REKLAMA

Kosmos. To, o czym dorośli Ci nie mówią

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2019-04-28 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu pozwolą państwo, że połączymy się teraz z naszym poznańskim studio ma tam Boguś Janiszewski dzień dobry dzień dobry autor książki kosmosu to, o czym dorośli nie mówią no właśnie to jest książka dla dzieci, bo tytuł na to wskazuje czy jednak dla dorosłych nie ma żadnej dla dorosłych także nie ma żadnej cezury wiekowej, która ograniczałaby Czytelników ich los mojej perspektywy nie ma Rozwiń » cezury to jest książka którą, którą adresujemy do dzieci od 0910 . roku życia ale, słuchając recenzji dorosłych mam wrażenie, że oni również tam mogą znaleźć jakąś ciekawą wartością dla nich treści EPH oraz tam też wrażenie, że to świetna książka do czytania przez dorosłych dla dzieci w tym wymiarze się szczególnie sprawdza pytam o to dlatego, bo niewiele z pozycji na rynku, które byłyby adresowane do tak szerokiego spektrum odbiorców my jesteśmy my jako radio TOK FM patronem tej książki myślę, że łatwo oni mówić z wielu powodów, ale zacznijmy od tego co skłoniło pana do tego, by przybliżać, a materie, która go raczej jest mało przystępna, o których dowiadujemy się w szkole, ale w sposób pobieżny, o których warto wiedzieć, bo książka o kosmosie nie jest jedyną, która wyszła spod pana ręki mogę szczerze mówiąc kuszą mnie właśnie takie trudne tematy to moje założenie jest taki, że nie ma tematów, których nie można przetłumaczyć wyjaśnić dzieciom trzeba tylko znaleźć odpowiedni klucz odpowiednią formę do tego Stranc podjąłem się wcześniej tematów związanych z ekonomią z polityką z wymyślania ma w tej chwili zająć się kosmosem Ingi, która z tych, które z tych wyzwań było najtrudniejsze dla mam wrażenie, że kosmos był takim bardzo trudnym dla mnie kawałkiem, dlatego że podchodząc do opisania tej książki, aby wydobyć wychodzi z pozycji laika muszą się nauczyć tak naprawdę kosmosu nauczyć się odrobina fizyki kwantowej astrofizyki, żeby ten temat moc zgłębić poza tym mamy do czynienia z taką materią, którą bardzo trudno jest zrozumieć ci i wyjaśnić pamiętam taką tezę bodajże Einsteina, który powiedział, że jeżeli ktoś twierdzi, że rozumie fizykę kwantową to znaczy, że kompletnie nie rozumie tak pan miał powiedzieć naszym słuchaczom czym jest fizyka kwantowa, ale w sposób taki który, a nie obraziłby tych dorosłych jednocześnie były przystępne dla tych najmłodszych słuchaczy zakładam, że tacy są w domu mogę powiedzieć jak to robi w książce przede wszystkim w pewnych obszarach są w moim odczuciu zaczynają zawodzić słowa trzeba pokazać obrazki stąd tak książka wypełniona dziesiątkami setkami obrazków sytuacji komiksowych my też odwołuje się do tego są dla nas ludzi jest bliskie, czyli dom był bez kwalifikacji, jeżeli zamiast kwarków kwantów zaczynamy pokazywać jakieś figurki postaci ludziki, które ze sobą rozmawiają o to w tym momencie ta materia jest dla nas bardziej bardziej przystępna natomiast rzeczywiście wchodzimy w taką rzeczywistość poznawczą, która jest bardzo bardzo trudna do zrozumienia i ogarnięcia mam wrażenie, że tak naprawdę bardziej spekuluje my czym jest tam mikroświat niższy możemy coś pewnego o nim powiedzieć przyznam, że inni też na potrzeby naszej rozmowy pokazałam pańską książkę kilku osobom dorosłym i zapytałem co sądzą na ten temat czy to wiedza na nich dość zrozumiała odpowiedzieli mi tak natomiast autor tej książki nie wiedząc po pańskich wcześniejszych publikacjach musi znać się na rzeczy to musi być jakiś fizyk i teraz pytanie i ryzyk fizyk tak ile czasu panu zajęło to by zgłębić tę materię, a te parę miesięcy w taki facet, który całe to bardzo lubię jest mnóstwo fantastycznych pozycji dotyczących kosmosu na na rynku poza tym też przeglądałem książki dla dzieci poświęconego sposobowi i odniosłem takie wrażenie, że w tych książkach dużo takich wątków związanych z, o ile i co natomiast mnie kusi, żeby rozmawiać z 30 miejscu dając pytania jak i dlaczego dlaczego coś działa tak jak inny sposób coś takiego dzieje w słońcu, że emitują na energię niż świeci jak to się stało, że powstał układ słoneczny, a żeby to wyjaśnić trzeba zaś takiego bardzo mikro poziomu, czyli zastanowić czym są w ogóle atomy w szczególności składają, jaka jest najmniejsza w ogóle znana nam cząstka, która buduje wszechświat mam wrażenie, że to podróż naprawdę niezwykła nie sądzi pan, że należałoby zrewidować to dość poważny sposób nauczania fizyki tak, by później ta to ta wiedza dość abstrakcyjna stała się w miarę przyswajalne go, a to wchodzimy na bardzo drażliwe dla mnie temat, ponieważ pracuję w szkole, ale w szkole niepublicznej i mam takie przeczucie, że aż jedno my dorośli zbudują szkołę i wymyślając dla naszych dzieci no tak naprawdę daliśmy ciała mówiąc brutalnie, jeżeli dziś dzień dzieci czują się szkolenie najlepiej no to mam wrażenie, że to jest nasza wina w nas dorosłych, którzy nie do końca wymyśliliśmy dobrze tę formułę i gdzieś się na nią godzimy, więc w mojej perspektywy szkoła wymaga radykalnych zmian sposób uczenia powinien być zupełnie inne poza tym zamierzamy się w tej chwili jest jeszcze 1 potężnym wyzwaniem jest internet i media po to, przecież znakomite narzędzie nauki wystarczy wystarczy pokazać jak i czy nie ma obsługiwać z 1 strony tak natomiast dzisiaj dzieci tak bardzo małe dzieci uczą się szybciej z królować monitorami smartfonami niż przewracać kartki w książce mam takie wrażenie co więcej dzieci, które dostają po raz pierwszy książka Dariusza, próbując królować do tego się nauczyły wcześniej media internet myślę, że dużym stopniu zaburzają koncentrację uwagi dziecka i tras, by skupić się na nas czymś innym skupić się na książce na chwilę skoncentrować swoją uwagę na 1 obrazku to jest potężne wyzwanie nie jesteśmy w okresie dyskusji o nauczycielach o ich powołaniu dotąd to wszystko w kontekście strajku, z którym mamy od kilkunastu dni do czynienia pan powiedział, że trzeba wymyślić sposób budowania nauki Lena Nowak nie sądzi pan, że jest to proces dach, który powinniście są powiedzmy trochę odbiega od tematu naszego spotkania, ale robi to z pełną premedytacją, by pokazać, że pańskie książki właśnie za tymi zmianami nadążają przede wszystkim patrząc na, obserwując szkoła czytając podręczniki szkolne to mam wrażenie, że są robione jestem strasznie z pozycji dorosłego naukowiec chce przekazać swoją wiedzę i w spada tym samym w pułapkę, bo dzieciaki tak po prostu nie rozumieją stąd moja ambicja, żeby przekładać bardzo czasami złożone skomplikowane rzeczy na maksymalnie prosty język, ale jednocześnie włączyć do procesu uczenia element zabawy, gdyż macie państwo w rękach czasami podręczniki swoich dzieci na pobicie żony są strasznie poważna poco dlaczego, dlaczego nie możemy się bawić nauką, dlaczego nie możemy sobie żartować z nauki no cóż wiemy, że dla mózgu humor dobra zabawa jest zbawienna w tym momencie dopiero zaczyna pracować uczyć się ciąg dalszy abonament tytuł Pańskiej książki to jest to, o czym dorośli ci nie mówią właściwie to taki stały element niezależnie od tematyki, który pasie podejmuje zakłada pan, że nie mówią, bo nie wiedzą czy nie wiedzą jak to zrobić jak powiedzieć myślę, że gdzieś tam w i dorośli zakładają sobie, że są takie tematy, o których rozmawiać z dziećmi mam też to wrażenie, że w tej chwili ten proces, aby ten sposób myślenia jest sukcesywnie przełamywane mam przekonanie, że nie ma tematów, o których nie można rozmawiać z dziećmi test tylko kwestia wyboru wyboru formy poza tym też z pytaniem ma pod same w rozmawiamy z dziećmi po co przekazujemy wiedzę, jaki ma być tego efekt ostatnio miał przyjemność poznać Daniela Hutnika sponsorskiego Edukatora, który podzielił się tym, że zrobili Szwajcar badania na temat tego ile dzieciom po zostaje w głowach po zakończeniu procesu kształcenia jest pan gotowy od dawna się kilka procent 5 no troszkę więcej wyszło, że 10 %, a w tym momencie pojawia się pytanie jakby, jaki jest cel sens kształcenia z mojej perspektywy gmin z perspektywy chociażby książki kosmos nie bardzo zależy na tym, żeby dzieciaki zaciekawić, żeby wciągnąć dokładne podobnego procesu poznawczego, żeby jakaś odrobina wiedzy treść została im w głowach po torze, bo ona być głównym 1617 lat nagle obudziła się na lekcji fizyki sprawiła, że tapicerka będzie wtedy ciekawsze przyniesie dla nich napisał pan teraz w kosmosie wcześniej pisał pan o polityce o mózgu ekonomii a jakie tematy jeszcze ma pan w swoim notesie, który zamierza pan podjąć i które będzie pan musiał zgłębić chcące przelać to w sposób przystępny na papier tematów jest sporo i wiele wątków nie kusi no bo jeżeli jest kosmos mamy wykreowane postacie w tejże książce Natascha kusi, żeby od kosmosu przez do życia i opowiedzieć o tym w jaki sposób do życia wyślą na naszej planecie zatliła jak się rozwijało, a przepraszam przepraszam, ale to też pod takim ostrzeżeniem dla pana występuje pan bardzo grząski grunt wzrosła w drzwiach wie wie pan co na myśli, że za chwilkę roztoczy się dyskusja czy co ma pan prawo w taki sposób objaśniać ludziom świata podczas gdy niektórzy mogą mieć zupełnie inna to pogląd ma pomóc w kosmosie pojawia się bohaterka pojawia się obok wypowiada się czwórka bohaterów, którzy tam nasz wszechświat opisują tworzą też staram się przełamać pewien schemat myślowy natury główną postacią przy głównym twórcą wszechświata kosmosu nie jest tym razem facet, ale jest jest kobieta Gaja uważam, że powinniśmy dyskutować rozmawiać o wszystkich tematach natomiast dysponujemy już bardzo ugruntowaną wiedzą w tym obszarze jej nie mam wrażenia, żeby ona była w nadziei dziś kwestionowana dziękuję kogokolwiek dziękuję panu bardzo, życząc powodzenia, ale też takiego zapału z jakim dotychczas pan pisze książki dla dzieci nie tylko dla dorosłych również, ponieważ muszą państwo wiedzieć, że książkę o kosmosie zresztą jak inne mają ten przestał ten rozstrzał wiekowy od 9 do 113 lat tak dobrze pamiętam to nam może będziemy dalej przesuwać w górę zobaczymy natomiast w ten zapał we mnie jest za rok pojawi się na pewno kolejny tytuł dziękuję bardzo moimi państwo goszczą w naszym poznańskim studiu był Boguś Janiszewski autor książki kosmos, czyli to, o czym dorośli ci nie mówią książkę, która została wydana także pod patronatem Radia TOK FM dziękuję bardzo za to spotkanie zator za rozmowę dziękuję państwu zduszenia państwa zapraszam na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA