REKLAMA

Jak odbudować katedrę Notre Dame, czyli ochrona dziedzictwa kulturowego w praktyce

Data emisji:
2019-04-25 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
40:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

i ich w Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie prof. Robert Kotowski dyrektor muzeum Narodowego w Kielcach oraz wydział dziennikarstwa informacji i bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego jest państwem gościem dzień dobry panie profesorze dobry witam serdecznie pewnie wszyscy słyszeli z o w pożarze katedry Notre da MO w tej iglicy, która runęła w dół i o różnego rodzaju głosem wsparcia, ale też Rozwiń » konkretnych decyzjach dla najwyższych szczeblach władzy we Francji, czyli o odbudowie Nate momenty z, w którym mamy do czynienia, że wzrośnie z konkretami najpier w z tragedią, a później z konkretnymi pomysłami na wyciągnięcie po pierwsze z tej tragedii Kiss lekcja po drugie, też zmiany świata na lepsze, bo to mówimy prosił o ochronie dziedzictwa kulturowego w praktyce, bo świnie do końca wiemy czy są to to jest jakiś taki taka Magma ataki takie hasło Magma dziedzictwo kulturowe co to znaczy niby czujemy niby wiemy na co mamy czarno białe tutaj mamy coś namacalnego tutaj mamy coś co mogliśmy też oglądać w telewizji gość aha to jest to m. in . jest to tak jej ta tragedia tamten pożar zniszczenie zniszczenie katedry Notre-Dame pokazuje wieloaspektowo ość w ogóle problematyki dziedzictwa dziedzictwa kulturowego i w tym wymiarze społecznym no oczywiście w tym wymiarze wymiarze historycznym wymiarze tradycji, ale też problemów konserwatorskich, ale dług chce zwrócić uwagę na bardzo istotne taki element tego co co mogliśmy obserwować przy okazji tej tej tragedii NCN wymiar wymiar społeczny i reakcja interakcja to w zwykłych ludzi obserwatorów oczywiście wiernych, dla których no tutaj jakby ten wymiar sakralny ma jeszcze jeszcze duże duże znaczenie, ale też reakcja przedsiębiorców reakcja biznesmen frakcja polityków to pokazuje jak ważne dla nas dla naszego życia społecznego politycznego gospodarczego naukowego jest dziedzictwo dziedzictwo kulturowe w i pokazuje z jak wielu elementów składa się w ogóle to co nazywamy dziedzictwem kulturowym wiele elementów wpływa na 1 kształtowanie dziedzictwa począwszy od informacji, a skończywszy już na zwykłych takich najbardziej skomplikowanych też sprawa konserwatorskich no i zastanawia się do oczy całego świata były zwrócone na Paryż pomoc czy też jakiś propozycję pomocy też napływają z całego świata i pewnie zapominamy w takich momentach o naszym dziedzictwie kulturowym, a szczególnie tym mniejsze, jeżeli może to w ogóle kategoria Zobacz także sposób pana podwórkowym, w czym mogę kamyczek oczywiście oczywiście lotnych katedra w Paryżu katedrą w Paryżu, ale na świat bazylika kolegiacka Wiślicy tak to to jest dalej od dziś ta obrzydliwa przybudówka po prostu ladą stoi szpeci tak, ale to jest teraz znowu ten znak znak czasów, że dno dojrzeliśmy do takiego do takiego momentu mecz, czyli liczyli organizatorzy, czyli osoby, które decydują o o finansach, gdy dojrzeliśmy do tego, żeby wreszcie z tego 1 z najstarszych zabytków w Polsce uczynić perełkę uczynić perełkę, ale w sensie, jakby odrestaurowania, ale też udostępnienie i pokazania jak wielkie znaczenie ma ten obiekt dla naszego dziedzictwa dla naszej ery dla naszej historii oczywiście żeby, żeby pielęgnować żeby, żeby dbać dziedzictwo potrzebne są potężne potężne pieniądze z tak jak mówią w przypadku katedry Notre-Dame de i ta tragedia pokazała swą Wieloaspektowość tak samo przy chociażby właśnie katedrze w bazylice w Wiślicy Wiślicy też widzimy to wielo Wieloaspektowość ten wymiar społeczny, który jest bardzo bardzo istotne, by dziedzictwo kulturowe wpływa nie bardzo bym powiedział znacząco na nasze na naszym naszą tożsamość na naszą osobowość na nasze poczucie wartości no i często jest także, że też nas w jaki sposób dowartościowuje i dbałość o to oto dziedzictwo to jest jakby dbałości jest na różnych na różnych polach znowu począwszy od informacji skończywszy na pracach w pracach konserwatorskich lub przejeżdżając przez Wiślicę niedawno prosiłem tak kilka razy, bo takie nie mogłem się po prostu nasycić tym widokiem jest stan wracałem często ostatnia myślę sobie, że to Rosja jest taki znak czasów znak ewolucji tak zatrzymamy miasto miasteczko dziś właściwie, ale mamy jakiś czas temu no pewnie 1 z ważnych punktów z racji swego położenia geograficznego, który w który, choć stracił swoje strategiczne znaczenie i po prostu dzisiaj jest 1 z miast miasteczek jakich jakich wiele wnosi bardzo ważnym, ale właśnie tutaj za takie pytanie czy właśnie stronę w kierunku w tym, że są, że są rzeczy, które są ktoś się ważne, a potem tracą naznaczeniu i to jest zakaźna trudno jest naturalny bieg historii i ułóż czy jest także są właśnie rzeczy, które z racji tego, że są stare albo wyjątkowe albo szczególnie ważne powinniśmy otaczać się czcią szacunkiem i ochroną, ale co za tym idzie, ale czy tylko sam budynek czy też właśnie w jak z jakiej kręgi zataczać tak czy lokalna społeczność powinna w tym brak brać udział, a jeżeli tak to w jaki sposób przedramieniem redukowana czy pani czuć, że to jest coś wyjątkowego czy powinna być stworzona infrastruktura turystyczna informacyjna i t d . i t d. leczy się pytanie o pieniądze w siedzimy w czasach, gdzie w kolejce ustawia się kolejne grupy, które zasługują na więcej pieniędzy, a jeszcze inny przecież mamy całą masę obiektów, które z notą także studia studnia bez dna czy przy czym inne studnia, na której jeżeli nie zapełniły jakiś części przynajmniej na to te obiekty to dziedzictwo zniknie już bezpowrotnie tak to jest to jest oczywiście, jakby nasz nasz obowiązek dbałości o takie dziedzictwo to nie jest znak czasu duże, że coś niszczeje już po niejasno to są to są lata lata zaniedbań dodaje pan zwrócił uwagę na na na finansowanie finansowanie to jest jakby 1 z najważniejszych z najważniejszych elementów jak do funkcjonowania i dbałości o dbałości o chodzi o dziedzictwo ale, żeby to nie finansowanie mogło go odbywać się na takim satysfakcjonującym poziomie potrzebna jest kształcenie w tym w tym kierunku i uświadomienie, że roli i wagi wagi dziedzictwa dla dla społeczności lokalne, ale też i tej idei szersza dziś dziedzictwo to nie tylko dbałość o o zabytek dzisiaj to dziedzictwo to troszeczkę się, że mówimy o czymś takim co nas dzieje, a com nazwał pejzażu kulturowym mówimy o dbałości o pejzaż kulturowy, czyli to nie tylko ten obiekt zabytkowy, ale wszystko co tworzy swego rodzaju rolę w rodzaju otoczenie w i dostaje interdyscyplinarne i dziedzictwa my na Uniwersytecie warszawskim nie otwieramy taki nowy kierunek polityki zarządzania dziedzictwem kulturowym i w ramach tego kierunku łączymy łączymy dyscypliny humanistyczne z dyscyplinami z naukami ścisłymi nauki o nauki o informacji o mediach do tego do tego nowoczesne technologie, które wykorzystuje się, z czym przy digitalizacji, ale także przy odbudowie zabytków, ale także przy przetwarzaniu informacji to jest kierunek, który nie będzie, jakby uczył studentów absolwentów informacji o odpowiedniej informacji o dziedzictwie, ponieważ Diaby warunkiem podstawowym dbałości o o dziedzictwo jest uświadomienie znaczenia szerszej szerszej społeczności, a tragedia tragedia w 2 w Paryżu pokazuje, że ta świadomość rzeczywiście rzeczywiście rośnie również, że szefowie wielkich koncernów produkujących żywność fast food już zacierają ręce w związku z tym nowym kierunkiem na Uniwersytecie w warszawskim no myślę, że ta będzie wkrótce zasilą szeregi, bo w kontekście tego, o czym mówimy mam wrażenie, że absolwenci tego kierunku Wojciech już ruszą po odebraniu dyplomów i po zdobyciu konkretnej wiedzy ruszą właśnie do tych różnych miejsc o to, żeby usłyszeć przepraszam, ale nie mamy środków na to z VAT jest nadal nie ma na to, żeby dach, ale i Wiślicy, więc mamy zatem ta część należy do kościoła, więc co mi pan tutaj o jakiś krajobrazie pięknie, ale wsi skoro tu po prostu się nic nie łapali je, gdy ci absolwenci też będą wiedzieć, gdzie szukać i jak szukać tych tych środków od złomiarzy jak to będzie druga jest, ponieważ 600  000  000 EUR 24 godzin pani Maria nasza Sprawka PiS, że w ciągu 24 godzin różni bogaci ludzie tego świata zadeklarowali 600  000 000 USD tak to można można oczywiście oczywiście, że tak z tym, że z tym, że u nas jeszcze niema tej świadomości możesz połączenie dziedzictwa z biznesem jest wydaje się wydaje się naturalne z tym, że było też trzeba rozwiązać umowę o planach ma na to kościół no ale już swój biznes, by tak z tym, że z tym, żeby musimy też dziedzictwo traktować je nie tylko w tym wymiarze sakralnym no bo oni administrują nabytymi w obiektami natomiast jedno my jako jako społeczność jesteśmy za to za to też odpowiedzialni to nie jest tylko i wyłącznie dziedzictwo sakralne to jest dziedzictwo kulturowe naszej tradycji wieloletniej i myślę że, że sposoby, by poszukiwania tych środków zdobywania grantów zdobywania środków z różnych w różnych programach to jest to, czego chcielibyśmy studentów cieszy też uczyć, ponieważ mało tego chcielibyśmy, żeby samorządy wzięły wzięły odpowiedzialność za za dziedzictwo kulturowe do węzła to jest to dać środki na tak, ale rząd w połowie pokaże gościł tu nie mogę tego władze państwa, ale dziś rząd może przynosić przynosić środki to jest oczywiście to nie jest procesy jednodniowy 3 jedno jedno procent jest długotrwały długotrwały proces dziedzictwo kulturalne w kółku kulturowe wiąże się też nierozerwalnie z ekonomią z wyobraźni są znów wróćmy wróćmy do do Wiślicy no w tej chwili w tej chwili jeśli chodzi o wspomnianą przez pana gastronomii rzeczywiście jest tam jest ogromny ogromny problem z, ale myślę, że w momencie, kiedy i, kiedy ten obiekt stanie się przyjazny turystom będzie otwarte dla nich będzie będzie będzie dostępny to jakby nakręci swego rodzaju koniunkturę na umyśle myślę, że ci je lokalni przecież zarówno szybko z bardzo, że to 20 te baby wokół 3 dni myślę tylko okrywa dawno by pan wie panie rektorze nogi z analizy ryzyka, ale chyba kawy w Wiślicy to jest jest dzisiaj dzisiaj problem, ale te mogą w ten sposób w ten sposób w ten sposób funkcjonuje mówimy o małym miasteczku natomiast mało w dużych, by przy dużych obiektach z mózgu np. można nawet zjeść ostrygi można ją zamówić 24 godziny wcześniej, ale można no ale to też to też pokazuje, że że, jakby w inny spełnienie oczekiwań turystów i odbiorców wrócimy do naszej rozmowy o dziedzictwie kulturowym po informacjach Radia TOK FM o tym czy właściwie warto się uczuciowo dlatego warto się uczyć może 3 zobaczymy w prof. Robert Kotowski dyrektor muzeum Narodowego w Kielcach oraz wydziału dziennikarstwa informacji i bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego jest państwo mają goście informacja dziesiąty 20 po informacjach wracam prof. Robert Kotowski dyrektor muzeum Narodowego w Kielcach oraz wydział dziennikarstwa informacji Biblio Logi Uniwersytetu Warszawskiego studio rozmawiamy o tym jak chronić dziedzictwo kulturowe netto z klasą takie rozmowy czysto teoretyczne, ale po tragedii w Paryżu po pożarze w katedrze Notre Dame nagle zrozumieliśmy, że to może oddać nas dotyczyć każdego dnia jedno tak właśnie wrzucam kamyczki do pana w inny ogródka i mieć te wszystkie piękne miejscowości, które są nierzadko Pińczów wspomniane Wiślica, ale też hotele jak piękny drewniany kościół Świętego Stanisława biskupa cuda i nic nie dzieje przychodzi facet w hotelach koty z pięknej tam niewiele trzeba, ale pewnie pewnie każdy, kto wyjdzie lista w swojej okolicy co znajdzie całą masę czy to właśnie kościołów czy zawartości kościołów czy jakimś różnego rodzaju zabytków to teraz, gdyby inicjatywa nowego kierunku studiów, żeby dać przyszłym ekspertom narzędzia nauczyć ich technologii, ale także inne na poziomie teoretycznym jak i i praktycznym jest jest fantastyczna ne no ale to byto to za mało to rozumiem, że tam można zostać 12 apostołów w świat tylko potrzeba Niewiem czy 100 lat, żeby przy przy dobrym przekazie oczywiście żeby, żeby tego pewnie jeszcze kilkuset dodatkowych albo nie mamy tyle czasu na dno na ten rodzaj Ewangelii no ja sam Mrzeżyno od czegoś od czegoś trzeba zacząć od do tej pory, aby kształcenie na poziomie akademickim odbywał się bardzo mnie w takich wąskich wąskich i kierunkach czy do konserwacji 33 i jakichś teorii i dziedzictwa ten 1 kierunek jak pozwala na 3 pokazuje taką taką bardzo szeroką gamę taką taką połączenie połączenie wielu wielu dyscyplin wielu wielu elementów tak jak mówiłem nauk humanistycznych nauk nauk ścisłych, ale to, o czym, o czym pan wspomniał o tych, jakby zapomnianych czy 3 dzień czy niedocenianych miejscach miejsca w Polsce jest też kwestia kwestia świadomości dziedzictwo kulturowe to w pewnym sensie kultura od darczyńców pewnym Novum w dokładnym sensie to to kultura w między wzrostem i poziomu naszej naszej kultury też pokazuje, że zaczynamy o to by o to dbać ta świadomości osób decydujących na poziomie na poziomie samorządów na poziomie władz lokalnych też też wzrasta jeszcze przynajmniej w Lęborku jeszcze przed kilkunastoma laty no bywały takie miejscowości, gdzie z 1 noc siedemnastowieczne kamienice gnoza walały się prawda potem powstawały tam jakieś jakiś mini mini markety z dziś już czegoś takiego dziś czegoś takiego już niema, ponieważ zmienia się prawo jeśli chodzi o ochronę o ochronę zabytków, a to prawo zmienia się na skutek też wzrostu naszej naszej świadomości i w tej chwili jeśli będziemy mieli mnie fachowców będziemy mieli ekspertów bardzo takich interdyscyplinarnych szeroko patrzących na dziedziców dostrzegających nie tylko walory walory właśnie te kulturowe tradycji, ale także informacyjne, a także nie to oddziaływanie społeczne także to oddziaływanie ekonomiczne myślę, że to dziedzictwo rzeczywiście może stać się takim ważnym ważnym elementem jest elementem w ogóle gospodarek naszych tutaj lokalnych w Polsce w jedno bardzo istotnym uważam też się też elementem jest informacja i tutaj jakby rola rola dziennikarzy jest z kolei jeśli chodzi o przekaz o mniej o umożliwienie zrozumienia odbiorcą tego czym jest to dziedzictwo w danym wdanym regionie walczy z solistą to dziedzictwo no, więc jeśli można zrobić umożliwia przekaz panie dyrektorze jeśli chcielibyśmy jeśli chcielibyśmy do niem tak patetycznie powiedzieć to dziedzictwo to nasza nasza przeszłość, ale dziedzictwo to może być też narzędzie do tego, żeby kształtować tą naszą teraźniejszość i i przyszłość przede wszystkim to narzędzie polityczne w wodzie polityczne i myślę, że bardziej bardziej społeczne, ponieważ no, więc jej, jakby władza się zmienia zmieniają się ugrupowania ugrupowania Jerzy NAC zmienia się zmienia się narracja natomiast dziedzictwo pozostaje wciąż jest wciąż takie samo wciąż takie samo i teraz duża świadomość, że jego wartość jest awans tego tego dziedzictwa pozwoli na zachowanie tego z tradycji, bo to jest właśnie kształtowanie naszej naszej teraźniejszości i przyszłości przykład 3 przykład katedry Notre-Dame w odzież ile razy młodszy z systemów autorytarnych poprzez demokrację czasów wojny to w rewolucji kiedy, kiedy też były plany plany zniszczenia i to i to zostało dziś jak reaguje cały świat w zasadzie cały świat i tak jak rozmawialiśmy przed wejściem do zera do Wisły Jacek też ludzie ludzie, którzy nigdy nie widzieli na żywo katedry nigdy tam nie byli też ich to w jaki sposób obeszło też zwrócili na to uwagę, że mamy świadomość tego że, że jest coś takiego jest taki obiekt zabytkowy też ma duże znaczenie pytanie brzmi panie profesorze czy i jest to troska i właśnie poruszenie czy jest jakaś kolejna histeria zbiorowa, bo nie wiem 7 cudów świata antycznego ważyła się go przeczytać w 2 czytamy, że relacje to czy z tego powodu, że ich nigdy nie zobaczyliśmy nigdy nie zobaczymy, bo nic nie ma nasze życie jest jakiś uboższe czy czuje oczy budzi się pan rano mówiąc kurde, te wiszące ogrody, a ta biblioteka w Aleksandrii nie ma sensu żyć w no tak nie ma już w tym, że wraz z o oczywiście można można popaść w taki w takiej nihilizm i w ten sposób na to NATO spojrzeć, ale my mówimy o czymś co jest i co chcielibyśmy i aby zachować jeszcze czy my rozumiemy wartości tego no bo w tym przypadku dziedzictwa, więc to tutaj to nie to, że to nadaje sens naszemu naszemu życiu, ale to może być naprawdę doskonałym doskonałym narzędziem do funkcjonowania nawet lokalnych społeczności, ale też i szerzej nie tylko z UE w tym wymiarze wymiarze politycznym oczywiście nie może być wykorzystywane to i jak pan zauważył jest to, że to w wielu innych momentach nie wykorzystywane natomiast przede wszystkim jest dla szerokiego szeroko pojętej szeroko pojętego społeczeństwa w nas społeczeństwo musi czuć się wiedzieć i musi zostać zredukowane to nie jest kwestia tak widzimy jak ciepłe władze nie tylko obecne traktują nauczycieli w i mówię to nie są to Antoni to nie jest kwestia ostatnich 3 lat to jest kwestia w wielu poprzednich ekip także podejście do edukacji czy ma być edukacja naszych śmiałem trochę z tymi babami, ale inny, ale jestem przekonany że, gdyby nagle do wspomnianej przez Wiślicę zaczął przyjeżdżać tysiące turystów dziennie, ale na to proszę mi wierzyć, że pierwsze rzeczy, które powstały to było 10 budek z kebabami dlatego, bo to jest idealne można średnio zarobić tak mamy głodnych ludzi, więc po co się starać tak co nas obchodzi Wiślica oraz obchodzi Jan Długosz co nas obchodzi mnie ktokolwiek są ludzie, więc trzeba im dać coś do picia do jedzenia w idea tego świadomość i zabronić tego tego też nie uczysz zadbaj, więc możemy nazwać możemy się z jakimiś byłyby one inną piramidą wartości niż ich oczywiście oczywiście, że rzepak, ale musimy musimy przyjąć, że są ludzie, dla których zjedzenie właśnie tego już przysłowiowego kebaba pod murami Wiślicy będzie miało znaczenie, a dla kogoś innego, jakby z sama sama obecność zobaczenie tego tego obiektu nowy w jaki sposób jakaś jakaś refleksja też jakaś kontemplacja to to ich w takt społeczeństwo ukształtowane od odwiertów i tego dalej też jest różna, ale możemy się starać, żeby to zmieniać i jakby tych osób zainteresowanych było jak najwięcej o coś zobaczyć, że są miasta czy państwa, które n p . ograniczają dostęp turystów poczują, że netto może być negatywny wpływ ma to dziedzictwo, które tam jest tak są jakieś limity nie wiem wyspy wielkanocne wyspa wielkanocna czy też jakiś różne miejsca w Rosji chociażby czy Grecji Flavio jestem nimi, dlatego że chcemy zachować to, a wiemy, że właśnie nie chcemy być zbyt popularne są to kontrolować, a w Polsce wszyscy zacierają ręce używasz tak Kraków wtorek Kraków stał się właśnie taką mieszanką pięknej architektury wspaniałej historii i świetnego centrum rozrywkowego i przyszli wszyscy się cieszą no bo turyści oznaczają pełne hotele restauracje podatki, ale chyba nikt nie myśli o długofalowych skutkach tych wiz nie jak chociażby dla zabytku ja myślę, że żal, że to nie jest tak, że żal, że nie myśli, bo jeśli cofniemy się kilka lat to pamiętamy, że w większości miast, bo ruch samochodowy na terenie stalowego był dopuszczany dzisiaj to się to się już zmieniło myślę, że jest trochę też zasada zasada takiego takiego zbladła, gdzie gdzie, jakby to to co się zmieni obozy, bo nie słyszał, żeby jakiś indeks smogu w Krakowie czy Warszawie jest drastycznie spadało, ale nie nie mówimy nie mówimy o całym mieście mówimy o terenie w terenie Tychy jedno 100 mrówek, a rynków w większości większości zabytkowych miasto ten ruch jest ruch jest ograniczony, a ostatnio ostatnie lata pokazały pokazywały że, że na jak kolejne kolejne miejsca miejsce idą w w ślady, więc nic i jest to pewien proces jest to pewien proces który, który jedno rzeczywiście można obserwować on jest mozolne gitarzysta toto do ograniczenia myślę, że u nas w Polsce też może w którymś momencie dojść do takiego do takiego ograniczania obecności turystów nie da, a obiekt, a bywa złym momencie polskie przysłowie już dawno to doskonale ten moment w czoło w i opisał mądry Polak po szkodzie i zorientują się wziąć za późno mknął bierzemy bierzemy też czerpiemy wzorce wzorce od tych którzy, którzy w ten sposób jedno działają, więc nowo to też jest nasz prezydent not te miejsca, o których o, których pan rektor pany pan wymienił być może będą to jakiś, jakie się wzorce dla nas do tej pory nikt jeszcze nie nie zdecydował nic się nie odważył na NATO żeby, żeby ograniczać się dostępności do do dziedzictwa w Polsce no ale z drugiej strony no też skala skala napływu turystów część osób odwiedzających nie jest aż tak nie są aż tak duża są zbyt trudne wybory, bo to w to wszystko się z sobą łączy wiąże przeplata naliczyła należy decyzja, bo z 1 strony zależy nam na tym, żeby jak ta mniejsza liczba osób co zobaczyła, bo to oznacza także ekonomiczny zysk z drugiej strony zbyt duża liczba osób oznacza potencjalne zniszczenie za deptanie uszkodzenie i t d. tak dalej zaraz jak to wyważyć jak to kontrolować jak to robić świadomie pan rozumie jest 1 jedno osób, które będą szkolić przyszłych apostołów i dziedzictwa kulturowego tak i to jest, że posyła ich pan jako owce między wilki od niej realnie nie nie myślę, że to szansa, że złożyli oni żyją wg informacji wywiad ja tego tak tak jak dramatycznie nie widzę tu wrócimy po informacjach do tych owiec Wilków inny prof. Robert Kotowski z dyrektor muzeum Narodowego w Kielcach z państwa mają gości informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek prof. Robert Kotowski dyrektor muzeum Narodowego w Kielcach jest państwa mają goście rozmawiamy o dziedzictwie kulturowym, ale w praktyce na Uniwersytecie warszawskim powstaje nowy kierunek, który będzie szkolił ekspertów i ci eksperci krąży po skończeniu studiów pomyśl sobie kurde, ile lat jest 3 lata to są studia magister to jest zmiana drugiego stopnia polscy Żydzi 2 lata w plecy nauczyła się wielu rzeczy, ale znów został w tym okresie nie da wprowadzić w życie w jadę do Francji czy poza tekst, gdyż można tę wiedzę wykorzystać poza polską myślę, że zdecydowanie zdołowani tak, że może jednak wzrost korzyści reklamowe, ponieważ musiały się u nas pracuje nie u nas nie, ale u nas u nas też, ponieważ i, jakby Sudety są odpowiedzią na na pewne pewne zapotrzebowanie na tego typu tego typu kształcenie i na nas na fachowców właśnie takich interdyscyplinarnych no w ja mogę ze swojego doświadczenia i jako praktyk jako dyrektora dużej instytucji i dziedzictwa kulturowego powiedzieć, że dla mnie jako jako pracodawcy poszukującego pracownika w jakiś nowy części część pracy funkcjonowania funkcji i w jakiej części działalności innej instytucji, gdy w najbardziej wartościowy pracownik jest osoba, która w nogach potrafi wykazać jakąś interdyscyplinarność, a więc na to nie tylko historycy historyk sztuki czy przeczy filolog, ale to osoba, która potrafi interpretować informacje potrafi zdobywać zdobywać informacje to osoba, która potrafi wykorzystać najnowsze technologie o osoba, która potrafi potrafi się uczyć dziś już jej już, jakby ten teren zakres pracy w Instytucie dziedzictwa kulturowego wykracza tylko i wyłącznie za pro poza obszar takiego opracowania teoretycznego stąd czy jak potrzeba też kształcenia takich takich absolwentów not to i tak osoby nadzorcy, dlaczego tak późno, bo w do wszystkiego trzeba dojrzeć myślę w, czyli potwierdza się to, że mądry Polak po szkodzie et no i jeszcze aż tak wielkiej tak wielkiej szkody szkody nie ma, ale myślę myślę, że jednak, by te ostatnie ostatnie 30 lat, które z różnym w diariuszu posłuży takim taki przykład przykładem muzeów polskich do Muza polskie, jakby po osiemdziesiątym dziewiątym roku jakoś ta transformacja bardzo takim szerokim łukiem omijała my zaczęliśmy się reformować dopiero bym powiedział gdzieś się w pierwszej dekadzie już 2101 . wieku, kiedy zaczęto Nelli i jakby tak szczerze nieco traktować instytucje muzealne jako przedsiębiorcy z przedsiębiorstwa, gdzie funkcjonują te same prawa prawa rynku, gdzie gdzie, jakby ten szerszy kontekst kontekst i istnieje to w krajach właśnie typu Francja Niemcy wielka Brytania już od lat miało miało miejsce myśmy ten przykład stamtąd stamtąd brali dzisiaj patrząc na instytucje muzealne nie tylko te nowo tworzone, ale te które, które funkcjonują octu i więcej lat te instytucje to są to są rzeczywiście nowoczesne otwarte i instytucje które, które potrafią zaciekawić potrafią się poruszać w tym z tym i świecie świecie współczesnym, ale jednocześnie okazało się, że te instytucje bardzo łatwo też mogą paść ofiarą niż toi toi toi et politycznych wojenek i k i na targów i z realnością z pewnością z taką Biblia myślę że, że kultura w ogóle powinna być powinna być apolityczna oczywiście zawsze jest pokusa tak ażeby, żeby Nou w coś ugrać mówiący mówiący kolokwialnie na takie czy innej innej działalności takiej czy innej innej instytucji myślę myślę, że tutaj apolityczności w przypadku w przypadku właśnie dziedzictwa w przypadku w przypadku kultury ma bardzo duże duże znaczenie wtedy mamy tą czystą ojczystą postaci tej tej kultury nieskażoną, jakby tą tą narracją, która aktora no jest niepotrzebna to jednocześnie taka jest taka jest rzeczywistość i właśnie pytanie brzmi jak wyciągnąć kultury spod wpływu polityki, a jednocześnie jak i nie wyciągać, bo doszli kultura bez wsparcia finansowego polityki w nie da sobie, aby jedno z cechą dobrego dobrego menadżera, a tak dzisiaj nazywamy dyrektorów muzeów dyrektorów instytucji dziedzictwa dziedzictwa kultury w jest swego rodzaju swego rodzaju uwikłanie w tym dobrym tego słowa słowa znaczeniu natomiast nie oznacza to automatycznie przynależności politycznej do takiego czy innego innego ugrupowania i prowadzenia tej tej działalności jak osobiście przeciwny jestem w prowadzeniu działalności politycznej przez no właśnie menedżerów no bo to myślę że, że utrudnia utrudnia funkcjonowanie instytucji przede wszystkim to jest ze szkodą ze szkodą dla dla instytucji, a da się to jakoś zapisać albo sformułować zaś kwestia nie dobrego wychowania dobrych raczej kwestia etyczna czy czegoś takiego myślę myślę, że tak no większości moich kolegów z nogi ma podobne będą podobne zdanie na każdy ma jakieś swoje swoje poglądy, które w nowe błędy w pracy niekoniecznie niekoniecznie muszą być, jakby tym elementem najważniejszym i natomiast to dla każdego wydaje mi się dyrektora takiej takich instytucji polityką jest sama kultura i sama ta instytucja jest jej jest polityką i myślę, że na tym powinniśmy się powinniśmy się skupić jako jako szefowie tak samo źle policzyła też inne, ale też i kultura historia staje się towarem politycznym tak, bo sposób interpretowania historii wina ale, toteż jest też są wieczne odwieczny problem, ale ten dyskurs takiej taki historyczny ta narracja historyczna polityka polityka historyczna też się też się zmienia natomiast nie widzę też nic w tym, że w tym złego jeśli odbywa się to na poziomie jedno tak jak jej takiej debaty naukowej i przedstawiania różnych interpretacji różnych tez związanych związanych z faktami z faktami historycznymi no i na tym też polega polega uprawianie uprawianie nauki i jakby dochodzenie do do jakich konkretnych wniosków co zrobić w przypadku, kiedy jednakowoż z tych obiektów ważny jest zbyt wiele czy to jest także można dziś gościć cienką czerwoną linię przeprowadzić będzie to dobra to w jesteśmy gotowi na to, aby utracić te obiekty albo te przedmioty po to, żeby lepiej chronić te powyżej kreski nie myślę myślę, że nie absolutnie, tym bardziej że Biblia jest miejscem ich wiele Matt Godfrey zwolennicy tego tego zdania, że że jednak w Polsce nie mamy aż tak z tak wielu dobrze zachowanych zachowanych obiektów w porównaniu z innymi krajami, które nie doświadczył, jakby taki, że takich zniszczeń po drugiej wojnie wojnie światowej, więc wydają się, że każdy obiekt, który w, który jest stanowi to dziedzictwo dziedzictwo kulturowe wymaga odpowiedniego, ale wiemy, że nie ma naszych ośrodków przyjął, bo możemy uratować dobrze wybrane albo może udawać, że na tym wszystkie niejawnych dodaje z akcesją FR czy udajemy, że to jest brudne brudne słowo jednocześnie wiemy, że bez tego pewnie lepiej czy ZUS do akcesji, czyli zapas wyprzedażą innych obiektów muzealnych jak można, by coś tam ugrać, ale nikt tego nie dotknie woda zostanie się pariasa środowiska muzealnych w takt no ale ale ja i myślę że, że nie dojdzie do takiej sytuacji, kiedy kiedy, kiedy no już o obiekty musiałyby być i jakby systemowo eliminowane z w związku z brakiem z brakiem środków nie spotkałem się przyznam szczerze Ziobry, żeby nie znam takiego przypadku żeby, żeby ktoś się zdecydował na to, żeby dla i w jaki sposób tutaj tutaj różnicować to i zastanawiać czy dany rok ocalić ten od należności może, ale może to sąd pyta może to są pytania mam nadzieję iż trudom trudno jest odpowiedzieć i jakoś jakoś jednoznacznie moim zdaniem nie ma takiej potrzeby po pierwsze po drugie myślę, że toby było ze szkodą dla dla dziedzictwa, bo obok dziedzictwo to takie mówimy swego rodzaju pejzaż pejzaż kulturowy ten który, który nas kształtuje kształtuje region kształtuje kształtuje mnie jakiś tam środowisko lokalne w związku z powyższym no takie eliminowanie jakiś obiektów byłoby na wody takim poważnym poważnym wyłomem w tej z tej deweloperzy ich klienci architekcie już dawno powiedzieli co sądzą o pejzażu tak no ale na ladzie, gdzie ten pejzaż mają stąd zorze oraz Tesla stąd, jakby potrzeba potrzeba z wykształcenia z 1 strony i jakby wzrostu tej tej świadomości, że żegnało w tego tego żaden nowoczesny obiekt nie jest w stanie zastąpić go do zabytkowych zabytkowych natomiast zabiegowy budynek był kiedyś nowoczesnym obiektem no i oczywiście na dogodny przecież jest z jak miejsce dla dla Mel swego rodzaju takiej geje tak jak jej obecności obiektów nowoczesnej i obiektów obiekty w zabytkowych notes to kształtowanie też tego pejzażu pejzażu kulturowego my też zostawiamy jakiś swój swój ślad ten znak naszych czasów niestety w igraszkach z 1000 lat archeolodzy będą kopać marzą o jakiej to interesujący dobór kolorów czeka z sobą inspiracją dowiesz się patrzy patrzy na nas na niektóre niektóre chociażby z ostatnich 5060 lat budynki na wolnym rzeczywiście na to otoczenie był najlepszy znak czasu, a nie jest także przez prywatnych rozmowach, że pan tego nie powie, ale rzuca, bo możemy albo może akurat czasie zyskuje nie jest także prywatnych rozmowach muzealników pójdzie dobrze to oczywiście musimy chronić to jest ważne, ale np. ten Wawel to po prostu bym nie albo należy też, że miejsca mówi mówi szczerze nie to jest to jest naprawdę ogromna ogromna wartość i tu tutaj być niemal zupełnie czegoś się czegoś takiego tak nie ma także każdy ma jakieś swoje dzieci listy 10 najbrzydszych obiektów, które po prostu by w, którym się pozbył mnie nie spotka mnie, dlaczego w dywan dziedzictwo to się też traktuje z wystawionych sposób jak można to co z kolei zachwycone wiąże także każdy zachwycony wszystkim wie, ale on może z kolei tylko ma zachwycać ma ono ma coś mówić o złamanie no cóż on tych czasach z kontry, z których pochodzi to to po pierwsze, jeśli coś jest mówiło się głosować można jeszcze zobaczyć w Krakowie tak powiem hotel wody niedaleko muzeum Narodowego w Krakowie ile było szumu hoteli co nam mówić coś mówi nie wiemy co mówi zastawiam się trzeba mówić o nowych cenach co można mówić o przeszłości, ale bez względu na to czy wybierzemy opcję czy była to toto ileż to mówienie kosztuje tak trzeba to utrzymywać to pytanie jak znaleźć dobre rozwiązanie to dlaczego dotąd dziedzictwo w ogóle kosztuje, ale dziedzictwo jest swego rodzaju inwestycją jest to tak należy należy stopa zwrotu należy go, by druga jest ocenić siłę nawiedziła nie jest to nie jest to, gdy jest trudno ocenić sam się w sensie materialnym natomiast no znowu wrócę do do katedry Notre-Dame to dla Adla wielu Novum tak jak mówiłem ludzi, którzy którzy, choć odrobinę się tym tym interesować to był rzeczywiście to była rzeczywiście tragedia to był to był szok, bo to jest coś co innej, jakby podświadomie daje nam poczucie takiej trwałości poczucie poczucie pewnej pewnej ciągłości 3 czy innymi słowy tożsamości, więc nie da się tylko i wyłącznie przełożyć to na na 1 jak stopy zwrotu na na tego typu korzyści to są też korzyści korzyści nie niematerialne to nas kształtuje to kształtuje naszą naszą osobowość do liczby są w Kanadzie i ostatnio też zajmuje się takim elementem Jakub muzykoterapia przygotowaliśmy już pierwszą edycję takiej takich konferencji, ale nie jest w Kanadzie w Kanadzie już poszli o krok krok dalej i tam przez lekarzy ze stowarzyszenia, które współpracuje z muzeum narodowe opisywana jest recepta na wizytę wizyta w muzeum co oczywiście zostanie któryś z ponad 300 etc nie w Wisłę są legalne w taki plan, ale działają lepiej wskazuje to pokazuje to oddziaływanie oddziaływanie społeczne to pokazuje oddziaływanie wręcz na nasze na nasze zdrowie nie tylko to zdrowie emocjonalne zdrowie zdrowie psychiczne, ale toteż, jakby kontakt ze sztuką kontakt z dziedzictwem kulturowym z też i jest, by jakiś ma duży duży wpływ na dane są choroby somatyczne bazował dziękuję prof. Robert Kotowski dyrektor muzeum Narodowego w Kielcach wkrótce będzie przepisywał recept przez radnych 3 × dziennie wydział dziennikarstwa informacji i biologii Uniwersytetu Warszawskiego u państwa mają gorsze informacje jedenasty po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!