REKLAMA

Dr Piotr Rypson: "Szkoda, że sceną tej tragifarsy jest Muzeum Narodowe"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-04-29 19:00
Audycja:
Czas trwania:
25:59 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest dr Piotr Rypson- kurator i krytyk sztuki. Rozmowa dotyczy ocenzurowania prac: Grupy Sędzia Główny czyli Karoliny Wiktor i Aleksandry Kubiak, Natalii LL i Katarzyny Kozyry, przez prof. Jerzego Miziołka- dyrektora Muzeum Narodowego. Zapraszamy także na wizytę 2 maja w Galerii Sztuki XX i XXI Wieku w Muzeum Narodowym, która 6 maja przestanie istnieć. Rozwiń »


Dr Piotr Rypson: "Chaotyczne działania dyrektora Miziołka ośmieszają polską kulturę i polskie instytucje"
Dr Piotr Rypson: "Sztuka XX wieku zajmuje się kwestiami tożsamości i płciowej i politycznej i społecznej, kwestiami ról w społeczeństwie, taka jest sztuka współczesna, a Natalia LL jest jedną z wczesnych artystek, która się tymi kwestiami zajmowała i jako taka widnieje w kolekcjach światowych" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj gościem kultura osobista jest dr Piotr Rypson historyk sztuki kurator krytyk witam serdecznie, który były zastępca dyrektora muzeum Narodowego w Warszawie, który również po odejściu Agnieszki Radwańskiej w 2018 roku pełnił obowiązki dyrektora autor galerii sztuki dwudziestego i 2001. wieku w muzeum Narodowym w grudniu zeszłego roku zwolnione z pracy w muzeum przez obecnego dyrektora Jerzego Rozwiń » Michałka w okresie ochronnym bez podania przyczyny tak pokrótce przypominam panu historię ostatnich dzieje raczy pani już dzisiaj jadłeś Barnarda z innym bardzo się spieszyłem rano w związku z tym na śniadanie zjadłem tylko 1 Bara tylko 12, ale rozumiem, że od piątku Panny hurtowo to zajada banany, ale dziś 18101 na pewno będę nadal konsumował banany od kilku dni banany stały się najpopularniejszym owocem w Polsce przed muzeum narodowe na PL trwa właśnie protesty bananowy przeciwko cenzurze w sztuce, a to wszystko po piątkowych informacjach, które dotarły do nas z muzeum Narodowego, które to instytucji dyrektor prof. Jerzy Miziołek kazał usunąć z galerii sztuki dwudziestego i 2001 . wieku 2 instalacje video jedno autorstwa Natalii el LM sztukę konsumpcyjną to właśnie w tej pracy pochodzącej z lat siedemdziesiątych modelka je banana w sposób przez jednych nazywany zmysłowym przez innych Ros ROC są one NiOL kazał również prof. Miziołek usnąć prace Katarzyny Kozyry pojawi niż ustalone wcześniej galerii zniknęło widział grupy sędzia główny do tych prac jeszcze wrócimy na inne, żeby też namówić je co takiego gorszącego w nich jest oczywiście im znane ciąg dalszy historii musimy to powiedzieć, bo ma rezerwy ta historia ma dzisiejszą również puentę no w każdym razie ministerstwo kultury twierdzi, że to niebyła jego decyzja po takich Ernst do takiej decyzji ministerstwa podejmować nie może i to nie minister kultury kazał zdjąć i ocenzurować te prace i że resort podobno poprosił bratem działka o wyjaśnienia w sprawie niektórych dzieł pokazywanych w muzeum Narodowym panu dyrektorowi udostępniono m. in. list, w którym matka relacjonowała jak traumatycznym wydarzeniem dla jej małego syna była wizyta w tej instytucji muzeum Narodowym właśnie ze względu na zobaczą tam treści jeszcze przytoczmy słowa profesorem działkach, które jak wynika z informacji ministerstwa prośbę o wyjaśnienia potraktował no jako rozkaz ikony rocka rozkaz prawdopodobnie wykonał w rozmowie z gazetą wyborczą mówił jeszcze 2 dni tamtejsze muzeum narodowe i pewna tematyka z zakresu gender nie powinna być explicite pokazywane tak stwierdził w rozmowie z ze stołeczną prof. Jerzy Miziołek i jest, że państwo ciąg dalszy tej historii, a mianowicie dzieła wróciły na do galerii sztuki polskiej dwudziestego i 2001. wieku prof. Miziołek twierdzi, że dobrze jest znane miejsce pracy Natalia le i Katarzyny Kozyry w Polskiej sztuce misją muzeum Narodowego jest prezentowanie różnorodnych kierunków i postaw artystycznych co w tej sytuacji bardzo ograniczonych warunków lokalowych powoduje, iż muszą następować kreatywne zmiany nie rozumiem, że tak tłumaczy to, że na chwilę te dzieła zniknęły panie doktorze proszę mi pomóc wyjaśnić tę samą sytuację, bo to co się porobiło no dramat w kilku aktach nie wiadomo czy tragedia czy komedia tak naprawdę jest to bez wątpienia tragifarsa szkoda tylko, że z ceną tej sagi fantasy jest najważniejsza instytucja sztuki w stolicy Polski niczym w muzeum Narodowym w Warszawie rynku to dobrze, że dyrektor Miziołek prowadzi jakichś wewnętrzny dialog dotyczący tego co jest ważne są dobrze znane, czego nie należy pokazywać, ale dobrze, by było, gdyby prowadził go w zamkniętym gabinecie, a nie, zdejmując potem, wieszając pracy z powrotem, bo to ujmuje powagi i nie tyle jemu, bo albo ta sprawa wydaje się przesądzona jeśli chodzi o kompetencje powagę dyrektora tej instytucji po prostu odejmuje powagi całej instytucji, a inni wydają się, że ten nasz monit Szamoty szamotanina ponad dyrektorami działką, a wynika z prostego faktu, że przestraszył się chyba dziś minister, który zapewne rzeczywiście zareagował dzisiaj i powiedział panie dyrektorze dość tej farsie realnymi powiesił pracę z powrotem, bo powiem jedno duże ale gdy przerwa do dzisiaj przestraszył się ministra, a kilka dni temu też ministra się przestraszył czegoś przestraszy, że te prace zdjął myślę, że jest osobą bardzo mało doświadczoną w prowadzeniu instytucji publicznych, zwłaszcza tak dużych i jest rzeczą normalną swego rodzaju codziennością można powiedzieć dużych instytucji publicznych podlegających ministerstwu kultury, że ministerstwo przesyła korespondencję obywateli dotyczące najróżniejszych spra w ktoś poczuł urażony czymś, a ktoś nie mógł wejść jest niepełnosprawne, a ktoś miał jakieś reguły problemy z wystawą historyczną, bo zabrakło tam jakiegoś ważnego działa w dużo listów pan dostawał 1 z mężem regularnie jak i takie korespondencje i od ministra Zdrojewskiego od pani minister, o ile rano zginęli również za czasów minister ministra Glińskiego takiej korespondencji przychodził do wytycznych standardu urzędowym, czyli minister będzie tłumaczył się z tego co jest jak na jakie wystawiono skradzioną widzi związku z tym jest niesprawiedliwe posądzanie pana ministra Glińskiego, że to jego decyzji jego decyzją było zdejmowanie jakiś czas na wystawie rzeczywiście takim sprowadza się nie zajmuje natomiast jak oceniać innych gmin na takie takich chaotyczne działania pana pana pana dyrektora dotąd to myślę, że także, że organizator tego muzeum to znaczy, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który powierzył on pełnienie tej funkcji, a powinny się bardzo poważnie zastanowić po to, po prostu ośmiesza polską kulturę ośmiesza polskie instytucje artystyczne wybuch tym przypadku na najważniejszą w stolicy tego kraju na Boga ile ile można jeszcze tej drogi w Warcie doświadczać album w powiedzmy jeszcze w takim razie w ogóle, dlaczego te prace znalazły się w sferze galerii prace Natalii le le pracę sędziego głównego i prace Katarzyny Kozyry i zaczniemy od sztuki konsumpcyjnej, tworząc galerię dwudziestego 2001 . wieku bardzo zależało mi na tym, żeby pokazać przemiany polskiej sztuki na przestrzeni ostatniego stulecia w muzeum Narodowym ma świetne zbiory jeśli chodzi zarówno okres przedwojenny, jaki powojennej dla tych młodych słuchaczy, którzy nie dokonali tej galerii mają jeszcze szansę zobaczyć ciągnął 2 maja na placu po powiem tyle tam znajdują działalnie najważniejszych twórców dwudziestego wieku nikt oczywiście pewnym wyborze, bo jest to galeria stosunkowo niewielka, a mniejsza galeria stała muzeum Narodowym w Warszawie, ale z pewnym wyborze subiektywnym autor galerii nowy komisarz wyborczy obiektywnego, ponieważ jest podmiotem są zawsze wybory podmiotowe tutaj nie ma jakiegoś encyklopedyczne goni rytmiczne arytmetycznego uśrednienia oczywiście może się Strzel takimi czy innymi decyzjami godzić się wspierać i jest zawsze pewien gest odwagi, żeby skonstruować opowieść o takich jak Nina z osób bardzo często że, dokonując zresztą bolesnych wyborów, ponieważ ja chciałem pokazać na tej galerii 3 × tyle artystów, bo Polska sztuka dwudziestego wieku jest w i bogatej świetna no ale nasze 700 m ² daje się pokazać w lesie daje nawet z pewnym takim nadmiarem ścisku co tej galerii zarzucano, że na stokach przeładowana treścią i teraz są teraz będzie malarstwo podobna ulga szczególnie na halę, ale NATO to dowodzi nową sztuką komplet kompletnego braku kompetencji jak można używać jako historyk sztuki ogrom mówić o historii sztuki współczesnej czy nowoczesnej operujący go właśnie kategorię malarstwa rzeźby z rysunkiem jest kolażem scenografii koncesje filmem coś wideo w nocy z instalacją drobna Boga przecież nic im się sztuka dwudziestego wieku nie jak zresztą okresy wcześniejsze charakteryzują się bardzo rozmaitymi środkami wyrazu technikami Polska kultura tutaj jest bardzo bardzo bogate bardzo się starałem w Polsce w tej galerii sztuki polskiej dwudziestego wieku pokazać właśnie dużo rysunku i grafiki, ponieważ w tej dziedzinie polscy artyści mają wybitne osiągnięcia, ale wracamy do tych 2 artystek jak i wychowywania na sztuce pokolenia Natalii Ellen Mac 40 lat temu z okładem, kiedy zaczynałem zajmować sztuką współczesną no to sztuka konsumpcyjna Natalii le już kilka lat funkcjonowała nie tylko w obiegu polskim na arenie sztuki, ale ubiegł Europejski na bardzo szybko znalazła bardzo silny rezonans, który z czasów piśmiennictwie krytyki artystycznej za granicą pan ze swojej pracy wkrótce później również w ostatnich latach zostały zakupione do to do wielu kolekcji światowych sztuki to był bardzo ważny taki sygnał, który przychodził z gminnych z bloku wschodniego Polska wtedy przecież była była krajem będącym częścią bloku wschodniego i się pojawia, a sztuka, która jest anty konsumpcja niskie trzymam, a jednocześnie, jakby wychodził w ogóle poza przestrzeń galerii zaczyna dotykać kwestii społecznych kwestii światopoglądowych kwestii tożsamościowych jeśli chodzi o seksualność ludzką i to groźne gender nienawidzę tego określenia ten żandarm naszym szóstym sztuka dwudziestego wieku zajmuje się kwestiami tożsamości i 3 i płciowej i politycznej PiS i społecznej kwestiami ról w społeczeństwie rozum taka sztuka współczesna, a Natalia Daniel Elena jest 1 z takich ówczesnych artysty, które stref w Polsce i w Europie tymi kwestiami się zajmowany zajmowała jako taka widnieje w kolekcjach światowych sztuki współczesnej właśnie panie rektorze wrócimy z Reala dosłownie kilka minut do naszej rozmowy, bo teraz w radiu TOK FM ciasne informacja w dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska dziś gościem kultury osobistej dr Piotr Rypson historyk sztuki kurator i krytyk były zastępca dyrektora muzeum Narodowego w Warszawie rozmawiamy o innym tej całej pana nowej sytuacji czy bananowe kryzysie nie jak to nazwać w każdym razie przypomnijmy prof. Jerzy Miziołek dyrektor muzeum Narodowego w Warszawie kilka dni temu zdecydował o tym, że zdejmuje ze ścian galerii sztuki dwudziestego 2001. wieku muzeum Narodowego w Warszawie oczywiście sztukę konsumpcyjną kanoniczne dzieła autorstwa Natalii NL mniej jak również pojawienie się lub Salome Katarzyny Kozyry wcześniejsze galerii zniknęło widział grupy sędzia główny dzisiaj okazało się, że te prace wracają do galerii sztuki dwudziestego 2001 . wieku prof. Jerzy Miziołek innych jak to robić od czynił swoją cenzurę, a my rozmawiamy z dr. Piotrem Jacksonem właśnie o tym dlaczego w ogóle dzieła autorstwa Natalii RL chociażby znalazło się w galerii sztuki dwudziestego 2001 . wieku mnisi chciałem spytać o 1 rzecz wędkarze, bo o cenzurowanie dzieła kanonicznego, bo do aktu cenzurą doszła, mimo że tak jak mówię została cofnięta jak to jest właśnie jak to było w przypadku prac Natalii Real dzieła będącego w kanonie tak naprawdę zawsze od dawna to, że po latach znajduje się na cenzurowanym to jest przypadek, który wcześniej miał miejsce Mendes praca z siedemdziesiątego piątego zdarzyło się z mojej pamięci i raz i warzy w dyrektorzy instytucji publicznych wycofywali prace z wystaw czasowych umów, które w nich przekonaniu nie przekraczają jakąś granicę i naruszały powiedziałbym polityczne bezpieczeństwo instytucji, bo nie mówimy tylko i wyłącznie od wrażliwości widza, bo ludzie widzowie mają bardzo różne wrażliwości ma do tego pełne prawo, ale również o instytucjach publicznych, które są zarządzane przecież, przez które przez polityków, a politycy są jeszcze bardziej wrażliwi na wrażliwość populacji i karmią się tą wrażliwością na swoich partykularnych politycznych celów w tym większe, lecz z takimi zdarzeniami mieliśmy do czynienia bardzo rzadko w przypadku wystaw czasowych angaży ktoś po grobie w Stalowej i tam tam dochodzi do czegoś co co jest uważane uważane za transgresji natomiast nie przypominam sobie, żeby z galerii stałej, czyli takiej galerii kolano i Hill latami muzeum na skutek jakiejś ingerencji czy to indywidualnej czy politycznej zdejmowaną prace tegoż wystrzegają politycy, ponieważ cenzura jest niezwykle niepopularna, a zwłaszcza w krajach postkomunistycznych bardzo niepopularna, ponieważ moje pokolenie doskonale pamięta co to jest cenzura w 20 i to budzi zawsze zawsze niechęć tegoż politycy słusznie wystrzegają natomiast, dlaczego winni wystrzegać tego pan dyrektor Miziołek drobnych trudno trudno ocenić mi się wydaje rząd po prostu źle odczytał sygnał, który otrzymał z ministerstwa w postaci korespondencji zaniepokojonej obywatelki zrozumiał to jako dyrektywa oraz ministra proszę zdjąć jej to uczyniło gmina teraz zapewne dostał rzeczywiście dyrektywę, żeby rozkręcić tę sytuację wywrócić liczą na sytuację, ponieważ ono niestety idzie na konto również organizatora muzeum czy ministerstwo prawda to to już przestaje dotyczyć tylko łącznie ponad dyrektorami działka i moich kolegów w muzeum Narodowym to bardzo współczuję, że muszą się znajdować w takiej kłopotliwej sytuacji, ale to też zaczyna iść na konto organizatorów tej instytucji nieważna, lecz także Grecja w ogóle można odkręcić, bo sygnał został u nich wysłuchany o realnym inżynierem nie mając w dzisiejszych czasach ludzie potrafią mi w zaparte to by mogli używać tego różnych środków z takim stare chińskie powód to powiedzenie o utracie twarzy moje dni, żeby się traci twarz w takim stopniu to wypadałoby chyba jednak niż się wycofać po prostu, bo on, bo to są rzeczy, które Otóż dotyczyła nie dotyczy powtórzę indywidualnej reputacji pana prof. Niziołka jego sprawa, ale dotyczy wspaniałej instytucji kultury w Polsce linii i o to powinniśmy wszyscy dbać o głosie pan prof. Michał k, a nie na tym tle wyglądają te wszystkie zapowiedzi hucznie ogłaszano, że prof. Jerzy Miziołek chcę umiędzynarodowić tam grać taką instytucję jako mistrz muzeum narodowe w Warszawie, a jej ani nogi ja nie będę się bawił już dyplomaty to staram się to robić przez dłuższy czas, ale mamy do czynienia z serią informacji, które mówiąc najdelikatniej zmienia się całkowicie sprawną to znaczy nikt nie zrobi wystawę dzieł oryginalnych Leonarda w Warszawie niema NATO ani pieniędzy ani takich możliwości od niej z Rafaelem sanki podobnie z wieloma innymi twórcami, o których pan prof. Miziołek mówił, że zaraz sam zaprezentuje wiem, że zmierza chyba w tej chwili do muzeum Narodowego wystawa reprodukcji prac Leonarda da Vinci oglądałem w Gruzji i w marcu tego roku no ale czy oglądać produkcje nie trzeba chodzić do muzeum wystarczy otworzyć komputer wejść do internetu to mnie bardzo dużo do produkcji wysokiej jakości dzieł Leonarda da Vinci, więc jeśli tak ma wyglądać to umiędzynarodowienie oraz to co to naprawdę szczerze dziękuję słyszę też, że galeria, a dwudziestego wieku, której zorganizowanie kosztowało ponad 1 000 000 zł i każda ze stałych galerii muzeum też duża inwestycja duża inwestycja, która w sensie ekonomicznym również powinna nią AAA amortyzować przez lata on ma być zmieniona i świetnie tylko pytanie, skąd pan dyrektor Niziołek nagle znajdzie kolejny 1 000 000 na robienie kolejnej wystawy i zgodnie z 1 i zgodnie z 1 z jego zapowiedzi wystawę tę miał przygotować krakowski marszand Andrzej Starmach, a my pana Andrzej Starmach, którego znam bardzo wiele lat dzwonił do mnie wczoraj, prosząc o to, żebym zdementował tę informację, ponieważ doskonale wie, że jako marszand osoba, która zajmuje się handlem sztuką no nie można robić wysta w w narodowe instytucje publiczne jest to niezgodne z etyką zawodową obydwu stron, więc ja mam wrażenie, że nie wiem czy to jakaś strategia zamierzona wprowadzania opinii publicznej organizatora również w błąd czy też po prostu jakaś taka swobodna gadanina o niezależne urządzenie mierzące tak naprawdę mieszające z menedżerem wśród trójki trudno jest Marek, ale potem też podobno dyrektor działu zastanawia się czy w ogóle nie zrezygnować z prezentowania sztuki współczesnej w muzeum Narodowym skoro jak mówi stolicy działa już muzeum sztuki nowoczesnej to po co taka sztuka w muzeum Narodowym co ponad jedno ja na to, tyle że także pan dyrektor miedziowych to nie wziąć do ręki trzytomową historię muzeum Narodowego w Warszawie któryś z, która została wydana nakładem tej instytucji przeczytać sobie historię muzeum Narodowego w Warszawie wprawdzie powstało ono w połowie dziewiętnastego wieku i trans za czasów rosyjskiego zaborcy, ale jako muzeum narodowe zostało powołane wraz z odzyskiwaniem niepodległości Polski przypomnę, że Polska odzyskała niepodległość w dwudziestym wieku wówczas, gdy muzeum narodowe stało się muzeum Narodowym setki obywateli przekazały do muzeum Narodowego w gazie swoje kolekcje prywatne pamiątki niezwykle cenne rzeczy, z których znacząca część dotyczyła właśnie dwudziestego wieku, kiedy druga Rzeczpospolita budowała gmach muzeum Narodowego to był to wielki projekt modernizacyjny związany z tym jak Polska w dwudziestym wieku ma wyglądać jest odcinanie muzeum Narodowego w Warszawie od 20 wieczności jest dowodem braku kompetencji wiedzy i to pospolitego rozumu przepraszam bardzo w planie aktorzy to do pytań niż nie padło tak trochę zmienia się na sytuację bardzo dynamicznie, ale jeszcze cenzurę chciałem pana spytać to w twórczości wolno, czego nie wolno czy jest jakaś granica, która nie powinna zostać przekroczony czy uda się stworzyć obiektywne kryteria i określić pola dopuszczalny i niedopuszczalne to moje pytanie w ogóle nie powinno zaistnieć niż ktoś to zasadne pytanie, na które wszyscy strasznie trudno odpowiedzieć, ponieważ noga każdy, kto przeżył kilka dekad, gdy spojrzy wstecz zobaczyć jak bardzo zmienia się i wrażliwość i kontekst kulturowy, w którym w, którym żyjemy w atakach z natury historii natura kultura to pewne rzeczy w danym momencie wykazu wydają się być nie niemożliwe, niemniej nie przystojny nie nie nie do przyjęcia po jakimś czasie okazuje się, że stają się nawet pewną normą kulturową i być i być może tutaj mamy do czynienia z takim falowanie takiego procesu nikt się z raz pozwalamy sobie na więcej w przestrzeni publicznej raz na mniej w zależności od tego jak układa się życie społeczne życie polityczne, a przede wszystkim edukacja w i teraz strasznie trudno jest argumentować sprawy dotyczące nie przystoi inność pewnych bardzo wstrzemięźliwy gresu tak jak w przypadku tych prac, o których mówił w rozmowie z wilgocią w sytuacji jej z zalewu obrazów, które no przekraczają szereg rozmaitych norm, które są dostępne niemal wszędzie w przestrzeni cyfrowej, a także w przestrzeni publicznej przypomnę to jest też często argument przywoływany, że drastyczność obrazów używanych przez środowisko konserwatywne n p . w retoryce związanej z aborcją, kiedy pokazane są poszarpane płot i t d . tak dalej na Boga czy to nie przekracza również pewnych granic być może tak to, że sztuka współczesna używa takich środków wizualnych to nie, dlatego że tak sobie ktoś w jakiejś jaskini wymyślił tylko, dlatego że żyjemy właśnie w świecie takich obrazów z takiej retoryki takiej polemiki wizualnej artyści najczęściej stosują takie środki wyrazu, które są adekwatne do czasu i które koniec końców poruszają one nie mają na celu uśpienia widza tylko mojej myśli, zwłaszcza jeśli rzecz dotyczy jakichś tematyki, która jest istotna na używanie środków adekwatnych kończy pan pamięta taki przypadek cenzury pana zdaniem uzasadnionej tydzień takiej, którą trzeba było przeprowadzić właśnie muzeów galerii czy na rynkach takich był taki przypadek w muzeum Narodowym właśnie wiele lat temu kilka Dyrekcji wstecz, kiedy 1 z artystów współczesnych dokonywały jakieś takiego działania performer niskiego z krucyfiksem i re i inni krucyfiksem, w którym ukrzyżowanym mówi figura ukrzyżowanego Chrystusa ja byłem zdania, że rzecz, że to było przekroczenia inni, że film, który powstał z tej realizacji tego działania nie powinien być pokazywany w muzeum Narodowym zresztą nie znajduje się w zbiorach muzeum Narodowego oraz Real funkcjonuje co dalej kosztem rynku sztuki czy też coś co przekracza w tak tak silnie sentymenty religijny wobec, których my może mieć też bardzo różną już różne różne zdanie, że po prostu nic nie mniej niż wymienieni nie należy takiej pracy i pokazywać mógłbym wymienić jeszcze 23 inne 3 inne prace, które uważam, że artysta dokonał pewnego przekroczenia, a które dla mnie osobiście również istnieje nieakceptowalne, ale koniec końców to też trzeba powiedzieć, że sztuka jest dumnym z taką jakością, którą żeśmy sobie cywilizacji wyprodukowali, która ustanawia indywidualną relację pomiędzy dziełem, a widziałem akta etc to nie jest jakiś zbiorowy sąd nad 1 dziełem prawda, gdzie uśredniony swoje opinie i blokujemy wolno nie wolno tak dalej tak dalej tutaj ta indywidualna wrażliwość i indywidualna relacja mistrz jest kluczowa, a ktoś, kto decyduje się na pokazywanie tego czy inny inne rzeczy są z galerii czy muzeum koniec końców bierze to też ją na swoją własną indywidualną odpowiedzialność w dni przed państwem tymczasem musimy kończyć powoli naszą rozmowę na, która zaczęła się od banana owego protestu protest trwa na czwartek 2 maja zaplanowano już narodowe jedzenie bananów zobaczymy co z tego wyniknie po dzisiejszej decyzji dyrektora Jerzego śmiałka, który tylko przywrócił tylko na kilka dni niestety działa Natalia le i Katarzyny Kozyry do galerii sztuki dwudziestego 2001. wieku, gdyż galeria już niebawem zostanie zamknięta ekspozycja całkowicie zmienione dlatego też na 2 maja zapraszamy do muzeum Narodowego do galerii sztuki dwudziestego 2001. wieku od godziny piętnastej będzie można spotkać z dr Piotr Rypson Wera odpowiem na wszystkie pytania taki będzie pan Janusz Eksztajn incognito czy inni ludzie muszą mieć dobrze znają pracowałem tam 7 lat, więc do NHL, gdy płatnik zachować anonimowość to w takim razie zapraszamy na spotkanie do muzeum Narodowego, gdzie dr Piotr Rypson 2 maja czeka od piętnastej będzie tak jak zapowiedział odpowiadał na wszystkie możliwe pytania bez cenzury prawda panie doktorze na pewno dziękuję bardzo Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia ciasne informacji w radiu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA