REKLAMA

"Druga natura" - spektakl o Poli Nireńskiej

Data emisji:
2019-05-10 22:30
Audycja:
Wieczór - Hanna Zielińska
Prowadzący:
Czas trwania:
39:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

z Radia TOK FM Anną wieczorze Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska nie minęły 32 minuty po dwudziestej drugiej i już zaczynamy ten temat miał być tuż po dwudziestej drugiej pozdrawiam człowieka roku MEN teraz przenosimy się do Drezna 26 kwietnia nawet podczas otwarcia festiwalu era Pszczółka w Dreźnie odbyła się premiera drugiej natury druga natura to spektakl współtworzony przez 3 artystki Agaty Śnieżką Karolina Grzywnowicz i Katarzynę Zielińską Nate jest to Rozwiń » spektakl, na który powstał nawet przy wsparciu płynne Instytutu Adama Mickiewicza w inne spektakle, które nawiązuje z 1 strony do historii na Europę do historii drugiej wojny światowej z drugiej strony poświęcony jest bezpośrednio na konkretnej postaci po linii żeńskiej spektakularne niezwykle mocny wstrząsający rynny o bardzo szokującej formie będzie tematyce zawartości merytorycznej spektakl, który jest zainstalowany zainscenizowany mnie w przestrzeni otwartej między drzewami między roślinami każde każda z tych roślin na inne swoje znaczenie mnie na tym wolnym powietrzu słychać też takim świeci słońce między tymi roślinami beret tańczy 1 ner tancerka ta do kompozycji roślinna współgra z tańcem solowym Katarzyny winiarskiej inne będąc tam porozmawiam z każdym z artystek słynne nagrał Szmyd 3 rozmowy wszystkie 3 te rozmowy z pełni będą dostępne po naszej audycji Anny z całym zapisie natomiast chciałbym, żebyśmy dzisiaj my usłyszeli głos każdej z artystek przynajmniej w części nel tego co de opowiedziały, a potem zapraszamy państwa na stronę tokfm PL, gdzie będzie całość na początek chciałbym państwa zaprosić do wysłuchania tego co on o projekcie opowiada Karolina Grzywnowicz z nią ostatnio rozmawiałam, ale ona niezwykle ciekawie opowiada o tym w ogrodzie, który stworzyła, którym nie jest my scenografię raczej właśnie ne pewnego rodzaju niezależnym projektem artystycznym RMF FM Karolina Grzywnowicz opisuje też ten ogród opisuje poszczególne gatunki roślin, które mają swoją historyczną rolę jak się okazuje w procesie Holokaustu to jest niezwykle inne zaskakujące Mel odkrywcze szokujące Karolina Grzywnowicz wie jak wyglądał np. prywatny ogród Rudolfa Hessa komendanta obozu przy willi stojącej około 100 m od krematoriów inny wie również, że co mają początki oświeceniowej klasyfikację roślin z rasizmem w o tym jak ta wiedza jest trudna do zdobycia wyglądała praca badawcza, dlaczego dominację przyrody można traktować jako tra, a wstęp do nerek generalnej dominacji planety w inny o tym wszystkim opowiada Karolina Grzywnowicz od samego początku pracowałyśmy Zagato w taki sposób, żeby nie ustawiać tych 2 prac w hierarchii względem siebie tylko stworzyć pewnego rodzaju 1 projekt składający się z 2 części, a i te 2 części nie powielają treści nie są taką patologią dla siebie tylko o, tworząc dla siebie kontekst, ale też mogą w sumie funkcjonować jako również osobne całości może trudniej sobie wyobrazić choreografie bez tego ogrodu, ale też, kiedy Platforma z pojedzie w trasę to ja będę przygotowywać tak naprawdę scenografię dużo mniejszą okrojoną wersję pomyślałyśmy też o tym, także instalacja mogła działać samodzielnie się np. możemy otworzyć się projekt Perform PSM eseista i instalacji potem będzie przez 4 kolejne 2 miesiące otwarty dla publiczności, a my przez cały czas jest np. właśnie regularnymi performer sami tam instalacja jest takim Quazi ogrodem składającym się zarówno z drze w i krzewów mniejszych mniejszych Berlin i wszystkie rośliny, które składają się na tę instalację ogród są związane są różnymi praktykami przemocy zależało mi nad takim w efekcie, ponieważ właśnie natura bardzo często jest traktowany jako o neutralna bądź właśnie go przyjemne, bo ma bardzo ze sztuką przyjemną konotację także to jest właśnie takie miejsce to lubimy spędzać czas Marbot odpoczywamy i zależało mi też na tym, żeby ta instalacja zachęcała do wejścia do spędzania czasu w niej razem z tymi roślinami ale, ale równocześnie grzyby w pewnym momencie ujawniała swoją swoje znaczenie znaczy to rośliny wydają swoje historie i dlatego do każdej rośliny do każdego gatunku, który tam z w tym ograć znajduje jest dołączona tabliczka taka jak w ogrodzie botanicznym, który tak naprawdę opisuje nam rośliny i cechy charakterystyczne i trwało to w jaki sposób te cechy były używane właśnie w różnych przemoc owych działaniach przy tej pracy, które właśnie kontekstem dla reformy są regaty i Kasi skupiłam się głównie na roślinach używanych przez nazistów w latach czterdziestych natomiast tak naprawdę, zanim jeszcze w opisie rośliny chciał też powiedzieć o tym, że mnie też interesowała, jakby historia długiego trwania talenty przemocy i tego stosunku człowieka do natury, że tak naprawdę na tych tabliczkach, które widzimy w ogrodzie to od czego zaczynają się opisy tych roślin to jest klasyfikacja linę rusza do Bud dla mnie bardzo ważne, żeby tak naprawdę był usytuować to również do historycznie rzecz testy, by ten moment oświecenie tutejszego początek czegoś takiego też bardzo przemoc owego myślenia o naturze ustawiania wszystkiego w hierarchii stawianie człowieka na na szczycie tej piramidy i że tak naprawdę właśnie ta hierarchia Linneusza ciałem, a klasyfikację Linneusza istotną rolę też bardzo przemoc owym działaniem, którego biegnie czytamy jako przymocowane bardzo jest traktujemy jako coś zupełnie przezroczystego innym neutralnego, a jednak jest czymś właśnie bardzo przemoc owym, bo po pierwsze, narzucają pewną wizję świata pewne pewne spojrzenie na przyrodę i narzucają całemu światu w tym momencie już niema uprawnionych głosów innych narracji n p . z narracji ludowych także duże, bo wiadomo, że duże, że ta naukowa rozmowa narracje stąd dominującą i właściwą Alinę włóż buty tą osobą, która pierwsza nie tylko stworzyła klasyfikacji świata roślin, ale również podzielił oryginałów podzielił ludzi naraz, więc występ pierwszy moment, by w ogóle, kiedy Tomasz STAŃ się pojawia gdyśmy myślących był on o zagładzie myślałyśmy właśnie taki sposób, że to protest był wynik pewnego myślenia, że to, czego człowiek nauczył się w stosunku do natury przyłożył potem na relacje międzyludzkie naziści nie wymyślili żadnej nowej machiny eksterminacji innej, że do tak naprawdę wszystkie narzędzia, bo wcześniej stosowane na roślinach zwierzętach był przed prze ćwiczą w praktyce i temu po prostu 1 do 1 de facto przeniesienie po prostu tych samych metod w ich działań bardzo pokazać w tej instalacji warunki umożliwił mi tylko prawdę zrealizowanie tego w bardzo konkretnych ramach chciałam skupić na latach czterdziestych, ponieważ właśnie to jest dobry kontekst dla pracy dziewczyn, chociaż tak naprawdę ta nuta instalację również wychodzi trochę w przyszłość, ponieważ jest tam 1 tabliczka mówiąca o roślinach zielonych, która odnosi się tak naprawdę do polityki pamięci i 3 kwestie polityki natury prowadzonej w obozach pamięci w muzeach w Auschwitz dawców w Brzezince, która polega tak naprawdę na również na takim podziale roślin na wyższe im niższa, więc celem widzimy w ogrodzie drzewa tutaj są różne gatunki się sens Brzoza są sosny topole jest Jarząb duże spółki z tych 3 wpół wykorzystywanych w obozie Auschwitz Birkenau np. topole i Jarząb popularne strony osiągną służyły do tego, żeby tworzyły np. właśnie taki pas zieleni, który miał tak naprawdę maskować tuszować krematoria komory gazowe i właśnie wykorzystywano bardzo różne cechy tych roślin np. jarzębiny jest stosunkowo odporne na dym dlatego właśnie sezonem przełom Brzyk dramaturgia, ale też np. dużo roślin, które znajdują się, w których znajdzie się w ogrodzie róże rododendrony dęby Cisy to były rośliny, które zostały sprowadzone na zamówienie żony Rudolfa Hessa to ich prywatnego ogrodu w Auschwitz Hess, który był komendantem obozu Auschwitz mieszkał praktycznie na terenie obozu miał tam chwilę po z dużym ogrodem w bliskim sąsiedztwie mniej więcej 100 m od pierwszego krematorium i ten ogród i te wille znajdowały się de facto tylko on z takim murem, który miał mu 2 pół 3 m wysokości był ogród składa się z 2 części z tych części reprezentacyjnej sadzawką kolumienkami i z części produkcyjnej i tam rzeczywiście były szklarnie i ten ogród naprawdę tonął w kwiatach, bo tam truskawki inni ogród ten projekt Walii więźniowie również utrzymywali więźniowie dbali o niego natomiast wszystkie rośliny zamawiała żona sam podobno w archiwum w Auschwitz znajdują się zapiski żony Hessa, który zamawia na Błesznie odręczne notatki stempli zamówienia roślin mną IHS szczycił się tym, że jego żona w Auschwitz miała kwiatowy rani i rzeczywiście są takie zdjęcia zachowane z UE, gdzie rodzina Wałęsów sołtysom nieprawdopodobny zdjęcia, które wyglądają one w ogóle nie widać obozu i są takie takimi bałem się banków ziemi obrazkami takimi scenkami rodzinnymi akcjach właśnie dzieci bawią się w sadzawce inni oczywiście mnóstwo jest wokół nich kwitnących azalii rododendronów i w ogóle nie wygląda też łupów piekł AM FM Lublin w ogóle jest rośliną, która podkreśli wszystko zaczęło to znaczy, żeby zaczął się całe moje miejsce 3 BM to on przeczytałam o Marcina Polaka w skażonych krajobrazach to jest książka o masowych grobach w Europie środkowej wschodniej i o tym, się PiS cała w zasadzie Europa środkowo-wschodnia jest 1 wielkim cmentarzyskiem, o którym tak naprawdę nie wiemy nie mamy też świadomość się w każdym lesie tak naprawdę możemy napotkać masowy grób, ale nie ma żadnych upamiętnień gdzieś w tej książce pojawia się jedno zdanie o tym, myślałem naziści rzeczywiście pokonywali sporą pracę mil PL, która polegała również dla kamuflażu tych miejsc prawda, ponieważ zagłada miała być zbrodnią bez świadków i bez bez śladów, więc o nim jak najbardziej starali się zatrzeć ślady zbrodni i wykorzystywali do tego o ukształtowanie terenu w jakiś Jary wąwozy, ale również natura i bardzo często opisywali to masowe groby Lublinem bądź sosnami właśnie, ale sosny głównie służyły do kamuflażu jednak obozów w większych terenów jak n p . w Sobiborze, a łubin, który jest azotu lub innym bardzo szybko się rozrasta tworzy takie gęste Kępy zielone po prostu idealnie im pasował do tego, żebyśmy się ukryć minister spra w w tym naprawdę bardzo trudno jestem, więc zdobyć, ponieważ nie ma materiałów znaczy to są absolutnie szczątkowy informacje analizował dużo zdjęć potrzeba masy tekstów konsultowałam się też z osobami, które albo pracują w obozie Auschwitz i sama się zielenią albo zajmują się zakładem od wielu lat naprawdę trudno znaleźć informację, ponieważ cały dyskurs dotyczący zagłady jest w 100 % niemalże skupiony na relacjach międzyludzkich i bezgranicznie na miejscu jest zajmowanie się, jakby natura na zajmowanie się przyrodą i ta przyroda dopiero teraz gdzie jeść uzyskuje jakiś tam swoje zainteresowanie, ale też nie na tyle dalej nie na, tyle że wnuczka rzeczywiście były jakieś konkretne badania, które mówiłyby o tym jakie gatunki to jest tak naprawdę pionierska praca jak i nawet pojawiają się pierwsze prace dotyczące środowiskowej historii zagłady to jednak one mówią o tym jak się korzyści możemy czerpać z przyjęcia takiej perspektywy odrzucona dodaje co nam daje połączenie humanistyki i inni Botaniki chemii geografii geologii UAM medycyny sądowej kryminalistyki to daje nam wspaniałe nowe możliwości, ale tak naprawdę nie dochodzi do takich badań i dochodzi do takiego spotkania nauk badać się, że dalej jednak są naukowcy, którzy pracują na archiwach tekstach i Adam Małysz bardzo badań terenowych i potem tekstów n p . o tym, najczęściej pojawiają się tylko o informację o tym, że PSL zostały zasadzone drzewa albo drzewa i księża bardzo trudno znaleźć informacje o tym co to były z 3, dlaczego takiemu czy naprawdę szczątkowe informacje, jeżeli w ogóle się pojawiają w naziści rzeczywiście był dużo natury wykorzystywali były w fazie swojej ideologii cała koncepcja natury karting, do której się również odwołuje ma w wymyślaniu instalacji polegała na tym, że byt, bo koncepcja, która była wcześniej, ale naziści przejęli ich dopasowanie do swoich biologicznych potrzeb, ponieważ oni uznali, że tylko gatunki rodzime natywne rdzennie niemieckie czyste rasowo mogą znajdować się feralna czwórka rtęci w tych na ogrodach naturalnych przez nich projektowanych, a wszystkie gatunki obce powinny zostać usunięte, gdyż dokładnie ten sam sposób Fryderyki oni myśleli o społeczeństwie nowy wyraz współcześnie prawda jeżeli, jeżeli pomyślimy o ogrodach samo pojęcie chwastów prawda w przyrodzie nie ma chwastów strajk zaznacza kategoria dwudziestego każda roślina może być chwasty gromy uznamy za niepożądaną ronda na tym terenie prawda to, żeby niema książek do pielęgnacji roślin, które nie są roślinami uprawnymi czy nie są te, które mają piękne kwiaty albo dają nam owoce i mamy tu są to myślenie po prostu tak bardzo we krwi, że to jest właśnie ta druga natura w jak sam o tym od samego początku to jak zaczęłyśmy pracę za gatunek nad synem koncepcję, że to, o czym my możemy mówić to jest naszą historię to co jest naszym głosem to jest to co dotyczy teraźniejszość przyszłość od razu wiedziałyśmy, że chcemy zrobić pewnym modernistycznym nowoczesnemu kapitalistycznym podejściu do natury, które zaczęły się w przyszłości miało też prawda swoje jestem też doping w postaci tej ideologii nazistowskiej, ale dotrwanie powoduje, że dzisiaj mierzymy się wybudowanie tego myślenia powoduje, że dzisiaj zmierzymy się z problemami ekologicznymi globalnym ociepleniu to była Karolina Grzywnowicz 31 z artystek współtworzących kamienne spektakl ne druga natura, aby wszystkie 3 artystki mieszkają w Berlinie wszystkie 3 artystki stworzyły inne niezwykłe trio za chwilę kolejny głos teraz już nudne wiemy i jak wyglądało to tło scenograficzne, które właśnie nie było stricte scenografią jakaś historia tych roślin jak bardzo ważne jest inne bardzo ważne jest świadomość i wiedza inne, dlaczego na gołej ziemi tańczyła tancerka, dlaczego między takimi roślinami teraz chciałaby ona oddać się głos Agacie Sieniawskiej nel artystce wszechstronnej choreografia w tym projekcie reżyserce prosta osoby, która w jakiś sposób spinała w całości cały koncept Agata Wiśniewska również mieszka w Berlinie gminne ich rola w tym projekcie byłaby dosyć szeroka właśnie BZ kontynuowała tę pracę w 3 inne artystki w symbiozie ziemne opowiedziała mi o zarysie koncepcyjnym opowiedziała, dlaczego medium taneczną musiał się tu spotkać z tym przekazem architektoniczną botanicznym instalacji Karolina Grzywnowicz opowiedział też, dlaczego Hallera w Dreźnie, czyli to miejsce, w którym odbyła się premiera inne jest tak bardzo ważnym miejscem w biografii na mapie geograficznej Pollini niżańskiej gminy pola ni Reńska przypomnijmy choreografka tancerka w inny Żydówka, która w inne sama uniknie on uniknął śmierci właściwie żyła Nesty Meksyk stygmaty ojca Lenica straciła w Holokauście na niemal całą swoją rodzinę i potem właściwie dalej żyła w cieniu, bo boi dorosłość wiele lat i dorosłości spędzonych w stanach Zjednoczonych etno to było takie życie w cieniu wielkiego męża właściwie przez wiele lat była znana jako żona Jana Karskiego należy im w tak prywatnie funkcjonowała właściwie w tej przestrzeni publicznej gminy zabrakło po linii żeńskiej BL Polonii żeńska jest główną bohaterką całego przedsięwzięcia czy projektu bohaterką taką osobową projektu na druga natura im będę o tym jak przebiegały prace, jakim był już możliwy diesel czy badania dostęp do unikatowych nagrań inne my niedostępnych dla publiczności nagrań tańca po linii żeńskiej o tym, jaki emancypacyjne potencjał miałby taniec Modern, jakim było tło historyczne inne, ale też o teraźniejszości do tego spektaklu, bo nic nie tylko o przeszłości inny o tym wszystkim opowiedziała mi Agata Winiarska choreografka nie wypada ze słowem liderka, dlatego że choć kojarzy się wartość w ściśle z hierarchią, która bez wątpienia gdzieś się wyłaniała potem wynikała, więc cały nasz proces cięcia politycznych tego procesu z różnych etapów wyglądała zupełnie inaczej, ale że mogę przyjąć do jakiego stopnia słowo liderka, jeżeli mówimy też jakiś tam odpowiedzialności wobec wykonanej rzeczy wobec tzw. premierę bardzo chciał pracować Karolina Grzywnowicz od momentu, gdy ją poznałam i szukam miejsca szukam przestrzeni w fundusze w oczy sytuacji, w którym będzie mogła razem pracować i to na czym im bardzo zależało to na spotkaniu naszym dna poznanie się bliżej, ale też na spotkaniu tych 2 mediów wzgórze przeszłam też przez taki moment, kiedy już zacząć się zmęczona teatrem niestety choreografia szczególnie w Polsce w istocie stawia na kontekst teatralny do teatru oferują nam sceny nie ma centrum choreograficznego z sensu stricte w Polsce jest jedynym w Poznaniu bardzo byłam zmęczona też dyskursem teatralnymi i ścian też puchnąć trochę swoją pracę czy swoje narzędzia spotkać jest trochę z innymi narzędziami stąd wynikała ta współpraca to też niekoniecznie zależało mi na tym od teraz choreograf otwiera się na sztuki wizualne czy jest też bardzo znanym trendem obecnie bardzo mi chodziło o to, jakie są różne sposoby pracy co możemy wykreować razem, gdzie potrzebujemy być osobno, w którym momencie możemy się spotkać możemy sobie jakiś sposób pomóc czy nie nic do mnie więc, by było tak taka praca z Karoliną, że w razem pracowałyśmy koncepcyjnie przywozimy naszą pierwszą prezydencję Doha generał pracowaliśmy razem czy dałyśmy dużo rozmawiałyśmy chodziłyśmy na spacery oglądałyśmy film Harry i w pewnym momencie też rozeszliśmy się nie zajęła się bardziej choreografię powiedzmy czy tańcem Karolina zajęła się instalację druga rzecz to moja współpraca z Kasią Zielińską, która nie jest tylko włącznie tancerką, ale przede wszystkim choreografką jak najbardziej też chciałem uszanować jej sposób myślenia choreografii jej wkład w ten taniec który, który wczoraj widziała się jest naprawdę bardzo nieoceniony jakości myślę też choreografii w szerszym kontekście, że choreograf nie kończy się tylko właśnie na scenie zaczyna się od pierwszego kroku nie kończy na czym się nie kończy ostatnim krokiem, ale dla mnie choreografia zaczyna się w momencie, kiedy już zaprasza ludzi i jak i jaki jestem pierwszy moment przywitania jak się ludzi sadza, jaką wybiera się dla nich przestrzeń po jakie daje im się doświadczeniach też, że wobec innych zmysłów nie tylko poruszające zmysł wzrokowy i bezdomni tak naprawdę choreografia potem jak ta choreografia czy jak dalej praca rezonuje, kiedy już wychodzisz w przestrzeni, kiedy jedziesz do domu, kiedy Budzisz się na rano i jakie skojarzenia z PiS z są budowane to jest dla mnie cały czas choreografia i ja bardziej znajduje się w takim w takiej definicji tak rozszerzonych porów myślenia o chorobie w taki sposób w pole przyjechała tutaj studiować jest działać tłumaczy Neumann bardzo znanej choreografki niemieckiej, której stylem był tak jak islamistyczne ostróg ten z i to na pewno dało jej bardzo silne narzędzia, które nawet, jeżeli potem mieszkańcy w w stanach w latach pięćdziesiątych do końca swoich dni była pod silnym wpływem tańca Modern to jednak cały czas z tym ostróg Dance pozostał z nią te same narzędzia gestykulacja forma ekspresji i w Tetra Logi Holokaustu, którą udało nam się zobaczyć, ale list do bardzo widocznych, gdzie są narzędzia typowe pochodzący z tańca Modern, gdzie ten ostry stan po tylu latach nadal się przebija w PŚ rzeczywiście nie ma dostępu do nagrań są chyba 4 zdjęcia udostępnione online i byłam przekonana, że na tym to pozostanie wiem, że są 2 recenzje jest krótka notatka reżimy Haber uczennicy Poniński prywatnie przyjaciółki i myślałam, że to jest właśnie tom i tylko z tym będę mogła pracować w związku z tym gdzieś takie narzędzia trochę z medycyny sądowej, gdzie się to co nazywamy narzędziami informatycznymi, bo słowo Forensic niestety minister dobrze przetłumaczone na dany język Polski myślałyśmy o tym jak i jak możemy rekonstruować z tych różnych źródeł poprzez poprzez te podstawowe 7 pytań, które medycyna sądowa tutaj tak naprawdę na miejscu wprowadza niż ich z 2 z taśmy czy też może to jest w ogóle adekwatny do całego tematu zagłady poszukiwania odkrywania historii winnych siania archiwum jak też takim żywym archiwum często się odkrywa co jest szczątkowe w ale nagle znaliśmy wynik tylko, która napisała piękną książkę dla Polonii żeńskiej i Weronika stawia się tu melinę Faber za nami idzie zima Faber zgodziła się udostępnić nam to nagranie ceny nieco pokrzyżował, choć w Tychach i chyba nagle dostałam za 800 po obejrzeniu tego pierwszy raz pojawił się zupełnie inne inne problemy przede wszystkim torze jest choreografia tak jak wcześniej powiedział złożona z tańca Modern i tańca ekspresjonistycznego, ale nie jest to część mojego wykształcenia nie jestem też nie jest tancerką klasyczną on wiedział, że będzie to dla mnie dużym wyzwaniem, żeby też zrozumieć w jaki sposób ta forma, która wydawała się totalnie martwa Nate ona może się komunikować z winy może mieć da nam jest znaczenie i na ile mogę też rozumieć jako pewien rodzaj tradycji, z której wywodzi się taniec, która jest gdzieś mi bardzo odległa, który gdzieś nie dotknęła, ale mimo wszystko, więc im więcej czytam na temat tańca Modern, tym bardziej zaczął się tym fascynować o dziwo, ku zdziwieniu wszystkich 3 moich przyjaciół, że tani model miał przepiękną emancypacyjne ideę szczególnie dla kobiet jak również cała filozofia tańca Modern otwarcie na tak naprawdę na świat takiego osadzenia się w świecie otworzenie się na wszystko, gdy znajduje bardzo bardzo ważne jako filozofem współczesnego świata i kiedy przeczytałam biografię Poniński wiedział, że nie jestem w stanie zrozumieć traumę Holokaustu, którą ona właściwie przez całe życie próbowała przepracować niema pochodzenia żydowskiego niż swojej rodziny nie umarł podczas Holokaustu, a jednocześnie jestem wychowana w Polsce, gdzie będzie polityka historyczna jest bardzo silna jest też często bardzo manipulowany na pewne rzeczy są wyciągane pewne rzeczy są chowane i wychowana w takim systemie bardzo długo niekwestionowany historii nie do końca szczery mnie interesowała dopiero przy tym projekcie jak również przy projekcie poprzednim też zmian jak on jak historia nie jest czymś grafik są one uczeń stałem w tym spisanym i czymś zamkniętym, ale rzeczywiście jest cały czas żywym organizmem, który bezpośrednio ma wpły w na naszą przyszłość musimy jakoś w jaki sposób usytuować co do pewnych problemów bez udawania bez dydaktyki bez udawania, że rozumiemy czym to jest im się, że się w porządku powiedzieć nie rozumiem nie wiem czy to było czy znasz takich jak najbardziej realnym uczciwą pozycję w wobec siebie i wobec wobec danego wydarzenia historycznego dna z przyszłości nie wygląda zbyt anielską i trudno jest mi też tylko właśnie zakopać się w archiwum i myśleć to było dawno dawno temu, ale przede wszystkim interesuje mnie co się dzieje we współczesnym świecie 10 jest ze społeczeństwem, jakie nurty polityczne w tej chwili wygrywają, ale przede wszystkim też pewien rodzaj im nie niezauważalnie dla tego co się dzieje we współczesnym świecie nie zauważenia współczesnej zagłady niezauważalnie bardzo powolnej przemocy, która się stosuje wobec wobec klimatu mieszkając w Europie jesteśmy jednak cały czas, a grupą uprzywilejowaną czerpiemy pewne bardzo konkretne finansowe zyski z tego co dzieje się na innych kontynentach i to też inne kontynenty przede wszystkim płaconym, gdy ciężko jest wydaje mi się z pozycji uprzywilejowanej mówić o nie uprzywilejowanych, a jest to też gdzieś bardzo przemocą we, by stąd też trochę ten pomysł z pokazaniem tej pracy w przestrzeni poza sceną czy poza budynkiem otworzenia odtworzenia tej pracy na na różne czynniki na różne dźwięki i na współżycie z roślinnością, która sobie tam jest, która żyje mu być może obserwuje, a być może nie, z którą być może chcemy się skomunikować, ale nigdy nie znajdziemy języka Allen, ale myślę, że to trwanie w UE jest bardzo ważny we współczesnym świecie, żeby nie mówić cały czas o czymś, ale z czymś albo poprzez coś w przód bez wątpienia Niemcy mają bardziej rozwinięty dyskurs ekologiczne nie zmienia faktu, że tak samo te problemy są dziś przemilczane i trzeba o nich mówić to jest kwestia chyba tylko w jaki sposób, dlatego że bardzo łatwo jest zamknąć się zamknąć dyskusję mówiąc, ale to my już wiemy już zostało powiedziane to znaczy, że problem znika także problem tak samo współczesnej zagłady dotyczy zarówno od Niemców Polaków Bułgarów w drzwiach zazwyczaj staram się pracować z kobietami, bo z kobietami, ale liczy się znacznie lepiej kobiety są o wiele bardziej przygotowane do swoich zawodów i mają o wiele więcej pomysłów i więcej narzędzi i dłużej pracują i są bardziej pracowite, więc to jest dla mnie to przede wszystkim, bo dla, którego toczyła się kobietami, ale do myślenia o kobiecie naturze jest typowym patriarchalnym wymysłem, gdzie zawsze kobiety stawia się właśnie z natury ta, która nie potrafi myśleć tej, która nie potrafi wytworzyć dyskursu Delta, które nie operuje konceptami, ale tak tropy kieruje tą żywiołową cielesnością i tryskająca krwią menstruacyjne do niej nie jest jakby moje zainteresowanie w takim jakby w budowaniu kobiecości ani kwestii energii, ale to co bez wątpienia moim zdaniem kobiety mają to inne narzędzia do pracy i budowania pewnych rodzajów wspólnotowości myślę że, że kobietom jest o wiele łatwiej też częste jest taki bardzo klasycznej klasycznego rozumienia sukcesu dążenia do sukcesu takiego takiej przekątnej, którą dziś zdobywa myślę, że kobiety mogą znacznie więcej negocjować i taniej nie jest oznaką słabości, ale tak naprawdę oznaką siły, w którym momencie można zrezygnować z siebie ze swojego ego dla dobra projektu czy dla dobrej sytuacji myślę, że to jest w ogóle coś co jest szansą, bo ule dla współczesnej polityki, jeżeli tego typu myślenie o wspólności tego typu narzędzia zostałyby aplikowany z Anną w społeczeństwie to była Agata Winiarska choreografka artystka pracująca tworząca inne w Berlinie Instytut Adama Mickiewicza wspomniał wcześniej jest 1 z patronów organizatorów pod auspicjami Instytutu Adama Mickiewicza powstał ten projekt, a to wszystko w ramach projektu to te terytoria choreografii nowe szlaki awangardy to jest niezwykle ciekawy projekt jego bohaterkami są wybitne kobiety ikony polskiego tańca tym razem właśnie jest to na polanie żeńska i teraz jak już wiemy cenne jak wyglądała przestrzeń spektaklu, jaka jest jego główna idea to możemy właśnie pokolenie żeńską wprowadzić na scenę przy okazji zachęcam państwa do wysłuchania dzisiejszego wydania magazynu kultura osobista Weronika Weronika Kostecka autorka biografii po linii żeńskiej była gościem i można odsłuchać tej rozmowy natomiast do Polic Niżyński bezpośrednio najbardziej nawiązywała trzecia artystka projektu Katarzyna Wolińska ne ona by miała niezwykle odpowiedzialną trudną rolę tańca solo ner skupioną w sobie całą uwagę publiczności zapytałam ją oto ich na ile jest w stanie ne słuchaczom Radia TOK FM opowiedzieć co tam siedziało na ile inne można przełożyć na słowa czytelność dramaturgii ruchu co oznacza, że poszczególne części spektaklu gesty pozy posłuchajmy co Katarzyna Wolińska opowiadała o dymisji, że się, że jest koło na pewno też, że odpowiedzialność się wykreować sytuację samodzielnie plan kilkudziesięciu osób, ale też w otwartej przestrzeni, która jest pełna zewnętrznych bodźców hałasów interwencji, a z drugiej strony też, że sam projekt był pomyślany od początku wieku solo i w procesie pomimo różnych negocjacjach z życia solo będzie miał, więc sensu w ja osobiście lub pracy solowo gdzieś jest rzeczywiście taki format pracy, który jesteś dosyć samotne w pewnym momencie ze spektakli na etykietach tetralogii Holokaustu uczynili to choreografię Pollini irańskiego, z którą pracujemy, którą udało nam się dostać w formie wideo bez chorych z 4 części wspólnych szlabany jego kompozycyjnie jako pilot tworzenie kompozycji oryginalnej pracy i pierwsza część często jest tak uczęszczało kryminalistyczna znaczy staramy się użyć środków choreograficznych środków do konstrukcji choreograficznej i rekonstrukcji choreograficznej, żeby pracować z historycznym materiałem genetycznym wręcz, że najłatwiej będzie sobie wyobrazić myśląc o tym, że mamy pewną choreograf to znaczy jest to pewna sekwencja tańca składający się z gestów z kroków z kierunków z rytmów i pomyślane ta sekwencja, czyli jak my mówimy frazę, a jako całość jest ustawiona w przestrzeni skomponowane w taki sposób, że w trakcie trwania pierwszej sceny Kotwic gmin one są odkrywane krok po kroku to znaczy wszystkie warstwy, z których ta kompozycja taneczność składali warstwy emocjonalnej taneczne fizycznie na rytmiczny o SUS stopniowo odkrywane i po pewnym kozy czy pewne kroki gesty są usytuowane konkretnie w przestrzeni i powtarzane aż do momentu, w którym cała ta fraza zaczyna się pojawiać ujawnia się tak naprawdę na oczach widzów i zostaje wykonana w UE w ten sposób opowiedzmy stuprocentowego wykonania napiszemy też efektywne my na poziomie dynamiki cieczy właśnie rytmu i w tym kontekście mówimy też o pewnej dekonstrukcji gniewu zaczynamy budować coś co znamy jako całość zaczynam budować ze skrawków pracując psy z taką metodą też w ogóle pracy badania każdego elementu choreograf z osobna i postawienie go w przestrzeni najpierw pojedynczo, a potem składanie byków całość to my pracujemy US formuł Modern Dance, który z historyczną formą tańca, który się wykształciła w Europie w stanach Zjednoczonych na początku dwudziestego wieku i jednocześnie precyzujemy też sformułował struktura, w której z Rumunii mieć szkołę tańca ekspresjonistycznego straszyć go późniejszy okres pism lata dwudzieste lata trzydzieste, która właśnie w Dreźnie była bardzo prominentnym Formuły tutaj właściwie bierze swój początek i te formy tej historycznie estetycznie filozoficznie podjęły próbę też, że pewnego mówienie o przemocy, ponieważ Modern Dance rozwija się w trakcie nikt też trwaniem pierwszej wojnie światowej rewolucji rosyjskiej rewolucji październikowej, więc jesteś odpowiedział na cenę pewnego rodzaju przemoc, które nie miało miejsce wcześniej w historii cywilizacji, a jednocześnie obydwie te formy historycznie są też istotne z takiego punktu widzenia emancypacyjne jako emancypacji kobiet, ponieważ model bez powstaje Rami g z pierwszą falę feminizmu i stawia po raz pierwszy historycznie kobiety w roli choreografa scysje byt bardzo znaczące i ma też niesie z 15 właśnie wyzwolenia tego kobiecego ciała z formy baletowej, która u samych podstaw jest w dużej mierze od pewnej deformacji ciała na potrzeby estetycznej oddziały formowane były za przyjęciem kobiecym, a ciało kobiece buch rozgrywany przez mężczyznę historycznie, więc samo nawiązanie dom dom ma tendencję ostróg tańsze steku próbą pokazania pewnej spuścizny tańca jako formy też historycznie ukształtowanej, która wszystkie te próby emancypacyjne, gdzie się one są wpisane w rozwój w rozwój tej formy, a jednocześnie taniec, w którym znajdzie się w samej swej istocie jest Deep Mind wydaje zawsze pytanie o żywotność całą, ale i takie oczywiście pierwsze nasze skojarzenie, gdyż w kulturze Europejskiej stąd powiązanie takich dzielnic wiejskie tańce można powiedzieć, więc Staniszkis, o ile do dość dużych sił o wspólnocie, ale dwudziesty wiek pokazuje, że taniec też staje wobec setek ciała zgładzonych ciała martwego ciała umęczonego i pytaniem też wydają się w naszej pracy było to jak ciało tańczące może być nośnikiem i nadzieja ale, ale można też wprowadzić pewne rodzaje żywotności formy, które być może słynny smartfon dlatego też precyzyjny przekaz gestami każdy gest stanowi jedyny gatunek zwierzęcia, które wymarło i gesty pojawiają się najpier w jako te biedne zwierzęta żywe oczy Kotyś pewne ślady apotem zostają złożone tej ziemi tak samo w ostatniej części, kiedy pracujemy już tylko wyłącznie na ziemi sedes pozycjami leżącego ciała precyzujemy pomiędzy ciałem śpiącym reakcją martwym i dodaje, że w wszystkie formy, z którymi pracuje są wzięte z takiego diesel czuł dosyć obszernego, który zrobiłyśmy później chciało Ernst, których są śladami ludobójstwa, ale śladami w wypadku SLD i ciało martwej zwierzęcej ciało ludzkie el ciała, które zmarły w gwałtowny sposób często jest zestawiony z meczu z mieszkańcami, bo z całym tyś pytaniem było to jak uzdrowić martwe ciało, które niesie krzyż symbolizuje wciąż kulturową trauma i do przeniesienia tego ciała wykręcone instrumentu zwanego w pozycji ciała śpiącego, który jest rozluźniony, który oddaje ciężar ziemi wydawało nam się tym się kompozycyjnie czy choreograficznie jakąś metodą pracy z traum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA