REKLAMA

„Zachwycamy się Botticellim, ale go nie rozumiemy. Dopiero wprowadzenie w sztukę współczesną pozwoliłoby nam świadomie odbierać takie wystawy jak w Muzeum Narodowym”

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2019-05-01 09:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
KOV poranek w radiu TOK FM 41 minut po godzinie dziewiątej przed mikrofonem wciąż Adam Ozga to już ostatnia część majowego poranka Radia TOK FM połączyliśmy się przez telefon z prof. Waldemar Baraniewski historyk sztuki z Akademii sztuk pięknych w Warszawie dzień dobry pan problem z ostatniej kilka dni to wzmożenie dyskusji mniejsza o jej poziom na temat sztuki współczesnej wiąże się to z usunięciem krótkotrwałe przez dyrektora muzeum Narodowego Jerzego Michałka prac Rozwiń » batalionem sztuka konsumpcyjna Katarzyny Kozyry pojawienie się lub Salome z galerią dwudziestego i 2001. wieku w tym, że muzeum Narodowym czy to pana zdaniem była reklama antyreklama dla sztuki czy może część samej sztuki jest niech pan no nic nie widziałem tego czy w takim kontekście IEO szczerze przyznam, że z wahaniem uczestniczy w takich dyskusjach właśnie ze względu na na ten poziom, o którym pan powiedział dużo tutaj jest w nową po prostu dyletant o pośpiechu i oczywiście w ten sposób sztuka bardzo trudno dyskutować, ale z drugiej strony to jest rozstrzygnąć jakiś moment no i sprostowanie właśnie pewnych kwestii i do tej no to niebyła dyskusja o sztuce tutaj można powiedzieć, że dobra zmiana muzeum Narodowym w Warszawie nadal działała tak jak w stadninach koni arabskich na długo na szczęście dzieła sztuki prawda nie są żywymi ludźmi czy zwierzętami ale, ale metoda była tożsama z ronda wymieniane ludzi kompetentnych profesjonalnych na ludzi, którzy się na rzeczy nie znają ich skutki tegoroczną noc dramatyczne miękkich myślę, że to jest ważniejsze kontekst niższych partiach dyskusję o sztuce współczesnej, choć rzeczywiście ja sprawdziłem nie sprawdziłem przeglądarki internetowej to by Natalia jest wprost pozycjonowana nim chyba na drugim miejscu ktoś natychmiast pojawia, czyli kilka tysięcy osób musiało współgrać i nazwisko do przeglądarki, żeby się dowiedzieć co to jest prawda, bo do tej pory niszowa artystka na tle całości przedmiotu, jakiego i jego rząd tego i groteskowego sporu wynikającego z niekompetencji dyrektora Michaluka, który tchnął w właśnie zachował się w taki sposób właściciel skompromitowaną skompromitował się na oczach całej Polski do ich świata był wczoraj fi NN był obszerny materiał o tym, mówiąc, trudno więc taki kontekst rozmowy Roszpunka nie jest dobry prawda skuteczne inaczej rozmawiać, ale no tak czy tak się przydarzyło, że tutaj niekompetencja zadziałała dysponowała ten mechanizm on, ale takie detonacje ja mam takie wrażenie mają miejsce co kilka lat i zwykle wiążą się z dość powierzchownym odbiorem sztuki i takim brakiem dobrych intencji tym odbiorze zastanawia się wobec tego czym potrafimy już w Polsce rozmawiać na temat sztuki oraz czy przypadkiem nie jest tak że, gdy w taką rozmowę debatę rzeczywiście też mam pewien opór przed nazywaniem tego debatą angażuje się media i AAA angażuje się masa to w ten sposób ta dyskusja nie ma sensu, bo nie ma sensu ma komercję oczywiście tak jest no zupełnie inne powinny być tutaj płaszczyzny pola dyskusji krytyka artystyczna krytyka artystyczna od znakomicie funkcjonujący to prawda wystarczy wyszukiwarkę wpisać Hill tytuł jakiegoś pisał sztuki jak chociażby magazyn szum można się dowiedzieć wszystkiego o planach wydawniczych o życiu artystycznym jak ktoś chce od 2 i to jest ten obszar blogi prowadzone wśród krytyków historyków sztuki no i chama samo życie artystyczne dodaje też tym obszarem już po okresie powinno nie powinna dyskutować nie chcę tutaj utyskiwać nad tymi kiepskim poziomem kultury plastycznej w społeczeństwie nad przyczynami, które oczywiście o nałogach lub związanej i wieloletnimi zaległościami i pewną słabością programów edukacyjnych w szkołach głównie chociaż, którego nie ma zajęć z historii sztuki seans dla moich czasów nie było teraz są na wybranych, chyba że szkoła zajęcia są, ale one są jak można odchodzić po pogranicznikach temu towarzyszących dość tradycyjnie prowadzone tutaj jest formie, więc do konkluzji należałoby odwrócić wirtualne kolejności winny być właśnie od sztuki współczesnej sztuka współczesna też to co tych młodych ludzi interesuje ich, w czym oni uczestniczą w sposób oczywisty, uczestnicząc w życiu mają swoich znajomych, którzy studiują, którzy są artystami i i ani nie zaczynać tej narracji prawda od grupy Lafarge, bo piramidki potem prowadzić, bo przypuszczam, że to nie są takie tematy, które młodych ludzi w tej chwili interesuje prawda szczególnie przy jedno takim rozwoju nowych środków przekazu nowych mediów i myślę, że dno to jest coś takiego to odwrócenie odwrócenie kolejności przy zachowaniu oczywiście wszystkich wymaganych przez prawo i przed polską ramę kwalifikacyjną efektów kształcenia i t d. i t d . mamy to realizujemy w praktyce na Akademii sztuk pięknych w Warszawie, tworząc wydział, który jest wydziałem historii sztuki, ale koncentrujące się na historii sztuki współczesnej i 5 i tu próbujemy wcześniej, żeby pokazać na taką inną i trudno mówić jeszcze o efektach to dopiero 5 lat działalności, ale myślę, że one już są i że pewne pewne działania się sprawdził się z takim ma być absolwent pedagogiem z historii sztuki nasz absolwent tak nie aktywnym uczestnikiem życia kulturalnego to od chleba może być dziennikarzem może pracować w muzeum może pracować w prasie dajemy wszechstronne wykształcenia myślę, że historia sztuki właśnie stwarza takie możliwości na bardzo bardzo szerokie informowanie wykształcenie inne studentów no ale w portfelu są protesty jak powiedziałem długotrwałe brakuje tutaj rzeczywiście chyba rozsądniej prowadzonych programów w szkołach, bo instytucje artystyczne prowadzą świetne programy dla klienta jest tutaj w Warszawie w świetnym tego przykładem prawda w tej chwili w Białymstoku otwierać wystawa wszystko widzieć jako sztuka też poświęcona dzieciom od tej zbliżającej się dzień dziecka ilość taką okazją, żeby do otworzyli muzeum Narodowym, o którym zaczęliśmy rozmowę i kilka lat temu była wystawa przygotowana przez dziki prawda kurator uratowana przez dzieci dzieci mogły wejść do magazynów mogły wybrać sobie pracowały w grupach zrobił fantastyczną wystawę to jest właśnie droga do tego, żeby o rozprawie jakiś sposób pochwalić, bo sztuka współczesna John Sidney druga współczesna też podzieleni w Budzik, która wydaje się niezrozumiała, bo ona w dużej mierze jest to zrozumiałe dla kogoś, kto jest nieprzygotowany albo wycofany kogoś, kto wchodzi do galerii nie mając na ten temat pojęcia i niekoniecznie zadowala go odbiór taki czysto wrażenie owych, ale myśli pan, że ten cham materii, który wejdzie do Florencji do galerii zobaczy widz zobaczy klimat Botticellego to zrozumie ten ogród też niebywale skomplikowany obraz z ogórków o rozbudowanym zapleczu filozoficznym społecznym środowiskowym, więc to nie jest tak, że on zobaczy ją zobaczyć pod NATO reprodukcji nierzetelny, bo chcieli ich zachwyci prawda, ale nic nie zobaczy nic nie zrozumie, a właśnie wydaje mi się, że sztuka współczesna jest rynna o takim najczulsze instrumenty prawne diagnozują rzeczywistość i poznanie sztuki współczesnej wprowadzenie właśnie sztukę współczesną daje narzędzia, żeby potem też w Lahti traci prawda Rembrandt and Good pszczelim no bo na razie to te zachwyty są raczej raczej taką sankcją prawda i kultury i inni ich Gontariu łatwiej niby to jest tylko uznawanej przecież to jest złudzenie, bo jak mówię raczej sztuka współczesna jest łatwiejsza w odbiorze niż sztuka dawna z aut czy to, o czym mówimy też szansę na edukowanie na normalną debatę o sztuce współczesnej na naj poznawanie 3 k i siłą rzeczy jesteśmy skazani na stosunkowo nieduże grono odbiorców nieduże grono zainteresowanych sztuką współczesną czy może powinniśmy w jaki sposób konsekwentnie mądrze tłumaczyć, że sztuka konsumpcyjna Natalii, ale i to nie jest pornografia czy jest na to sposób BOR w tym, którzy są dzisiaj oburzeni i wykraczają w tej debacie poza ramy, do których przyzwyczajeni są dziennikarze czy profesorowie Akademii sztuk pięknych udzielane niefart przypadek od ratusza pochodzącą z lat siedemdziesiątych została zatytułowana sztuka konsumpcyjna i sama Natalia Hendzel z Michałem wielokrotnie ją komentowała jako sprawcę mówiącą o gospodarce niedostatku takim paradoksie prawda o braku konsumpcjonizm uspokojeniu, ale w odniesieniu do samej tej funkcji jedzenia banalna prawda, jeżeli ktoś nie oglądał pornografię plus Daniel ma takich praktyk z zakresu Ars Amandi będzie w tym widział jest niebanalna i tylko tyle i Doniecka i dzieło sztuki, której dziełem wielowarstwowym oczywiście ten wątek powiedzmy sobie w cudzysłowie erotycznych on w nim ich nie jest w tym dziele, ale dzieło sztuki nie jest przepisem na ugotowanie rosołu i jest po prostu złożoną strukturą znaczeniową symboliczną kulturową Bacha i po prostu trzeba tą świadomością do tego dzieła, by do tego dzieła podchodzić do reszty tak jak mówiłem do tej Natalia nie LLC stała się teraz chwilową medialną gwiazdą i w bardzo wysoko usytuowane w przeglądarkach internetowych i to dobrze myślę, że przy okazji tej 1 bramki no coś zostało też pokazywane w, a pokazany został też lęk dyrektorami i upraw prawda pisze po prostu boi on tego nie rozumie on nie wie jak to wytłumaczyć i namiot zapytać specjalisty, którego zwalnia, czyli dr Piotra Gibsona Hollywood twórcą galerii sztuki polskiej 2 lutego 2 tego pierwszego wieku to dokonuje obiektów, które są niedopuszczalne prawda odchodzi dyrektor na do galerii mówi to zdjąć podjąć trud osłonić nad to jest niedopuszczalna praktyka niemieszczącą się prawda w standardach pracy muzealnej AAA teraz po to, słyszymy o tym, że tak galeria zostanie zdjęta przebudowana to jest ich nie mówimy o edukacji to jest jedyna dostępna w Warszawie galeria polskiej sztuki ostatnich 100 lat i jedyna muzeum sztuki nowoczesnej przypomnimy niem no może wszystko w końcu doczeka, ale na razie nie doczekało się do siedziby, ale to nawet nie chodzi o siedzibę muzeum sztuki nowoczesnej muzeum sztuki nowoczesnej powstało kilka lat temu i nawet jak będzie miał schronisko będzie pokazywało zupełnie inna rzecz, kto będzie pokazywało to tu od kilku lat gromadzi to jest właśnie jego kolekcją, ale też specyfika placówek muzealnych i czy wystawienniczych nie można tak prawda przenosić ich pracy jak przepraszam w morderczym tygodniu usłyszałem taką rozmowę, ale w loży prasowej 1 z dziennikarzy programu wrze w muzeum Narodowym panuje nieporządek i trochę uporządkować i przenieść te straty do muzeum sztuki nowoczesnej no to jest przepraszam myślenie tak naiwne wraz z ZUS szkoda mu poświęcać czas na aleję jest no tak stać tak niektórzy myślą i to prawda, że dziennikarze dźwięki to jest też problemy z takimi jak jej niewielki czemu takie placówki wystawiennicze służą, jaka jest ich specyfika jako nasze formułuje jakaś tradycja tych instytucji przecież tak galeria zbudowana przez dr Gibsona no tak jeśli jest zbudowana ze zbiorów, które posiada muzeum i właśnie pokazuje także to jak się do odbioru kształtował, jaka była polityka wystawiennicza i jakie przeważały czy dominowały tendencje no to jest również pewnego rodzaju takich historii i tak to trzeba widzieć, ale jeżeli teraz dyrektor, który chce stworzyć galerię malarstwa polskiego na to przepraszam to o sztuce lat siedemdziesiątych nie powie się poprzez Wanat o sztuce lat dziewięćdziesiątych nie powieszę poprzez malarstwo, jeżeli zredukujemy wszystko do tradycyjnego malarstwa sztalugowego NATO do widzenia bardzo dziękujemy prof. Waldemar Baraniewski historyk sztuki z Akademii sztuk pięknych dziękuje Warszawie majówka w radiu TOK FM dziewiąta 57 Adam Ozga bardzo dziękuję za minione 2 godziny, które miałem przyjemność z państwem spędzić je programy przygotował Bartłomiej Pograniczny realizowała Jana cech życzę miłego odpoczynku czy to będzie odpoczynek ach te jednodniowe dwudniowe czy nawet pięciodniowy życie również w spokoju z dala od tych, którzy po, którzy odpoczywają w tym, którym zdarza się dzisiaj pracować, bo przecież takich ludzi też jest bardzo duże ja zostawiam państwa w rękach tych osób, które dzisiaj pracują w radiu TOK FM m. in . Agnieszki Glińskiej, która o godzinie dziesiątej zaprasza państwa na informacje Radia TOK FM w dalszej części dnia to co najlepsze w TOK FM najpier w Owczarek archipelagi empatii społeczeństwo obywatelskie w Polsce jest niewielkie tak samo jak nasze współczucie dla uchodźców rozmowa Cezarego Łasiczki z prof. Waldemarem kuli Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA