REKLAMA

Czy faszyzm jest wieczny?

Data emisji:
2019-05-13 21:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
30:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

jest już z nami Michał Sutowski krytyka polityczna dobry wieczór panie redaktorze wieczorów będziemy rozmawiać o faszyzmie będę pana pytać czy faszyzm jest wieczne przekonywał ponad 20 lat temu Umberto Eco do niego z pewnością jeszcze dojdziemy, ale chciałbym zacząć od fragmentu wywiadu, jakiego udzielił Gazecie wyborczej w ten weekend Donald Tusk szef rady Europejskiej, kiedy był pytany przez dziennikarzy czy zgadza się sama zieleń Albright byłą szefową amerykańskiej Rozwiń » dyplomacji, która w najnowszej książce swojej książce faszyzm ostrzeżenie przestrzega przed powtórką z lat trzydziestych dwudziestego wieku to Donald Tusk odpowiadasz ostrzeżeń nigdy nie za dużo jednak słowo faszyzm powinno być zarezerwowane dla groźniejszych przypadków szyper Bole rządzą językiem publiczną powoli zaczyna nam brakować słów w debacie, a przez Saddama to do siebie, że znieczula jednak zło, które się wokół nas rodzi trzeba bezwzględnie nazwać głośnej precyzyjnie więcej je w różnych miejscach i Europie i najpier w chciałabym pana zapytać, w jakich miejscach w Europie pan widzi to zło i czy można je nazwać faszyzmem to może zacznę tylko odniesienie się do słów Donalda Tuska, że na poziomie takiej techniki komunikacyjnej, czyli dorocznej soczyście prawda z macierzą używanie pojęć w taki wyolbrzymiają są pewne zjawiska czy bardzo obciążonych złymi w tym wypadku emocjami nie pomaga w komunikacji z inną stroną politycznego sporu to na pewno, ale ich argumenty, a Hitler tak przy czym ja uważam, że to jest w tym sensie zgadzam się, że nie należy nadużywać tych pojęć natomiast innych powodów chyba niż uważa Donald Tusk może dużo poważniejszy powód, a czy, że jeśli chodzi o opis zjawisk to po prostu nie jest to samo żyjemy zupełnie innej epoce słusznie zupełnie innych warunkach komunikacyjnych, w których np. propaganda takiego typu Goebbelsa Skiba to znaczy w takiej taka, w której wszystkie przekazy medialne, ale większość przekaz medialny podporządkowana jest 1 centralnemu ośrodkowi 1 przekazowi i powtarzać dystansu na formularze kłamstwo powtórzone 100 × staje się prawdą dziś już tak propaganda nie działa ona siedziała zupełnie inaczej raczej podważa się oczy podważa się wszystko co nasze Today telewizja robi dobrą jakością Moore stawia znaki zapytania podważa jej podważać wszystko i delegitymizacji je różne języki rok się różne języki także te związane z nauką także wyraz głównym nurtem sfery publicznej i wywołuje się takie wrażenie, że tak w zasadzie też nie wiadomo ludzie z szansami na ich dachu ani rusz zasadę, że nie wiadomo, kto to jest dobry, kto jest złe i to raczej sprzyja demobilizacji niższy niż niż mobilizacji politycznej a, przechodząc do właściwego pytania to znaczy, że są to niska no na pewno są tam, gdzie mamy, gdzie nakładają się na siebie z 1 strony w sytuacji głębokiego kryzysu z drugiej inną stare tendencje nacjonalistyczne 8 Włochy prawda to znaczy mamy mamy kryzys gospodarczy to znaczy Włochy to jest 1 zaczął się w Polsce za mało mówi, bo w skupiam się na Grecji ze zbycia, ale Włochy to skraj, które są bardzo silnie dotknięty szum świat pracy kryzysami polityką cięć Włochy w zasadzie się nie podniosły tak naprawdę gospodarczo po 2007 roku mamy bardzo poważne napięcia społeczne prymas mógł historyczna korzenie, bo ten wielki podział na północ południe Włoch, która nadchodzi ORMO to jest jedno zjawisko, które trwa właśnie tyle ile nowoczesne Włoch kraina, czyli wzrost o kilkadziesiąt lat no i do tego jeszcze dochodzi kwestia emigracyjna prawda, czyli mamy salę i migrantów i uchodźców co wynika, że z geografii Włoch są po prostu położona nad nad morzem Śródziemnym i wreszcie mamy kultura i mamy język polityczną faszystowski czy neofaszystowskich, który cały czas było obecne cały czas był obecny w sferze publicznej Włoch czasem przybierał formy bardzo groźna i to były np. organizacje terrorystyczne w latach siedemdziesiątych słynny zamach na dworcu w Bolonii największych zamach terrorystyczny w Europie po drugiej wojnie światowej to jest dzieło właśnie skrajnej prawicy włoskiej neofaszystowskiej z drugiej strony oczywiście to były też taki przypadek karykaturalnym mogę podać jako anegdota, że już kilkanaście lat temu zdarzyło się na wakacje we włoszech spotkać imigranta zapewne nielegalnego sprzedającego z tak z ręki plakaty turystom no i tam były takie różne fajne postaci popkultury tam był Bob Marley i tam był fakt Merkury Jim Morrison był Che Guevara i było oczywiście Benito Mussolini charakterystycznym razem z kraju z Sarah i kapitalizm wszystko przerobić charakterystycznym oczywiście Gaston tzw. statutu rzymskiego dla to skoro o tym, mowa w taki fragment artykułu, który popełnił Mateusz akcję Znicz dla portalu polityka i opisuje incydent z 24 kwietnia tego roku w Mediolanie tam rozegrano mecz półfinałowy Pucharu Włoch stołeczne Lacjum kontra lokalny Milan i przed meczem grupa ultrasów Lacjum Rzym znana z blizną na re habilitowani włoskich faszystów rozwinęła w centrum Mediolanu transparent z napisem cześć Benito Mussoliniemu i kiedy transparent został już w pełni upubliczniona to poszczególni członkowie tejże grupy zaczęli wychodzić przed szereg i wykonywać tzw. salut rzymski in, a dzień później te z bardzo interesujące 25 kwietnia cały kraj świętuje rocznicę wyzwolenia spod władzy reżimu faszystowskiego jesteście było symboliczne, że w przeddzień wspominają i czcią Benito Mussoliniego natomiast tym mocniej konkluduje MF opis tej sytuacji w sposób następujący no faszyzm wyszedł z cienia przestaje być stygmaty są one, a władzą wciąż wydaje, że mają nad nimi kontrolę wyszedł oczywiście wicepremier Salvini powiedział wywieszenie transparentu było jedynie zamieszanie moc, która to zamieszanie zostało wywołane przez 14 idiotów służby zareagowały prawidłowo natychmiast nie ma problemu resort klasyczny przypadek takiego flirtu polityka no to z 1 strony partii bardzo mocno prawicowa czyli, a z drugiej strony jednak na politykę głównego nurtu w końcu pełniącego ważną funkcję Państwowa i 2 to też dodać to taki przypadek, w którym pewna dawna czy inaczej współczesne konflikty społeczne i polityczna ubiera się stare kostiumy, bo pamiętajmy, że kojarzymy oczywiście faszyzm z postacią Mussoliniego, ale trzeba powiedzieć, że to ogół faszyści byli tylko 1 z sił politycznych Włoch okresu po pierwszej wojnie światowej aż do drugiej prawda kiedy, kiedy faszyści przegrali tam miało mieć do czynienia z bardzo ostrym konfliktem społecznym była bardzo silna w czasie wojny przede wszystkim partyzantka komunistyczna im Rejtana z faszyzmu emanacją jednak pewnego pewnego układu społecznego niekoniecznie bardzo lubińskiego da, bo tam pamiętam, że włoski faszyzm to jest taki nurt, który też zaangażował dużą część elit także intelektualny to bardzo może nie oczywista jest z polskiego punktu widzenia i -li i Stare Włochy to rzeczywiście taki kraj, w którym się także ze względu na pewne bogactwo estetyczne tamtego ruchu czy ten tak tylko kostium przywdziewa się stosunkowo chętnie, ale wydaje się, że warto też powiedzieć o różnych innych formach i przejawach tego ty to ten, kto w tych tych zachowań i tych tych ruchów politycznych skrajnej prawicy, bo mamy też kraje peryferyjne takie ciepło peryferyjne takie jak np. Słowacja prawda czy czuwań grać mamy silna silne ruchy odwołujące się również do rodzimych tradycji z okresu drugiej wojny światowej i wreszcie trzecia rzecz mamy ruchy takie, a działem faszyzującym trzeba gdzieś tam firm związana bardzo dali albo inaczej kryjąca się powiedzmy wprost z tym miastem językiem z tą estetyką, ale dziś odwołujący się do podobnych idei, które znajdziemy w Europie północnej to znaczy w tych krajach, która kryzys gospodarczy przeszły stosunkowo dobrze się i których w zasadzie sytuacja ekonomiczna jest w dużej mierze zadowalająca natomiast tak modele gospodarcze, które tam funkcjonował przez wiele lat i wciąż są traktowane przez obywateli udanej takie, które są powodem do dumy to jednocześnie wytwarza się poczucie zagrożenie jest bardzo ciekawa Częstochową wśród warst w, które nie są co najniżej w społeczeństwie tak to to nie są jacyś byli robotnicy np. redaktora, który nie ma dzisiaj miejsca we współczesnej gospodarce tak tylko to są często ludzie z niższych klas średnich, którzy się obawiają, że to jest konkretny bardzo powód napły w imigrantów spowoduje, że pod kopanie czy fundamentów państwa opiekuńczego o, z którego się nie korzystali to jest przykład Szwecji to jest przykład Finlandii to jest także przykład Danii, która zresztą bardzo daleko idzie o różnych rozwiązaniach takich segregacja innych prawda są różne takie polityki, która teoretycznie opierają się wraz ze sprawami karnymi n p . które teoretycznie dotyczą aż o przestępczości czy jakich kryteriów obiektywnych społecznie tylko tak jakoś dziwnie wychodzi, że potem rozmaite kategorie go dużo gorzej traktowane przez państwo łapią się niemal wyłącznie przybysza z krajów pozaeuropejskich tak tak to nazwijmy to coś bardzo ciekawa Than taki w cudzysłowie faszyzmu jak fontann ten cudzysłów jednak bardzo mocno podkreślał autorów skrajnie prawicowe w krajach północnej są także dlatego ciekawe, że to są często społeczeństwa homogeniczne czy dotychczas to bardzo wiele lat homogeniczne kulturą mamy takie kocham idylliczne wyobrażenie Skandynawii w Polsce to znaczy rejonowy w koszmar dla 300 proc podstawy to coś się bardzo udane moda na gospodarczą społeczną, ale bardzo istotnym elementem funkcjonowania była jednak jednak duży poziom takiej Solidarności wspólnotowej niestety nie wprost to było ciasta artykułowane, zwłaszcza po drugiej wojny światowej, ale bardzo często oparte na o jedności etnicznej i czy etniczną kulturowej czy Marc Janko jest w danej okolicy to Finlandia fakt to był zawsze te kraje, w których mieszkali prawie sami Szwedzi Duńczycy Finowie, a jeśli mieszka z boku do domu jakiś inny skandynawski Landis to natomiast w sytuacji, kiedy to społeczeństwo zaczęło się różnicować na skutek procesów migracyjnych na skutek Szymon przyjęcia stosunkowo dużej liczby uchodźców to Szwecja szczególnie tu nagle okazało się, że obecnie wszystkimi chcą być Solidarni ta odnosi się okazuje, że do Solidarności ten model państwa opiekuńczego, które na poziomie takim takiej jak i jawnego przekazu było to dość otwarte np. co prowadziło taką postępową dość politykę zagraniczną prawda, że okazuje się jednak, że to, że taka Solidarność dociera do pewnej bariery to barierą jest niestety brnął w to są granice wspólnoty kulturową kulturowe etnicznej to skoro pan redaktor zauważa też ogniska faszyzmu w cudzysłowie to wrócą ten do tej na maśle i Albright, za którą był pytany Donald Tusk, bo jej książka faszyzm ostrzeżenie to jest oczywiście analiza tego jak Hitler Mussolini zdobywali władzę także próby porównania tego co działo się w latach dwudziestych trzydziestych ubiegłego wieku stąd co dzieje się teraz w Turcji Rosji czy w Korei północnej, ale on Why celem mówiła w 1 z wywiadów, że tak naprawdę faszyzm dla nich to nie jest doktryna polityczna tylko to jest sposób dochodzenia do autorytarnej władzy, czyli takie modus operandi taką ilością problem z taką opowieścią, a już zaliczenie Korei północnej dlatego do tego owo odrzucenie tego worka zwolnienie z remontem nieporozumieniem, dlatego że Korea Północna jednak jest krajem, a 3 przez wiele dziesięcioleci była, w którym ideologia taka związana ze zniesieniem rynku upaństwowieniu własności prywatnej ona potraktowana bardzo poważnie to znaczy to jest to jest kraj komunistyczny w tym sensie że, że tę ideologię, którą w krajach takich PRL chociażby no i od pewnego momentu traktowano jednak brano jednak pewien na wjazd i i o remont dachu nad same elity polityczne nie do końca traktował ją już poważnie o tyle w Korei północnej awans, bo inaczej to zaś odrzucenie tego do worka z ideologią prawicowymi prawda inni niech nie wydają się, żeby coś co coś wyjaśniało natomiast jeśli chodzi o te analogie historyczne tempo, że w 22 zawsze wydaje się ważne, że popiersia est zdobywanie z tym sposobem zdobywania techniką zdobywania władzy, toteż jest tak, że faszyzm był bardzo różna świetnie opisał to Jan Werner Müller wciąż są przeci w demokracji, które opisują taką historię idei, odwołując się do masowego poparcia jednocześnie sharan przekształcających państwową no w twór tutaj taranować autorytarny i on sam pokazuje tak naprawdę są Dubel 2 różne zupełnie moda na budowania systemu faszystowskich i o ile Włochy i Niemcy rzeczywiście to było takie takie przypadki, w których odwoływano się do pewnej sfrustrowanej grupy społecznej to był czas to weterani wojenni to jest to co Polski socjolog przedwojenne Stefan Czarnowski to zawarta w tytule swojego tekstu ludzie zbędni w służbie przemocy tak to znaczy, czyli grupa na grupy społeczne, które nie odnajdują się w powojennym porządku takim obecne rządy liberalne może dyskutować, ale takim, w którym nikt nic nie ma dla nich miejsca oni mają poczucie krzywdy podczas drugich zarazem faszystów włoskich i wzniośle aut mówiono o okupu Kras no tak zdecydowanie znaczy to jest w ogóle i IAI i Włochy bowiem, że Włochy były pierwsze Niemcy posłanka i Niemcy Team to może nic się Włochów oczywiście jak to Niemcy, doprowadzając wszystko, bo ekstremum to jest test 1 mogą zdać test dojście do władz oparty na masowej mobilizacji na narracji rewolucyjnej na przebudowie porządku społecznego przeciwko Starym elitom tez bardzo ważna w swój błąd i młodość tak przy czym oczywiście przede wszystkim w Niemczech elity zaczęto bardzo szybko utożsamiać z rządami kosmopolita pod Akacją, niemniej istotne jest, że mobilizuje się młodych sfrustrowanych nowe pokolenie przeciwko przeciwko temu została, ale jest też drugi model i on jest moim zdaniem z punktu widzenia nie tego co się dzieje w niektórych krajach Europy może nawet ciekawsze do do przypomnienia to jest taki model, w którym taki, który znamy z Portugalii czy Hiszpanii gen. Franco nie to znaczy taki, w którym ten faszyzm opiera się właśnie nie na nowych nowych warst w aspirujących tylko właśnie zastanych elitach społecznych jest może dyskutować z reakcją na realne procesy czynna czynna czy tylko reakcja lękowa przed tym co się może wydarzyć, ale jest taka oto sytuacja, że wyrażają się pewne rzeczy procesy modernizacyjne w społeczeństwie walka o emancypację nagród to szczególnie w Hiszpanii było bardzo wyraźnie w Cannes bracia z naszą sztukę nowoczesność innego się okazuje może są bardzo powolnego rozpoczęto są nie zainteresuje wyjątkowo nie zainteresowane, aby ta nowoczesność zawitała w związku, z czym następuje bardzo silna gwałtownej brutalna reakcja w imię oczywiście te zaś w nowej formie, bo nigdy nie ma przywracania starego porządku dosłownie, ale jednak wyraźnie opiera się na starych hierarchię na dawnych elitach społecznych i co jest bardzo może można z najciekawsze z tego wszystkiego na pewnych instytucjach takich pośrednich między jednostką, a państwem, które są mają charakter hierarchiczny, które pilnują starego porządku no i która w obliczu tych procesów nowoczesności zaświadczenia na uzyskują taką wyraźną pomoc i sankcje państwo mówią oczywiście o kościele katolickim to tutaj w Portugalii Hiszpanii to mu to niewątpliwie bardzo bardzo kluczowy aktor, który zyskuje wsparcie poparcie tego nowego reżimu, który mocą prawa także przemocą państwową pozwala się ono w ich narracji obronić przed różnymi wrogimi ZAK SA minąłem w praktyce w czyni czyni to stare instytucje przede wszystkim właśnie kościół ale, toteż ojcu wnuczka też w Legii zawodowe prawda takie o charakterze bardziej konserwatywnym mnie wszystko to co się wiąże zastanym porządkiem i pilnuje tego starego porządku uzyskuje wsparcie ze strony państwa i myślę, że filtrowanie też z takimi ideami i z takimi pomysłami warto warto we współczesnym świecie zauważyć myślę, że to jest nawet ciekawsza analogia taka Portugalia Salazara ska to jest nawet może ciekawsza, bo analiza tego co słyszymy czasem w przekazie naszej partii rządzącej niż Włochy czy Niemcy, bo to to w tym potocznym przekaże części komentatorów opozycyjnych zdecydowanie zbyt często pojawiają się analogie to Mussolini Hitler pada nie można lepiej popatrzmy troszeczkę dalej, bo i patrząc z punktu widzenia analizy socjologicznej to może być proces, który nam dużo więcej pokaże, a propos Polski niż jest to co się działo w Niemczech czy Włosi zastanawia się panie redaktorze czy te 2 modele może nam połączyć się Umberto Eco to co pisał o wiecznym faszyzmie dziewięćdziesiątym piątym roku sam, bo oczywiście tu pełna zgoda zmieniają się czasy kostium epoki, ale czy to nie jest tak nowoczesne elementy składowe pozostają niezmienne to tylko tak króciutko, bo na Eko wskazał 14 cech faszyzmu to kult tradycji rzecz jasna odrzucanie modernizmu przy tej nowoczesności kult działania tak sprawczości bycia czynnym też pełna zgoda krytyka albo Niezgoda jest zdradą dla faszystów lęk przed różnorodnością frustracja spisek konieczny wróg odrzucenie pacyfizmu militaryzm taka męska kultura bohaterstwo elitaryzm populizm no i nowomowa to coś takiego kłopotu łączy się z tym polega na tym, że bardzo wiele z tych cech da się przypisać do wielu innych typów reżimów niektórzy powiedzą, że to mięso i szukanie wroga, że n p . to jest element konstytutywny dla dla polityki prawa, a nie, a nie tylko dla polityki faszystowskiej doszli do nowo żyć tak, choć oczywiście tego nie daje mu nie chodziło o to, że czas szukać wroga, że rolą polityka tylko to było poza głębsza myśl za tym stała, ale była taka myśl, że właściwie nie ma polityki bez wroga rządu politycy lekarzu, ponieważ rząd polityka stan jest rok to znaczy jak dziś mamy zagrożenie egzystencjalne wtedy dopiero mówimy o prawdziwej obrodziły polityczność, ale no i kult tradycji znowu lotu jest pytanie tak, bo właśnie są różne typy było tych tych tych reżimów i 1 rzeczywiście odwoływały się do starych elit do starych hierarchii starych porządków i starych języków no ale inne miały charakter rewolucyjny prawda, a to znaczy oczywiście znał ktoś powie, że Niemcy oczywiście odwoływały się niemiecki nazizm odwoływał się do do jakiś mitologii tak germańskich przedchrześcijańskich prawda gdzieś tu było mocno zakorzenione w historii no ale już n p . Włochy pod wieloma względami to był ruch bardzo no odwołujący się do bardzo nowoczesnych idei nie jest przypadkiem, że wróg faszystowskich Włoszech zaangażowali się w turyści prawa, czyli taka grupa artystyczno kulturowo ideowa ta, która jednak budowa na apologię nowoczesności apologii człowieka nowoczesnego państwa nowoczesnego takiego dlatego żoną widzieli, że to państwo nowoczesne to coś co może mobilizować masy prawda, ale jestem pierwszym modelem, który panu redaktorowi uczyli bunt i młodość bananów oryginalną maszynę kult tradycją, że rzecz to to tocząca się zresztą bardzo łączy to znaczy mamy z 1 strony praktykę społeczną polegającą na tym, że jakaś grupa aspirujący sterowana jest trująca do tego, żeby dokonać wymiany elit prawda i ona się odwołuje do pewnego historycznego kostiumu, a tylko i Anton kłopot z tymi wszystkimi analogiami z żalem dziś naprawdę żyjemy w kulturze tak eklektycznej tak przy mieszanej, w której naprawdę czerpie się ze wszystkich możliwych źródeł łączy się wszystko za wszystkim tak naprawdę po to, żeby uzyskać doraźne jak w czasach politycznego może być fakt mobilizacyjne, czyli Żebrowska jakoś grupa w imię pewnej idei suma części mniejszości mniejszościowe grupy zmobilizować do do działania, ale z drugiej strony, żeby szkody większość społeczną raczej spacyfikować to znaczy, żeby właśnie wywołać taki rytualny chaos w debacie i doprowadzić do tego, że właśnie widz czy odbiorca mediów społecznościowych z 1 strony traktuje wszystkich przywódcach informacji część rozrywkową, ale i na poziom zaangażowania politycznego to on tak bardzo wzrusza ramionami, bo stwierdzono u władzy nie wiadomo, o co chodzi wszyscy oni są w siebie warci próba to nie są jednak to nie jest działanie charakterystyczne dla dla mobilizacji dla mobilizacji SA faszystowskiej także i uważam, że trzeba to wszystkie albo reżim albo ruchy, które dopiero aspirują dążą do tego, żeby wziąć władza, że warto jednak rozpatrywać lokalnie to znaczy patrzeć zawsze na kontekst nie tylko lokalnej tradycji, chociaż to też bardzo ważne, bo każdy z tych ruchów 19 odwołuje się jakiś lokal najczęściej symboli kodów znanych z historii, ale też brać bardzo mocno pod uwagę taką banalną rzecz jak sytuacja ekonomiczna ostatnich kilkunastu lat prawda, bo wtedy zorientujemy się, że faszyzm greckiego złotego świtu i na takie fascynująca tendencyjnie w prawdziwych Finów czy teraz już wolę Finowie po prostu nazywają go sprawdzili, że to są zjawiska no i 12 jest nieciekawa i niesie osobiście bardzo nie podoba, ale jednak nie tylko ich praktyki działania mogą być odmienne, ale też logika społecznej logika polityczna jest zupełnie inna zaś co innego tu się walczy prawda jedni mogą walczyć o przebudowała wywrócenie do góry nogami całego systemu liberalno-demokratycznego, a inni walczyć o taką utopię też nie zrealizował nie realizowano już dzisiaj utrzymanie tego co było prawda 33 to niestety w Ameryce trampa, kiedy on bokiem mówi o przywróceniu dawnego kościoła, jakiego dyskonta ta fikcja natomiast kiedy jesteśmy w skandynawskich państwach opiekuńczych to taka wizja, która mówi, że tak naprawdę jeszcze niedawno było bardzo dobrze nie 50 lat temu wstecz przed rewolucją sześćdziesiątego ósmego roku tylko właściwie do niedawna, a może jeszcze jest całkiem nie najgorzej tylko, że ktoś konkretny zagraża temu temu modelowi naszemu sposobowi życia ktoś zupełnie inne konsekwencje i innego innego typu zagrożenia także kontrola z takimi książkami właśnie badań obrać, które mają dość efektowny tytuł i dotyczą, a i próbują uchwycić wszystko w 1 w 1 ramie w 1 formule w 1 pojęciu zamknął się w szufladzie tak jak dotąd to oczywiście jest poręczna retorycznie, bo dobrze służy jako taki cel to okładania przeciwnika pogłowia, ale analitycznie Gdańsk co ciekawe, gdy miał polecić jakąś książkę na ten temat to raczej dogadanie wolności Timothy Snydera, który też szukają cech wspólnych różnych zjawisk i też dostrzega analogię z latami dwudziestym 30 miała robi to moim zdaniem dużo ciekawszy sposób, bo pokazuje przede wszystkim jak funkcjonuje państwo jak załamuje się państwo w obliczu takich takich tendencji i to czas myśleli, że z punktu widzenia Polski polskiego doświadczenia i tego co co może nas czekać jest i jest dużo ciekawsze niż ta analogia właśnie zrzucanie wszystkiego do 1 historycznego worka to, dlatego że Jan ja nie obawia się w Polsce dojdzie do władzy albo ten, kto rządzi zamieni się w Hitlera Mussoliniego w wersji 20 i raczej obawiam się nam takiej sytuacji przed faszystowskiej to znaczy takiej takiego permanentnego Weimaru po to, parlament Republiki Weimarskiej to znaczy takiego systemu, który jest politycznie niestabilne i niewydolne film jest niewydolny, w którym pewne formalne albo nieformalny wolności są tam jakoś niby zagwarantowane prawem, ale tak naprawdę państwo nie ma już monopolu na przemoc na ulicach rządzą bojówki żar legitymacja stan jest bardzo niska i w zasadzie mało, kto chce go bronić było takie hasło niemieckich socjaldemokratów, które okazało się niestety złowróżbny bardzo to było po niemiecku Republiki jest z Nashville socjalizmu do celu, czyli Republika to niedziela celem jest socjalizm i jakkolwiek można zrozumieć argumentacji chodziło po prostu o to, że emancypacja społeczna musi dopełnić demokrację liberalną potem okazało się, że ta Republika tak jest całkiem dużo tylko, że nie ma komu jej w pewnym momencie nie w pewnym momencie bronić no to jest bardzo niebezpieczne, bo chcą się takimi taka Republika, której nikt nie chce bronić taka Rzeczpospolita bez bez wyborców bez obywateli co nasze zamieni tego nie wiadomo tego nie wiemy w moim przekonaniu to oni będą raczej jakieś takie reżim jest całością ideologią totalitarną tylko raczej taki stan Puław marchwi takiej Darwin mistycznej tarczy takiej takich dżungli w zbożu wejść do gry, w którym silniejszy wygrywa niektóre grupy się organizują się zamykają na strzeżonych osiedlach to co się nie mogą ich nie stać to organizują się mnie jakieś grupy zbrojne to taki świat, który nawet formalnie ma tam jakoś konstytucję jest liberalne demokratyczne może nawet jest może nawet jest pluralistyczne, bo w mediach społecznościowych prawie każdy głos, ale reszta życia codziennego zupełnie inne tak jest, a jest klimat dla takiej sytuacji w Polsce w Europie TUI teraz nazistowskiej sytuacji kwas faszystowskiej to znaczy ja się bardzo boją Włochy dlatego, że to z krajów, które ma ta sytuacja gospodarcza, której tak trudna przez dekadę po kryzysie na świecie może pogorszyć ze względu na różna mini kłopoty tamtejszego systemu bankowego no niestety ze względu toczą też powiedzieć na pewną taką formą skostniałą intelektualnej polityczna elit Unii Europejskiej, które cały czas zdają się toczy werbalnie, jakby nie zgadzają się, że mamy do czynienia z bardzo poważnymi problemami, ale sztywności dogmatyzm myślenia, zwłaszcza ekonomicznego ono jest zupełnie niebywały to dotyczy także takiego kraju jak Niemcy PAK, który się wydaje gdzieś tam oazą stabilności taką Kotwicą spokoju w Europie ma niestety dogmatyzm ekonomiczne tamtejszych elit, które w ze względu na wieloletnie wieloletni przekaz medialny na jakość też niestety się utwierdził w głowach wyborców niemieckich ten dogmatyzm dotyczące np. polityki i równoważenia budżetów prawa tego, że to Niemcy ponosiły koszty kryzysu to nieprawdą w sensie ekonomicznym społecznym to wszystko niestety powoduje, że ta polityki Unii Europejskiej zaś na poziomie gospodarczym, która od tych, które prowadzą, które czynią grunt dużo bardziej, że znów dużo bardziej podatne dla faszyzmu ten ruch społeczny do polityki dalej są są utrzymywane no i niestety to widzę taką tendencję, żeby dostrzegać w tej w tej fali wzbierającej prawicowego populizmu czy takich tendencji autorytarnych, żeby dostrzegać nie symptom tego problemu społeczno-ekonomicznego tylko raczej powiedzieć no jest pewne racjonalne jądro naprzód w tym co oni mówią imigrantów prawda no i to jest bardzo niebezpieczne taki tran, bo z 1 strony oczywiście Kozia ruchy migracyjne muszą podlegać regulacjom i kontroli to to jest dla mnie, że w zasadzie nie kwestionowała ona i obywatele muszą mieć poczucie, że państwo w ogóle prowadzą jakąś polityka jakąkolwiek racjonalną partię, że granice zewnętrzne są bezpieczne o tym, mówił też Donald Tusk tak, że to bezpieczeństwo polega też na tym, że rzeczywiście możemy kontrolować to co to co się dzieje mamy zbyt łatwo zbyt często przechodzi to wymyślanie ono takiej twierdzy Europa, która zakłada, że tak naprawdę jak zamkniemy granice zewnętrzne to właściwie cała reszta problemów się niejako sama rozwiąże co nie jest prawdą pochodzi ze względów demograficznych i migracje są koniecznością dla dla krajów Unii Europejskiej to nie tylko migracje wewnętrzne obrony krajów Unii Michał Sutowski krytyka polityczna bardzo dziękuję za wizytę w naszym studiu dziękuję pięknie państwa zapraszam na informacje o dwudziestej drugiej, a po informacjach oczywiście wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!