REKLAMA

Szef ZNP o zawieszeniu protestu: Malała liczba szkół, malała liczba strajkujących nauczycieli

Data emisji:
2019-04-29 16:00
Audycja:
Prawda Nas Zaboli
Prowadzący:
Czas trwania:
26:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

teraz moim państwa gościem jest pan Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego dzień dobry dzień dobry ja sobie przywilej zadania pierwszego pytania odbiorę i w moim imieniu zadaje pan Artur Sierawski nauczyciel historii w zespole szkół nr 23 w Warszawie trzeba poznać zdanie o PIT nie tylko autentyczną opinię związku Nauczycielstwa polskiego, jaki był prawdziwa przyczyna zawieszenia tego strajku ile faktycznie szło się wycofał z tego strajku czy odsetek i opór Rozwiń » nauczycieli był tak dużej tak radykalny tak drastyczne, że ten zdaje się z niepokojącym kierunku 3 frustracja rodziców zaczynała narastać to mogłoby się grać przeciwko nam nauczycielom tego tak naprawdę dzisiaj nie wiemy oczywiście dziś jest żal jest rozgoryczenie jest bezsilność jest niezrozumienie tej decyzji w 100 % nie przekonują mnie, że gdzieś była sytuacja taka, że w małej szkole w było epatowanie tym, że ktoś był napiętnowany takie przypadki jak by się mogło obyć się zdarzają tak natomiast czy tylko patrzenie przez pryzmat małych szkół jest adekwatne czynie patrzymy też na to co się dzieje w dużych miastach naszą determinację nauczycieli czy też nie powinno to przeważyć, jaki jest w ogóle perspektywy panie prezesie w związku z tym dla, skąd ta decyzja jest prawdziwa przyczyna tak jak chce się tego dowiedzieć Artur Sierawski, o ile dobrze pamiętam te kilka pytań było zadanych pytań w tym studio one w ubiegłym tygodniu i prawdziwe przyczyny przyczyna jest taka, jaka została opublikowana w komunikacie, czyli to jest nie tylko kwestia uniknięcia takiego dramatycznego zapisu prawnego, który w ostatecznym funkcjonował, czyli na przyjęcie ustawy, gdzie dyrektor może sam klasyfikować uczniów albo albo wójt wskazać truciciela przyczyna leży także w tym, że związek od przyp 2 tygodni nie widział jakikolwiek postawy negocjacyjne po stronie rządu, a co teraz nie jest powód, żeby kontynuować strajk no tak, ale kontynuowanie strajku wymaga siły środków w jej Oliwia słucham dziś pana prezydenta Trzaskowskiego trybowi wypłaca nauczycielom pieniądze 11 tajność jednocześnie w dniu dzisiejszym od samego rana przychodzą alarmujące telefony listy maile, że samorządność tych deklaracji wycofują to także był powód, dla którego myśmy analizuje się do sytuacji 16 województwach i nie podejmować decyzje nie na skutek emocji tego czy innego jednostkowego wydarzenia, które miało miejsce i w dalszym ciągu ma miejsce tylko analizowaliśmy sytuację przez pryzmat wszystkich czynników, które na datę decyzji miał wpły w oczywiście z tego meta poziomu, czyli działalności Sejmu w negacji rządu w UE, ale także, że wiele samorządów zaczął prowadzić wręcz ciemny Jan Długosz ciężko taką kampanię zdarzyło mają system w naturze i zwano dyrektorów szkół i wzywana nauczycieli i innych szukano sposobu dotarcia do roli komitetów strajkowych po to, żeby było tego ducha walki osłabić, ale jednocześnie byli nauczyciele, którzy mówili my nie startuję już 3 tygodnie pytanie, kiedy nadrobimy te zaległości w podstawie programowej dlatego rząd skupia się tylko na egzaminach i ósmej klasie gimnazjum, a to całkowicie bagatelizował fakt, że już ponad 4  000 000 uczniów i choć do szkół i od 3 tygodni nie ma zajęć, ale także niestety względy wzięły jednak by do nas na tę decyzję miał wpływ także względy materialne kurczyła się liczba szkół, które my w tym strajku brał udział w takim no 100 %owym wymiarze co oznaczało, tyle że wszyscy nauczyciele pracownicy administracji usługi strajkowali natomiast w przypadku malejącej liczby szkół malała jeszcze bardziej liczba protestujących nauczycieli, którzy mówili z wielu powodów choćby tego, że żyje w miejscowości, gdzie ja nie jestem anonimowym nauczycielem 1 liceum warszawskie idzie do policji ziemianie spotykam nikogo, kto powie kilka przykrych zdarzeń tylko jestem nauczycielem powszechnie znanym to także ważyło plus ta decyzja o tym, że straty są duże, bo są nauczyciele, którym odebrano ponad 2300 zł i rada gminy podzielam te wizy to zdanie pana Artura Ostrowskiego, że były moczone są do tej pory natomiast rozmawiać choćby nie wiem z Koszalinem czy z odzieżą, gdzie nauczyciele mówili tak to nas bardzo bolał trener Bart wytknął decyzja, jaką podjęło prezydium ZG była momentami, gdy powodem znacznego konfliktu, ale już w sobotę patrzy na to zupełnie inaczej w sobotę widzimy, że te emocje opadły ale, ale pojawiło się coś, czego nie mieliśmy przez strajki zmieniły się w pierwszych dniach strajku czy poczucie takiej siły wspólnoty dumy w fakturze rzeczywiście tak jest Chodzieży mówi jesteśmy jedynym liceum, ale mamy powód do tego, że z podniesioną głową wyjść, ale sama mówi nam się spotykali się z ostracyzmem szczególnie mniejszych miejscowościach na ulicy, więc to trudno w takiej sytuacji duma ta galeria, ale to powodowało, że po zakończeniu tego strajku, gdy wyszliśmy, kiedy powiedzieliśmy, że rząd handluje tymi uczniami rząd wywiera presję rządu o niej plemienia obchodzi to co dzieje się z klasami 17 Panic klasa 13 jedno 12 w ulica, że skoro zakończyliśmy ciastek mimo wszystko w interesie uczniów mimo wszystko z poszanowania litery prawa już chcą, żeby dziecko było klasyfikowany przez nauczyciela, który go uczył przez te 3 lata, a nie przez obcego całkowicie nieznanego nauczyciela czy urzędnika 13 proc zostanie wskazany przez urzędnika to udało nam powód do satysfakcji to także dla nas to decyzja ona nie odbiera nam się raz do kontynuowania protestu łącznie z tym, o czym dzisiaj już w sekretariacie zarządu głównego ale, ale strajk musiał być zawieszony pod tory byśmy choćby na chwilę zatrzymali się popatrzyli coś się nami co jeszcze możemy zrobić ja pozwolę sobie pozwolić bo gdyby było także taką optykę, ale Warszawa Centr czy nauczyciel poznańska szczecińska dominowała, aby tych wszystkich 15  000 szkół to przypuszczam, żebyśmy nie mieli takiego dylematu, ale przyjeżdżają, by moi koledzy koleżanki 16 wojewódzki mówiąc nie do końca jest tak, że my możemy to by zagwarantować sobie zagwarantować, że ten okres od 29 kwietnia do tego 5 maja będziemy teraz zrekonstruować to przy bardzo dużych emocjach, który był pierwszego dnia trzeciego dnia podjęliśmy decyzję mówiąc, że to jest jedyna racjonalna decyzja KE w tym momencie musi się pojawić także zostało wielu o tym, strajku zostało wielu nauczycieli, którzy mają wątpliwości znało mnie ja zadam pytanie tylko te wątpliwości zgłosi przewodnicząca komitetu strajkowego w dziewiątym liceum imienia Klementyny Hoffmanowej w Warszawie pani Monika Owczarek niech pan posłucha czekaliśmy tutaj nawet 2 PL alarm dowiedzieliśmy się, że strajk został zawieszony poczuliśmy się bardzo rozczarowani, bo nauczyciele, którzy strajkowali przed 11 dni Hani linii, bo tylko nadzieję, że nadal bez wynegocjuje dla nich korzystne porozumienia generalnie Wałcz Kalisz dnia FOT Anna WL tutaj rzeczywiście hali byliśmy rozgoryczeni lekarzu informacje o LOK talent i po wysłuchaniu UE do końca kończy autorem i kilku nauczycieli złożyło do mnie rezygnację nikogo od odcinka linii nie dogadają się w ramach druga sprawa anteny, o której Vettel, ale poinformował EPL to, że dalej jesteśmy w sporze zbiorowym pracodawcą jednak nie dostaliśmy żadnych wskazówek w jakiej formie ma trwać dane umieściło lepiej w Chinach Lu, a i negocjatorzy jesteśmy rozczarowani dlatego też mój kolega słuchała sama siebie w dołku piłkarz usłyszał to co usłyszałem, czyli czekali na decyzję ZNP już zapadła się w związku z powyższym, ale istnieją są nie nią rozczarowani i mają prawo ja tego nie neguje to rozczarowanie pełniejszą przez wiele wiele tygodni, że będzie on pojawiały natomiast Jerzy mówił, że czekaliśmy i nasi negocjatorzy nas zawiedzie to proszę zwrócić uwagę na to, że w tym procesie negocjacyjnym strona rządowa przy każdym ustępstw ze strony zarówno ZNP jakich form związków zawodowych nie tylko tego ustępstwa na naj mniej konsumował wychodząc z jakąś własną pozytywną ofertowych przeciwnie skandowała swoje żądania od 2 de facto przez 2 tygodnie nie było żadnych rozmów, które mogłyby dawać cień nadziei na to, że osiągniemy porozumienie, a czy to nie wskazywałoby jednak na koniec coś takiego w strajku do skutku, bo skoro po drugiej stronie jest ktoś, kto nie chce negocjować, choć wiele od niego zależy i sytuacja gospodarcza jest taka biorąc pod uwagę różne plusy i Kaczyńskiego, że można, by użyć dronów i nie chce do tych rozmów usiąść no to wtedy chyba jednak zostaje tylko strajk taki do końca, ale ten strach ma także w sobie taki komponent jak potrącanie wynagrodzenia i świadomość, że bardzo dużo nauczyciele tracą stracili nie nie służy to wskazywać, że ten czynnik ekonomiczny, bo tutaj decydujący, ale je, ale on odegrał bardzo istotną rolę dlatego, że jeżeli słyszę niektórych, którą dobrze tak jeszcze przez cały maj to musi mieć świadomość, że 2 maja wielu z tych nauczycieli nie otrzymał prawie w ogóle wynagrodzenia, czego nie można bagatelizować z drugiej strony to wypalenie zmęczenie świat Jonasz ta świadomość, że żadne w wielu rejonach kraju też wskazywania jako to środowisko, którego postać wizerunek jest kraty kształtowany przez media publiczne, że jesteśmy tutaj napiętnowani, że szkodził dziecku uczniowie to już było ponad miarę od odporności psychicznej ani wam powie czy ZNP ma coś takiego jak fundusz strajkowy mamy fundusz strajkowy oczywiście tylko proszę zwrócić uwagę na to że, gdybyśmy nawet nawet chcieli zakłada, że strajkowało 200  000 członków ZNP każdego z nich wynagrodzić potop 10 zł dziennie notował 2  000 000 zł, a ile jest na fundusz staje się dla funduszy jest jako związku Nauczycielstwa polskiego ze wszystkiego rodzaju środkami może zachować w tej chwili poziom około 4  000 000 zł my mówimy o, a strajkowało przecież w granicach siły w szczytowym momencie około 600  000 osób i niektórzy wręcz sam zalecali dobrze, dlaczego jeszcze nie zakończyli tego strajku w tym drugim tygodniu, kiedy ból ten moment kulminacyjny wtedy należał też strajk zawiesić, bo rządowi dajemy wam czas do września dzisiaj mówimy, że zawiesiliśmy go w tym momencie, który nie odbiera nam jakiegokolwiek manewru to po pierwsze, dzisiejsze działania także to pokazują natomiast dojść także niewinni, czyli totalne uniewinnienie niewniesienie tego potencjału, którym mówimy ja rozumiem rozgoryczenie moich koleżanek Warszawy z dużych miast, ale są także zwrócić uwagę na to, że żal mówił, że negocjatorzy zawiedli za to zwrócił uwagę na to, że ci negocjatorzy też wierzył w próżnię i że muszą w jakiejś mierze liczyć z tym co robi druga strona strona rządowa nie, bo w ogóle zainteresowana jakąkolwiek ich autorzy rozumieją, a Kamil mnie kamieniem milowym było tutaj rezygnacja z Solidarności dlatego żona całkowicie zmieniła ten negocjacje i naszą pozycję negocjacyjną w sporze pani prezes na razie zawarliśmy tę rozmowę jak wystroić, ale wrócimy do niej po informacji o w sumie nadal Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego pani prezes dzisiaj związek zarekomendował go nauczyć się tzw. jakąś formę strajku włoskiego oczko prowadzenie wyłącznie działań dydaktycznych i tych, do których zmuszają ustawy i rozporządzenia na co pani była premier, a dziś wicepremier Beata Szydło w Krakowie powiedziała, że w tym momencie polskiej szkole potrzebny spokój wyciszenie emocji próba szukania porozumienia tak skomentowała rekomendacje związku Nauczycielstwa polskiego w sprawie strajku włoskiego ci żyć bez takiej reakcji pani premier Szydło to jest konsekwencja leży konsekwentne działania pani premier, dlatego że gdybyśmy w trakcie negocjacji proponowali np. zejście z pakietu 1000 na na inną formułę, jeżeli chodzi o kwoty procenty to pani premier mówi dobrze to my zwiększono wymiar czasu pracy my mówimy dobrze rozrusza to na miesiące do pani premier mówi dobrze to będziecie przez najbliższe 3 lata dochodzi do 24 piw może 26 godzin zajęć od Łeby konsekwencją tego łagodzenia nastroju łagodzenia napięć łagodzenie emocji to moim zdaniem mogę te propozycje rządowe były pisane rzadko na kolanie, dlatego że nikt racjonalnie myślący nie zaproponował, by w kulminacyjnym momencie protestu zwiększenia pensum nauczycielskiego i nie chodzi o nasz czas pracy chodzi o to, że to rozkłada edukację wiejską edukację w małych miastach edukację wczesnoszkolną, dlatego że wymiar czasu bez dziecka w dużej mierze to ogranicza, a rząd teraz mówi dobrze mogło się konflikty, bo zdaje sobie sprawę z tego użytek konflikty są to będą i one wcale nie będą mogły miał wręcz przeciwnie wraz z każdym problemem rodzica, którego dziecko nie dostaniesz do wymarzonego liceum, aby dzieło proponowane liceów odległych miejscowości czy wolego dzielnicowej, że wtedy powiedziałam dziecku, że to wina związku Nauczycielstwa polskiego zdajemy sobie sprawę z tego, że za to odpowiada wprost samorządy, ale nie wykluczam takiej retoryki i taka opinia z u pani premier liczy pewnie wtedy eurodeputowany może się pojawić tyle tylko, że my nie zamierzamy z tego rezygnować nie zamierzam je, by zakończyć tego sporu protestu, dlaczego dlatego że, owszem, protestuje opłaca, bo nie ma innej możliwości pracy płace to są 2 czynniki sporu zbiorowego chcemy zmienić szkołę przy obecnej polityce w polityce edukacyjnej przy obecnym nastawieniu przy takiej pełnej indoktrynacji innych jednocześnie niebywale mu nadzorowi ze strony ministerstwa i kuratorów oświaty, który sprawuje nad szkołami nad nauczycielami i edukacji nie zmienimy nie wprowadził autonomii nie zmienimy podstawy programowej nie jest zachęcił dziecka do czytania nie opisujemy rajstop Zbyszka z Bogdańca Czyżak tylko być może nie wiem Szczepana Twardocha, ale i, ale mnie to musi mieć nauczyciel swojej woli w swojej autonomicznej postanawia nie rząd realizuje od 3 kroki do kropki to co Ministerstwo Edukacji Narodowej mu napisze nie tędy droga do zmian wynika z Zabrza, ale pani prezes pan uważa, że uda się znieść taka będzie potrzeba, jeżeli nie będzie żadnych porozumień albo propozycję porozumienia stron rząd czy uda się Thomas strajkową też we wrześniu wydobyć z grzywną, jeżeli chodzi siły, by 2 × do tej samej rzeki i imienne też nad tym zastanawiamy my Polacy wchodzili bez przerwy do tej samej rzeki, gdzie niejednokrotnie czasami niekoniecznie to tylko czysta rzeka, by rzeczywiście, kiedy podejmowaliśmy tę decyzję zwracam uwagę na to że, że nowy scenariusz, nad którym pracujemy musi, że zakłada także inną skalę emocji na skalę działania formalnego związanego z protestem i 1 ten scenariusz jest także przygotowywany chcemy także pokazać panu premierowi, że stwierdzenie, że jesteśmy grupą zawodową gra przeciwieńst w do innych zdecydowanie mniej pracuje może mieć także prawdą lub inne wg kodu oferty z naszej strony poprzez próby pokazania rzeczywiście, że będzie pracować i tak od linijki do dymisji, że my jesteśmy w stanie pokazać ile to nauczyciele i wysiłku własnego ile czasu pracy pieniędzy swojej rodziny musi przeznaczyć na to, żeby do szkoły normalnie funkcjonowała po to, żeby usłyszeć w usta premiera, że nie dolewa się one judo do picia gorącego banku, bo to po prostu było coś co nas jeszcze bardziej od po irytował, ale wydaje się, że jest pan pierwszy na innym jeśli sądzi, że rząd albo rządem wstrząśnie strajk włoski nauczycieli, którzy będą robić tylko to co do ZUS do czego zmusza ich ustawa o in z podpisania porozumienia z władzami samorządowymi, bo ta własnej władzy nic nie zależy na kreatywnej młodzieży, ale oni chcą mieć patriotycznych takich sklepów debili na tak, a i w związku z tym w nawet w budżecie na rękę, jeżeli ograniczyć swoje prawdziwe nauczanie w zimie nie zamierzam grać nauczania jako takiego, ale jeżeli nie wiemy Górnik jedzie do do kopalni przeprasza, że pozwalam sobie na tego rodzaju porównanie to o nie zastanawia się, skąd wziąć kilof i jakim narzędziem będzie pracowała na to wszystko gotowe nauczycieli do szkoły musi sam sobie przygotować same drukować czasami sam za to zapłacić pani z edukacji wczesnoszkolnej przedszkolnej te pomoce naukowe robią same w domu zasłużenie wylądują w i rząd ma to gdzieś zaborów i dodaje, że rząd ma to gdzieś to jest także jasny przekaz dla obywateli to musi to do ADO tego ludu pracującego miast się dotrzeć, że jeżeli chcemy zmienić szkołę chcemy to nie możemy robić to przy takiej metodzie przy takim działaniu, jaką należy z faktu mamy obecnie do czynienia, a który u siebie jest pani minister Anna Zaleska, bo to naprawdę ten system rozwali totalnie Joshua Abrams powiedział, że skoro musimy robić rewolucję w 2033 zarówno w odniesieniu do zmian w edukacji dodał dostałem taką lekkością negatywną recenzję czy dla działań pani Stranc Zalewski Natalia, ale w takim razie tak dokładnie ten wasz strajk włoski jak man jak mógłby wyglądać kwestia wozi Lenkę nauczycielom po pierwsze, mówiły, że jeżeli coś w fazie akcji protestacyjnej to znaczy, że jednak niczego nie zaniedbujemy odpowiadały także na to co do nauczyciela struktur związku Nauczycielstwa polskiego od dołu, jeżeli nauczyciele nie są w stanie wypracować jakąkolwiek inną ciekawszą wzbogacił czy bardziej jeszcze na inspirujące dla działań nauczycielskich postawy w swojej szkole mają do tego pełne prawo głosu w fazie sporu zbiorowego od strony formalnej mogą realizować przedsięwzięcia niczego nie miałam mieć nie naruszając 4 prawa, ale chcemy przez to pokazać, że w szkole wszystko zaczyna się dobrego nauczyciele, jeżeli i, że ten nauczyciel ograniczy się tylko do tego minimum to szkoła naprawdę na to cierpi wciąż online jest szczęśliwy, że możliwe, że będzie się, że moralnej w ten sposób wyborców prawa i sprawiedliwości legiony, ale nie zaniedbujemy też są to legiony pewnie będą walczyli, a wtedy kiedy, kiedy my będziemy realizować to podstawę, które są obecnie wf, bo one zła, ale przebudowana w oponach powoduje, że dziecko w szkole i ich domu nad lekcjami będzie więcej czasu spędzam musi się uczyć dłużej niż rodzice nie pracuje, że każdego nauczyciela jak świeże ograniczyliśmy do tonu i ja na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych był dyrektorem zespołu szkół zawodowych jak sam na podstawie swojej decyzji mogła mieć kierunki nauczania informował o tym, kuratora oświaty jak ty Dudo ówczesnego szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jacka Ambroziaka dzwoniłem jak dzwonisz do do kolegi szkoła przeprasza za za taką poufałość dzisiaj, żeby wejść do jakiegokolwiek budynku są bramki ograniczenia ministry jest dostępny dzisiaj widzimy, że ten nauczyciel rzeczywiście sprzęgnięte w takiej kie radio nie ma czasu pomyśleć o tym co jest istotą tego zawodu i to powoduje, że na tym także należy się zastanowić i o tym, wielu moich kolegów koleżanek po i nie tylko kwestie finansowe do o tym, decydują także to, żebyśmy przez kolejne lata, bo to nie tylko ten rząd przez kolejne lata utraci coś co było cechą tego zawodu radość z wykonywania zawodu nauczyciela i prestiż prestiż zawodowy świadomość tego jako niebywałą profesją jest jest ten zawód, a jednocześnie jesteśmy chłopcami dobicia, bo każdy przepraszam, któremu do MEN da się mikrofon do ręki w stanie tego nauczyć się zrobić masakrę i miast, a społeczeństwo przez dłuższy czas przyjmował to bezkrytycznie ten strach dobrze mamy poparcie rodziców jakkolwiek by to poparcie nie burza jest na miejscu rodzice mówili tak reformujemy edukację no ale nie kosztem mojego dziecka taka edukacja niestety to jest takiej dychotomii sztuka nauczyciel uczeń i kolei zaszedł dziecko będzie w jakiej mierze istotne z punktu widzenia roli tego nauczyciela będzie słaby nauczyciel to co dziecko też ucierpi tak to nauczyciel będzie rok do roboty z łaski jest sfrustrowany poirytowani źle wynagradzany to tym bardziej to dziecko cierpi, więc spróbujmy zatrzymać to w uchwale takiego legend tej negatywnej selekcji spróbujmy otworzyć się na młodych kreatywnych dobrych nauczycieli, ale na bok nie, proponując im 1900 zł na rękę na tak, a ile prawdy jest z tym, że będziecie próbowali szukać porozumienia jest w pewnej wspólnoty z gminy Chełm tak prawnikami czy pracownikami sądów czy lekarzy rezydentów, którzy też o azyl w naszym kraju zostali zrobieni w konia przez rząd dużo prawdy dużo prawdy dużo prawdy nie ulega wątpliwości radnych gmin nie da do leków niż powie, że myśmy rozmawiali z tymi grupami zawodowymi i sami rezydenci na przestrzegali nie podpisuje się byle jakiego porozumienia nie dogaduje się z ministrem edukacji powiedzieć na tym tak jak my wyszliśmy na porozumieniu z ministrem Radziwiłłem i sami nas przed tym ostrzegali czy uda nam się sformalizować to przeżyje w sylwestra wielu branż równocześnie w podobnej sprawie wydaje się, że jest, bo my musimy powiedzieć opinii publicznej, że ważna jest uzbrojenie ważna jest były to lata dziedzina, która od nich co daje poczucie bezpieczeństwa, ale przyszłością tego kraju jest edukacja najważniejszą z punktu widzenia przyszłości tego narodu jest dobra szkoła i bezpieczeństwo także w sensie socjalnym zdrowotnie, a tu są krety dziedziny, które są najsłabiej opłacane i ja wolałbym dobrze zarabiać aniżeli być oddany przyp poddany pod jakiekolwiek procesy wsparcia socjalnego każdy pracobiorca liczy na to, że będzie naprawdę godziwie zarabia, a nie liczył na jakiś Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRAWDA NAS ZABOLI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA