REKLAMA

"Nie nazywajmy tych konsultacji okrągłym stołem"

Data emisji:
2019-04-26 17:20
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
26:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Maciej Zakrocki dzień dobry zapraszam na popołudnie Radia TOK FM właśnie w tej chwili od chwili trwa briefing konferencja prasowa pana premiera Mateusza Morawieckiego i pani wicepremier Beaty Szydło, którzy powiadomili, że jest przerwa w obradach okrągłego stołu edukacyjnego, ale informują w dużym entuzjazmem, że mnóstwo osób przyjechało z masą pomysłów, że jest materiałem do tego, żeby było, o czym rozmawiać również co jest politycznie może też wart Rozwiń » odnotowania było jeszcze niedawno w środę pan prezydent Andrzej Duda podczas spotkania z mieszkańcami Białogardu mówił, że formuła okrągłego stołu na stadionie Narodowym nie jest najszczęśliwsza najwyższym z chwilą usłyszeliśmy, że pan premier proponuje, aby pan prezydent objął patronatem obrady okrągłego stołu nowych przyjęciach czy w ciekawe to wszystko porozmawiam teraz na ten temat i skomentujemy te wydarzenia, a także zastanowimy się właśnie lot, jaka powinna być ta ta Polska szkoła i edukacja jest z nami studiu świetny ekspert pan Włodzimierz Paszyński były wiceminister edukacji były wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za edukację nauczyciel kurator dużo, by mówić o wielkie doświadczenie dzień w dobrych w knajpie może tak zapytam trochę jeszcze historyczne no bo w Nagano obóz polityczny z pewną niechęcią podchodzi do gloryfikowania okrągłego stołu jak i 30 lat temu w Polsce miał miejsce, kiedy dokonywały się wielkie zmiany polityczne, a można, by powiedzieć, że w pewnym sensie nie tylko jeśli chodzi o nazwę sięgnął po pomysł okrągłego stołu, ale nawet słyszeć, że będą pod stoliki przy, których będą tematycznie omawiane różne rzeczy, więc można, by powiedzieć, że wręcz niemal kopia pomysłu tamtego okrągłego stołu Lechia myślę, że nazwa jest o tyle myląca, że trudno chyba porównywać te 2 wydarzenia PiS lub zawłaszczać różne fragmenty naszej historii tej dawniejszej i tym bardziej nam bliski natomiast dorobić torów taki sposób, żeby inny świat wokół krzyknął niż odkrywcy w ja myślę, że tu jest dokładnie to samo ja w ogóle słowo nazwał okrągły stół nie przychodzi jesień łatwo przez ZUS na dno dlatego, że to co wydarzyło się 30 lat temu jedno to był to było wejście naszego kraju wejście Polski na zupełnie nową drogę no i gdyby się przyjrzeć jak już mówić o miejscu nie mówić o technice wydaje mi się, że stadion jest najlepszym jak wiemy od paru tysięcy lat miejsce na igrzyska, a tutaj jak rozumiem chodzi o to, żeby rozmawiać natomiast ja myślę, że mówiąc zupełnie poważnie tamten okrągły stół to była naprawdę elita intelektualna elita intelektualna ówczesnej opozycji, która spotkała się z władzą z władzą, która wtedy w tym momencie uznała, że należy jednak rozmawiać uznała myśl, dlatego że nie widziała innego wyjścia, ale no, ale dobrze, że tak uznała, że mogli przyjść do głowy inne pomysły dorosłym szacunki jej nie znam listy gości tego dzisiejszego wydarzeniem, ale no nie wydaje mi się, żeby byli tam zgromadzeni wszyscy ci, którzy naprawdę ich o edukacji mają jakieś pojęcie, którzy miewali trzymają nadal pomysły na to co z tą edukacją dalej czynić należy gotuje sprawa jeszcze bardziej skomplikowana, dlatego że do zaproszenia zostały wysłane zarówno do posłów polityków, którzy zajmują się edukacją w parlamencie do wszystkich klubów parlamentarnych w po to, oczywiście do tych rozmów zaprosił on był również związek Nauczycielstwa polskiego wolny związek zawodowy Solidarność oświata, który należy do forum związków zawodowych ogólnopolskie Stowarzyszenie kadry kierowniczej oświaty, ale po prostu do środowiska odmawiają, więc w 2 z problemem może nie tylko o to, że nie nie spotykają się w tej przy tym okrągłym stole właśnie ludzie tacy i o jakich pan myśli, ale też, dlatego że część z nich przynajmniej pewnie tego nie chce mafiosi akurat specjalnie nie dziwi, ponieważ ich damskimi do rozmowy to mamy taką nadzieję, że po drugiej stronie stołu do siedzą ludzie, którzy naprawdę wiedzą, o czym mówimy i którzy są skłoni rozmawiać o tym co się powinno przydarzyć ja to mówię nie bez powodu, dlatego że wśród tych licznych doświadczeń, które od, których wymuszeń redaktor łaska w wspomnieć ja mam takie, które może warto przypomnieć to jest dwojakiego typu doświadczeń pierwsze dotyczy tego co próbowaliśmy robić jako nauczyciel na swoim podwórku siedemdziesiątym dziewiątym 8080 tym pierwszym śląskim w roku to była próba skorygowania treści programowych w cyklu nauczania naszych klas tych, które z tymi po prostu pracowaliśmy druga już znacznie poważniejsza próba, ale tego samego typu to był rok osiemdziesiąty 0809 . wtedy tworzyliśmy pomysł późniejszej szkoły na Bednarskiej LO pierwszego społecznego LO GI to były rozmowy w gronie fachowców nauczycieli ludzi nauki, którzy próbowali odpowiedzieć na pytanie jak takie programy tworzyć w, a drugi przykład jest już może jeszcze bardziej taki charakterystyczny to mało, kto dzisiaj pamięta w osiemdziesiątym pierwszym roku gdzieś pod koniec 1000 dziesiątego i 2100 osiemdziesiątego pierwszego odbywały się ogromne negocjacje to nie był okrągły stół stoły były prostokątne dla mnie przyjemność brać w tym udział były 1 z organizatorów, jakby tego całego działania byśmy rozmawiali w ministerstwie oświaty i wychowania tak się wtedy nazywało rozmawialiśmy o tym, jakich zmian wymaga Polska szkoła, ale nie tylko szkoła również opieka wychowanie to wtedy wszystko było, gdy w edukacji tak powiem i co próbowaliśmy z naszymi interlokutora mi to oni nie muszą pewnie dodawać, że mógł przynajmniej da się przez cały czas tych obrad to oni nie były one być może najbardziej przyjazne, ale w miarę upływu dni tygodni, kiedy rozmawialiśmy o różnych rzeczach nie wiem począwszy od białych plam w historii zmiany w języku polskim poprzez inny inny sposób rozmowy w inny sposób uczenia języków obcych i t d . i t d. tamtych grup było to tych zespołów negocjacyjnych było tam jeśli pamięta co najmniej kilkanaście, ale jednak mieliśmy poczucie, że się wzajemnie szanujemy myśmy mieli poczucie, że po naszej stronie księdzu naprawdę wybitni nauczyciele z dbał o określonym dorobkiem nasi koledzy akademicy również z określonym w bardzo dorobkiem natomiast po drugiej stronie siedzieli ludzie, których można było lubić mniej lub bardziej, ale nie można im było zarzucić tego, że nie wiedzą co to jest Polski system oświatowy jak oddziałowa na jakich podstawach, że tak mówi się opiera to efekt był taki, żebyśmy zakończyli te rozmowy trwało to chyba z pół roku już dokładnie tego nie pamiętam efektem tego były różne zmiany, które zostały wówczas dokonany niektóre z nich miały charakter taki bardzo można pojeździć do byłyby związane z czasem EFTA, czyli konkretne zmiany w programach wtedy nie było podstawy programowej mówiło się o programach, ale też zmiany, które np. umożliwiły nam później w osiemdziesiątym też roku, ale już jesienią stworzyć pierwszą w Polsce klasę autorską w normalnym liceum z pracującymi tam koleżankami kolegami nauczycielami, więc to jest przykład wskazujący na to, że można, ale naprawdę w tym celu niekoniecznie powinniśmy się umawiać na stadionie niekoniecznie w takim właśnie gronie ani innym, bo do tego, żeby odpowiedzieć na pytanie co dalej ze szkołą oczywiście w jakimś momencie trzeba znaleźć polityczne porozumienie trzeba znać to jest oczywisty tak, ale najpierw trzeba wyjść z jakąś propozycją, a po to, żeby wyjść z propozycją trzeba mieć wymiar ustalony pogląd na temat tego, jaka to szkoła powinna być albo inaczej mówiąc, czego ona powinna uczyć nie dzisiaj jutro pojutrze zapięć lat za 10, a może nawet bardziej są piękność od kotów mamy jeszcze specyficzną sytuację związaną jednak z tym trwającym w przez 1718 dni strajkiem to, że związek Nauczycielstwa polskiego ten strajk zawieszono też w pewnym sensie część nawet nauczycieli również pan studentem decyzję przyjmuję uważa że, że może nie powinno się jednak tego robić dalej jest nierozwiązana oczywiście kwestia podwyżek dla nauczycieli to zawieszenie ma być do do września to jesteś taka sytuacja, która brzmi to powiedzieli wyjściowo nie jest dobra do siadania do stołu i rozmawiania o edukacji taka, jaka powinna być albo apaszek wszystkim efekt za 1522 tak, ale ja nie jestem pewien czy my tutaj mówimy oczywiście tego typu rozmowie, bo ja też się stanie nie widzę natomiast usłyszałem zapowiedź prezesa Broniarza, że gdzieś pod auspicjami ZMP on chciałby zacząć rozmawiać z Kol myśmy tutaj w Warszawie też już na czym ono kilka mam kilka kilkanaście miesięcy temu pojawił się pojawiła się myśl o tym w świat, by zacząć rozmawiać o tym, jaka to szkoła powinna być oczywiście, że w jakimś momencie trzeba też pewnie dojść do statusu zawodowego dopłaci do do tego typu rzecz, ale początek jest zupełnie, gdzie indziej i ten początek moim zdaniem nie wymaga wiele wymaga spotkania gromadki mądrych dobrych ludzi, którzy zmieszczą się przy 1 stole on nie musi być okrągły, ale nie może też być bardzo duży, bo wtedy nie ma możliwości rozmów dot to jest rzeczywiście chyba krok, który jest przed nami, aczkolwiek rzeczywiście na pytanie, w którym momencie mogłoby dojść do takich rozmów, bo jeszcze przypomnę, że to organizacja właśnie, które poinformowały, że nie wezmą udziału w tym spotkaniu na stadionie w tym dokumencie jest wyraźnie napisane dopiero w momencie zabezpieczenia środowiska nauczycielskiego w zadowalający i zgodne z europejskimi standardami wynagrodzenia możemy powrócić do rozmów o koncepcję okrągłego stołu ds. oświaty rzeczywiście wydaje się, że jednak tt tt bieżące rzeczy są w tej chwili takim 2 warunkiem wstępnym brzegowy aby, aby rozmawiać dalej czy to jest możliwe o tym, porozmawiamy po informacjach TOK FM Błażej Zagórski witam ponownie przez sekundkę usłyszeli państwa naszego gościa pan Włodzimierz Paszyński wracamy do rozmowy edukacji w kontekście pierwszej rundy rozmów okrągłego stołu w Warszawie przed chwilą w serwisie informacyjnym co słyszeliśmy, że 1 przypomnieliśmy przypomniana została informacja, że to, że chociażby właśnie związek Nauczycielstwa polskiego na rzecz rad nie widzi powodu, aby uczestniczyć w tych w tych rozmowach i nasz gość pierwszej części mówił, że żal, że nie tylko, że jest potrzeba takiej rozmowy, ale jednak nowym powinny jednak grupa dla mądrych ludzi fachowców specjalistów od edukacji zacząć taką rozmowę o przyszłości polskiej szkoły i to właśnie w długiej perspektywie działaniem w co będzie od września 3 czy się normalnie rozpocznie rok szkolny czy nie ten natomiast to ja sceptyczny byłam do tej idei dziś jest taki klimat w ogóle ktoś chciałby się podjąć tego typu rozmów, a co więcej, kto kogo, by uznał za eksperta i czyjego punkt widzenia rzeczywiście powinien być wiążący dla kogo w nowo je na środowisko nauczycielskie mówił, toteż przypomniałem w końcówce naszej rozmowy w pierwszej części najpier w musimy wrócić jednak czy rozwiązać kwestię właściwego wynagradzania w nauczycieli i dopiero wtedy to środowisko chętnie do takich rozmów przystąpi NATO, w czym pan upatruje jednak nową szansę odbywania takiej takiej rozmowy o przyszłości edukacji no właśnie, kto mógłby brać w tym udział i i dzisiaj mamy takie autorytety, które mogłyby być niepolityczny i hali i być akceptowane przez te 2 różne siły, które jednak mają wpły w na nasze życie niż w dość, że problem jest w tym, żeby mieć pewien pomysł i wokół tego pomysłu zgromadzić gromady odpowiedziałem mądrych ludzi różnych bardzo specjalności oczywiście to niema nic wspólnego z jakimkolwiek stołem i okrągłym czy kanciasty, ponieważ tu nie chodzi o to, żeby się w różnych sprawach kłócić mówiąc tak bardzo elegancko tylko chodzi o to, żeby z stworzyć pewien pomysł ramy pewnego pomysłu jeśli on powstanie trzeba pokazać to wtedy się pewnie odezwą ci, którzy powiedzą fajnie nam się to bardzo podoba pewnie będą tacy, którzy powiedzą nam się to kompletnie nie podoba i to oznacza przejście do kolejnego etapu rozmów, ale ja nie myślę, że gospodarzem tych rozmów powinien być czy to rząd jakikolwiek którykolwiek czy to związek zawodowy nie jest tu powinno być pewnie organizatorem tego typu działań powinno być być może jakaś ciekawa fajna instytucja, która ma doświadczenie w szukaniu odpowiedzi na pytanie jak pokazywać świat młodym ludziom np. w Warszawie taką instytucją jest centrum nauki Kopernik bardzo myślę znakomite miejsce, żeby się go o tym, rozmawiać i naprawdę nie jest ministrami nie jest prezesami oni w jakimś momencie te nie będą musieli dołączyć do tej grupy, ale nie na tym etapie, gdy ta gromadka ludzi mądrych powinna mieć nie wiem rok może trochę więcej na to, żeby ten pomysł jakoś spisać muszą w tym 10 sił wyższych uczelni, ponieważ kluczową sprawą dla myślenia o szkole kiedyś i o tym jak ona ma wyglądać oczywiście będą nauczyciele nauczyciele, których być może trzeba będzie zacząć kształcić inaczej niż to czynimy dzisiaj ja nie, mówi że my to dzisiaj czynimy śledczy dobrze tak inaczej to nie znaczy gorzej albo lepiej inaczej to znaczy inaczej i ja myślę, że jeżeli tej szkoły na nowo nie stworzymy to będziemy przez kolejne lata toczyć mówi wyłącznie w sferze programowej toczyć jałowe spory na temat tego 3 godziny 1 przedmiotu powinno być więcej, a innego mniej czy odwrotnie, a komu tę godzinę od dać się, a komu tę godzinę nikt też dodać tak nasi zaborcy zabrać nie oszukujmy się dzisiejszy młody człowiek spędza w szkole tyle czasu ilu i tego czasów jego rodzice nie spędzają tyle czasu w pracy w tej chwili nie da się trzeba o tej szkole inaczej pomyśleć, bo nie da się uczyć świata 2001 . wieku w ramach tak naprawdę w jakim sensie dziewiętnastowiecznych albo już, żeby uciec od tego dziewiętnastego wieku nie wiem połowy połowy wieku dwudziestego Wda to ktoś po prostu tego się po prostu zrobisz nie da natomiast są już dzisiaj szkoły, które radzą sobie, korzystając z różnych wzorów z różnych pomysłów także pomysłów pedagogicznych także polskich pedagogicznych pomysłów, bo ich też było niemało po to, żeby to uczenie jak by uczynić nieco innym no ale oczywiście ten ostatni pewnie najlepiej sobie z tym radziła w tej szkole, która istniała do 2000 to praktycznie do tego roku tak, czyli mówiło gimnazjum ona się też tego nie nauczyły z dnia na dzień to gimnazjum wtedy, kiedy było wprowadzane było kompletnie nieprzygotowany programów nauczyciele gimnazjum nauczył dziś pracować z tymi dzieciakami w ciągu kolejnych 20 lat, które poprzedzały, że tak powiem chwilę jego rozwiązanie i to właśnie skoro on dobrze w obu tych dróg to oczywiście, że to jest bardzo interesująca refleksja zresztą pani już jak rozumiem, żeby może wywołać refleksję jakiś czas temu napisał właśnie tekst, w którym nakreślił takie ramy przynajmniej z pana punktu widzenia jak powinna wyglądać właśnie taka nowoczesna edukacja to co jest ciekawe w tym pana materiale na to m. in. właśnie to, że pan inaczej w ogóle dzieli ten system edukacji nie należy roczniki kolejne tylko właściwie na cykle kształcenia nazywane właśnie nazwami przedmiotów no może poza matematyką, która dziś nam się pojawia ale, ale mówi pan na etapie edukacji dbałość o rozwój ducha i ciała kolejny cykl to byłby może podhasłem był sobie świat Byłsobie człowiek, więc zupełnie inne podejście niż właśnie takie przedmiotowe natomiast dziś wydaje, że politycy, którzy jednak decydują potem w kształcie tej naszej edukacji w ogóle nie chcą o tym w ten sposób znaleźć tylko niech pan wywołał przed chwilą przykład gimnazjum no właśnie w i zrobimy gimnazja nie zlikwidujemy gimnazja w tym nie zrobimy pięcioletnie technika znowu i czteroletnie tam liceum tak w liceach nogi itp, a jednak ci politycy są niezbędni w procesie kształtowania prawa, aby stworzyć w końcu system, który zostanie ono zatwierdzone mówiąc to prawda, ale ja mam tak mu jednak nadzieję, że dożyjemy czasów ja wiem, że to być może zabrzmi naiwnie, ale ciągle mam nadzieję, że my dożyjemy czasów, w których politycy zajmujący się takimi, zwłaszcza niebywale wrażliwymi dziedzinami życia społecznego jak edukacja będą to rozumieć jeszcze raz podkreślam być może te są nadmiernie optymistyczne to co mówię, ale realny, ale ciągle mam taką nadzieję, dlatego że ja myślę, że jeżeli politycy sami tego do końca nie zrozumieją, że muszą się otworzyć na ten typ myślenia to w jakimś momencie po prostu również przegrają swoje projekty polityczne, dlatego że te szkoły okaże się niewydolny, a dzisiaj mówimy o tym, że będziemy mieli za dwa -trzy miesiące kataklizm 2 roczników prawda i brak wymarzonej szkoły w zasięgu, że tak bowiem i t d . i t d. prawda, ale przecież jeśli ta szkoła się nie będzie zmieniać to okaże się, że jej absolwent za 102030 lat i więcej ten absolwent polskiej szkoły będzie tak naprawdę jest skazany na niebyt na rynku pracy w najbardziej rozwojowych dziedzinach życia prawda dlatego te dzieciaki musimy w jakimś momencie zacząć uczyć inaczej, bo już w tej chwili zrozumieli to różni nasi bliżsi dalsi sąsiedzi czasem całkiem dalecy, bo to nie tylko Europ oni do zrozumienia i jak gdyby w tym duchu próbują myśleć o zmianie systemu to nigdzie nie jest łatwy to tak samo może się okazać równie trudny w Polsce jak i w krajach zachodnioeuropejskich jak inni może paradoksalnie łatwiej może być gdzieś dalej na antypodach w niewielkim w miejscu, w którym pojawia się tak właśnie światła myśl, bo one jednak jest u podstaw leży u podłoża wszystkiego reszta to jest zarządzanie tak naprawdę ja bym oczywiście kochał sytuację, w której minister edukacji z 1 strony potrafi bardzo sprawny sposób zarządzać rzeczywistością, którą ono zarządza prawda, a z drugiej strony, żeby miał w sobie temu miesiąc listu, która pozwala mu wybiec do czasów, w których on już pewnie nie będzie ministrem wynosi dozwolona dla naszej polityki w ogóle wielu różnych dziedzinach prawda, że się myśli właściwie do wyborów ewentualnie no bo jest potrzebna reelekcja Annie, a nie w takich kategoriach dekad dołączyć dlatego nie podzielają światopogląd to trudno rzeczywiście nie uznać, że trochę może jakieś opary naiwności, bo nie chciałbym oczywiście tego nazwać inaczej żeśmy się przenieśli no Bond na jaw wczoraj oglądałem akurat trochę tej debaty późno mocnej w sprawie wotum nieufności dla minister edukacji i tam na świat 1 z argumentów na rzeczy pani minister, jaki był przywoływany w NATO właśnie to, że po pierwsze, zlikwidowaliśmy obowiązek posyłania dzieci do do szkół od szóstego roku życia i nareszcie rodzice mogą za sami decydować co jest normalne właśnie podejście do sytuacji, kiedy to rodzić tuż przy najlepiej zna swoje dziecko o tym decyduje w dno zlikwidowaliśmy gimnazja nie będziemy tej dyskusji, której rozwijać, ale wiemy, jakie są, ale argumenty, a np. kwestii podstawy programowej zwiększyliśmy liczbę godzin historii i tu się między nimi moją uwagę dlatego, że to wszystko jest politycznej m. in. na Fed właśnie do czego uczyć dzieci, choć jest polityk chodzi o to jakich w historii uczynny prawda wychodzi to myśmy w sposób drastycznie pani minister Zalewska ograniczyła powszechne kształcenie dzieciaki, które do tej pory kształciły się wszystkie przez 9 lat kształcił się rok krócej dla dzieciaków, które pochodzą, zwłaszcza tych, które pochodzą z nową bardziej zaniedbanych środowisk to jest klęska w 2 to jest po prostu ktoś z PUP i to się będzie też po latach to się będzie wszystko, by odbijać natomiast jedno ja rozumiem, że to jest temat to pewnie osobną rozmowę z 2 to podstawa programowa jest fotel przez wiele miesięcy nie mieliśmy pojęcia jakież to krasnoludki ją napisały potem opublikowano bardzo liczną taką długą listę krasnoludków to niektóre krasnoludki zaczęły mówić, że niosą na tej liście, ale to nieprawda myśmy przy tym wcale niedługo elit prawda no wiadomo, że jakby robili to ci, którzy uważają, że naczelną powinnością szkoły jest wychowywać w duchu w stosownym no i mity uznamy to jak pisał Ważyk stary suchy diesle od moralności socjalistycznej w Bożych jeszcze w sięgnęliśmy do was czekać nawet tego dzisiaj w nie pamiętają jego myślą o złu utwór poważne siły, który zmieniał Polskę i wprowadził ją w przełom 51006. dziękuje się za rozmowę i to na pewno jest też jakiś tam początek radiowej rozmowy o o przyszłości polskiej edukacji niezależnie od tego jak dalej toczyć będą obrady przy edukacyjnym okrągłym stole być może pod patronatem pana prezydenta błagam nie nazywajmy tego tak błagał Włodzimierz Paszyński Grzegorz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA