REKLAMA

"Chroniąc uczucia religijne, ograniczamy wolność słowa"

Data emisji:
2019-05-09 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
23:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie i wracamy z art. 196 kodeksu karnego, czyli po artykule, który mówi o rewanżu z sankcji za obrazę uczuć religijnych ze mną studiu dr Adam Ploszka z zakładu praw człowieka na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry klimat, a przede mną poczta jeśli mają państwo ochotę wyrazić swoje zdanie w kwestii tego czy w ogóle powinniśmy karać za obrazę uczuć religijnych, a może karać, ale inaczej może Rozwiń » nie więzienie mnie ograniczenie wolności w LM, a może obrazy uczuć religijnych powinniśmy dużo ściślej określić proszę pisać analizy małpa to krok KFM, ale zacznijmy właśnie od tego czym jest ten przepis obecnie ten bilion, kto obraża uczucia religijne innych osób znieważa publicznie znieważając publicznie przedmiot czci religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów religijnych podlega grzywnie karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2, czyli obraza uczuć religijnych innych osób poprzez znieważenie przedmiotu czci religijnej lub miejsca w coś co do tej nagrody oznaczała już później w praktyce prawniczej to zdecydowanie bardzo trudno powiedzieć na wszystkie te wszystkie te określenia, które pani poseł podała ich pani przytoczyła tzw. znamiona czynu zabronionego sąd dość mocno nieokreślony i oczywiście praktyka radzi sobie z tym z tym nie określeniem i co więcej do tego mam wrażenie trzeba zacząć mówiąc o faktach przepis ten był oceniany przez Trybunał Konstytucyjny pod kątem jego zgodności z m. in. właśnie taką fundamentalną zasadą, jaką jest określoność czynu zabronionego szyi ale kiedy był ten Trybunał się rzuca się dla nas to jeszcze była tuż przed kryzysem konstytucyjnym 1 z ostatnich wyroków czy może mówić w Dagestanie Trybunał nie nadążał rozumiał, że faktycznie zakład był jak najbardziej prawidłowo i sadzonek czy ten przepis jest zgodny z zasadą oznaczoności alg na czym ona polega, że na tym, że nie można opuścić widzialności karnej za coś w czego nie wie się, jakby co zabronione, czyli właściwie niejasny przepis wyłącza uznania odpowiedzialności w pewnym zakresie nic albo nas tylko fragment dotyczący grzywnę, ponieważ to było na kanwie sprawy głośnej sprawy piosenkarki Doroty Rabczewskiej Dody, która w krótko mówiąc powiedziała o autorach pisma Świętego Albina połaci finałem i palenie działami no i w związku z tym została oskarżona skazana na grzywnę właśnie za obrazę uczuć religijnych i Trybunał badał w tym kontekście grzywny bez o tyle ciekawe, że najbardziej problematycznym elementem, a to może dalej przejdziemy z właśnie pozbawienie wolności ta kara bardziej surowa natomiast na podział także wszystkie te pojęcia, że da się doprecyzować w sensie i orzecznictwo doktryna doprecyzuje zarówno obrażenie znieważenia jak i przedmiot czci religijnej miejsce przeznaczono publicznego wykonywania obrzędów religijnych to jest dość kontrowersyjne orzeczenie ono spotkało się z licznymi żyli uznano, iż w Groznym powiedział tak te te słowa może doprecyzować w doktrynie poprzez właśnie praktyka w związku z tym cały przepis nie jest sprzeczne z konstytucją i aranżuje niedookreśloność jasność drezyn dokładnie i między natomiast jakby, pokazując fragmenty na kontry kontrargumenty tego orzeczenia możesz powiedzieć, że uczucia religijne tez wiadomo pojęcie, bo z szalenie nieostre, które trudno zdefiniować czym jest, ale to po to jest też tak ciekawy przykład na pokazanie jak można, jakie to jest bardzo szerokie to jest pojęcie, ponieważ no oczywiście naturalnym skojarzeniem na dzisiejszych dniach rozmawiam nakaz przy okazji okazją do rozmowy jest czas sprawa głośna Elżbiety Podleśnej, ale to są także mogą być uczucia religijne dowolne, a żeby założyć związek religijny w Polsce jest bardzo łatwo to z 1000 osób pojadą brzemię pamięci mieli, więc mógł np. założyć ze swoimi przyjaciółmi związek osób, które wyznaje kult pieniądza i powiedzieć, że pieniądz to jest moich przedmiot kultu, a zatem każdy, kto obraża publicznie ten znieważa ten przedmiot kultu naćpany, że pieniądze są złe straż lub, używając ich kody innych określeń na bok, porównując kurs złotego do euro znaczy dokładnie jest totalnie znieważające przecież jak można także decydować naszą walutę mógłbym powiedzieć, że wtedy popełnia także to przestępstwo, więc to już jest pokazuje pełna empatii pewne ryzyko istnienia tego przepisu, ale zaraz zaraz dodaje, że akurat film bądź w dokładnie czy rzeczywiście założenie związku wyznaniowego jest tak proste, bo przecież była taka próba przez wyznawców z potwora spaghetti i w mimo długiej walki ministerstwo odmawiało w rejestracji właśnie uznając, że jest to realia prześmiewcze, a nie prawdziwe w związku z tym wracając znów to państwo trzyma rękę na tym, kto ma uczucia religijne a kto ich nie ma to jest przemiana ogromną dyskusję dystansują ja wiem, ale nie należy do nich aż tak źle on ani też bowiem aż tak prosto na względzie daleko do absurdu ale by pokazać, że wtedy to ten przepis stwarza pewne ryzyko natomiast oczywiście najbardziej kontrowersyjną kwestią jest to kara pozbawienia wolności do 2, ponieważ tak jak mówi pani wcześniejsze rozmówca pan dr Śmieszek pozbawienie wolności za korzystanie z wolności w tym przypadku wolności słowa obrażające uczucia religijne znieważając to oczywisty sposób musimy w jaki sposób zakomunikować swoje treści, czyli czy to, pisząc coś czy, rysując jakikolwiek inny sposób przekazuje, korzystając ze swobody ekspresji narażamy się na to, że możemy trafić do wniesienia na 2 lata i oczywiście faktycznie tak jak było wcześniej mówione we wcześniejszej fazie dyskusji, że ta liczba osób skazanych nie jest wielka, ale samo istnienie takiego przepisu powoduje ten tzw. efekt mrożący, którym bardzo, ale się mówi zaraz, bo na to co chyba dobrze nie obraża się religii przez to albo rzadko, a jeśli już to dno czasem sądy skazują to właściwie skoro rzadko skazują to może ten przepis jest nadużywany i zatem skąd, jaka jest obawa, jaki jak co tracimy poprzez istnienie tego przepisu w takiej formie poprzez istnienie tego przepisu takiej formie czy tracimy nie jestem pewna na pewno ograniczamy swobodę co myśli przepływu przepływu informacji przepływu idei, ponieważ jest to pewne naturalne prawne ograniczenie tej swobody oczywiście to zawsze balansował na tej żadna wolność jest wolność słowa czy wolność religii nie jest absolutna, więc to jest to naturalne ograniczenia, ale ograniczy proces ten przepis, chroniąc w ten sposób uczucia religijne i to spore wyznawania ograniczamy wolność słowa i być może przez to tracimy szansę na dyskusję o pewnych tematach i które są związane z poznawaniem tej czy nie mieliście z tym czy innymi innym zostałem wariaci mam wrażenie takie zupełnie na boku, pomijając dyskusję prawną, że wręcz przeciwnie jest nasze istnienie tego przepisu oraz na jakiś czas najczęściej ze względu na to, że ktoś powiedział coś o Biblii albo pokazał wizerunek Marii tęczowe o nim wie zaczyna się dyskusja w ogóle o o pozycję religii w naszym kraju albo właśnie był w sile państwa w egzekwowaniu ne ochrony religii wobec obywateli, że Ełk paradoksalnie ten przepis jego stosowanie więcej wywołuje debaty niż, gdyby go nie było, choć rzeczywiście efekt jest taki, że mogą ucierpieć inne prawa w obywatelskie czy prawa człowieka chcemy słuchać pan Maciej przypominam analizy małpa to krótka FM w i on napisał coś takiego, że jest popiera ten przepis o teren o karze za obrazę uczuć religijnych, ale jego zdaniem karanie powinno być o kwestię ostateczną, a wcześniej poprzedzone być edukacją i KLM wg pana Macieja w tym konkretnym przypadku rozumiem w przypadku Elżbiety Podleśnej nie doszło do znieważenia, ponieważ przedmiotem czci nie są nalepki replikuje łące wizerunek obrazu, a jedynie obraz oryginalne no i zaczyna się bardzo dziękuję panie macie zatem przykład co jest przedmiotem czci tych czy można znieważyć reprodukcję obrazu, która jest następnie na klatce przyklejone do płota przedmiotem ochrony jest tutaj są to dobra czy uczucia religijne innych osób jest czy to jest ten czy inny przedmiot to przede wszystkim i ten racja istnienia tego przepisu w przeciwieństwie do Zamościa do 2 różnice zawężenie do tego czy była wcześniejsza rozmowa z innym przedmiotem ochrony jest z 2 każdą nienawiścią i zadziorność złodzieje okradają wrócimy, bo teraz bardzo właśnie związane ściśle z daną osobą, a tutaj tym przedmiotem ochrony i to wyraźnie wyszedł utrzymywało się tym orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego jest właśnie sfera wolności religii jest sfera kultu z relacji z tak, ale zaraz to nie zrozumie, ale tak, że być może bowiem postać, ale jakiś katalog przedmiotów czci religijnej różnych związków wyznaniowych tak, by było jasne co jest przedmiotem czci religijnej, a co nie jest skoro o znieważenie tych konkretnych przedmiotów czci religijnej może być z sankcją no one to byłoby najlepsze, ale mamy tak dużą paletę czy to w religii przekonań, że stworzenie takiego katalogu byłoby niemożliwe po prostu mamy po prostu, wymyślając jakąkolwiek czy też rozwój oczekiwali do znanych na świecie jest mnóstwo no tych przedmiotów jest w całych Katowic wydaje się to byłoby ani nadzieją, że wzrost kieruje swoje telefony prośby do słuchacza w różne psy znaczy miały polega zatem postulowane przez pana edukacja, skąd mamy wiedzieć co by było, by znieważenie przedmiotu czci religijnej, a co nie zachęcam do pisania słuchacze analizy Moto kropkę sam po informacjach wracamy widzę, że telefony się też urywają dr Adam Ploszka z uniwersytetu Warszawskiego studiów i wraz z konstytucją art. 196 wracamy po informacjach audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu cały czas art. 196 kodeksu karnego czy ten, który w ten przewiduje karę za obrazę uczuć religijnych w studiu również dr Adam Ploszka z zakładu praw człowieka na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego, który pomaga nam zrozumieć ten przepis w i zrozumieć rzeczywistość, w której n p . tego przepisu, by nie było w dostałam mnóstwo państwowy od państwa maili i pytań analizy Motoklub KFM w i tutaj mamy inne elementy takie kwestie poruszone przez słuchaczy m. in . pan Krzysztof pyta, dlaczego tylko uczucia religijne są chronione co z innymi uczuciami czy rzeczywiście tylko uczucia religijne są chronione panie doktorze tak z tego przepisu wynika wprost, że kto obraża uczucia religijne innych osób zatem ochrona dotyczy uczucie jechać gdzieś indziej w kodeksie karnym inny przepis nawet, kto obraża uczucia osoby bez wyznaniowej ten podlega karze niestety nie ma i to było też ciekawym wątkiem znaczy oczywiście wyjaśnienie tego z historycznej to jest też być wyżej w jakim większych wątpliwości, że ze względu na to historyczne uwarunkowania zawsze były chronione uczucia religijne kulty SA sfera sacrum, a ten pogląd bez wyznania nie był chroniony to rodzi duże wątpliwości co do zgodności tego przepisu o losach kończy z tym drugim konstytucji zasadą równości zakazem dyskryminacji niestety nie było to przedmiotem oceny przez Trybunał Konstytucyjny w tym wyroku, ponieważ nie było to chyba sprawa, która strona mogłaby też pożegnanie dotyczyła wydaje się że, gdyby faktycznie ktoś, które uczczą zostały naruszone uczucia, które są nie religijne w doktrynie można znaleźć, jakby wprost poprzez ateista nie ma przedmiotu kultu tak pszenny takiego jak poziom zrozumiane, ale może być obrażony jako osoba bez znajoma osoba niewierząca może być umorzony właśnie na tym się wymyślać wystarczy zajrzeć do internetu na akurat, jeżeli chodzi o te zeznania można tu mamy te w ramach tych przepisów dotyczących walki z mową nienawiści to tam jest ważne z Jerzym wędrowaliśmy, bo jest jednak jakaś ochrona inna inny rodzaj, ale jest jeśli chodzi o właśnie na wkład uczucia osoby po nadaniu decyzji o rozmiarach 258 kodeksu karnego, który stanowi o tym, że, kto publicznie znieważa grupę ludności albo poszczególną osobę z powodu przynależności narodowej etnicznej rasowej wyznaniowej albo z powodu jej bez bez wyznania włości lub narusza nietykalność cielesną podlega karze wolno pozbawienia wolności do lat 3 miejsc jest ochrona zawarta w tym 5 × chciałam wrócić do tego planowaliśmy wcześniej z Krzysztofem Śmiszkiem z partii wiosna, czyli tam akurat gdy jest taka ciekawa sytuacja, że partia wiosna jednocześnie jest przeciwko art. 196, czyli temu, który zakłada on sankcję za obrazę uczuć religijnych chcieliby usunięcia go z kodeksu karnego, ale jednocześnie chcieliby poszerzenia katalogu grup chronionych przez art. 256, czyli ten o z lekarzu, zakazując mowę nienawiści czy w tym nie tkwi jakaś sprzeczność pytam Krzysztofa Śmiszka on twierdzi, że nie co pan o tym, sądzi, których umówiłam są słowa obraźliwe zgadza się, ale i z jednymi drugim przypadku faktycznie są słowa obraźliwe jest inny przedmiot ochrony, czyli co innego te przepisy chronią i z tego powodu, jakkolwiek to jest postulat ten wzbudził ogromne kontrowersje mam wrażenie, że niezbyt szybko osiągnęlibyśmy kiedykolwiek i że kiedykolwiek się na ten stan, że ten przepis art. 1001006. zostanie z kodeksu karnego wykreślony tak School w kontekście art. 257 jest wprost chroniona godność człowieka i z uwagi na pewne szczególne cechy, które ten człowiek ma posiadać natomiast fakt kurs 1006. mówimy szerzej o transferze z taką możliwość wyznawania wiary, która już jest bardziej oderwane ściśle od samego człowieka bardziej, że będziemy mogli na nich leżą, w których często trudno się pozbyć jak np. wieżach albo wygląd, ale nie tylko w rządzie, ale oczywiście cytuje kodeks karny, który nie istnieje cytuje postulaty, które mogłyby się wizja pojawić bardzo żeglarzom to oczywiście rower nie jest bardziej dla nich samych założeniach minąć jeszcze wyznaczonych rasa i wyznania zeznania tylko do parlamentu żadnego z nich nie można się pozbyć tak zgadza się natomiast, jeżeli chodzi z tym przepisem Marcus 1006 . jest ten problem moim zdaniem też, że bardzo trudno ten obiektywny wzorzec odnaleźć, bo w artykule dziś piszemy czym dla porównania mamy ten obiektywny wzorzec ze złym stanie kamerą określić kto, dlaczego jestem przymiot chroniony i dlaczego dochodzi do jakiegoś przestępstwa łatwo go też mnóstwo określić to znaczy no jasne jest tak powodem jest dokładnie to jest jakby prosto do zidentyfikowania trudno jest to wiąże się w tych procesach dotyczących obrazę uczuć religijnych z koniecznością powoływania biegłych, którzy muszą im się wypowiadać, dlaczego z, jakiego powodu dochodzić to jest faktycznie przedmioty czci religijnej czy, bo jest ono właśnie o to pytał słuchaczy jak sąd ocenia, że uczucia religijne zostały obrażone, dlatego że my zawsze w takich sprawach czy to Nieznalskiej czy to właśnie teraz Elżbiety Podleśnej czy Dody znalazły się głównie tym czynem, którego dokonała dana osoba jest bardzo mało miejsca poświęcamy osobom, które miały być obrażony czy sąd bada to na ile do poziomu obrazy albo to czy rzeczywiście w ogóle doszło do tej obrazy czy np. można poczuć obrażony się tylko usłyszało o tym, że ktoś rozwiesił naklejki z matką boską w tęczowym o nim wie, jakby przez sąd się tym zajmują sądy na pewno szukają faktycznie zajmują się tym oczywiście, bazując na 5 piłkarze też tu przykład w procesie Doroty Nieznalskiej właśnie kluczowy, że sąd w tym momencie 1 z elementów uzasadnienia wyroku uniewinniającego tandem racji bardzo długo toczą ale gdy drugi po raz powtórnie się toczyć po uchyleniu pierwszego wyroku skazującego, gdy Dorota Nieznalska uniewinniona, bo właśnie to, że osoby, które poczuły się miały poczuć dotknięte miał poczucie, że ich o uczucia religijne są obrażone nie widział na żywo instalacji, która miała obrażać uczucia religijne nie widziała jest ustawione zostały przez wszelkie elementy tej instalacji przedstawione w związku z tym bazował tylko na relacjach prasowych i tu sąd wytknął wytknął gotował właściwie relacja medialna telewizyjny reportaż, że było w sposób bardzo być tak nastawiona zachowany na sensację przedstawiony w związku z tym ten obraz był zniekształcony kościelne osoby, które poczuły się od pięty nie nie poszły środki te de facto samą instalacją pasja tylko poczuł się dotknięte tym jak zostanie ona przedstawiona przez narrację medialną, więc z tego powodu i to jeszcze 1 jedno zdanie, że pani grać to pozwoli w kontekście oswoili się tego szóstego ja uważam, że poprzez nagromadzenie różnych nieostrych pojęć ten przepis idealnie pasowałby do kodeksu wykroczeń, które z tego po tym, się charakteryzuje trzyma bardzo nieostre pojęcia, które są jak doprecyzowane przez orzecznictwo SN chodzi o to, że sankcja zmniejsza czyje ryzyko dla ewentualnego przestępcy jest mniejsze, a czy powołującego wykroczenia, ale za to większa dowolność jeśli chodzi o działania policji czy ewentualnie sądu dowolność może nie, ale na pewno jest także przede wszystkim z tym, że coś za wykroczenia wiąże się to, że ustawodawca uzna, że zmniejszy stopień społecznej szkodliwości tego czynu po wtóre jest mniejszy katalog kar i co najważniejsze no potem zaczął się najsurowszą karę kara aresztu 30 dniowa maksymalnie jest to na pewno jest pozbawienie wolności do lat 2, ale przede wszystkim nie ma przy wszelkich negatywnych konsekwencjach związanych z wyrokiem karnym czy wpisania do rejestru karnego brak kredytów wizy i t d . tak dalej, więc z tego powodu i osiągnęłoby to moim zdaniem ten efekt w postaci wywiązanie się przez Rzeczpospolitą polską z obowiązku zapewnienia balansu między wolnością słowa wolnością religii poprzez to, że Rzeczpospolita Polska, jeżeli już mamy mieć przepis, który jest Quazi karny po mogłaby pokazać jest ochrona zapewniana przez kodeks wykroczeń, który nie daje jest tak surowy nie jest tak ingerujące w wolność jednostki jak kodeks karny, ale w ten sposób nie pokazują, że to zachowanie naganne szkoda wrzucenie łba świni do meczetu, bo przez to był też kas, który niedawno była najsurowiej wypowiedział pan coś takiego, że to bez sprawiło, że po Rzeczpospolita Polska wykazałaby, że chroni jednocześnie w PL wolności religijnej i wolność słowa z tego wynika to zobowiązania, dlatego że w jeśli przyjrzeć się choćby właśnie postulatom wiosny, która chciałaby usunięcia tego przepisu kodeksu karnego o tutaj Krzysztof Żuk mówił o ZOZ pozostanie myśmy to tylko kodeksowy tylko procesom cywilnym w domaganiu ochrony dóbr osobistych to ja się znamion na ile pozwala na to konstytucja, a pan mówi w ogóle o zobowiązania Rzeczypospolitej polskiej akcji to są przede wszystkim zobowiązanie wynikające z ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą umów dotyczących praw człowieka, czyli przede wszystkim Europejska konwencja Graczyka międzynarodowy pakt praw osobistych i politycznych oczywiście nasza konstytucja, która właśnie powtarza te przepisy w dużym zakresie z 1 strony zagwarantowana wolność wyznania wolność sumienia, a z Wisły pomysły, więc kluczem jest stworzenie dobrego prawa i praktyki jego stosowanie jest wyważenie tych 2 wolność ale by nie dać żadnej zbyt dużej ochrony obywateli uważa, że nie ma, więc w ogóle wyrzucenie tego przepisu bez stosowania zamiennika w kodeksie wykroczeń tylko wyrzucanie 100 dziewięćdziesiątego szóstego z kodeksu karnego byłoby zgodne z naszymi zobowiązaniami międzynarodowymi wydaje mi się, że mogą to być też kontrowersje jestem przekonany znaczy oczywiście pojawiają się głosy o tym, też mówi Krzysztof Śmiszek, że istnieje ochrona podczas procesu cywilnego natomiast ochrona jest dość trudna, jeżeli chodzi o wszczęcie tego procesu musi mieć zindywidualizowany osoby które, ale jest ofiary naruszaniu wolności Osama panie doktorze to samo mówią za każdym razem, kiedy osoby nie hetero normatywne domagają się ochrony w przepisach o mowie nienawiści słyszymy wtedy wszyscy macie kodeks cywilny może też do sądu w i wykazali, że jesteście obrażeni ich do 3 lidze jeżeli, więc możemy albo Bóg jest skromnym skontaktuje osoby religijne gminę wrażliwe też znane obrazy mogą skorzystać z kodeksu gdynianki świetny argument, jeżeli chcemy pokazać, że właściwie mamy małe zainteresowanie ten problem oczywiście z mojej perspektywy ja zawsze, by dostrzec w usta ręką Bartosz wolność troszeczkę wyżej niż rok w tym konkretnym przypadku wolność wypowiedzi niższe ochrona uczuć religijnych, więc zdecydowanie tak jest to i tak w taki rozwiązanie w postaci ochrony cywilnej byłoby też służby w rocznym można zauważyć 1 rzecz może nie zdoła jakoś umyka wtedy całej dyskusji, że przepis jest związany z sankcją za obrazę uczuć religijnych towarzyszy przepisowi o zakazie mowy nienawiści wobec GMO z osób o konkretnym wyznaniu co oznacza, że tutaj mamy podwójną ochronę natomiast osób nieheteronormatywnych osoby niepełnosprawne czy osoby starsze nie są chronione ani tu ani tu znaczenie odnajdujemy ich w ogóle w kodeksie karnym tym samym ich ochrona opiera się wyłącznie od nieszczęsnego archiwizowanie powinno być także ten fakt od 88 będzie rozszerzony o przesłankę dotyczącą orientacji seksualnej tożsamości płciowej wyjaśnił to jest ewidentne braki brakuje tej ochrony nawet wtedy trzeba być właśnie być sposób konsekwentnym, że jeżeli widzimy potrzeby w 1 przypadku, gdyż możemy się, że to tanie przepisy pracy jak są wystarczające do ochrony wolności religijnej pan Jarosław wysłał do nas zdjęcie w założeniu jego państwu pokazać, że jest to damska bielizna, a konkretnie takie koronkowe antologii i na nich wizerunek matki Boskiej z tego co widzę tak to jest ona w nim jest złotym na środku otoczone białą koronką i pan Jarosław pytała jeszcze wysłać do Lichenia to można kupić różne rzeczy rzeczywiście czy zgłaszać na policję po 0 zlotego rentowe z innych list od praw człowieka już raz kogoś zadenuncjował zrażać nie zgłaszać wydaje, jeżeli pan Jaros i to nie rosły w takie czujesz się, że to obraża uczucia religijne jest w stanie złożyć takie zeznania, składając zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa jak najbardziej ma konstytucyjne prawo i ustawowe prawo złożyć takie zawiadomienie i później jest być stroną procesu i walczyć o to, żeby jego uczucia religijne były chronione poprzez ten ton kreacje dziękuję państwu strasznie dużo my będziemy wracać do tego tematu, bo była jakość wciąż okazuje się aktualnymi możesz tyle dni minęło nie zdążyliśmy też komentować tego w jaki sposób policja w zajęła się Elżbietą Podleśną, która nagle wyrosła na groźną groźnego przestępcę, a jeszcze zdążą do tego wrócić jak widać temat nie znika z pierwszych stron mediów dr Adam Ploszka zakładu praw człowieka na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego był państwa i moim gościem bardzo dziękuję pani Zofii Lorentz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!