REKLAMA

Poznań: "Obiecana Ziemia Obiecana", czyli spektakl Polskiego Teatru Tańca na Dzień Tańca

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-04-26 19:20
Audycja:
Czas trwania:
12:00 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są twórcy spektaklu "Obiecana, Ziemia Obiecana" Polskiego Teatru Tańca Katarzyna Raduszyńska -reżyserka spektaklu i Artur Bieńkowski- choreograf. Rozwiń »
Premiera spektaklu w najbliższy poniedziałek w Międzynarodowy Dzień Tańca w Aula Artis w Poznaniu.

Artur Bieńkowski: "O tańcu nie jest łatwo rozmawiać nigdy i nigdzie, do tej pory nie wytworzył się nawet specyficzny język, którego można by używać opowiadając o tańcu współczesnym. Wszelkie tematy, które podjęliśmy ruchowo, temat ciała, zniewolenia ciała, niewolnictwa, ilość technik z których skorzystaliśmy, ta różnorodność spowoduje, że będzie to spektakl ciekawy"

Katarzyna Raduszyńska: "Nie zawsze trzeba coś powiedzieć, żeby to wyrazić, tego się nauczyłam" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tuż przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska 29 kwietnia, czyli już w najbliższy poniedziałek świętujemy międzynarodowy dzień tańca i w tym dniu w auli Artis w Poznaniu premiera swojego najnowszego spektaklu obiecano ziemia obiecana będzie miał Polski teatr tańca łączymy się z Poznaniem, gdzie w naszym studiu są reżyserka spektakli dramatopisarka Katarzyna Duszyńska witam serdecznie co wieczór oraz choreograf Artur Binkowski witamin i w dobry wieczór państwo razem ze Rozwiń » scenografem i kostiumograf tym Pawłem Woickim wygrali konkurs na realizację tego przedstawienia w roku wyklętych w 2019 i zanim sam w samym spektaklu porozmawiamy to właśnie chciałabym kilka słów o roku wyklętych z państwem zamienić, bo był już w Polskim teatrze tańca Rogóż należy brawurowo bogów teraz wyklęci to słowo, które oczywiście nasuwa mnóstwo skojarzeń, kto i co kryje się za wyklętymi w tym przypadku wszyscy się na chrzestnych historia, że kiedy zaczęliśmy pracować na antenie pomysłem wyklętych tak naprawdę pierwsze skojarzenie, które mieliśmy temu wykroczeń i tak naprawdę obmyślają całą koncepcję cały czas posługiwaliśmy niż na hasłem wykluczani potem dopiero kiedy wróciliśmy do źródła zorientowaliśmy się, że tego dokonaliśmy pewnego przesunięcia, które okazały się nie aż tak wielkie morze wykańcza i wykluczenie mogą się łączyć akurat my zajmujemy się ran z ziemią naszą planetą zajmujemy się, a tu też takie trochę jest przewrotna dlatego, że to jednak my odpowiadamy na ziemi ci ludzie próbują opowiedzieć o losach ziemi, ale my próbujemy opowiedzieć o tych osadów łącznie z naszego punktu widzenia panie bardzo mu dostęp do punktu widzenia, że emitent emitent takich stricte werbalny i czy jest taki po górnym i podwójna Zaplątani nie mógł my opowiadamy historie jak to się wszystko zaczęło jak pojawiliśmy się my Homo sapiens na ziemi ten 200  000 lat naszego istnienia bycia tutaj jak i jakie spędziliśmy czy też nie mówią państwo o przyszłości może nas czekać tak w nowo ekshumowanych w ten weekend, a obiecana ziemi obiecanej, jakiego rodzaju wyklęci z jakiego rodzaju obietnice też stoisk receptur w poniedziałkowej premiery myśleliśmy o tym, że posługujemy się my ludzie chcą kategorią pojęcia, skąd pochodzi od momentu, kiedy wymyśliliśmy znaleźliśmy Move zaczęliśmy rzeczywistość otaczającą nas nazywać kategorii izolować wkładać różne szufladki i myśmy sobie ta ziemia obiecana ani tak jak i ziemia obiecana również z pewnym konstruktem znanym w kulturze to jeszcze myśmy sobie tę ziemię obiecaną sami obiecali im przyglądamy się próbujemy przyglądać temu cło i jakoś sobie to obiecane x jako wywiązaliśmy, skąd się z pewnych obietnic danych z homilii w Kanadzie i próbujemy zobaczyć jak nam w 2015 roku straż ma on właśnie, czyli rozumiem że, że jest to spektakl tylko opowiada historię tego wyklęci ziemi przez ludzi, ale też mnoży zaczyna mnożyć w głowach widzów pytanie w jakim momencie znaleźliśmy się dzisiaj i czy nie jest to przypadki moment krańcowy słyszeliśmy już nieraz, że czas się już skończył i może warto by zastanowić się przez chwilę trudniej jest już wręcz za późno nie tylko czy, że musimy jak oni najszybciej zewrzeć szeregi i zacząć rzeczywiście myśli sensownie i krytycznie o samych sobie tylko raczej pytanie, które sobie zadajemy brzmi czy nie jest już za późno w, a jako tym wszystkim opowiada taniec, lecz od tańców radiowych GSM nikt nie jest tak łatwo opowiadać, ale dla mnie z tego co państwo mówiąc to co jest tanie zajmujący się jednak publicystyką to tak trochę brzmi, kiedy słyszy się opis spektaklu to co im to co państwo mówią ty zawsze bardzo intrygujące co się dzieje, że samym ruchem rytmem chciałem można tyle kwestii ważnych właśnie takich publicystyczną filozoficzną społecznych przekazać może to pytanie, które powinnam zadać choreografowie Arturowi Jankowskiemu nonsens na pewno nie jest to rozmowy z Łotwą i nikomu nigdzie do tej pory tak naprawdę nie wytworzył się nawet specyficzny język specyficzna terminologia, które można byłoby używać, opowiadając o tańcu współczesnym jego użyciu natomiast, jeżeli chodzi o to publicystyka to w pewnym momencie zdaliśmy sobie sprawę z Kasią, że tak naprawdę chce uniknąć publicystyki dlatego wszelkie tematy, które podjęliśmy i analizowaliśmy ruchową co absolutnie przerobionym konstruktem pomysły pochodzące z wiosny z publicystyki reportaże były jedynie takim zalążkiem początkiem do eksploracji szukania nowej formy ruchu, która może się wyrazić w naturalnie spontanicznie i bardziej spowodować widzu emocje aniżeli myślenie może analizowanie dlatego też myślę, że ich wielość tematów, które podjęliśmy wspólnie i ilość technik, z których skorzystaliśmy technik tańca jest tak duża, że ziemia ta barwa kolorową gościnni i mnogość po prostu różnorodność spowoduje, że w Polsce będzie to spotkać kara za to, jakie tematy w takim razie konkretnie taniec na scenie poruszy temat ciała zniewolenia ciała temat niewolnictwa z punktu, a taką ogromną inspiracją dla nas był performance oraz nowego Jorku, gdzie w miejscach, w których był Targ niewolników zostaną otworzone w tym roku performance w nas sposób analizy ciała wykluczenia wykluczenia komu wykluczenie też jako o drogach i forma postępu, że wykluczamy jakąś możliwość nawet w technice tańca i dzięki wykluczeniu pewnych możliwości prawne możliwości nie dadzą nam postępu i idziemy dalej i dzięki temu kosztem taniec rozwija się pan wspomniał przed chwilą o technikach, których używacie wanny uczestniczył wielokrotnie w warsztatach technik Gaga, która polega przede wszystkim na szukaniu sensu własnego ciała i jego świadomości i która staje się coraz bardziej popularne hity twórcą tej techniki raczej języka jest 1 z najważniejszych choreografów na świecie, czyli hut Naharin dyrektor artystyczny Batsheva Dance Company czy w spektaklu korzystał pan również, opracowując choreografię z tego doświadczenia również należy, że jest to nieuniknione w jasny ten często dla samochodu na China oraz pierwszym spektaklu, w którym ten trend w Polskim teatrze tańca, przechodząc do zespołu brak jest też tak o tyle specyficznym językiem ruchowym sposobem myślenia odczuwania, że jeżeli ktoś miał z tym do czynienia dłużej to nie sposób tego uniknąć natomiast na pewno nie nie stosuje żadnych liście połączy o wiele natomiast na pewno oczywiście jestem całe poprzednie doświadczenie jest naturalna droga jest nieunikniona jest kadra jest czymś zdecydowanie wspaniałym Teheran, czyli tutaj będzie mieszanka pewnych technik znaczy rozumiem że, żeby przy każdym spektaklu nowy język tańca może się wykluć tak trochę jest zdecydowanie punktem wyjścia zawsze jest nasza temat, ale też materiały baza ruchowa, którą dają tancerza tak naprawdę wszystko zależy od tego jak interpretuje Diana jak interpretuje całą grupą tancerzy, dlatego że materiał powstaje na bieżąco w Invest in z metodami prób błędów metodami improwizacji poszukiwań ruchowych, więc to też jest taki mam taką samą wynikiem tego co myślimy nadamy temat w danej chwili zdaną grupą ludzi w i na scenie aż 17 tancerze m. in. Julia chałka Wiktoria klarnet Kacper Brożek pan tym razem w roli tancerza, ale właśnie w roli zawiadujących całym przedsięwzięciem od strony choreograficznej i nic co najważniejsze chyba pierwszy raz współpracujący z reżyserką teatru dramatycznego pierwszy raz tak ścisłe ma tak ścisłym kontakcie w tak ścisłej współpracy, dlatego że do tej pory wszelkie tego typu współpraca polegała na bardzo jasnym zadaniach przygotowaniu konkretnych choreografii na konkretnie zadane tematy w dół teraz praca wygląda zupełnie inaczej, dlatego że wspólnie muszę podejmować decyzje wybory i wspólnie stworzyć spektakl mimo wszystko jest teatr tańca, gdzie tego ruchu jest i powinna być bardzo duża dlatego tak dlatego to nowe doświadczenie wspaniałe po prostu pokazuje mi też zupełnie inny sposób myślenia, z którymi wcześniej nie miałem do czynienia z linii jest to na pewno nowe ciekawe doświadczenie pani Katarzyno panie reżyserka teatralna pracująca przy spektaklach teatru dramatycznego często co przede wszystkim ceni sobie właśnie w tej pracy przy spektaklu teatru tańca czy taka relacja realizacja może dać reżyserowi więcej przestrzeni np. niż ten spektakl nazwijmy to tradycyjny Targ, ponieważ tutaj słowo nie jest domeną rzeczywiście pracują nad głównie z teatrem dramatycznym, gdzie posługujemy głównym tworzywem jest słowo, a tutaj mówiąc wprost chciał ciało i zbiórki, a ponieważ ma on chciał tych osób tancerza 17 lipca są nie tylko ciała, ale i umysły ich sposoby widzenia świata w ich wrażliwości ach, które inaczej są nieco inaczej skonstruowane niż w tym naszym teatrze dramatycznym to spotkanie pokazało mi, że nie zawsze trzeba coś powiedzieć, że dysk, żeby to wyrazić to też jest największa nauka, jaką wnoszą, ale też podobają mi się w całej tej współpracy to, że udało nam się wydaje mi się im trochę się wydaje mi się stworzyć taką taki rodzaj syntezy różnych dziedzin omamy i taniec, ale tancerze też mówią tancerze śpiewają wszystko to się mniejsze tak jak nasz, gdzie jest on absolutnie pomieszane też w myśleliśmy w ogóle chce i c całościowo o tym, żeby ta ziemia to nasze bycie, która powiadamia było jak najbardziej kolorowe różnorodne niż z przeróżnych gatunków, ponieważ tacy jesteśmy nie jesteśmy przestępcami, a nie tylko zna nie tylko 7 miliardów, ale jest 7 miliardów absolutnych indywidualności to idę z tym warto było nad tym warto było popracować i również cała ta praca jest inny nieco procesami niż w teatrze dramatycznym, ale nie mniej ciekawe, że państwa to wszystko do zobaczenia już niebawem w Poznaniu twórcy spektaklu obiecana ziemia obiecana polskiego teatru tańca, czyli reżyserka spektaklu i dramatopisarka Katarzyna Duszyńska oraz choreograf Artur Bieńkowski byli gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuję, że to spotkanie w ręku jest znana również za to spotkanie trochę wirtualny, bo państwo byli w studiu w Poznaniu, a ja byłam w studiu w Warszawie jeszcze raz przypomnę w najbliższy poniedziałek, czyli w międzynarodowym dniu tańca będzie miał ten spektakl swoją premierę w auli Artis w Poznaniu dziękuję raz jeszcze do usłyszenia teraz w radiu TOK FM czesne informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!