4 start gmina Rytro podcast cotygodniowe podsumowanie roku, w którym co tydzień opowiada o 10 najciekawszych najważniejszych albo 1 to samo wydarzeniach związanych z gospodarką światową krajową albo 12 często to to samo jeśli nazwało Rafał Hirsch witam bardzo serdecznie kolejny odcinek naszego kotka stóp przed minami cotygodniowy podsumowanie roku podcast Ekonomiczno polityczny Rafała Hirscha zawsze w poniedziałek po dziewiętnasty tylko na TOK FM w naszej aplikacji mobilnej na
Rozwiń »
dziesiątym miejscu opowieści dotyczące naszych emerytur i ona nie brzmi zbyt dobrze jak często bywa z historiami dotyczącymi naszych emerytur federacja przedsiębiorców polskich jest taka organizacja Jona opublikowała taki raport wyliczyła albo sprawdziła, bo samodzielnie tego nie liczyła tylko w oparciu o dane pochodzące z ZUS-u, a w każdym razie wyliczyła, że bardzo szybko rośnie liczba Polaków bez prawa do emerytury minimalnej jest niby w naszym prawie takie zasieki emerytura minimalna prawda jak to się bardzo mało zarabiał przez całe życie nie uzbierał sobie odpowiedniej liczby pieniędzy na koncie emerytalnym i ta zebrana liczba pieniędzy jest tak niewielka, że wyliczona na podstawie tych środków emerytura jest poniżej jakiejś tam ustalonej przez państwo emerytury minimalnej to państwo jest zobowiązany dopłacić takiemu człowiekowi do poziomu właśnie emerytury minimalnej, ale okazuje się, że jest dość sporo i coraz więcej ludzi, którzy dostają emeryturę poniżej emerytury minimalnej co brzmi dość dziwnie, bo skoro minimalna jest gwarantowana to dlaczego ktokolwiek miałby dostawać mniej Otóż okazuje się, że macie to nie jest żaden nie ustały wiadomo od dawna, ale pewnie nie wszyscy o tym, pamiętają, więc warto przy okazji pamiętać że, aby mieć prawo do emerytury minimalnej i trzeba spełnić 2 warunki po pierwsze trzeba dożyć wieku emerytalnego, ale też, jakby oczywiste to wszyscy wiedzą a, ale po drugie trzeba mieć tzw. staż ubezpieczeniowy, czyli trzeba mieć te okresy składkowe w odpowiedniej liczby 1 zbierane przez całe nasze życie zawodowe w przypadku mężczyzny chodzi o 25 lat, a w przypadku kobiet 20 lat, czyli mówiąc inaczej jeśli nie płacimy składek jako mężczyźni przez co najmniej 25 lat w życiu to potem nie dostajemy emerytury minimalnej znaczy to przepisy dotyczące rzek, bo możemy oczywiście opłacić składki przez 20 lat, ale jeśli dużo zarabiamy to te składki są na tyle wysokie, że i tak będziemy mieli po powyżej minimalnej emerytury, ale w przypadku tych ludzi innych, dla których wyliczenia pokazują, że ta emerytura jest poniżej minimalnej jeśli nie płacili składek przez okres dłuższy niż trwać co najmniej 25 lat to nie obowiązują ich przepisy o emeryturze minimalnej i wtedy oni dostają mniej w przypadku kobiet dokładnie tak samo tylko, że ta jest 20 latami 25 i okazuje się, że takich ludzi jest coraz więcej, bo oczywiście są różnego rodzaju formy zatrudnienia i na niektórych wsi w przypadku niektórych form zatrudnienia takich jak np. umowa o dzieło ZUS -u się nie płaci, a w przyszłości jeszcze innego rodzaju formy zatrudnienia także nie były jak to się mówi pięknie ozusowania Annę i te przepisy się zmieniają na przestrzeni lat w każdym razie okazuje się teraz, że coraz większa liczba ludzi dochodzi do wieku emerytalnego, ale okazuje się, że przez pół życia byli na śmieciówkach i nie mają wypracowanego tego stażu ubezpieczeniowego wyjątkowo dużego związku z tym nie łapie się nawet o emeryturę minimalną i teraz, przechodząc do konkretnych liczb federacja przedsiębiorców polskich, powołując się na dane z usług podaje, że takich osób ich fachowców od 2011 roku 8 lat temu było 24 000 w Polsce, a w ubiegłym roku było już 234 000, czyli 10 × więcej no i można zakładać że, że ta liczba będzie dalej rosnąć federacja podaje, że taki bardzo duży skok był w 2017 roku nie, bo mnie w 2016 roku poniżej emerytury minimalnej było 112 000 osób w 2017 już 209 000 osób to, dlatego że w 2017 roku rząd postanowił dość istotnie zwiększyć poziom emerytury minimalnej przez co automatycznie większa liczba osób wpadła poniżej tego poziomu jest teraz poniżej tej emerytury minimalnej, która niby miałaby miała wszystkich Polaków zabezpieczać przez skrajną biedą na emeryturze, ale nie wszyscy pamiętali o tym, że trzeba mieć ten staż nie zadbali o to nie przypilnowali, a to jest taka, że w, której nie da się potem nadrobić, bo to jest wliczone w latach na jej jak ktoś przepracował nie wiem 16 lat n p . tylko, płacąc składki i dochodzi do wieku emerytalnego to nagle musi to nagle okazuje się że, żeby załapać się na to chociażby minimalną emeryturę musi jeszcze parę lat jeszcze kilka lat popracować, płacąc składki, więc sytuacja nie jest do naprawienia tak szybciutko hop hop w parę tygodni czy parę miesięcy tylko często jednak niestety trzeba nadrabiać zaległości kilkuletnie no i tych ludzi niestety okazuje się, że jest w Polsce coraz więcej co 2 na dziewiątym miejscu w tym tygodniu historie na temat powikłanie po katastrofie zarówno w sensie takim konkretnym namacalnym katastrofie lotniczej, jaki katastrofie marketingowo Vizura MKS wizerunkowej chodzi o Boeinga pamiętamy Boeing ma za sobą 2 tragiczne katastrofy lotnicze, w których zginęło kilkaset osób łącznie 1 była pod koniec ubiegłego roku Indonezja druga była w marcu tego roku w Etiopii w obydwu przypadkach w wszystko wskazuje na to, że winny był samolot, czyli winę za zawinił sprzęt bardzo skomplikowane zautomatyzowane układy, które działały nie takie powinny działać i zmieniały tor lotu samolotu po prostu taki sposób, że ta samolot w końcu uderzył w zimie niestety w zamiast zwijać się z powietrzem w mojej o tej historii to wszyscy słyszeliśmy Hani muszę tego przypominać prawda natomiast ciekawy jest ciąg dalszy, bo w marcu okazało się, że te samoloty, czyli Boeing 737 Max zostały uziemione na całym świecie Amerykanie rynek amerykański dług miał troszeczkę obiekcje, ale skandal w końcu także on postanowił, że to, że należy się uziemienia, czyli wszystkie samoloty tego typu nie mogą latać cofnięte zostało zezwolenie potem Bay obiecał, że szybko usunie usterki wprowadzi aktualizacje i nowy poprawiony samolot będzie nawet lepszy od tego poprzedniego i że uda się do to załatwić kilka tygodni na minęło już ponad 2 miesiące i te samoloty dalej są uziemione co jest 1 problemem drugim problemem jest to, że te firmy lotnicze, które miały zamiar kupować właśnie od Boeinga tego typu samoloty część tych firm wycofało się z wcześniejszych zamierzeń pewnie, obawiając się o bezpieczeństwo, ale być może obawiają się też o to jak zareagują pasażerowie od 3 i k, czyli o tym, oto maksymalnie negatywne powikłania, jakie może z punktu widzenia firmy po takich katastrofach wyniknąć, czyli o taki scenariusz, w którym ludzie zaczną bać się latać tym konkretnym samolotem, ponieważ zostało to na tyle mocno nagłośnione i skojarzoną w związku z tym, że te 2 katastrofy były dość niedaleko obok siebie wszystko w przestrzeni kilku miesięcy i to był ten sam rodzaj samolotu i bardzo podobne usterki w związku z tym mogło się utrwalić w umysłach potencjalnych klientów, że akurat ten konkretny samochód jest niebezpiecznym, iż może w związku z tym lepiej co lecieć jakimś innym i oczywiście bank robi absolutnie wszystko, żeby nie dopuścić do tego, żeby powstało takie przekonanie nie dlatego mówię, że jest to w spory problem wizerunkowy Blomberg trzeba się mocno namęczyć, żeby odkręcić to jednak no i teraz w ubiegłym tygodniu w pojawiła się informacja, że analitycy z Barclaysa banku brytyjskiego specjalnie dla swoich klientów finansowych, czyli znowu chodzi o to by ich akcjach lepiej zaraz się zarabia na jakich akcjach gorzej zarabia, więc Barclays dla swoich własnych klientów przeprowadził swój własny sondaż w sondażu wzięło udział 1765 osób w Europie i Ameryce północnej i oczywiście wszystkie te osoby to były to byli ludzie, którzy latają samolotami oni Prus postarali się, że profesjonalnie dobrać próbę, żeby tam było dość szerokie przekroje ludzi i bogatszych biedniejszych i takich, którzy latają służbowo takich, którzy latają na wakacje i t d . i t d. część w Europie cień w Ameryce północnej i okazało się w tych badaniach, że mając do wyboru samolot Boeing 737 Max i jakikolwiek inny samolot wszystko jedno jak w jakikolwiek tylko, żeby nie ten 52 % wybiera ten jakikolwiek inny 52 % zapytanych nie chce latać tym 737 Max prawie połowa zapytanych prawie 50 % nie zamierza również w najbliższym roku, a rosołu ludzie, którzy generalnie latają, bo ja też np. nie zamierzam, a jeszcze nigdzie nie wybieram to dlatego nie zamierzam, ale wśród ludzi, którzy planują jakiś podróże prawie połowa nie zamierza latać boeingi 737 Max, więc wygląda na to, że zdarzyło się na to, że jest realizowany najgorszy możliwy scenariusz z punktu widzenia Boeinga, czyli niestety to i ziarno strachu została za zaczyna kiełkować jednak ludzie zaczęli kojarzyć tych w ogóle dość ciekawe, bo mam wrażenie, że większość podróżujących w ogóle nie sprawdza, jakim samolotem leci, a wiemy, jaką linią lotniczą lecimy i oczywiście wiemy, dokąd ile kosztuje bilet ale jaka konkretnie maszyna to jest liczona jest dobra czy nie dobrali się psuje się nie psuje to większość ludzi dlatego w ogóle nie sprawdzano samoloty samolot prawda i sam nie zwracać uwagę na to ile jest miejsca na nogi czy sól czy można sobie oglądać jej bajki na ekranie w trakcie lotu jeśli lot trwa długo na to się mam wrażenie zwraca uwagę, a nie na to jaka była wypadkowości danego modelu samolotu w przeszłości, a tutaj się okazuje, że pierwszy raz chyba w historii udało się tak mocno, by zaszczepić w pamięci ludzi nazwę tego konkretnego samolotu, że oni w tym momencie świadomie twierdzą, że oni akurat z tym nie chcą latać niesamowita historia niesamowicie negatywna z punktu widzenia Boeinga, który zapewne za chwilę faktycznie usunięte wszystkie usterki to będzie zupełnie normalny samolot tak jak każdy inny przez inne samoloty też mogą zepsuć przecież w stop Shop to przecież nie jest także wszystkie inne samoloty są absolutnie idealne, a ten 1 specjalnie był źle zrobione i w związku z tym miał tyle katastrofa miała raptem 2 katastrofy tylko żona była obok siebie, a inne samoloty też mogą mieć katastrofy przecież, chociaż oczywiście nikomu temu, by tego nie życzymy Barclays obrazu obniżył rekomendację też dla akcji Berlinga te akcje spadły potem 4 % tej rekomendacji generalnie są w takim trendzie spadkowym jednak, bo odstaje od momentu tej drugiej katastrofy z marca te akcje poszły w dół już o ponad 18 %, a i to nie jest tak rząd mocno spadły zaraz po katastrofie, a potem zaczęły odrabiać straty ona mocno spadły zaraz po katastrofie potem troszeczkę tych strat zostało podrobionych, ale parę tygodni później znów powrócił ten trend spadkowy i teraz te akcje są nawet poniżej poziomu zarazem są w porównaniu do tego zaraz po katastrofie, więc ten trend spadkowy niestety w przypadku będzie się pogłębiał w PIT sytuacja wygląda coraz gorzej i z sondaży to też ciekawe samo w sobie jest to szansa, że taka firma Barclays zarabia zamawia sondaże z tych sondaży wynika, że niestety ludziom ten samolot kojarzy się negatywnie w związku z tym perspektywy zamawiania tego modelu przez kolejne linie lotnicze stają pod jeszcze większym znakiem zapytania, a to był najpopularniejszy samolot Boeinga jeśli chodzi o obecną sprzedaż w związku z tym zaczyna się robić poważny problem biznesowy dla tej firmy, a śniadanie na ósmym miejscu w tym tygodniu bardzo ciekawa informacja o tym, że Ministerstwo Środowiska przedstawiło projekt zmian w tej ustawie, która już obowiązuje, która jak weszła w życie to nie wprowadzała tzw. opłatę recyklingową za siatki foliowe w sklepach, czyli za coś, o czym mówi się, że jest 1 z największych przekleństw jeśli chodzi o ochronę środowiska generalnie globalnie z tymi środka, bo to siatki foliowe nie znikają ich nie da się zniszczyć i one gdzieś tam lądują potem w oceanach w żołądkach wielorybów i t d . i t d . i w związku z tym, że trwają wysiłkiem różne w różnych państwach, żeby ograniczyć produkcję i zużycie tych siatek foliowych i w Polsce takim wysiłkiem było wprowadzenie ustawy wprowadzającej opłatę recyklingową, ale dało, bo opłata obowiązywała tylko tych najcięższych to najczęściej szczoteczki do 50 µm jeśli chodzi o grubości mikrometrów to jest 1 mm, a 50 µm to jest 120 mm, czyli jak to w świat Kisiel weźmie ze sobą 20 siatek i tak, z której to 201000 tak łącznie ma grubość jedno mm są takie cięcie nawet, pomimo że są cięcia to jednak robią dość duże szkody środowisku naturalnym, a na jej efekt był taki jak wprowadzono te opłaty recyklingowej efekt był taki, że producenci tych siatek zaczęli produkować szczotki o grubości 51 µm od 50 jest opłata, więc tuż powyżej tego limitu ich nie ma opłaty, więc zaczęliśmy korzystać w sklepach z tych nieco grubszych niż teczek, a do Rosji z pomysłu, żeby wprowadzić zmianę polegającą na tym, że każda siatka foliowa będzie miała opłatę recyklingową, więc i już nie będzie sensu kombinować mierzyć ile tomami km po prostu każda siatka foliowa ma być traktowana tak samo i ma zostać silny, by korzystać z tych siatek mniej, dlatego że będzie miasto więcej kosztować, bo trzeba będzie płacić je oczywiście to nie my będziemy jako klienci płacić opłaty tylko sklepy małe sklepy oczywiście przecież przerzucą opłaty na nas, więc siłą rzeczy na końcu wyjdzie na to, że to my trochę więcej płacimy za zakupy w związku z tym rząd liczy na to, że zniechęci nas to przynajmniej niektórych z nas to zniechęcić do tego, żeby ładować się to nasze zakupy w jednorazowe siatki foliowej, żeby np. może spaść na taki pomysł, żeby kupić sobie siatkę wielokrotnego użytku jakąś taką, gdy jakiegoś innego materiału w niej siatkę niszę odkrył foliową i wtedy by mogłaby znacząco spaść mógłby znacząco spaść poziom zużycia poziom produkcji tych siatek foliowych planeta troszeczkę, by dotknęło taki scenariusz taki jest plan nie wiadomo czy to się oczywiście my uda w każdym razie pojawił się taki projekt i boją się, że ja się cieszę, że sama staram się już tych z tych siatek nie korzystać, bo już zostałem wyposażony przez majową Szanowna małżonka w domu w szatki wielorakie go wielokrotnego użytku i staram się z gmin z tych siatek korzystać, więc zachęcam generalnie, bo u boku siatki wielokrotnego użytku nie są niczym gorszy od jednorazowych siatek foliowych, więc nawet jeśli nie jesteśmy kim się z walczącym ekologiem to w sumie nie ma żadnych negatywnych skutków tego, że się przeżyć zimę na środki wielo urazowe, a pozytywne skutki gdzieś tam na drugim końcu świata po jakimś czasie być może się pojawią to dlaczego bo nie spróbować polecam w każdym razie szykuje się projekt ustawy, który my, która zacieśnić można powiedzieć kwestie opłat recyklingowych z tytułu zużycia siatek jednorazowych siatek foliowych w polskich sklepach z AGH i na siódmym miejscu w tym tygodniu dane z Chin bardzo interesujące, gdyby nie bardzo negatywne też dający pożyczkę do myślenia oczywiście danych z Chin tak jak z każdej innej gospodarki pojawi się całe multum w ciągu miesiąca i to właściwie można, by w tym podcaście nic innego nie robić tylko omawiać różne dane, które zaszły w swoją drogą dość dużo tych danych o omawiamy, kiedy są naprawdę ważne albo naprawdę bardzo ciekawe w przypadku danych z Chin to w tym tygodniu wyciągnąłem sobie taki 1 zesta w, który faktycznie zaintrygował mnie bardziej niż inne tego typu zestawy Otóż okazuje się, że w Chinach w kwietniu sprzedaż samochodów była o blisko 17 % niższa niż rok temu spadek sprzedaży samochodów o 17 % rok do roku jest bardzo duży spadek co więcej to jest już jedenasty miesiąc ze spadkiem sprzedaży samochodów w Chinach w poprzednich miesiącach spadki nie zawsze były tak drastyczne tak głębokie, ale ostatni raz, kiedy sprzedaż samochodów w Chinach rosła to był maj 2018 roku od tamtej pory co miesiąc jest spadek co czyni te dane jeszcze bardziej intrygujący mini jest jeszcze 1 czynnik, który powoduje, że te dane są bardzo ciekawe Otóż od kwietnia w związku z tym, że od lata ubiegłego roku co miesiąc spada sprzedaż samochodów w Chinach Chiny wprowadziły program stymulujący, bo sprzedaż samochodów w każdej gospodarce jest dość istotną gałęzią gospodarki to jest takie dobro, które dużo kosztuje i w związku z tym rosnąca sprzedaż samochodów może z w sposób znaczący powstrzymywać się sprzedaż detaliczną generalnie im to ma wpły w na konsumpcję i na cały PKB generalnie sprzedaż samochodów jest ważna w związku z tym jak się sypie sposób drastyczny to warto ją podtrzymywać programami rządowymi ulgami podatkowymi różnego tego typu pomysłami noir w Chinach takie umowy takie w programy wspomagające zaczęły działać na początku kwietnia właśnie nawet obniżoną VAT na samochody w Chinach od 1 kwietnia i te dane o spadku o 17 % rok do roku są za kwiecień w związku z tym to właśnie sprawia, że to dane są niezwykle ciekawe, bo wychodzi na to, że w przynajmniej w pierwszym miesiącu funkcjonowania te programy rządowe wspierania kompletnie nie działają zupełnie tak jakby ich nikt nie zauważył być może oczywiście można można zakładać też taki scenariusz, że być może był jakiś problem z wprowadzaniem w praktyce tych programów co z kolei źle, by świadczyło o o nic o tym, jakiej formie instytucjonalnej jest generalnie chińskie państwo, bo jeśli wprowadza się jakiś przepis od 1 kwietnia i de facto one nie działają, ponieważ nie ma jakichś wprowadzić w poszczególnych salonach samochodowych życie to znaczy, że jest zupełnie inne problemy i sytuacja jest w związku z tym jeszcze trudniejsza, więc na mamę do wyboru albo to państwo źle działa nie jest w stanie w praktyce wprowadzać w życie pomysłów, które wymyśla ktoś tam na szczytach władzy w rządzie albo pomysły te wprowadzono w życie, ale konsumenci ich nie zauważyli zignorowali pozostali niewzruszeni i tak nie kupują nowych samochodów 1 scenariusz jest bardzo niedobry drugi scenariusz też jest bardzo niedobry i oczywiście przy okazji przypomnę tu starą śpiewkę o gospodarce chińskiej, którą zawsze przypominam przy takich okazjach, że przyglądamy się finał dlatego, że to jest druga największa gospodarka z na świecie jak sprzedaż jak spada sprzedaż samochodów to można domniemywać, że spora część tych samochodów pochodzi z Unii Europejskiej m. in. gospodarki, niemniej z gospodarki niemieckiej natomiast jeśli chodzi o cały łańcuch produkcyjny samochodów niemieckich to spora część tego łańcucha znajduje się w Polsce w polskich firmach, więc jak w Chinach kupują mniej samochodów to Niemcy produkują mniej samochodów jak Niemcy produkują mniej samochodów to mniej części zamawiają u Polaków w związku z tym polskie firmy też mogą na tym ucierpieć z tego punktu widzenia to także są bardzo ciekawe bardzo interesująco no i niestety niepokojące dane za kwiecień zobaczymy jak to będzie wyglądać mają za kwiecień dane z Chin na temat sprzedaży samochodów wyglądały bardzo słabiutko niestety chyba jest, ale na szczęście mamy z kolei już dawno nie mieliśmy tym razem mamy pozytywne dane dotyczące gospodarki niemieckiej znacznie bliższej nam niższy gospodarka chińska, bo okazało się, że w końcu rośnie produkcja w Niemczech w marcu o pół procent miesiąc z miesiąca, a oczekiwano spadku pół procent rok do roku to jest wprawdzie nadal spadek o 9 %, ale oczekiwano spadku znacznie głębszego ponad 2 ,5 % jak się weźmie no bo to były dane za marzec więcej się weźmie styczeń luty marzec, czyli cały pierwszy kwartał w całym pierwszym kwartale produkcja w Niemczech również wzrosła o pół procent to jest pierwszy w Niemczech kwartał ze wzrostem produkcji od drugiego kwartału 2018 roku 0304. kwartał w ubiegłym roku w Niemczech to były spadki produkcji, a teraz mamy w końcu znowu wzrostu wg różnych ekonomistów Mbanku m. in. o tym, też nasz bank na Twitterze pisał, że na podstawie tych danych dotyczących produkcji przemysłowej produkcji budowlanej za pierwszy kwartał można też wyciągnąć wnioski wniosek taki, że cały PKB niemiecki w pierwszym kwartale wzrosło właśnie pół procent co byłoby całkiem niezłym wynikiem też Boni w trzecim kwartale ubiegłego roku mieli spadek PKB w czwartym kwartale byli na 0 co oznacza, że o włos uniknęli recesji tak naprawdę, bo recesja to są 2 kwartały z rzędu spadku PKB, a tutaj był było 0 ani spadek natomiast w pierwszym kwartale już ma być wzrost nawet pół procent, a więc wygląda na to, że Niemcy się w końcu o zaczynali zaczynają odbijać mówię chyba tydzień temu w podcaście, że generalnie dane ze strefy euro wyglądają coraz lepiej, że dobrze wygląda przede wszystkim jest pozytywna niespodzianka w Hiszpanii dobrze wygląda cały czas mimo wszystko Francja te gospodarki odbijają się bardziej żywiołowo niż można było przypuszczać dane dotyczące aktywności w przemyśle te dane i my wyglądają bardzo obiecująco w Grecji także tydzień temu mówiłem o tym, że cała strefa euro się zaczyna podnosić jest 1 czarna owca w tym gronie Eurovia i jałowce są Niemcy, które wyglądają najsłabiej w tym tygodniu z kolei nadeszły dane z Niemiec, które pokazują mniej więcej to samo co wcześniej dane z Hiszpanii czy z Francji, czyli że w Niemczech też jest lepiej, więc wypada się wycofać z tych słów czarnej owcy nie, bo ta produkcja w Niemczech już rośnie były też dane o zamówieniach fabrycznych w marcu, który też wzrosły o 6 % miesiąc z miesiąca rok do roku to jest cały czas duży spadek, ale te dane akurat za marzec były lepsze od oczekiwań no i nadeszły też dane o eksporcie z Niemiec, który też wzrósł o 1,5 % miesiąc miesiące w marcu oczekiwano spadku, więc są lepsze zamówienia jest lepszy eksport jest lepsza produkcja wszystko nagle zaczęło wyglądać zdecydowanie lepiej za naszą zachodnią granicą, a przy okazji opowiemy o czymś co, o czym pisał na Twitterze w ubiegłym tygodniu główny ekonomista Credit agricole Polska, czyli Jakub Borowski on by z wykrył albo zbadał używam rośnie udział Polski w imporcie do Niemiec w ubiegłym roku Niemcy z polskim gotowali więcej niż w roku 20172017 udział Polski w całym imporcie do Niemiec to było 52 % w ubiegłym roku już 5 ,5 %, a w ubiegłym roku oczywiście Niemcy przeżywali ciężkie chwile mieli bardzo poważne spowolnienie gospodarcze i przy tym spowolnieniu gospodarczemu w każdym spowolnieniu zawsze pojawia się presja na koszty na to, żeby ciąć koszty czasami nawet zwalnia się ludzi prawda szuka się oszczędności w firmach generalnie, bo jest spowolnienia w 2018 rok pokazał, że w takim spowolnieniu przy presję przy presji na obniżkę kosztów niemieckie firmy zwiększają import z Polski, czyli w poniedziałek tak jak często się powtarza, że jakiś kryzys w Niemczech to my obrywamy rykoszetem i kryzys w Niemczech oznacza kryzys w Polsce tak jak przed chwilą powtórzyłem ten ten stereotyp prawda, że jak Niemcy sprzedają mniej samochodów w Chinach produkują mniej samochodów, a to przekłada się na mniejszą produkcję części do tych samochodów polskich fabrykach Otóż zdaniem Jakuba Borowskiego to wcale nie musi tak wyglądać, ponieważ w sytuacji, w której Niemcy muszą ograniczać np. produkcja samochodów i musiał ciąć koszty Noto ograniczają zamówienia od dostawców od tych najdroższych dostawców, a zwiększają z kolei zamówienia u tych najtańszych dostawców w związku z tym tak przynajmniej wynika zbadań najróżniejszych danych, na które powołuje się Jakub Borowski w takich sytuacjach spowolnienia z k z powodzeniem gospodarczego w Niemczech my korzystamy de facto na tym nie tracimy, ponieważ my jesteśmy tym tańszym dostawcą Niemcy zmieniają strukturę swojego importu i wtedy w większym stopniu otwierają się w naszą stronę, bo my jesteśmy tańsi z 1 strony można, by powiedzieć, że to dla nas nie jak negatywne, ponieważ to oznacza, że my nadal niestety ciągle konkurujemy ceną prawda, czyli to jest nadal przeja w tego, z czym wszyscy w Polsce od lat chcą walczyć chcemy konkurować jakością naszych produktów, a nie tylko tym, że jesteśmy tanią siłą roboczą natomiast z tych badań wynika, że w sytuacji spowolnienia gospodarczego w Niemczech Niemcy czy z 1 strony plusem jest to, że jesteśmy odporni na to spowolnienie wiele osób zastanawiało się, dlaczego tak było w 2018 roku, że gospodarka niemiecka prawie, że stanęła w miejscu, a u nas był 5 %owy wzrost gospodarczy, dlaczego my nie odnotowaliśmy zupełnie, dlaczego byliśmy tacy odporni na to spowolnienie niemieckie, więc z 1 strony News jest pozytywne taki, że faktycznie jesteśmy odporni, a z drugiej strony jak zakrył Jakub Borowski możemy być nie do końca zadowoleni z tego, dlaczego jesteśmy odporni jesteśmy odporni, dlatego że ciągle niestety jesteśmy tani i konkurujemy ceną coś za coś tak to jest taki News, którego można się trochę cieszyć można się też troszeczkę martwić, bo z tego wynika, że ciągle nie osiągnęliśmy tego poziomu rozwoju, na którym będziemy konkurować na świecie na rynkach światowych głównie jakością Ania ceną ich na piątym miejscu w tym tygodniu cały czas nie jest zakończona historia i to jest moim zdaniem News sam sobie, że to cały czas tyle czasu trwa i nie widać jej rozwiązania chodzi o kwestie rosyjskiej ropy w rurociągu przyjaźń i zabrudzone litery zanieczyszczonej jest to nie dał prezent na polskim odcinku rurociągu przyjaźń 1 000 000 ton w tej rurze tej róży jest 1 000 000 ton ropy, która się do niczego nie nadaje nie da się jej przerobić rafineria 1 000 000 ton to jest ponad 7 000 000 baryłek, licząc 70 USD za baryłkę to jest 513 000 000 USD, czyli tam jest towar o wartości ponad pół miliarda dolarów, gdyby ona czy on by miał taką wartość, gdyby udało się go przetworzyć, ale nie da się go przetworzyć tel 513 000 000 USD to jest jakieś 2 miliardy złotych i ten rurociąg do dostawy ropy rurociągiem ze Wschodu do naszych rafinerii są na dłuższą metę niezbędne oczywiście nie ma katastrofy i rafinerie pracują cały czas, bo po pierwsze, mają swoje własne zapasy handlowe po drugie, są zapasy państwowe rezerwy państwowe po trzecie jest Naftoport, którym możemy przez za pośrednictwem, którego możemy kupować ropę z tankowców z morza i rurą z Gdańska do Płocka może Europa też płynąć z tak właśnie się w tej chwili dzieje dlatego jej nie ma żadnych zakłóceń na stacjach benzynowych nikomu nie brakuje paliwa w naszym kraju natomiast oczywiście taka sytuacja nie może trwać bez końca w końcu trzeba ten rurociąg przyjaźń odpalić, a będzie to możliwe technicznie dopiero wtedy, kiedy pompuje się tam 1 000 000 EUR, a stamtąd, a to się ciągle nie dzieje i to zaczyna być coraz bardziej zastanawiające, bo ta zła Europa wpłynęła do nas 19 kwietnia to już 24 dni minęły już naprawdę jest dużo ponad 3 tygodnie i dalej nie ma tych finalnych decyzji sprawdzałem to ulga na temat w ubiegłym tygodniu i okazuje się, że trwają cały czas rozmowy w tych rozmowach trwają biorą udział 4 strony, czyli Orlen Lotos i 2 rafinerie nie niemieckie, bo tą rurą płynie też ropa do Niemiec nie tylko do Polski i ci tych czworo partnerów UE musi się dogadać w 2 sprawach po pierwsze musi się dogadać i logistycznie to znaczy UE, w którym miejscu do takiego zbiornika, kto ile tej okazji pompuje jak to zrobić bardzo zaawansowane i bardzo skomplikowane zagadnienia logistyczne, ale jest też kwestia finansowa znaczy oni muszą ustalić czyją jest choroba feler na no bo ona nie jest znaczone sprawdzano czy Rosjanie wpuszczają u Strumień ropy i potem my odbiorcy sobie Europę pobierają im w jak jest wszystko w porządku to nawet nie ma takiego zagadnienia, których centymetrze kwadratowym jest, czyj prawda, w którym miejscu w tej rurze kończy się ropa dla Lotosu, a w, którym miejscu zaczyna się Europa dla Orlenu albo na odwrót tłum w czysto fizycznych z 3 ze względu na czysto fizyczne cechy tego typu przesyłu tego typu transportu trudno jest to określić natomiast w przypadku, w którym nagle jest 1 000 000 ton ropy za, a prawie 2 miliardy złotych, które się do niczego nie nadaje to trzeba się jakoś podzielić tymi kosztami, bo w tym momencie to jest koszt dla tych wszystkich odbiorców oni zapłacili za to Europa może dostaną się odszkodowania kiedyś, ale nie wiadomo, kiedy nie wiadomo, jakie na razie to jest koszt i trzeba się nim podzielić i teraz pewnie znaczy niech mi tego nie powiedział w sposób otwarty, ale podejrzewam, że na tym może polegać cała trudność żali się po prostu kłócą trochę też pieniądze tarczy kłócą się jak dużo w tym 1 000 000 to one jak dużo tej skażonej ropą należy do Orlenu, a jak dużo należą do Lotosu jak dużo należę do 1 rafinerii niemieckich świata jak dużo należy do drugiej rafinerii niemieckiej gdzieś tam w innym miejscu i tutaj może być problem jeśli chodzi o źródła rosyjskie to tam już normalnie czytam już usterkę usunięto tamtędy już płynie czysta ropa ona już dociera do na Białorusi Białorusini sobie jakoś tam poradzili z tym problemem natomiast transport do polskiej i dalej do Niemiec wciąż nie może być uruchomione, bo wciąż u nas jest problem z pompowaniem tej ropy i my wszyscy czekają Rosjanie nawet czekają, bo oni musieli wręcz ograniczyć produkcję ropy u siebie no bo 1 rura jest zatkana, więc siłą rzeczy trzeba na jakiś czas ograniczyć produkcję i ograniczyli do produkcji 40 000 baryłek dziennie, czyli tracą na tym jakieś 3 000 000 USD dziennie, licząc pomny bieżących cenach ropy naftowej czas mija kolejne tygodnie mijają i nic nie słychać w tym temacie moim zdaniem to jest też bardzo ważna i bardzo intrygująco niesamowicie interesujące od strony taki czysto technicznej też lubujący się zostaniemy jak to konkretnie technicznie zrobić, gdzie oni mają to wypompować, do którego zbiornika czy my mamy takie duże zbiorniki, które również są puste, a może to jest także najpier w musimy opróżnić zbiorniki z tej ropy, która jest była tam do tej pory zabrana jako rezerwy może najpier w musimy zużyć te rezerwy i tym samym opróżnić zbiorniki dopiero wtedy będzie można tam wlać go zatrutą Europę ropa do tych do tych zbiorników, a jeśli tak to ile czasu potrzebujemy na to, żeby te zbiorniki opróżnić nie mamy na te pytania wszystkie odpowiedzi, bo tam temat jest cały czas bardzo mu taki zagadkowy i tajemniczy można powiedzieć są, tym bardziej powoduje, że ponownie znalazł się w moim zestawieniu najciekawszych wydarzeń tygodnia na miejscu piątym aha i jeszcze nie dodałem, że może to zbieg okoliczności może to są jakieś inne kwestie, ale warto zwrócić uwagę, że w ubiegłym tygodniu akcje Orlenu na warszawskiej giełdzie poszły w dół o ponad 10 % i akcje Lotosu poszły na giełdzie w dół również o ponad 10 % w obydwu przypadkach i Lotos i Orlen zaliczył najgorszy tydzień na warszawskiej giełdzie od grudnia 2017 roku z 1 strony wszystko jest w porządku z Europa jest przerabiana na stacjach benzynowych wszystko jest tak jak zwykle, a z drugiej strony firmy naftowe i nagle straciły na wartości 1 i druga ponad 10 % być może inwestorzy na rynku to się obawiają się tego, że koszt całej tej operacji będzie dość wysoki jednak zepsuje trochę wyniki finansowe i tych o tych spółek z tego punktu widzenia też myślę, że przydałoby się troszeczkę więcej jasności ze strony zarówno Lotosu, jaki plan oni mogliby po prostu troszeczkę coś więcej nam powiedzieć na temat tych wszystkich zawiłości i z Bródna urlopu w rurociągu przyjaźń na czwartym miejscu w tym tygodniu ma on wie wg wielu osób to pewnie jest wydarzeniem nr 1, czyli nowe cła wprowadzone na Chiny przez administrację amerykańską prezydenta Donalda trampa to było wydarzenie nr 1 tydzień temu wtedy, kiedy Tramp w weekend niespodziewanie zapowiedział, że jak nie będzie porozumienia do piątku w piątku Choto w piątek wchodzą w życie nowe podwyższone cła na chińskie towary cały tydzień od poniedziałku do piątku inwestorzy na rynkach na przemian albo panikowali, że to bardzo źle albo rynek odbijał się w górę, bo wszyscy mieli nadzieję, że jednak dogadają się w ostatniej chwili do samego piątku nikt nie był w stanie rozstrzygnąć jak to się zakończy no i w piątek zakończyło się także się jednak nie dogadali i nowe cła weszły w życie pamiętam w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy wielokrotnie wiele osób wypowiadało się wiele ważnych osób na świecie wypowiadało się, że to jest najgorszy możliwy scenariusz dla światowej gospodarki trzeba zrobić wszystko, żeby tego uniknąć najgorszych światowy najgorszy możliwy scenariusz dla światowej gospodarki polegający na tym, że mamy eskalację wojny handlowej podwyższy podwyższanie dotychczasowych celów wprowadzanie nowych ceł i to się stało w tym momencie niestety, czyli tam negatywny scenariusz dla świata się realizuje cła na towary o wartości 200 miliardów dolarów rocznie zostały podniesione z 10 % do 25 % jednocześnie przez cały ten tydzień trwały rozmowy amerykańsko chińskie on się zakończyły bez żadnego porozumienia, ale był komunikat z obydwu stron, że te rozmowy będą kontynuowane, czyli to nie jest tak, że się strony na siebie obraziły pokłóciły się ze sobą i koniec nie ma nadziei oni mają dalej rozmawiać ze sobą wprawdzie nie zostało ustalone, kto z kim gdzie, kiedy ma się spotkać nie ma takich konkretów takich szczegółów rozmowy mają być kontynuowane są można, by odbierać pozytywnie, ale z kolei negatywnie można odbierać to, o czym się mówi nieoficjalnie i agencje o tym, też nieoficjalnie piszą, że podobno Amerykanie dali do zrozumienia Chinom, że Chiny mają jedno 3 do 4 tygodni czasu na to, żeby spełnić wszystkie amerykańskie warunki potrzebne do tego, żeby zawrzeć porozumienie, a jeśli tego nie zrobią to za to trzy-cztery tygodnie zostanie wprowadzone cło w wysokości aż 25 % na kolejne towary o wartości uwaga 325 miliardów dolarów i wtedy będzie oznaczać to, że cały chiński eksport do Stanów zjednoczonych jest obłożony cłem w wysokości 25 % i to już będzie Hardkor owo naprawdę wtedy trudno przewidzieć też konsekwencje dla gospodarki zarówno amerykański jak chiński jest cała masa ludzi, którzy twierdzą, że gospodarka amerykańska traci na tym bardziej niż chińska, chociaż jak się patrzy na dane makroekonomiczne, które pewnie zachęcają Donalda trampa do takich kroków to nie widać absolutnie tego, żeby gospodarka amerykańska w jakikolwiek sposób miała tracić na tej wojnie handlowej narazili straci na razie wzrost gospodarczy w stanach Zjednoczonych ma się całkiem dobrze i pewnie dlatego Donald Tramp nie boi się wprowadzać zaostrzać swojego swojej polityki handlowej wobec Chin, więc po pierwsze, podniesiono to się już stało podniesiono cła na szereg towarów i to bardzo niedobrze po drugie jest bardzo wyraźna groźba wprowadzenia kolejnych ceł za miesiąc jak za trzy-cztery tygodnie i to też bardzo modny niedobrze, a przy okazji pojawiła się informacja taka, że decyzja w sprawie ceł na samochody importowane dostaną z Unii Europejskiej ma zapaść do 18 maja, czyli Amerykanie zaostrzają konflikt handlowy z Chinami i w wszystko wskazuje na to, że są gotowi są chętni do tego, żeby rozpocząć wojnę handlową także z Unią Europejską sok będzie absolutnie fatalnym newsem dla całej strefy euro i całej Unii Europejskiej, więc ta decyzja ma ponoć zapaść do 18 maja, a ich Unii komisja Europejska oczywiście od razu odpowiedziała, że Unia jest gotowa, aby natychmiast zrewanżować się Amerykanom ze swoimi cłami na szereg różnych towarów jeśli chodzi o i jeśli chodzi o reakcję na teren wstępnie zapowiadane podniesienie ceł na europejskie samochody, więc tutaj to jest kolejna negatywna informacja tutaj też szykuje się jakiś już jakiś większy konflikt, chociaż z drugiej strony wiadomo, że w przyszłym tygodniu ma być spotkanie przedstawicieli Unii Europejskiej Stanów zjednoczonych w sprawie właśnie handlu, więc być może uda się tam wynegocjować jakieś porozumienia Reno, chociaż Chińczycy próbowali próbowali nic nic nie dało, a więc newsy są absolutnie straszne bardzo negatywne realizują się niestety najgorsze scenariusze dotyczące największego problemu, który dotyczy całej gospodarki światowej w tej chwili i przy tym wszystkim ciekawe jest również to, że rynki finansowe dość słabo na to wszystko reagują na 3 i reagują spadkami oczywiście, ale te spadki są takie można, by się o czy po tych wszystkich zapowiedziach z ostatnich miesięcy jak to będzie strasznie niedobrze jak nie jak Amerykanie jednak podniosły cła na towary z Chin w momencie, w którym to się stało można byłoby oczekiwać mówiąc kolokwialnie większej zwały na rynkach finansowych, a tutaj w ciągu ostatniego tygodnia indeks ISM i 500 amerykański poszedł w dół od 2 i 2 % DAX we Frankfurcie poszedł w dół od 2 i osiemdziesiątych pracą takie spadki w ciągu tygodnia niecałe 3 % to nie jest nic wielkiego naprawdę jeśli chodzi o giełdę w Szanghaju chińską dług był spadek trochę większy od 4 ,5 % no to jest z kolei z drugiej strony rynek rozwijający się tam taka większa zmienność jest bardziej uzasadnione i naturalna, a całe indeksy emerging markets był dotyczący wszystkich krajów oraz rozwijających się na świecie ten indeks poszedł w ciągu ostatniego tygodnia w dół o 51 % w EOG i można powiedzieć, że rynki rozwijające się zauważyło ten problem w sposób bardziej widoczny niż rynki rozwinięte dna, ale też spadek o 5 % w ciągu tygodnia w UE to już zależy od chyba od punktu widzenia może zależy od punktu siedzenia bom właściwie w przypadku spadku 5 % można już mówić, że to jest sporo no ale nie jest jakiś też wynik spektakularny być może nie są to małe spadki, ale można, by się obawiać, że przy takim scenariuszu politycznym będzie jeszcze gorzej nie było jeszcze gorzej był spadek o ponad o 5 i 1 % na wszystkich rynkach rozwijających się o dar świecia w 100 zlote i płynnie przechodzimy do tematu nr 3 w tym tygodniu tematem nr 3 jest to, że na warszawskiej giełdzie papierów wartościowych w miniony tydzień był najgorszym tygodniem w tym roku WIG poszedł w dół o 4 i 7 % i to był nie tylko najgorszy tydzień w tym roku tak złego tygodnia właśnie mówię przed chwilą zasypanych 5 proc co właściwie z 1 strony można powiedzieć, że to żadna katastrofa, ale w przypadku polskiej giełdy spadek o 47 % to jest najgorszy tydzień od stycznia 2016 roku, czyli mamy za sobą najgorszy na warszawskiej giełdzie tydzień od ponad 3 lat, a ostatni raz większe spadki mieliśmy na samym początku stycznia 2016 roku wtedy, kiedy był sam początek rządu Beaty Szydło w listopadzie 2015 były wybory i w grudniu 2015 rząd szybko wykastrowany i rozmontował Trybunał Konstytucyjny w Polsce wizją i były wtedy protesty i było dość głośno na ten temat i była też powszechna obawa, że agencje ratingowe mogą nam obniżyć rating co się zresztą 2 tygodnie później stało, bo standardem Hursta rating obniżył i w międzyczasie pomiędzy tymi politycznymi decyzjami dotyczącymi sądownictwa w Polsce, a obniżką ratingu mieliśmy taki pełen strachu tydzień na warszawskiej giełdzie, kiedy to WIG spadł o prawie 6 % i od tamtej pory nie było tak źle dopiero teraz w tym tygodniu mieliśmy znowu spadek blisko 5 %owy na warszawskiej giełdzie i oczywiście główny winowajca no to jest właśnie kwestia konfliktu handlowego Donalda trampa i film, bo wszystkie giełdy na świecie pospadały, więc giełda warszawska pod tym względem niczym się absolutnie nie rozróżniała natomiast wydawać, by się mogło, że przy okazji, że mieliśmy do czynienia z takim nieszczęśliwym zbiegiem okoliczności nie, bo przy okazji właśnie jeszcze na to nałożyła się kwestia tej ropy w rurociągu i dlatego Lotos Orlen pospadały ponad 10 % generalnie ciekawie wygląda to zostawienie, kto najbardziej stracił na wartości w ubiegłym tygodniu Acta nie, bo Lotos Orlen poszły w było ponad 10 % najgorzej wypadła Jastrzębska spółka Węglowa, która spadła o ponad 11 % tutaj z kolei były obawy o sprzedaż koksu, ponieważ ArcelorMittal ogranicza produkcję Stali w Polsce to jest 1 z najważniejszych odbiorców koksu z JSW jest tutaj były tego typu tego typu obawy, które sprowadziły notowania tej spółki akurat bardziej w dół natomiast przy okazji, sprawdzając różnego rodzaju statystyki giełdowe sprawdziłem też jak to wygląda w ujęciu od początku roku i wygląda to niestety słabo od początku roku indeks WIG poszedł w dół o 1 i 4 % i spośród wszystkich spółek wchodzących w skład tego indeksu, licząc także Energa, która na początku roku była w tym indeksie, ale wyleciała zmarł w marcu teraz już niema, ale na początku roku była, więc jak się patrzy na pozostawienie wszystkich spółek to 8 najgorszych to wszystko są spółki skarbu państwa spółki kontrolowane w sposób pośredni przez rząd, czyli właściwie można powiedzieć przez prawo sprawiedliwość JSW w dół od początku roku o prawie 25 % Tauron było 22 % Orlen spadł o 19 PGNiG 18 Lotos 17 Energa 16 % TGE od 12 proc akcji PZU o 860 % i to właściwie lepiej od indeksu WIG 20 lat od indeksu WIG wypada tylko 1 spółka skarbu państwa KGHM, który zyskał na wartości ponad 5 %, ale proszę pamiętać w przypadku KGHM -u jest obniżany podatek od wydobycia miedzi, a więc tutaj jest bardzo silne uzasadnienie fundamentalne do tego, żeby ta spółka akurat teraz zyskiwała na wartości, a z drugiej strony tej tabeli te spółki, które najbardziej zyskały na wartości od początku roku to są wszystko spółki jak najbardziej prywatne CD projekt górą 44 % Dino, czyli sieć sklepów detalicznych w górach 32 % i play cena od telefonów w wolnym od telefonii komórkowej w górę o 18 % ciekawie coś układa prawda przy FM pozostawienie w tym roku, że na samej górze są same firmy prywatne, a firmy kontrolowane przez państwo samym dole nie zawsze tak było w ciągu nawet w ciągu rządów prawa i sprawiedliwości były takie długie okresy w 20172016 roku, kiedy spółki skarbu państwa były najlepsze najbardziej zyskiwały na wartości, a w tym 2019 roku coś się jakoś tak zepsuło, że akurat te firmy są wyglądają zdecydowanie najgorzej w tej nieco dłuższej perspektywie czasowej to widać niejedna i bardziej wyraźnie i było też to widać w tym momencie, w którym zupełnie innych powodów z powodów, które są poza granicami naszego kraju przyszedł trochę większy spadek także na naszym rynek w tym momencie dobrze było widać, które spółki są w stanie oprzeć się tym spadkom tej fali spadków przetaczających się przez cały świat, a które jednak nie mają uzupełni siłę, żeby się tym spadkom przeciwstawiać te najsłabsze to właśnie były to spółki skarbu państwa niestety w ubiegłym tygodniu w 2 na drugim miejscu kolejne wydarzenie z rynków finansowych jeśli chodzi o wydarzenia światowe NATO były 2 główne w ubiegłym tygodniu po pierwsze to wyższe cła nałożone przez administrację trampa Machine, a po drugie, debiut Ubera na giełdzie nowojorskiej to jest wydarzenie nr 2 ubiegłego tygodnia debiut no i porażka dość spektakularne chyba tak można powiedzieć w ofercie publicznej akcje sprzedawano po 45 USD, a przypomnę, że początkowo widełki były pomiędzy 44, a 50 USD, więc jak ustalono cele na poziom ceny na poziomie 45 notowały wszyscy pisali, że u słabiutko, bo to dość blisko niski dolnego ograniczenia tych widełek i wtedy prezes Ubera mówił, że on, że oni specjalnie tak Nisko ustawili tu całe, bo nie chcieli za bardzo się próbować, bo jak się tak Nisko ustawić Łucjana to wtedy jest większa szansa na to, że sam debiut będzie dobry, że wtedy na debiucie akcje pójdą w górę w założeniu, że n p . jeśli na debiucie akcji miałoby kosztować 48 USD to jakby w ofercie kosztowały 50 to byłby spadek, a skoro ustalono cele w ofercie na 45 no to wtedy jest większa szansa na to, że będzie wzrost na debiucie, bo wzrost odbicie zawsze jest on także z powodów marketingowych wizerunkowych, bo o tym, debiucie wszyscy na całym świecie mówią będą recytować będą pokazywać, więc lepiej, żeby tam już jednak inną sprawą jest jak to będzie wyglądać w kolejnych tygodniach, ale tego pierwszego dnia zawsze warto pokazać wzrost prawda każdy debiutant chce jak robi sobie zdjęcia pamiątkowe na tle tablicy giełdowej to, żeby na tej tablicy był jednak wzrost notowań ani spadek, więc ustalono cenę blisko niskiego ograniczeniem tego niższego ograniczenia wideo 45 USD za akcję i był debiut był w piątek i na otwarciu się okazało, że jest 42 USD i wtedy z kolei była nadzieja, że się odbije do końca sesji, ale na koniec sesji było 41 USD i 57 centów, więc porażka na całego jedne z najgorszych w ogóle debiutów jeśli chodzi o takie duże spółki 1 z najgorszych debiutów ostatnich lat na łożu Street, a w poniedziałek nagrywam to wtedy w momencie, w którym mieście sesji nie ma, ale w notowaniach przed sesyjnych sprawdzałem, że szykuje się dalszy spadek o ponad 2 % kapitalizacja wartość rynkowa ubrań już w tym momencie wynosi niecałe 70 miliardów dolarów i tutaj jest ciekawy szczegół, ponieważ Uber, zanim wszedł na giełdę oczywiście przez wiele lat funkcjonował jako najbardziej jako najbardziej znana i naj wyżej wyceniana spółka nienotowana na giełdzie tzw. UniKorona jako najsłynniejszy start -up i w kolejnych rundach finansowania, kiedy to spółka zbierała od kolejnych inwestorów kapitał na rozwój to w poprzednich latach oni płacili więcej za za tę akcję, bo pamiętam, że były takie rundy finansowania, w których Ubera wyceniana w okolicach 100 miliardów dolarów, a w tym momencie w działaniu zwarcie w niecałe 70 miliardów Bloomberg też napisał o tym, że bank Morgan stałej swoim własnym klientom 2016 roku 3 lata temu sprzedawał nie takie papiery wartościowe to niebyły akcji Ubera to były takie papiery emitowane przez bank, który jak posiadałem się to w momencie debiutu na giełdzie mogło można było te papiery natychmiast wymienić na akcje Ubera, czyli można powiedzieć, że to były takie prawa poboru 11 akcji Ubera i te papiery sprzedawano po 48 USD 77 centów, a teraz te akcje są to niecałe 42 USD, a więc ci wszyscy, którzy kupowali wcześniej tracą na tym stracili na tym i dalej są na minusie, a to nie byli zwykli inwestorzy detaliczni tak to byli wybrani bogaci duzi klienci dużego poważnego banku inwestycyjnego to byli ludzie wtajemniczeni tacy, którzy lubią kupić taniej i wcześniej przed wszystkimi, bo wtedy jest największe szansę na dużą przebitkę potem prawda po to, się bierze udział w tych rundach finansowania, zanim spółka wejdzie na giełdę nie jest na wcześniejszym etapie rozwoju więcej akcji niby są tańsze kupujemy je po to, żeby sprzedać drożej na giełdzie, kiedy już będzie to debiut giełdowy to jest fundament finansowania wszystkich start-upów generalnie w Dolinie Krzemowej te wyceny tych wszystkich start-upów, które nie przynoszą żadnego zysku są bardzo wysokie wiele ludzi to krytykuje Alonso, dlatego że tak wysokie, dlatego że jest bardzo wielu inwestorów, którzy akceptują tak wysoką wycenę, ponieważ są przekonani wierzą w to, że jak ta spółka będzie debiutować na giełdzie to wycena będzie jeszcze wyższa i oni i tak na tym zarobią, bo to tak działało od wielu lat w ciągu ostatniego dziesięciolecia tak to jest taki dobór coś nienaruszalne lud zawsze w ten sposób działało czasem się zarabiało więcej czasami mniej, ale generalnie się zarabiało przebitka na debiucie giełdowym zawsze była i w tym momencie chodzi o najsłynniejszy start-upy z tych wszystkich i podnosi spektakularną porażkę na debiucie nie ma żadnej stopy zwrotu z tej inwestycji jest strata z tej inwestycji i teraz pojawia się pytanie co dalej co zrobią ci wszyscy bogaci ludzie przyzwyczajeni do tego, że zawsze zarabiają na debiutach, bo wcześniej mieli okazję kupić taniej co oni zrobią oni jednak zacisnął zęby i postanowią poczekać, chociaż czekali już kilka lat na debiut giełdowy i generalnie są w sytuacji, której nie lubią i nie są przyzwyczajeni do tego, żeby być w takiej sytuacji, a więc mogą czuć dość duży dyskomfort w związku z tym czy oni jednak zacisnął zęby i poczekają aż do akcji zaczną drożeć, żeby podjąć taką decyzję pewnie musieliby wierzyć w to, że te akcje mogą podrożeć czy mają podstawy do takiej wiary to też jest ciekawe w sytuacji, w której UE, w której Uber w ogóle nie zarabia przecież to jest jego firma, która cały czas traci pieniądze i odważyła się w swoim prospekcie emisyjnym napisać, że nie jest do końca pewna czy w ogóle kiedykolwiek będzie zarabiać to było odważne jest też drugi scenariusz, że ci wszyscy ludzie, którzy są na minusie, którzy w, którym nie udało się zarobić na debiucie Ubera i machnął ręką i stwierdzał dobrano dotkniemy straty wywołane to wszystko sprzedajemy i zapominamy o całej sprawie i w tym momencie ani zwiększają nawis podażowy na rynku i po nieudanym debiucie Ubera na giełdzie następują kolejne dni, które wyglądają jeszcze gorzej, bo to podaż nie kończy, bo tych inwestorów, którzy kupowali akcje wcześniej jest bardzo duża i ani teraz wszyscy chcą te akcje sprzedać, żeby ograniczać straty i wtedy można kurs akcji może wpaść taką bardzo niebezpieczną spiralę bardzo jestem ciekawy, które są już wygra zaczęło się naprawdę intrygująco, gdyby Uber wszedł na giełdach i dał zarobić 10 % wszystkim inwestorom powiem szczerze to byłoby trochę nudne takie banalne, by to było oczywiście wszyscy odtrąbili sukces, ale nie byłoby w tej historii nic intrygującego na dłuższą metę a, a Uber stracił na debiucie i teraz to może być po prostu zwykła strata zwykłej spółki o Jezus Maria nic wielkiego ale, toteż może zadziałać jako symbol niektórzy piszą wręcz, że to jest idealny moment żeby, żeby przekłuć balon jeśli i jeśli oczywiście wierzymy w to, że to co się dzieje z wycenami spółek z Doliny Krzemowej, że to faktycznie jest balon jeśli to faktycznie jest balon to taki nieudany debiut Ubera jest idealnym momencie, że momentem, żeby ten balon faktycznie przekuć, żeby te wszystkie wyceny sprowadzić zdecydowanie niżej, ale jeśli to by się miało dziać to przecież nie będzie ograniczone tylko do 1 sektora technologicznego no ten sektor spuchł tak mocno w ostatnich latach, że ma ogromny wpły w na indeksy amerykańskie obejmujące całą giełdę, więc jeśli ten sektor miałby się sypać nieco bardziej to będzie to oznaczać gwałtowną przecenę na całej amerykańskiej giełdzie no wtedy można sobie wyobrazić dalsze scenariusze mniej lub bardziej negatywne związane z różnymi katastrofami giełdowymi w przeszłości, więc jesteśmy w takim momencie, w którym być może da się niczym nie zakończy być może po nieudanym debiucie w UB spadnie jeszcze dwa -trzy procent złapie jakieś twarde 3 jedno i zacznie się odbijać w górę, którego też nie można wykluczyć, ale to jest taki moment, w którym można wstrzymać oddech i na, obserwując co się dzieje na rynku zastój po zastanawiać się czy to nie doprowadzi do czegoś nieco bardziej niebezpiecznego w nadchodzących tygodniach, bo to jednak jeszcze parę tygodni trzeba bowiem poczekać, żeby mieć jasność, w którym w kierunku, którego scenariusza ta sytuacja się rozwija czy tego delikatnego bez większych konsekwencji dla całego rynku czy może jednak tak jak niektórzy wieszczą jest to jakiś symboliczny początek końca czegoś co było cechą charakterystyczną rynków finansowych przez ostatnie parę lat, czyli tego niesamowitego nadęcia jeśli chodzi o wyceny spółek technologicznych i nadęcia niepopartego wynikami finansowymi tych spółek, bo spora część z nich po prostu nie ma żadnych pozytywnych wyników w tej chwili obiecuje, że może gdzieś tam kiedyś w przyszłości te wyniki będą do tej pory rynek to wybaczał pytanie czy będzie to dalej wybaczać pytanie co dalej ze start-upami w Dolinie Krzemowej, które do tej pory nie musiały się martwić kolejne rundy finansowania, bo zawsze było wielu inwestorów, którzy byli w stanie ten kapitał dostarczyć na rozwój w zamian za obietnicę zysku za kilka lat przy debiucie giełdowym Uber przykład Ubera może wpłynąć na zmianę zdania wśród tych inwestorów oni mogą zdać sobie sprawę, że te zyski na debiucie giełdowym nie są gwarantowane, bo skoro nawet tak duża i tak znana spółka jak Uber nie dostarczyła tego zwrotu inna to mniejsze mniej znane spółki, tym bardziej są narażone na takie ryzyko, więc może za chwilę posypią się w ogóle cały system finansowania start-upów w Dolinie Krzemowej przez Ubera to są wszystko pytanie, na które dzisiaj nie znamy odpowiedzi być może nic złego się nie stanie, ale to jest taki moment, w którym warto obserwować ciąg dalszy los tak, ale ten ubek to była bardzo ciekawa historia wydarzyła się w ubiegłym tygodniu jeszcze 1 jeszcze ciekawsza moim zdaniem macie taki pakiet informacji, które mnie zadziwił jeszcze bardziej, bo debiut Ubera powiem szczerze zadziwił mnie nie spodziewam się, że będzie aż tak źle ja nie jestem jakimś wielkim fanem Ubera i od dawna wypowiada się na temat tej spółki z dość dużą przekąskę, zwracając uwagę na to jak fatalne wyniki finansowe ma to spółka spółka, ale wydawało mi się, że rynek to kupić broń to przełkną inni, że wszystko będzie tak jak zwykle, a tymczasem okazało się, że nie okresu to jest historia, która mnie zadziwiła mnie jeszcze bardziej niestety zadziwiła mnie negatywnie odbić Otóż pojawił się informacje z Eurostatu dotyczące poziomu emisji dwutlenku węgla w poszczególnych państwach oni takie dane powiat podaje uraz w roku chodzi o emisję dwutlenku węgla w energetyce tą związaną ze spalaniem różnych pali w w domyśle głównie węgla oczywiście, bo to jest to najbardziej nieekologiczne paliwo w w całej energetyce w samym sektorze energetycznym boi się okazało, że w 2018 roku w całej Unii Europejskiej ta emisja co 2 z energetyki spadła o 2 ,5 % my bardzo dobrze, że spadła ona ma spadać spadło 2 ,5 %, ale w tym samym czasie w tym samym roku ta emisja w Polsce wzrosła o 3 ,5 % jeszcze większy wzrost mieliśmy tylko w Estonii Łotwie w Luksemburgu i Malcie, czyli tak właściwie to wszystko są dość małe państwa, czyli jeśli weźmiemy pod uwagę np. nie wiem 10 największych państw w Europie czy w unii Europejskiej można powiedzieć, że Polska jest jedynym w tym państwem w tym gronie, kto tu realnym, w którym Tim wzrosła emisja co 2 i dwutlenku węgla zamiast spadać, bo n p . w Niemczech mieliśmy spadek o 5 % we Francji we włoszech mieliśmy spadek o 3 ,5 % Francja Włochy spadek o 3 ,5 % Polska wzrost o 3 ,5 % i w efekcie w 2018 roku wyemitowaliśmy to już, licząc nie w procentach tylko w tonach normalnie wyemitowaliśmy więcej dwutlenku węgla atmosfery niż Francja i więcej niż Włosi staliśmy się trzecim największym emitentem tego gazu cieplarnianego w Unii Europejskiej za Niemcami za wielką Brytanię, bo tylko, że Niemcy emitują więcej niż my, bo mają no nie wiem tam 10 × większą gospodarkę, tak więc nominalnie w tych wartościach bezwzględnych siłą rzeczy u mają większą gospodarkę, więc też więcej emitują i to samo można powiedzieć w wielkiej Brytanii jest druga największa gospodarka w Unię Europejską, choć złości trzecia Francuzka chyba jest zwiększana, ale 1 z 3 największych gospodarek Unii Europejskiej, więc siłą rzeczy tam też ta emisja w jest jest większa i w związku z tym też porównałem strukturę PKB Unii Europejskiej i strukturę emisji gal gazu c od 2 dwutlenku węgla w unii Europejskiej w bardzo wielu przypadkach udziału danego państwa w 1 strukturze ich drugiej strukturze jest taki sam tak jakby właśnie emisja dwutlenku węgla zależała od wielkości PKB n p . Hiszpania reprezentuje sobą 76 % unijnego PKB i 77 % unijnej emisji dwutlenku węgla w Holandii Holandia to jest 4 i 9 % PKB i 4 i 70 % emisji im ten sam poziom prawda w strukturze Niemcy 21 i 3 % unijnego PKB 22 ,5 % unijnych emisji dwutlenku węgla troszeczkę więcej emitują niż mają PKB, a zysk porównywalny z 21 i 22 są też takie kraje, w których udział emisji jest mniejszy niż udział w PKB, czyli można powiedzieć, że to ich PKB jest takie stosunkowo na tle reszty i bardziej czyste wielka Brytania wprawdzie emituje aż 114 % całego dwutlenku węgla w unii, ale i PKB to jest ponad 15 % unijnego PKB niż Francuzi emitują 10 % całego dwutlenku węgla, ale ich PKB to jest 1480 % PKB, więc jak na wielkość swojej gospodarki można powiedzieć i tak emitują niewiele prawda Włosi 1111 % PKB 10 % emisji tutaj tak jak w przypadku Hiszpanii czy Niemiec dość zbliżone do siebie wartości w jest 1 kraj, który ma odwrotnie niż Francja niż wielka Brytania tylko 3 % unijnego PKB i ponad 10 % unijnej emisji dwutlenku węgla i to jest Polska w Rumi jesteśmy jedynym krajem wśród tych 10 największych, bo sprawdziłem 10 największych krajów jeszcze sprawdziłem Szwecję i Szwecji Hiszpanii Holandii, czyli od poprzednio o tych innych krajach już już mówiłem już chodzi też mają mniejszy udział w emisji niż w PKB co chyba nie jest zaskakujące natomiast u nas ta dysproporcja jest przerażająca powiem szczerze no bo jeśli nasz udział w PKB unijnym jest na poziomie 3 % 31 dokładnie, bo to powinniśmy też emitować jakieś 3 % unijnego PKB i unijnego dwutlenku węgla emitujemy ponad 10 %, czyli można to zinterpretować w ten sposób, że Polska ma na ich obrót mniejszy PKB albo może najbardziej sprzyjające globalnemu ociepleniu no bo brudniejsze to jest takie nieprecyzyjne mało, bo dwutlenek węgla sam w sobie może nie jest brudny, ale powoduje, że ich gazem cieplarnianym prawda, czyli powoduje niekorzystne dla wszystkich zmiany klimatyczne na świecie i Unia Europejska robi dużo, żeby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych, czyli głównie emisje dwutlenku węgla i udaje jej się stało w wielu miejscach w wielu krajach jak pokazują te dane w Polsce akurat się niestety nie udaje, a nie udaje się oczywiście, dlatego że nasza energetyka i cały czas oparta przede wszystkim węgiel nie mamy energetyki atomowej niestety nie zdążyliśmy jej zbudować, a teraz już pewnie nie zbudujemy, bo za dużo kosztuje w mojej nie mamy też energetyki wiatrowej energetyki słonecznej trzymamy, ale esbecy nieduży jest zbyt małych ilościach, żeby to robiło jakąś dużą różnicę ze względu na obietnice wyborcze PiS nie zgadza się na to, żeby zliberalizować przepisy dotyczące stawiania dużych wiatraków na lodzie wprawdzie deklaruje, że chce budować farmy wiatrowe na morzu moim pewnie to będzie szło do przodu, ponieważ generalnie energia z wiatru jest już dzisiaj tańsza niż energia zwęgla, więc chociażby ze względu na sam rachunek ekonomiczny pewnie ta energetyka wiatrowa będzie się także w Polsce rozwijać, ale nieporównywalnie wolniejszym tempie niż na Zachodzie jeśli chodzi n p . to miks energetyczny niemiecki i to oni już w tej chwili właściwie codziennie to jest codzienność normalności oko w okolicach 50 % całej energii pochodziło nich ze źródeł odnawialnych, czyli z energią z elektrowni wodnych, czyli zwody z wiatru i energetyki słonecznej, a w wielkiej Brytanii była taka ciekawa informacja, że w ubiegłym tygodniu też, że na początku maja przez 6 dni cały system energetyczny brytyjski opierał się o tylko na źródłach odnawialnych i na atomie bez żadnego zużycia węgla, czyli w ogóle nie był pobierany nie była pobierana energia energia elektryczna wykorzystywana w elektrowniach na węgiel, ponieważ wystarczyła do zasilenia całego państwa energia z wiatru ze słońca, ale i z atomu i z elektrowni na gaz, a także i było to był to pierwszy przypadek od rewolucji przemysłowej, czyli od osiemnastego wieku w wielkiej Brytanii, kiedy całe to państwo obyło się zupełnie bez węgla i przy okazji różne agencje, które o tym, opowiadałem im wspominały, że wielka Brytania chce zakończyć się chce skończyć z węgla w energetyce zupełnie wyzerować węgiel w energetyce do 2025 roku Polska strategia energetyczna rozwoju energetyki na najbliższe lata zakłada, że nawet w 2040 roku nadal węgiel będzie dominował w Polskim sektorze energetycznym niestety w wielkiej Brytanii w ubiegłym roku węgiel w miksie energetycznym to było 5 % 201340 % w ubiegłym roku 5, czyli oni w przez 5 lat drastycznie zredukowali udział węgla no bo pozwolili rozwijać się w energetyce wiatrowej, ponieważ w ciągu ostatnich lat koszty związane z energetyką wiatrową spadło tak bardzo, że tak właściwie teraz nie ma przeszkód finansowych do tego, żeby to się stało dominującym sposobem pozyskiwania energii na całym świecie i na całym świecie to się będzie robić wyłączając te miejsca, w których są przeszkody natury politycznej klasie w te miejsca tak jak Polska, w których nie można tego zrobić, bo jakiś polityk powiedział, że nie, bo nie, bo coś tam, bo musimy dbać o węgiel nam i t d . i t d. prawda, więc niestety te dane, które od Eurostat opublikował w ostatnim tygodniu bardzo wyraźnie pokazują jak szybka jest zmiana jeśli chodzi o źródła energetyki w całej Europie jak bardzo Polska w tych zmianach nie uczestniczy jak bardzo odstaje cee jest zostaje z tyłu jak bardzo wyróżnia się niestety negatywnie pod tym względem to moim zdaniem była najciekawsza, choć smutne niestety ani mojego punktu widzenia być może są tacy, którzy cieszą z tego, że Polska energetyka jest nadal oparta będzie oparta o węgiel Mikosza akurat nie podoba w każdym razie to była najciekawsza, chociaż z mojego punktu widzenia smutna informacja ostatniego tygodnia w związku z tym zamykam posiedzenie kończy to wydanie podcastu, a kolejne wydanie już za tydzień dziękuję i do usłyszenia cotygodniowe podsumowanie roku podcast Ekonomiczno polityczny Rafała Hirscha zawsze w poniedziałek po dziewiętnastej tylko na tokfm PL i w naszej aplikacji mówi kolejny odcinek za tydzień w poniedziałek po dziewiętnastej
Zwiń «