REKLAMA

Strajk nauczycieli okiem mediatorki

Data emisji:
2019-04-28 08:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz, a to jest odbycie idealna niedziela my gościmy Izabela analiza trenerka mediator Ks dzień dobry, a porozmawiamy dzisiaj o strajku nauczycieli strajku, który w tym tygodniu został zawieszony, a jutro w poniedziałek część nauczycieli będzie szła do szkoły normalnie pracować ze swoimi uczniami, a my dzisiaj spróbujemy porozmawiać o tym czy i jak mediacje między stroną rządową są nauczycielską mogłyby jakoś pomóc w poezji Rozwiń » na początek, jakie warunki musiałyby być spełnione, aby ktoś tak jak te media aktorka mógł pomóc w porozumieniu między nauczycielami, a stroną rządową pierwszy podstawowy warunek mediacji jest dobrowolność na to nie możemy mediować w momencie, kiedy 1 ze stron mówiła nie chcę nie będę rozmawiać nie nie w tym momencie, więc obie strony muszą być chętnych muszą wyrazić jakąś chęć do porozumienia do do rozpoczęcia rozmów to jest coś bez czego bez, czego w ogóle nie można ruszyć druga sprawa jest mediator wspomniała o tej roli mediatora, który jest bezstronny, ale też i to może nawet ważniejsze zaakceptowane przez obie strony, o czym w powodzenie mediacji zależy od tego w jakim stopniu strony ufają mediatorowi to ma być osoba, która pozwoli się stronom dogadać pozwoli się usłyszeć nawzajem, więc jeżeli przynajmniej 1 ze stron nie uszła w jego dobre intencje to prawdopodobnie mediacja się nie powiedzie albo będzie bardzo utrudniona czy strony nie muszą ufać sobie nawzajem wystarczy, że ufają mediatorowi wolno, jeżeli mamy konflikt to prawdopodobnie mamy też problem z zaufaniem do siebie nawzajem mówi na stronach Najman zator jest też o to żeby, żeby stronę na usłyszały te swoje intencje, żeby pomóc im się usłyszeć, więc tak to zaufanie do do mediatora do jego bezstronności jest powiedziałabym kluczowe ale, toteż coś bardzo mocno uwidoczniło strajku nauczycieli i co ważne, by jak jachtu są bardzo dobrze wyodrębnione strony, a jeżeli mamy konflikt to musimy wiedzieć, kto z kim jest tym konflikcie RI tutaj nauczyciele wchodząc w taki zbiór spór zbiorowy a, toteż warto podkreślić, że też spory zbiorowe w Polsce są bardzo dobrze uregulowane prawnie jest ustawa o rozwiązywaniu z sporów zbiorowych chętnie do niej odsyłam na nie jest długa, ale też jeśli chodzi o akty prawne to jest miara przyjemne wczytaniu reguluje, kiedy można w taki spór wejść i o co można walczyć, a i pewnie wiele z państwa słyszało o tym, nauczyciele walczą o podwyżki oni walczą o podwyżki, dlatego że zgodnie z ustawą o sporach zbiorowych mogą walczyć tylko o poprawę warunków pracy i płac nie mogą walczyć o zmianę w szkole o tym gdzie teraz mocno mówi ran, jakie zmiany takie fundamentalne, aczkolwiek o to walczą jak wszyscy wiemy walczą o to, ale też ja bym nie umniejsza Łotysz tej walki o kwestie zarobkowe, ponieważ to ile zarabiają w Polsce nauczyciel jest po prostu dla mnie osobiście smutnym faktem to jak bardzo jest niedoceniana ich praca, ale rzeczywiście to ważne, żeby pamiętać, że w tej historii też chodziło o podwójny rocznik usług rasistów chodziło o to jak wygląda Polska szkoła wygląda po reformie minister Zalewskiej jak są traktowani nauczyciele uczniowie jak dużym chaosie jest tak naprawdę Polski system edukacji teraz albo działać od tych stronach ma się wrażenie, że w tym konflikcie strony nie były jasno zarysowane mam wrażenie obserwowałam sobie dynamika tego konfliktu, że te strony się zmieniały i że widział wysiłki w jakieś próby dołączania kolejnych grup kolejnych podmiotów do tych negocjacji powiedzmy sobie i kwestia słynnego okrągłego stołu to się tak nazywa okrągły stół stół na stadionie Narodowym próba dołączenia do tych rozmów ekspertów wybranych nauczycieli wybranych rodziców też nie do końca wiadomo na jakiej podstawie wybranych trochę rozsadza ten proces rozwiązywania konfliktu ośrodka wyżej dołączamy kolejne grupy to tak naprawdę, kto z kim rozmawiać, o czym prawda tak jak mówiliśmy, że punktem wyjścia była rozmowa o warunkach pracy o zarobkach, a tutaj nagle włączamy szersze grupy społeczne, o czym chcemy rozmawiać z kim i wszystko się rozmywa tak naprawdę nie wiadomo, o co chodzi tracimy tutaj jakiś sedno i centrum tego konfliktu druga sprawa te wysiłki nauczycieli, które były widoczne, żeby stać się stroną w konflikcie w ogóle, jeżeli mówimy o strajku to jedno z podstawowych jego funkcje to, żeby być zauważonym jako strona na boisko i zobaczmy ile mam pojedynczych nauczycieli kręci coś nie podoba i mamę pracodawców czy mamy rząd to niema tutaj zupełnie równowagi sił i prawda Słomki widać od razu, że te relacje władzy są są też łez nie w równowadze dlatego nauczyciele zaczęli strajk lub być potraktowane jako strona, żeby stanąć jako równorzędny partner z rządem z pracodawcą i zacząć rozmowy i w momencie, kiedy nie było to on marżę niż te nie były potraktowane poważnie także, gdyż to dokooptowanie kolejnych partnerów rozszerzanie tej dyskusji robienie z tego jakiś rok jest właśnie dyskusji, bo właśnie takie rozmywanie tylko wstęp na konflikt, czyli brakowało ze strony rządowej uznania podmiotowości nauczycieli, którzy strajkują tak brakowało uznanie podmiotowości co jest szalenie ważne mediacji, bo badania na temat mediacji, jakie znamy pokazują, że dla ludzi ważne jest Tamara na retorykę, którą się wynegocjuje w trakcie procesu, ale równie ważne jest to jak są traktowani jest ich podmiotowość się jest przejrzystość procesu i tutaj widać było to zabiegi, które mają na celu zdyskredytować potem podmiotowość 1 ze stron jak próbowano zdyskredytować nauczycieli i pewnie wielu z nas spotkało z różnymi akcjami Trollino mówi internecie z różnymi medialnymi medialnymi doniesieniami MŚP w parlamencie pojawi się taki dyskurs taka próba wpisania czy nazwania tego strajku jako próby nie wiem obalenia rządu takich akcji politycznej ja nawet ze zdumieniem słyszałam wypowiedź się przedstawicielki i że rządu, która apelowała do pana Broniarza pana Schetyny o powstrzymanie się od gwałtownych działań i bardzo mnie to jakoś się uderzyło, bo wznawia się, dlaczego pan Schetyna jest tutaj stroną, dlaczego się do niego apeluje właśnie taka próba uczynienia z tego drugiego sporu politycznego sensu stricte no też gdzieś tam rozmywa to odpowiedzialność kieruje naszą uwagę nie tam, gdzie powinna być skierowana też jednoczesna te słowa o tym, że, żeby nauczyciele zaczęli myśleć o dobru dzieci tak jak we nie myśli w ogóle o dobro dzieci tylko się jedynie z o swoim własnym interesie, ale też pamiętajmy, że ludzie nie chcą ich do zawodu nauczyciela ze względu na to ile się w tym zawodzie po prostu zarabia, więc chyba chcemy, żeby nauczyciele byli ludzie bardzo dobrze wykwalifikowani i żeby jednak ci najzdolniejsi chcieli iść do tego zawodu Annie, żeby to była taka selekcja negatywna niestety do do tych prac dokładniej to są też tematy, które warto podjąć takiej szerszej dyskusji w taki, gdy reforma zmiana zmiana w Polskiej szkołę tańca w szkole taka duża zmiana zmiana na pokolenia to z tych niesamowicie ważnego natomiast, jeżeli chodzi o to dobro dzieci to też była kwestia, która była bardzo mocno eksploatowana ja miałam kontakt z z kilkoma kilkunastoma nauczycielami w czasie tego strajku i widać było, że oni cały czas mają z tyłu to dobra dzieci, ale miałam kontakt z nauczycielami, którzy zrezygnowali ze strajku na dni egzaminów tylko o to, żeby nie zawieść dzieci, a po egzaminach z powrotem do niego dołączyli, ale i to jest no pokazuje bardzo to kwestia stał czas ważna jak wielu nauczycieli się nie stało pomiędzy tym dobrem dzieci, a tym, że wreszcie stanąć ze sobą i powiedzieć tak to jak ja się czuje w tej szkole też jest ważne, ale i teraz jest czas dla mnie dla mnie ta opowieść o strajku nauczycieli to jest taka ogólna społeczna lekcja demokracji też lekcja demokracji dla dzieci młodzieży, którzy są cały czas w szkołach się w systemie szkolnym systemie edukacji było mogli obserwować na własnej skórze jak walczy się o swoje prawa jak walczyć oswoją podmiotowość jak walczy się osób o godne traktowanie i teraz pytanie teraz część nauczycieli większość nauczycieli wróci do szkoły wróci do klasy i musi coś powiedzieć swoim uczniom swoją uczennicą co się robi po takiej nie zapowiedź przegranej batalii, ale jednak przy takim zawieszeniu broni co byś rekomendowała co mają nauczyciele powiedzieć niewątpliwie jest to trudna sytuacja dla wielu nauczycieli i pojawiają się trudne emocje i smutek i złość i jakiś rodzaj zawodu to co wydają się warto zrobić to nie udawać, że jest inaczej i porozmawiać o tym z dziećmi młodzieżą oni wszyscy funkcjonują w tej samej rzeczywistości, w której funkcjonujemy tak samo docierają do nich przekazy medialne tak samo mówi się o tym w domu i ich ten strajk też dotknął przecież to jest młodzież to są dzieci, które przez kilka tygodni nie miała zajęć, więc myślę, że warto powiedzieć, że im szczerze, że słuchacze przez ostatnie tygodnie strajkowała strajkowała on sam został przerwany jest Michnik jest miastem trudno jest z tym smutno albo wręcz przeciwnie my z tym dobrze, bo wreszcie za walczyłam o siebie, ale też warto zabrać dzieciom pytanie jak oni się z tym mają co to dla nich oznacza, że inni też bardzo ciekawe, bo tacy wyobrażałem próbuje odgadnąć, jakie odpowiedzi mogłoby paść i taką być może trotyl pomoc powiedział Graś nasuwała namyśl jest to, że Super, że nie było lekcji także, gdy te klasy, które nie były dotknięte egzaminami Super nie było lekcji fajnie, zwłaszcza tych bardzo fajny moment, który można zacząć dyskusję, bo my przyzwyczailiśmy się do takich odpowiedzi, że Super, że nie ma lekcji Super, że przepadają lekcje, ale tak naprawdę oznacza to, że przestrzeń Trefl, w których funkcjonują dzieci też nie jest im przyjazna skoro oni chcą uciec skoro się cieszę, że nie ma tych lekcji to nie jest fajne, więc można zacząć taką mini reformy mini rozmowy w ramach 1 klasy i do dziś, choć innymi też się z tym źle widzę, że się cieszyli się, że nie było lekcji co możemy zrobić, by te lekcje były przyjemniejsze, a myśmy coś razem i im bierze takie zmiany, które są małe i które można wykonywać w ramach swoich możliwości w ramach tego na co mamy wpływ być może to nie jest jakaś mega optymistyczna konkluzja, ale do tego zachęcała nauczycieli, którzy jutro pójdą do szkoły czy ty uważasz, że w fakcie Terne nadgarstek jest zawieszone w jaki sposób wytrąca argumenty z rąk nauczycieli czy powód we wrześniu to już nie będzie to samo, że już, że powinno się trzymać tych swoich postulatów i swojej postawy w tym momencie też z ciekawością czekam na wrzesień myślę, że to, że strajki zawieszone nie oznacza przegranej, a że się dużo działo i konflikt jest taką sytuacją zawsze, że wytwarza się specyficzny rodzaj energii i tutaj było to widać było widać było widać entuzjazm było widać silne i Solidarność się i różne takie uczucia, które sprawiają, że pojawiła się energia do działania mam wrażenie, że to co ten strajk dał nam jako społeczeństwu to kwestia trudności polskiej szkole dotarła do szerszego grona odbiorców, ale i takie jak te osoby, które zajmują się edukacją traktem siedzą od lat próbują stworzyć jakieś koncepcje próbują myśleć o tej o tej zmianie realny i stworzeniu bardziej przyjaznych warunków i dla nauczycieli dla uczniów tak była to jakaś wąska grona, bo wąskie grono, które dyskutowało sam ze sobą teraz mam wrażenie, że rzecz, że to się przebiło do szerszej świadomości i mam nadzieję, że my jako społeczeństwo na tym zyskamy ran i że to się przyczynić się jakiejś lepszej zmiany w szkołach jak bardzo się cieszę, że nauczyciele zdecydowali się zawalczyć o siebie i swoje prawa i oto jak wygląda Polska szkoła to jakaś cieszy i trzymam kciuki za polską szkołę bardzo dziękuję Izabela maj za trenerkę media autorka jak nazywa się Zuzanna Piechowicz to była idealna niedziela Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: IDEALNA NIEDZIELA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!