REKLAMA

"Żeby zlikwidować białe plamy transportowe, gminy powinny się dogadać"

Data emisji:
2019-05-14 17:00
Audycja:
Wywiad Polityczny
Prowadzący:
Czas trwania:
16:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

wywiad polityczny Agata Kowalska przy mikrofonie będą z państwem aż do godziny osiemnastej i przez cały ten czas z przerwami na informacje Radia TOK FM skupimy się na ustawie PKS -u owej tak naprawdę ten projekt nazywa się ustawą o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej trafi on jutro już trafił do Sejmu jutro pierwsze posiedzenie i zapewne pierwsze czytanie tego projektu ustawy o PKS Sowa, czyli o odpowiedź prawa i sprawiedliwości rządu Rozwiń » w ich na białe plamy na mapie przewozów lokalnych 1 z elementów tzw. piątki Kaczyńskiego w, a ze mną w studiu Mirosław Suchoń wiceprzewodniczący sejmowej podkomisji ds. transportu drogowego w partii nowoczesna dzień dobry dzień dobry witam serdecznie zaś od diagnozy smutek krótko, dlaczego te połączenia autobusowe, o których wspomniałam zaczęły w Polsce znikać w tym momencie w wielu miejscach i po prostu nie istnieją albo są fasadowe typu połączenie siódma rano i tyle w holu to oczywiście nie ma 1 prostej przyczyny to to jest bardzo powiedział na skomplikowany proces z 1 strony bierze się z faktu, że rzeczywiście taka prywatna motoryzacja, czyli przysłowiowe 3 samochody w każdym domu zrobił swoje i teraz każdy nowy samochód jest jednak pewnym środkiem transportu z miejsca na miejsce w zasadzie mamy go do dyspozycji bez żadnego problemu druga rzecz to na pewno deficyt na połączeniach autobusowych, czyli w tych miejscach, gdzie już, pomijając kwestie motoryzacji, ale w tych miejscach, gdzie zagęszczenie zaludnienia jest niskie ceny tam też nowe linie były mocno deficytowe w związku z sali, ale tak w związku z tym, że bardzo często to samorządy w jaki sposób utrzymywały np. przedsiębiorstwo PKS i t d . no mi to powodowało likwidację kolejnych linii w rezultacie zmniejszało święta, mówi że ilość godzin pracy do wykonania co pociągało za sobą likwidację PKS -u i t d. rzeczywiście przez wiele wiele lat jakoś się ten problem, który on, który talentem w tym brak komunikacji spowodował kwity białe plamy on jakoś nie był specjalnie obecny w debacie publicznej po części, dlatego że nie one nie były aż tak bardzo widoczne, bo do wielu miejsc nie dało się dojechać kwestia budowy dróg, jakby poszerzania tego zasobu on był taki priorytetowym natomiast rzeczywiście dzisiaj widać te plamy plamy bardzo wyraźnie i coś trzeba z tym zrobić jak w 2018 roku zaczęto powszechnie używać pojęcia wykluczenie transportowe wskazując, że brak tych połączeń powoduje skutki społeczne zdrowotne na rynku pracy i szereg innych nie mówimy tylko kwestii braku możliwości dojazdu mówimy o braku możliwości pełnego życia teraz mam zadanie dla pana posła w PRL czy udałoby nam się wspólnie streścić mechanizm próbowano proponowany przez rząd bez na razie bez oceny tego co ma pomysł, jaki to, jaki jest mechanizm, który wprowadza owa ustawa PKS sądu jest taki mechanizm powstaje fundusz ten fundusz będzie dzielony między województwa i w ramach puli środków, która będzie dostępna w województwie będzie możliwość dostępu do finansowania nowych połączeń autobusowych, czyli tych, które nie istniał w momencie wejścia w życie ustawy nie istniały 3 miesiące przed wejściem w życie, jeżeli organizator transportu, czyli np. gmina bądź powiat związek będzie chciał utworzyć nowe połączenie to wtedy będzie mógł zwrócić się do wojewody z wnioskiem o to, żeby właśnie to połączenie zostało dofinansowane z ZUS ze środków tego funduszu oczywiście część będzie musiała również pod film będzie musiał pokryć organizator transportu w związku z tym no to też jest taki mechanizm na razie bez oceny, więc dostać taki mechanizm, który z 1 strony zapewnia minimalne wsparcie finansowe ze strony funduszu z drugiej strony wymaga również do ułożenia ze strony gminy czy też powiat to jeszcze została znaleziona na poziomie samych faktów bez ocen to jeśli ja bym znów przywołam mój autobus o siódmej rano 1 jedyny, który jedzie żadnego potem już niema to ta linia, bo to jest linia z idealnym połączeniem nie otrzyma dotacji tylko musiałoby być zlikwidowana i na nowo powołana i wtedy dopiero dostaniemy pieniądze na nią tak, dlatego że takie są przepisy ustawy, że tak samochód z faktem jest pomysł czytelnik, który dzisiaj funkcjonują są np. deficytowe one nadal będą mogły funkcjonować również, że nadal deficytową na ten wyjazd integracyjny dotarł natomiast, jeżeli powstaną nowe linie to rzeczywiście będą mogły liczyć na dofinansowanie z tego funduszu nie jest dla mnie do końca zrozumiałe, ale zostawmy to jako taką informację do słuchaczy no dobrze to teraz możemy zacząć o dostęp do ocen przejść czy ten mechanizm ma jakieś wady ale, a może sam w sobie jest dobre najwyżej byśmy mogli wyrazić pewne korekty to znaczy to jest to jest tak, że rzeczywiście te białe plamy są problemem przy okazji takiego powiedziałem wsparcia dla transportu publicznego również możemy mówić o ewentualne impulsy dla ograniczenia transportu prywatnego, a co za tym idzie polepszenia trochę jakości powietrza, bo tu też gdzieś tam powinno być celem do Tychów spieszył żyć panie pośle, Trumpa powiedział, kto jest inna niż to co opisane w ustawie w w uzasadnieniu w ocenie tych regulacji o tym, że samochody konkurują o czystym powietrzu lecz gdy nie ma mowy, chociaż ten sam rząd ponoć z tym walczyć może to jest 1 ciekawa diagnoza dodatkowa ja nie chciałbym się wyzłośliwiać, ale Galon jest no no właśnie natomiast mieniem, jakby nie możemy zauważyć, że jeżeli mówimy o tych PKS Zachodu n p . PiS zlikwidował samorządowy PiS zlikwidował PKS w Krośnie kilka dni temu pan minister Adamczyk zlikwidował PKS w Gnieźnie tak, a ta jest wiele, a przez wiele lat robił to marszałek Struzik zalali seryjnego PS, ale jeżeli popatrzymy na ten PKS w Gnieźnie no to się okaże, że tam przez wiele lat rządziła koalicja rządził PiS i przez wiele lat ta ilość połączeń, która była realizowana drastycznie malała, więc to jest taki moim zdaniem to nie wynika z tego, że rzeczywiście oni czują taką, że minister Adamczyk czuje taką potrzebę mógł tylko jest kampania wyborcza, więc trzeba zrzucić na sanie i młodzieży z innych powodów wyboru nic, ale to my chcemy objąć ma również tego programu, ale tego jak on nie jest do końca przemyślany już pierwszy zarzut, który można mu postawić inny jest związany z preferowaniem dotacje dla gmin Otóż wszyscy wiemy, że kwestia transportu publicznego, jeżeli ma działać na terenie i spełnia swoje swoją postawą rolet i zapewnić komunikację to musi być realizowana w oparciu o jakiś pomysł na sportowych szerszy niż tylko włącznie gmina do połączenia wewnątrz gminy to wcale nie jest atrakcyjna zresztą rozmawiałem przez ostatnie tygodnie z samorządowcami w w wielu miejscach w Polsce i oni mają bardzo otwarcie, że bunt próbowali nawet gdzieś tam też swoje wewnątrz gminy łącznie otworzyć, ale po 2 miesiącach 3 miesiącach okazało się, że dziennie transportował kilka dosłownie osób i to nie miało najmniejszego sensu zarówno od strony takiej praktycznej potrzeb społecznych i finansowej to była katastrofa mówi pan, tak więc sama gmina zamknięto w swojej organizacji tego transportu to jest po prostu nieskuteczne nie do mnie nie sensowne, a co pan proponował zamach ja uważam, że taki fundusz, o ile w ogóle powinien być fundusz, bo moim zdaniem to jednak powinna być taka formuła specjalnej dotacji czy też subwencji, która wypromowała związki transportowe gminne gminne powiatowe, które otrzymywałyby środki kierowane i znaczony własną organizację transportu mówi Hajduga daliby się wymyśli wspólny system plan transportowy dla większego regionów, a to było wypromowany teraz projekt przez pieniądze z budżetu oto właśnie chodzi, bo w wielu miejscach w Polsce są gminy i samorządy odpowiedzialne, czyli próbują wspólnie rozwiązywać problemy się z gospodarką śmieciową czy właśnie transportową nie w Bielsku-Białej w powiecie bielskim powstał właśnie taki związek transportowy i moim zdaniem to w tym kierunku trzeba iść więc, ale niestety nie wszystkich miejscach w Polsce więc, żeby dać impuls jasny sygnał, że to jest tak ten kierunek rozwiązania problemu to trzeba wprowadzić właśnie takie mechanizmy, które są impulsem do Poznania jak rozumiem burzy podał też było proponowane w w czasie konsultacji, bo projekty z rządowej były konsultacje przez związki powiatów związki gmin związki, ale możemy włożyć nawet tam samorządu wojewódzkiego i zatrzymała go nawet przez inny były proponowane takie rozwiązania w Lechu myślę, że docelowo rząd nie nie zaś tej poprawki myślę, że to jest byłby pewnie jakiś problem z takim rozumieniem tego tego albo albo być może ktoś ma inną po prostu koncepcję no to taki jest znany w ministerstwie złożono aż 203 proc, ale mam nadzieję, że uda się dowiedzieć się na talerzu to, że podkomisja w ogóle zostanie ten projekt do PiS ma 6 lat myślę myślę, że to pojedziemy ekspresem, czyli już wiem, że zaplanowane jest pierwsze czytanie jutro o godzinie dziesiątej o czternastej już komisja infrastruktury, ale wieczorem, o ile dobrze pamiętam drugie czytanie dodał, że dzisiejsze zagrożenia Metalista jutro jutro wieczorem było już za późno lub aż miło porozmawiać, gdy o gotowym projekcie, bo pewnie już Senatu rola będzie zminimalizowana pisze, że tak natomiast trzeba poznać już o konkretach, bo tu 80 gr Ano właśnie dopowiedzmy tego przypomnimy jak jest mechanizm wychodzi od dopłaty do wozokilometra tezy owego funduszu powołanego przez zderzak z kilometra przejechanego przez autobus jak jest kolejka FOT Justyna taki problem, że to jest maksymalnie 80 gr w tym, bo tam są 2 okresy pierwszy na najbliższe 2 lata to będzie złotówka maksymalnie natomiast później 80 gr tyle, że to jest maksymalnie co oznacza, że to może być równie dobrze 1 gr 5 gr i 15 Agro decyduje, o ile to będzie to będzie decydować się po podziale tych środków, czyli w zależności od tego ile będzie w środku do dyspozycji tak pewnie będzie ogłaszana ta kwota maksymalnego dofinansowania, ale tu, zwłaszcza jeżeli jest aż tak centralnie z, broniąc rozdała tak taki, jakby to już pokazuje, że jest to wpły w sposób oderwano od rzeczywistości, tym bardziej że w uzasadnieniu do projektu tam jest kwota 3 bodajże 60 załóg w tym wozokilometrów nazwijmy to tak ja mam coś tam jaja to ja to gdzieś tam starał się rozpoznać to muszę powiedzieć, że te stawki są w Polsce rozbite na 3 różu jest bardzo szeroki nawet gdzieś tam 6 zł i to wcale nie jest w województwie śląskim to nie jest jakaś tam kwota powiedziałbym wyjątkowa, gdzie ten transport godzinna przenoszą taki kilometr to jest 553 zł w związku z tym no to 80 gr to w zasadzie jest niewiele, a na dodatek gminy będą musiały dołożyć swoje 10 %, czyli willową 10 lat diewięćdziesięciu procencie to jest także rząd mówi dzisiaj 800  000 000, ale tak naprawdę to jest niecałe 700 astry, a pozostałą kwotę będą musiały dopłacić gminy i teraz ja się zastanawiam się gminy, które w ostatnich latach zostały naprawdę dociążony dodatkowymi obowiązkami bez dodatkowych środków czy będą w stanie podołać, tym bardziej że, ponieważ zawołać panie pośle, bo my już wiemy z wypowiedzi medialnych i konsultacji właśnie rządy rządowych, że gminy ostro protestują twierdzą, że on po prostu nie znają, więc wynoszenie danych zgłoś to te pieniądze dokładnie na biedne gminy, które i tak już nie było staniały plamy dokładnie tak, bo jeżeli jest zamożna gmina tam, gdzie ludzie są zarabiają pieniążki to gmina, bo ma podatki, jeżeli jest biedna gmina, gdzie ludzie nie pracują tam z reguły są te plany transportowe plamy białe plamy transportowe i teraz ten mechanizm, który teoretycznie powinien służyć tym gminom wymaga od nich jakby dodatkowego zaangażowania środków, na którą już dzisiaj teraz w diagnoza postawiona krytyka również to teraz co pan proponował w zamian myśli jeśli chodzi o dopłaty w tak jak powiedziałem na początku to musi być moim zdaniem taka systemowa systemowe elementy do dotacji budżetowej subwencji samorządowej, który jest przyznawany pod warunkiem, że jest rozwiązywany krótko mówiąc w porozumieniu w jakim związku i myślę, że tak, ale ich tylko powiedzmy jasno czy n p . gdy w biedniejszych regionach Polski na Podkarpaciu na Podlasiu na Mazurach dogadują się między sobą gminy powiaty i wtedy mają szansę na większe pieniądze niż bogaty Śląsk albo Wielkopolska, gdy mają szansę na to, żeby z organizować transport, który nie będzie na barkach tylko tej 1 gminnych należy na samym końcu Polski i która sama 1 jedyna będzie musiała ją kolej omijam talią koleją mija i ona będzie musiała n p . do Rzeszowa sama sfinansować tę linię tylko to staje się zadaniem całego regionu i ten cały region pomińmy dzięki temu, że ma wyższe wpływy z tytułu podatków jest w stanie lepiej ten transport zorganizować drugą oznacza to dla białej plamy, że mają autobusy kilka razy dziennie i także w sobotę i w niedzielę pani Iza na Zachodzie u nas kompletna bzdura z tymi PKS sami problem jest mały dług halny tak naprawdę w każdej wsi są ludzie samochodami i to oni powinni dogadywać się między sobą, kto kiedy, w jakich porach jedzie do miasta i po prostu zabiera ze sobą sąsiadów za kilka złotych na benzynę taki Uber dajcie lub ludzie sobie pomagać i to jest genialny przykład, który trzeba stosować, ale niestety w Polsce jest tak, że jednak w tych mniejszych miejscowościach tam, gdzie niema takiej chęci no bo przecież my sobie pomożemy, ale gdzieś tam może nie być, ale tyle jeśli chodzi o chęci ich dobra rozmowa z ludźmi z małych miejscowości to tam jest także niektórzy muszą jeździć do miasta owego albo do innej wioski raz na tydzień, a niektórzy codziennie i to nie jest takie proste jak wydaje się pani idzie, że w małych miejscowościach jest rozproszony przez domy tak łatwo jest po prostu mówić, kto codziennie wozi inny sąsiad, ale jest jeszcze 1 aspekt związany Otóż to jednak na barkach gminy na barkach samorządu jest kwestia organizacji transportu publicznego i my nie możemy od tego uciekać to znaczy, jeżeli ustawy mówią, że gmina jest, że organizatorem jest samorząd to ten samorząd musi to zrobić obojętnie, jakie będą zachowania ludzi pytanie o rzeczywiste potrzeby i o kwestie finansowania nowo tutaj gminy tak jak mówię nie mogą zostać pozostawione same z sobie będzie pan głosował przeci w temu projektowi będziemy próbowali było w jaki sposób poprawić, choć szczerze mówiąc choćby popatrzmy na kwestie finansowania one są tak zagmatwane, że naprawdę tam m. in. może ucierpieć krajowy fundusz drogowy co będzie oznaczało niższe inwestycje na drogi na złość rząd musiał wziąć pieniądze, ale to są te same Chiny inflacja będzie on zagrożenie w inne w tym na pewno tego nie poprę natomiast trzeba 1 rzeczy powiedzieć, że to są dokładnie te same pieniądze w części, która już zostały obiecane przez PiS na innej rzeczywistym zna prawdę to jest po prostu niewiarygodne jak nie znaleziono w jego skład uczyć się naśladować ale kiedy nowoczesnej przyjdzie owiec władze Mirosław Suchoń trochę żartuję z partii nowoczesna wiceprzewodniczący sejmowej podkomisji ds. transportu drogowego, która pewnie nawet tym projektem się nie zajmie, ale pan poseł będzie mógł przynajmniej zabrać głos w debacie dziękuję serdecznie to państwo obiecuje dobrego wiec Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA