na Twitter Beneluksu tam żywo dyskutowano wynik pewnego badania Campus sondaż, w którym pytano Belgów, a to czy ludzi się dziesięcioletnich należy leczyć znanymi nam sposobami, używając drogich terapii, przeprowadzając drogie kosztowne zabiegi in na jej wzburzenie wywołało to, że 40 % Belgów odpowiedziało, że absolutnie nie jak ktoś ma 80 lat jeśli ma pieniądze to może sobie zapłacić nawet zamrożenie w taki wy budzenie nastawić sobie Budzik, a za ileś lat natomiast absolutnie nie publiczny system zdrowia nie jest dla ludzi osiemdziesięcioletni widziałam też, że przedostali się do tej dyskusji Polacy, którzy dumnie wypinają piersi pisali ją z 18 latków już się nie żart, ale inwestor, a tak to pokazuje pan to brzmi jak wie pani jak zły sen polskiego publicysty katolickiego, który właśnie postrzega takie kraje jako enklawa kultury eutanazja inne niż eutanazja ośmiornicą Paul sama nie tu nie chodzi o eutanazję chodzi o przekonanie, że nie ma sensu nie ma żadnego pożytku z tego, że będziemy dla uczelni używanie jej kosztownych drogich terapii do tego, żeby 80 latek przeżył jeszcze 8 lat tak, ale czy jest orzeczenie wartościowych prostotą i nie rozumiał Jaś Jaga rozgromiona obciąża budżet, a budżet niż w gumę no wiadomo w Chinach, a ja rozumiem oczywiście te rekonstrukcję tego myślenia, o którym pani mówić tylko zasłania się z czego z, czego ono wynika z jakiego sposobu myślenia w ogóle o ludzkim życiu nie już abstrahuję od tego, że widzę w tym pewnego rodzaju na taki powiedziałbym brak elementarnej świadomości być może głosujących w ten sposób w tym sondażu już oni też w którymś momencie będą mieli 80 lat n p . wtedy wyobrażają sobie, że będą przekonani o tym, że nie należy podawać lekarst w, kiedy zachorują wątpię ja pamiętam studenta, który powiedział, że jak skończył czterdziestkę to się zabije w EFSF, bo to już jest moment, w którym zaczyna się starość ja sama Legia Lechia w tym roku skończę 41 lat pamiętam, że jak 20 lat temu myślałem o tym, że mogę mieć lat 40 to w ogóle wydawał się, że to jest jakieś niemożliwe nie mogła serwować co ja wtedy będę robił, że chyba będę rzeki bardzo stary plan się, że w gajach oliwnych Akbar Chan, ale to jest ciekawe dlatego, że to mówi oczywiście, że to jest przejaskrawione, choć rzeczywiście student tak powiedział, ale tego nie zrobił za mną jeszcze dziś nie rok jak do tego jest tak, ale na nowo jestem po nasze nie żal, że to jest to one myślenie zresztą dzisiaj też słychać na różne sposoby w różnych sytuacjach w różnych kontekstach pojawia się to domaganie się takiego wartościowego użytecznego życia życia, które winna jest przydatne w jakiś sposób tak mi cha mówił pan, bo tutaj przed chwilą, a o, że to jest koszmar katolickich publicystów i myślę, że ten dobry punkt wyjścia do tego, żeby się zastanowić nad tym właśnie, jaką rolę, jaką funkcję dzisiaj pełnią inne pewne orientacje moralne orientacje polityczne tak jak konserwatyzm czy lewica dlaczego, dlaczego o te orientacje te strony nie mają pewnego wyrazistego projektu tak to są raczej poprawki bym powiedziała niższy niż myślenie o tym w jaki sposób ten system mógłby być zmieniony, zwłaszcza że ta ta najbliższa przyszłość no nie przedstawia się nie mnie nie daje powodów do tego, żeby myśleć z optymizmem no, więc od było, abym się tutaj takim punktem wyjścia zaczepienia chciałabym zrobić się niedawną wypowiedź Galeo Giro to jest we francuskiej w tej chwili jezuita przepracował chyba 20 zlote w systemie bankowym był finansistą czy i jak widać nie wszyscy bankowcy muszą robić karierę w instytucjach publicznych państwowych niektórzy wybierają inne kariery on bardzo trafnie wydaje mi się pokazał na różnice, jakie między są pomiędzy współczesnymi konserwatyzm mami ich współczesnymi lewica mi, a mianowicie no no odwołał się, ponieważ jest jezuitą odwołał się myślę, że ty jesteś taki moment jeśli chodzi o kalendarium, który chóry no dobrze dobrze się z tym rytmikę czuje, a mianowicie odwołał się inny dom mam takie myśli konserwatywnej, która bierze pod uwagę plan zbawczy, ale też jednocześnie widzimy teraźniejszość jako sytuację, w której wszyscy mogą robić to co chcą pod warunkiem, że przestrzegają Dekalogu nie to nazywam nie wiem czy to jest sprawiedliwe konserwatyzmem wtórnym tak, czyli najpierw jest wolny rynek najpier w mamy wolność ekonomiczną, ponieważ widzimy, że to coraz wyraźniej ICAO w stanach Zjednoczonych także w krajach europejskich przekształca się co w coś rodzaju jeśli nie wojny domowej to to co jakiś rodzaj zimnej wojny tak bym powiedziała tak, w której 1 strona straszy drugą stronę i taki sposób buduje swój kapitał w taki sposób mobilizuje, ale także demonizuje radni wydają się niesłychanie istotna, że dzisiaj większość retoryki politycznej jest w istocie inwestowana, gdy mobilizowanie wyborców niż Derwich mobilizowanie to już na ostatnich metrach takie mam wrażenie mobilizuje się ludzi ale, ale przez większość trwania kampanii raczej raczej chodzi o inne efekty i to obydwie strony powiedziałabym czy 336 stron ma ją właśnie taki cel na widoku demobilizację ne wyborców czyli, czyli wytworzenie takiego poczucia, że i tak księdza nie zmieni tak albo te zmiany będą miały charakter kosmetyczny no, więc ten jezuita przeze mnie przywołany Giro, mówi że dzisiaj większość konserwatyzmu właśnie taki sposób wygląda widzimy, że jesteśmy o krok od wojny domowej i w związku z tym przypominamy o Dekalogu, a i za pomocą tych nawoływań próbujemy cywilizować przestrzeń społeczną przestrzeń publiczną relacje między ludźmi i Żyro przypomina o innym oczy po odczytaniu nadejścia Królestwa niebieskiego, a mianowicie mówi o tym, że można odczytywać teraźniejszość jako teraźniejszość, która to chciałabym się do wprost Zobacz pisać pewien porządek, a i to daje dopiero asumpt do tego, żeby i odnosić się do tego jeszcze mamy do czynienia dzisiaj on tego przykładu nie podano, ale ja myślę, że miejsce akurat bardzo adekwatny to jest to jest taki 1 z nielicznych elementów wypowiedzi kota, z którym ja bym polemizowała, ale uważam uważam, że źle odczytał znaczy, że skoncentrował się na pewnym odczytaniu chrześcijańskiej tradycji budowania porządku budowania przestrzeni społecznej relacji między ludźmi, a my, a mianowicie on kontrastuje celowo starożytne techniki jazdy z technikami proponowanymi przez chrześcijaństwo i słowa o tym co to są te techniki jak smok podbija proszą o ogólnie rzecz ujmując proponowany przez kulturę sposoby odnoszenia się do siebie robienia czegoś z sobą to jak widziana jest możliwość wpływania na ludzi przez ludzi przez siebie tak jak człowiek może przez siebie za pomocą siebie na siebie właśnie wpłynąć Nate porównuje te techniki i starożytne z technikami chrześcijańskimi i zwraca uwagę na coś co co dzisiaj jest akurat bardzo mocno tak takie takie wyobrażenie o średniowieczu jest bardzo mocno obecna pokazuje mianowicie, że jeśli chodzi o te chrześcijańskie techniki została to są takie techniki, które wymagają bezwzględnego posłuszeństwa i wyrzeczenia się, a jeżeli te starożytne nakierowane są na rozwój, a inne jednostki totalny te domagają się od ludzi w orzekaniu się jak zajrzałam do tych tekstów szukał powołuje się przede wszystkim na Świętego Jana Casio na, ale czytam również teksty inspirowane tymi pismami, by stać się w oko mówi ni mniej ni więcej o regule kraść klasztornej która, która wówczas powstawała w inny można powiedzieć że, że właśnie Kasjan zainspirował przede wszystkim regułę benedyktyńską i tak rzeczywiście co już tym się oszukani zajmuje co pokolenie zmienia się reguła mianowicie jest ona coraz bardziej surową aż przychodzi moment, kiedy zabrania się mnichom indywidualnej modlitwy i Chin jest bardzo ciekawe w latach wyceny firm to koniec chodziło wcale tak łatwo mnie mnisi wybierali się do papieża składali skargi czasami wyrzucali przeora, niemniej jednak ta reguła staje się pod pewnym względem coraz bardziej surowa aż tak jak powiedziałam zabrania indywidualnej modlitwy to jest bardzo się HBO jeśli nie czytać tego tak jak to proponuje w koło, ale spojrzeć na to jak na pewien projektu ułożenie relacji między ludźmi, a my sobie wyobrazić, że jeżeli przebywał ktoś, a często się zdarzało, że ludzie, którzy czuli powołanie wówczas przynętę przebywali za swoim niewolnikiem i byli przekonani, że będą umieli się do usług swojego niewolnika to reguła benedyktyńska bardzo szybko wykluczyła taką możliwość MAK ALU ustawa miała te relacje korelacje braterskiej linijka w ich zależność była znaleziona zostaje przetwórnie było niewiele albo też sam mogli wystąpić razem ale by zagrać to byli równi z tak czy jest bardzo progresywna tak bardzo progresywna wizja porządku ustanowienia równości i ustanowienia ustanawiająca równość między ludźmi ale dlaczego ta indywidualna modlitwa można, by było myśleć, że chodzi przede wszystkim o torze ludzie będą byle jak przepisywali księgi czytam co sprzątali belek Wypowiedz się pomodlić, ale też Biotonu, że modlitwa niekoniecznie z takim łatwym lekkim zajęciem tak, że się, że to jest też, że to też może być może być czymś trudnym Otóż chodziło o to do dat jak to w każdym razie tak próbuje sobie interpretować mając na względzie to jak właśnie ta reguła się zmieniała ona zmieniała się taki sposób, że coraz bardziej była skoncentrowana na życiu wspólnotowym właśnie na tym jak ustalić relacje między ludźmi, a żeby tworzyli wspólnotę ludzi równych tak no jestem przeora, ale i oni też mogę para historię opowiedzieć jak rozumiem w ten sposób, że ta reguła odcinała człowieka od pełnej fantazji od pewnego wyobrażeniach, jakie twoim indywidualnym majątkowym w związku z ich takiego wyobrażenia, że oto jestem, ale problem wśród kalwinów w tym, że jestem tym, aby realnym zaczynem tym autem my te najbardziej umiłowanym, a tak tych bardzo ciekawe fakty z bardzo ciekawe, że ta reguła w taki szczegółowy detaliczny, ale też wyraźnie ukierunkowany na pewien cel sposób funkcjonowała w inny mówi nie mówię o tej równości z 2 powodów po pierwsze, dlatego, że bardzo często wtedy, kiedy wybrano na przeora to były wybory jeśli wybrana na przeora kogoś, kto na mnie nie nie był elokwentny nie byłoby ten nie był światowy to taki przeor wyznaczał kogoś, kto go reprezentował załatwiał różne sprawy, aby w taki sposób, żeby i klasztor był dobrze reprezentowane jego interesy i t d. widać Tatry widać takie małe przywiązanie właśnie bym powiedziała do tej funkcji prawda my, które pozwalało na tego rodzaju zastępstwa dzisiaj zupełnie niewyobrażalne przecież to jest 1 rzecz druga rzecz, która sprawiła, że czytałam te reguły tak jak one powstawały kolejno co 2230 lat to to, że ta reguła stała się inspiracją właśnie do pewnych projektów społecznych np. Joachima z biorę, który ani nie był nie został obłożony anatemą, ale też nie był kanonizowany to on właśnie my zmarł na początku trzynastego wieku, czyli w dwunastym wieku rozwijał swoją wizję porządku społecznego i ta misja zyskała niesłychaną popularność, a jego wersja przewidywała, że powstaną takie wspólnoty lokalne rządzone właśnie przez przez autorów jak i była widziana tylko, ponieważ jego projekt miał wielu zwolenników no to z tego powodu została została wyciszona, bo można, by się było zastanawiać nad tym jak to możliwe, że wszyscy ludzie nagle poczuli w sobie coś w rodzaju nawet powołania na ich zdecydowani byli oddać się rządom rządom przeorem, a może też o tempo to proszę mi przerywać, ale jak słucham mów mów, że w jądrowym mówi też się na wiosnę ogłasza, że my żyjemy jak będzie do współczesności relatywizować właśnie teraz silniejsza, żeby pokazać coś, a mianowicie ten dystans, który mamy czy ten spokój z jakim przyglądamy się nadchodzącej katastrofie, bo w istocie tak jak rozmawiamy teraz w końcu niektórzy słyszałam właśnie kontynent konferencje te 2 tygodnie, która temu, która odbyła się w Paryżu, na którym mówiono, że to nawet nie nie chodzi o zanieczyszczanie środowiska nie chodzi o podwyższenie o ocieplanie się klimatu oczywiście to też wszystko nastąpi, ale pierwszy problem, jaki się pojawi to będzie wyczerpanie się zasobów miedzi tak jak to jest akurat coś co jest potrzebne przy wszystkich urządzeniach sposoby jej odzyskiwania wcale nie są proste i t d. tak skądinąd mówi się im ma kiedyś rozmawialiśmy o bunkier z racji radnych tak jak już nakreślenia całkiem oficjalnie na konferencjach naukowych się używa, bo cyfryzacja elit niesamowite oferty złodzieje na różne, gdzie ludzie są zgromadzone także, gdzie są bardzo duże zbiorniki wody pitnej tak m. in. co nas zrealizowane firmy, które sprzedają takie bunkry w Europie n p . na terenie byłej NRD na byłym NRD tak tak całkiem blisko tak jest największy kompleks wojskowych i górach w niemieckich, gdzie właśnie takie potężne bunkry można kupić w w bodaj jeszcze w jakimś miejscu we Francji właśnie wydają się, że są takie sprzedaże nająć się na terenie Stanów zjednoczonych Munk, więc w istocie, ale jeśli tak rozmawiamy o końcu to prawdę mówiąc nie powinniśmy się tak spokojnie zachowywać tak powinniśmy no właśnie GUS np. zastanowić się nad zakupem był tak jakiegoś bezpiecznego miejsca na tak planowania jakiegoś Niewiem wyjazdu ucieczki kilku jak oni w tym kontekście przepraszam patrzy na te re matem takiej zryw młodych ludzi, którzy apelują o to, żeby właśnie politykę ekologiczną rządy wprowadzały, którzy protestują organizujące strajki klimatyczne i nie jest ta charyzmatyczna młoda dziewczyna, która wyrasta na kogoś w rodzaju takiej przywódczyni tego tego tego ruchu młodych ludzi oburzonych celowo używam tego słowa, nawiązując do ruchu oburzonych jakimś sensie niektórzy patrzą na to, jaką właśnie na zapowiedź lekkiej zmiany w tym podejściu przebudzenia tego, że ten młode pokolenia właśnie zupełnie inaczej wąsko patrzą jak pani to widzi porzuciło wszelkie nadzieje te związane z tym ruchem, kiedy usłyszałam, że zachodni przywódcy przywódcy zachodnich państ w europejskich zaskoczeni rozmiarami tych manifestacji strajków klimatycznych mylnym zaczęli sugerować, że to jest inspiracja Putina to niemożliwe taki nagły przyrost ilości nastąpił też niesłychanie bym powiedziała dwuznaczna moralnie sytuacja, bo to jesteśmy pokoleniem, które nie tylko nie ma do przekazania swoim dzieciom mieszkań na lepszych warunków nawet takich samych, ale wody pitnej powietrza nie może przekazać tak następnemu pokoleniu a kto je 1 z takich nielicznych miejsc w tej chwili dzieje doszło do synchronizacji buntu i młodzieży i ludzi starszych jest Francja Need tam doszło, zwłaszcza na peryferiach do takiego spotkania 2 pokoleń pokolenia mojego i też trochę starszego oraz pokolenia dwudziesto 330 latków, czyli dzieci i te, które przyjeżdżają np. na święta do domu i widzą, że rodzice chodzą w kurtkach, bo nie stać ich na ogrzewanie mieszkania i ukrywają przed rodzicami fakt, że jeszcze nigdy nie mieli mają 35 lat jeszcze nigdy nie mimo stałej umowy o pracę tak Niemcy siła nabywcza spada wtedy także coś co co nie jest uwzględniane w różnych statystykach wciąż zaraza tego się od odniosę mnie także z tego powodu, że coraz częściej musimy tam, gdzie są gwarancje systemowe i tak coraz częściej musimy wydawać pieniądze na prywatną służbę zdrowia np. prawda Aldona albo na prywatną edukację i złości wszyscy są zaskoczeni danymi statystycznymi z ostatniego raportu o ubóstwie we Francji we Francji jest w tej chwili 8  800  000 ludzi żyjących poniżej progu biologicznego przetrwania, ale ten biologiczny Psiuk próg przetrwania przewiduje zakupu warzyw trzy-cztery razy w tygodniu Aung 8  800   000 po transferach socjalnych bez transferów socjalnych 20 % co piąty prac Francuz tak próg biologicznego przetrwania myślę, że po euro tak jesteśmy jesteśmy tak jak upadł mit czy Ameryki, a jako kraju możliwości dostatku bogactwa kraju dla każdego, kto ma pomysł 2 ręce do pracy gazety siekiera jak mówił tak Feel tak wystarczy mieć gazetę i siekierę, żeby być zorientowanym można można się urządzić inny upada upada także mit Francji jako kraju socjalistycznego czy z punktu widzenia polskich neoliberałów chyba komunistyczna 16 Agata Bachanek to prawda zawsze będzie można powiedzieć, że to właśnie ten socjalizm doprowadził do upadku oczywiście niskie płace tak to jest główny problem niskie płace niskie wynagrodzenia wyścig wyścig do dna to jest główny problem my to minimum biologicznego przetrwania test 1036 albo 8 EUR w tej chwili Aung więc, ale właśnie rozmawialiśmy na tym my rozmawialiśmy o tym dlaczego tak spokojną głowę udaje się prawda czekać wyglądać tej katastrofy w inny, chociaż w istocie powinniśmy się zachowywać tak, jakbyśmy ona przykład tej chwili, gdy on dostałby taką wiadomość, bo chcemy się, że podłożono bombę i że musimy przeciąć drucik albo czerwone albo niebieskim są podjąć decyzję o branże w istocie tak to w takiej atmosferze terroru taka rozmowa powinna przebiegać Otóż wydaje mi się, że to co to co to co sprawia, że mamy dystans czy udaje nam się zachować taki spokój też tych torze i w retoryce ich przedstawieniach różne elementy tej katastrofy podlegają albo pewnej trans plantacje albo są wycinane moją uwagę n p . zwraca to, że tak często słyszymy w Polsce, że coś jest jak z PRL-u, a np. odpada lamperia wśród w szpitalu to jak z PRL-u jest nudno albo no i jak Jacha gdzieś jest nieporządek to to jest jak z dziewiętnastego wieku albo poza Borowe poza morowe niedopałki w metrze można znaleźć na wszystko co nie pasuje do tej wyśnionej obiecywanej rzeczywistości należy go jakiś przeszłości i gminnych, które ma, która czyta się ukrywała jakoś przed tymi zmianami przed transformacją, więc ukrywał się pewne przestrzenie instytucje szkoła szpitale ukrywał się przed kapitalizmem niektórzy ludzie EUR uciekli do PGR-ów i tam została rozstrzelana marzą się gdzieniegdzie prześwituje ma niskie kwalifikacje i t d . Otóż zbyt niskie kwalifikacje, które nie pozwalają na pracę największe zapotrzebowanie jest cały czas na pracę o o kwalifikacjach, które ekonomiści nazywają niskimi tez praca opiekuńcza, a IT jest ich w tej chwili i nieodległej przyszłości nie nie liderzy projektów tak to będzie jakaś być może elita to jest tak pewna wizja przetrwania czy lepsze możliwości zachowania pewnego poziomu życia, ale to właśnie jest uderzająca także mamy taki szczególny sposób opowiadania o teraźniejszości, z której wszystkie te niepokojące elementy właśnie rozkładania się państwa utratę autorytetu przez instytucje publiczne przypisujemy do jakiejś dawnej rzeczywistości, która jeśli w końcu się udostępnić tym zmianom przedsiębiorczości kreatywności innowacyjności to zostanie zupełnie odmieniona, a tymczasem to właśnie tak myślimy, a tymczasem co my tymczasem tak nie ma jeszcze meczu z nami pilot mówi przyszły rok oraz, że nie może wylądować ale, żeby wszyscy zachowywali się spokojnie, bo to jest zupełnie normalne, że tak krążymy 2 godziny park nad lotniskiem i po prostu czekamy, kto pierwszy zacznie krzyczeć myślę, że nasze zdanie, które wypowiada główny bohater najnowszej powieści myślałem Bk 0 mam namyśli serotonina mówi w pewnym momencie coś w stylu wzmożenie osiągnąłem w życiu niczego szczególnego, ale przynajmniej przyczyniłem się do zniszczenia planety, na których bardzo trafnych wprawdzie bardzo trafna jednak bardzo trafne i pasuje pasuje do tych wszystkich rozmów, które mieliśmy, ale dotyczących takich fascynacji przestępczością fascynacji takim podmiotem, który potrafi pomieścić w sobie zarówno sprawcy jak ofiarę, a tak takim można powiedzieć błysku w takim wnętrzu widzimy sprawcę i ofiary jak jak bliźnięta syjamskie które, które zawarły między sobą pokój i mogą mogą współistnieć wydaje mi się, że ten właśnie umeblowanie tego podmiotu, który po 3 i zimna wojna czy uczestniczy w tej w wojnie domowej tak, bo też wydaje mi się, że rząd się, że nie tylko takie kwestie dotyczące Polski, ale takie narracje, które mówią o tym, że dobrze, jakby nie było to liczba głodujących ludzi się zmniejsza niewolnictwo znów stało się ich żony no pojawiło się nowe tak, ale takie takie takie narracje, które cały czas cały czas nas pozycjonują teraźniejszości, która która też bardzo nam się tylko rozwijać też bardzo silny trend, bo proszę zwrócić uwagę na pro jak ona zareagowano na jak mówił pan strajku klimatycznymi, jakie u nas były reakcje na propozycje, aby wszyscy się ograniczyli nie latali samolotami naraz średniowiecza tak to prawda, a na dłużej, a to co ja mam wrócić z Australii rowerem po tak to jest śmieszne, że to jest niemożliwe i teraz Janik nie wydaje mi się ziemskiego rolnika wydaje mi się, że oskarżanie polskich neoliberałów o to, że są hipokrytami, a ich inne jest jest jakiś sposób niesprawiedliwa i to po pierwsze, a po drugie, TIL Mann chciałabym jednak jak by korzystać z warsztatu, który daje mi moja dyscyplina w takim podręczniku socjologii choćby największemu nie są modernizacją racjonalizację globalizacji w kapitale o finansach, a tam nie ma takiego rozdziału ludzka hipokryzja prawda albo ludzka nieroztropność tak nie ma miejsc na tym polega jeśli ktoś ma różne zastrzeżenia co do co do właśnie naukowego sposobu myślenia w naukach społecznych czy w humanistyce to my nie tylko zdobywamy wiedzę ale, ale zależy nam też na tym, żeby pozbyć się pewnej wiedzy tak żeby, żeby umieć ułożyć pewną narrację czy zbudować przedstawienie pewnej sytuacji nie używają nic nie, używając wyjaśnień, które prawdę mówiąc pasują do wszystkiego no, więc wydaje mi się, że jeśli chodzi właśnie neoliberalny punkt widzenia to ta odpowiedź bardzo negatywna, a k inny bierze się z każdego, że także liberałowie mają swoją tożsamość także w taki w takim choćby o polowaniu o to, żeby wyrzec się pewnych środków transportu zostaje zakwestionowana cała ich misja życiowa, gdyby odwołać się tak do tych religijnych kontekstów i okazuje się że, że w Berlinie w tym kościele, w którym powinni byli brać, dlatego że tu nie chodzi tylko wyrzeczenia oto żebyś, żeby to, żeby rzadziej się odwiedzali, żeby mniej korzystać z przyjemności turystycznych zakwestionowany zostaje cały porządek globalizacja wymusza na mobilność, a k większość podróży, które ludzie dzisiaj odbywają to są podróże związane z poszukiwaniem pracy tak z prac z pracą, więc handel opóźniła tutaj też takiego elementu nie mówi Jean jest jedyny albo, że z dominującym wskoczy on się też nie pojawia pani zdaniem w tej odpowiedzi negatywnej na tego rodzaju propozycja, który nawet nie tyle polega właśnie na, a to takiej neoliberalnej odpowiedział, której pani teraz powiedziała to Niewiem na takim formułowanym z pozycji jakiegoś po prostu egocentryzmu pełnego komunikacie, że w ogóle mnie to nie interesuje chcę robić to co mi się podoba skona ksiądz też z takiego poczucia zawiść taki komunikat sformułowany ze strony jakichś grup uprzywilejowanych polityków profesorów prawda biznesmenów, którzy właśnie będą sobie dalej latać, a od nas chcą, żebyśmy my nie latali to znaczy dają nam komunikat wy się macie ograniczać, ale wiadomo, że elity najbogatszych ci co się bony królują właśnie dalej będą tymi samolotami latali wcale się ograniczać nie będą, a no to jest całe osiedle ma ona na tym tle czy od tego rozpoczął się ruch żółtych kamizelek na zaczęło się od urodzenia się o paliwo waha się przeciwko opodatkowaniu podatkowi paliwowe mu dzisiaj już te postulaty wyglądają inaczej inne wiadomo natomiast już już z dystansem mówi się od transakcji ekologicznej tak, że jest to ciąg dalszy ekspansji kapitału raczej, że ten tzw. propozycja ekologiczna posłuży raczej do kontynuowania wywłaszczeń do prywatyzacji i t d . ale ale jednocześnie jest to taka sytuacja, w której ujawnia się właśnie kosmetyczną aż proponowanych zmian ja uważam, że jeśli chodzi o takie podróżowanie samolotem jak moje to ono nie jest szkodliwe podobnie jak używana przeze mnie Słomki, których używam kart nie ma natomiast, że nie ma co gorsze nie ma, ale to nie ma w tym ogólnym rachunku jest to zupełnie bez znaczenia tak jasno i takich hal francuscy socjologowie piszą dzisiaj o tym, że właśnie my musimy sobie poradzić z takim poczuciem, że jesteśmy plankton nam, chociaż też nie wiadomo tak, kto w tym naszym plankton jeszcze się zna, ale to nie jest takie pewne, że rząd także ani 10 % oni być może ten 1 %, ale na pewno ocaleje ciągnął to na razie być może ktoś sobie wyobrażam, że po prostu jak się będzie musiał za bunt kreować będzie miał po prostu więcej czasu dla siebie dla rodziny przecież to nadrobić zaległości w serialu ogląda z to także dobra, owszem jest tu w tym jakiś element prawda przymusu bycia, aby nie pozostawać w 1 miejscu i t d . ale jak to wszystko się skończy no to po takim można powiedzieć o nasyceniu macie się nim się relacjami rodzinnymi ci ludzie wyjdą z bułką z bunkra przeciągną się tak i wrócą do swojego poprzedniego życia wszyscy dobrze wiemy tak rzec, że wydają się, że też ta figura ofiary i sprawcy ona właśnie dlatego jest taka fascynująca, bo ona jest pewną groźbą, ale i obietnicą dla każdego wszyscy będziemy równi wobec tej katastrofy, a od nie da się spaść z kuli ziemskiej kat uciekł z niej po prostu, ale wie pani jak to jest mi bunkrami są takie, które można sobie kupić Jonasson świetnie wyposażone mają doskonałe urządzenia najnowocześniejsze, jakim się na sprzęt wielką powierzchnię, a takie tańsze kilkakrotnie albo kilkunastokrotnie tańsze to się mieszka w takiej przestrzeni wspólnej po prostu Madame pani tylko pryczę w tym bunkrze razem z innymi, więc mogłabym się założyć z panem tylko nie wiem czy przeżyje wydaje mi się, że się, że gdzieś tam nie utrzyma not, a do tego potrzebna jest pewna infrastruktura tak trudno sobie możliwe także ktoś przeżyje ma być ich przybędzie z cieszył sam całą kulą ziemską cała będzie do jego dyspozycji chodzi o to, że tam w tych bunkrach, jakim jest w jakimś sensie reprodukowane reprodukowane ten podział, który z, którym mamy do czynienia to znaczy, że tam wszystkie podziały społeczne dokładnie mają szansę podobnie wyglądać, bo pani wiedziała także, że wszyscy dech w sensie jesteśmy wobec katastrofy równi zimę przynajmniej jakieś fantazje chyba nie do końca jeszcze no wydaje mi się żony, że rozpad środowiska rozpad środowiska ekologicznego to jest zarazem eros, a kary, czyli taka ostateczna katastrofa tak nie pogorszenie się warunków ale, ale jak się ostateczna katastrofa proces, na którym chyba nikt nie ma kontroli to co mówią dzisiaj francuscy finansiści to torze, ale tym co powstrzymuje jakiś taki znaczący prawdziwe gest w inne są jest właśnie katastrofa ekologiczna z drugiej strony bańka kredytowa to jest jakby te 2 zagrożenia powodują kompletny paraliż niemożność tak, aby podjęcia decyzji nie decyzyjność, ale zniszczenie środowiska, a ekologicznego środowisko ekologiczne jest zniszczona, ale zniszczonej dzisiaj także środowisko symboliczne, a Zniszczoł środowisko symboliczne może być tak zniszczone i może być tak, ale te zniszczenia mogą być tak szkodliwe i zabójcze jak właśnie zniszczenia środowiska ekologicznego, ponieważ rozmawialiśmy o ruchu żółtych kamizelek to akurat nie żółte kamizelki tego dokonały, ale miała miejsce taka sytuacja, kiedy kilkadziesiąt procent więcej niż połowę zdecydowanie inny radarów zostało zniszczonych znaczy, że ludzie kierowcy musieliby chodzić samochodów i po prostu rozbijać radar tak jak rozumiem w ten sposób, ponieważ co się wydarzyło dokładnie po tym, jak równocześnie obniżono dozwoloną prędkość zapowiedziano podatek paliwowy i postawiono dodatkowe radary tak wtedy państwo czy instytucja publiczna ujawniła się w roli pokazała się w roli takiego perwersyjne go ojca, który nadużywa władzy, gdy chodzi mi o to, że jest różnica jest, że mogą być różne niesprawiedliwe wyroki można być niesprawiedliwie potraktowanym tak nie mniej szczęścia mieć pecha, ale można być też wykorzystane niesprawiedliwie potraktowany zupełnie inny sposób, kiedy nie jesteśmy w stanie w ogóle z uznaniem czy z szacunkiem odnieść się do, a tego wyroku, ale widzimy też sytuację jako sytuację stanu natury, który i, w której którym dostanie zwycięża po prostu ten, kto jest bardziej efekt jest po prostu, kto ma więcej siły i to fizycznej już w tej chwili siły Noaha nie do końca może tak sobie wyobrażała w WNT tej rozmowy, ale uczynimy ten obraz czy ta myśl puentą będziemy jeszcze pewnie wracali do różnych wątków, które się w tej rozmowie pojawiły tymczasem bardzo dziękuję dziękuję prof. Małgorzata Jacyno socjolożka Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego była państwa i moim Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!