REKLAMA

Zagrożenia czyhające na uprawiających sport – jakich objawów nie lekceważyć i jak zapobiegać urazom

Data emisji:
2019-05-05 11:40
Audycja:
Rusz się, na zdrowie
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

ruszy na zdrowie Przemysław Iwańczyk kłania się państwo w kolejnym stałym cyklu naszego niedzielnego magazynu, a teraz witam mojego gościa jest nim Ryszard Szul fizjolog dzień dobry dzień dobry temat naszego spotkania podczas dzisiejszego programu ruszy na zdrowie dotyczy zagrożeń czyhających na uprawiający sport co może sprawić, że przez jakiś czas nie będziemy mogli trenować, w jakich objawów nie lekceważyć jak zapobiegać urazom taki temat mamy podczas tego Rozwiń » majątkowego weekendu jest jakiś katalog postępowania dla sportowców amatorów, którzy biorą się za sport i może być szczególnie ostrożnie to wszystko zależy od tego powiedziałeś uprawianie sportu i teraz pytanie czy uprawianie sportu takie na poważnie takie, że startujemy w zawodach trenujemy prawie zawodowcy bardzo często zdarza się, że amatorzy szczególnie ci niespełnieni sportową albo ci, którzy odkryli uprawianie sportu próbują trenować bardzo mocno bardzo intensywnie prawie tak jak zawodowcy i na nich czyhają zagrożenia albo możemy mówić też o tym, tej zdrowej odmianie sportu i ewentualnie sportu rekreacyjnego z gmin, które zaczynają uprawiać ludzie z pełną świadomością jest pełna kontrola intensywności ten zna mnie nastawieni na życzenie nastawieni na wynik sportowy tylko nastawieni na to, żeby się poruszać, żeby trochę odpocząć od zgiełku Miejskiego trochę, żeby pobyć sam na sam z własnymi myślami i takich zagrożeniach też możemy mówić zagrożenia właściwie czyhają na nas wszędzie ta, która zdaje sobie sprawę, że nie tylko biegając po lesie, gdzie nie wiem z maja kleszcz może nas Comarch komarów n p . ale też nie wiem, jeżdżąc rowerem będąc narażonym na wielkie niebezpieczeństwo ze strony innych uczy użytkowników drogi pomijam już kask ale, ale też nawet błahe sytuacje potrafią spowodować, że zależy jak limuzyna rodzaj i wtedy klops taki rower rower jest szczególnie niebezpieczne, a najtrudniej jest poruszać się po ścieżkach rowerowych wbre w wbre w temu czemu wy też ścieżki mają służyć mianowicie jest coraz więcej rowerzystów ścieżki są wąskie jest bardzo trudno bardzo trudno zachować bezpieczną odległość zachować pełne bezpieczeństwo do tego wszystkiego dochodzą jeszcze rowery elektryczne kolejna Gierek elektryczne większe prędkości to może spowodować upadki innych, a co za tym idzie otarcia złamania, a nie daj Boże jeszcze jakieś urazy głowy dlatego tak jak wspomniał, że kasku to jest niezwykle istotna sprawa najczęstsze kontuzje najczęstsze urazy twoim zdaniem wśród ludzi uprawiających sport rekreacyjnie zostawmy zawodowcom oni są pod opieką lekarzy fachowców sztabów całych modułów może mówić o o uszkodzeniach narządu ruchu tak to nazwał rzeczy jakieś skręcenia otarcia spowodowane upadkiem wywrotką i możemy mówić o uszkodzeniach powiedzmy nazwijmy to wewnętrznych, czyli przeciążenie układu sercowo-naczyniowego przeciążeniu układu mięśniowego układu kostnego, jeżeli biegamy w stan twardych butach, jeżeli biegamy za intensywnie NATO wtedy może dojść do la do różnego rodzaju przeciążeń układu przede wszystkim serca i to będziemy odczuwać form arytmii formie w dni kołatania serca po prostu będziemy czuć to serce, ale możemy też spotkać spotkają się ostatnio z panią, która nie ma bladego pojęcia żadnego pojęcia o sporcie na lekcje gubić tkankę tłuszczową w związku z tym biega od 10 do 15 km codziennie i do tego jeszcze włącza jakieś ćwiczenia siłowe na ich mówi, że ma od miesiąca temperatury i lekarze nie wiedzą co jest na to jak i będzie prawdopodobnie przed trenowaniem para sympatyczne spowodowany długotrwałym treningiem charakterze wytrzymałościowym bardzo wolne wtedy jest tętno spoczynkowe niemożliwość ocenia ten temat Sany złe samopoczucie i w tym wypadku, a temperatura nie wiem czy to akurat my to jest podłożem docentem ten nadmierny trening na urzędniczy czy odczyt takie ogólne przemęczenie trudności z rozstaniem z łóżka to też jest cennym sygnał, że trenujemy zbyt intensywnie tak to jest sygnał polis jest nam nawet przy zmęczeniu o to jest tak, jeżeli granit jest zbyt późno zbyt intensywnie to wtedy organizm jest długo pobudzony i mamy problem z zaśnięciem jest takie powiedzenie, żeby słuchać własnego organizmu, jeżeli organizm domaga się ruchu to robić ten ruch, a jeżeli organizm domaga się wypoczynku biernego, bo to po prostu położyć się poleżeć poczytać książkę nie każdy ma predyspozycje każdy jest predestynowany do tego, żeby trenować codziennie, żeby biegać czy przynajmniej nawet 4 × w tygodniu po godzinie nie każdy z nas ma do tego predyspozycje i musimy pamiętać powinniśmy pamiętać, że elementem treningu jest również regeneracja odpoczynek i teraz, jeżeli tej regeneracji będzie za mało nie zdążymy zregenerować się wejść do fazy Super kompensacji, czyli podwyższone możliwości wysiłkowych co jest efektem treningu na to będziemy doprowadzać do zmęczenia do niechęci wyjścia na trening do bolesności mięśni i całkiem po prostu w konsekwencji do przetrwania i zaprzestania treningów nie czerpania radości z tego co powinno być radości ile taka wszedł może potrwać nawet przy bagatelizowanie objawów tych podstawowych, o których w tej chwili mówimy taka przerwa wyłączenia z treningu w przypadku tej pani, której mówiłem może potrwać nawet 3 miesiące Johna będziesz się tylko może tylko spacerować tylko zrobić najprostsze ćwiczenia natomiast każdy wysiłek o charakterze wytrzymałościowym będzie powodował opóźnienie regeneracji opóźnienia powrotu do do pełnej sprawności fizycznej tryb istnieje jakiś katalog postępowania prewencyjnego, które zapobiegają urazom nie wiem to jest seria ćwiczeń wykonywana przed wysiłkiem pomijam już oczywiste, że takie jak odpowiednie odżywianie się wypoczynek każdy dzień każdy trening to jest abecadło powinien zostać poprzedzone rozgrzewką, jeżeli idziemy na trening biegowy n p . czy rowerowy to nie zaczynajmy od razu z wysokiego c na wysokiej intensywności biegania czy jazdy na rowerze tylko rozkręci się przez należy tel 6815 minut na niskiej intensywności małej prędkości na wysokim rytmie pedałowania granice 90 obrotów na minutę, a dopiero potem, jeżeli mamy ochotę przyśpieszyć czy zwiększyć intensywność NATO możemy przyśpieszyć i oczywiście pamiętajmy o tym, że, by wykonywać na koniec każdego treningu to znany schłodzenie, czyli zmniejszenie intensywności zmniejszenie obciążenia po to, żeby organizm wrócił do do tenisa wyjściowego, a przynajmniej niższego niż było w głównej części treningu, jeżeli chodzi o bieganie to zacznijmy spokojnie trucht przerwijmy zróbmy trochę gimnastyki trochę proszę dajmy się pociąg metra mięśnie mięśnie czworogłowy dwugłowy mięśnia łydki i następnie możemy wykonywać zadania treningu bądź wykonywać tylko przebieżkę lub trucht dla własnej przyjemności, jeżeli widzimy, że nasz nasz oddech jest przyśpieszony, że nie mamy nie możemy swobodnie rozmawiać, ale jeśli kontrolujemy ten stan widzimy, że ten jest zbyt wysokie i nie czuję się komfortowo to po prostu trzeba przyjść do marszu najlepszą formą jest marszobieg, czyli trucht marsz na przemian wtedy po takim treningu mamy pewność, że spadaliśmy tkankę tłuszczową i nie jesteśmy aż tak bardzo zmęczeni i wtedy ten czas regeneracji czas odpoczynku jest krótszy musimy pamiętać o nim pamiętać, że czas odpoczynku czy forma aktywności intensywność aktywności zależy również od wieku, a im jesteśmy młodsi i hormony intensywnie działają tymczasem regeneracji jest krótszy jest jej wieku w późniejszym szczególnie po pięćdziesiątym roku życia i procesy regeneracyjne są opóźnione hormony działają wolniej niż wtedy musimy zjeść większą ostrożnością podchodzić do obciążeń treningowych jak ważne jest oczywiście domową rzeczy, które są od lat znany sen w procesie regeneracji, bo bunt i czy właściwy sen trwający odpowiednią liczbę godzin też może zapobiegać urazom scen jest mnie do przecenienia jest niezastąpiony jest najważniejszym najważniejszą formą regeneracji 8 godzin z takimi nie ma, a jeżeli mamy możliwość zrobienia krótkiej drzemki w ciągu dnia to również proponuje zrobić taką krótką drzemkę tak naprawdę zawodowi sportowcy to trenują jedzą, iż pion i to jest cały proces treningowy w terenie, ale z regeneracją zjeżdżanie na korzyść promocjom oraz Salezjański domowy przygotowania obiadu i dlatego zawierzenie dzieci, dlaczego Ano właśnie dlatego muszą o tym, pamiętać, że wie, że ten czas na regenerację skutki krótszy niż WIG ten element ten element sportu nie jest spełniony dlatego muszą trenować mniej wyżej i jest napad pod pełną kontrolą tego co robią, żeby nie doprowadzić do do urazów, a przede wszystkim tutaj trzecia do ludzi młodych powiedzieć, że jeżeli bieganie uprawianie sportu sprawiają przyjemność na to prawdopodobnie muszą myśleć o tym, pamiętać o tym, że jak będą mieli 50 lat 60 i więcej to też będą uczyć się ruszać i teraz, jeżeli będą trenować ruszać się zbyt intensywnie nie będą dbać rozstawieni będą dbać o odpowiednią regenerację o odżywianie sen noże niestety w pewnym wieku aparat ruchu może odmówić posłuszeństwa inna niestety wtedy dostaniemy tylko kanapa i telewizor 50 latach testem wiedzy i 6 proc tak słyszałem tak słyszałem, ale podobno 44 takie dobre, żeby sobie zrobić, żeby sobie zrobić rachunek sumienia pełne badania sprawdzić BMI sprawdzić nasze parametry fizjologiczne i zastanowić co dalej czy możemy powiedzieć, że człowiek młody w kwiecie wieku regeneruje się po po urazach po po tym wszystkim zagrożenia, o których dziś sobie mówiliśmy dwukrotnie szybciej od dorosłego nie jest tak to jest prawda tak jak powiedziałem hormony to jest najważniejsza sprawa w naszym organizmie te hormony działają dużo szybciej tłum młodych ludzi, a i tak jeszcze wracając do snu hormony przede wszystkim wydzielanie z Grecją hormonu jest w trakcie snu w związku z tym one też odpowiadają za regenerację i to powoduje, że ten sens musi być młodzi ludzie koniecznych hormonu najwięcej świąt, ale krócej niż ci się regenerują i mogą robić mocniejsze treningi 1 za drugim i mogą wykonywać dała dużo więcej niż ludzie ludzie starsi przy czym warto jeszcze wspomnieć, że czasami ci ludzie starsi ci 4050 letni mają wydolność parametry dużo lepsza niż ci ludzie młodzi co wynika z ich sportowego stylu życia jest ich zdrowego stylu życia i dzięki temu to sprawność w wieku 50 lat mają na poziomie w nie trenującego trzydziestolatka czy państwo słyszeli czterdziesto i 50 letni na koncie z młodymi 64050 latek to też człowiek modelki ustawę procesy fizjologiczne charakterystyczne dla Black label dla organizmu, który w Kijowie rozbudować, kiedy mówimy o procesie starzenia takim prawdziwym nie chcę tego nazwać po imieniu jest tak mu przy ostatnio ostatnio czytałem, że właśnie ten 50 rok życia przyjmuje się do pięćdziesiątego roku życia, że organizm jest jeszcze młody po pięćdziesiątym roku życia jeszcze się nie starzeje, bo procesy starzenia są wtedy, kiedy następuje katabolizm, kiedy następuje mniejsza ilość mniejsza ilość zanikają na komórki całkiem po prostu powiem i możemy obserwować takiego staruszka, który się kurczy w sobie, który jest mniejszy niż było w młodości, który w, którym spada masa mięśniowa spada masa kostna i to już jest rzeczywisty proces starzenia to jest staruszek natomiast ludzie którzy, którzy mają, gdy zatrzymają masę mięśniową, którzy są w pełni ruchliwi też ma sprawny umysł ten umysł również można ćwiczyć to są ludzie w średnim wieku, lecz gdzieś między 50, a tym w SP w tym procesem takim już starczy to są ludzie w średnim wieku Przemysław pamięta jak będziesz mnie mówi dobrze jest system start w zatrudnienie w powiedziałeś drodzy państwo Ryszard Szul fizjolog wyjaśnia nam, jakie zagrożenia czyhają na nas, kiedy uprawiamy sport mówiąc wprost czy też przestrzegał dając paletę prewencyjny zachowań, które do, których powinniśmy się stosować zostańcie państwo z nami zaproszone informacji dziękuję bardzo proszę bardzo to jest nasz niedzielny magazyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA