REKLAMA

Polska znów w dół w rankingu niezależności sądownictwa. Gorsze od nas już tylko pięć państw UE

Data emisji:
2019-04-26 18:40
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
14:16 min.
Udostępnij:

O zaprezentowanym dziś rankingu wymiarów sprawiedliwości państw unijnych rozmawiali dr Paweł Marcisz i Maciej Zakrocki

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Maciej Zakrocki to ostatnia część popołudnia w radiu TOK FM gościem audycji jest teraz pan Paweł Marcisz adiunkt na wydziale prawa jak pisać Uniwersytet warszawski dzień dobry dzień dobry pretekst do naszej rozmowy jest ranny przedstawienie przez w Brukseli dziś na konferencji prasowej przez panią komisarz wiele zbiorową jest komisarz ds. sprawiedliwości, a takiej tabeli ziemia wyników wymiaru sprawiedliwości w unii Europejskiej ni to nazywają ranking wymiarów sprawiedliwości Rozwiń » państ w unijnych mojej gminy w najogólniej rzecz biorąc nie wypadamy w tym rankingu najlepiej, ale może najpierw 2 słowa w pana poprosił właśnie wyjaśnienie co to dokładnie zostało dzisiaj przedstawione myślę, że tabela to było dobre określenie adresu głównie z biur tabel wykresów tak 70 stron tabel wykresów i danych dotyczących tego to komisja co roku publikuje takie zestawienie jak działa wymiar sprawiedliwości w państwach członkowskich dostępu do wymiaru sprawiedliwości jakości działania wymiaru sprawiedliwości niezależności wymiaru sprawiedliwości jest mamy tam najróżniejsze bardzo interesujące, zwłaszcza dla nas jako prawników uczonych dane nie to znaczy długość trwania postępowań ogólnie długość trwania postępowań spornych porównanie między państwami porównanie między kolejnymi latami, ale też do czego pan redaktor na początku nawiązywał to czy sądy w państwach członkowskich postrzegane są jako niezależna od teraz kluczowe pytanie to od razu muszę je zadać na podstawie czego te dane są umieszczane w tych tabelach na słodko, skąd są informacje, na podstawie których tata, ale są wypełniane szczególnie ciekawi mnie oczywiście jak można właśnie to postrzeganie niezależności sądów sędziów określać na podstawie nowo właśnie jakich czy badań czy źródeł czy badania opinii publicznej czy dostanę jakieś badania prowadzone przez ekspertów komisji Europejskiej były źródła w tych tabelach Soły, gdy mnie pamięć mnie bardzo różne oczywiście niszczyć my akurat tego dzisiejszego raportu, bo wyszedł dzisiaj gen Lech 2 zloty 32 koncertu czytałem, tak więc śledzenie źródeł własnych leczona trumien czas, ale jeśli część źródeł to po prostu są raporty z państ w członkowskich dlatego część źródeł nie mamy w tym raporcie sporo takich rzeczy Żabka mamy za niektóre lata ENG przykład dostępność internetowa wyroków takie dane z różnych rodzajów sądów, że niektóre lata mamy tę dostępność dla niektórych państw innych nie mam to są zwykle takie kwestie raportowane przez same państwa natomiast dostęp państwo, czyli rząd grecki rząd konkretnie natomiast jeśli chodzi o to rząd już nowe dowody, że będą chwalić to hołd i to jest pewien to jest pewien problem np. jak się patrzy na długość trwania postępowań CR media raportowane przez Polski rząd tonem ta ogólna długość trwania postępowań pierwsza kategoria jakieś strasznie krótkie nie kilka dni wyszło czy coś podobnego, bo w Polsce to ogólną kategorię mierzy się w taki sposób, że bardzo mało istotnej kwestii liczyć się jako osobną z prawej osobne zamknięcie indeksy porównamy to bardzo krótko, które część takie naprawdę remis na kilka dni nie pamiętam teraz danymi bardziej szczegółowymi kosztem państw opornych już mam tam ponad 200 dni dla różnych postępowań czekiem znacznie bardziej realistyczne wyniki netto widać w części jest po prostu wadliwa metodologia, więc tak zgadzam się z panem redaktorem się metodologia rankingu nie jest najlepsza mogłaby być tuż, ale przecież wymagałaby gigantycznych nakładów ze strony komisji, bo ujęty w pełnym ujednoliceniem wymagałoby chyba by komisja Europejska wysłała własnych ludzi opcjami podwykonawców do pani sama gromadziła Trydent jest ogromna praca statystyczna nie wiem nawet czy jest wykonalne natomiast iż, choć samo postrzeganie niezawisłości to jest robione na zasadzie rzeczywiście badań ilościowych badań i pół biedy mnie pamięć nie mieli znowu tego nie czytałem i ankietowego po prostu jest ze jest, że tak powiem użytkownikami wymiaru sprawiedliwości, więc to jest bardziej zobiektywizowane oczywiście to jest postrzeganie, więc badanie TGV możliwość jest postrzegany nikt nie jest idealne zawsze będzie także państ w jak Małgosia prasę będą mieli niższe wyniki niż państwo jako mało lepszą prasę nawet jeśli jakieś obiektywne kwestie będą w tych państwach podobne, ale tę stronę generalny problem zmierzenie niezależności wymiaru sprawiedliwości, że nie mamy dobrych ilościowych kryteriów jak poza postrzeganiem wymiaru sprawiedliwości można, by to rzeczywiście mierzy 4 takie oceny nie oparty na postrzeganiu, który pojawiał się w literaturze cud jakościowymi ocenami po prostu ktoś analizuje instytucja to o tyle jest wydaje się, że ciągle ważny element naszych rozmowach bo, odkąd zaczęliśmy dużo w Polsce mówić o niezależności sądów i o tym, że podejmowane są różne działania, które miały odpowiedzieć na oczekiwania ludzi, aby sądy działały lepiej sprawniej były bardziej efektywne no to m. in. właśnie potężny argument, chociaż przewlekłości postępowań tak dalej to by z tego raportu, nawet jeżeli dane częściowo są dostarczane przez rządy jednak wynika, że ten czas średni potrzebny na rozstrzygnięcie spra w cywilnych handlowych i administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat się wydłuży i czytamy w tym raporcie, że w 2010 roku to było 49 dni siedemnastym 73 i o czym one już coś wspomniał czas potrzebny na rozstrzygnięcie spornych spra w cywilnych handlowych znacznie dłuższy siedemnastym roku wynosił 232 dni, a 200 dziesiątym to było 180, a więc wyraźnie mniej, a więc można, by powiedzieć, że jeśli chodzi o ten element jest jest gorzej, ale rzeczywiście to jest bardziej policzalne tymczasem cały czas mnie ciekawi jak właśnie też ludzie nauki podchodzą do tej kwestii badania niezależności sądownictwa obejść magiczna na podstawie percepcji ludzi, a to znowu wraca ten argument, że wiadomo, że wziął się nie podoba przynajmniej połowie tych, którzy mieli do czynienia z wymiarem sprawiedliwości sądownictwo, bo przegrali z tak, ale Hitler ma pełne reaktywację tylko, że tak też obiektywizacji kosztorysów pytani o niezależność tego sądownictwa ewentualnie niezawisłość sędziów, więc nie nie czy są ogólnie zadowoleni badanie jakościowe na temat tego również są prowadzone odrębnie nie są to badania zdarza się rzeczywiście prowadzi badania ankietowe na ile Grecy pięcie tak w końcu zadowoleni z rozstrzygnięć jakościowo, więc już jest pierwszy zawężenie nawet jeśli ktoś generalnie nie jest zadowolony to niekoniecznie uważa, że jednak to wynika jego niezadowolenie z takiej zależności natomiast druga sprawa jest taka, że bardzo dużo obiektywizacji jest jednak porównanie, bo i 8 jeśli byśmy mieli w oderwaniu od danych tylko dla polskim to zawsze możemy mówić, że ludzie, którzy przegrali akurat w sądach albo przeczytali jakieś negatywne artykuły będą oceniali Nisko, a inni będą oceniani wyżej bomba np. ma w tym jakiś interes, ale w momencie, kiedy Polska jest 1 z ostatnich w rankingu poniżej mamy i Węgry mamy Słowację mamy Słowenii Chorwacji jest koniec dajmy się, więc i wyniesie jakieś gigantyczne różnice i poza tym jesteśmy najgorsi to jest 16 z pełną obiektywizację druga jest taka, że znacznie spadliśmy tam również są dane za poszczególne lata nie niepojętym Teresy i jakie one są liczbowo potem słuch słupki, więc ruchy odczytać, ale nie, ale system bardzo duży spadek widać że, że to postrzeganie niezależności wymiaru sprawiedliwości znacznie spadło, więc tak zgadzam się absolutnie, że to nie jest idealna miara, ale znowuż mierzenie niezawisłości sędziów i niezależności sądów jest po prostu trudne kontrowersyjne, więc brałbym to ze szczyptą soli rzeczywiście się choćby względem wynik natomiast jeśli chodzi o to, że jesteśmy gorsi niż inni i pogorszyła się u nas, więc 2 kwestie relacyjne to wydaje mi się dość wiarygodne jest dosyć istotne pytanie, bo jak dobrze wiemy te wszystkie komplikacje w relacjach rządu polskiego z instytucjami unijnymi owocują przecież konkretnymi procedurami, bo oprócz tego, że mamy procedury tzw. naruszenia, a przy naj po uderzeniu o naruszeniu praworządności przecież nawet niedawno kolejna się pojawiła w kwestii tych izb dyscyplinarnej mamy jakiś czas sprawy w Trybunale sprawiedliwości oczywiście cały czas otwarte to procedura art. 7 w radzie Europejskiej, więc można w coś narzeczy jest pan, ale najczęściej ci z obozu rządzącego, którzy pytani są te sprawy w mówią, że to jest bardzo jednak rzeczywiście na kwestia subiektywnego postrzegania ta sprawa właśnie niezależności wymiaru sprawiedliwości ze względu właśnie na na torze trudno jest to definiować na ich podaż między nimi się pojawia kwestia, a nawet uzależniania wypłat z budżetu unijnego od praworządności w danym kraju stąd zwracamy się właśnie do tego pytania czy dla ludzi na aukcji to po to, można jakoś znieść to można wskazać, że rzeczywiście w 1 państwie jest lepiej, bo albo gorzej, bo i na wyraźne postępy widać obecnie nie ma funduszy strukturalnych jest dobre pytanie i myślę, że to już daje okazję nam, żebyśmy rozróżnić 2 rzeczy zgadzam się część nauki przez Lubomierz, choć część jest, choć jest uparta Mesjasz przy bardzo trudne zmierzy rzeczywistą niezależność sądów niezawisłość, ale co nie musimy tego robić od rzeczy łatwo możemy sprawdzić nawet nie mierząca czysto analityczne jak wyglądają gwarancje tej niezawisłości niezależności, jakie rozwiązania instytucjonalne przyjmują poszczególne państwa jak te rozwiązania funkcjonują teraz, kiedy mamy Polskę, w której mamy postępowania dyscyplinarne nad którymi stoi nad, których będzie rozstrzygać izba dyscyplinarna, którą powoła krajowa rada sądownictwa zależna od partii rządzącej i te postępowania dyscyplinarne surowo obecnie masowo PN dom mówiąc wprost prześladowania sędziów urzekła np. zadali pytanie prejudycjalne orzekali nie pomyśli władzy i t d . tak dalej czy nie musimy mieć żadnych badań ilościowych dotyczących tego jak ogólnie wygląda sytuacja czy postrzeganie niezależności te poszczególne sytuacje wystarczało, żeby widzieć po pierwsze, system nie działa jest systemowa wadliwych skoro takie rzeczy się dzieją, a po drugie, że będziemy mieli efekt mrożący, bo inni sędziowie będą po prostu widzieć co się dzieje i będą orzekać tak, żeby nie spotkały podobne represje więc, o ile szyć Szcze niezawisłość niezależność trudno jest mierzyć tutaj zgadzam się z rządem to jednak wiemy jak wyglądają gwarancje, które powinny być przestrzegane i to bardzo łatwo zauważyć w momencie, kiedy np. większość parlamentarna wybiera sobie krajową radę sądownictwa, która z kolei wybiera 2 nowe Izby do Sądu Najwyższego naprawdę nie musimy mieć zaawansowanej ilościowej metodologii, żeby stwierdzić, że to jest naruszenie niezależności sądownictwa no ale nawet właśnie pan tak mówi to potem jesteśmy świadkami debat chociażby takie jak wczoraj w parlamencie, gdy się pojawiła kolejna nowelizacja po łatać zapowiedzi dotyczące krajowej rady sądownictwa za późno jedni chorzy wszystko jest gorzej zgodne z prawem z konstytucją ma, ale inni jak jest jawne łamanie konstytucji tak, ale tutaj możemy się odwołać do kryterium ilościowego to znaczy ci, którzy mówią, że to zgodne z konstytucją są to albo politycy partii koalicji przepraszam rządzącej po albo zagorzali zwolennicy, których wśród prawników jest drobna mniejszość powiedziałbym rzadko w nauce prawa zdarza się tak daleko posuniętym konsensusie jak konsensusu odnośnie tego, że kolejne działania PiS są po prostu niezgodne z konstytucją krótko w nowe rzeczy w takim razie wg pana zarówno ten dzisiejszy no właśnie ranking tabele ten dokument oraz działania dalsze polityczne w tej sprawie raczej będą rozgrzewać dalej relacje między polską komisją wenecką Europejską szeroko rozumianą unijną, że należy się właśnie raczej spodziewać, że to będzie temat nie wiem czy w kampanii wyborczej ważny, ale na pewno w najbliższych miesiącach tak w stosunkach międzynarodowych to będzie rozsiewać relacje, bo trochę wiąże ręce organizacjom międzynarodowym mając własne raporty, które pokazują spadek niezależności spadek niezawisłości sędziowskiej trudno tym organizacjom będzie wymigać się dalszych działań nawet jeśli te działania są niewygodne politycznie, bo wymagał konfliktowania się z państwem członkowskim, więc myślę, że tak zarówno ten raport, jaki nowe działania prawa i sprawiedliwości, którego kanony lektur właśnie wspomniał planuje nowe reformy reformy będący korektą wcześniejszych reform w tym 4 Dick 4 wszystko to doprowadzi prawdopodobnie do zaognienia sytuacji no cóż bardzo dziękuje i Paweł Marcisz adiunkt na wydziale prawa do administracji Uniwersytetu Warszawskiego był z nami dziękuję za rozmowę dziękuję państwu również spędzone ze mną popołudnie audycji pomagali przygotowali mnie to strzelec Maciej darzą dziękuję również realizacji do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!