REKLAMA

Jakie zawody będziemy wykonywać w przyszłości?

Data emisji:
2019-04-27 14:20
Audycja:
Człowiek 2.0
Prowadzący:
Czas trwania:
28:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

liczba zerówek klas II z prezydium zarządu i gimnazjum Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 20 wraca do tematu pracy rozmawialiśmy o przyszłości pracują w szukaniu pracy w czasach nowych technologii pracy zdalnej o równych innowacjach do tej pracy dotyczą dzisiaj wrócimy do tematu koszów na antenie przewijała się, że ciągle aktualny ciągle szukamy odpowiedzi na pytanie jakich zawodach gości będziemy w przeszłości pracowali mecenasa dzieci czy co Stonoga Rozwiń » już pokolenia jesteśmy w stanie to mógł przewidzieć jesteśmy w stanie cokolwiek doradzić tym również zastanawiają być może w tym momencie nad wydaniem jakiejś ścieżki edukacyjnej czy jakieś ścieżki rozwoju cenną studio 2 ekspertki od takich właśnie z prawdą to Justyna Baniak Woźny dyrektor ds. jakości kształcenia internacjonalizacji Akademii finansów i biznesu Vistula Ginger państ w i Anna Rękawek realizatorka projektu badania kompetencji w biurze karier uczelni Vistula czy intymna wbrew no właśnie, zanim dojedziemy z przeszłości to jednak wciąż rosnąć na chwilę nad nad tym obecnym czasem mamy dobrą sytuację gospodarczą mamy niskie bezrobocie w zasadzie jest wszystko fajnie w ale jednak ludzie zastanawiają się, jaka praca w ogóle w tym momencie jest tu remont będzie potrzebna czy jesteśmy w stanie powiedzieć w ogóle to są czasy ciężkie trend widoczny co byłoby pożądane trudno byłoby warto się nauczycie -li chciałoby się znaleźć dobrą pracę i nie tracić szybko w Czechach na czas mojej perspektywy mogę powiedzieć na pewno obserwujemy bardzo szybko postępującej automatyzacji robotyzacji pracy czy te wszystkie lata pracy zawody, które wiążą się z umiejętnościami twardymi powoli odchodzą do lamusa umiejętności twarde czyli, czyli np. o wszelkie kompetencje taki wiek fizyczny atak też, że obserwujemy bardzo szybko znikająca zawody związane n p . z finansami bankowością akt inna mamy dane już z rynku niemieckiego, które pokazują, że ponad 30 % stanowisk pracy w tym sektorze jest zastępowany poprzez automaty poprzez roboty, więc musimy na pewno bardzo dokładnie sobie na analizować trendy rynkowe natomiast te prace, które wymagają takich bardzo prostych procesów powoli odchodzą do lamusa natomiast pojawia się coraz więcej prac związanych z takimi kompetencjami wiedzy, czyli z bardzo specjalistycznymi związanymi z innowacjami kreatywnością bardzo dużo pojawia nam się też się z zawodów związanych właśnie z rozwojem kompetencji miękkich, czyli w obszarze szkoleń mentoringu tutaj na pewno koleżanka jest w stanie powiedzieć coś więcej o zmianę z trenerem jest pewność na tym zna i generalnie zapowiedzieli, że bez pytania, które bardzo trudno powiedzieć, jakie zawody będą zawodami w przeszłości z tego powodu, że mogę się niezwykle zmieniają zmieniają się w taki sposób, że część tego możemy przewidzieć tutaj zgodnie z faktami tym przed chwilą były przytaczane natomiast część ogonowa jesteśmy sobie w stanie wyobrazić, jakie będą zawody, czego ono dotyczyć poza ogólnie obszarem takim, bo wiadomo, że robotyzacja będzie dotyczyła wszystkich, ale i to to chyba da się powiedzieć z dużą dozą prawdopodobieństwa wszystkich tych umiejętności te są czynnościami powtarzalnej i co zatem ma zrobić człowiek, który się do tego rynku szykuje Yme, czyli edukacja, która ma go w tym wesprzeć Ano przede wszystkim obaw to co możemy na pewno powiedzieć to, jakiego typu kompetencje pozwolą młodemu człowiekowi na rynku się znaleźć, a potem na nim być przez wiele lat i być, aby przygotowanym od samego początku do tego, że to co do Spodka na pewno to będzie zmiana i konieczność uczenia się do nowych warunków i uczenia się nowych kompetencji związku z tym mamy w naszej uczelni staramy się bardzo podkreślać w ramach programach kształcenia UR uczenia się i doskonalenie poprzez doskonalenie najpier w ich kreowania potem doskonalenie kompetencji kompetencji twardych związanych z określonymi zadaniami w danym zawodzie i kompetencji miękkich, które wiążą się z tym, że te zawody wykonuje się wśród ludzi i Pm rzecz, która może nawet państwa zaskoczy mianowicie, że tak naprawdę wzrost robotyzacji to, że funkcjonujemy w tej chwili w gospodarce 40, ale my jeszcze bardziej powoduje, że rośnie znaczenie kompana z miękkich, dlatego że kompetencje miękkie pozwalają ludziom ze sobą współpracować kompetencje miękkie powodują, że ludzie mogą rozmawiać o wynikach swojej pracy, bo jeszcze co bardzo ważne mówił o zmianach, ale związki są też stworzone przez ludzi w związku z tym my mając studentów i z Polski z wielu innych krajów i generalnie ludzi młodych, którzy się szykują do bycia na rynku musimy pamiętać o tym, że każdy z nich będzie miał własną ścieżkę przez ten świat biznesu i świat pracy i swoje własne doświadczenia i wśród tych ludzi będą ci, którzy będą tworzyć te zmiany ci, którzy będą ich odbiorcą i tacy, którzy będą z lękiem nie przyjmować i będą się próbowali sobie znaleźć własną ścieżkę, która będzie chroniła np. ich prywatność i tak jak można zrobić nie szykują za konkretnych zawodów, szykując czy dający szansę do tworzenia i doskonalenia kompetencji i wśród tych kompetencji, która wszak już w tej chwili na rynku są niezwykle ważna, a ich waga będzie coraz większa należą takie kompetencje komunikatywność jak umiejętność pracy zespołowej jak kompetencje związane z samą organizacją, czyli planowaniem własnej pracy podejmowaniem decyzji w sytuacjach różnych presji np. braku czasu tak umiejętność funkcjonowania w strefie umiejętności takiego zachowywania czy budowania własnej autonomii, która to wszystkie umiejętności i cieszy, że kompetencje złożone umiejętności w tym momencie są na rynku bardzo cenione jak wskazują badania np. bilans kapitału ludzkiego takie badanie duże robione przez PAP PL i Uniwersytet Jagielloński co 2 lata okazuje się raport z tego badania badanie, które pokazuje, jakie kompetencje jakich kompetencji brakuje na rynku tak pracodawcy są z niej zadowoleni z poziomu określonych kompetencji którymi ludzie wychodzą z systemu edukacji, a innych jest niedosyt i tu cały czas niedosyt testy kompetencji miękkich, które są ważne i cenie co co jeszcze ważniejsze, iż nie da nauczyć w formie krótkich szkoleń to są kompetencje, które się zdobywa w procesie to są kompetencje, które 2 lata to dotrwa, zanim uciekł już wie, że mnie na daną kompetencję się posługiwać się szczerze mówiąc im szybciej zacznie się kształtować lepiej w związku z tym oczywiście na uczelni zaczynamy od pierwszego od pierwszego dnia studentów u nas studenci mają możliwość, ale powieść zbadania tych kompetencji w ramach projektów unijnych, jakie realizujemy narzędziami bardzo nośne i jakby Dżesika do nich też mogę powiedzieć natomiast potem dajemy studentom oferty w postaci przedmiotów, które pozwalają im te kompetencje doskonalić budować kształtować powiem, że jestem autorką takiego przedmiotu, który z dużym powodzeniem od lat funkcjonuje na uczelni i który w ramach, którego studenci mają szansę doskonalić silna jak się u nas konferencji Ziobro nazywa się zarządzania indywidualnym potencjałem czy leasing i dotyczy doskonalenia takich kompetencjach komu jak komunikatywność praca zespołowa uczenie się przez całe życie i zachowywanie równowagi w życiu, a my Life balans no tak dalej jednak jest takie poczucie chyba czuje taką opinię, jaką są też w społeczeństwie dosyć powszechnie za naszą edukację szeroko rozumiana jest właśnie mało nas na praktykę rozumie utrzymywać te, które są nieżyciowe i to nie tylko kwestia tego co mówią rodzice dzieci uczą się jakiś tam dziwny świat to też studenci na studiach mają jakieś sprawy do załatwienia co do nauczenia się, który potem się do niczego nie przydadzą, ale też jest takie myśli przekonania o trudnościach w we władzy, która czasami zapowiada, że będą specjalne szkoły dla pracowników telemarketingu i takie atakiem przekonanie co samo nawet młodzież, która teraz podobno ma też takie podejście do rzeczywistości zaś od 8 treść ma być to praktyczne ma się do czegoś przydać i to co pani mówić jest bardzo ważne te kompetencje miękkie właśnie wydają się nie być czymś takim komunikacja jakoś się dogadamy, a zarządzanie czasem jakoś się w dobie prawda to jest takie podejście też u nas często są to widzi myślę, że to cały czas nie jest należycie docenione w 2 ludzie powinni umieć komunikować ze sobą, a niekoniecznie muszą znać się na obsłudze kompletnego arkusza kalkulacyjnego, bo to jest wasz chłodna i nabyta kosze zmienia, a ja panu mogę zaskoczyć, dlatego że my też oprócz oczywiście analizowania tych zewnętrznych raportów realizujemy własny raport nasz zespół dość, że pod kierownictwem dr habilitowany Marleny Plebańskiej przeprowadził takie badania w zeszłym roku uważamy na nią poszkodowani w tej audycji 2 ×, tak więc jak Beckham jesteśmy też członkami tego zespołu i prowadziliśmy badania, pytając studentów czyli, pytając tych osób, która mogą nam powiedzieć, ale jakich kompetencji potrzebują w szczególności studentów, którzy już wchodzą na rynek pracy i zderzają się stąd potrzebą rynku, a własnymi możliwościami nauki i badanie przeprowadzono na dużej próbie 3 wiadukty i ponad 2000 studentów wzięło w nich udział pokazują, że studenci właśnie doceniają te kompetencje miękkie oczywiście dla nich najważniejsze jest umiejętność posługiwania się językami obcymi, bo to jest taki jak czysta pierwszą umiejętność ta pierwsza kompetencja, którą muszą posiadać, żeby rozpocząć karierę szczególnie te międzynarodowe kariery miałem, bo tego nie dopowiedziała badanie było prowadzone wśród studentów 29 narodowości za to monetą taką perspektywę międzynarodową to jednak studenci mają świadomość, że to umiejętność komunikacji pracy zespołowej, który jest dla nich bardzo trudna tak, by funkcjonowania w środowisku wielokulturowym UE która, którego doświadczają na co dzień na uczelni później przejścia do do pracy w różnych firmach międzynarodowych korporacjach pokazuje, że oni zaczynają doceniać umiejętność muł to to wszystko pokazuje nam, że tak naprawdę po, owszem, raporty są obija pewne tradycje dotyczące zawodów przyszłości, a sobie natomiast my przygotowujemy studentów do takich 2 do 1 na 2 płaszczyznach z 1 strony musimy przygotować studenta do wejścia na rynek pracy czy to Emperia milicji tak, ale i tutaj jest trochę inny zesta w umiejętności natomiast pojawia się druga perspektywa, bo coraz częściej mówimy o tym, że pozostaniemy na rynku pracy znacznie dłużej niż nasi rodzice tak niż wcześniejsze pokolenia musimy zachować efektywność produktywność, ale i też na taki bardzo pozytywne nastawienie do pracy zawodowej, ale na pewno znacznie dłużej niż wcześniejsze pokolenia mówi się o tym, że będziemy pracować do siedemdziesiątego roku życia albo dłużej, a więc my musimy też studentów przygotować i o to właśnie koleżanka wspominała w ramach tych tego projektu czy też programu inna rozwoju indywidualnego potencjału, żeby oni, że mieli przede wszystkim umiejętność uczenia się przestały życia mówią o demokratyzacji wiedzy czy mamy dostęp do wiedzy, ale studenci nie zawsze potrafią z tego korzystać tak czy Czech czy pracownicy nie zawsze potrafią z tego korzystać z 1 sprawa, a druga sprawa muszą nauczyć się równoważyć swoje życie zawodowe i życie prywatne, dlatego że ta często mówimy o tym, że, że na Matejki latem w tym pierwszym etapie życia zawodowego jest taka ogromna potrzeba, żeby się wykazać bardzo często kończy się to wypaleniem zawodowym, a studenci muszą tą pasję do pracy do swojego zawodu albo wielokrotnie zmiana zmiana zawodu tak, bo mówimy o tym, że nie będą zmieniać to profesje i tam zawody kilka razy w życiu muszą utrzymać do końca zimy i właśnie do tego staramy się przygotować to do oceniania kompetencji miękkich, których innych była mowa przed chwilą, czyli komunikatywności pracy zespołowej widać bardzo wyraźnie np. doświadczenia studentów, którzy przechodzą przez staże uczelnia proponuje staże studenci z wielką i to staże płatne ze względu na projekt unijny, jakie mamy z wielkim zainteresowaniem z nich korzystają, po czym wracają i okradają swoich doświadczeniach i w bardzo wiele z tych doświadczeń to są takie, które potwierdzają, że rzeczywiście tak, by widać od razu przy pierwszym wejściu do firmy, że kompetencje miękkie są kompetencjami, które takiego uruchamiają możliwość wykorzystania wykorzystanie kompetencji twardych twardych ścian przy sobie do tego, o czym przed chwilą koleżanka mówiła mianowicie, że my przygotowujemy ludzie towarzysze uczyli i zmieniali zawody, bo taka będzie rzeczywistość rynku pracy, ale i w związku z tym jeszcze jest 1 ważna kompetencja mianowicie kompetencja odłączania się, czyli szybkiego uczenia się i odrzucania takich nawyków takich zachowań, które mogą, które mogą przeszkodzić w byciu na rynku jest pewne trudne, bo oczywiście myślę, że wielu studentów zna ten mechanizm uczenia się potańcówki Gonzaleza za zapominania tego co się na utwory z dostępnych nam na nie dochodziło od uczenia się pewnych schematów działania chociażby czy pewnych konstrukcje myślowe, jakim się posługujemy jest bardzo trudne ani myślą, że to jest wyzwanie w tym procesie prędzej czy później zmierzymy, ale więcej o wyzwaniach związanych z rynkiem pracy rozmawiamy o 11 edycji wracamy do państwa za moment człowiek dba zarówno w Brazylii podczas drugiej fazy II razy rzymskie 2 i ponownie w mikrofonie Jan Stradowski człowiek w 20 i tematyka związana z przyszłością pracy zawodami przyszłości czy w ogóle możemy powiedzieć, jakie zawody będą ze mną w studiu 2 ekspertki z grup uczelni Vistula dr Justyna Baniak Woźny witam ponownie i to właśnie i Anna Rękawek zaczęliśmy rozmawiać o tym w pierwszej części ich często go na chwilę wrócić, bo to strasznie ciekawe mówimy o tym, że będzie automatyzacja i żadna nowość jest z VAT będzie ona na częściową pracą odbierała, ale jest też nie dokończono zakładamy stratę to będzie pani Anna mówiła wcześniej doszło do kompetencji tomy skomunikowanie się z innymi ludźmi, a wpływ automatyzacji będzie co szczęście pracować z maszynami to może ponieść się uczyć komunikowania z komputerem nawet bardziej niż z innym człowiekiem oto, by to Super nowości z różnymi mniej więcej tak jakoś umiemy już od iluś tam lat setek tysięcy w zasadzie to robimy, a maszyna to jest wyzwanie nie powinniśmy się uczyć takich kompetencji i szerzej niż drugi od dziś, że uczę się kompetencji komunikowania się z komputerem jest 1 z elementów, które na pewno będzie kompetencją w przyszłość inni już jest dla obecnych młodszych pokoleń pokolenia ZL staje się powolutku naturalną troszeczkę zastępuje tam, która jest porozumieniem się z drugim czekiem, a rozmienia się z drugim czynnikiem współpraca wymiana informacji nawiązywania relacji będzie ważna i ze względu na to, że jesteśmy ludźmi i w związku z tym dla ludzi jako istot społecznych to zawsze pozostaje wartość i Tosię nie zmienia a jaki ze względu na konieczność organizacji pracy choćby poinformowania o wynikach swojej pracy albo poszuka na zapytania poszukania odpowiedzi na określone pytania lub postawienia tego pytania i wymiana doświadczeń plus projektowanie tych zmian, które będą określać kolejne zmiany generować kolejne zmiany na 0 tłuszczu z istotną kwestią jest ona pani dr równowagi między życiem prywatnym, a życiem zawodowym, bo w byciu zawodowym może mieć do czynienia z komputerami z programowaniem ze sztuczną inteligencją, a w życiu prywatnym, a częściowo do oclenia jednak cały czas ludźmi z rodziną przyjaciółmi i tu chyba tego się nie da zastąpić żadnym algorytmem obok naszego życia kobiet, które będzie nas ocenią w pracy i my nie musimy mówić fachowiec robimy, bo w odpowiedzi, ale jak wchodzimy do domu i rozmawiamy zwaną z mężem to po prostu nie ma algorytm, który zamiast załatwić nie powinno być algorytm też nie zastąpią kreatywności nie zastąpi ją nie zastąpią syna oryginalna, ale póki co oczywiście, ale takie, że w, które zastąpią kreatywność w czasie wymyślać prawa odzianego w wodzie, żebyśmy spojrzeli na to automatyzacji robotyzacji troszkę innej perspektywy my traktujemy to jako i może tak to się zabrzmiały jako pewne zagrożenie także roboty automaty zabierają nam pracę, ale my w ramach wspomnianych badań z PiS zdefiniowali się taką kompetencję, która się nazywać czerpanie ze zmian, ale i potraktujmy jego rozwój tych nowych technologii jako taką zmianę, która daje na pewno szansa, bo to nowe technologie jak automaty zastępują nas w prostych czynnościach odraza zastępują tych czynnościach, których wcale nie lubimy tak u nas zastępują w tych czynnościach, które są powtarzalne i które są dla nas trudne, jeżeli automaty wykonują za nas są prace to my mamy czas i jej przestrzeń do tego, żeby właśnie na więcej czasu spędzać ze sobą, żeby myśleć w sposób kreatywny Wymyśl sposób innowacyjne, a wiemy, że to zabiera troszkę czasu tak, jeżeli my przez 8 godzin, ale wykonujemy proste czynności czy np. wysyłamy prosto w odpowiedzi na zapytania o charakterze marketingowym to niema czasu pomyśleć o tym co Syriza zapytań wynika, iż zimę ten czas wykorzystamy na to, że analizujemy, jakie są zapytania co klienci pytają na co zwracają nam uwagę na to narzekają to wtedy mamy przestrzeń do tego, żeby poprawiać nasze usługi poprawiać nasze produkty być bardziej kreatywnym i podobnie w tej sferze prywatnej, jeżeli mamy w tym, iż możemy wyeliminować proste czynności, a w tym kierunku zmierza właśnie internet rzeczy tak, że może za chwilę nie będziemy musieli wykonywać zakupowi zastanawiać się co tak naprawdę musimy kupić, żeby spokojnie przetrwać przez cały tydzień może będzie mieć więcej czasu na to, żeby właśnie spędzić go z dziećmi może właśnie będzie mieć czas na to, żeby rozwijać swoją wiedzę umiejętności wykorzystać nowe technologie, bo przecież i e-learning daje nam taką możliwość w ogóle nauka edukacja cyfrowa daje nam taką możliwość, że mamy dostępnej wiedzy w każdej chwili możemy się uczyć na plaży możemy się uczyć w pociągu w metrze, a więc pójść spójrzmy na to zmiana na tę rewolucję technologiczną z barw PET z tej perspektywy jeszcze nie ma bardzo dobra perspektywa oczywiście będziemy coraz więcej wolnego czasu, więc będzie musiał się też nauczyć w ciasnych spożytkować także w ten sposób, że będziemy z innymi ludźmi myślę sobie, że tutaj niezależnie od tego czy mówimy Swarzędza na prywatnej czy mówimy o sferze zawodowej to coś takiego jak samoświadomość czeka i umiejętność okres ten od radzenia sobie na pytanie co w życiu dla nas jest najważniejsza umiejętność znalezienia, a i uświadomienia sobie znalezienia w sobie zasobów, które możemy wykorzystać na rozmaite sposoby w pracy, a także, a wtedy, kiedy próbujemy się realizować się w życiu inne w życiu prywatnym czy wśród przyjaciół w wolnym czasie, którego będziemy mieć miejmy nadzieję, że zaraz, więc to jest coś co o generalnie może spowodować, że paszczę, jakby odtwarzacze na zmianę i na jej kreowanie i wykorzystywanie może być naturalną postawą te 8 Murayama Gostek jest stworzenie, które się miłosne, które padło po paru książek na ten temat mogły techniczną zmierza rozwój ludzkości jako takiej innej naszej pracy zawodowej linii są takie perspektywy to mówią, że faktycznie zaczną ciasto rośnie umiemy przewidzieć dokładnie, kiedy miał już lada moment chyba jednak tak nie będzie, ale ta praca faktycznie zaniknie praca, którą musimy wykonywać to praca, która jest niezbędna do utrzymania spoczęły faktycznie bardzo wiele od zawodów zostanie zautomatyzowanych wady wiele osób będzie mogło pracować nie bać, bo nie będzie musiał posłać wcale i w tej sytuacji istotne jest to właśnie co my będziemy robić ze sobą poza tym Żalno oczywiście będziemy wreszcie mogli się wyspać wreszcie nic się znaczących do tej pory nie robiliśmy tam konkluzja była taka, że jeżeli ludzie będą w stanie nauczyć się tego co jest dla nich fajne co lubią robić co z pasją to być może, nawet jeżeli ten rynek pracy zniknie zostanie z nami pasja będzie mógł jeszcze dodać hobby, które zastąpi nam pracę zawodową nie będzie nam nic nie płacił, bo będziemy mieli wkład dochód gwarantowany tzw. ale nie będziemy już wtedy w tym rzecz się nudzili nie będziemy mieli problemów, które w jak wiemy wynikają z braku pracy jako takiej, a imamy szansę osiągnąć samorealizacja, a także zacieśnić pogłębić relacje z najbliższymi ludźmi mamy szansę na zrobienie czegoś dla społeczności zbiorowości dla ludzkości w zależności od tego jakie są, jakby te perspektywy, które sobie każdy może postawić w zależności od tego co jest ważne absolutnie uważam za niezwykle istotną kwestią Allianza uważa, że będzie mieć więcej czasu wolnego tak i wtedy rozwijana sieć rozpoczyna się rozwija cały przemysł czasu wolnego w błoto tak tak wygląda będą potrzebni ludzie, którzy będą organizowali nam ten czas będziemy więcej czasu może spędzać ze sztuką może będziemy potrzebowali więcej animatorów czasu spędzonego w inny nie ma w parkach lasach w mieście i w ten sposób pojawiają się nowe dowody tak, ale minister w stanie ich dzisiaj zdefiniować dlatego mógł tak taka moim zdaniem mecz powinniśmy troszeczkę przedefiniować sposób myślenia o pracy, bo to mówimy o tym, wzrost zniknie praca, ale nie zniknie zmieni się charakterny musiałem troszeczkę nadają inaczej spojrzeć to praca coraz bardziej integruje nasze z czasem wolnym ta praca coraz bardziej integrują nasz syn mógł z naszymi pasjami coraz więcej mamy tzw. wolnych zawodów, a więc, że po prostu inaczej musimy zdefiniować są prace tak jest musimy na dokładkę dostaje, zachowując równowagę między pracą życiem osobistym też mieć możliwość ograniczenia tego co sami hobbita jest coś co robimy sobie jednak właśnie razem z rodziną, jeżeli dochody staje się masą główną aktywnością powiedz zawodową jest pytanie czy ma o czym wiemy jak odpocząć od tego czy miał się zresetować się tu się teraz to cały czas mówi, bo to jest nadal bardzo ważna umiejętność ich chyba w szkoły jest niespecjalnie uczą uczelnie w USA pewnie zale w, a trzecie, planując poradzenia sobie ze stresem tego typu umowa czy torów jest coś, czego się można nauczyć, a na nas w czasie studiów oczywiście m. in. z tego powodu też stawką wagę przywiązujemy do kompetencji typu zachowania równowagi brak holistycznego patrzenia na rzeka, ale chce też będzie niższa, jeżeli byśmy sięgnęli tutaj do pojęcia, a my filologów, bo ich uzyskiwania Flow, czyli takiego poczucia pełnej samorealizacji ze względu na to, że to co się robi jest ważne, ale umiemy to robi się mamy efekty mamy poczucie satysfakcji z podatku dajemy do tego jakąś wartość dodaną w tym momencie to rozgraniczenie w życia zawodowego życia osobistego schodzi na drugi plan, bo na pierwszym planie samorealizacja, które jest możliwa wtedy i oczywiście wśród innych ludzi teraz możliwa wtedy, kiedy wiemy tak naprawdę co jest dla nas ważne, jaki mamy zasoby i w jaki sposób z tych zasobów jak jest jak możemy też osoby bogacić i samoświadomości poczucia, że ja potrafi zmieniać świat tak naprawdę, ale każdy model wchodzący na rynek wchodzące w życie dorosłych taki, który teraz funkcjonuje w edukacji i dobra nas cieszy mnie przyszłości to gdzieś taki element kreacji ma sąd, aby miało, by było to coś więcej niż tylko mieć pracę dostać wypłacali i nic ponadto tak zmienić okres trwania myślowy, toteż jest coś, czego moglibyśmy bardziej uczyć młodzież w ta zmiana jest możliwa, bo każdy z nas od kawałek świata wokół siebie jakoś zmienić to ja się da się, jakby staramy się naszym studentom przekazać zdobytą właśnie myślę, że my ich nie przygotowujemy do konkretnych zawodów my możemy oczywiście definiować te zawody przyszłości, ale te zawody przyszłości możemy zdefiniować raz z wyprzedzeniem pięcioletnim może dziesięcioletnim, a nasi studenci będą wtedy wchodzi na rynek pracy PIB niekoniecznie będą dusz to zawody nowe fakty niekoniecznie będą to zawody, które będą im gwarantowały praca PL do końca i aktywności zawodowej to co staramy się przekazać to, że tak naprawdę musimy oni muszą my im staramy się pomagać rozwinąć zesta w kompetencji, które nie tyle co umożliwi im funkcjonowanie w danym zawodzie i umożliwi im adaptowanie się do tych zmieniających się zawodów i zmieniających się wymagań i staramy się kształtować tę postawę, że to co się wydarza wokół nich to jest zmiana, która po jest pozytywna tak to jest zmiana, która jest dla nich szansą, a nie zagrożeniem nikim niczego nie zabierze świat nie lubię próżność tak cieczy w każdej chwili, jeżeli znikną jedne zawody natychmiast pojawiają się nowe, jeżeli znika z rynku pracy i 1 firma natychmiast pojawia się kolejna w kilka nowych mogą tworzyć te firmy jak oni właśnie tak mogą wykorzystać to stojaki na innowacyjność i te kompetencje, które staramy się im dać do tego, żeby być właśnie to on tym liderem tą osobą trzecią grupą ludzi, którzy będą tworzyć nowe zawody, które będą tworzyć nowe przemysły to wszystko jest dokładnie co się dokładnie, bo to strasznie ważne, żeby być w związku z tym, że każdy jest inny każdy trochę inaczej kreuje swoją ścieżkę zawodową to musimy coś pamiętać o tym, że to nie tylko, a ważna jest reakcja na zmianę, ale także to może bardzo wiele tych młodych ludzi będzie te zmiany wprowadzono, aby to było możliwe ja była możliwość wyboru takiej ścieżki, która rzeczywiście da poczucie, że ciekawi ryby żyje, gdyby tak jak chce je realizuje wartości, które są dla niego ważne istotne także to, aby miał taki on stabilną samoocenę któraś opiera na takim zaufaniu do siebie, że będę umiał się znaleźć w określonej sytuacji, a Jeślinie to wina się nauczyć a gdy tej sytuacji sprostać takim mamy elastyczność mamy komunikację z innymi ludźmi radzenia z własnymi emocjami gotowość na zmiany władzy nie daliśmy odpowiedź na pytanie, jaki to będzie zawód przyszłości, bo ta odpowiedź jest ulotna i chyba, jeżeli ktoś wyobraża, że będzie wtedy 10 lat programistą może się zdziwić umowy nie będzie łatwa programistów anonimowo będziesz kogoś innego litość co tak pani mówiła na początku posłać w finansach to będzie inna praca prawdopodobny niż dziś, więc bardziej stawiamy na rozwój własny ma na to by być osobą, która sobie radzi nic na to by być osobą, która jest wpisana do danego miejsca i zawodu i zawodu, ale i rozwój kompetencji cyfrowych kompetencji miękkich traktatem wspominaliśmy nieraz i myślę, że to mogę państwa dostać do audycji chociażby z udziałem kolbuszowskiej kontaktuje się spojrzałam właśnie o tym jak to się w domach fajnego skądinąd jak dzwoni dzwoni ministrowi w Realu, który w, którym po promuje projekt albo do swojego projektu z klasą to też pokazuje wasz list na etapie edukacji dosyć wcześnie mamy pokazywać jak ktoś robi dobrze to nie zapomnielibyśmy zapomni tego jak się w to co robi przez całe życie, bo jak panie mówiły, że istnieje duża szansa, że będziemy jeszcze długo długo pracowali w Zamościu, gdzie była dr Justyna bratnia Woźniak prorektor ds. jakości kształcenia internacjonalizacji Akademii finansów biznesu Vistula dziękuję bardzo dziękuję bardzo i Anna Rękawek realizatorka projektu badania kompetencji biura karier lub uczelni Vistula dziękuję bardzo mówił Jan Stradowski i usług Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA