REKLAMA

"Serrrrce twoje wyrrrrrwe ci". Moniuszko brzmi lepiej po polsku

OFF Czarek
Data emisji:
2019-05-10 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
34:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no i ich Cezary łasiczka programy Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie ze studia oblężonej twierdzy ruch na ulicy Czerskiej dzisiaj jak dziś są uroczystości oficjalnej po prostu zasieki Finanzamt zapory w góry kontrolę, ale udało się do redakcji dotrzeć pierwszemu gościowi studia pani Beata klatka dyrektor dziesiątego Międzynarodowego konkursu wokalnego imienia Stanisława Moniuszki 10 od daty trudno było trudno było tak tak trudno tu z parkingiem i Rozwiń » rzeczywiście trudno było zaparkować, że jeżeli pan wygrał konkurs stołowych o już za chwileczkę, ale się z zawodniczek jest na nowe zoo udało się to najważniejsze, a konkurs jest co chwila oddechu, bo jutro koncert finałowy, ale także ogłoszenie wyników żyli wiemy, kto zdobył nagrody specjalne, ale nie wiemy jeszcze tą, kto stanie na podium nie wszystkie nagrody specjalne tylko te, które były przyznawane za wykonania utworów wykonywanych tylko włącznie z 0102 . etapie, czyli nagroda nagroda za najlepsze wykonanie pieśni i Mn Berga mózgowa Legia się po raz pierwszy jest taki ze specjalną okazję, ponieważ w tym roku mamy też jubileusz stulecia urodzin Weinberga Mieczysława Weinberga i w ten sposób chcieliśmy uczcić to ten jubileusz, ale jednocześnie jak podkreślają, iż były polskie korzenie tego kompozytora inne, a oprócz 3 nagrody specjalnej za wykonanie pieśni Weinberga w grze na przyznano jeszcze nagrody dla wyróżniających się pianistów w Lotosie Gdynia 6 pianistów nie będziemy mogli ich domu podziwiać w następnym etapie w tym w jutro wystawy wszyscy wystąpią z towarzyszeniem orkiestry pod dyrekcją Darko Jevtić tej orkiestry teatru wielkiego z pod dyrekcją Andrzeja Jurkiewicza znakomicie się poprzedniego dyrektora artystycznego teatr Andrij Jurkiewicz zresztą Najwyższego muzyczne lata, ale Jurkiewicz był naszym dyrygentem konkursowym, który 6 lat temu tylu, ale przy ósmym w trakcie ósmego konkursu i LO 3 lata temu również wiele osób upatrywało jego odejście od zawsze przywiązujemy się do artystów każdy ma swoje sympatie w no ale odwiedza nas my podtrzymujemy kontakt się, że chodzi o bardziej przygotowania, a nie o sympatie w ale może to nie jest temat akurat w do rozmowy w tej części albo w ogóle coś gdzieś rozmowy do rzeczy dziesiąta edycja rocznym czyniły można powiedzieć, że już jest to taka impreza, która się okrzepła stopera znajomy konkursowej osadzie eos jest mocno osadzona taki jest zdecydowanie jest to na pewno impreza, która z takiej imprezy lokalnej trochę przaśnej przędą Buraczanej stało się imprezą no prawie, że MO w światowym znaczeniu wydaje się, że nawet nie prawie, że Lech zdecydowanie światowym znaczeniu ono o tym, świadczy to po pierwsze, żyli, który jest bardzo międzynarodowe o o rok do trojga śpiewaków polskich drogach działa w tym ta pani Ewa Podleś pani Izabela Kłosińska i pan Piotr Beczała żyli zasiadło 12 menadżerów i osób związanych z instytucjami świata wynik z instytucjami kultury w metrach sporządzone analizy jak ważne nazwiska poważne instytucje poważne teatry operowe Metropolitan Opera Covent Garden Stuttgart festiwal w Salzburgu festiwalowa są one także naprawdę są to jest to naprawdę bardzo bardzo znakomite żyli w co może oznaczać jedno orzekł, że laureaci tego konkursu czy to będą Polacy czy nie, bo do finału dostała się czwórka Polaków z o zapewnienie usłyszymy ich w Polsce zbyt często Szanowni państwo także, jeżeli ktoś z jeszcze chciałby usłyszeć wśród polskich zakładów w ogóle wyjątkowo śpiewaków to teraz dobra szansa, bo nie wydaje się, że być śpiewacy szybko w Polsce występowali oto rozwiązała z powodu cięć budżetowych w teatrze wielkim Operze narodowej co oznacza, że nocą oraz zakładamy, że coraz trudniej jest duża dodajmy, że tak jednak laureaci konkursu myszkowskiego będą mieli resentymenty i niezależnie od cięć budżetowych będą już mieli tę chęć i możliwość też oczywiście występowania w teatrze wielkim Operze narodowej, a sentyment sentymentem myślę jest ani wydaje się, że to jest bardzo bardzo istotne, jeżeli ktoś ma dobre wspomnienia związane z jakimś konkursem czy w ogóle z jakimś miejscem el to to Atom Trefl ma pewną skłonności i marż cykle produkcyjne na to nie pozwalają, bo oczywiście wielu śpiewaków, którzy już mają kariery rozwiniętą tą myślą z cyklu w takich 3 cztero czasem pięcioletnich, a większość instytucji polskich to są cykle może dwuletnie i może dwuletnie toto to jest fakt, że rzeczywiście u nas jest jakby inne inne jeszcze ciągle system dla planowania nie ma tej takim rządu w dół, by było większe fundusze bez większej perspektywy czasami to są właśnie pięcioletnie już angaży, chociaż nie oszukujmy się dynamika rozwoju śpiew wagę głosów Ewa Kaim w ogóle sytuacja zawsze może być różna, więc oto tezy jest, że po żagle pływanie śpiewaka z takim dużym wyprzedzeniem czasami może się ziścić, bo różnica się odbywa to jest instrument w alei toczy się 1 w nowo co czekać na tych, którzy w napisie nie dalej, ale jednak mimo wszystko gdzieś tam temat możliwości, ale tzw. wskoczenia w ich z wyprzedzeniem raptem rocznym też są jakieś tam na swoją drogą to fascynujące że, gdyby narodowa scena operowa liczy na to, że sentyment będzie tym elementem, który przyciąga nie tylko wypowiadać się nie chce wypowiadać w imieniu całej narodowej sceny, bo jestem odpowiedzialna za konkurs, więc tutaj nie nie chcę podejmować takiej dyskusji raczej wolałam się skupić na konkursie dobrze i wątpliwej wrócić do tego tematu dobrze wracamy do gry temat konkursowego, gdyby tak szczerze myślę no bo oczywiście konkurs jest ważne, ale też ważne to co się dzieje po konkursie czy gdyby czym ten konkurs jest przez trampoliną do czego się do czego czy jest po prostu trampoliną do tego, abyśmy w wyrzucali także polskich artystów w świat nie Polski czy też jest także ten konkurs także w nazwie umocowany bardzo narodowo ma służyć do tego, żebyśmy tych śpiewaków kiedykolwiek żyli w Polsce albo często słyszeli w Polsce na konkurs nikt nikogo nie nie przywiąże do dołu do 1 miejsca wiadomo, że zależy nam na tym, żeby się w, żeby ci śpiewacy robili światową karierę, bo nie zależy nam na tym, że broni tylko wyłącznie u nas występowali był później, ale nowy Car Rosji w Polsce jednak obowiązuje ten schemat, który kiedyś tak ładnie nazwał go nie jest Wojciech Młynarski to na zasadzie powracającemu z zagranicy wynajmę, więc ten, kto robił karierę za granicą oczywiście to jest miara jego Berniego i jego i talentu i w ogóle jego wartości artystycznej zawsze jest lepiej odczytywany ciągle mamy troszeczkę te kompleksy, ale z drugiej strony poza kompleksami cieszmy się, jeżeli Polacy występują za granicą, a mimo wszystko od czasu do czasu przyjeżdżają do Polski on się na świecie jest jednak ta tendencja, że te osady są tak międzynarodowej tak zróżnicowany, że my też nie możemy ciągle myślę, że dziś śpiewać będą tylko u nas był też są śpiewacy z zagranicy więc, więc ty chyba nie musimy tak powtarzać, jakiego takiego ciągłego ubolewa tempo w windy nie muszą tak ciągle ubolewać że, że ktoś tam u nas nie występują od czasu do czasu wystąpi Tomasz co jest w tym w tym roku wystąpią Tomasz konieczny wystąpili to jest zresztą ogromna radość nasza zresztą Tomasz konieczny jest bardzo zaprzyjaźniony z teatrem wielkim wydaje mi się także z innych powodów właśnie z kontaktów z młodzieżą także wydają się wrażeniu, że impreza karnym obrona tak, ale to może właśnie zostawmy na boku dachy hipisi zgubnego dobrze dziś jest mycie skóry na konkursie czy po tym, takim wstępie zapraszam panią dyrektor i słuchaczy naszych na informacje Radia TOK FM, a po informacjach już w grę żyjemy w bebechy tego konkursu dowiemy się, kto poległ w boju aktora Danny przedostał się do finału i dlaczego aż tylu Polaków, bo to jest wyjątkowy myślę z ŻIH, choć okres, bo był zeszyt 2 jest wyjątkowe 2 edycje temu był bardzo niewielu Polaków dostało się do finału elblążanie nie niech nie do finału dostało się żyje dobrze pamiętam 4 Polaków 5 Polaków nawet 2 edycje temu żona podium dodał, że na podium na podium nie było żadnego zwierzaka była nagroda specjalna zresztą do kura dla urody laureat nagrody specjalnej niedawno wystąpił w gali otwarcia konkursu Łukasz Goliński w uważam, że jest to fantastyczne świeża, więc także dowiemy się o zakulisowych różnych sztuczkach studio pani Beata klatka dyrektor dziesiątego Międzynarodowego konkursu wokalnego imienia Stanisława Moniuszki finał konkursu jutro informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy z w państwach UE gościem jest pani Beata klatka dyrektor dziesiątego Międzynarodowego konkursu wokalnego imienia Stanisława Moniuszki w tym roku ten konkurs także inne zbiega się z rocznicą i wzrokiem Moniuszko Scheme także ma wypełnić specjalny posmak i inni jeszcze jego rangę został przez to podniesione no ale też warto dodać, że jest to konkurs, który jest takim konkursem już rodem z 2001. wieku, czyli oczywiście można przyjść słuchać śpiewaków na żywo inne co zawsze jest się, że ważne także dla śpiewaków, ale od czystek bezpośrednie wchłonięcia, jeżeli ktoś nie możemy daleko to można było jej w ogląda transmisję więcej, by uczestniczyć uczestnictwo za pośredniczący za pośrednictwem technologii nowoczesnych kraj może jeszcze obejrzeć po to, by po fakcie prezentację są w internecie w związku z tym osoby, które nie przegapiły nie mogły w tym czasie oglądał śledzić przebiegu konkursu mogą sobie nadrobi zaległości czy trzecie przekonać jakich wybrani śpiewacy czy jacyś Polacy, którzy interesują wypadli w konkursie, w czym brakuje jeszcze takiej małej stajni zakłada, że zamknie zakład przyjmować potem wystarczyła wizyta w Totalizatora się porozumieć, żeby można było wydaje się, że w internecie właśnie jego koledzy z multimediów mówili mi, że był były też na kształt właśnie takich troszeczkę wyścigów konnych jak gdyby tynkowania w internecie także to bardzo fajny bardzo miłej czekamy na dno nowe po prostu w doborze poznajemy samych uczestnikach pani z racji rozwojem funkcji musiałby śledzić słuchać, ale tak smutne, że to jest przyjemność, choć oczywiście powiem szczerze, że w tym roku już z perspektywy tych iluś lat zajmowania się konkursem z przyjemnością słuchałam w przy prezentacji polskich utworów, zwłaszcza tych wykonać nie tylko wrócił do utworów polskich śpiewane przez uczestników zagranicznych po raz pierwszy miałam wrażenie, że w zasadzie większości ci śpiewacy bawili się tym repertuarem że, że to nie był taki obowiązek obowiązek, bo rzeczywiście jest to dosyć trudne w ogóle do wypromowania ido do przejścia dla śpiewaka Tatar konieczność TEN -T obowiązkowe repertuar Polski dlatego też trudny do wglądu do wypromowania jej był jest konkurs teraz jest mnóstwo konkursów wokalnych, na której śpiewa może się udać mając w kieszeni 6 arii z tzw. mainstreamowe go z repertuaru wieje lub jest czarnym koniem jeżdżący od konkursu do konkursu teraz Liska zresztą się powtarzają nasz konkurs tak jak jeszcze dalej tak jest stary starszej daty konkursy jak mijam Hańczy Erdogan BOŚ czy trzeciej ARD, które mają wpisane do bardzo bardzo szczegółowy repertuar i nie zawsze jest jakiś taki element bardzo swoiste dla konkursu właśnie z tej grupy i jest trudny do właśnie do zaprezentowania również zagranicznemu zagranicznym śpiewakom, ponieważ nasza muzyka jeszcze ciągle wymaga promocji nie jest tak znana to nie jest muzyka rosyjska czy chociażby czeska, gdzie Czesi zadbali o to, żeby przed nich ich repertuar był obecny w świecie także ta jest jeszcze i jeszcze wszystko przed nami natomiast wydaje mi się, że sam konkurs faktycznie coś pełni rolę takiej promocji muzyki polskiej, a więc, jeżeli chodzi o właśnie o przyjemność no to to był 1 element, a poza tym wydaje się, że konkurs miał bardzo wysoki poziom już trasą można stwierdzić i bardzo wyrównany, a przede wszystkim wyrównany i to toto to było ciekawe obserwować jurorów jak jak zareagują na prezentację w drugim etapie później ten wybór tych finalistów też był taki trudny, bo sam król był dla obecnych 14 śpiewaków w finale tych 2 zamiast 12 latach 2 więcej, a propos promocji polskiej muzyki myślę, że oczywiście my sami, gdyby nie pomagamy, bo wydaje się, że Żydzi takie przeświadczenie, że polskie opery powinny być wystawiane po polsku jak już nie daj Boże jakiś niepolski reżyser weźmie się za innych ulic Moniuszki no to oczywiście krytyka zlewa z prawej ze środka, że co on 2 diakon co w ogóle nie wie nie rozumie tego naszego polskiego ducha i zagrać już rozumiemy włoskiego ducha czy czy rosyjskiego czy cyrk miał w kolarstwie oczywiście wszystko rozumiemy, ale polskiego ducha nikt nie zrozumie bezimienne może łamać ich cieszyć się z tego, że ktoś ma inne spojrzenie i właśnie w lewym oczywiście można sobie krytykować, ale nie mnie nie okopywać się w swoich opiniach, bo to jest ceny i rzeczywiście nabył były takie sytuacje w była taka ostatnia sytuacja kilka lat temu po premierze strasznego dworu, który w ja osobiście bardzo lubię w tej w tym zestawieniu DM ale, ale nie nie mogą zrozumieć tego tej lawiny lawiny krytyki zupełnie nie moim zdaniem nieuzasadniony, chociaż każdy ma swoje swoje racje do krytyki ten natomiast po prostu nie kupują kupujmy się w tym kontusz szuka tak, bo już po prostu naftaliną bardzo mocno zalatuje, ale jeżeli już ten fundusz tego tak ładnie zaprezentujemy, żeby był jako szlak trakcyjny na tyle Junga, iż mimo wszystko należy to uniwersalne treści też, że w tej muzyce jej akcentować, gdy poza tą 14, która dostała już finału jest cała masa innych śpiewaków, którzy przed świetnie zaprezentowali wzwyż to było trudne albo decyzja w tym roku dla dla jurorów tak trudna decyzja, aczkolwiek mogłem szczerze była po prostu punktacja i Igi kwestią młodszy czy jednak możemy wpuścić w dopuści do finałów czy mogą już dopuścić do finału większą ilość większa liczba śpiewaków tu oczywiście była, gdy decyzja też maestro Jurkiewicza, który musiał wyrazić taką zgodę, bo dzisiaj sąd jest jedyny moment na przeprowadzenie prób co jest dużym obciążeniem dla orkiestry trzeba się czasami zmierzyć z bardzo różnorodnym programem no ale Messi Jurkiewicz wyraził taką zgodę gwiazd obawiam się, że może odmówić, zwłaszcza że 3 lata temu po prostu został przygnieciony przez Rzym albo, ale jest to z 16 finalistami, ale jest duży klient, który staje na wysokości zadania prawda jest przygotowana, jeżeli ktoś to właśnie on tak tak takich gestów dyrygent świetnie współpracujący ze śpiewakami znając repertuar operowy 4 Polaków w finale czy czworo Polaków w finale to jest dużo mało, kto jest dużo, ale to nie jest taka to nie jest tak ani inne nie wyobrażam to to nie jest jakiś ci jakiś nowo nadzwyczajnym podświadomie oczekujemy, że z imienia Moniuszki to sami Polacy niemalże wojny nie do nieba to właśnie Apropos narzekania tej skłonności Polaków do narzekania 6 lat temu nie było żadnego Polaka do dna na podium była nagroda były nagrody specjalne przyznawane polskim śpiewakom natomiast i wtedy oburzenie, dlaczego żadnego Polaka co się dzieje z tym śpiewaniem i t d . i t d. co do i co to jest 3 lata temu 4 Polaków na podium zresztą świetnych tak takich drze w dot śpiewacy, którzy robią karierę plus nagroda jeszcze specjalna dla Krzysztofa Wańczyka to są te są śpiewacy naprawdę zwala z najwyższej półki oburzenie co to za konkurs czy też konkurs międzynarodowy czy Polski i nikt nie zważał, niemniej nigdy nie zwracał uwagi na to, że wzięli jednak zasiadali przede wszystkim przedstawiciele zagranicznych instytucji operowych także nad morze może troszeczkę więcej dystansu mamy 4 finalistów bardzo się cieszymy i zobaczymy co będzie co będzie dalej trzymamy kciuki po prostu, aczkolwiek wiadomo, że zależy nam na tym, żeby konkurs miał swoją rangę, żeby ten najlepszy został wybrany w najlepszy to są nagroda pieniężna rozumie, że też prestiż, ale też prestiż i i mają oczywiście otwarcie kariery i możliwości tej kariery jak Rzym, a tak z, zwłaszcza zaś Street perspektywy tych lat widzę, że ci ludzie ci młodzi ludzie dostają potem propozycje właśnie tych teatrów, które są prezenty reprezentowane na życie żyli konkursu, ale nie tylko, bo po prostu dość przyjeżdżają do nas agenci menedżerowie innych teatrów przedstawiciele studiów operowych i obserwują konkursy są gośćmi specjalnymi też wszystko po to, żeby, żeby tych młodych ludzi wspierać dać im dać otwieraliśmy ścieżkę kariery Ewa Tracz z ponad 2 proc, która w 2016 roku tak nauczono dzisiaj doskonale sobie daję radę no na scenie i dostrzegana jest w kraju za granicą kraju z tak świetnie się rozwija także temat bardzo bardzo cieszy w żywotność, by powiedzieć coś o działalności studia operowego też przy okazji tego konkursu, bo w Tesco, a także, jeżeli ktoś chce zostać śpiewakiem operowym no to pewnie pierwszym krokiem jest szkoła muzyczna i lekcje śpiewu, ale to nie wystarczy to to, żeby trafić na inne dobra sceny operowe to, żeby jego kariera to, żeby właśnie planować sobie inne karierę 45 lat do przodu w no to jest już z, w którym gwiazda na trochę wyższym poziomie i do takiej kariery m. in . przygotowują różnego rodzaju studio operowe, bo to tani nie jest tak że, gdyby jest już Apostoła średnia studia, a potem jakaś jeszcze kurs mistrzowski już o nas zabijają post to jest właśnie też udział w różnego rodzaju konkursach i to starannie dobranych konkursach to, bo z 1 strony konkursy wygrana w konkursie to stos to są inne to są pieniądze, ale z drugiej strony ważne jest to ktoś, kto wyżywi zasiada i czy za tą wygraną oprócz wygranej konkursowej pójdą propozycje w Tychach tak jak tutaj pani doktor wspomniała, jeżeli chodzi o uznanie szkockiej ten warszawski to za często za wygraną propozycje idą tak tak jakby mogę mogę tu przytoczyć czyjeś nazwisko przewodniczącego żyli ideą tegorocznego konkursu pana pytam jako tony, który dziś doskonale pamięta nazwiska lub śpiewaków z poprzednim biorących udział w poprzednich konkursach i później ci ludzie, których pan zauważa śpiewają w Covent Garden można wymienić właśnie z poprzedniego konkursu zdobył Andrzej Irańczyk, który zresztą będzie w tym roku występował w Metropolitan Opera mając niespełna 24 lata laureat pierwszej nagrody w kategorii głosów męskich ostatniego konkursu to jest to to był Leon Koś nawet 3 sala mediacja także dzieci ci śpiewacy są zapamiętywanie przez tych przez tych menedżerów i i rzeczywiście później idą tą ścieżką, a jeśli chodzi o jawne wracając do studia operowego rozwija się po informacjach Beata Kawka dyrektor dziesiątego Międzynarodowego konkursu wokalnego imienia Stanisława Moniuszki jest studio studio operowe poznałem po informacjach informacje dziesiąty 40 państwo mają gości jest pani Beata klatka dyrektor dziesiątego Międzynarodowego konkursu wokalnego imienia Stanisława Moniuszki przed nami jeszcze finały i ogłoszenie wyników, a to wszystko jutro w 14 osób do finału w zwykle jest tak 12 miejsce, ale to znaczy, że wyjątkowo trudno było euro się zdecydować co co świadczy o wysokim poziomie konkursu to mniej niż poprzednia edycja rozeszło 16 oznacza to, że biorąc także w rewanżu może już czas w ogóle zwiększyć tę chwilę miejsc finałowych, ale może porozmawiajmy o konkretach, bo byłoby na razie bez żadnych nazwisk ani narodowości się to my odbywa je wspomniał, że czwórka Polaków tak jak może pozwolę sobie odczytać nazwiska tak jest i adresy tych jej wszystkich wszystkich finalistów w kolejności alfabetycznej Alina Adamski Polska Monika Buczkowska Polska Piotr Kuszewski Polska Zlata Carlsberg, a Rosja Izrael kim nie jest wolny jeśli dobrze not zamawiam nazwiska tych animozji WPO kojach Rusłana Kowal Ukraina Long Long Chiny mają moc to ruina Rosja Matias Bogdan MAK Matheus Pompeo Brazylia kody kwotę bazową ARM USA Milan syn Janos Macedonia Szwajcaria islamska Zamecznik owa solowa akcja Słowacja Hubert Zapiór Polska i Indianki i jak i jaj i dodaje ja je przeprawę w biurach mezzosopran i Żelechów w te to są te są wszyscy finaliści i stresują się rozmawia pani przygotowują się profesjonalnie nawet nie trzeba rozmawiać, żeby wiedzieć, że niż rzezie śpiewacy się stresują się jednak z teraz muszą wystąpić na dużej scenie przesłuchania pierwszego tak 0102. etapu były w salach redut owych w kameralnych zajęli czwarte z fortepianem i przegrał dziś próba z orkiestrą i inny repertuar oczywiście olbrzymia widownia i umiejętne jest to oczywiste, że życie chwila dla niektórych jest też zmierzenie się po raz pierwszy z tak dużą sceną i wrócą do tematu Akademii operowej bo gdy mówi się przed informacjami, że to, żeby Śpiewak z ze śpiewakami wykształconego stał się także śpiewakiem pożądanym chcę, by NATO do tego się nie da nauczyć w szkole czasami to czasami właśnie konkret ne na inicjatywy jak Akademia operowa są tymi, które właśnie szlifują i tolerują także, dlatego że w Akademii operowej pojawiają się wykładowcy, którzy są np. czynnymi śpiewakami takimi, którzy śpiewają na najlepszych scenach światowych i IT parę dni czy tygodni czy godzin spędzone z takimi osobami to w krótkim czasie pokazują to, czego mi nic nie da się wyczytać w podręcznikach to się Wyraź z może w ogóle w o studiach operowych w studio operowe w świecie to w zasadzie jest tak powszechne zjawisko u nas w Polsce jest nasza Akademia jest 1 jedyną taką taką formułą, która wspiera młodych śpiewaków kończących studia, a wokalne krzyczy czy jeszcze będących w trakcie w trakcie nauki w euro na Uniwersytecie muzycznym i to i to wydaje mi się konieczne, ponieważ mnie kiedyś może jeszcze w Niemczech jest jest ten Tatar ze ta tendencja do utrzymywania zespołów operowych zespołów śpiewaczych ansambl operowych natomiast w większości teatrów wszystko się odbywa na zasadzie angażu i taki młody Śpiewak, który kończy studia nie ma stałego za mną zatrudnienia nie ma w zasadzie środków do życia nie ma też możliwości kształcenia i i wejścia spokojnego repertuar jest pozostawiony sam sobie, że jest bardzo zdolny do 2 bierze go pod swoje skrzydła agent jakiś menadżer czasami dobry czasami mniej dobry, więc ten człowiek miał dużo dać wybitny Śpiewak operowy powagę to powinno się zwolnić no ale bez agentów czy dni śpiewacy słabo sobie mogą radzić i euro i to jest to jest konieczne natomiast takie przedłużenie opieka wejście to takie spokojne wejście w karierę czy w ogóle w życie zawodowe TOT ten trend pomost między edukacją też, gdy między szkołą nie będzie edukację uniwersytecką, a sceną to jest bardzo istotny kiedyś jednak powszechnie dosyć powszechne było przyjmowanie do sampli młodych zespołów operowych młodych śpiewaków teraz właśnie to się skończyło inni i studio operowe w zasadzie jedyną formułą dającą śpiewakowi wsparcie i poczucie bezpieczeństwa PRL, a oprócz tego jeździ już zawsze taki poze w o naszej perspektywy naszego studia jest możliwość zaproszenia i śpiewaków, którzy śpiewaków czy pedagogów niekoniecznie związanej ze na stałe z teatrem śpiewaków gościnnych profesorów gościnnych uroczyście istotne jest to, żeby tym, żeby nasi śpiewacy mieli jakąś ciągłość jakiś ciągły prowadzenie stąd Stali profesorowie Akademii pani Izabela Kłosińska pani Olga Pasiecznik etat bez cienia pies Rex Roth Anny, ale zapraszamy wybitnych osobistości świata opery takich jak takie jak właśnie Tomek Tomasz konieczny, który okradł wcześniej mówiliśmy kiedyś tam również KOV pani Ewa Podleś czy pianista Arnold Deutsch także i jest to takie zresztą otwarcie na nasz świat w poza tym mamy współpracę międzynarodową w ramach sieci Akademii operowych nowa któraś rumuńska sieć zrzesza 11 instytucji je kultury Europejskiej KUL instytucji na czele ZAKSY z festiwalem są w Prowansji i to też jest taka możliwość wysyłania naszych śpiewaków naszych pianistów, bo nie tylko śpiewacy są nasze studio operowym również pianiści specjalizujący się w w pracy ze śpiewakami na warsztaty zagraniczne czy właśnie te są Prowansji czy do zoo do programu, by ten pies to są bardzo bardzo ciekawe warsztaty i wtedy Znicz nasz młodzi ludzie stykają się po pierwsze z zagranicy jest z międzynarodowym środowiskiem muzycznym i z wielkimi autorytetami jutro mecz trzecie to, czyli wielki finał wielki finał i albo można go ten film oglądać na żywo w teatrze wielkim Operze narodowej w Warszawie albo można też podglądać przez internet przez internet, ale też można słuchać w na antenie radiowej dwójki czy oglądać inne w TVP kultura w poprawnym media nas w tym roku doceniły dopuściły co jest jest bardzo miła bardzo miłe, bo mam nadzieję, że w ten sposób konkurs gdzieś w świadomości takiej szerszej świadomości, że jeżeli zaistnieje i będzie obecny oczywiście nie nie dogonimy konkursu Chopinowskiego, który ma inną tradycję, ale różnie ułatwić konkurs Chopinowski sam pod sobą kopie dołki w postaci konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych co jest chyba 18 w ich pomysłem dekady chyba, ale jeżeli nie wolnej Polski może najgorszy od 30 lecia uważam, że to, że to jest, więc konkurs Chopinowski sam sobie, gdyby myślę w ten sposób chcieliśmy także proszę być cierpliwą szlak budowało wiele wykonań na tym konkursie znów się z pianistą nie próbowali kiedykolwiek występowali to jest kwestia kwestia już inna, ale na niektóre niektórym tak ale, ale to tu już został w Medyce na boku natomiast wiadomo że, że konkurs Chopinowski ma innego niż patrona i inny repertuar i mimo wszystko pianista japoński bez LM bariery językowej może przystąpić ten język muzyczny bez bez słowa jest bardziej przystępny niższy niż właśnie tutaj się rozwijała w wymawiać takie wyraził poznać muzykę różnych państ w wpływają bardzo dobrze naprawdę byłam zaskoczona ba est tak byłam zaskoczona przygotowanie wielu śpiewaków, którzy wykonywali polskie utwory w naszym języku w po polsku oczywiście nie ma nie ma takiego obowiązku można śpiewać wykonywać utwory, które w oryginale były pisane w językach wykluczy to po niemiecku włosku czy po rosyjsku ewentualnie tłumaczenia to to od zawsze taki zapis od zawsze istniały w regulaminie i wielu śpiewaków korzysta z tej możliwości, ale też, że w wielu śpiewa śpiewa po polsku i tak naprawdę wzruszające AAA już w momencie jej szef staje na Nanda w estradzie na nas też na scenie Poldi Śpiewak chińskiej i ma fantastyczną wymowę to jest naprawdę budujące, czyli czy nie można godnie dobry coach dobre ucho nie tylko hale, ale po prostu można ten nasz język wprowadzić jednak do do szerszego obiegu muzycznego operowego zwłaszcza, że to jest język, który ma dużo wyrazu tak się wydaje swych, słuchając jeszcze tłumaczy n p . teraz z niedawno była prezentowana Halka to ubodło mózg to jest naprawdę dużym walorem GITD też tym na tej tej toby tej prezentacji włoskich, których bardzo śpiewny jej nie nastręcza śpiewakowi ich wykonawcą takich problemów jak wymowa w języku polskim zresztą sam Moniuszko napisał w stworzył Halka z włoskim tekstem, ale Penn, ale mimo wszystko Polski ma więcej takiej Iskry może może dla nas, ale jeżeli mamy to ja serce twoje wyrwać Dzido to po prostu na to ma to ten żart MEN wydaje się, że trzeba to docenić fajnie, jeżeli gdzieś z powodu rozwiązły styl, a my albo nóż mi wytchnienie w bardzo bardzo do tego wracać do tych wykonań na tym konkursie bardzo to było budujące dołożyli jeszcze bardziej budujące pewnie będzie jutro, bo wielki finał, czyli trzeci etap konkursu ogłoszenie wyników wręczenie nagród start o godzinie osiemnastej może oglądać na żywo w różnych telewizjach radiach, ale także na stronie Moniuszko 200 trojga BL i tam można nie tylko oglądać będzie nazywał też można podglądać poprzednie etapy, jeżeli coś byłby zainteresowany zobaczymy, kto z tej czternastki finałowej stanie na podium i czy kiedykolwiek te osoby jeszcze zobaczymy w Warszawie czy na pewno zobaczymy rozumiem z wody, bo to trawnikach bez regulaminu konkursu także muszą powrócić w Brzeźnie nikomu nic nie można Kanię śnieg nikt nikogo się goście nie zmusi do tego żeby, żebyś mnie narzucają nam realnie może te sentymenty, które pani mówiła mam nadzieję, że on nie wie chyba z budżetem coraz trudniej jest w teatrze wielkim Operze narodowej do mamy taką historię, jaką mamy i żyjemy w takim kraju w jakim żyjemy borykamy się ciągle z trudnościami miałem dużej do nadrobienia także to trzymam kciuki trzymam kciuki za dzisiejszy finał 3 dadzą się zapraszamy wszystkich dał do śledzenia ich i do przejścia ewentualnie do do teatru to zależy ile są jeszcze bilety i będzie możliwość głosowania na wybranego śpiewaka mamy w tym roku nagrodę publiczności po raz pierwszy w historii dostaniesz bilet lub środka dostanie 5000 EUR włamał do co być w finale z 3 września, ale w Wiśle aż w kolorze bardzo pani dziękuję radzie trzymamy kciuki przyda się i wkrótce 11 edycja, która będzie najlepsza na świecie mam nadzieję oby w pani Beata klatka dyrektor dziesiątego Międzynarodowego konkursu wokalnego imienia Stanisława Moniuszki była państwem moim gościem dziękuję pani dyrektor dziękuję bardzo informację już za 5 minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA