REKLAMA

Inscenizacja "Sądu nad Judaszem" w podkarpackim Pruchniku. Nikt nie popiera tej tradycji. Co robić, skoro wciąż się odradza?

Data emisji:
2019-04-24 12:00
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
28:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Mikołaj Lizut witam państwa 5 zlotemu minęło południe ulicą inscenizacja sąd nad Judaszem odbyła się w ostatni wielki piątek w Pruchniku na Podkarpaciu w powiecie jarosławskim opisał ją Express jarosławski i dziennikarz Hubert Lewkowicz cała ceremonia brutalna wróciła do Próchnika po paru latach przed tym za zakazał jej kościół właściwie miejscowy proboszcz proboszcz, a w studiu goście dr Mikołaj w 2 Majewski z centrum badań nad uprzedzeniami i Przemek dla nas Rozwiń » artysta wizualny z Jarosławia przez kilka lat dokumentujący wydarzenia w Pruchniku widzom panów bardzo serdecznie księdzu g, dlaczego ten zwyczaj powrócił, choć kościoły miejscowa parafia były temu przeciwne no to właściwie nigdy dosyć ciężko chodzi czy ten zwyczaj powrócił, bo moim zdaniem one nieznane nie został przerwany to ostatnia inscenizacja taka duża tzw. sądu nad naszą odbyła się w 2011 roku, ale od tamtego momentu z tego co kojarzy z roku na rok wisi kukła przypominająca grzyba i z roku na rok się udało to filmować przez 4 lata z roku na rok ten sąd się odbywa może w mniejszej skali natomiast on jest obecny faktycznie trzeba zwrócić uwagę na to, że ta kukła w tym roku jest ono niezwykle trwale wykonana i przypomina wizualnie te kukły z lat trzydziestych którą, która rozlała się po internecie w postaci fotografie archiwalne zima to jest czarny kapelusik duży nos, że do winy czasem krawat z ciastem czerwony krawat z symbolizujący jakieś relacje żydokomuny często ma napis wykonany czarną białą farbą na na korpusie korpus wykonany jest z Lęborka lutowego całość w środku stanowi siano buraki ta ceremonia jest jak powiedzieliśmy dosyć brutalna, bo ta kukła jest bite kijami także przez dzieci mieszkańców miasteczka, a następnie jest wywieszana Rozpruwacz w ktoś rozprowadza jej brzuch podpalał słomę następny ląduje w strumieniu w strumieniu i wg tzw. tradycji głowa powinna zostać odcięta i przechowywana przez rok czasu najlepiej w stodole w miejscu, które zostały została wykonana kukła przez mieszkańców i przeczyta do korpusu Judasza na następny rok, tak więc w sferze symbolicznej jest bardzo agresywny gest, bo oprócz 32 powieszenie na jakiś kukły jednak w ludzkim kształcie jest jeszcze więcej jesteście kopanie palenie odcinanie głowy, ale dzieci w Tunezji trudno jest to jest zwyczaj siedemnastowieczny jak piszą niektórzy etnografowie, czyli takich czasów pogromów żydowskich jak to możliwe, że w 2001 . wieku, że we współczesnej Falls w Polsce, że połóg, a w soborze watykańskim drugim coś takiego się dzieje w małym miasteczku na Podkarpaciu to znaczy jak przeczytamy kilka prac n p . Aliny całej album Jan Tokarski Bankier zobaczymy, że tego typu obrządki rytuały pamięć różnych takich związanych z o oskarżeniach i Żydów o różne niecne rzeczy w tym np. poszanowania hosty i 3 czy parawany dzieci jest dobrze przechowywana w taki pamięci kulturowej na tle państ w do teraz, bo teraz nasze badania na szkodę pokazują, choć oczywiście robimy badania społeczne zadajemy pytania poniekąd sugerujące pytam się ludzi czy uważają, że nasz dzień współcześni Żydzi są odpowiedzialni za śmierć Chrystusa czy np. Żydzi, kiedy byli oskarżani o porywanie dzieci czy takie oskarżenia były podstawą na naczyniach były prawdziwe AM not kilka procent do kilkunastu ową za każdym razem odpada nam, że tak tak było natomiast KOZ to jeszcze nie jest wstrząsającego Henryk czarny wstrząsający jest kilka procent tzw . prawa dobycia idiotą no można można zawsze można tak to interpretować chodzić, choć ewidentnie ta te ślady tego są i dalej mówią także badaczki gadać dobitnie pokazałem ciekawe zresztą tutaj, nawiązując do tego Próchnika to Alina cała w 1 ze swoich prac opisywała też właśnie ten obyczaj i pokazywała, że on, że ta figura furę różnych historycznych momentach, by była bardziej lub nie przedstawia takich bieżących wrogów nowa Wyborowa taka sytuacja w garażu 1 wstrząsający reportaż z Romana Pawłowskiego w Gazecie wyborczej wraz z 2001 roku właśnie z Pruchnika tej ceremonii katowania Judasza, więc rzeczywiście to będą to nadal żyje, ale przypomnijmy, że później już po tym, reportażu Romana Pawłowskiego miejsce w prawo proboszcz zakazał parafianom organizowania tego typu zaba w na widoczny jak widać skuteczne jak zwrócił, które przede wszystkim uwagę nie wstrząsnęły te obrazki mną wstrząsnęły 2 obrazki wynoszą się skojarzyło z takimi wnętrze też państwa widziała albo w 2000 piątym roku taki film serial przez BBC, a wypuszczone też z Auschwitz w bagażu statyczne związana tak długi podtytuł tam w 1 z odcinków 1 pierwszych odcinków było takie archiwalne materiały są gdzieś z Ukrainy takie sceny pogromu, gdzie wstrząsające zdjęcia wstrząsający materiał, gdzie leżącego na ziemi człowieka, a biją takimi długimi Rzędzian ne i dookoła jest taki tłum roześmianych ludzi na Indianę bezpośrednie skojarzenia z testem scenami, które były nagrane z sił nic z tego wydarzenia AK i wydaje się, że jeżeli pomyśl sobie takim wymiarze historycznym, a to ewidentny nawiązuje w Pruchniku w niemal dokładnie wyliczyć, ale przecież przed wojną znacząca część mieszkańców do bliży dzień, a obraz takiego chasydzkie hossy da tak był obrazem sąsiadów w tych mieszkańców Pruchnika no, więc taki obyczaj ogrzanym, w którym katuje się pali obcina głowę my, nawet jeżeli w tym konkretnym wypadku nie był nie miał zamiaru fizycznego w sali fizycznej agresji na sąsiadów na to bym na pewno symbolicznie pokazywało żydowskim sąsiadom na burmistrza Pruchnika i Wacław szkoła w dość przewrotnych słowach wyraził ubolewanie po tym, że po piątkowym wydarzeniu jest napisał tak że faktem jest, że w przyszłości odbywał się taki sąd jednak kilkanaście lat temu został zaniechany obecnych czasach, gdy próbuje się przypisać Polakom zbrodnie dokonane przez okupantów podczas drugiej wojny światowej podobne inscenizacje mogą zostać wykorzystane przez wrogów naszej ojczyzny jako przykłady rzekomego antysemityzmu Polaków mieszkańcy Próchnika także są oburzeni tym wszystkim tą wrzawą, która wybuchła po wielkim piątku dość powiedzieć, że zdjęcia z Pruchnika w informacjach światowych momentami przegrywały krwawe zamachy na Sri Lance i to jest rzeczywiście na bardzo bardzo przykry fakt mieszkańcy nie potrafię zrozumieć, dlaczego to inscenizacja jest uważana za przejaw antysemityzmu czy żona antysemickiej kontekst niektórzy oburzeni mówią niedługo zakażą nam topić marzannę, bo się okaże, że to Żydówka z pełnym w 1 z takich komentarzy, które szybko też zaczął w internacie krążyć nie tylko w internecie też w prasie było to odwołanie do innych tego typu rytuałów sprawdzano czy takie pokazanie, że nie żyć na górnym wieszają figura Human czy, że wyczynia ta w Meksyku i t d . na Jarka absolutnie zgadzam aż tak absorbujące tak wysoki co firma, która przypada przesuwamy dyskusję, gdyż jak jest tym nie do końca związane z tym regionem, a śledztwo przeciwko barbarzyńskim dość rytuały i zwłaszcza jeżeli uczestniczą w tych rytuałach dzieci nie pokazujemy też wroga, a w tym wypadku dość wyraźnie tam przecież są na tych nagraniach słychać, gdy za zachętę, które odwołują się właśnie jak się roszczeń żydowskich praw, by ci rodzice zachęcają sztancy dorośli zachęcające dzieci do Kopania tego też figurę, a nocą w samo w sobie dość dramatyczny nawet badania nad agresją pokazują już od lat sześćdziesiątych w kadr Bandura Maćka pokazał swoich taki bardzo słynnych badaniach, bo podał, że dzieci, które pokazuje na rzeczy można tłuc lalka tak samo zaczynam tłustą Arka na badania pisma pokazują, że to, jakby duża agresja jest częścią bardzo naciskali na skojarzeniach tak pewnych macha taki mechanizm ma chyba powtarzanie pewnych pewnych czynności moment, jakby mnie dziwi to zdziwienie na chwilę zaśnie bez Komenda policji w Jarosławiu wszczęła postępowanie wyjaśniające nie jest to zbyt interesujące właściwie chyba takim punktem zwrotnym był ten reportaż z wyborczej 2001 roku i potem reportażu stał się także w żaden tzw. oby rząd czy tradycja wieszania kibice i palenia kukły Judasza ucichły trochę stał się lokalnym widowiskiem ja bym też podkreślił, że oprócz tego, że miał lokalny lokalny charakter to też budowało pewien rodzaj wspólnoty dlatego, że to te kukły wbiło się w stodole 1 z mieszkańców czy mieszkanek, ale zazwyczaj mieszkańca mężczyzny w stodole w Pruchniku i to wszystko miało taki charakter poniekąd biesiadny jakiegoś takiego znalezienia wspólnego wroga pokazania tej figury innego porozmawiania o tym wszystkim jednocześnie w takie i w takiej narracji budowania czegoś co jest estetyką pewną estetyką, która później w oczach tych mieszkańców została upubliczniona to znaczy została wywieszona dawniej koło domów mieszkańców mieszkanek pochodzenia żydowskiego obecnie kukły wiszą zazwyczaj albo na rynku w Pruchniku lub w miejscowościach do otaczających Próchnik i toteż dość spektakularne dlatego żarem od lat wszyscy mieszkańcy tego rejonu w okresie wielkanocnym brali samochody jechali ulicą, żeby zobaczyć wiszące po prostu tymczasem było 22 lub 3 figurę wisielca powieszone tuż nad drogą to to wszystko wyglądało jak sceny z z filmów z horrorów wymieszanych z jakąś taką poetyką liczą posłowie rzeczywiście dosyć makabryczny widok fabryczne dla figury zmieszana w nocy, więc jedziemy w nocy samochodem światła, a jej samochodu rozbłysku ją nam tylko o pewną formę nowi Sielca po prostu na drzewie jest boisko Makabi makabryczne zwrócimy się rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM dr Mikołaj Winiewski centrum badań nad uprzedzeniami Przemek brana z artysta wizualny z Jarosławia są gośćmi państwa innej dr Mikołaj Winiewski centrum badań nad uprzedzeniami i Przemek raz w artysta wizualny z Jarosławia są gośćmi programu rozmawiamy o inscenizację ni z ostatniego wielkiego piątku właśnie w Jarosławiu, czyli o tzw . w sądzie nad Judaszem kukła przypominająca o Żydach Sylwia z boiskami wielkim nosem kapeluszem z napisem Judasz jest bita także przez dzieci z kijami drągami następnie jest wieszano na rynków Próchnik ku potem podpalana i wreszcie topiono w strumieniu w po tych wydarzeniach z na stronie internetowej Episkopatu Polski pojawiło się oświadczenie w kontekście wydarzeń, które miały miejsce w Pruchniku 19 kwietnia kościół jednoznacznie wyraża dezaprobatę wobec praktyk, które godzą w godność człowieka kościół katolicki nikt nie będzie tolerował objawów po pogardy w do członków jakiegokolwiek narodu w tym do narodu żydowskiego w rzeczywiście tak jest, że w sensie Teologicznym nie da się pogodzić przynajmniej w teorii antysemityzmu z katolicyzmem od 1965 roku, czyli od Soboru Watykańskiego drugiego, gdy kościół jednoznacznie potępił antysemityzm także antysemityzm ten historyczny wynikający z interpretacji słów Biblii słów Ewangelii Krajewskiego na nas na nasze dzieci, ale jednak inną ten w antysemityzm ludowy połączone właśnie z religią tkwi bardzo mocno w świadomości także Polaków no bo ten sąd nad Judaszem to nie jest tylko jakiś taki ewenement Próchnicki w innych miejscach Polski także podobne obyczaje i kwitły na szczęście ich już nie w tutaj w w Pruchniku ten obyczaj przetrwa prawda jest właśnie za czas nie mogą się nadziwić że, że mieszkańców Próchnika w dalszym ciągu taki dosyć makabryczny obyczaj może się kojarzyć przyjemnie można przy tym się fajnie bawić potem późne piwo czy czy zagra dziś lody w tym sensie gwałtem to już pan przywołał wcześniej ten obyczaj topienia marzanny i jakieś takie jarmarczne go radosnego wydarzenia, które łącznie z jakimś właśnie tak silnym AM w głąb przynależnością grupową pakt oznacza, że takim bycie razem spędzali razem czasu, a jednocześnie innego ta soczyście skupiona w soczewce przez to, że się, że tu wykonujemy jakiś taki rytuał, który ma kończy odpędzić się z nim walczyć o czy to właśnie będzie efekt wizualny zażarcie Judasza tak ukarać Judasza za nowego zbrodnia Alan, ale takie też jak mówiono tego typu poglądy nie ma nie możemy być one dominują w kościele, ale ewidentnie w kość nawet samym kościele są Konrad Pędziwiatr też krakowski socjolog prowadził kiedyś badania ankietowe wśród swych uczniów seminariów duchownych na -li ci uczniowie mieli dość skrajne poglądy części ich poglądów na religię też ławki przed soborowe także, że to rzeki episkopaty przecież to jest bardzo dobrze także Episkopat odcina tego typu zachowania tego typu rytuałów jest niezwykle ważnym z kilku powodów w tym 1 z przede wszystkim to przy przyzwoleniu władz zawsze z takim kluczowym czynnikiem wpływającym na agresję do władz państwowych także wyrażamy swoją dezaprobatę w tej sprawie m. in. z Lublina natomiast wewnątrz w kościele to będą funkcjonuje jak funkcjonuje też jako taka tradycja też takie głosy się podniosła właśnie, że to też test nasza tradycja taki, że coś złego w tym tradycyjna tradycja jak widzimy też mogą być zła poniesie też ewentualnych zmian w młodzież Wszechpolska za obu zaoferowała mieszkańcom Próchnika pomoc w ratowaniu wizerunku myśli o Przemku, że mieszkańcy powinni skorzystać z tej pomocy no, więc oczywiste, że nie powinni skorzystać z pomocy natomiast faktycznie jest co jakaś siła w tym, że skrajnie prawicowe czy na nacjonalistyczne ugrupowania bezpośrednia jadą spotykają się z mieszkańcami nie wie, że takie czcze gadanie polityków tzw. władzy centralnej, którzy takim dyplomatycznymi opływowe językiem, traktując coś co z czym faktycznie nie wiedzą co jest potem na rytuał tzw. rytuał właśnie wieszania i palenie kibice kukły z wizerunkiem Judasza jest co bardzo brutalny z 1 strony, a z drugiej strony lokalna władza od lat wiedziała, że coś takiego jest, tak więc w dziale logistyki dysonans z nie wiem do końca jak czytać właśnie te wszystkie informacje dotyczące tego jak politycy traktują to wszystko bardzo się cieszę, że Episkopat zabrał głos z remisu, że z punktu widzenia jednak świąt wielkiej nocy dla wielu fatalnie zrównoważone jasne, że władze, że władze Próchnika o tym, wiedzą bądź wiedziały co przy z reportaży tych uważanych no tak, że także w Jarosławiu w ekspresie jarosławskim wynika, że w no rzeczywiście władze nie interweniowały były trochę przerażony całą tą sprawą, ponieważ to wszystko było widać zza okna nie interweniował także kościół odznaczenie interweniowała w parafiach miejscowa już po całej sprawie okazało się, że przy księży właściwie nie ma pojechali do domu w nogach no to jest trochę taka historia znów bardzo filmowe dziś malutkie miasteczko na południu na południowym Wschodzie Polski, w którym nagle jak się okazuje, że ktoś zwleka, ale historię, dzieląc dziejące się tym miasteczku na zewnątrz to jest po pierwsze, wrogiem po drugie w tak naprawdę moim zdaniem głos mieszkańców też nie jest do końca fajne do tego, że żaden z mieszkańców do tej pory nie nie powiedział, że to jest haniebne, że to jest złe burmistrz Pruchnika też bardzo gładkim językiem potraktował to całe serce co to są sytuacją nie z 1 strony dopuszcza takie oko z rozrywki, a że były one przekazywane to nieprawda co dokładnie, bo być może nie wiem no widzi też w tym pewien rodzaj tradycji, a jak wiadomo tradycja to jest taka rzecz, która w świadomości w świadomości każdej struktury społecznej jest czymś co jest to ona nienaruszalna i też co trzeba kontynuować bardzo ciężko zakończyć przed ich tradycje no właśnie, ale jeśli jest bank, że tej tradycji nie pobierają ani lokalnych władz ani kościół ani autorytety no, a ona mimo wszystko jest ta tradycja się przebija to co zrobić trudno sobie, że takie dane na trasę konto miasta, o czym pani przed szansą liście to podane na ile media ta reakcja post factum jest odcięciem się, jakby takim działaniem kryzysowym, a nasz te obrazki obiegły cały świat no tak zareagują, ale Izrael zareagował światowy Kongres Żydów cała opinia światowa jest oburzona w kraju, w którym dokonał się Holokaust w kraju do największego cierpienia narodu żydowskiego i może sobie wyobrazić w kraju, gdzie indziej, gdzie ginęły dzieci kobiety starcy wszyscy w ogóle gdzie, ale dymiły kominy, gdzie palono ludzkie zwłoki w dalszym ciągu co jakiś czas pojawiają się tego typu incydent incydenty trudno jednoznacznie antysemicki zasłynął z pytaniem ile ta reakcja czy kościoła lokalnego czy lokalnych władz gminy wynika z tego, że trzeba jakiś sposób każ dym pożar, a przez wiele lat przymykano na to komu takie dni tak jak ja też nie ja też nie słyszałem jakiś jednoznaczny głosów poza może ministrem Brudzińskim, która by potem biały samą ideę tego mu tego obyczaju i jakby tego, że żetony ten rytuał nabycia jest po prostu barbarzyńskiej najzwyczajniej w świecie podwójnie zresztą jak i inne tego typu rytuały na któreś na świecie w różnych miejscach odbywają po prostu należy to w jaki sposób ukrócić na ME, ale nie ma takiego przekonania, że to jest też, że to jest jakby każdy jest reakcja na kryzys, który w tej chwili w obu to samo jest nacjonaliści, którzy teraz właśnie będą bronić dobrego polskiego imienia i bronić tych mieszkańców jest też kamera akcja ma na kryzys na torze się z rzeszy złem mówili o tym co się dzieje w Polsce źle się mówi o Polsce wolnej dla wody z takim podstawowy problem antysemitów czasu, które mają antysemickie poglądy, że z 1 strony mamy to pogląd chcemy ogłosić z drugiej strony, jeżeli świat właśnie czy oczy naokoło rzeczywistość ludzie dookoła mówią, że to jest zła, że tak się nie powinno żyć własnym prymitywne Ano stąd prośba to jest cios wiele osób tutaj właśnie zlotych antysemitów potem 4 trojga osób głoszących antysemickie poglądy właśnie oburzała się nazywa to pojmie bali tej broni swego dobrego imienia co takiego jest w mieszkańcach tego malutkiego Próchnika może, że ten barbarzyński obyczaj przetrwał do dziś przecież ruch idą też miasteczkiem żydowskim przed wojną, gdy tak był miasteczkiem żydowskiej właściwie 13 nawet czasami więcej procentowo to było ludność pochodzenia żydowskiego nie wiem do dziś nie wiem czy warto też tak mówić właśnie ogólnie co takiego jest natomiast fakt jest taki, że ciągle się mówi o tym co się wydarzyło o tym, o tym barbarzyńskim spektaklu w sferze publicznej jednak to w przestrzeni publicznej to co jest bardzo ważne, a on pytanie dalej, ale co się stanie z mieszkańcami jeśli nawet tego obrzędu nie będzie to znaczy zaczynasz ważne Ano wygląda na to z reportaży o wynikach, tyle że nikomu się na gubienie zrobi no właśnie to jest 1 rzecz druga rzecz, że nagle co będziemy z takim z tej właśnie z takim nowym myśleniem Okaj nakazujemy rytuału, który jest w oczach innych barbarzyński jest antysemicki znaczeniu w sferze symbolicznej jest niesamowicie przemocowych, ale co z tego skoro mieszkańcy dalej nie będą widzieć problemu, bo ktoś zakazał czegoś co było ich częścią tradycji trzecią edycję wpisaną w religia, która jest niezwykle ważna w takich małych wspólnotach, która właściwie, mimo że właśnie nigdzie w parze z dogmatami głoszonym przez te religie jednocześnie daje przyzwolenie na NATO tego rodzaju karnawału netto może ona 2 jedno w kościele, ale ja zabijam nie doszukiwał się tego specyficznego wśród mieszkańców Prus inna na tle myślę, że tego typu rzeczy mogą się zdarzyć wiele miejsca, gdzie są takie rytuały są podobno Mączka figurki Żydów oraz więźba z pieniążkiem to są wszystko także obrazki z takiego jak jarmarczny wieś tak jak i to funkcjonuje moim zdaniem takie ukrócenie tego i jak tak rytuału on doprowadzi do tego te dzieci nie ma np. dzieci nie ma nosa zrealizowano tak nie będzie tej przyjemności z tego wspólnego święta na i na pewno wymaga czasu, ale ale, jakby ta tradycja potencjalnie może zaniknąć stanem pod warunkiem, że oczywiście strona może zaniknąć także powietrza pod naciskiem prokuratury czy uważacie panowie, że to jest za dużo imprez związanych, które skończyło w tym to wydarzenia tak w nogę ja uważam też dobre rozwiązania można o tym w Polsce penalizowane namawianie do nienawiści także na nocne Narodowy fundusz chce, więc jeśli ten obyczaj jeśli ten teren tej inscenizacji można przeczytać jako namawianie do nienawiści narodowej rasowej religijnej na to chyba tutaj jest miejsce na działania prokuratury ta to znaczy, jeżeli to jest sposób na zakończenia tego rytuału to ja byłbym za natomiast ja bym nie czytał tego jako wielką na pewno ludzie, którzy biorą w tym, że intencją nie jest świadomie, by w tym, jakby bicia Żyda prawda nie jest to nie jest po to, bez podskórnie antysemicka my widzimy, że to, że tamten antysemityzm, ale na to wydają się, że zaangażowany w taki będzie miała 8 mieszkań mieszkańcy Pruchnika my nie jesteśmy żadnym z żadnymi antysemitami będzie wyraźnie odcinają my tylko w snookerze kultywujemy taki taki zwyczaj bicia zdrajcy, choć tam komentarze prawda o reparacjach na tym silniku charakter, choć ponoć był, więc takie czystki antysemickie kalki też tam się pojawia natomiast wydaje się, że większość tych osób nie ma tak jest, zwłaszcza te dzieci prawda triumf lalka też w ogóle nie mają to jest to jest m. in. w państwie 1 z tych elementów, które kształtuje wizerunek Żyda a jakby ich relacje z mitycznym nieznanym dla nich Żyda w bardzo dziękuję panu za tę rozmowę z dr Mikołaj Winiewski z centrum badań nad uprzedzeniami i Przemek brał nas artysta wizualny z Jarosławia byli państwa w i moimi gośćmi za chwilę informacje Radia TOK FM, a po ich raport gospodarz, na które zaprasza Aleksandra Dziadykiewicz program przygotował Szczepana Żarek Mikołaj Lizut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA