REKLAMA

Kiedy obraz płacze, poci się lub krwawi

Data emisji:
2019-05-08 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
37:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

w ich w ich z Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie studia goście prof. Grażyna Jurkowlaniec i dr hab. Aleksandra Sulikowska bełchatowska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie dzień dobry dzień dobry sprawa, która teraz rozgrzewa media to jest sprawa my dotycząca Świętego obrazu, który został lekko zmodyfikowany, ale tę sprawę też te bieżące kwestie Rozwiń » zostawiamy rynek komentatorom, którzy się sprawami bieżącymi zajmują natomiast by pomyślał sobie, żeby w ogóle porozmawiać o obrazach świętych niedawno spanie profesor żony Jurkowlaniec rozmawialiśmy o rzeźbie Michała anioła Pieta tam się pojawił Motyl z nadawania koron pewnym pewnym dzieło pewne drzewo ma także pewnym obrazom, które były szczególne na czym polega ta szczególność o tym, rozmawialiśmy ostatnia okazja też o tym, chyba pozbawia metrowy dzisiaj, ale jak to się generalnie historycznie działo, że obrazy stawały się obrazami cudownymi albo, że obraz stawał się obrazami wyjątkowymi albo, że obrazy stawały się no właśnie obrazami, które w świadomości wiernych byłoby unikatowe były inne niż wszystkie są, jakie elementy decydowały o tym, że pewien wizerunek stawał się o ważniejsze od co dziś trudno sprowadzić jakiegoś 1 wzoru, ale mówiąc najkrócej ten wizerunek musiał jakoś, by do zrozumienia sam, że jest niezwykły i tych sposobów, jakie dawał do zrozumienia jest pewnie wiele różnych jest kilka takich popularnych schematów najprościej zacząć od tego co się w samym tym wizerunkiem mogło wydarzyć Aon sam mógł np. zacząć jakoś w niezwykły sposób zachowywać, czyli np. móc zacząć krwawić płakać złościć się często pod wpływem różnych wydarzeń, czyli różne zachowania wiernych, ale niekoniecznie wiernych mogły ten wizerunek sprowokować skłonić do pewnego zachowania i takim najpopularniejszym typem, do którego zresztą w należyty wizerunek matki Boskiej częstochowskiej suzuki zranione to jest plaga, która się rozwijała najpierw chrześcijańskim Zachodzie jest właściwie 1 z takich najważniejszych czynników uwzględnianych w czasie dyskusji na temat tego czy w ogóle są święte wizerunki uczony w ogóle są dopuszczalne niedopuszczalne co wolno z nimi robić co trzeba z nimi robić i te opowieści o tym jak wizerunki reagowały, choć na pewno wydarzeniom były przytaczane gości przy takich takich okazjach i aż do końca jest go, że Wisła Aleksandra Sulikowska wówczas, że wizerunek zawsze musiał dać do zrozumienia wiernym, że jest ważne, że jest znaczącej, że jest cudotwórcą też oczywiście to jest bardzo istotna kwestia w tym funkcjonowaniu religijnymi społecznym wizerunku, dlatego że właściwie bardzo wcześnie pojawiają się takie teksty pojawiają się legendy, które świadczą o tym, że istniały wizerunki, o których po prostu wszyscy wiedzieli, że one są świętej żony są wyjątkowe i tutaj ta kwestia pochodzenia wizerunku jego związku z powiek z ziemią świętą z losami ziemskimi matki Boskiej Jezusa mogła być taką kwestią decydującą zresztą dosyć często w tekstach, ale pewnie bardziej na Wschodzie w mieście zajmuje niż na Zachodzie pewni Grażyna zajmuje się pojawia się taki moty w, że wizerunek lub też relikwie sobie gdzieś tam istnieją funkcjonują mają swoje rozterki sławetne pochodzenie potem następuje jakieś takie wyciszenie nikt już o tym nie mówi wszyscy trochę o tym, zapominają wtedy buch pojawia się dziś taki czynnik, który sprawia, że wszyscy sobie o tym, przypominają i myślę, że w przypadku matki Boskiej częstochowskiej, która tutaj w sumie z o główną bohaterką naszego dzisiejszego spotkania także mamy z tym do czynienia, że w sferze legendy Mono na pewno matką boską częstochowską należy do tej grupy wizerunków, którym przypisywane jest właśnie pochodzenie związane z ziemią świętą samą matką boską świętym Łukaszem i t d . i ten czynnik przy takich w cudzysłowie przypominający pojawia się niejako wtórnie, ale oczywiście on tak także związany z tym, że mamy do czynienia z kimś takim wizerunkiem dużej wagi natknie się wydaje, że podstawową kwestią to jest właśnie to pochodzenie naznaczenie ręką Apostoła albo w ogóle nadprzyrodzone pochodzenie, które często tym obrazem jest przypisy, czyli im im bliżej takiemu obrazowi z tak powiem do źródła, czyli do osób albo do wydarzeń które, z którymi związany z Chin, które są podstawą pewnej doktryny religijnej tym lepiej w pakiecie z ruchem niezgody że, gdybyśmy mieli współtworzyć tę hierarchię cudownych wizerunków wedle rangi w błoto rzeczywiście te wizerunki, które są jednocześnie obrazami relikwiami złośliwości jak cudownie powstały wizerunki Chrystusa tak jak rolnikom w dacie ich wizerunek, który miał się odcisnąć w twarz Chrystusa odciśniętą na chuście czy na Wschodzie mandylion prawda czy też twarz Chrystusa odciśniętą na ręczniku i czy tzw. wizerunki w połowie czy po części wykonane przez człowieka po części przez boską interwencję do takich należą wizerunki Maryi, w które wg tradycji zostały namalowane przez Łukasza, ale np. Łukasz nie był w stanie demolować tworzy, więc łatwo się pojawia cudownie, że do tego dochodzi jeszcze kwestia materiału, a nierzadko wizerunek matki Boskiej częstochowskiej wg legendy uchodzi za obraz namalowany na desce, z którą pierwotna pierwotnie była blatem stołu przy tym święta rodzina spożywa posiłki, czyj to jest już taki właśnie tworzywo, które już jest relikwią i na tym tworzy wiele Święty Łukasz maluje wizerunek, który po temu swoją cudowności ujawniono różne sposoby ciągłych chętnie zgodzą właśnie co do tego, że to pochodzenie jest kluczowa, ale ono dotyczy bardzo elitarnej grupy wizerunków, a NATO miast wizerunków cudownych sum niezmierzone masy ciała to znaczy n p . w w Rosji mijam krzyż to nie było badane w ten sposób na Zachodzie, ale w Rosji pod koniec dziewiętnastego wieku wydawano książki księgi, zbierając wszystkie wizerunki maryjne i tam mniej więcej około 400 wizerunków maryjnych funkcjonujących na co dzień Rosji w różnych miejscach cudownych ikon, które oddawano cześć pojawia się w tych zbiorach także tutaj mówimy naprawdę jakiejś olbrzymiej liczbie WizzAir zachodzi też takie katalogi fakt przywiązuje się w tanich rzeczy bardzo często jest także te wizerunki odnoszą się do jakiegoś pierwowzoru i tym pierwowzorem jest zwykle ten wizerunek logistyki w cudzysłowie pierwszy wizerunek stworzony właśnie ręką Świętego Łukasza albo mający po nadprzyrodzone pochodzenie w cichym Łukasz jakieś szczególne zdolności artystyczne no to jest takiego ruchu oraz jakiego uchodził, chociaż budziło kontrowersje zresztą właśnie autorzy zachodni, którzy odznaczali się może odesłać ten stereotyp, ale oznacza, że pewnie trochę większym krytycyzmem, zwłaszcza w epoce nowożytnej jeśli chodzi o np. święte wizerunki to nie znaczy, że nie byli pobożnymi chrześcijanami właśnie, dlatego że byli pobożnymi chrześcijanami starali się bardzo rzetelnie przeanalizować właśnie przed dokonaniem Łukasz jako malarza w Rzymie działo w połowie osiemnastego wieku taki dom uczony od średniej klasy uczony duchowny, który postanowił właśnie przebadać wszystkie wizerunki, które przypisywano w samym Rzymie Łukaszowi w ciemno Eastwood stwierdził, że my niestety nie wszystkie można Łukasza wiatr było ważne różne ciekawe argumenty takie, które właśnie argument natury ikonograficzne już Święty Łukasz pewnych rzeczy mógł namalować inną naturę stylistyczne podziały historyk sztuki, więc próbowano też ten katalog dzieł Łukasza weryfikować na głównym przedmiotem było sporo było to czy Łukasz w ogóle malował, a z kolei na Wschodzie są tak naprawdę bardzo poruszające kino imienia osobiście legendy, które mówią o tym, że Łukasz przystępuje do tych swoje święto bliżej pracy, że chce namalować wizerunek matki Boskiej to rząd jest bardzo ciekawe, bo zwykle jest mowa o tym, że n p . w okolicach dnia zesłania ducha Świętego Łukasz podejmuje wyzwanie namalowania wizerunku matki Boskiej i maluje ją w sytuacji, kiedy już Chrystus przecież nie mamy ziemi maluje ją trzymającą na ręku młodzieńczego Chrystusa, więc to jest wyobrażenie jeszcze w tym sensie zupełnie historyczne, ale mniejsza z tym chodzi o to, że kiedy Łukasz stara się namalować ten wizerunek to często właśnie okazuje się, że on nie daje radę tak groźna, chociaż to występuje na Zachodzie przy czym na Wschodzie jest bardzo dużym zamiłowaniem podkreśla się to właśnie wizerunki, chociaż namalowane ręką świętem Świętego Łukasza są w gruncie rzeczy nie namalowany ręką ludzką, czyli są w tym takimi wizerunkami kilku rejonów PL jedno 100 przy wrócimy do świętych wizerunków innych i też do obrazu autorstwa związanego z doświadczeń z wizerunkami po informacjach Radia TOK FM informacja dziesiąty 20 już za kilka minut prof. Grażyna Jurkowlaniec dr hab. Aleksandra Sulikowska był ciastka z Instytutu historii czy historyk sztuki Uniwersytetu Warszawskiego studia informację o informacjach wracamy do studio dr hab. Aleksandra Sulikowska był cios tej prof. Grażyna Jurkowlaniec Instytut historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego żyjemy w czasach niżu osoby urodzone w ciągu ostatnich 100 lat i np. wierzące jeszcze wyznający wiarę od rzymskokatolickiej, choć nie tylko trochę oczywiste dla nich jest, że w jakimś kościele są obrazy matki Boskiej czy obrazy Jezusa obrazy świętych i są też inne kościoły któż inny obraz jest jakaś hierarchia obrazu właśnie na nas na samym szczycie powiedzmy cudowny obraz matki Boskiej częstochowskiej, ale to, że obrazy w ogóle pojawiały się w kościołach czy w ogóle obraz był czymś co należy oddawać cześć nie było my zawsze oczywiste dzisiaj, jeżeli kogoś podejrzewa się o obrazę uczuć religijnych to wpada mu o świcie na chatę policja i robi rewizje no ale proszę sobie wyobrazić np. były takie czasy dawno dawno temu Rzeczpospolita obojga narodów, że policja nie wpadała przed wszystkim, dlatego że nie było ale, ale także, dlatego że, że to był bardzo religijnie stworzonka i myślę sobie, że różne denominacji je i różne wyznania także spierały się o to co można odwzorować co mógł w czyją twarz, by można raczej nie można albo w ogóle czy można na jak jak to było w tym momencie ości obrazy zaczęły być przedmiotami, które były właśnie w Polsce się wyobrażeniem osób świętych, ale sam, a może coś więcej no to było znacznie wcześnie, zanim powstała Rzeczpospolita od samego początku już od zarania dziejów tak, dlatego że właściwie w momencie, kiedy pojawia się chrześcijaństwo, które powstaje jako taka religia będąca konglomeratem różnych tradycji, a to antycznych, a to trochę pochodzący ze Wschodu bezpośrednio również żydowskich to kwestia dopuszczenia obrazu do obrazów dożycia chrześcijan staje się kwestią palącą przede wszystkim, dlatego że w antyku obrazy figury są czymś dla Pogan znaczący i chrześcijaństwo stara się, by tak wywrócić trochę taką hierarchię, która w tym czasie istnieje i zanegować to obraz dlatego wczesna chrześcijańscy teologowie znamienici w 0203 . wieku są właściwie zdecydowanie przeciwni wizerunkom uważają, że oddawanie im czci jest bałwochwalstwo postępują tutaj za stosownym zakazem starotestamentowe, który dwukrotnie tam jest wspomniany w księgach starego testamentu i wedle większości ojców kościoła tych wczesnych przed czwartym wiekiem w każdym razie on powinien obowiązywać chrześcijan, ale później tak powiem, bo w związku z tym, że ludzkie potrzeby czy potrzeby chrześcijan, którzy żyli w świecie śródziemnomorskim jednak były inne rzeczy i ci ludzie potrzebowali wizerunków i zaczęli ich używać bez względu na to czy kościół tego chciał czy nie to kościół wreszcie w czwartym wieku jako część przyswoił zaakceptował i zaczął traktować jako własną tradycję ja swoją drugiej Rzeczpospolitej jako właśnie tym konglomeracie Rh, gdyż moje pierwsze Rzeczpospolitej Rzeczpospolita obojga narodów jako ten konglomerat, w którym występują różne religie i nikt nie dla wszystkich lig jest oczywiste, że w ogóle można tworzyć wizerunki również mamy reformację kontrreformację i też, gdyby spory filozoficzne na temat tego co jest dozwolone, bo to sport powracają na żonę z właściwie sądu są bezustannie zresztą jak w w okresie reformacji Marcin Luter zapowiada się na temat wizerunku to bardzo chętnie odnosi się do tych starych chrześcijan, którzy tam przed wiekami żyli czy to nie martwi właściwie wszyscy się, że w 2 jak kłopot jest taki, że każdy z nich wybiera wpły w na nowe źródła to stanowisko, które najbardziej odpowiada wyznaczonemu przestronnego nowoczesnego autora akurat moda zmienia zdanie w sprawie obrazów to też pokazuje, że zmiana stanowiska obu ważnych teologów czasami w takich zeznaniach, w których bez pewna hierarchia ma większe znaczenie to jest pewna ewolucja stanowiska różnych hierarchii MO ona jest zauważalna, czyli takie właśnie w pierwszych wiekach kościół ostatecznie zaakceptował obrazy podobnie w momentach, kiedy to pytanie powracało w Bush pisze w Starym testamencie przy czym właśnie w Starym testamencie to zakaz jest dość dość dwuznaczną, bo jest w dziele najpier w, że nie wolno wykonywać wizerunków, a potem, że nie wolno budować trzeci mecz można dać z Odessy pytanie, ale czemu nie oddawać skoro nie wolno tego wykonywać także tutaj już na poziomie interpretacji Dekalogu wyjazd jest pewien pewien problem interpretacyjny i oczywiście wszyscy autorzy, którzy do tego wracają albo trzymają się zakazu starotestamentowych go możliwie wiernie albo pokazują właśnie pod jakimi warunkami on jednak nie obowiązuje np. przywołują argumenty samego pisma Świętego wizerunków, które zostały jednak wykonane, zaczynając od węża miedzianego, którego Mojżesz wykonał, bo Bóg tak kazał, ale inni autorzy przypominają co się dalej stał z wężem miedziany odcień stał się przedmiotem czci właśnie jako przedmiot wąż miedziany przy nim został wykonany po to, żeby ci zaradzić pokąsania przez węże, którzy spojrzą na węża tego miedzianego wyśnionego na balu mogli odzyskać zdrowie, ale w momencie, gdy zaczęli czyścić węże jako przedmiot wąż został zniszczony no i to był z kolei argument z tych, którzy uważali, że jednak wizerunków nie wolno wykonywać, a wręcz są wykonane trzeba je niszczyć dzisiaj najbardziej znanym obrazem niektórzy ją ikoną ruchu może też jest oczywiste my może będzie w razie o tym, rozmawiać jest obraz matki Boskiej częstochowskiej w Polsce w Polsce w Polsce no ale dzięki tym ostatnim wydarzeniem także na świecie myślę, że już klasa światowa dziś podchwyciła tę informację, ale nie zawsze tak było przecież matka Boska częstochowska miała konkurencję ze strony innych matek boskich matka Boska częstochowska jest tym czym jest gdzieś powiedzmy drugiej połowy siedemnastego wieku ponieść jest dawno temu to pewnie nam się może wydawać, że to jest tak zdarza się, a jednak wcześniej była na pewno ważnym obrazem, ale i 1 z dużej grupy tutaj właśnie np. 4 k, zanim cofniemy się głębiej niż bez większych 165 piętnasty w samo 17 wieku nowa Rzeczpospolita była państwem zamieszkanym przez bardzo różne grupy etniczne i wyznaniowe akurat matka Boska częstochowska gromadziło wokół siebie wiernych różnych denominacji jednak głównie rzymskich katolików, chociaż nie tylko w karoserię epizody wschodnie, chociaż może legenda dawno się naprawdę niewiele wiemy w faktycznie o dziejach matki Boskiej częstochowskiej wiem większość z tego co wiemy są to legendy, które rzeczywiście osadzają ją na Wschodzie przy czym to wschodnie pochodzenie, o czym Grażyna z wielokrotnie pisała cześć i mówiła w różnych miejscach jest takim taką kwestią bardzo istotną w wyobrażeniu o pochodzeniu Świętego wizerunku bo gdy mowa o tym, że wizerunek pochodzi ze Wschodu w kulturze polskiej to naprawdę oznacza to zazwyczaj, że on jest czy oznacza to jego sakralizacji pakietową ip ma w istotne znaczenie w Nowak, ale właśnie byli też wierni po polsku tak przewagę, by wierni, którzy przynależeli do kościołów ewangelickich Raszei mieli do wizerunków stosunek po prostu mniej entuzjastyczny, chociaż wg różnych legend też przebywali jednak sanktuariów doznawali Łask, ale przede wszystkim wierni kościoła prawosławnego czy później z kościoła unickiego też mieli swoje wizerunki i właśnie niekoniecznie był wizerunek matki Boskiej częstochowskiej, chociaż ten wizerunek został w pewnym momencie przyjęty przez tradycję wschodnią, bo z 1 strony staroobrzędowcy, którzy w osiemnastym wieku przebywali na terytorium Rzeczypospolitej w jaki sposób za sprawą rycin przyswoili sobie ten wizerunek wizerunek ją funkcjonuje w tradycji sztuki staro obrzędowego, ale także imperialne ikonografia maryjna o zdobyciu Częstochowy przez wojska rosyjskie przypisywała w dziewiętnastym wieku temu interwencje właśnie matce Boskiej częstochowskiej ona zaczęła funkcjonować jako ikona uczczono także w cerkwiach petersburskich także w popularność tego wizerunku jest można gdzieś ponad narodowa one ponad polityczna największej konkurentki matki Boskiej częstochowskiej to pewnie zależy, kiedy i zależy, gdzie n p . w kwocie wspominały tutaj o takich w spisach katalogach wizerunków maryjnych 1 z takich najważniejszych zachodnich liczyło łacińskich katalogu sporządzony przez jezuitę Wilhelma Gutenberga już w połowie siedemnastego wieku wyliczał 2 wizerunki maryjne z obszaru Rzeczpospolitej 1 jest matka Boska częstochowska co jest dość oczywiste po drugim wizerunek czczony w Wielkopolsce w Borku, o którym pewnie może poza lokalną społeczność mniej wiernych wjechał w tym bardziej mniej osób zainteresowanych szeroko rozumianą kulturą religijną, gdybyśmy spojrzeli na koronacje wizerunków wizerunek matki Boskiej częstochowskiej jest pierwszym Rzeczypospolitej, który został oficjalnie ukoronowany przez kapitułę Świętego Piotra w Watykanie, a drugiemu wizerunek matki Boskiej czczonej w Trokach w wielkim Księstwie litewskim i dlatego obszaru to jest można, by dziś taki film obraz Wajdy pamiętajmy o tym, że Rzeczpospolita obojga czy ileż to było narodów składa się nie tylko z Królestwa polskiego, ale to również wielkiego Księstwa i wielkim Księstwie litewskim wizerunki maryjne z góry osoby od osób osobny wielki działu one właśnie tutaj też jak jak Ola mówiła mają swoje kopie wariant wzajemnie się naszym powołują albo też nie powołują osobny wielki zagadnienie czy coś co uchodzi za kopię wizerunku słynącego jako cudowne jest do niego podobne czy też jest kopią, pomimo że nie jest podobne albo może być podobna uchodzi za wizerunek zupełnie odrębne, więc z tych tych obrazów jest oczywiście bardzo wiele to jest ikona czy obraz niż do wizerunku matki Boskiej częstochowskiej, a są też stosują różne zdania na ten temat to zależy od punktu widzenia to znaczy w to to jest kwestia posługiwania się jakimiś pojęciami tak my jeszcze ich chodzi o to pojęcie ikona to mamy namyśli zazwyczaj obrazy, które znajdują się w kulcie kościoła wschodniego obraz matki Boskiej częstochowskiej nie znajduje się jako tenor giną w kulcie kościoła wschodniego natomiast jego powtórzenia jego warianty, owszem i zespół Blues w literaturze prawosławnej ten wizerunek jest określany mianem ikony ją właściwie w sensie takim historycznym artystycznym spełnia wszelkie normy, żeby określać go mianem ikony rzecz w tym, że on jest w taki ponadto z natury Turowem, a więc część już, że on funkcjonuje w różnych u na różnych obszarach geograficznych, że jest czczony zarówno przez rzymskich katolików może być czczony przez prawosławnych czy też przez sunnitów rzeczywiście bardzo popularny i bywa nazywany ikoną można widzieć, jeżeli ludzie nazywają taki wizerunek ikoną no to on właściwie jest ikoną to co jeszcze w czystej i Ewę w dyskusji, która ostatnio wstrząsają naszym kraju w pewnym sensie podoba, chociaż jest w niej coś takiego strasznego, bo to jest sytuacja, kiedy jest jakaś osoba, która ponosi odpowiedzialność karną, a wstęp na odpowiedzialność karną za to, że wykonała kopie kiedyś wizerunku, który w, jaki sposób zmieniła jest czy czymś takim dość przerażającym, ale z drugiej strony mnie jako historyka sztuki osobę zajmującą się, a tam kultem wizerunków naprawdę fascynuje to, jakie emocje ten wizerunek wzbudza ile jest widzieć takiej energii w dyskusjach, które tego wizerunku dotyczą i dość typowe dla części właśnie ikon, bo to ikony wzbudzają takie emocje po tych emocjach i także o tym dlaczego z marzeń nie postępowanie czy może trochę lepiej odstępstwo także od jakiś estetycznej wizji wzbudza kontrowersje to będziemy znać po informacjach Radia TOK FM dr hab. Aleksandra Sulikowska był ciastka i profesor każe Jurkowlaniec z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego są studia informacje o informacje wracamy do programu off czarek studio prof. Grażyna Jurkowlaniec dr hab. Aleksandra Sulikowska Borkowska Instytut historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego na rozmawialiśmy w przed informacjami krótko tych emocjach, które wzbudzają nie tylko obrazy święte czy obraz uznawany za święte, ale także zmiany, jakie do tych obrazów zostały wprowadzone przez artystów na przestrzeni dziejów to teraz najnowsze zmiany zobaczymy jak ta lista się zakończą zastanawiam się jak to było historycznie to znaczy wydaje mi się, że nie było przecież 1 kanonu wizerunku jakiegoś wzoru i jej nakazu to musi wyglądać tak, jeżeli będzie wyglądało inaczej to posypią się na artystę różnego rodzaju gromy ale, ale jakaś kontrola cieszyli się też jakieś przepisy muszą być jak to wyglądało historycznie, kto zasłużył na miano obrazoburczy akt tomów wprowadzać miał pełną licencję poetyka, o czym tutaj mamy połączenie 2 różnych kwestii, bo czym innym jest obraz ubóstwo, czyli o poparte jakąś ideologią niszczenie wizerunków, o czym innym są przekształcenia typów ikonograficznych myślę, że jeśli chodzi o tę matkę boską, która ostatnio tutaj u nas powstała to możemy mówić o tym, że to jest jakiś wariant ikonograficzne matki Boskiej częstochowskiej patrząc na to tak mocno się z góry każdy z nich z pewnością historyk sztuki właściwie w pewnym sensie zajmuje się właśnie takimi zagadnieniami w, czyli tym w jaki sposób pewne tylko brązowe bywało przez wieki przekształcane co więcej także historyk sztuki zajmuje się tym jak konkretny obraz w sensie materialnym były przekształcane, bo przecież obrazy, które istnieją kilkaset lat z dna nie trwało do naszych czasów jeśli w długotrwałym w stanie niezmienionym to one były niszczone konserwowane restaurowane przy molo wywołane ozdobione pozbawione ozdób w pozbawionym przy malowaniu przemalowane po raz kolejny umieszczane w różnych sanktuariach ołtarzach przycinane rozbudowane i t d. od naszej bywamy, a Skopje podlegały tym samym procesom mogą zrealizować plan chcemy, aby były usunięte z kościołów np. nie zezwalamy, aby obrazy też Najświętszej Maryi Panny były malowane lub rzeźbione stoi zbyt świeckim, a przede wszystkim stroju zagraniczny nie przystojnym oraz nie zgadzamy się, by takie obrazy wisiały w kościołach, lecz powinny być one malowane lub rzeźbione stoi najbardziej obyczaj nimi skromnym w taki sposób w jaki widzimy, że jest namalowana matka Boska sławnym miejscu w Częstochowie lub temu podobny sposób no to jest przykład w pewnych regulacji prawnych, a z 17 wiek pociąg personalia siedemnastego wieku synod krakowski 1600 dwudziesty pierwsze rok wydaje pewne postanowienia dotyczące tego właśnie jak należy obrazami postępować jak nie należy, jakie obrazy wolą umieszczać w kościołach, jakie powinny być usunięte no ale jak wszyscy pewnie wiemy z normami prawnymi jest także po pierwsze, u nas są tworzone w odniesieniu do pewnej rzeczywistości, która jest uznana za powiedzmy niesatysfakcjonującą i wcale niekoniecznie powodują aż o stan rzeczy się zmienia, więc pytanie czy takie normy prawne jak te, które tutaj panel aktor zacytował leczone działały bo, gdybyśmy mieli takiej gry, gdybyśmy przez co zrobi przegląd różnych regulacji dotyczących obrazów to okazałoby się, że po pierwszej stronie tak bardzo dużo, a zwłaszcza na Zachodzie, bo na Wschodzie rzeczywiście sprawa jest może i odmienna, ponieważ tamten problem jest znacznie późniejszych lat dla kultu natomiast na Zachodzie tych regulacji nie jest aż tak dużo co więcej ona pozostała raczej pustą literą, czyli kościół przez swoich różnych przedstawicieli kościół rzymskokatolicki właśnie przez synody przez ważne autorytety wypowiada się z nim bardzo kategorycznie też np. pewne rzeczy nie należy malować mamy wiem, że malarzy i tak przedstawiali n p . Marię Magdalenę bankrutującą z np. z obdarzonym biustem i żadne regulacje tego nie zmieniały, a także wydaje się, że tutaj ta historia obrazów i swoim torem w bardzo nieznacznym stopniu na tempo jest korygowany przez przez różnego rodzaju prawodawstwo dla tradycji wschodniej, ale myślę że, toteż w ogóle dotyczy wizerunków cudownych w szczególności wizerunków maryjnych, bo one zwykle są cudowne to tak naprawdę z powtórzenie słów kopii wizerunku powstanie jakiegoś kolejnego wariantu liczyć się przede wszystkim podobieństwo do pierwowzoru, a to podobieństwo zasadza się na tym czy rysunek to jak go od wyobrażeń jest narysowane czy ono jest on jest zbieżny właśnie z tym pierwowzorem i warianty zazwyczaj powstają w taki sposób, że albo są jakieś lekkie odchylenia od tego rysunku albo zmienia się kolorystyka w sumie, gdy zmienia się kolorystyka sposób malowania karnacji i sposób malowania szat pojawiają się jakieś dodatkowe elementy na wkład w nim Bach powiedzmy a jakie wzory ornament na inne tutaj można powiedzieć, że Tęcza Lotos to właściwie mamy do czynienia właśnie z pojawieniem się jakiegoś wariantu, który nie wpływa na to jak ten wizerunek faktycznie wygląda, dlatego że ten jego rysunek, który na, którym opiera się podobieństwo do pierwowzoru pozostaje taki sam mam wrażenie, że jeżeli chodzi o obraz matki Boskiej to cię i czy często bywa także twarz matki Boskiej i męska twarz Dzieciątka pozostają bez zmian, a często zmiany dotyczą np. w stroju tak nie wiem są różne obrazy, gdzie matka Boska ma różne sukienki srebrne złote brylantowy dar takiego Cechu albo odda kogoś innego właściwie twarz pozostaje bez zmian czy twarzy postęp zmian, a zbiera się zmienia się tylko garderoba powiedzmy twarz rzadziej zmienia, a ponieważ tworzy też jednak bywał szmalu wyrwanym z, gdybyśmy popatrzyli na temat starsze wizerunki, które są zachowane w chrześcijańskim świecie kilka jest n p . takich wizerunków w Rzymie, które chcą dwoje 1 z najstarszych obrazów chrześcijański między nimi dlatego zachował się w Rzymie tam nie było go na gaz mu jednostek i wizerunków, jaki wizerunek Chrystusa, który znajduje się kaplica sancta sanctorum na Lateranie w owym, kiedy przy okazji 1 z wystaw zdjęto z niego wszystkie właśnie srebrne blachy to gremium jest przesłonięty zdjęto przemalowanie okazały się tam nie widać prawie nic to znaczy widać zarys postaci nawet nie widać właściwie rysów twarzy, czyli wszystko to co widać na większości zdjęć to są po pierwsze, przemalowania, a po drugie, różnego rodzaju aplikacje co migracjami sprawa jest tak, że ją stosunkowo łatwo zmieniać w wątpliwość nałożyć 1 sukienkę zmienić na inną natomiast w twarz też coś można przemalować właściwie to też jest taka kwestia nasze wyobrażenie o tym jak i szuka właśnie wygląda matka Boska częstochowska jest oparta na pewnych reprodukcja Robert utrwalają wizerunek, ale to też wizerunek co najmniej dwukrotnie poważnie przemalowany także to co ktokolwiek ją namalował kiedykolwiek to było wg legend Święty Łukasz wie wg historyków sztuki jakichś Balaż może wschodni, a może włoski but po wschodnim zresztą może 12 może w trzynastym wieku, ale tak czy inaczej to co widzimy dzisiaj to nie jest dzieło tego malarza tylko to są kolejne Łukasz Dycha co więcej obraz częstochowski był badany jest szum powstała ona jego tematyka opasłe publikacje autorstwa prof. Kurtyka, który był konserwatorem Pm tego obrazu i jej on publikuje zdjęcia rentgenowskie twarzy od obrazu jasnogórskiego, na którym można zobaczyć, że pod tym oblicza, które my możemy oglądać na co dzień czy nawet na reprodukcja w gruncie rzeczy jest jakieś inne oblicze, który ma oczy trochę innym miejscu i które zapewne wyglądało inaczej w szczególności jeśli przyjąć tak jak prof. Kurpik chcesz rzetelne i bałkańska ikona tam jest pod tymi warstwami dzisiaj z całą pewnością nie wygląda bałkańska ikon czy były historycznie takie przypadki, gdzie właśnie jak jakieś przedstawienie obrazu matki Boskiej albo inny albo, jakiej się do dodania lub ujęcie elementów wzbudzało wśród wiernych kontrowersje to znaczy ja czytając różne teksty o kulcie wizerunków właściwie jestem przekonana, że wierni nie oglądali za bardzo wizerunków to znaczy, że po, ponieważ spoglądali na nich z pewnej odległości i nie chodziło im o przyglądanie się co tam jest rzeczywiście namalowane, ale od oddanie czci, gdy mówimy o cudownych wizerunkach to było istotą relacji między człowiekiem, a tym, że wizerunki modlę niesie składanie próśb i t d . niż zdaje, że wierni Eleni, by niespecjalnie mieli na uwadze czy ten wizerunek rzeczywiście tam wygląda tak jak powinien wyglądać, ale to przynajmniej u nas na Wschodzie w Moskwie w połowie szesnastego wieku odbywają się bardzo zażarte dyskusje, które dotyczą tego czy sposób obrażania postaci w szczególności Chrystusa Maicona, który wtedy w szesnastym wieku morskie powstają uczony jest właściwie nawet cały spotkania soborowy się odbywają podczas, których dyskutuje się sam Car zabiera głos Car Iwan groźny zabiera głos w tej sprawie tutaj atmosfera towarzysząca tym debatom jest bardzo gorąca i ruchu można przypominająca w dzisiejszej Polsce tutaj u nas bać, a na Zachodzie na Zachodzie jest do pewnego stopnia podobnie się zgadzamy, że wierni pewnie pokażmy, że nie mamy świadect w to trochę może wynikać z tego, że ci wierni tacy właśnie zwykli pobożni chrześcijanie nie zostawili nam dostatecznie mocny szerokich relacji na temat tego czy przyglądali się obrazem co nie myśleli, że dyskusja też toczą np. jest w lokalu długa dyskusja, która dotyczy tego czy Chrystusa należy przedstawiać przybitego 34 gwoździami do krzyża, gdzie stopy powinny być przybite osobno 331 na na drugą 1 gwoździem tylko to są mam wrażenie dyskusje takie zmora współczesnym językiem akademickie znajdą się zajmują teologowie, którzy też pytanie czy oni rzeczywiście bardzo wiele takich przedstawień, z którymi polemizują widzieli coś zobaczyli jedno i uznali, że trzeba się tą sprawą zająć natomiast, że one także do wzgórz miało wpły w na jakieś spory czy takiż budziły poruszenie wiernych po prostu Niewiem w większości przypadków natomiast wiemy, że pewnym krytycyzmem odznaczali się oczyścić autorzy, którzy w ogóle z wizerunkami nie przepadali, czyli np. zwolnić reformacji, którzy przyglądali się bacznie obrazu np. 1 z takich protestanckich autorów, który pisał o matce Boskiej częstochowskiej zwrócił uwagę na to, że no właśnie cała historia Święty Łukasz jest wymyślona legenda, ponieważ w Ewangelii nie jest nigdzie napisane, że Łukasz cokolwiek malował po drugie, różne niezwykłe właściwości wizerunków przypisywanych Łukaszowi też jego zdaniem wskazują na to, że jest w tym wszystkim jakiś taki właśnie, bo element papieskiego w papieskich przesądów jak jak to autorzy związani z informacji określają, iż rzeczywiście, choć w tych argumentach pojawiają się czasami odwołanie od tego jak te wizerunki wyglądają np. zwracamy uwagę na to, że przed obraz, który wodzi oczami za wiernym 18 takich grup osób, które się w odniesieniu do wielu wizerunków powtarzano ten, kto to jest tryb holowania, który trudno powiązać się do Łukasza bardzo panie dziękuje mi się, że moglibyśmy jeszcze długo rozważać należy, że w przyszłości będzie z nami o przyszłości uda się to moje skryte marzenie zrealizować w prof. Grażyna Jurkowlaniec dr hab. Aleksandra Sulikowska był czas oraz Instytutu historii sztuki Uniwersytetu Warszawskiego moi dzisiejsi goście informację już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA