REKLAMA

"Program Kolejowy CPK - merytorycznie uzasadniony, pytanie czy wykonalny"

Data emisji:
2019-04-30 18:40
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
16:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

analizy Karolina Lewicka raz jeszcze dobry wieczór państwu już kończą się z naszym kolejnym gościem jest nim dr Michał Beim ekspert Instytutu Sobieskiego Uniwersytet przyrodniczy w Poznaniu dobry wieczór czesze słyszymy śledzimy, lecz cieszymy się doskonale bardzo się cieszy rada ministrów uchwaliła nowy wykaz linii kolejowych w Polsce znalazły się w nim rzecz jasna projektowane linie do centralnego portu komunikacyjnego on nie inne w ogóle budowa centralnego portu Rozwiń » komunikacyjnego zakłada stworzenie 10 nowych klinik, które będą prowadzić do portu zwanych szprychami dzięki nim dojazd pociągiem z największych polskich miast temat zajęć nie dłużej niż 2 godziny realnej to wszystko składa się z IAB moim zdaniem jak najbardziej merytorycznie jest w pełni uzasadnione dziś natomiast realność, czyli to co się pani jest geneza wizji czy możliwość realizacji nie bacząc na budżet na możliwości wykonania wszystko będzie zależała w perspektywie czasowej jako, jakie przyjmie to te obecne jak rząd walczy też parlament, a to będzie przed użyciem ani muszą być bardzo mocno uwzględnione również ustawach budżetowych między estetyką obolała, że samego rządu, ale i parlamentu słowa obecnego jak i przyszły parlament to dziś mogę rodzić skoro centralny port komunikacyjny ma zostać uruchomiony w 2027 roku Łuczak rozumiem tej linii niektóre będą do niego doprowadzać też do tego on czasu muszą powstać, czyli mamy dom niespełna 8 lat tak, że nie do końca on sytuacja jest tego typu Twitterze rząd przewidział etapowanie projekt o to znaczy, że do czasu oddania lotniska pytanie jest rzeczywiście ten termin dwudziestego aż 2027 jest realny moim zdaniem jest bardzo ambitny, ale patrząc z doświadczenia innych państ w, które realizowały duże projekty lotniskowe Niemce stolicy tak dalej to jest właścicielem maszyny obarczone ryzykiem opóźnień to do tego czasu ma powstać tylko ich łącznie połączenie Warszawy i Łodzi przez lotnisko linią zapewniającą przejazd o parametrach 250 km spośród tych części kraju, o których my mówimy, iż to zdecydowane część jest właściwie dostosowanie dojazd od centralnego portu komunikacyjnego z istniejących linii kolejowych przykładowo mi najbliższa aż 10 łącząca Warszawę przez cpk z Poznaniem, ale również jej się patrząc dalej na Szczecin Gorzów Wielkopolski czy też bez w stronę Berlina i toteż Lecha gościło na ja w, że sterczące mnie, że istnieje znam się w 11 będzie czas zarobić co zrobić w okolicach Sochaczewa między zaczynem Warszawę kwestie dojazdu do samego centralnego portu komunikacyjnego i też pewne jest większości zrealizowane właściwie marzenie, chyba że brak jest na wyrost, bo odcinek między Wrześnią, a dziś Eko na miejsce 2 etatach reinwestycji jest obecnie realizowanej rozebrany czy odbudowywany w jest w parlamencie z 10 km na godzinę, a i tak spojrzymy na wiele innych etapów to te elementy tej przykrej one są źli w pewnej mierze już zrealizowane czy też przeznaczone do dajmy NATO w działania na rzecz poprawy prędkości chociażby odcinek między Lesznem, a Głogowem fizycznie ta linia kolejowa istnieje natomiast te przez wiele lat została zaniedbana na 1, tyle że w chwili uruchamiania pociągów pasażerskich na tej linii przestało być atrakcyjnym konkurencyjnym wobec samochodu, więc my musimy patrzeć jak systemowo, że to nie jest tak, że 10 nowych linii zupełnie się buduje tylko tak często będą modernizacje istniejących linii ich uzupełnienia pewne skoro te, zwłaszcza tutaj mam namyśli we Wrocławiu i połączenie między Łodzią Wrocławiem jest szczególnie istotne, żeby uzyskać jak Berlin, ale ten efekt rzeczywiście pewien fragment nawierzchni nie trzeba dodawać to zapytam trochę z drugiej strony, bo powiedzmy, że zostaną uruchomione te inwestycje kolejowe modernizacji bądź budowa nowych linii inny, które będą zorientowane wokół centralnego portu komunikacyjnego, a co jeśli centralny port komunikacyjny nigdy nie powstanie czy te inwestycje, które zostaną przeprowadzone tony tak trochę utknął w jakim się ma on martwym miejscu i doprowadzą nas do nieistniejącego pola nieopodal Baranowa czy też to wszystko się złożyć, nawet jeżeli centralny port komunikacyjny nie powstanie zdecydowanej mierze się wszystko złożę, chyba że jeśli chodzi o połączenia kolejowe także system kolejowy Polski będzie lepiej funkcjonować na szyby centralny port komunikacyjny nie powstał zdecydowana większość inwestycji na szczęście miał takie drobiazgi jak sam dojazd do cpk ma w sobie pełne uzasadnienie to znaczny, ale dzisiaj mamy niejako o strukturę przestrzenną państwa zrealizowana w taki sposób, że dominuje aglomeracja warszawska także praktycznie większość instytucji jak i prywatnym przedsiębiorstwie siłą rzeczy ma swoje siedziby w Warszawie i dziś właściwie te dojazdy w Polsce odbywają się służbowe z różnych miast kraju w stronę Warszawy i stąd też realizacja wielu tych 4 pozwoli niejako na przyspieszenie dojazd do Warszawy co będzie z punktu widzenia polskich pasażerów bardzo korzystna dla NBC lekarz opóźniał czy też w ogóle nie został zrealizowany, więc tutaj pod tym względem wiele rzeczy jest ten korzystnych i my zaś właśnie przez to, że ten program jest dogłębnie przemyślana strony kolejowej, a nie budzi zbyt wielkich kontrowersji oczywiście pozostaje wiele znaków zapytania, kiedy państwo polskie zależnie od analizować te nowe odcinki taki sposób, żeby znać konkretne działki do leku łóżko pamiętajmy, że dla samorządowców oraz tych gmin, przez które mają się ubiegać się na Felinie to jest oczywiście zawsze pytanie, którędy czy północne części północnej ośrodkiem się z południem niektóre działki będą wykupione, których nie zabudowywać zaś będzie o trudnej nie tylko z punktu widzenia skutecznego zarządzania planowaniem przestrzennym, ale również dialogu społecznego w takich gminach, niemniej mam nadzieję, że w po przedstawieniu tych LTE tych rozwiązań w nas tam pije i operacjonalizacji to znaczy przełożenie na ich plany zagospodarowania przestrzennego wpierw, jaka jest krajowy potem wojewódzki, w jakich gminach i będzie to realizowane takie zęby zasadnicza rzecz, której najbardziej dziś obawiają, bo pamiętajmy, że wszelkie dyspozycje autostradach i o nią np. istnieje linii i Greg kolejowej zaś regiony UE dały najwięcej kontrowersji budzi moje lokalnie mato przebiegać każdy chciał z radarem i 9 i na swoim podwórku Mann z autem premier Morawiecki, który mówi, że jest epokowy projekt, który przezwycięża podział sięgający jeszcze czasów rozbiorów zatrzymajmy się przy tym na chwilę, bo przecież doskonale wiem, że dziś spojrzymy na razie linie kolejowe na mapie Polski to dokładnie możemy rozesłać granice zaborów jak przebiegały wiadomo, że w zaborze pruskim ta linia kolejowa była gęstsza w królestwie polskim, czyli za pożarem na rosyjskim, a znacznie mniej tych połączeń kolejowych było ich teraz mówi się też przy okazji także inwestycje o redukcji takich białych plam to znaczy miejsc, do których on połączeń kolejowych nie doprowadzono albo uciec do połączenia kolejowe istniejące zlikwidowano uczelni czy rzeczywiście jest taka szansa na to żeby, żeby kolej funkcjonowała trochę jak wokół naszych południowych sąsiadów domu, gdzie koleją wprawdzie nie jeszcze tak jak w ich kilkanaście lat temu, ale nadal można dojechać niemalże wszędzie ich sytuacja jest taka, że dobrze ani Unia mówiące, że w zaborze pruskim było niestety polskie koleje państwowe w latach minionego roku zaczął się zwijać tak to prawda, że od końcówki lat osiemdziesiątych kolejny ma być wielka kolej miałaby się boję się takim korytarza bowiem tak jak w świecie nauki mówimy o tym, że mamy kolej w ujęciu sieciowym albo kolei w ujęciu kalendarzowym i molo niestety powiedzmy w PE w Polsce dominowało bardzo długo myślenia kolei w ujęciu korytarzach, że można kilka najważniejszych komentarze, a są to m. in. właśnie czy dojazd do prowincji Hidalgo pomijane w 10 trojga dopiero zwracać na to uwagi ostatnich kilku latach i takim 1 z ciekawszych pomysłów rządowych to był program kolejki plus, które miałem okazję chwalić na antenie pół roku temu jak ten program przed wyborami samorządowymi mnie uchwalany, niemniej nadal nie ma żadnych efektów znam się niemal o racjonalizacji tego programu nie ma do jakich ustaw wprowadzających nie ma aktualizacji krajowego programu kolejowego jest takie pewne narzędzie oraz duże złoże operacjonalizacji tej inwestycji kolejowych jest pilnowany przez radę ministrów niemal bez jakichkolwiek innych decyzji nadzieje odnośnie chociażby z funduszu kolejowego, w który miałby wspierać realizację tejże elementów kolei los, więc we mnie mają także ujęcie tutaj i spojrzymy na też 4 ETS z ujęciem korytarzowe w dużej mierze tak jakby w, zapewniając ME bardzo atrakcyjne przejazdy koleją w na określonych w 10 Shreka czy 10 korytarza to nadal nie jest ukojenie po podejście sieciowe ja nie ukrywam, że inwestycje korytarzowe niekoniecznie musi wykluczać inwestycje w częściowe, czyli n p . takie elementy jak i rozporządzenia ma tych 4 imprez znają okolice niem ZielonaGóra Zbąszynek Leszno Poznań zresztą będące obecnie w remoncie być może jakieś uzupełnienia stworzenie infrastruktury między Gorzowem Wielkopolskim Szczecinem to są wszystko takie rzeczy, które się rewitalizacja między Kutnem małe działki które, jakby mnie stąd też zaznaczone 3 i to warto podkreślić, że pan prezes ma lepsza nie wykluczają nawet wskazuje na zdolność, że te inwestycje poza szkoleniami powinny być realizowane i tutaj doceniam to w wewnętrznym poczekajmy na operę sygnalizacja ma dostarczyć pieniędzy, z której GB w inwestycji nie jest pan zrobi priorytet 3 łączne łączenie w miast, które dzisiaj są pozbawione linii kolejowej czy, że przynajmniej kolejowych w jakimś zawarte w programie Alain Prost zrealizuje się czy też ewentualnie poprzestaniemy i wybierzemy kilka najważniejszych zastrzeżeń projekt w je zrealizujemy kilka lub kilkanaście lat po otwarciu lotniska test będzie zasadnicze pytanie jak my będziemy ten kraj mogli oceniać, bo on jeśli chodzi o dojazd do lotniska dojazd do Warszawy jest moim zdaniem dość sensownie przemyślany natomiast wszystko będzie zależała od tego czy my zaniedbane dzielnie wspierają czy też nie bardzo dużą ciekawostką jest to coś się z wielu dokumentach strategicznych mówi, aczkolwiek to nie jest jeszcze przyjęte na stałe że, żeby właśnie uniknąć się i ciemno my się skupimy tylko na realizacji tych korytarzy do lotniska też jak i zaniedbany pozostałą infrastrukturę mówisz o tym, że w infrastrukturę prowadzącą do centralnego portu komunikacyjnego powinien sam poród realizować być niezależny zarządca infrastruktury kolejowej, a pozostała infrastruktura miałaby zostać tak jak dzisiaj to jest w rękach PKP polskie linie kolejowe S A czy też ewentualnie w rękach niezależnych małych zarządców jak np. Dolnośląska służba dróg i kolej jeśli taki model byłby przyjęty to ryzyko ich, że my zapomnimy o tej białych plamach zmniejszamy to wszystko zależy od szczegółów bodźca do generalnej zasady to mają Niejestem jeśli chodzi o ten projekt naprawdę z dobra nie tylko uzupełnię, że to premier Morawiecki kampanii samorządowej obiecywał, że będzie modernizacja istniejących linii kolejowych i przywracanie niektórych zlikwidowanych połączeń potem zapowiadał także, że w perspektywie 510 lat będą uzupełniane linie kolejowe w miejscowościach powyżej 10  000 mieszkańców, które ich nie mają też na koniec pytam pana Boga jesteś ten pomysł odtwarzania połączeń autobusowych któregoś z zawisł na kołku najpierw miał być dużo pieniędzy potem mniej, a teraz jeszcze mniej około 40  000 000 być może, ale czy to się uda uchwalić zobaczymy inny czy lepiej inwestować w połączenia autobusowe czy lepiej linia kolejowa śledczy mają jedno drugiego nie wyklucza to pamiętajmy w pierwszy z prawej jest taka, że siatka autobusowa, która miała być wspierana tymi tym projektem, który jeszcze nie doczekał się wejścia do Sejmu dopiero jest kolejny raz omawiany przez radę ministrów i dość mocno krytykowane przez niektóre resortem to on miał dotyczyć komunikacji autobusowej tzw. kazał ci są regionalne krwi i tutaj rzeczywiście w pomysł był dobry, żeby wspierać natomiast kierunek, w którym wyuzdane ewoluowała i jest moim zdaniem daje złe i mało realne, że wykaz tych pieniędzy będzie jakikolwiek pożytek czy samorządy będą ostatecznie nie aplikować i uważa właśnie, że dobra idea, która została ogłoszona przez premiera Morawieckiego likwidacji właśnie ich wykluczenia transportowego tam, gdzie nie ma kolei za pomocą autobusowy, a pamiętajmy, że kolej powinna być uzupełniana o komunikację autobusową, zwłaszcza że o cenie ponad 30 lat w Polsce bardzo wiele linii kolejowych zlikwidowano rozegrano nawet ostatnich miesiącach do rozbiórki linii kolejowych to pamiętajmy, że to miał być uzupełnieniem kolei tomy z bardzo dobre natomiast projekt ten na czytając chociażby ze strony rządowego centrum legislacyjnego szpitale widać, że to projekty ustaw w US są dalekie od rozwiązań systemowych i oczekiwań samorządu zarówno jeśli chodzi o wysokość dopłaty mówienia złotówce przez pierwsze lata to jest cenne pierwszym roku w chaosie i 80 gr to jest CE brzmienie za mało mówienie, że to ma dotyczyć tylko łącznie na nowych linii autobusowej to jest właściwie dobijanie i świat i całej siatki połączeń istniejące jeszcze aha i jeszcze mamy sytuację, że miesięczne rozliczania ich roczne umowę z lataniem nie pozwala zakontraktować taboru np. niska wejściowego dostosowanego do osób niepełnosprawnych i pamiętajmy, że w rządzie ta wiedza jest jak n p . pan minister Kwieciński wyrażał się jak widać z tego stenogramu bezcenne zamieszczonego na cele, że właśnie tutaj kwestia dostępności oraz niepełnosprawnych klas dużym bagażem miasto z wózkami dziecięcymi tak dalej jest bardzo istotna ICT jakościowe rzeczy też powinny być zawarte, a tego nie ma, więc ja dlatego się obawiam tak patrząc na kolei lunch i ratowanie PKS z tej słynnej piątki, chyba że tutaj przy realizacji cpk jeśli nie będzie naprawdę większej determinacji to właśnie na te i szczegółach ten bardzo ciekawy projekt legnie w bardzo dziękuję panie doktorze są to połączenie dr Michał Beim ekspert Instytutu Sobieskiego i Uniwersytet przyrodniczy w Poznaniu był nasz głos z ostatnim gościem ostatnio gościem analiz dziękuję bardzo na program przygotowali Szanowni państwo mi to strzelecki Macieja rząd zrealizował Krzysztof Woźniak po informacjach, na które dosłownie już za te kilka sekund państwa zapraszam kultura osobista i Marta Perchuć Burzyńska udanej majówki in do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA