REKLAMA

„Duch Bauhausu” - polecamy filmy z festiwalu Millennium Docs Against Gravity

Data emisji:
2019-05-09 15:00
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
23:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

, a świerk lub podgląd itp pisze Agnieszka Lichnerowicz bardzo serdecznie zapraszam państwa na światopogląd, a program dziś ponownie zaczniemy od tematu, które poruszamy jest przez 1 z filmów na Millennium Docs Against Gravity film Festival filmowe filmów dokumentalnych wałem m. in . w Warszawie Wrocławiu rusza już jutro, więc wiele filmów możecie państwo po przeglądać w systemie podcast to one znajdziecie kilka naszych rekomendacji, a teraz państwo goszczą tutaj w Rozwiń » studiu Radia TOK FM w Warszawie jest Marta Żakowska redaktorka naczelna magazynu miasto i też związana z Instytutem badań przestrzeni publicznej dzień dobry wbrew niej w studiu Radia TOK FM we Wrocławiu Zbigniew Maćków architekt związane z biurem Maćków pracownia projektowa dzień dobry dzień dobry bardzo dziękuję, że państwo przyjęliście zaproszenie, ponieważ temat dosyć niezwykły jak na program światopogląd będziemy rozmawiać o duchu Bauhausu duchy Bauhausu to jest tytuł 1 właśnie z tych filmów w tym roku szczególnie Niemcy obchodzą stulecie no 3 rocznicę stulecia tego filmu z 1 strony powstania szkoły, która była początkiem nurtu w sztuce z 1919 roku arch. Walter Gropius przejął kierownictwo nad szkołą państwową szkołą Bauhaus Adam niesamowity ferment się zaczął najwięksi artyści jak Wasyl Kaliński Paul tyle, ale też wielu wielu innych młodych architektów, a mnie rozpoczynało czy inspirowało swojej kariery potem rozjeżdżał się po świecie, ale pytanie pierwsze do nawet do państwa w filmie dług Bauhausu jest też oczywiście próba zdefiniowania czym, że to nie jest znikoma jak w bardzo subiektywnie bo, choć zrozumiecie otrzyma Marszałkowską w ja myślę, że ta, choć toczy się niesamowita jest też historia takich różnych eksperymentów kulturalnych artystycznych i ten film to bardzo ciekawie pokazuje przedstawią też ich zwyczaje i w ogóle model tej szkoły nie tylko jako takich wytwórni twórców architektów projektantów różnego typu, ale też jako tako taką przestrzeń bardzo ciekawe i bardzo żywej społeczności zresztą gra Piasta pisał mówił, że jemu zależy na tym właśnie, żeby sama też szkołę i samo to miejsce było jakimś przekroczeniem to też odzwierciedli łowy podejście, iż niemieckich ówczesnych władz i t d. do jej szkoła na stanowiła, jakie zagrożenia przez firmę intelektualny kulturalny, więc z po pierwszej wojnie światowej w 1519 szkoła powstaje, a 3003 . zostaje rozwiązana przez nazistów i to jako taki sygnał, że jest jakieś miejsce tak często były one w różnych opresyjne sytuacjach męża, gdy jest to jakieś nie po prostu miejsca w tym, że i może coś niebezpiecznego się narodzić, ale jeżeli chodzi o to co najbardziej mnie i mają i też może część słuchaczy interesuje, czyli właśnie kwestia architektury i środowiska Miejskiego obok House przede wszystkim wprowadza oczywiście my pierwsze takie 1 Sperz pierwsze eksperymenty dotyczące takiej architektury przemysłowej, ale nie przemysłowej w sensie dla przemysłu, ale produkowanej w sposób przemysłowy jest odpowiedzią na to, że w miastach jest coraz gęściej, ale też leczyć na gigantyczny kryzys higieniczne i na 1 000 000 różnych problemów treści w tym dziewiętnastym roku i Fogler i po wojnie, ale już przed wojną w miastach zaczęły pojawiać ci proponuje właśnie rozwiązanie o takich elementów prefabrykowanych w architekturze, które mogą z 1 strony tworzy bardzo eleganckie modernistyczne wille i t d . z drugiej strony potem są wykorzystane przez kolejnych architekturze Gdańsk kochał Semi i ludźmi już też nie tylko związanych z chaosem do tworzenia takich masowych odpowiedzi na kryzys społeczny na potrzeby mieszkańców zarobione lub budynek z tego nurtu w białych muszę powiedzieć, że 1 właśnie dla mnie mimo wszystko z ciekawszych jest szkoła, którą pokazuje ten film szkoła Bauhausu bardzo wyraźnie, bo na pokazuje wiele elementów z 1 strony z 1 strony te elementy artystyczne mają aż o tak w Dessau bez oni pracują z bardzo często też właśnie z artystami, projektując budynki z drugiej strony pokazuje idee budynkową jako maszyny, bo to też jest ta era fascynacji bardzo szkodliwa dla nas dzisiaj od daty, a do tego mam nadzieję przejdziemy, bo to na inne to dziedzictwo Bauhausu i prowadzi też do tego, że mamy dziś ogromne problemy ze zdrowiem z z radzieckimi tak daleko w przedziale od wyboru, bo jeszcze zwróciłoby się do naszego drugiego gościa w studiu Radia TOK FM Wrocław przypomnę państwu jest to Zbigniew Maćków architekt to tak dla pana tak subiektywnie tym Bauhaus dla tych, którzy może jeszcze nie kojarzą słuchaczy albo nie mają dowodów przed oczami wyobraźni co to jestem Bauhaus to sztuka w Wiśle gra z dnia jest dla mnie dla mnie w od zawsze bał Chan z należy rozpatrywać w kategoriach filozofii takiej bardzo bardzo spójnej matrycy widzenia świata od wielu lat od wielu set, lecz nie stosowanej w przez ludzkość ostatni chyba taki bardzo spójny holistyczne system znów był mu, jakby u rozpowszechniania stosowanych w renesansie tak tak jak i gminie system którego, jakby emblematem tylko jest pewne estetyka my mamy z tym właśnie pewien problem, dlatego że bardzo często oceniamy ich w ogóle widzimy Bauhaus i to co się zdarzyło jego wyniku poprzez powierzchowność poprzez ten ma wszystkie lata tak tak białe fasady płaskie dachy i pudełkowate formy i uniki i te wszystkie atrybuty, które były tylko nośnikiem idei tak naprawdę to był niezwykle spójnym Och, jak już powiedziałem holistyczne holistyczne Kama matryca pogląd widzenia świata albo raczej poukładania tego świata na nowo w dużo lepsze miejsce do życia tak jak do tej Marta powiedziała przed chwilą tam rugby próbowano przy okazji naprawić wiele wiele z tych spraw, które w, które ludzkość zabrnęła przez przez ten taki bardzo jest dynamiczny rozwój w wieku dziewiętnastym wieku maszyny wieku wieku nas realizmu w kontaktach z takiego bujnego wybujałe ego kapitalizmu mieszkanie po 9 biednych izbach głównych jakiś, jakie sprawy właśnie higieniczno-sanitarne śmiertelność ubóstwo i t d . tak dalej to wszystko nasi koledzy czy od wtedy niestety głównie panowie projektowali próbowali próbowali załatwić właśnie taką wspólną wizją miasta czy w ogóle przestrzeniach 8 płyt powiedziałbym świata, który jest poukładany, w którym wszystkie dziedziny przenikają się nawzajem wspomagają, który w budują pewną synergię nas na stykach i w ramach tych Tajpej takiej macierzy nowopowstałej ten świat staje się dużo lepszym miejscem do życia utopia to jest czy ja utopia, ale w dużej mierze zrealizowana i które mam wrażenie pchnęła ten świat do przodu bardzo mocno oczywiście my widzimy najczęściej te rzeczy, które się nie udało albo właściwie mu nawet ciężko powiedzieć ona się nie udało nie zostały zrealizowane po dach do końca, bo jeżeli w zaraz spadnie pewnie argument o blokowiskach o różnych wynaturzeń jak to się my musimy musimy widzieć się ten świat tak jak oni go widzieli w pełni czyli, jeżeli swoje, bo obrazimy nagle te domy, których dzisiaj tak nienawidzimy faktury, które o, które obwinia, które są dla nas takim siedliskiem wszelkich patologii rządziła zamontował farsowym dziedzictwa młodszy insp z inspiracji bo, choć można, by powiedzieć, że to są te blokowiska Basia z lat siedemdziesiątych MO to to jest jakiś produkt już przetworzonej to przetworzone, jakby przez, tyle że tak powiem leśnicy i 2 i poziomów rozwoju gospodarczego jeszcze ustrojowego świadomości owego rzecz, że ciężko to nazwać takim bezpośrednim produktem ale w jakim sensie tak natomiast, jeżeli wrócimy do takiego do takiego czystego właśnie idealistyczne go czy wręcz utopijnego modelu, w którym te duże budynki wielorodzinne jak jednostka maks rosyjska prawda lekko wizjera stoją w morzu zieleni absolutną może udzielać wkrótce na dachu mamy rzeczywiście przedszkole miejsce do socjalizmu wania się do kina letniej wszystkie te rzeczy i wyobraźmy sobie to wszystko działa, bo to po to, on może działać i wyobraźmy sobie jeszcze, że to wszystko zdarzyło się Stolat temu przeczy akurat z tą niecałe 100 lat temu ten budynek, ale w tym samym czasie, w którym meczu nasi przodkowie mieszkali w chatach krytych słomą i w nie widzieli nigdy łazienki na oczy nie mówiąc już o ich używaniu NATO NATO no to, czego to zobaczymy jak wielki przeskok w myśleniu o ludzkości to był w teście, jaki dla pana jest Buckingham emblematy liczne albo pana ulubiony budynek, żeby też swoją szansę walki to dobry czas to jest raczej produkty jak z Gdyni już jutro tego co się zdarzyło w tej szkole czyli, czyli właśnie jednostka Marseille ska jest takim emblematy czasem zupełnie budynkiem, który rysy w 1 miejscu próbuje zamanifestować wszystkie te najlepsze rzeczy, jakie architekt wtedy trzeba chwalić się problemu, gdy w Polsce ma to czasu pasują raczej osiedla nie ma budynków nie zdarzyły nam się takie pojedyncze budynki manifesty, które by aż tak mocno popychały termin ten termin ten cel to Tomasz widzenie świata do przodu ale, ale osiedla Sady Żoliborskie czy 3 we Wrocławiu Sępolno Księże małe są wszystko oczywiście produkty pośrednie czy jak takie uboczne tego tego tego nurtu, który gdzieś tam urodził się w tej szkoły żadnej w tej szkole najpierw w Weimarze potem w Dessau, a jednak to są posłów bez bez Bauhausu, by ich nie było słyszą państwo Zbigniewa Maćkowa i Martę Żukowską rozmawiamy zainspirowani filmem duch Bauhausu to 1 z tych firm, które będziecie państwo mogli obejrzeć na rozpoczynającym się jutro festiwalu Millennium Docs Against Gravity mat prom Radia TOK FM ma patronat za kilka minut wróciłem po informacjach od AAA światu podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz w studiu Radia TOK FM w Warszawie Marta Żakowska redaktorka naczelna magazynu miasto i też związane z Instytutem badań przestrzeni publicznej czas się dobrem Lechię i cały czas państwa gościem jest w studiu we Wrocławiu Zbigniew Maćków architekt związane z biurem w Maćku pracownia projektowa rozmawiamy ze zainspirowani filmem duchy Bauhausu, które mogą państwo obejrzeć na festiwalu Millennium Docs Against Gravity, który już jutro się zaczyna w kilku polskich miastach, więc proszę przeglądać filmów sporą moim zdaniem wiele ciekawych radio TOK FM ma patronat no, a film duchy Bauhausu jestem nie tylko opowieścią o tym, historycznym, bo pchał się o szkole, która istniała zaledwie kilkanaście lat w powstała w 1919 roku w Weimarze no i właśnie wedle autorów inspirowała i inspiruje dalej, ponieważ bohaterowie tego filmu zainspirowani Bauhaus sem ostatecznie ta droga prowadzi ich do slamsów oni uważają, że w zasadzie to jest dziś główne wyzwanie dla architektów i zwróciłam się może nawet do pana do Zbigniewa Maćkowa najpier w myjemy bardzo podziela pan taką diagnozę architektów bohaterów tego tego filmu, że prosto architekci nie budynkami będą się zajmować tylko właśnie całą koncepcją miasta zgadza się z nią w 100 %, dlatego że Bauhaus i to co się stało po nim te wszystkie ruchy czy np. Deutsche oper bomb, które próbowały naprawić ówczesną rzeczywistość był odpowiedzią na ówczesne problemy z miast w, a właściwie na ówczesne problemy bardziej świata niż miast, dlatego że te miasta dopiero zaczynały się tak powiem wybuchać o tej rewolucji przemysłowej zaczynały rosnąć na przykładzie Wrocławia, że w, którego dane znamy rzecz, że Wrocła w na początku drugiej dekady dwudziestego wieku miał 80  000 mieszkańców, gdyż beżowe pod koniec lat 3 dwudziesty czy na początku trzydziestej mieć już ich 5 × więcej to był niezwykle dynamiczny wręcz geometryczny przyrost ilości mieszkańców, a co za tym idzie problemów związanych z właśnie miejscu kościoła i dostosowaniem tego miasta do do takiej ilości ludzi i na te problemy próbował świat wtedy, a właściwie jego reprezentanci, czyli architekci odpowiedzieć dziś mamy zupełnie inny problem masz może niezupełnie ale, ale jednak ta to zbiór problemów jest inny jeżeli, jeżeli po przyjrzymy się temu co co ma się za chwilę wydarzyć i uświadomimy sobie coś co w zasadzie już się dzieje, że w zasadzie większość populacji przeniesie się do lasu wszyscy socjologowie mówią o tych 75 %, bo to miasta będą dystrybuować wszelkie dobra i ma ich wartość, więc jeżeli sobie uzmysłowi im, że stoimy u progu katastrofy ekologicznej, jeżeli sobie uzmysłowi im, że stoimy na plan na brzegu, jakby wyczerpania się w zasobów wszelkich rad kopany i technik kopanych i i te wszystkie rzeczy złożymy w Reno w pewien układ równań to zobaczymy że, że te wyzwania 43 czy problemy, które musimy rozwiązać za chwilę są zupełnie inne raczej skala jest zupełnie za darmo na nas zrobił się proces skanowania problemu przeto problemu już nie rozpatrujemy w skali pojedynczych osiedli czy 3 budynków i pojedynczych osiedli tylko musimy rozwiązywać problemy całych społeczności miast jeżeli, jeżeli przyjmiemy do wiadomości, że dzisiaj w Tokio ma 26  000 000 mieszkańców rzuca filet kolejne miasta i przy Tokio prześcignął tak to to co zobaczymy, jakie to są, jakie to są skalę do zawiązywania problemami musimy musimy to wszystko wziąć pod uwagę i dzisiaj z tymi problemami się zmierzyć z nowo opracować jakiś system oby znów mam nadzieje holistyczne spójny wielowątkowy, który te problemy będzie starał się pokonać po z drugiej strony wetem CMC musimy zapewnić tym masom ludzkim miejsce do miejsca do mieszkania wszyscy chcieliby, żeby to było godziwe miejsce do mieszkania, żeby było blisko zieleni w blisko komunikacji publicznej tak dalej tak dalej z drugiej strony stoimy przed dylematem, że zasoby nam się kończy zaś, że za chwilę tak naprawdę być może nie będziemy mogli budować żyli sobie uświadomimy, że przejście z aż 60 % skażenia środowiska odpowiada przemysł budowlany, czyli to co budujemy i przebudowujemy lasy nie mogą się być wojna o piasek albo wręcz wojnę o o rzeczy wzrasta Kliny także będziemy się musieli nauczyć się nowego zawodu, że architekt to już nie będzie pan, który stawia nowe nowe chałupy i kreśli w programach komputerowych tylko inwentaryzuje zasoby, które są i umie z nich budować po raz 0203. już rano to się bardzo bolesny cios w bardzo wyraźnie wyższe rozwija w różnych miejscach na świecie my mamy jeszcze bardzo słabo zaawansowana o tym, dyskusje, ale nurt architektury cyrku e-learningu dla takich miejskich polityk tzw. regularnie, czyli właśnie korzystających w kontekście budowy z różnych elementów, które już gdzieś funkcjonują w przemyśle budowlanym albo po budynkach oburzonych albo z różnych innych źródeł się wyraźnie rozwijali takie miasteczek jak np. Amsterdam mają takie polityki wręcz systemowy, który już obowiązują nas na razie w dużej mierze inwestycje publiczne, ale rynek rynek architektury rynek budowlany to właśnie wykorzystywania różnych zasobów, więc jest to na pewno bardzo ciekawy wątek przypomną słuchaczom rozmawiamy zainspirowani przez firmę dłubał hasło jestem ciekawa co ciebie jak szczególnie zainteresował mnie jednak to wizja, że w tym sensie wszyscy poza może najbogatszym będziemy żyć w czymś co przypomni dziś nazywamy są sami czy jednak w takim systemie, jeżeli architekci nam nie pomogą w systemy, którą każdy sobie rzepkę skrobie nie ma przestrzeni publicznej nie ma organizacji i 3 generalnie z bardzo trudny orzech z taktem wiem to ten film to wyraźnie pokazuje co i podkop pod kręcę to też po przejściu moim zdaniem ta klamra jest trochę aż na siłę narysowana, ale to przejście od od pochwał słój środowisko modernistów jako takiego nurtu wartych doktorze, który wyraźnie wprowadza od odpowiedzialności społecznej architekta ze takie masowe problemy społeczne do właśnie bary, czyli slamsów Caracas Antoni Madaliński pojawia w i markety Tesco sztuczna klamry, bo Urban Urban Ching Tang, które ich w tym filmie się pojawiać się taki sąd ten miejski z Zurychu, który pracuje w tych transferach rozwiązuje bardzo drobne problemy ważne, ale drobne w Radzionkowie liga np. winda i toczyć się zmienia całą strukturę funkcjonowania tego miejsca pożaru, który na górze np. taki, żeby tam dojść ktoś godzi w tej pary musiały iść się wspinać tak ale, ponieważ żyjemy właśnie w dużej mierze efekt dużej części w i świata jednak w systemie wolnorynkowym przynajmniej pod kątem przepływu kapitału dużej części świata to kto to jest taki problem jesteśmy w innym momencie i takie masowe zarządzenie, żeby nie musimy odpowiedzieć na jakiś problem nie przekłada się co widzimy bardzo wyraźnie czujemy też na skórze i t d . na realnej polityki UE w miastach i na realne odpowiedzi na współczesne najważniejsze problemy jest najważniejsza np. w kontekście miejskim te, które są teraz paląca to z 1 strony są oczywiście zmiany klimatu niby dyskutujemy o tym w każdej polityce miejskiej w ONZ przez Unię Europejską po polityki na krajowa polityka miejska zginęła w Polsce jako polityk jakieś rozsądniejsze europejskich miastach w niektórych polskich pojawia się ten wątek, ale z drugiej strony właśnie n p . w kontekście dziedzictwa modernizmu polskiego czy też takich właśnie po blokowiskach, których rozmawialiśmy nie robimy na razie nic w tym kontekście, że będziemy mieli w tym lecieć np. kolejne kilkanaście kilkadziesiąt może dni powyżej 30 kilku stopni, gdzie w tych blokach, które były budowane zupełnie innym momencie ludzie Bors będą się gotować SOS rośnie wskaźnik IR śmiertelności i t d . bo hossa odpowiadał jako idea odpowiadał na taki wielki wtedy narysowane problem społeczny znaczy właśnie początek tej urbanizacji prze mieszczanie się ludzi ze wsi do miasta May propozycja szybkiego odpowiedzenia na nie ma hotel później już wie ile jego ludzie, którzy odziedziczyli myśli pani na 1 cały modernizm szybkie powiedział Roger mieszkania od pierwszej wojnie tak teraz dzisiaj dzisiaj mamy problemy, na które w zasadzie nie odpowiadam odpowiadam jakimiś niech tak tak masową skalę na pewno jak udało się w ciągu kilku dekad z wpłynąć na rozwiązanie tymczasowe jak się okazuje pewnego problemu bo, choć są owi my my odpowiada w dużej mierze rynek i wyższym co oczywiście robi po łapkach niesprawnie na jej i oczywiście robi też dla zysku, więc ten najważniejszy problem bardzo często w miastach umykają w takich utopia jak pan Maćków miało okazję czy też ma zespół realizować, czyli osiedle osiedle mokre osiedle nowe Żerniki we Wrocławiu czy w takich jakichś drobnych punktach miasta w Polsce w Europie trochę częściej pojawiają się różne odpowiedzi w wodzie tak odpowiedzialna jak w pewnym sensie jak moderniści zaprezentowali na na rynku architektury względem właśnie potrzeb społecznych, ale nam tak masową skalę, na jaką to wtedy wpłynęło dziś jest trudno wpłynąć tak niektórzy poważni inspiruje, a powinien zainspirować dopiero, że jest to bardzo potrzebne bardziej dziś role koło, jaką wtedy jak w takim rewolucyjnym sensie architekci wnieśli do projektowania do myślenia rozwoju miasta i rola odpowiedzialności społecznej bardziej mogą pełnić dziś tylko Szudrowicz skutecznie politycy miejscy i w ogóle polityce leczy się tu mamy gigantyczny problem to Zbigniew Maćków to jest bardzo ważne tylko ja bym nie zgodził się z 1 stwierdzeniem, że Bauhaus 33 to co w jego wyniku później zaczęło się w świat w architekturze cały cały modernizm odpowiedział na TGE tymczasowo Danek tak jakby na doraźny problem czy to była taka tak jak powiedziałem pewna matryca do do dorobienia ze świata lepszego miejsca do życia tu i teraz na te problemy ciężko żeby, żeby ten ruch antycypował to co się wydarzy 100 lat później włosiem inne wydaje się, że cały problem polega dziś na tym, żebyśmy odeszli od takiego holistycznego za obiady Bania problemami i takiego kroczącego dostosowywania się rozpoznawania tych problemów bo gdyby nie było 3003 . roku WIG i Bauhaus nie został rozwiązany już mogli sobie właśnie tak tak utopie trochę teraz wyobrażasz to pewnie dziś zajmowałby się tymi wszystkimi problemami które, które mamy na stole tymczasem on zniknął wyparował świat przeżył potężne kataklizmy tak dalej i dziś nie mamy właśnie takiej takiego 1 spójnego sposobu widzenia i reagowania na na problemy pokażemy przywitał postmodernistyczny bełkot innym poziomie to inwestorzy nie żadne Andrzeja Dudy, a nie bardzo często próbują wykorzystać 2 złm przez rwanie 1 grudnia 2000 zloty na metr kwadratowy, żeby zbudować coś co ma zbawić świata tak się nie da nam dzisiaj matrycą jest wolny rynek, a ta matryca ma zupełnie inne cele i zupełnie inne Horyzonty przed przed sobą niższy niż to co mieli koledzy, którzy zakładali, bo bardzo państwu dziękuję i Marta Żakowska redaktorka naczelna magazynu miasta związana z Instytutem badań przestrzeni publicznej i Zbigniew Maćków architekt z biura Maćków pracownia projektowa obu państ w gościem bardzo panu dziękujemy i pozdrawiamy Wrocła w w Warszawie we Wrocławiu Warszawie, ale też kilku innych miastach Polski jutro rusza festiwal Millennium Docs Against Gravity, na którym będzie można m. in. obejrzeć film duch Bauhaus Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA