REKLAMA

Edukacja przez sztukę młodzieży w kryzysie bezdomności

A teraz na poważnie
Data emisji:
2019-05-14 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jego list stają się państwo widzą minęło południe w studiu goście Małgorzata Lewińska aktorka dzień dobry dzień Agnieszka Sikora z fundacji po drugie, dziedzin dary i Krzysztof lin NIK artysta antropolog także współpracujący z fundacją po drugie, widzom serdecznie proszę państwa spotykamy się porozmawiać o programie, który prowadzi Fundacja po drugie, programie artystycznym dla osób zagrożonych bądź zagrożonych bezdomnością bądź bezdomnych i w km się, kto Rozwiń » chce nas sprowokować no bo to trochę drzwi dziwnie nie wygląda na to, żeby dla osób bezdomnych pierwszą potrzebą było np. robienie teatru trasy pierwszą potrzebą takich osób jest dom schronienie i łazienka kuchnia rzeczy zupełnie podstawowe natomiast wydawałoby się, że takie rzeczy jak sztuka obcowania ze sztuką, ale w ogóle tworzenie jej to jest powiedzmy w tej hierarchii ludzkich potrzeb jak stąd potrzeba kolejnych jest tak bez wątpienia nie da się tworzyć teatru czy tworzyć sztuki, jeżeli osoby, które miałyby to robić będą głodne i będą żyły na ulicy czy pod tzw. chmurką inni bez wątpienia nie jest to pierwsza potrzeba, ale to jest szalenie istotny element pracy z człowiekiem, który jest w kryzysie Fundacja po drugie, pracuję z młodzieżą 1826 lat z kobietami mężczyznami głównie są to młode osoby po różnego rodzaju placówkach po domach dziecka zakładach poprawczych młodzieżowych ośrodkach wychowawczych osoby, które nigdy tak naprawdę nie wychowywały się w fajnej rodzinie w dobrym miejscu osoby, którym bardzo rzadko dostarczano w taką ofertę, która wpływałaby na ich rozwój na ich lepsze myślenie o u nich samych, która pozwalałaby budować el takie umiejętności, które przydają się w codziennym życiu oczywiście dodatkowo nasi podopieczni to są osoby bezdomne to są osoby, które przychodzą do nas nierzadko z 1 reklamówką, a czasem nawet bez tej reklamówki z dnia przy wjeździe do podstawówek w i oczywiście nie jest także pierwszą rzeczą, którą do nich kierujemy ta oferta artystyczna, ale odkryliśmy, bo to już nie jest nasze pierwsze projekty artystyczne w tym momencie mówimy w zasadzie od 2, bo Krzysztof prowadzi takie zajęcia z rysunku i relaksacji Małgosia wspólnie z inną aktorką znaną ukraińską tworzą z młodzieżą teatr w nie tylko zresztą z młodzieżą, ale zaraz za chwilę o tym, opowiemy wcześniej też robiliśmy takie działanie jony pokazywały, że w myśl nasi beneficjenci młodzież odkrywali się na nowe rzeczy niekoniecznie na to, że oni będą teraz nagle twórcami artystami i zaczną występować w serialach czy czy na teatralnych deskach, ale nikt odkrywali w sobie, że są fajnymi osobami, że są osobami wartościowymi, że są osobami, których warto jest wysłuchać, które mają prawo do tego, żeby wyrazić własną opinię, więc te działania artystyczne przekładają się na znacznie szerszy kontekst niż nam się wdawał Nowak, ale mówimy o tym, że w ogóle bezdomność kojarzy się z czymś naprawdę kryzysowym i czytanie jest trochę tak jak do kogoś właśnie pogrążonego w bardzo poważnych tarapatach przychodzimy nie wiem z koncertem kameralnym 3 z malarstwo figuratywne kibice oglądali no i zastanawiam się co czyta jest tez punkt widzenia laika dla osoby z zewnątrz rasy ludzkiej porze tak, by w nogach, ale jeździmy właśnie wyjaśnimy to być może, gdybym nie była wcześniej zaangażowana w projekt krzyk w celi podobną realizację, którą robimy teraz krzyk to był projekt zajmujący się 3 grupami zagrożonymi wykluczeniem społecznym młodzież głucha pani z uniwersytetów trzeciego wieku chłopcy z poprawczaka, który polegał na działaniach artystycznych głównie teatralnych zajmował się nimi z dużą ukraińską koleżanką aktorką tak samo jak przy tym projekcie i a prowadził 8 przez rok warsztaty teatralne zakończone spektaklem i później kilkoma wystąpieniami między wiemy jak to działa to będziemy pewnie dzisiaj w trakcie tej rozmowy o tym, mówić jak to działa w szczegółach natomiast teraz wyzwanie większe mamy bezdomnych i te są 3 grupy bezdomni tacy już powiedziałabym Jeża dojrzali bezdomni red trochę recydywy do ich bezdomności trochę trochę starych wyjadaczy trochę dorosłych, którzy się na blizny od kilku lat czy domu jakiegoś czasu z znaleźli na zakręcie, ale to jest stan powiedz nam już takich ironicznych dla nich codzienność normalność oczywiście niektórzy, którzy się pracują nad sobą osiągają kończąc ten tak bezdomność lub przelewają ją z możliwością mieszkania w mieszkaniach treningowych no właśnie tutaj chciałbym jeszcze na moment zatrzymać żeby, żebyście powiedzieli trochę o o tym jak wygląda bezdomność w tej chwili w Polsce jeszcze niedawno to się gazu z biedą Toma siak społecznie poradziliśmy sobie z tym znasz taką biedą, którą można, by zdefiniować jako głód z ronda mało jest ludzi głodnych w Polsce pewnie się zdarzają to jest margines natomiast w sterownikach bezdomność to jest jakiś rodzaj dysfunkcji po prostu to znaczy ktoś ląduje na ulicy jemu, więc o tym problemie chciałoby się skupić na tej grupie, z którą my realizujemy tutaj mam rozpoznanie tutaj czuje się ekspertką to jest niewyobrażalne to jest moim zdaniem skandaliczne, że w Polsce mamy bezdomne osoby, które mają lat 18, które trafiły do pomocy systemowej, ponieważ miał złą godzinę trafiły do domu dziecka do rodziny zastępczej dzisiaj proszę państwa przy do mnie chłopak, który w wieku lat 18 zakończył swój pobyt w rodzinie zastępczej, bo tak, bo jest pełnoletni, gdy chłopak, który chce studiować nie będzie się podzielić tych po prostu coś moim zdaniem absolutnie nie mieszczącego się w naszej wyobraźni stanowczo zbyt rzadko o tym, mówimy zdecydowaną większość osób młodych, które są w kryzysie bezdomności stanowią osoby po różnego rodzaju placówkach domy dziecka placówki resocjalizacji zaleca ich bardzo duża grupa bardzo nie zapewniają dachu nad głową, bo od momentu, w którym nową żywność dla nich w ramach umów się placówki generalnie zajmują wszystko do momentu, kiedy jesteśmy w plażówce potem już placówki role się kończy, ale w bardzo często dzieje się także osoby opuszczające domy dziecka ze względu na to, że nie mamy w Polsce wystarczających narzędzi do tego, żeby w zapewnić im osobny dach nad głową musiał wrócić do swojej rodziny, czyli do tego miejsca, z którego zostali zabrani, bo tam było się zwykle do miejsca, w którym nic nie zmieniła część tych osób trafia również do schronisk dla bezdomnych i znam takie osoby, które prosto po domu dziecka trafiły do schroniska potem do więzienia potem z powrotem do schroniska dzisiaj mają radzić, znajdując Young wyjaśnili już pewien styl życia i Best stał się dla nich czymś normalnymi bardzo trudne staje się wyrwani z tego dodatkowo zaczęło się coś takiego pojawiać się jeszcze nie umiem powiedzieć na ile jest to zjawisko szerokie, ale coraz częściej trafiają do nas młode osoby, które wychowywały się w rodzinie i to w rodzinie, która z pozoru wcale nie jest taka dysfunkcja moralna w rodzinie, w której są wykształceni rodzice, w której rodzice pracują, ale czegoś jednak brakuje albo jest przemoc albo są uzależnieniem albo jest jakiś totalny brak zrozumienia komunikacji dla mnie czasem nawet trudno jest to ogarnąć i wyobrazić sobie, dlaczego tak się dzieje natomiast coraz częściej trafiają do nas również młode osoby, które w PRL wychowują się w rodzinach w Krzysztof Szubarga twój projekt plastyczny w co takiego robisz Agnieszka zadzwoniła do mnie i zaprosiła mnie i szczerze moja pierwsza reakcja była taka sama jak twoja pomoc osobom bezdomnym zajęcia ze sztuki w i PR zainteresowała mnie przodem do fundacji zobaczymy Fundacja działa od wewnątrz i pierwszą rzeczą była niezwykła atmosfera przyjazna otwarta w Tokarni takie miejsce, do którego po miałem ochotę wrócić pierwsze warsztaty w no może były trochę trudne, bo do tej pory byłem przyzwyczajony do pracy z ludźmi, którzy sami tego chcą tutaj było odwrotnie to rywal z losem pani Ela Jabłońska wyzwala we własnych nie może być przymusu, ale w pewnym sensie musi trochę blask naszemu znaczy to motywacja jest na tyle na motywach oni nie mogą czuć się zmuszanie ich natomiast kino są zachęcani może tak dlatego właśnie też zbieram takie doświadczenie chciałem te osoby przede wszystkim zainteresować różnego rodzaju tematami jestem z wykształcenia m. in. antropologiem, ale dosyć długo interesujesz się kulturą Tybetu samurajami wikingami pomyślałam, że skoro jest tam sporo chłopaków z różnymi doświadczeniami no to może uda nam się znaleźć jakieś wspólne tematy, na które podczas rysowania czy różnych koncepcji takich graficznych będziemy mogli sobie o czymś porozmawiać z i wydaje mi się, że to poskutkowało jestem bardzo zaskoczony tym, że opór przynajmniej części został jako złamany i w tym czasie takich 23 godzin, które możemy sobie po przebywać, rysując no z chłopaków też wchodzą jakieś ciężkie emocje tak i możemy sobie na ten temat porozmawiać możemy stworzyć coś też indywidualnie większość z nich interesuje się hip-hopem możemy posłuchać tu poszukać możliwości połączenia FM zaprojektowania okładki pod ich album kin staram się znaleźć jakiś takiej możliwości indywidualnie bicie, ale każdy z nich na głowę co się oszukiwać nie tak nie tak murów od chwili nie natomiast chciałbym, żeby jak będą to robić, żeby jakoś wyglądało nie odpowiedział fajnie jest zrobiony, ale my mamy już rozmowy z po informacjach Radia TOK FM Agnieszka Sikora Małgorzata Lewińska i Krzysztof Glinik są gośćmi programu rozmawiamy o sztuce z ludźmi zagrożonymi bezdomnością w Agnieszka Sikora z fundacji po drugie, oraz Małgosia Lewińska aktorka współpracująca z tą fundacją i Krzysztof Winnik artysta antropolog także związany z fundacją po drugie to goście programu rozmawiamy o nic takiego rodzaju takich rodzajów terapii chyba tak to trzeba nazywać się terapii osób zagrożonych bezdomnością przez sztukę przez teatr przez rysunek przez malarstwo mówiliśmy trochę o bezdomnych i z tego co mówiłaś Agnieszko to wynika, że bezdomność w Polsce jest z problemem wynikającym z systemów znaczy z ustawą z nieudolności państwa trochę to znaczy, jeżeli po różnego typu placówkach od domów dziecka przez młodzieżowe ośrodki wychowawcze po poprawczak i wypuszcza się ludzi, którzy mają sobie sami poradzić pościg bez niczego, a co to jest to nasza wina, ale nie tylko są nieprzygotowani do materialnie dożycia samodzielnego no i nie mają, gdzie deszcz, a oni są też mentalnie przygotowani czy my zaś zieloni oraz osiemnastoletni człowiek, który skończył gimnazjum, które nigdy nie pracował, który ma w głowie siano no bo ma 18 lat w inny jak do tego oraz innych rynkach znów nie chciała w tym wieku absolutnie ma do tego prawo, ale my po to, żeby mu pomóc tak naprawdę musimy postawić przed grą bardzo wysokie wymagania, które są bardzo trudne do spełnienia, dlatego że on musi iść do pracy czy musi codziennie wstać musi się wywiązać z tych obowiązków my dla niego to jest bardzo często nieosiągalny przez wiele lat będąc w placówce ktoś za niego ciągle odpowiadał w rytm był narzucony sposób egzekwowania tego co on robi był również nieoparty na budowaniu w nim poczucia samodzielności odpowiedzialności za własne działania tylko to odpowiedzialność bardzo często przyjmowali wychowawcy dodatkowo ogromnym problemem jest to, że tak jasno wynika z ze złego zachowania w coś powiedzieć wynikała na pewno z gigantycznych braków społecznych umiejętności społecznych kompetencji społecznych braków edukacyjnych w niedojrzałości, ale tych osób, ale również wynika z braku narzędzi, dlatego że ja absolutnie nie zakładam, że intencją wychowawców pracujących w placówkach jest wypuścić tych młodych ludzi na ulicy absolutnie takiej intencji nie mają, ale nie mamy proszę państwa w Warszawie 10 miejsc w mieszkaniach treningowych 10 to nie jest duża dodatkowo mamy możliwość umieszczania młodych ludzi w hostelu taką innowacyjną metodę na bezdomność się znaleźliśmy formie interwencyjnego zakwaterowania, które ma trzymać tych młodych ludzi z daleka od schroniska dla bezdomnych takich typowych narzędzi i kierowanych do osób w kryzysie bezdomności, ale test kropla w morzu potrzeb, a ja mówię o Warszawie, a co z Kędzierzynem Koźle, a co z Pszczyną czy Białymstokiem tych rozwiązań tam nie ma i ci młodzi ludzie siłą rzeczy albo trafiają właśnie do tych swoich rodzin i innych kontynuują to patologiczną historię wielopokoleniową albo trafiają do miejsc dedykowanych osobom bezdomnych my oni czasem pozostają osobami bezdomnymi, kiedy porozmawiamy z dorosłymi dziś bezdomnym mającym 5060 lat okaże się, że bardzo wielu z nich ma doświadczenie pobytu w placówkach w kre w za coś mówić MO w zajęciach, które prowadzisz w fundacji po drugie, o zajęciach plastycznych w tym cieka w jestem chcę zachęcać w ogóle tych ludzi, którzy nie są specjalnie zainteresowani, żeby się dzieci rysować dlatego właśnie, żeby żelbetową rozmawiali żeby, żeby spróbowali w zaczęłam od tego, że sam jestem samoukiem, a mimo to udało mi się mieć wystawy w nowym Jorku czy czy Pekinie i nie jest żadną przeszkodą, że jeżeli czegoś nie umiemy nie możemy się tego nauczyć i na swym własnym przykładzie chciał mi pokazać, że można tylko trzeba w to wsadzić trochę pracy jej po jakimś czasie prowadzenia zajęć zauważyłem, że u części osób jest talent, więc nie można powiedzieć, że jego nie ma, ale jedno 70 % to jest ciężka praca i wydaje mi się, że jeżeli ktoś chce utrzymać taką własną potrzebę realizowania siebie poprzez sztukę to może to zrobić nie stawiam sobie za cel znalezienie drugiego Picassa czy Salvadora dali i oceniania tych prac, dlatego że chciałbym, żeby poprzez nasze zajęcia z tych osób zeszły emocje i wydaje mi się, że pogrążenie się we własnych myślach w samemu ze sobą podczas naszych zajęć jest pewnego rodzaju rozładowywanie podświadomości i rysujemy sobie rzeczy, gdzie możemy pobudzić naszą wyobraźnię, a wyobraźnia już może sprawić, że przydadzą się w innych momentach czy, przygotowując posiłek czy ogarniającej jakąś swoją przestrzenną około 100 innych dlatego myślę, że ten czas spędzony sam ze sobą podczas malowania jest niedoceniany przeze mnie, ale szukamy po prostu fajnej twórczej pracy mąż z kolei w RO wy prowadzicie zajęcia teatralne WOSiR zrobić, że zrobiliście teatr to jest jeszcze go nie zrobił ich teraz wybiera z 1 z 1 projekcie nam się udało stworzyć inny, ale teraz mamy nowe zadania i nowych mówi uczestników chronione są bowiem, że gra coraz wyżej w kapsule to co stworzyły dziewczyny w tym poprzednim projekcie razem z młodzieżą zakładu poprawczego ze szczeniakami z dzieciakami hymn LM to było coś niesamowitego jeszcze tego nie spodziewałam one wiele miesięcy pracowały na walkę o wiadomo, że tak, ale tajemnicą, ale nie obserwowałem tego procesu na bieżąco, kiedy pojechałem na spektakl to jak na scenie zobaczyłam profesjonalistów to nie być tak np. to i to było coś na zawsze oddajemy głos ma ogłosić czy tez bardzo dziękuję, ale słowa w Normandii artystyczne terapeutyczne jak do tak też hotel w terapeutycznych tez zbyt wąskie określenie adaptacja społeczna szersza edukacja również wszystko razem edukacja terapia adaptacja społeczna być może również talenty oczywiście w przypadku tak jakby zaczynamy od tej prezentacji grup naszych mamy tych takich zatwardziałych bez ziemniaków, którzy są już powiedzmy weteranami i to jest w w pewnym sensie ich to jest lista to jest ich stan pewien sposób, że nie do rozmów na życie oni chyba nawet już na letnich niektórzy z nich nie marzą o własnym samodzielnym życiu tak jak rozmawiamy z nimi mamy dość szczere rozmowy z tymi, którzy wyzbyli się już tych marzeń natomiast, ale z kolei tacy prawdziwi anarchiści, którzy z wyboru są bezdomni to nie trafił do takiego projektu, bo to jednak nie są ludzie, którzy szukają społecznego zaangażowania natomiast wojna jest dobrze dla widza, ale możemy też mają też pewnie klienta jak każdy inny prawda natomiast o takich nie mówimy natomiast grupa młodzieży to są jeszcze ludzie naprawdę bardzo już naznaczeni swoim losem, ale jeszcze bardzo świeży, więc może się okazać, że tu rzeczywiście talenty już widzę pewne i pewne predyspozycje i mamy dzieci co jest najbardziej dramatyczna wizja historii, bo to oczywiście nie są jeszcze dzieci bezdomne no ale za chwilę podzielą los być może dzięki temu projektowi nie podzielą innym projektem, ale mogą podzielić los swoich starszych kolegów, więc tutaj mamy pewną trudność, bo stopień odizolowania społecznego jest też różna tych grup natomiast podobnie jak krzyk w przypadku rysunku każdy z nich odnajduje siebie po pierwsze, każdy z nich może nabrać pewnej pewności siebie i poczucie własnej wartości, jeżeli nam się uda do tego stworzyć jakąś wartość artystyczną zrobimy wszystko, żeby tak było na noszach co robić taką rodzinę w Czechach przygotowuje aż nagle zaczynamy metodą Eugenio Barba, czyli ten metodami warsztatowi liczyli uczymy ich w ogóle języka teatru w sposobu komunikowania się na scenie ciałem głosem wszystkim czym się da przede wszystkim wracamy do wyobraźni dziecięcej, którą każdy z nich ma w przypadku 2 dorosłych bezdomnych jest oczywiście najtrudniej, bo oni albo już nie pamiętają albo nie chcą pamiętać też też pewnego rodzaju odnaleźć taką emocjonalną przeszkodą i dla nas również pisma, ale dajemy sobie coś z tym radę tego dzieciństwa nie pamiętają natomiast ja wracam do marzeń to gdzieś tam to jednak są w stanie w sobie odnaleźć z takich podstawowych UE zaczynamy prowadzić zajęcia tego, że poszukujemy robimy ćwiczenia w obszarze podstawowych tematów, które w ogóle od, których w ogóle zaczyna się sztuka, czyli wyobraźni wrażliwości temperamentu czy umiejętności przekazanie tych na tej w tej całej reszty na zewnątrz później wiadomo dojdą jakieś elementy techniczne, ale to będzie mniej, dlatego że Michnik uczymy techniki aktorskiej wzrok czy pół roku, więc raczej będziemy się poruszać w obszarze ich własnych emocji Anton naszą rolą będzie ujęcie tego już formę artystyczną nie jest ona powstanie z tego z państwa powstanie z tego pata wyznaczane na podstawie ich możliwości zbudujemy napiszę scenariusz mniej znane pomysły co będzie kanwą tego scenariusza kanwą podkreślam in ten sklep zostanie zrealizowany spektakl trupem po pewnie podobnie jak krzyk będzie trwał w nich około pół godziny 40 minut to też zależy oczywiście liczby uczestników jest bardzo ciekawy pomysł bardzo ciekawa droga jest taki czas 21 w Warszawie, który współpracuje nam szkodzą z osobami upośledzonymi niepełnosprawnymi intelektualnie, z którymi robią teatr wydawał się to w ogóle bym w pomysł mocno karkołomnym widziałem kilka spektakli, ale są wstrząsające w naszym przypadku niestety jest momentami podobnie, dlatego że część naszych podopiecznych to są osoby również upośledzone czasu na 4 osoby, które mają totalnie wybrane głowy używkami, że w razie bardzo eufemistycznie właściwe mówiliśmy o bezdomności i jej przyczynach to chyba właśnie dopalacze narkotyki używki w ogóle i dodał tata jest taki główny katalizator chyba bezdomności nie bez wątpienia to jest 1 z nich równie ważne jest, by je nabywcy prawidłowego funkcjonowania społecznego tak, ale w i zawsze boję takiego generalizować ani, że bezdomność to jest nagrodzono go hol inni ełczanie nie to nie tylko to to też inne czynniki, ale oczywiście wśród naszej młodzieży jest sporo osób, które są uzależnione w, a my dzisiaj to są głównie osoby uzależnione od dopalaczy i to jest uzależnienie, które postępuje bardzo przy bardzo szybko jest niezwykle brutalnej bardzo trudne jestem z tym walczyć przede wszystkim naszej młodzieży jest bardzo trudno z tym walczyć ja do tego co by się mówiła chciałby jeszcze dodać, że projekt zatytułowany jesteś taki dosyć przewrotny sposób, ale wydaje mi się to ważne Niemasz nic możesz mieć wszystko chcemy budować coś pozytywnego nie chcemy mówić o naszej młodzieży czy też tym starszym osobom, że duże jest koniec, że tak ma wyglądać życie nie Niemasz nic możesz mieć wszystko i są również ważne ten projekt jestem dofinansowany ze środków ministerstwa kultury dziedzictwa Narodowego co myślę on cieszy, że jednak ta kultura i praca poprzez edukację kulturalną poprzez edukację przez sztukę z takimi grupami jak nasza może być finansowane ze środków ministerialnych, a nie masz kogoś o czasem takiego poczucia, że może to jest w takie bardzo dużej paradoksalne zderzenie starczy już, gdy aktorka i ludzie ludzie bezdomni i tu i teraz staje naprzeciwko nich naszych uczyć teatru nie ma tego listu działaczy może zabrzmi nieskromnie, ale mi, gdy jest to bardzo trudne wyzwanie, ponieważ prowadzę zajęcia teatralne z różnymi bardzo ludźmi bardzo często są to tzw. amatorzy, bo na pewno łatwiej prowadzić zajęcia teatralne ze studentem szkoły teatralnej, którym przychodzi do niej wybrany na podstawie swoich własnych predyspozycji chce i chce czy nawet tak jak w teatrze Buffo, gdzie prowadzę zajęcia z uzdolnioną młodzieżą mniej lub bardziej, ale z jakimiś tam przynajmniej chęciami natomiast tutaj jest zderzenie w dobie życia odkryć w ogóle czy ktokolwiek chce i czy ktokolwiek cokolwiek umie natomiast CE jak się okazuje np. podam prosty przykład znany ostatnie moje zajęcia w grupie najstarszej, czyli moim zdaniem tej najtrudniejszej przekrój wiekowy tam jest 20 parę tak po 30 powietrzne i 50 par, chociaż ciężko określić wiek ten trend już dorośli ludzie zdecydowanie na myśli o nich nikt z nas pewnie kojarzą i wizualnie niektórzy nie liczy też dobre czy to jest złe w na początku zbudował pewną w nich taką no i podniecenie i zainteresowania, ale też jakoś tam barierę bardzo szybko przełamałam w tej chwili w ogóle jej nie ma ich oczywiście szacunek z ich strony i przede wszystkim zaufanie dość szybko udało nam się to zaufanie wydaje mi się myli po poprzednim precz z chłopakami, bo to z poprawczaka wydaje mi się, że tym razem może dzięki doświadczeniu udało nam się szybko zdobył zaufanie zdobyć ostatnie zajęcia musieli sięgnąć do swoich wspomnień dzieciństwa i ulubionej zabawy z dzieciństwa na bardzo ciekawe mam nadzieję, że to on także będzie jakaś kanwą spektaklu, który Melzer, który w powstanie bardzo dziękuję wam za tę rozmowę Agnieszka Sikora Małgorzata Lewińska i krzyż to wynik byli gośćmi programu, czyli współpracownicy i pracownicy fundacji po drugie, bardzo dziękuję dziękuję za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy program przygotował Paweł Zientara Mikołaj Lizut Tusk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA