REKLAMA

Drukarze, królewskie przywileje i "prawa autorskie"

Data emisji:
2019-04-29 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
39:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

ich Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studio pani Magdalena Herman z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry zapewne nasi słuchacze są już po chciałbyś po lekturze, ale po obejrzeniu najnowszego odcinka gry o tron w Sydney, ale ogrze tron nie będziemy rozmawiać dzisiaj wyjątkowo w całe szczęście w 2 Mielczarek, ale chciał powiedzieć, że tak jak tak jak Rozwiń » dzisiaj fascynujemy się tym co można zobaczyć w telewizji czy w kinie ne tak wiele lat temu o nie wiem 600500 taką telewizją takimi serialami takimi pasujący mi fascynujący mi filmami były ryciny w taką tezę stawia, więc na chwilę historyk sztuki w realiach jest to ciekawa hymnu hipoteza, a właściwie trudno powiedzieć, ponieważ ryciny pełniłem bardzo wiele rozmaitych funkcji, a od funkcji dowódcy innych informacyjna chętni po takie funkcje związane z kolekcją malarstwa palna i rozpowszechnianiem AM kompozycji różnych artystów czy wszystko się zgadza chce ściągamy do 100 ręczników to jest kolekcjonerstwo dewocyjne na to z oddaniem oglądamy, więc było mało, kto zabił, kto zabił co z tymi spółkami były jednak ostrożna tutaj trudno znaleźć z psem dużo argumentów na poparcie tej hipotezy, aczkolwiek jest ona chwytliwa i na pewno ktoś mógł się nią pochylić było to w pewnym sensie takie okno na świat no bo to to nie jest tak, że można było sobie do kiosku i wojsko ruszy z 2 tygodniki takiej takie jakich jeszcze zobaczymy co tam siedzi w Portugalii dotykowa szyte wycinane były takim trochę światem tak mogę na świat łączy, owszem, były drugi o charakterze ulotnym, a która informowała mówiła o tym co się dzieje mogło być to okraszone ilustrację takich dwugłowych cieląt, które gdzieś się narodziło było sensacją inni ludzie chcą dziś o tym, dowiedzieć się jeszcze chętni zobaczyć obrazek w i taki np. 1 z wybitnych rysowników rysownikowi grafików, ale i tak przecież historyków sztuki albo chaos diler wydaje się, że miało łatwe życie, bo może to miało tworzycie w nowo miał też do dobry status, który pozwala mu jakoś nie ostatnia rzecz, ale okazuje się, że nawet on musiał chodzić po wieści spod Plazy czy ktoś przypadkiem nie kopiuje albo nie przypadkiem nie kopie jego rycin, a tak Eldo zamieszcza się przede wszystkim był malarzem tak się podpisywało jako Wiktor ona jak najbardziej tir był osobą niezwykle przedsiębiorczą, a w znane jego zapiski z podróży listy z podróży i tam skrupulatnie notował na co ile wydał je na co ile wydał Ano to różne są informacje bardzo rodzinna, a cóż buty grzebienia tkaniny albo znaleźć dla siebie, ale dla siebie dla żony tych informacji z bardzo wiele musiało płacić też kwater, jeżeli mieszkał w Antwerpii wiemy, że ta kosztowała go miesiąc są bodaj 11 dukatów co myślą o umiarkowanie spadały sporo z nich trudno mówić, bo zawsze, jeżeli mówimy o finansach jest tylko taka zabawa farmera to musimy sobie odnieść zlecane do wartości różnych przedmiotów nawet kosztowały ich go chyba 1 dukata w każdym razie pan rzeczywiście dbało, a o swoje finanse i nawet w 1 z listów przyznawał że, gdyby zajął się jak tylko i wyłącznie produkcją rycin, a Aniela i malowaniem, a obrazów byłby pewnie nawet to 1000 florenów czytam dukatów bogatszy, więc docenią bardzo aspekt biznesowe związane z produkcją, a rycin i taką historię, ale z tym związaną przytacza wazari i bazary w swoim drugim wydaniu żywotów 1500 sześćdziesiątego ósmego roku, a w żywocie Morgan ocenia Raymond w jego im mówiono w Argentynie Raymond James, który w mszy ludowa nacji tam na placu Świętego Marka zachwycił się rycinami Dürera w zachwycił się tak bardzo, że postanowili kupić i postanowił także przynajmniej wyprodukował zawija go nauczyć się ratownictwa a, ale co drugie postanowienie wcale nie wynikało tylko z zachwytu twórczością stylem, a scena Dürera co była chłodna kalkulacja on rozważył honory i zaszczyty czy też pożytki o tym pisze Vasari, która mogłaby mu przynieść sztuka ratownictwa we włoszech, więc widzimy już tej relacji, że to był doskonały biznes, że to mógł być doskonały biznes dalej okazali się żona Ewa przystąpił do tej nauki poprzez kopiowaniu rycin Dürera z Eni, toteż oczywiście jest takie typowe, że uczono się w ogóle sztuki poprzez kopiowanie Mistrzów a, ale markę tej Reymont doszedł do takiej doskonałości w CERN, a kopiowaniu żaden nawet jego dzieła były sprzedawane przez niego jako dzieła Dürera, a co więcej było opatrzone monogramem norymberskiego mistrza w e-sądzie tylko o nie wiedząc, że to jego, a no cóż la via Nova za jego przesłano dilerowi taką serię rycin wykonaną przez Marka tania remont jego wpadł wściekłości przyjechał nawet one do Wenecji uczynić złożenie musiał przejść do Wenecji już tam był, owszem to prawda w ogóle z tą relacją bazar jego jest mnóstwo problemów mnóstwo problemów przede wszystkim nie wiemy w ogóle, kiedy co się wydarzyło w pana bazary pisało tym, że Marka to nie remont linii skopiował wraz z monogramem Dürera pasja w, a mało pasji Dürera, a podczas, gdy w mojej pasji skopiowane przez Marka tania miedzioryt sięgnie było monogram Diarra, więc badacze raczej są skłonni uważać, że w tym dziełem, które się stało przyczyną gniewu, a and Ireland był żywot Marii, a inna seria graficzna a, ale no też dilera jeżeliby było w Wenecji to pewnie w jakimś wieść o tym, napisał, więc tutaj jest mnóstwo problemów z tym zapisem w ogóle za jego, jeżeli się go czytać trzeba uważnie bardzo dzieli z tą na kilka części, ale najważniejsze dla nas w tej całej opowieści jest to, że rycin kopiowano namiętnie, a także to, że działa non dialog z sprzyjał do tej Wenecji podobno też raczej nie jest prawdą i zwrócił się do Senatu weneckiego, a z prośbą o to, aby Marco Antonio został jakoś Korony od dość ciekawym wątkiem chyba to jak funkcjonował rynek rycin no bo nie wiem, gdyby ktoś dzisiaj powiedział słuchaj stary widziałem swój obrazek, który to namalować kiedyś ktoś sprzedawał na moście w pod Paryżem w miejscowości świeżo po rozumiem że, że mówimy o jakimś takim obiegu, który był pewnie dużo mniejszy niż dzisiaj i do którego można było jakoś łatwiej było dotrzeć tak to znaczy tu nie było także można było sobie wziąć obrazek już skserować wonny tak jak pani powiedziała, że uważany za kserowanie nie powiedział pani, że ktoś ściął kopiować to da się nauczyć sztuki tak no to jest jednakowoż czasochłonne, owszem, a jeszcze, jeżeli mało mamy do czynienia z ZS kopiowaniem doskonałe halę no to rozumiem, że taka nauka musiałaby czuł w dobrych i nie jest samoukiem chyba trudno tak czy były jednakowo zysk pobierać trzeba było, aczkolwiek było metod, które ułatwiały przenoszenie na molo ryciny na łamach w Afryce, a zwłaszcza ryciny nie było tutaj szczególnie trudnym materiałem no bo już były wykonane w danej technice posługiwały się linią w polna i można było np. przyłożyć się rycina domową płyty, która była pociągnięta woskiem i delikatnie sobie od rysować te wyliczenia oczywiście później wymagało to umiejętności ratownika, a Allena podstawowym pytaniem jest tak jak pan tutaj mówi, a kopiowanie było powszechna no ale coś co regulowało powierzali Macan co nie Raymond i sprzedawał rycin Dürera jako ryciny Dürera to diler nie miał z tego pieniędzy, a innych badaczy są skłoni niektórzy uważać, że muszą mieć Dürera jakoś podstawa do tego, aby się sprzeciwić takiemu procederowi ruszamy się, że taką, że mógłby z tym przywileje, aczkolwiek to nie jest tak przyjęte w literaturze, ale istniało coś takiego jak przywileje z przywileju przejdziemy za chwileczkę zastanowić czy to właśnie wiemy na temat tego systemu sprzedaży tak, bo mamy autorami autor siedzi i myśli sobie kurczę, że coś nam narysowała potem zrobił z tego coś innego co co można reprodukować i zwielokrotnić na to rysuje na podporach wycina odbija mamy w tle teraz coś co robi, czyli czy on idzie do kogoś czy ktoś wchodzi do niego mistrzu to biorę 100 sztuk za 100 florenów z, a właściwie tyle nie obchodzi daje poziom będzie dalej sprzedawał czy jej to diler musiał chodzić po człowieku, że w fal deportacji walnąłem no w to jakiś problem czy w oczy maksymalnie 1 , 5 no no Fear to zależy oczywiście to jest ulubiona odpowiedź zależy ona przede wszystkim w przypadku Dürera mniej więcej wiemy jak to wyglądało chociażby no on sam je dystrybuowała jego żona Agnes ma także sprzedawała na Targu Haaretz męża w UE, ale podstawowe pytanie jest takie czy to 1 osoba zajmowała się ze wszystkich nowości, bo jeżeli żona Agnes lata latarek Super tylko, że rozumiem, że sprzedaż mamy zawężony 1 punktu na drugiej osoby no, jeżeli mamy tych osób więcej mało tego co się odbywa takie wojewodzie w innych miastach w Lotto ten system zarabiania pieniędzy musi się odbywać tak, czyli czy ktoś bierze od dilera i po temu zwraca uwagę czy kupuje jakiś tam minimalnej cenie o rozmiarze im bardziej ta sieć rozrastała uczynili z zakładając, że zabieranie, bo wtedy w Wenecji, chociaż był w Sydney no to musiałoby Teterycz muszę jakoś dotrzeć do Wenecji ktoś gdzieś to musiał zarabiać rozumiem, że teoretycznie w Iranie powinno to interesować, bo po niezbyt wyszło nieźle dotąd z Eureko sprzedaje moje dziecinne aha no tak to może oznaczać, że ja sprzedałem tutaj Franzowi, który od niezwykle bierze w las co dalej sprzedał ktoś tam dodali sprzedał z, jeżeli jest jako wysoki takie założenie, że rząd i że powinien dostawać oddział wyposażony w Chinach też sieć agentów i rzeczywiście z takiego zapisek, a wynika to, że różna podawał cenę za ryciny i czasami podawał takie dotyczące większych pacjenci szczególnie duże n p . z tego co pamiętam aż 4 małe pasji kosztował 1 Guldan ani to okazuje się, że 4 poco komu 4 małe pasje one raczej było do przyszłego rozpowszechnienia albo złą drogą już markę w Joannę Łukasza i nim także grono tych pasji udzielana była w kilka, a i też adresowanych do od różnych odbiorców oczywiście miał on sieć agentów, ale później wykształca się coś takiego jak wydawca na wydawców wrócimy i do Łask wróciły do przywilejów wrócił po informacjach jasne pani Magdalena Herman z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego studio informację o godzinie dziesiąty 20 po informacje wracamy do programu off czarek to w państwo moim gościem jest pani Magdalena Herman z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego w pierwszą część rozmawialiśmy m. in. LO w Breście dilerze, który to malował rysował i można powiedzieć, że trochę też z z rycin z z produkcji dzieciństwa pierwszy z ozusowania AB i produkcyjnej te czyny cieszyły się im sporą popularnością w różnych miejscach agencje skoro było był to sposób zdobywania pieniędzy sposób zarabiania na życie my to każda osoba, która podszywała się pod niego, czyli to oznacza że, gdyby to odbieranie trafiał zarobek w takiej czy nie była oczywiście z Bogiem albo aby była tym szydełkiem, które należałoby albo pobierać opłaty albo żyć przepraszam bardzo może to jestem na wiele miałem tworzyli chciałbym zawieszamy prac w no ale jaka była duża, by zapytać podstawa prawna do tego, żeby dilerzy czerpał korzyści wspomina pani o przywilejach ta, która jeszcze, odnosząc się do tego co pan powiedział jest kilka kwestii, a czekan położą nacisk to jest całe moje dzieło praw dana to szczyt no właśnie przywileje, o których mowa niekoniecznie musiały być powiązane z autorstwem, a to było nieco bardziej skomplikowane o tym za chwilę, by taki przywilej rzeczywiście dzierżą otrzymał nie wiemy czy przed tą sytuacją Marka to nie Raymond, ponieważ nie wiemy właściwie nie mamy pewności, kiedy nasze wydarzyła się wydarzyła się około 1500 szóstego roku czy po 1500 dziesiąty, a i on rzeczywiście będzie miał taki przywilej przywilej cesarskie cesarza Maksymiliana, a który się nie zachował znana odpisano znamy też, a i jego forma jego zapisów Kol FOT Kol FOT na oddział w VAT wydawanych przez Dürera, ponieważ ona Albrecht tira aż 1500 jedenastym roku Szpilman wydał kilka swoich baz serii graficznych wraz z tekstem są co jest ciekawe i w kole w łonie tych działów autorzy FOT mali pasja i apokalipsa, a umieścił treść areałem skróconą tegoż przywileju, a w, którym ma, ale wprost zwracał się do tych, którzy nas stają na jego pracę i na jego pomysł na to co wytworzą tam jest na Boris et in Janis, a i ostrzegał ich przed karami, jakie mogą ich spotkać żywej wiary w Rio o nich tutaj, a przede wszystkim naraża na konfiskatę majątku no i też rolę konsekwencje prawne gniew oraz strona cesarza arie z polską, ale na antenie to nie byłoby to doprecyzowane co to dokładnie konfiskata majątku, a jeśli pojawiała natomiast, jeżeli chodzi o kary, która pojawiał się w różnych przywilejach, a no to ta konfiskata konfiskata nakładu działa drukowanego niezgodnie z przywilejami była często, a dziś mamy szansę zobaczyć, że mamy dziś podmiot nie ma się drukarnię czy też osoby, która mówi o to świetny sposób na zarobek, ale nie bardzo mi się chce odprowadzać 5 części tego zysku i dzielić się z autorem to albo się od niego po szyję albo wręcz kopiuje dzieło, ale bez e-podpisu, a nawet częściej, bo to było bezpieczne nie podpisać zmian Noto uzna, że taki podmiot mógł być na podstawie tego przywileju narażony na to, że jeżeli odpowiednie władze partyjne państwo się dowiedziały przeprowadziły niezależne śledztwo to mogły bez Echa zabrać wszystko jeszcze się pobierać, ale zwykle co ktoś musiał zgłosić ktoś musiał nadać taką sytuację, owszem, przywilej no to mu w przywilej to były właściwie objęcie ochroną danie prawa na wyłączność druku jakiegoś dzieła w alei doskonale doskonale dość dobrze znamy to w przypadku Książa, jeżeli chodzi ryciny te badania też są całkiem zaawansowane, zwłaszcza jeżeli chodzi o ryciny włoskie w a o co chodziło wcale nie trzeba było być autorem takiego działania, aby przywileje uzyskać, a przywilej był wyłączność się na druk w a kto mógł drukować ten, kto dysponował matrycą, czyli w przypadku rycin był to Klocek lub płyta miedzioryt nicią lub opracowana, a winny sposób, a i, kto mógł być właścicielem tej wpłaty niekoniecznie ten, który ją wykonał w, a powiedzieliśmy sobie już o tym, że produkcja rycin to był biznes oczywiście byli tacy twórcy jak zdzierali to był model, zwłaszcza działające na samych początkach u samych początków lat grafiki, którzy byli odpowiedzialni za wszystko zorganizowali sobie i tych agentów wysyłali żony na targi lokalnej w krajach UE rząd zwiększa sprzedaż, a 2 innych, ale też myślę, że większy kłopot w harmonii wysokość no historia nie zna chyba takich przypadków, aczkolwiek to byłoby ciekawe, a w każdym razie, a organizm produkcja graficzna była bardzo zorganizowana wcale nie trzeba byłoby z autorem kompozycji, aby uzyskać na nią przywilej można było komuś zapłacić, aby taką kompozycję przygotował 3 jakiś rysunek potem wcale nie trzeba było wykonać matrycę własnoręcznie nie trzeba było wyciąć tego klocka ani ratować płytę czy kupić już godło można było komuś zapłacić, aby to zrobił co więcej jeszcze można było mu dostarczyć konkretną kompozycja zatruł się też wcześniej zapłaciła, w czym jeżeli ktoś np. był przedsiębiorczy to mógł od żony dilera kupić jakąś rodzinę a o czym już do drukarni i powiedzieć albo iść do jakiegoś gościa château w Zabrzu kochany proszę się przygotuj mi Klocek z tutaj w wyciętym gotowość to właśnie widzi tylko usunięto Adele, bo to tak trochę szpeci ach, jak to z tą matrycą do drukarni powiedzieć panowie potrzebuje 1000 sztuk w, a jedno pytanie to pytanie, dlaczego on drobiu a dlaczego ktoś się chciał w ogóle kopiować co rzeczywiście chciał kopiować dla czystego zysku finansowego, a czy on po prostu się nawiązywać do sztuki wielkiego mistrza test toyoty są oddzielne pytanie w ogóle pytanie czemu służyła kopia, a czym było farsz fałszerstwo no to jest Jaszczak zupełnie inna w inne zagadnienia, ale właśnie ktoś, kto tak postępował pomijał tą całą droga w, a którą będzie się musiał wykonać ktoś, a zwykle tą osobą była redaktor był wydawcą Top przyczynił się do stworzenia danego działaczka 3, czyli ktoś, kto zorganizował te wszystkie etapy produkcji, a produkcja ryciny, ponieważ on jeszcze musiał zorganizować kogoś, kto to wydrukował, jeżeli miał własną prasę no to pewnie musiał płacić komuś za to, że stał przy tej prasie to jest ciężka fizyczna praca się potwierdzą, a w no ja nie miałam przyjemności, ale liczę, że kiedyś mnie na kiedyś mnie spotka i właśnie na tego typu auta tego typu przywileje pojawiały się już wcześnie o niej 1 z takich pierwszych przywilejów na druk rycinę, chociaż po pojawiają się informacje, że był wcześniejszy, ale starać się nie została zrealizowana był przywilej w, a dla ARP Antona call one na druk el w dokumentacji, a i to było gigantyczne dzieło to było gigantyczne dzieło, ponieważ był to drzeworyt odbijane z 6 klocków to było chyba prawie 4 m ² na ścianie getto to złożyć do kupy, więc to było monumentalne dzieło w, a ich powołał się jako całość, a no tak na czystość dowodu te klocki dobrze obok siebie, żeby nie było jakiś typ oczywiście no to jest osobna sprawa ALU dróg i rycin wielkoformatowych szalenie ciekawa w pana rzecznym, bo format papieru był w znacznym ograniczaniem inni nawet uważa się, że w przypadku tego widoku Wenecji na innym jako poderwali w UE, które z drugiego został zorganizowany przez Annę Antona Kolba, a sprowadzono specjalny papier, które muszą być odpowiednio duża do tego typu, a tego typu projektu to była Wenecja rok 1000, a 51 Eaton Corp, a aplikowało o przywilej, a o to, aby mieć na wyłączność na to wskazywało nam na to, że poczynił znaczne wydatki znaczny wysiłek potop to dzieło w ogóle powstał ułożona jest absolutnie nowatorskie, że wcześniej tak nie drukował w, a co więcej udało mu się wystarać o o to, aby uzyskać zwolnienie z podatków i sprzedawać za ustaloną cena, a przez 4 lata no i to był taki czas, kiedy ta inwestycja miała się zwrócić ale kiedy on składał wniosek taki przywilej, a do władz Wenecji, bo przywileje wydawały władze, a no to już Barbary i jego, który był autorem prawdopodobnie kompozycji może coś też tutaj ciała, ale prawdopodobnie byli zatrudnieni drzeworyt nic niemieccy też do wykonania tego, więc tutaj znowu mamy to jak się ta spina praca, żeby działo graficzna, a mogło w postać na niej rabarbar już w tym czasie był w Norymberdze jego wcale nie było już otrzymał zapłatę za swoją, a praca, owszem, ma tak może na tym poprzestaje na nasze no dobrze PS, czyli cywile mogą uzyskać nie tylko autora, ale też z wydawca rozumiem, że jeżeli pozyskał matryce czy produkować można powiedzieć lege Artis aniżeli podrabiał AAA co się stało w w triumf w finale tej opowieści o sędziego co znaczy luz nie jest nasycony, bo to też ciekawa w Niechorzu finał z 3, a w 2, a badacze, którzy się tym zajmują uważają, że Senat liczy na wazari przedstawia tak, że dilerowi nie udało się uzyskać zakazu na kopiowanie goszczono tu była niemożliwa natomiast to udało mi się uzyskać to, że sygnatura i jego nie mogła się pojawiać na dziełach, które nie zostały przez niego wykonane, a inni badacze na poparcie dla tego tej historii waza jego podają, a informacja o tym, że właśnie mała pasja, a Dürera skopiowana przez Marka Antonio już nie miał harmonogramu Andersa, a tylko puste tabliczki którymi się jak podpisywał, a de Marco Antonio remont zresztą to nie jest jedyny przypadek, jeżeli chodzi o dziś Lara i jego monogram ponieważ, a z roku bodaj 1500 dwunastego mamy informację, że przy ratuszu w Norymberdze ktoś sprzedawał rycina, lecz wciąż nie wiadomo, jakiego typu to były dzieła, ale w każdym razie działa sprzedawane jako Dürera z jego znakiem a, chociaż nimi nie była w, a my oczywiście, ale skonfiskowano to wszystko IAI nałożono karę grzywny, jeżeli będę dalej ten proceder, a był przez RM nieuczciwą osobę kontynuowane w kim mieliśmy różne na rynku nielegalnych ryciny takie, które udawały ryciny Dürera np. nazwę przez właśnie ten monodram, ale też były takie, które może dla pewności mówił no dobrze to weźmiemy całość oprócz monodramu wtedy nikt nam nic nie zarzuci no jak ktoś lubi widoczek, kto zostanie Wilczek, a w, którym tak nie ja nie każda kopia jest tutaj fałszerstwami kopie powstawały w bardzo różnych celach chociażby, aby się uczyć też były kopie, które nie powtarzały dzieł Kilara całkowicie były kopie, które właściwie nie kopia dzieła, które czerpały fragmenty tylko zdjąć iraccy kawałek tułaczce kawałek czegoś w naj wychodziła, a nowa żyć na wiosnę należy podkreślić, że nie każda kopia jest godna jest, ale ich kopie w tym czym właściwie to było kobieta jest prawda to wytniemy i to wsadzi mej skomponuje czasami jeszcze np. z ryciny, ale to co robią Marco Antonio Raymond n p . z rycin, ale zarówno dilera, jaki Lukasa van Leyden, ale no i kopie służyły różnym celom no tak, że są także nauce, a także mogą służyć no właśnie naśladownictwo wielkiego mistrza i próbę prześcigali się z nim Anna no taki słynny przypadek jest dużo późniejsze, więc do Irlandii, a rozczula innych rzeczy miał po informacjach rozwojowe pani Magdalena Herman z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego studio dzisiaj o przywilejach i o Chinach już wtedy Szanowni państwo podróbki to wcale nie chińskie były popularne na rynkach europejskich informacje o dziesiąty 40 performance wracamy państwo mają gości jest pani Magdalena Herman z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego wznowiono rycinach i o przywilejach władców różnych, które to czasem były przyznawane autorom czasem wydawcą, a nie zgadza się i to mógł królów tak pan powiedział to byli różni władcy, a także Real to mogło być władze miejskie mają w, a atomu jest także papież, a i to było dość istotne, kto przyznawał przywileje, bo to znaczyło, że przywilej działa w zakresie jego jurysdykcji w, a czyli, jeżeli chciało się mieć ochronę swoich pra w w Wenecji no to trzeba się było się zwrócić do Senatu weneckiego Kolna i niektórzy w sposób bardzo przemyślany kierowali tymi przywilejami n p . Mercator, wydając swoje mapy zgłosił się na tylu właśnie przywilej idąc do Wenecji powiedział, że będąc w Wenecji jest bardzo ważnym ośrodkiem produkcji map, jeżeli gdzieś będą jego mapy kopiowane no to właśnie w Wenecji, a niektórzy byli zapobiegliwi inni zwracali się do o kilku władz różnych hobby przywilej ja w, a i tak całe litanie się pojawiały to dotyczyło przede wszystkim książek jednak, ale ugoda karpi np. miał przywilej Wanacki i przywilej papieża z przywilejem papieża to w ogóle jest dość ciekawa sprawa znowu jakaś jest jurysdykcja władzy papieskiej w, a nasze galerie w no właśnie, kto inny raczej, a w nich wiarę papież jest przedstawicielem UE, ale no właśnie raczej tam, gdzie ironizuje, że wszędzie tam, gdzie sięga sięgała kościół katolicki kościół rzymskokatolicki, a więc właściwie właściwie ten zakres był bardzo działania przywilej ma on papieskiego przynajmniej w teorii, ale niezwykle szeroki, a wśród kar w przypadku przywileju dla ugoda karpie go przywileju Lone dziesiątego, a za rozpowszechnianie za kopiowanie jego rycin to była rodzina przedstawiający śmierć ochroniarza w pana groziła ekskomunika molo, a więc znał już poważnie nie tylko zarażał NHL kino w Ghazni właśnie ludu w 2 w muzyce te groźby były różne rodzaje była raczej zachęta dla wielu, a w uroczystości ekskomunikowany to się nie musi martwić o kolejne kary no w zasadzie tak czy ta ekskomunika w jeziorze w okolicach Mikołajek wszyscy, owszem na Letniska radość taka już ostateczna, ale mało, kto się tekst komunikatu nie było, a aż tak liczną ludzie się bali, ale wiem, że może były przypadki różna od łamania w każdym razie no rzeczywiście ta władza mogła nadawać przywilej w Cannes i mogła nadawać go raczej na jakiś czas nie było tak, że raz na zawsze jasne zawsze bywały takie przywileje, które dawały mu ochronę dla wszystkich dział danego twórcy, a n p . Tycjan w 1500 sześćdziesiątym siódmym wystarał się o przywilej na rycinę wykonywana wg jego kompozycji on miał na tym KON na tym kontrola w pana i on też wystarał się przywilej dla przyszłych swoich dzieł w tym właśnie przywileju, a z tym, że nie był nie nie przysługiwał mu on automatycznie musiał przedstawiać, a władzą Venezia w 2 odbitki każdego działa, by było wiadomo, które działa są objęte, a przywilejem Tycjan zresztą jest tutaj ciekawym przykładem, ponieważ on RWE tym swoim wniosku o przywilej, bo przy wietrze mogło wnioskować do 82 zlotym w procesie uzyskiwania przywilejów czy to było tak, że każdy dostawał ktoś, kto rozważa, jakie były chwała tym zająć się staje ich źródła oczywiście są niekompletne, ale wiemy, że od 1500 siedemnastego n p . w Wenecji, a sprawa była głosowana w Senacie jej należało uzyskać odpowiednią większość większość głosów głosów, ale także to było uregulowane, chociaż nasza wiedza dotycząca różnych obszarów no i służy nam zależy zależy od źródeł przy, więc przede wszystkim należało się zwrócić, a do władz, aby taki przywilej uzyskać wskazać sąd miałby obejmować ewentualnie na ile lat i jakie kary, by się przewidywało co mogło zostać rozważona lub nie wskazać, dlaczego przede wszystkim te argumenty otworzą, bo takie uzyskiwali przywilej blankietowe czy tu także do każdej z Pietrelciny silny gorzki dla rozwoju rodziny dzisiaj trzeba było zwracać się ochrony czy jak ktoś ją w domu w stworzyły 30 dzieci to musiało dać się 30 wniosków nie można było ono takie właśnie w przypadku Tycjana on objął rycz ne LO chciałaby objęte przywilejem było żyć, na który jeszcze nie powstały w, a balon musiał je pokazywać, ale drukarnie to w przypadku książek wiemy też dostawały przywileje na druk wszystkich swoich książek, która faktura, która w i zdążyło zdążyły wydać, więc były takie dość szerokie na szerokie przywileje to się zdarzało owszem i do tego, że jak przyjdzie się kończy to można było rea aplikować, ale można było tak można było przedłużać, a można było, jeżeli n p . ten, kto dostał przywileje zmarł to jego spadkobiercy mogli się postarać o odnowienie przywileju, a jak najbardziej można było przedłużać dała sobie tata przywileje co jakiś proces dotyczący sporów to znaczy, że np. więcej niż 1 osoba zwracała się o przywilej i dochodzi do pewnego konfliktu interesów, a WIG, ale dno, jeżeli się ktoś zwracał uwagę, że zmarł artysta noir są spadkobiercy Joannie stryjek mówić o Super rozumie może być tego też zwracam, ale też nie wiem żona wdowa van Ga aż huczy o Janie znam takich przykładów jest nie znam nie mogę powiedzieć, że ich nie ma, ale ja, a takich przykładów pełna przykładów nie znam do przyswojenia pani to pewnie też z tematu na inną rozmowę z Japonią kolekcjonera w kolekcjonowaniu kolekcjonerach musimy go zmiany na ziemiach polskich wzorowała interesujące kolekcje, a ja widzę, dlaczego pan zmierza, owszem, ale zachowała się interesująca kolekcja, a Iniesta kolekcje HR, która zachowała się w bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie oczywiście nie jest to cała kolekcja jest jej część, a jest to kolekcja Jana Poniatowskiego polskiego szlachcica opata chadeckiego, a które w 1500 dziewięćdziesiątym drugim roku postanowił przekazać, a on zapewne część swojej kolekcji obszernej, a zawierającej obrazy tkaniny tkanina ryciny albumy graficzna, a oraz mnóstwo książek Akademii krakowskiej aurę, która była jego uczelnią tam studiował, a ta kolekcja zachowała się jak powiedział w bibliotece Jagiellońskiej składa się na nią kilkanaście albumów, a graficzne chełpi rolki graficzne o, a także pojedyncze ryciny wklejane do książek w i to wszystko już jest pięknie ładnie skatalogowane zdigitalizowane można oglądać 9 części jest digitalizacja one nam można oglądać w gdańskiej bibliotece cyfrowej bodaj tak też nazywano te miasta po kolekcja nie jest skatalogowane, a ja nad tym pracuje albo na własne co logo Hainan mam w komputerze już właściwie jest skatalogowana oczywiście i ona jest z inwentaryzowane w bibliotece Jagiellońskiej natomiast taki katalog, a inną tymczasem jest nie na komputerze rozumiem i to jest dziś i szuka pani, gdyby 3 czy uda się zidentyfikować wszystkie dzieci, skąd pochodzą zostały wykonane przez kogo czy są oryginałami 3 zryw też nie mają czuło dużą zaletę, że znaczna część jest z nich w ogóle podpisana w jakiś sposób winni, a łatwo można znaleźć oczywiście pytanie czy to podpisy są prawdziwe, ale tak ale, ale jak najbardziej moje główne pytania dotyczące tego powody są to ktoś mógł wtedy zbierać rycina konkretnie Jan ponadto ski czemu to mogło służyć po, a także uno w ogóle jakąś rolę mogły pełnić ryciny, jakie funkcje, a pełniło rycinę, bo część ręcznie wklejone do albumów jest wymieniona w inwentarzu donacji wśród książek, a część, lecz nie jest wymieniona oddzielnie są ryciny wielkoformatowa roczni Chełmno 911 m, a część z nich została aktualnie rozmontowana niegdyś właśnie w takiej formie rolek rolki na zaklejonej na tkaninę, a one istniały w mych za posiadanie, a no odpowiedz Anna, która w w po co ktoś mu chciałby zbierać to jest gigantyczna sprawa inni, ale różna są odpowiedzi na to pytanie, ale w MO, że Poniatowskiego tylu problemów, ale myślę, że on miał innej natury problemy w swoim życiu natomiast rzeczywiście tutaj zainteresowanie w zbieraniem ryciny o charakterze religijnym, a w moralizatorski im, a zbieranie tematyczna raczej nie dla sztuki ani dla słynnych ratowników, bo tacy się nie pojawiają w tej kolekcji, ale ze względu na temat ze względu na funkcję informacyjną ryciny to co ona przedstawia w oczywisty rozumiem, że od kompletną odpowiedź będzie mógł znaleźć pań doktoracie tak myślę, że tutaj nie za niewiele czasu nam zostało, aby udzielić się udzielić odpowiedzi na to pytanie w wyczerpujący sposób, więc niech na razie to wystarczy dobrze w ad ta kolekcja z wyjątkowo w takim sensie żona jest pośrednio są mieszane wśród polskich kolekcjach światowych kolekcjach, jeżeli chodzi o Polskę jest ona absolutnie wyjątkową na natomiast na świecie zachowało się tylko kilka kolekcji MO, w której znajduje się aż tyle albumów jest to m. in . ta kolekcja Ferdynanda drugiego z zamku Andras obecnie w Kunsthistorisches Museum w kwietniu w, a także na PL kolekcja króla Filipa drugiego we z kurią luzu to kolekcje większa od Kamis 507  000 rycin Poniatowskiego jest nieco ponad 1000, więc to jest zupełnie, gdzie jest mniejsza skala my też o u kolekcjonera jest kimś innym tam mieliśmy do czynienia ze władz sami, a natomiast Jan Poniatowski był szlachcicem opatem, która uzyskał swoją funkcję rybacką dzięki protekcji da im było patent tylko 10 lat ze względu na to, że wydawał bardzo dużo pieniędzy i nie zostaną z funkcją opata z klientem, ponieważ za dużo klasztor po prostu mało kreatywnie przeprowadza rzeź to było duże sumy pieniędzy trudna do ukrycia właśnie w noże to zostawmy może patos i ich finansowe za lwowski spokoju w bardzo pani dziękuję gorszy refleks zdrowe dzieci, które były wyjątkowe jednak już wówczas zwrócono moją hipotezę z początku, że może nawet, że wzajemnie, by tak popularnych serialach, ale były to w pewnym sensie takie okno na świat boi edukacyjny Marian pod tym względem tak pod tym względem tak zgodzę się ta funkcja informacyjna leczenia najbardziej myślę, że temat z tematów związanych z rycinami jest całe bogactwo bardzo pani dziękuję pani Magdalena Herman z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa moim gościem dziękuję informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!