REKLAMA

Balet nie jest dodatkiem do opery

Data emisji:
2019-05-06 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
40:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

studia gości Krzysztof pastor dyrektor polskiego baletu Narodowego dyrektor artystyczny baletu litewskiego Narodowego baletu teatru opery baletu strasznie długie skoki oraz Brzezie brytyjskiego baletu Narodowego też gdzieś rowerem, gdy domy okazją jest dziesięciolecie polskiego baletu Narodowego przejmie tego stworzonego przez pana, bo balet Narodowy balet na scenie polskiej istnieje już od lat kilkuset są zawsze podkreśla, że MON podkreśla, ale rozum jest 10 lat temu został pan Rozwiń » porwany namówiony został ściągnięty ze świata powrócił pan na białym koniu, aby utworzyć nowy w nowy stary, ale nowy niezależny i ale ambitny twór pod nazwą Polski balet Narodowy i w tym roku to jest dziesiąta rocznica i o sukcesach będziemy rozmawiać dzisiaj, ale myślę, że tak największe sukcesy jakimiś niesie wydaje, że ponoszą mimo to jest to, że nawet pana w Peru przeciwnicy czy krytycy mówią o no w nowe to wiele mamy do zarzucenia, ale to co pan dyrektor pastor zrobił z polskim baletem Narodowym dusza oba to sensu wróciłem no chyba nie na białym koniu tylko z zakonników wyrostków samolot normalnie edycja w dzień, ale z tym, że to było także, że dyrektor noblowskiej zaprosił mnie najpierw na rozmowie realizowałam tutaj bal p t . Tristan wtedy zaprosimy na rozmowę i miast do tej rozmowy właściwie byłem taki sposób przygotowany, bo to niebyła pierwsza propozycja Warszawy i i służyłem jako tako takich bym program po prostu, jakie sobie wyobraża to powinno wyglądać jej m. in. uzyskanie tej autonomii artystycznej, w którym mówimy i zmiana nazwy, ale zmiana nazwy to po prostu chodziło o podniesienie rangi to tak to nie jest gościnne walne ważniejsza rzecz najważniejsza jest uzyskanie tej autonomii artystyczny i tak ktoś zaczął się te w autonomię artystycznej, jakie znaczenie, bo w polskich szkołach teatrach operowych w różnych dużych zespoły baletowe istnieją przy czym często służą jako zapchajdziury do spektakli operowych czy mamy spektakl operowy potrzebujemy trochę ruchu to się bierze zespół baletowy, żeby się pokręcił, bo po scenie w czasie opery i na tym się dokończyć, ale jak widzę, że to się zmienia mam nadzieję, że być może rzezie również dzięki temu co się wydarzyło 10 lat temu w Warszawie, że w innych teatrach też też te zespoły z krajowym większą niezależności chodzi o to, żeby nasz budżet osiedla za niezależność to jest teraz być może największy problem, jeżeli chodzi o niezależność, ale w tych zespołach też też zaczynają widzę, że osoby, które są mu kompetentne odpowiedzialne za te zespoły z testu zaczynają decydować o doborze repertuaru artystów i 3 wszystkie prace co za tym idzie scenografów kostiumów to jest dosyć duża ma maszynę w doborze 10 lat temu miał pan jakiś pomysł z Job o kryzysie tej autonomii rząd jakiś cel, do którego pan dąży bardzo dobrze za 10 to co się za 5 to za 10 to za 15 to za 25 to szczelne wypełnienie nie przypuszczałem, że ja tutaj zostanę 10 lat, ale jestem i wreszcie jestem zadowolony, że jestem, ale jeżeli chodzi o takie plany do torów chciałem, żeby ten zespół funkcjonował tak jak wydawało mi się powiedzeniem ten Malec stolicy w Polsce na dużej scenie Narodowym funkcjonować, czyli po ten repertuar powinien opierać się nam w repertuarze klasycznym, ale też powinien prezentować się jakiś najważniejsze osiągnięcia przede wszystkim sterują dwudziestego wieku, bo tam bardzo dużo w balecie tańcu wydarzyło rzeczy nowych i również dzieci, które w tej chwili się dzieją choreografów, którzy stołu, którzy Sołowow dokonał rzeczy ważnych dat w Europie przede wszystkim i oczywiście prezentować nowe prace naszych polskich choreografów, ale też starać się zachęcić choreografów z zewnątrz, żeby stworzyli coś nowego dla naszego zespołu nie tylko, żeby z przywozili do nas swoje już istniejące praca, ale też tworzyli gnoju oczywiście kreację czy warsztaty choreograficzne, które potraf pop pop pomagają mi w rozwoju nowych te lokale talentów choreograficznych w dużym wyzwaniem też jest pewien poziom, który muszą prezentować się tancerze no bo nie wszyscy choreografowie zgadzają się na to, aby ich, aby ich dzieła były tańczone przez dowolne zespoły w rozmiarze zespół musi najpierw reprezentować ten poziom, żeby przy tych największych nazwiskach w ogóle być rozpatrywanym tak to prawda i w to też jest jest pewnym pewna praca musiała być wykonana w terenie chaszcze odbyło się to bb z jakiś taki i dramatycznej rewolucji tylko stopniowo wprowadziliśmy międzynarodowy audycję, czyli takie egzaminy, gdzie przyjeżdżają tancerze z gości z całego świata w tym roku taka audycja również będziemy wkrótce i jest mamy około 1000 zgłoszeń z tego trzeba przeprowadzić selekcję i wybrać tych, którzy przystąpią do egzaminu i Biesy bardzo dużo tych tancerzy również tancerzy z Polski oczywiście bardzo mi zależy na tym, żeby polscy tancerze u nas pracowali, ale nie zawsze mnie zawsze jest możliwe ich zatrudnienia bowiem na poziom jest bardzo ważny a dlaczego jest taka różnica poziomów tracimy my w Polsce szkolnictwa w ogóle polskiego generała wcześniejszego być może taka aleja muszę powie, że mamy do bardzo dobrych tancerzy Polaków tak np. David część śmiech czy Patryk Walczak w tej z tej okazji ostatniej uznają, iż legalizować grali oni są znakomici myślę że, że wszędzie na świecie chciano, by takich tancerzy mierzyć dzieje się również także, że zdolni polscy tancerze wyjeżdżają zagranicę i nie można zatrzymać foldery mającego dać nie można ich zatrzymać, dlatego że mają marzenia mają marzenia, żeby tańczyć jakiś inny zespołem, żeby poznać świat, żeby poznać inne techniki tańca inny repertuar i oczywiście staram się zatrzymywać, ale argumenty mam to pewnego stopnia mocne karty należy Solorz od spełnienia przez pana David Chase śmiech być może też wpływ na to, że dobry miał nie tylko szkoła w Bytomiu, ale także ta w Londynie na pewno na pewno znają Barnes ku jest to znakomita szkoła i Dawid miało bardzo dobrą karierę, ale zdecydował się powrócić do nas i osoby Jerzego jak przyjeżdżał do nas, żeby pracować w czasie jego wakacji w taki to jest zawodzie, że nawet w czasie urlopu sięgnie co jednak pracuje do to jak bardzo zachęcałem i ono u nas jest mam nadzieję, że jest szczęśliwy z i Rzeszów rozwija w dalszym ciągu, więc jest to różnica oczywiście, że szkoły ich strzały zachodnie mają nowoczesne modele kształcenia tancerzy mają również ogromny wpływ innych technik tańca tak i w ogóle dbają o wszechstronny rozwój na pewno są różnice Jan, niemniej nie mogę się wypowiadać w detale, dlatego że nie jestem specjalistą błoto oto od szkół baletowych, ale widziałam to na nogi z LTE to widzę widzę tak mizerną im to również morze Pojezierza ci tancerze, którzy przyjeżdżają z Zachodu są bardzo zdeterminowani i mają więcej pewności siebie coś co jest mało ważne tak to jest jednak w te ataki i taka profesja to trzeba wyjść do przodu i się dobrze pokazać im to jak wice również również widzę to on pracując z tymi absolwentami, którzy u nas są, że trzeba ich raczej zachęcać do takich wzmożonej pracy, ale jak mu wierzę, że do większej ilości pracy, ale to też właśnie taki pracy z wiarą z wiarą w siebie jest taki troszeczkę przebojowości oczywiście to ja niecelnie tancerze, którzy robią to, używając łokci ale, ale przebojowości jest naprawdę potrzebne, gdyż taka taka nonszalancja nawet taka w kawiarniach sobie z 2 z PIT są totalnie nasze metody w nos wrócimy do dziesięciolecia polskiego baletu Narodowego pod dyrekcją Krzysztofa pastora wrócimy po informacjach Radia TOK FM z informacji już za 2 minuty o jedenastej 23 państwa moim gościem jest pan Krzysztof pastor dyrektor polskiego baletu Narodowego dyrektor artystyczny litewskiego baletu Narodowego z informacji za 2 minuty po informacjach wracamy do Krzysztof pastor dyrektor polskiego baletu Narodowego i innych, ale jak się na 1006 proc, ale zespół miał celowo pomija te wszystkie inne ważne pana dla innej działalności a gdyby pan miał tak to dzisiejsza podsumować i powiedzieć sobie, ale też słuchaczom co się nie udało w 2 nie na pewno są takie rzeczy, które się nie udały są pewne rzeczy jak i organizacyjne, które zamierzałem przeprowadzić się one nie są takie łatwe np. reforma płac nie będę wchodził szczegóły, bo to pragnienie itp stracił z trudna do zrozumienia, ale mam nadzieję, że to nastąpi wkrótce również jako taką porażką jest także, że mniej więcej 10 lat temu tancerzy mieli kiedyś mieli wcześniejsze emerytury i te tak ten system już nie działa oddzielnie, więc od 10 lat nie udało się stworzyć wejście takiego systemu jakiegoś, które byłyby potrafił przygotować się tancerze do zmiany zawodu i to bardzo ciężko nad tym pracowałem nie nie mogę mogę z wnęką na sercu powie, że wysiłek nabył popełnionej w dalszym ciągu coś w tym kierunku lobie ni staramy się tancerzy, którzy sami się decydują albo powinni zakończyć karierę staramy się ich znaleźć zatrudnienie w teatrze przede wszystkim lub jakiś inny sposób im pomagać tak, ale to jest na pewno to jest na pewno nierozwiązana sprawa która, która jedno w mniej jest powodem dużej dużej frustracji biegniemy to nie jest zawód, który trwa wiecznie to za tekst aż 40 lat to już jest w ogóle jest, ale ja uważam, że to jest piękny zawód tak naprawdę naprawdę patrząc po z perspektywy wielu lat i w jakimś innym zawodzie można się na małej Strug tylu kontuzji Erin EIN właśnie, ale to też jest naprawdę i ja myślę, że większość tancerzy podziela moje zdanie jest jest oczywiście jest Sokół pewne frustracje złu są również artyści, którzy są jako zawiedzeni prawda, bo to dno niestety tak wygląda, ale ja uważam, że to jest naprawdę wspaniały wspaniały zawód można się realizować można i dostarczyć przeżyć i inni jakoś im mieć jakąś ogromną satysfakcję, ale od samego początku trzeba mieć świadomość że, że nie trwa wiecznie ten zawód nie ma wrażenia, że Polski balet Narodowy wciąż jest trochę takim, żeby nimi seksistowską, jakim się dziś Toski Mal powiedziałbym, że 3 młodszym rodzeństwem baletu czy gdy teatru operowego myślę tu zarówno pod względem liczby premier czy też budżetu czy też uwagi dział marketingu, jeżeli takowych wciąż funkcjonuje w teatrze wielkim oskarżyć to jest taki lokal ma takie wrażenie to Boże itp odmiennych fachowe wrażenie na czasami na jakie wrażenie czasem mam takie wrażenie, że może, że to jest taki trochę, by drugi plan trochę taki aktorstwo jak mówią Amerykanie my, że jednak oczekiwałbym, żeby Polski balet Narodowy był ważniejszy w świadomości decyzja jest oczywiście ja tak dobrze jest usłyszeć zdanie kogoś z zewnątrz, bo czasami nam w piątek sąd w zajętym and my jesteśmy zajęci walką codzienną trumny z zauważmy my staramy się bardzo o tym na ten wizerunek i marketing w Unię na piątym piętrze bardzo się staramy tak w natomiast na 12 Górnik Łęczna 0 zlotego od komina wraz ze mną zgadzać, jeżeli robi do dziś nie wiem dziadka do orzechów albo na Bukową, czyli cele produkcyjne, które wszyscy zawsze przychodzą tego problemu, jeżeli się robi wspomniał pan o produkcjach dwudziestego wieku czy współczesnych produkcjach no niestety trzeba jednakowoż włożyć wielka gra się z panem trzeba powiedzieć co to jest trzeba wytłumaczyć trzeba zachęcić zgadzać się nie robi wypuszczeniem plakatu miesiąc przed premierą zgadzam się myśli pan, jeżeli chodzi o te oto inne to oczywiście zawsze chcemy więcej tak jak chciał, żeby się myli ręce przez przestawienie to jest trochę związane z tym tym systemem płac, o którym mówiłem, ale chciałbym mieć więcej przedstawień więcej premier nie zmieni nas będzie mniej premier rozumiem operowych to być może to będzie oznaczało więcej premier baletowych a dlaczego panu ten temat tego wiadomo, że będzie mniej lub chemia operowych tak szef daje, obserwując ten apel o efektywności nie nie mam takiej wiadomości na dziś, ale natomiast nawet rząd na pewno znów zależy to też oto od od finansów jako budżetu i trzeba o tym, budżet walczyć i mam nadzieję, że ten budżet będzie taki, żebyśmy mogli zrobić więcej premier więcej przedstawień i rzeczywiście, żeby można było te przedstawienia, które są trudniejsze w odbiorze, a na pewno nie mniej wartościowe być może bardziej te, żeby były właśnie bardzo dobrze promowane, bo to to jest ci, którzy przychodzą tu przedstawienia te głosy, które ja słyszy, bo przez niesłuszne wszystkich głosów zazwyczaj tych złych niestety nie słyszy, bo ludzie nie przychodzą do mnie nie mówią, że było coś fatalnie tak, ale te głosy, które słyszy wizualnie pytali mnie wierzyliście bo, bo nawet przyznał, że przed audycją w armii powiedział PAP krytyczną jest mi się częściowo zgadzam panie redaktorze dziękuję, iż naprawdę szczerze, że ta praca, którą pan włoży przez 10 lat i poziom polskiego baletu Narodowego i ich premiery i nazwiska z choreografów, którzy się pojawiają i to mówię zarówno te produkcje klasyczne jak IT najnowsze non fit z rozkoszą dla smakosza, ale rozkaz lak myślę także osób, które nie znają baletu i a w, a szkoda, że tego jest tak mały Jaś szkoda, że czasami wcale nie jest wypełnione były po brzegi, ale to się strony poza park niestety no tak tracimy my tam jest tak pies drugie podejście do tego, bo ja się z panem zgadzam że, że są produkcje wartościowe przedstawienia, ale też biurze wzrosła produkcja, ale taki przemysłowy dla pełnej palety na balety, w które są dla Super bardzo wartościowe naprawdę dobrej i publiczność ta, która przychodzi z jest zainteresowana, ale ja też czasami słyszę takie głosy ja, dlaczego nie robi ciągle n p . nie śpiącej królewny czy innych tego typu baletu z dnia nie wymieniam jezioro łabędzie, bo akurat moje moje przedstawienia, więc wliczone są pełne jest takie jak zapełnione wydaje takie głosy słyszy, ale oczywiście jedno nie mogę się nie mogę się z tym zgodzić taki patrol jeziora łabędziego chyba pierwszy raz widziałem czarnego łabędzia uśmiechniętego w nieprawda ona się uśmiecha, bo na tej na tej gali baletowej EHF w budowie tarczy potraktować jako błąd nie czarne łabędzie szczerze mówiąc właśnie w tym tempie takim tradycyjnym przedstawieniu jeziora łabędziego, gdzie tylko czarny łabędź, który udaje, że jest białe tutaj to ona musi być odbijam tak się nazywa w tradycyjnym tak ona jest taka uwodzicielska uśmiecha się Łodzi tego młodego księcia w tradycyjnym przedstawieniu Zygfryda chce, żeby on wyznał jej miłości złamał w ten sposób przysięgę daną białemu łabędzia Olgi, tak więc co nam mapę ma prawo się uśmiechać jest kwestia interpretacji, ale nie musi być taka tylko Google, a każda umowa roczna jakieś straszne wręcz przeciwnie ona chce uwieść była awantura o język niedawno cieszyła się to nasza wspaniała tancerka lub UK Michaelem duet cieszyły się pewny sukcesu wstyd rozumiem w tym wyższa pozy poza rolę nowość bo, bo w bok, ale nie wyszła poza rolę w żyłach noc udało się taki odczyn pH inne jest nad łabędziami i zazdrości PiS-owi rząd i w bo Polski balet Narodowy to tu też wspaniali tancerze i swoje panie i Chrisa Arreolę to tylko 1 z osób, które właśnie przez te przez ten, gdy przez 10 lat dziś samo dno nie od samego dołu, ale to też porobili wspaniały rok dla doradcy właściwie od samego auta jak, bo byłoby przyjęliśmy ją do zespołu baletowego, chociaż ona była wcześniej solistką w innych zespołach, ale i ona przeszła całą ścieżkę bardzo szybko przyznaje, ale jest przykładem takiej determinacji i bardzo takiej uczciwej pracy zawodowej ten, ale też cały cały cały cała rzesza tancerzy ja, żeby z kolei powiedzieć nie tylko o tym, czego się nie udało zrobić, ale może o tym i co ja czuję pozytywnego podejdzie 10 latach to te to pewnie pewnie już pan to słyszałam ja naprawdę jestem dumny z naszego zespołu z bardzo słuszny w sposobu w jaki pracują z ich profesjonalizmu z ich podejścia z z tego jak tańczy jak prezentują poziom naprawdę wspomniał pan o tym, że tylko część tancerzy w balecie to to Polacy i proszę sobie coś państwo wyobrazić, kto to jest naprawdę szalenie trudne zrobienie z grupą ludzi z różnych państ w z różnym temperamentem z różną kulturą przy jakimś kulturowym podejściem w ogóle do pracy zespołowej 1 zespołu Taxi 11 ciała, które porusza się w jakimś kierunku, a o to kto to zawsze zawyża to bardzo podziwiam, że żołnierze po to, są to ten tylko są różni ludzie tak są różni ludzie z różnych kultur z różnych sposobów myślenia z różnych piramid wartościujących no tak dalej aleją ja uważam, że to nas bardzo wzbogaca tak, a klub poprze przede wszystkim tancerze nasi są bardzo bardzo otwarci i jak jako ludzie nie tylko jako artyści takiej wiedzy jak bardzo zespół się zmieniło nawet takich podstawowych rzeczach banalnych w jaki sposób werbalnie oni się komunikują nie tylko językiem ciała, ale werbalnie, że potrafił ja widzę, że oni właściwie wszyscy w tej chwili potrafił porozumieć się po angielsku, acz obcokrajowcy próbują porozumiewać się po polsku co nie jest łatwo, jakby rząd to jest bardzo trudnej jest Jan ja uważam, że to jest również powód jeszcze raz powiem do dumy, że u nas pracuje tylu obcokrajowców, którzy o nich są u nas pracować z Legią, bo oczywiście są tacy, którzy mi to zarzucają taka linia my ostatnio 1 ktoś od nas zespołu powiedział mi, że Polski jak to Polski BAEL Narodowym artysta opowiedział rzeczy czy to powinno być tak jak on jak mieli jak Polska reprezentacja Polski w piłce nożnej goni się spotykają na zgrupowanie na 1 mecz się rozjeżdżają wieś rozjeżdżają po całym świecie ja nie mogę zwołać w polskich tancerzy z tego, że Niemcy na kolei, aby czymś na olimpiadę i zrobić Polski balet Narodowy musimy pracować codziennie ci tancerze i wnoszą swoje wartości kulturowe np. słaliśmy i piłkę na naprawdę przerwiemy przykładowo Lotosu przykład przykładowe etyka pracy tak, że zieloni są bardzo zdeterminowani, że już naprawdę to jest Super profesjonalista jak taki oto od 3 od od początku do końca czyli, czyli od tego pierwszego treningu dziennego to czy odpowiedniej diety od odczynu utrzymywania fitnessu, że tak mogę powiedzieć także to nie są tylko zajęcia w sali baletowej, ale też poza salą baletową czy powiedzmy nawet sposób w jaki się starał unikać i właśnie kontuzje tak to to wszystko jest są to są zasady naszej naszej profesji i do tego dochodzi ten ten to są wszystko od podstawy jak by do tego musi dojść artysty musi coś być takiego, że jeżeli coś co zrobi wrażenie na na tablicach dodał, że 10 lat za panem i ma pan już wytyczony plan na kolejne 9 lat w PSL są pewne rzeczy, które ewentualnie chciałbym zrobić w przyszłości, ale albo już, pomijając repertuaru Wola jak my, ale to też jak zespół powinien funkcjonować myślę, że już, że nie będzie nic złego w przede wszystkim potrzebujemy więcej sal baletowych przestrzeni to będzie zrealizowane mam nadzieję wkrótce i wtedy, jeżeli to będzie zrealizowane myślę, że będzie dymy może powinniśmy pomyśleć o takim zespole juniorskim to też mówisz to nie jest mój oryginalny pomysł, ale chodzi o to, żeby ich z naszych polskich szkół, ale też również to również obcokrajowców żeby, żeby najpierw angażować do tego zespołu, który do zespołu, który był byłby jakimś etapem przygotowawczym przygotowującym do naszego Zdroju baletowe takie studio baletowe, a oni są powinni być dobrze wyszkoleni tak tylko i nie chodzi o to, żeby płacić mniej niż innych tancerzy lub więcej większą ilość tancerza po zimie absolutnie nie o to chodzi tylko o to, żeby każdy dobrze ich przygotowywać oni by brali udział w naszych dużych przedstawieniach, ale też, by mogli jako zespół, by pokazywać w innych ośrodkach w Polsce to nie jest mój oryginalny pomysł, ale uważam, że to jest bardzo dobra, bo bardzo dobra inicjatywa i do Top tom dane dla naszego zespołu mogły być bardzo korzystne June dla tych tancerzy z Polski, którzy w i tak dyskutowaliśmy bardzo wiele o tym, że oni są nie zawsze w pełni przygotowani, bo zakończeniu szkoły są grzyby są czasami czasami, bo są oczywiście, gdy przypadki, że ci tancerz zespołu bardzo dobrze przygotowani wchodzą i przechodzą szybko przestał drogę kariery Szkot Patryk Walczak tak bardzo bardzo szybko właściwie jest pierwszym solistą jedno jest bardzo dobrym tancerzem ale, że to ten zespół juniorski mógłby też, jakby do po prostu do doszkalania tancerzy czy wprowadzać i dana gmina na odpowiedni poziom w nas dodatkowo teren ten pierwszy skład czułaby oddech na plecach są jeszcze bardziej motywowało nas także jest zespołem Dungi remisy to też ważne, żeby oczywiście musi być wszystko taki sposób ludzki przeprowadzane co nie zawsze jest łatwe ale, ale nowości ten pierwszy skład powinien czuć oddech tych co służę nimi tak to jest mobilizował odbędzie bęben działa to budżet mam nadzieję, że będzie mam nadzieję, że będzie będziemy o to walczyć Noto trzymam kciuki na razie nie mamy mówi nie mamy na razie nie mamy przestrzeń mamy 2 sale w teatrze baletowe i tony nam nie wystarcza jest plan, żeby z twoim myślę, że to się wkrótce wydarzy, żeby zbudować jeszcze 2 sale 1 będzie przeznaczona tylko wąsy dla baletu drugiej dla opery przede wszystkim, ale również dla baletu w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1140 za kilka minut 10 lat polskiego baletu Narodowego studiował Krzysztof pastor dyrektor polskiego baletu Narodowego informacje o 1143 Krzysztof pastor dyrektor polskiego baletu Narodowego jest państwa moim gościem 10 lat polskiego baletu Narodowego w inny kilkanaście wolnych dni temu wspaniała gala, która też pokazała 1 rzecz, że to spora część tych baletów tych produkcji, które się pojawiają na scenie to są to są pana dzieła wyprany z takim no bardzo pracowitym dyrektorem, ale w tej gali jest zarzut, który rodzic może to jest w ubiegłym roku butów wg naszej galaktyki niż w ubiegłym roku takie zarzuty słyszałem, że za mało pana za dużo PR -u za dużo pastora było jak w tym roku chyba tak dużo nie było, bo jeżeli dobrze grają amatorzy 33 zobaczymy w ale ja Jateż tak uważam i tak nie chciałbym, żeby to jak ciśnienie dobrze zabrzmiało nieskromnie czy ale gdy chodzi o to przecież, żeby nasz zespół miał też jakiś wizerunek taki, żeby nie był podobny do wszystkich innych zespołów na świecie tylko o, żeby rzeczy prezentował niektóre pozycje repertuaru światowego, ale też portret ten dorobek pozycje takie oryginalne, które stworzone dla naszego zespołu i to robią nasi choreografowie, czyli 3 i Robert Bondara i Jacek Przybyłowicz Anna hop, która teraz bardzo jedzie do przodu i jeszcze dodatkowo jest kobietą, więc to, kto to też jest Sylwia albo my dyskutujemy też o tym dlaczego jest tylu mężczyzn twórców, a i tak mało kobiet to jest dodatkowy atut i Izabela Soja na to pytanie nie ma łatwych odpowiedzi naprawdę naprawdę nie ma łatwych odpowiedzi trzeba trzeba być nerwów uwrażliwia na lato 3 czy rzeczywiście czy to jest taki tt tak taka sytuacja, że mężczyźni nie dopuszczają kobiet czy MO trzeba być naprawdę trzeba być wrażliwi na to patrzeć czy rzeczywiście kobietom jest trudniej i trzeba mu lot trzeba im ułatwiać no tak tak mi się wydaje mówi choreografa te i takim się wydać takie sytuacje non natomiast no tak też też kwestia talentu jest ważna tak, jeżeli są kobiety z talentem apelom na pewno mają łatwiej niż akt, które nie mają talentu dość, że udzielają tych, którzy mają talent rozmywa, choć mają łatwiej niż Ależ jest skomplikowanym skomplikowany problem no, więc więc, ale i 1 z osób które, które powinny jak dziś decydować o wizerunku i o duszy zespołu to to jest miara i wsi poprzez swoje prace w kończącą myśl, czyli druga liga nie może teraz woli narodu ten pana pomysł tego baletu juniorzy juniorzy trampkarze trampkarzy trampkarze to to nawet chyba to już tacy juniorzy już taki profesjonalny poziom, ale noży i Rosji tylko tyle, którzy z tego pomysłu na przyszłość no i oczywiście repertuar, ale toto to myślę, że to jest to zarezerwowane są dla nas każdy jest taki miks właśnie idea i klasyki no i nowości współczesnych i tak myślę, że to się w jakimś stopniu sprawdza także, że szukanie tej równowagi jest ważne także, że nie tylko klasykę, bo są tacy widzowie, którzy oczekują większych wyzwań mniejszy niż balety klasyczne, a jeżeli klasy gatunek najlepszym poziomie na jaki nas stać również imprezowanie takich arcydzieł na, nawet jeżeli one nie są najmłodsze tak bo, bo właśnie dwudziesty wiek był takim okresem, kiedy powstawały właśnie działa np. Niżyńskiego czy jego siostry Bronisławy i to jest troszeczkę taka podpowiedź co co może nas spotkać w przyszłym sezonie w dalszym ciągu organizacja no no nie niezałatwione sprawy w dalszym ciągu, ale mówię, że to jest bardzo skomplikowanej mam nadzieję nastąpi tego tego systemu płac, który pozwoli jednak nam na zwiększenie, jeżeli to będzie zmienione pozwoli nam na zwiększanie ilości przedstawień no i w dalszym ciągu walka o większą ilość przedstawieni ja odpowiadam mogę mogę pokazać więcej wysiłku w 1 wychowanie i zainteresowanie czy wychowanie w obecnej widzów i zainteresowanie jak największej liczby potencjalnych widzów ale, ale inaczej się zgadzam absolutnie tylko są różne sposoby jak to robić taki mandat bo, bo oczywiście my mamy przed każdym przedstawieniu na pewno to numer to nie jest wystarczająca mając przed każdym przedstawieniem na dużej scenie mamy takie wykłady wprowadzają uważa, że nie jest wystarczające można można oczywiście można wyjść poza ATA Tax ma zrobić coś co jest bardzo skomplikowane logistycznie prawda dlatego też związane z systemem płac na razie zrzekła SI, ale też dziadkowie, bo egzaminator, bo oczywiście można można od dodatkowy budżet, bo to po co to to każdy teatr właściwie ma my też w teatrze mamy taki dziś wydzieli dział edukacji tektury, który Aldo nie tylko to, bo to można też można myśleć oczywiście myślę o tym, tylko oni trudno jest o wszystkim opowiadać można spróbować stworzyć przedstawienie, w którym można wyjść poza ATA Tax czyli, czyli nawet pomysły nie tylko o nie tylko powiedzmy w oko na Mokotowie, ale też na Pradze z głowy, lecz także że, ale to wydaje mi się bardzo podbijać inne miasta podbijać inne miasto przemalowali wielki w Poznaniu zrobić powinien poprowadzić 1 z okazji jedno 105 lecia teatru publicznego w Polsce, ale próbowaliśmy jeździć oczywiście to jest związane koszty z kosztami zdziwienie moje było takie, że nawet jako oferowaliśmy właściwie przedstawieniem bez kosztów w Toronto nie wszyscy chcieli przyjmować w serialu seria w dużej mierze z zimną noc złamany nos wzorem serię w NATO, że drony pamięta, bo MOSiR Unia Kalety mieliśmy wtedy budżet na to tak, bo na scenach z Szeregów wyniesie zaledwie, bo trzeba będzie wykazać, bo w domu parę wydarzeń w głowie w latach wzrostowych w VAT chyba też powiedzieć o tym, że Polski balet Narodowy w albo lub w pan zostaje też doceniają nie tylko w kraju, ale także za granicą, że stany Zjednoczone ostatnio Kanada Kanada to było naprawdę bardzo dla zespołu ważne przeżycie, ale montera żałuję, że pana nie było, choć wiem, że pan był niedaleko w Toronto da się tak, dlatego że że chciałby mieć świadków tego sukcesu w rachunku, ale już w środę z, ale naprawdę było to od lat dla naszego zespołu to było bardzo budujące, dlatego że 1 wyjechaliśmy za ocenę z dużym przedstawiającej żonę Łabędziem z produkcją, która tam jest inna niż tradycyjny jezioro łabędzie, chociaż jest bardzo tradycyjna bardzo żal, że ta miała być zaś śmieje przygody z cenea wylicza jest uwodzicielska tak jak w każdym innym każdy inny agresji oraz będzie go i i jedno mieliśmy tak naprawdę duży sukces w, czyli tak przede wszystkim publiczności, ale i bale z Nacho Libre to już ja o pan tak, a ostatnio Australia Australia to z takim tytułem, który chyba jest najbardziej komercyjny w moim repertuarze, bo to w baletu się na zwrot wraku latek i i PZPR był duży sukces, ale co ciekawe bardzo hojny z Ameryką z muzyką Wojciecha Kilara tak, bo Wojciech Kilar napisał muzykę do filmu Francis Ford Coppoli piję, ale ty muzyk jest nie wystarczy na cały balet, więc ja ja dobrałem jeszcze inną muzykę i Kościelec i muzykę z innych filmów i to tata aranżacja ze sobą ktoś musiał to zestawić razem je zaaranżować to też zdobycz jest właśnie to zostało uznane przez zostało wyróżnione tym, by stał się 1 to pomnik, a c, a młot, jakby szedł przez nagrody za 2 sztuk performatywnych tak ja dostałem za nowy Jork nową pracę nowe nowe przedstawienie i wierzcie dostała autor kostiumów są to w ogóle te to przedstawienie było nominowane w 5 kategoriach, a dostał 3, więc też bardzo jestem zadowolony w oczywisty sukces nie tylko w kraju także za granicą tak także zespół, który pokazuje się w najlepszych teatrach baletowych świata wreszcie w MON Montreal naprawdę to było dla mnie, bo mówię, że jeżeli ich recenzje były bardzo dobre i i kuracja publiczność po prostu Belenenses fantastyczne to dar dla zespołu dla dam mandat samopoczucia dla to było w naprawdę wspaniałe i stałem na dworcu kolejowym nowe idee ale, ale podał się okazało, że no tak to daleko w Montrealu Niemiec od Toronto przystające do Montrealu 5 godzin z bratem to w powodzi kanadyjskie to jest tak jak u 6 Niewiem pojechać z Poznania, ale nie do Puszczykowa w no dobrze, czyli ich, dlaczego panu brakuje najbardziej chcą dopaść Misiek w takim mieście jak ze złotem to by rozwiązało problemy czy na pewno chciałby mieć taka lista Top 3 rzeczy, które wyparcia Mielno gdyby, więc na tych rynkach się, że większy budżet przede wszystkim będę dla dla jak choćby Jerzy, choć wynagrodzenia dla artystów na pewno chciałby mieć dużo większy budżet, bo uważam, że zwłaszcza, zwłaszcza artyści zespołowi, czyli ten temat pierwszy stopień wypełnienia zarabia dużo lepiej w Zgorzelcu to jest jak np. zarobki polskiego baletu Narodowego porównują się do oddzielnych zespołów narodowych firm europejskich czy zostaje się czy to w decyzji o zmianie zespołu są to tylko o finanse czy to też są inne elementy prestiż nie do nawet w ogóle trudno takie porównanie wykonać ale, jeżeli jest względna na pewno prestiż podnosili CON te też to jest na to, że nazwa, bo to jest nasza profesja na dodatek krótka, więc trzeba rozbierać teraz ich historia robi dlatego ja uważam, że wszystkie inne jakieś dodatkowe imprezy czasami czasami są leki pytania, żeby zespół wystąpiło 3, żeby tancerze wystąpili za darmo te jałowe not to dziwne są rzeczy bo, bo to jest to jest zawód profesję tak toto to jest to coś, czego innego oni żyją i naprawdę powinni lepiej zarabiać, zwłaszcza ci tancerze taktu zespołowi fi des to co jest bardzo ważne mówi 1 z nieograniczony budżet były pamiątkowe, aby na pewno COS wzajemna na pewno na nr 2 nawet nr 2 to większa ilość przedstawień i premier Tusk dyrektor Dąbrowski z otwartym na to nie to sprzeczne nie tylko zależy od rektora Dąbrowskiego tak to do zależą od naszego dużego budżetu teatralnego i nr 3 k mówi możecie organizacyjny prawda, bo bolała go ja myślę, że także, że tym celu co zrobiliśmy przez te 10, gdy przez 10 lat pokazaliśmy, że właściwie, jeżeli chodzi o choreografów i opozycji, które są byłem to możemy mieć prawie wszystko tak bo, bo naprawdę przyjeżdżali do nas z nadzieją, że w Zamościu dojazd na pewno budżet jest potrzebny, żeby to zapewnić więcej i jak mówi takich rzeczach organizacyjnych Chin i tą ostatnią rzeczą to to naprawdę jako zorganizowanie tego systemu transformacji zawodowej tak, żeby to było sformalizowane, bo jak sobie z tym staram się radzić jakoś wewnętrznie w teatrze tak my staramy sobie radzić, ale to powinno być sformalizowanej tak jest takie rzeczy bardzo konkretne w Jaśle opla, że chciałby mieć większą ilość absolwentów polskich szkół, które są na odpowiednim poziomie co są przygotowani profesjonalnie tak dużych, którzy są nową świadomie profesjonalnie również oto mija ja mogę takich rzeczy bardzo wiele wymienić tak repertuar, jeżeli będziemy mieli to wszystko zapełnione po to, ja przyrzekam, że będziemy wspaniały repertuar potrzebujemy dobrej promocji tych tego repertuaru współczesnego obrazu jest większa w większym wyzwaniem tak to nazwijmy to, który niektóre nie przynoszą przyprawy nie nie przyprowadza do nas publiczności tytułem, bo na pewno Śpiąca Królewna Chile do orzechów to ta nie ma nie ma problemu pełne czy jezioro łabędzie prawda do miast natomiast inne rzeczy potrzebujemy takich Monty promocji w taki model pomocy na lewo w 1 dziś nie znaczą bolączkach teatru wielkiego opery narodowej w oczy ma pan patrząc na te 10 lat jakiś szczególnie ważne dla pana przedstawienie to na pewno przyjdą deszcze tak dlatego, że to było pierwsze przedstawienie przez obie specjalnie dla tego zespołu przed przedstawieniem, które drugi krąg Norbi prąd tak tak oczywiście nie tańczy już, więc nie będziemy go zapraszać, bo nie tańczy miał taki wypadek to po prostu w jak ktoś kogo poprzeć w stanach Zjednoczonych w basenie zaproszony jako galę baletową przeciął sobie ścięgna w stopie wierzyłem, w którym było w naszym regionie do przypadkowo oczywiście my niestety musiał zakończyć karierę to pamięta, bo w zeznaniach za fenomenalne, że nasz lubi pan rzeczywiście nos świetnej przestawienia bardzo głęboko leżącymi w sercu nowo tak bardzo patriotyczne, ale takie patriotyczne nie obciach owym tego słowa znaczeniu myślę, że nie nie nie obciach owe w ogóle myślę, że nie robimy obciachowych przestałem mnie czasami za długie, ale nie obciachowe aktu może długie włosy, by zahamował za długi po najeździe armii w głowę odcięli się zajęto się, a mnie się wydawało, że zaraz po Jerzy Gruza krótkie mocne wspaniałą muzykę z dnia rosół pergole czy inaczej bierze pan zgodzić dołożył to by było 1,5 godzinki snu w środku ale, ale tam służbowe w dno takie nie nie wszyscy są tego samego zdania, więc no dobrze to, czego pożyczyć, ale satysfakcja zwlekali z euro luzu bakalii w spokoju ducha i wspaniałej współpracy z moim zespołem ze związkami zawodowymi w teatrze wielkim Operze narodowej w nowszych do życia dołączają się w bardzo dziękuję również bardziej Krzysztof pastor dyrektor polskiego baletu Narodowego, który w tym roku obchodzi dziesięciolecie istnienia pod dyrekcją Krzysztofa pastora nowocześnie Polski balet istnieje dużo dłużej, ale tej nowej odsłonie autonomicznej od 10 lat z pan Krzysztof pastor także dyrektorem artystycznym baletu litewskiego Narodowego teatru opery i baletu w Wilnie dziękuję serdecznie dziękuję informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego programy dzisiejszy przygotował Paweł Zientara one jakością czuwał Krzysztof Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!