po ich z prawie miesiąc temu 15 kwietnia w Paryżu wybuchł pożar zapaliła się za część katedry Notre-Dame stoją część dachu wraz z sygnaturką, a także 1 zwierz i wkrótce prezydent Francji manię z matką zapowiedział, że katedra zostanie odbudowana, a 2 dni po pożarze udało się zebrać ponad 800 000 000 EUR na odbudowę, ale może nie odbudowywać zostawia się niektórzy tak jak dzisiejszy gość pan Robert Majkut projektant Robert Majkut design dzień dobry dzień
Rozwiń »
elitę państwa, a jeżeli obudować to co zburzyć całość postawić tamy Żabkę albo mnie na broń Boże na myśl, że to jest budowla, która w przede wszystkim wielkie szczęście się zachowała mówimy tylko o jakich fragmentach, które uległy zniszczeniu, ale bardzo ciekawe jest to co się w ogóle wydarzyło w taki przestrzeni estetycznej i ideowej wokół tego projektu, bo wreszcie widać więcej www zwalniała w UE w Chojnicach no ale to też bardzo dużo mówi Jonasz, czyli o naszej kondycji trzeba naszym stosunku do przyszłości jak ten projekt funkcjonuje w ogóle w takich relacjach społecznych z 1 strony pojawił się oczywiście koncepty na to, że trzeba to natychmiast odbudować formę z takiej, jakiej to istniało wcześniej to mówią tradycjonaliści, ale świat zachodni jest trochę bardziej postępowe i my tutaj od razu pojawił się koncepcję, że nowym znakiem czasów również jest to co się dzieje w naszych czasach, jeżeli takie sytuacje mają miejsce to należy z niego powyżej tego w w sposób dokonany w, czyli my musimy miałbym stworzyć nowy symbol nowy rodzaj i konieczność, która z tym budynkiem związana i pojawiają się koncepty, które są bardzo nowoczesne jak pokrycie np. płaskim dachem solarnym albo zrobienie konstrukcji kompletnie ażurowe wypełnione roślinnością np. ulami z pszczołami wiele takich projektów się pojawia, które są mniej lub bardziej futurystyczne, ale do tradycji odnoszą się w sposób dosyć niekonwencjonalny jest niezwykle interesująca gra w latach bo, bo oprócz tego co się wydarzy z materią to właśnie mamy trend ten debatę czym są rzeczy, które są stare jakość są rzeczy, które były tu, gdzie jesteśmy 1002005001000 lat temu czy one powinny być swoją obecnością co zaznaczać 3 właśnie, czyli czy możemy ingerować i tu bardzo szeroko myślę, że bardzo różne podejście do do miejsc i budynków czy grozi do architektury, jeżeli chodzi o wschód zachód myślą o nich mowa w Chinach czy o Azji szerzej, że miejsce jest ważne to co na tym miejscu stoi jest to wtórne w Europie chyba bardziej się przywiązujemy do tego co stoi na miejscu zginęły w mieście widzieli taką przestrzeń gdzieś między Odrą, a Kaukazem, która ma dosyć specyficzne podejście do tradycji takie niezwykle liryczny sentymentalny i odtwórcze, które niezwykle sobie hołubi pielęgnuje wszystko co tradycyjne natomiast to jest takie bardzo konserwatywne podejście, które trochę zakładała wręcz wyklucza jakikolwiek postęp w inaczej, gdybyśmy Stali w miejscu, jakby lepiej Kowali wiecznie to co się zdarzało i odnosili się tylko do przyszłości to tak, jakbyśmy wkroczyli do przodu odwróceni plecami cały czas patrzymy do tyłu nie ma w tym żadnej innowacji żony pomysłowości żadnej zmiany ani tworzenia znaków czasu trzeba pamiętać o tym, że już odnosimy do historii to jest historia progresywna, czyli taka, która w czasie się zmieniała, bo rzeczy, które powstawały na przestrzeni ubiegłych wieków też były znakami swoich czasów te budowle czasami powstawały po kilkaset lat mamy taki przykład Niemcy oraz Familia w Barcelonie rozliczenie z ukończonym także projekt już zbudowany jest talon na korzystanie z salonu familię wersji polskiej polityki składak no chyba nie znajdziecie budynków myślowe lub w Krakowie, na który też jest właśnie takim dole pijanym czar budynkiem który, w czym innym tworzył się w Jaunde w ramach obu historii i jest, jaki jest teraz będziemy poszukiwali tego rdzenia kręgosłupa ideowego, który stał na samym początku jego oczyszczali z tych narośli wszystkich, które były, ponieważ gdzieś sobie z lokujemy w czasie w historii ten moment, w którym uznaliśmy, że to jest forma doskonała zamknięta w VAT byłoby to trochę irracjonalne ja myślę, że właśnie ludzi na list od Odry no one na zachód mają trochę bardziej pragmatyczne podejście w ogóle do historii do tradycji nie zabronią tej tradycji być może tak mocno co się przejawia w tym, że nie mają problemu, żeby nam to co jest w warstwie historycznej cenne i na pewno godne zachowania dla pamięci dla wspomnień dla chociażby w dobrej kondycji tych tych rzeczy, które pan tam są, bo się nie dba o dobudowę wadzie rzeczy, które są jak najbardziej się tu i teraz są rzeczami nawet wizjonerski mi bardzo często konfrontowane mi nawet z takimi nowymi nas takimi starymi budowlami i to jest niezwykle interesujące, bo to tworzy coś co jest tym zamkniętym cyklem powtarzalność rzeczy zjawisk w dni nie tylko w architekturze, ale też widać losowo tak jak jestem pożar to jest sytuacja, w której Annie nie bardzo mamy wpływ na to co co się wydarzyło po prostu się to zdarzyło no i nabywców takich warstwie czysto etyczną filozoficznej tak naprawdę rozważamy co powinniśmy z tym zrobić i jedno koncert jest taka odbudujemy czyta niech będzie tak jak było tylko, że z nowych materiałów oczywiście pewnie przy użyciu nowych technologii nowych zabezpieczeń wynosi od mamy taką protezę, która udaje obiekt, który pochodzi z tego samego okresu co reszta Nowak no i co to jest koncepcja niezwykle bliska tym, którzy w taki choinkę wychowali 3 i patrzą na zamek królewski, który jest kopią tego, który był za Stare Miasto, które jest Starym miastem i t d . tak dalej mamy bardzo dużo mamy takich protez jesteśmy w ogóle takim Frankensteina ma architektoniczne mieście chodzi o naszą prawdziwą rzeczywistą osadzoną w i trwającą w czasie kulturę materialną naukę Kraków polscy Sydney takim miastem na morze Szczecin też nie był jego stan bardzo wzburzony trochę Wrocław, ale Warszawa jest miastem, które jest 1 wielką protezą i kiedy z tej perspektywy miesiąc i wg, działając wg tej konwencji rzeczywiście takie pomysły mogą pojawiać się coś kompletnie współczesnej de 31 i 1 myśl jest taka obudów odbudujemy czy nie będzie tak jak było, ale można powiedzieć to dobrze wydarzyło się i teraz to co się wydarzyło nie znaczy to co się wydarzyło niech wprowadzi do do tego do tej konstrukcji, która jest jakiś nowy element nowy element, który oczywiście zmieni całość to coś będzie inna, ale za lat 100200500 będzie też no takim może obrońcy przyrody nie zaatakują Marcin k naciśnięciem także to co się wydarzyło myślę, że histeryzuje obfituje w takie takich sytuacji przypadki no przecież nikt nie odnosi się z zamiarem przyłączenia z powrotem nosa Sfinksa i trojga co się wydarzy o pieniądzach dla małych nawet wyrażonym w szwajcarskiej w Warszawie chleba nosy teraz są znowu przyprawić cała ta pokazuje, że pewne rzeczy dzieją się w sposób nieuchronny i teraz no oczywiście tak jak powiedziałem to są dylematy natury wydają się warzy w i filozoficznej czy niż projektowej mówiące bardzo dużo ona z naszym stosunku do tradycji do teraźniejszości, a jeżeli przyjmujemy, że rzeczy, które zdarzyły się po prostu zdarzyły tak to są rzeczy nieodwracalne stojący za nami także nie mamy wpływu możemy nie tylko skatalogować i i uznać, że takie miały miejsce możemy spojrzeć do przodu co powinniśmy z tym zrobić, a i tutaj tak jak powiedziałem te perspektywy bywają różne i wydaje mi się, że to podejście jest niezwykle interesująco, bo on zazwyczaj są to koncerty bardzo bulwersujące dla ludzi, którzy są przyzwyczajeni który, którzy widzieli też sylwetki budynków, że 3 elewacji czasami całych struktur urbanistycznych są do nich przyzwyczajeni i nagle następuje taka interwencja, która jest rodzajem takiego widocznego plastra przyklejonego na na ranę, która wydaje się świeża zamiast z czasem okazuje się, że te rozwiązania są bardzo interesujące dane gdzieś tam szepnął w czasie i pokazują, że potrafimy się znieść tak jak piramida np. prostej przed Luwrem Wankiewicz też była taka baza znienawidzona przez wielu na początku lat liczba tych, którzy nienawidzą Airbus zmalała zmalała i okazuje się, że jej taki symboliczny wymiar i efekt taki konfrontacyjny z tą architekturą bardzo dużo mówi o tym, kim jesteśmy teraz myślę, że z takimi, jakimi tematami tak właśnie jest zawsze będą orędownicy progresji będą orędownicy tradycji jak należy chyba do tych pierwszych w królestwie w trakcie najbardziej jestem architektem zaś inne zaś zajmuje tym co będzie ani tym co było, ale zawsze można tak projektować to co będzie jak to co kiedyś było tylko płace w ratach co było to była noc rodzice mieli wtedy w zakresie jest zaprojektowali zrobili to trwało i miano DOI do tego stosunek raczej pragmatyczny, czyli biorąc pod uwagę wszystko co ma to co jest naszym status quo staram się nosić z szacunkiem do wielu tematów nawet współczesnych, jeżeli projektujemy rzeczy zupełnie nowe staramy się robić ten resort nauki bardzo bardzo głębokiej i wieloaspektowy, a my podchodzimy do wielu wątków w sposób odpowiedzialny natomiast co nie oznacza, że musimy na kolanach, by patrzeć wstecz od was do nikąd nie prowadzi no nie można być innowatorami konserwatystom to są zaprzeczające się, że wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji już za 3 minuty o 1120 studio pan Robert Majkut współ projektant Robert Majkut design informacje te informacje wracamy do państwo moim gościem jest pan Robert Majkut projektant Robert Majkut design piszą słuchaczy pan Radosław pytała czy donatorzy dawali te miliony na ażurowym ulg czy na odbudowę w miarę wiernie Notre-Dame na najwyższym czasie sprzedać donatorów, ale z tego co wiemy jak i biznes prowadzą co chyba interesują się nowoczesnymi rozwiązaniami bardziej, ale to się okaże myślę, że nie stawiają jakiś szczególnych warunków, a drugie we Francji jest miejsce na taką debatę w lesie czy w oczy czy to jest, bo w oczy czy to nie byłaby debata czysto akademicka, że dobrze może zastanówmy się jak można, by było to budować, gdyby można było wszelkie koncepcje przeprowadzić czy to jest także karty zostały rozdane wszyscy wiemy, że pod budowę podbudowie katedra będzie wyglądał dokładnie tak samo jednakowoż warto przy okazji porozmawiać teoretycznie czysto o tym jak można, by było w Mrzeżynie nie potrafię na to odpowiedzieć, bo to jest chyba temat takiej wagi, że wszystkie scenariusze są możliwe, że nie mógł zakładać jedynie, że pewne dyskusje na pewno, że będą toczyły jedno na polu akademickim z tej prostej przyczyny, że dotykają 1 z najbardziej symbolicznych obszarów w ogóle paryżanie mówiąc już samym budynku, który jest ikoniczne nie tylko dla samej Francji, ale myślę, że dla całej kultury Europejskiej i tutaj ta dyskusja w jaki sposób się do tego odnieść na pewno się będzie toczyła przy okazji tego konkursu i mam nadzieję, że będą w tym konkursie jako jurorzy 3 o osoby opiniujące uczestniczyli ludzie z bardzo różnych środowisk z różnymi perspektywami, ponieważ to daje posiedzę rzeczywiście dyskutowania, bo to jest zawsze taka taka sytuacja jest zawsze pretekstem do zrewidowania naszych współczesnych postaw wobec architektury w ogóle czy wobec projektowania w ogóle wydaje mi się że, że nie jest chyba tak, że mamy gdzieś z góry założone pewne rozwiązania i one będą będą forsowane tylko i wyłącznie, żeby jak zrealizować to co już dziś też sobie zaplanowała konkurs jest tylko przyczynkiem do tego, żeby zrobić dobry Pijar wydają się, że rzecz, że nie mają myślę, że tutaj w ogóle warto obserwować cały ten cały ten konkurs będzie trwała niezwykle interesująca jak w Kartuzach, na które wszyscy zmierzamy niż zadeklarowali, że już, że będą brali w tym udziału wiem, że z Polski też wyszukują architekcie do tego, żeby wziąć udział i myślę, że to bardzo dużo pokaże o tym jak my myślimy jak sobie radzimy w ogóle z tego typu wyzwaniem, bo skonfrontować współczesną koncepcję z budynkiem, który ma kilkaset lat nie jest rzeczą prostą bardzo łatwo było nonszalancję w oczy pewnie byłoby dużo prościej, gdyby to był jakiś stary młyn dziś w małej miejscowości na rubieżach za dużo zmierzają też się zdarza każdej szerokości geograficznej dziś konfrontuje tego typu rzeczy czy modernizuje bardzo dużo zdolnych to jest bardzo ważne ikoniczne samym centrum lekka powiemy jest najważniejszy w ogóle całej kultury, więc trudno tu nie da się jak gdyby Fed pewnie każdy CAL nie może będzie podlegał jakiś w krytyce omówieniu najważniejsze są jeszcze, że nigdy nie osiągniemy takiej sytuacji wszyscy będą zadowoleni myślę, że wynik może być bardzo zaskakujący wobec tego Francuzi mają tak jak już wspominaliśmy przecież dużo tradycje nowoczesnych rozwiązań w, konfrontując się z historią myślę, że to w tym duchu będzie zrealizowana w trudno mi to wyrokować odbijanie są mniejsze kompetentny żeby, żeby wypowiadać się w sposób jednoznaczny, ale interesujący jest to co są co wywołało w ogóle ten temat i to jak jachty napięcie, że tworzą, bo jest bardzo wiele przykładów na świecie jak sobie radzimy z historycznymi budynkami, ale to nie rzadko się zdarza konfrontacja takich koniecznych elementów z czymś co z założenia jest jak dołożone elementem współczesności to, jakkolwiek to będzie zrealizowane czy będzie to rozwiązaniem się historycznym czy nawiązującym przekopując odtwarzającym to zakładam, że nie zdarzy się przypadek, który był zrobiłby to po prostu 1 do 1 jako rozwiązanie rekomendowane zawsze będzie to interwencja z o obszarze nie tylko estetyki, ale też pewnego znaku, który przy tej okazji będzie powstawał leży znaku do znaku, który musi znaczyć i on musi znaczyć coś się czy może przekazać ich wartości zawiera w sobie ich wartości nurty poglądy myśli, które są ważne tu i teraz to jest pytanie jak wybrać to co jest ważne tu i teraz no i tutaj przechodzimy do rozmowy o tym, czym może być w zakresie kreowania wartości architektura i myślę, że tutaj tak naprawdę toczy się dyskusja czy my potrafimy te wartości kształtować w jaki sposób informujemy, jakie one są i jaka jest ich waga w konfrontacji z tak poważnymi wartościami, które leżą na drugiej stronie szali gdzieś musimy te rzeczy sobie uświadomić nazwać i a zdefiniować w ogóle zapomnieliśmy trochę o tym, że architektura symboliczna taka, z którą tutaj będziemy mieli do do czynienia jest rozmową o wartościach, że progresja mi intelektualnie i tym co przekłada się, że na kulturę materialną jest przede wszystkim baza ideologiczna filozoficzna, która tworzy pewne koncepcje pcha świat do przodu i żyj my mówimy o postępie nowoczesności mówił przede wszystkim na piwo ideach potem przekładamy je na rzeczywistość i ludzi czekały obserwowanie tego szczególnie we Francji, bo Francja, która często pojawia się w różnego rodzaju medialnych, lecz jako laicka Francja i budynek, który jest budynkiem religijnym, czyli mamy zderzenie też w 2 prądów no i tu wchodzimy w kolejce jechał przez dysputy czy tego typu aukcji symboliczny może jak co chcą widzieć niektórzy nie jest tematem trochę zastępczym, przesuwając mnie dyskusja architekturze jest oprzeć się ma nic mu i tu na wyjaśnienie podejmuje polemizować z tego typu argumentami wymierzonymi się wydają mocno naciągane i będzie trochę się z tym nie nie zgadzamy nie utożsamiała wydaje mi się, że rozmawianie o wartościach zakłada ono takie naukowe podejście, że dyskutujemy o tym co jest mierzalne co jest zwalniają co jest wartościujących w sposób możliwie szerokie obiektywne i otwartych demonizowanie zjawisk jest z góry pewnym założeniem, iż góry zakłada pewne rozwiązania albo konieczności to nie jest obszar do swobodnej dyskusji o tym, czym powinna być architektura i mam nadzieję, że tak się nie staniała cieszący się lubią deliberować lubią rozmawiać lubię dyskutować tego typu tematy, więc na pewno nie unikniemy jej takiej dyskusji w, czyli panele słoneczne to 1 z pomysłów należy, że to nie jest tak, żeby czysto architektoniczne to raczej jest takie techniczne choćby rozwiązanie w liście zauważając, że bardzo wiele się pojawi takich projektów, które będą dyskusyjne naboru panel słoneczny po co w planach są w niej nie ma prądów Katarzyny na pewno jest Idy to to jest trochę koncept taki list z czapy no cóż, ale pojawiają się koncepty takiego SRM efemerycznego zakreślenia, jakby konturu katedry, który w przyjmują bardzo nowoczesną taką ludową formę niezwykle smukłą miękką, która jest jednoznacznie nowoczesna docenta kilku koncernach Foster przedstawił, którego obiekt ludzie znający się na architekturze czy śledzący co robi na pewno rozpoznają i on zaproponował np. takie rozwiązania pojawiają się koncepty kompletnie ażurowe z dużą ilością zieleni zdolny jest ich całkiem sporo i ten wysyp coś się dopiero zaczął się szybko jeszcze bardzo wiele różnych projektów się pojawi, bo ludzie zaczynają teraz ścigać na koncerty mniej lub bardziej przemyślane i jak uzasadnione merytorycznie natomiast jest to też wyzwanie powiedzmy sobie w niezwykle białoruską nosi, więc Carmen nie chciał na ten temat się w i skorzystać warto to jest budynek, którzy czczą wstążeczkę innego porządku mniejszy ból czuje sentyment, który jest też przecież był bardzo ważnym punktem zwiedzania miejscem i konstrukcją z wielu powodów dla graczy jak i okoliczności jakich doszło w inne do zniszczenia też wywarł wpływ NATO na jego przyszły kształt, by natomiast rozrzuca był taki, że odszedł, gdy coś powstało natomiast pewnie w tym momencie architekt wcześniej, bo od tego odciąć, bo zdaje się, że było sporo interwencji po drodze, by zastanawiają się czy czy tutaj też może tak być także powiedzmy zwycięży jakaś wizja ale, ale różne siły, które mają wpły w na różne rzeczy sprawią, że od koncepcji do wykonania jednak będzie dość daleko, że mówimy o 22, gdyż ma osobny temat z 1 strony mówimy o tym z tak czy rzeczywiście zwycięskie koncepcje dźwigają na właściwym poziomie to co do udźwignięcia mają kiedy, zastępując coś co było niezwykle znaczące tutaj nikt nie ma chyba stóp procentowych rozstrzygnięcie przynajmniej takich nie znam, któremu w sposób bezdyskusyjny udowadniała to, że rzeczywiście daliśmy radę zrobiliśmy coś co ma taką wartość dodaną tego co już było z szacunkiem, odnosząc się do tego co było, tworząc zupełnie coś nowego i dodając coś ekstra, bo to są rzeczy prawie niemożliwe projektową, ponieważ byłby całej konstrukcji nasz ludzki społeczny jest tak zróżnicowany, że to jest nie do osiągnięcia na rodzaj takiej zgodności kompromisu jest po prostu chyba niemożliwy, a z drugiej strony mówimy o mechanizmach tworzących czy współtworzących już realną rano budować, gdzie są oczywiście wiele rzeczy może przydarzyć zdarzyć lub nie wydarzyć na handel to zawsze jest czysta spekulacja czy tak będzie w tym w tym przypadku na najważniejsze tak naprawdę dla nas wszystkich, bo jest rezultat i to w jaki sposób on zaspokoić naszą z 1 strony ciekawość z drugiej strony odpowiem na to jak my radzimy sobie okresem taką zmianą czy potrafimy je akceptować w no właśnie, bo toczy się o krótszy tej przestrzeni estetycznej jakakolwiek ona będzie, jeżeli chodzi o odbudowane czy dobudowane fragmenty na to jest także kwestia materiałowa, bo to jest sedno kolejna przestrzeń, która z może znaczyć no tak, ale to są w bazie technicznych kwestii oczywiście wykorzystuje się takie sytuacje tak, żeby kondycję budynków poprawiać naprawiać sinic nic się trwalsze mniej odpornymi na losowe zdarzenia uzbraja się dodatkowo w systemy, które zabezpieczają ją i całą resztę da, ale soczyste technika ja myślę, że bez specjalnego znaczenia dla odbiorców takiej takiej architektury czy w ogóle projektów w cud to fascynujące zastanawia się czy np. będzie miejsce przekaz tego konkursu na jakąś myśl projektantów architektów to koniec pierwszej ligi czy w oczy czy to jest tak ważny obiekt, że ktokolwiek nie jest, gdyby na szczyt, skąd ten nie tylko pełnię swoich pań krajowych, ale też międzynarodowych, a nawet nawet nie otworzą koperty w nie wydaje mi się tutaj działa, bo temat jest nadal prestiżowe, że się ukrywam, że przyjedzie kilka tysięcy rocznie więcej z zgłoszenie ludzi, którzy mają pełne prawo do tego żeby, żebyś takim tematem zmierzyć kompetencyjne mówię tutaj bardziej się o wizy inności, jakbym możliwość osiągnięcia takiego tematu inna na pewno cała czołówka światowa się nad tym pochylić z VAT jest to temat niezwykle interesujący nie wydaje, że taka selekcja następowałaby programowo oczywiście pewne warunki wstępne będą kształtowane są zwykle bywa w takich konkursach, ale tak też było przy konkursach PŚ w Polsce nie ma muzeum sztuki nowoczesnej tańszym przy Pałacu kultury ono 2 × przeżyli powstanie w tym miejscu w sesji już powstaje z tych zajęć ponad 1, że codziennie rano wstaję modlę się na to, żeby nie powstało w tym miejscu no i tu właśnie wchodzimy też muzeum ze zbiorów w wolność w dna morza owego czasu co zbiorą się nie, ale nie mają zgarną przebaczenie, ale są nieważne tyle zwierząt, by wybudować muzeum za 500 000 000, ale ma już od niej wiemy, że formacja walkę o Państwowej gość jest pan Robert Majkut projektant Robert Majkut design informację o 1140 po informacjach wracamy bo państwo byłem gościem jest pan Robert Majkut projektant Robert Majkut design zastanawiamy się jak budować Notre-Dame czy klasycznie prostotę Śpica 2 ustawy z powrotem tego może zdobyć nowych materiałów z lekcji nie projekcji dla 6 lat wzięła rewanż w wers tylko w zaszaleć żył bulwersujące jest to, że przy makro budynku jest tak, że nie ma jak z planów budynku założą sobie wziąć coś a, czyj to jest taka konstrukcja to jest na czyj to będziemy potrzebowali tyle i tyle materiału tylko to w ogóle jest gratka dla archeologów z i architektów wspólnie, bo to jest, że dziś odkrywanie w ogóle pewnych technologii z dwunastego trzynastego wieku Zalesie zbudowali katedrę trwała ponad 100 lat w Sobieszowie was naszych architektów obsługiwało ponad 200 lat temu przy, a przecież takim czasie non mi te technologie, które były dostępne jest pierwszym dniu byłyby znacznie mniej zaawansowane niż te, kiedy już taką kogucika przyczepiono winno sam projekt był modyfikowany kilkukrotnie rozdawano przypory dodała ważny element na elewacjach także ten budynek nawet w trakcie powstawania ewoluował bardzo mocno się zmieniał koncepcyjnie ma, ale to ja rozumiem to naszą dyskusję trochę jak Kowalski fitness symboliczny przekaz tego jak sobie w ogóle z tym miastem radzimy przed chwilą rozmawialiśmy o tym z na gruncie muzeum sztuki na oczy, zanim w Warszawie, gdzie to jest bardzo dobry przykład tego jak żywe emocje wzbudzają obiekty, które nawet nie dotykają historyczności mają się zajmować nowoczesnością z punktu widzenia muzealników są obiektami dedykowanymi, jakby od początku programowo z założonymi jako obiekty spełniające współczesne standardy, a jednak to nie pozostaje bez wielkiej burzy emocjonalnej, która wokół tych budynków jest, ponieważ każde przedsięwzięcie tej skali, jaką taką dyskusję wzbudzającą Sony jest dobrze ważne, żeby to było merytoryczne w no właśnie albo tezy, że przestrzeniach VAT, jeżeli chodzi Notre Dame to sytuacja trochę inna, bo tutaj mamy sporo prywatnych pieniędzy, jeżeli chodzi o muzeum sztuki nowoczesnej to mamy sporo, ale pieniędzy publicznych do większych tego typu muzeów jest finansowana z pieniędzy publicznych myślę, że nie mamy jeść mówi nasz dom w Polsce nie mamy specjalnie gruntu na to, żeby budować muzea prywatne z małymi wyjątkami z bardzo zdeterminowanych ludzi powstają duże upubliczniane kolekcje prywatne sztuki, ale pamiętam taki projekt, który chciała zrealizować w Warszawie naprzód Grażyna Kulczyk chciał zbudować prywatne muzeum jest nie udałoby się po prostu nie dogadała chciała sama zbudować siłę budynek przekazać kolekcję, którą posiadam do do tego muzeum no ten brak nie wyszedł wyszedł w Szwajcarii zdaje się tam chodziło o sposób zarządzania zarządzania finansowania do takiej działalności operacyjnej tak z tego są co wiem co tak no dobrze i ich to czy czyta w debatach wokół odbudowy Notre-Dame ona jest też czy może być ciekawa dla Polaków w sensie takim, żeby właśnie przez pryzmat tego jak coś może wyglądać roboczy może wyglądać inaczej może do tego naszego do tej naszej przestrzeni pomiędzy Łabą, a morzem czarnym czy w mniejszej niż ja bym ja myślę, że ta dyskusja będzie miała bardzo wiele poziomów ja sam się o tym, myślisz jak konstruktywnie Lis zadaje sobie zawsze pytanie oto inna i dla naszej współczesności dojrzała do mierzenia się z tematami tak złożonymi trudnymi w sensie ideologicznym w jest bardzo wiele przykładów na świecie tego oczywiście trochę mniejszej skali z mniejszymi wyzwaniami jak historia przeplata się na i łączy sposób płynnej bardzo różnych proporcjach z tym co jest zupełnie współczesny taki trend współczesnej architekturze rabacie mieszkaniowej gadzi no i dalekim Wschodzie, który próbuje rekultywować stare obiekty też czują się nowoczesną technologią, ale nie, zmieniając ich założenie, by w wewnętrznych ani pewnej prawdziwości rzeczy, które charakteryzują się dla tych budynków i myślę, że to jest w ogóle szczególny kontekst historyczny, bo państwo nie ma początku naszej rozmowy o dalekiej Azji ma ich stosunku do historii dla mnie niezwykle ciekawe było to, że ja kompletnie nierozpoznawalna my różnicy między budynkami, które chodziły tam nie 1011. wieku i osiemnastego wieku, ponieważ tam ich relacja z historią i sposób budowania oględnie mówiąc polega na tym, że oni dopatrywali się pewnych wzorców, które uznawali za właściwe i włosy powtarzali i ta przestrzeń historyczna ma dla nich zupełnie inny wymiar ma inną cykliczność i Enei inaczej podchodzą do tego co jest historią, a co jest pewną kontynuacją wzorców i dla nas jest to kompletnie niezrozumiałe, bo my jesteśmy jednak w Europie, która bardzo ceniła sobie progresywną aż pewien rozwój na następstwo rzeczy mieliśmy epoką nowość, która fundamentalnie zmieniała swoje estetyki swój stosunek do człowieka do natury do świata do historii filozofii do różnic społecznych to bardzo wielu zjawisk, które są stricte socjologiczny miały przełożenie w architekturze mówimy o rozwoju niezwykle dynamicznym często zaprzeczających epoką, które były poprzedzające i to miało niezwykłym kulturotwórczych i taki wiza filozoficzny głęboki brak Grand, w który nas determinował również na dziś my w ten sposób staramy się myśleć myślimy, jakby rozwojową szmaty, że to co jest następne sukcesy przed nami musi być takie nasze i osadzone w tym kim jesteśmy, więc ilustrować naszą kondycję cywilizacyjną tamto wyglądał zupełnie inaczej oni przerabiają ten temat łączenia tych rzeczy dystansu specyficzny sposób, z którego być może powinniśmy się też trochę nauczyć jak mieć stosunek do dołu do historii i w jaki sposób rzeczywiście budować z Unią relacje natomiast nie wydają się, że było w błoto jedynej najbardziej właściwe rozwiązanie to jest oczywiście rzeczy z indywidualną, a pan co by się pan zobaczyć, gdyby pan miałby pan wygrał konkurs sobą, gdyby pan miał moc wpłynięcia zebrania to ma pan jakąś swoją myśl wydaje mi się, że rzecz, że jeżeli sobie wyobrażam to rozwiązanie, które tam może zaistnieć to będzie to to będzie taki duch tego co sądzę co było, który zaproponuje coś, czego tam nie było, jakby w 1 rozwiązaniu, czyli być może ta ma to przestrzeń stanie się takim konstruktem ażurowym dostępnym Windows takim, do którego można wejść, na który z 1 strony pochyli się trochę nad nad tradycją rozumianą jako zarys budynku ale, ale jej wypełnienie będzie zupełnie zupełnie nową wartością w zarządzaniu funkcja turystyczna rekreacyjna, jeżeli macie tam poza funkcją liturgiczną ma też funkcję turystyczną jest miejscem bardzo chętnie odwiedzanym przez miliony ludzi co roku no to niewątpliwie ten element się pojawi jako o jako funkcja dodatkowa tynku nie ma do tego wątpliwości że, że nie stanie się to na taką martwa nad budową bez żadnych dodatkowych elementów wzbogacających doświadczenia bycia w tym budynku czy doświadczania go być może będzie to nawet jakieś ciekawe rozwiązanie mówiące o trochę więcej na szkodę historii tego budynku może będą to na jakieś rozwiązania narracyjne, które pokażą np. to jak ten budynek był budowany, ale zrobię to zupełnie nowoczesny sposób może stanie się to Platforma właśnie do opowieści o historii tego budynku jego powstawaniu i tego jak, z jaką został zbudowany, dlaczego tak możliwości z bardzo bardzo wiele ja lubię jak rozwiązania, które wykorzystują mądrze taką sytuację, a ani odnoszą się do niej na kolanach myślę, że rury i liczę na to, że takie takie mądre narracyjne wzbogacające doświadczenie będzie tym które, które się tam realizuje to bardziej widok podawaliśmy koncepcja efektach, jaką pan jako strefy, bo na szczycie tej tej ulicy w taki krok ku bucik małego, w którym były relikwie w kasie podobno uchowa Kożuchowa i ja myślałem że, gdyby to ja był architektem, który mógłby odbudować domy walor takiego wielkiego koguta tych z wielkiego koguta, który wystał na dachu katedry tak pasuje nie wiem może w stronę Polski w Polsce przecież proszę zwrócić uwagę wielkością wygląda jak kury no ICO obraża myśl architektoniczna budownictwa sakralnego co było dorastanie w piórka ta walka z sobą taka w taki dialog ten Kogut patrzy w kierunku powtarzają taki wielki Kogut, szukając widelca w bardzo panu dziękuję im Robert Majkut projektant Robert Majkut dizajn był państwa i moim gościem rozmawialiśmy o różnych wizjach odbudowy NATO na umorzenie elastycznie może, a ŻUŻEL uległ panele albo gigantyczny Kogut w tym będzie niezwykle ciekawe obserwować zjawiska i mam nadzieję, że będzie to projekt, który dziwnie ten temat w Afryce informacja Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach popołudnie Radia TOK FM i Paweł Sulik, a dzisiejszy program przygotował Paweł
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
24:15 W studio: prof. Adriana Łukaszewicz
-
-
01:04:08 W studio: prof. Maciej Perkowski , dr hab. Małgorzata Skórzewska-Amberg
-
23:16 W studio: prof. Przemysław Czapliński
-
34:50 W studio: prof. Bogdan Góralczyk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
13:50 W studio: Piotr Niemczyk
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
18:59 Sabat symetrystów
-
-
-
-
-
12:40 Popołudnie Radia TOK FM13:48 W studio: Zuzanna Muczko
-
-
-
17:20 Wywiad Polityczny13:48 W studio: Dominika Długosz
-
-
15:20 Światopodgląd12:34 W studio: dr Dominik Hejj
-
-
16:59 Niebezpieczne związki
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL