REKLAMA

"Oferta transportowa powinna być atrakcyjna, żeby przesiąść się z samochodu do autobusu"

Data emisji:
2019-05-14 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
23:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie i wracamy do ustawy o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w skrócie jest to ustawa PKS Sowa jedno z obietnic rządu prawa i sprawiedliwości tzw. piątka Kaczyńskiego obiecywała m. in. w el za sypanie białych plam transportowych na mapie Polski chodzi oto miejsca, gdzie są takie gminy w Polsce, gdzie nie funkcjonuje w tym momencie żaden transport publiczny co do takiej gminy, w których Rozwiń » funkcjonuje, ale kradzieży fasadową, bo tych autobusów jest tak mało o kolei nikt nawet nie myśli w przed informacjami rozumiesz my z posłem Mirosławem Suchoniem nowoczesnej, który wskazywał na inne wady i Anny z zalet tego pomysłu rządowego, czyli ustawy PKS -u owej, a teraz skupimy się na tych kwestiach z wraz z badaczką dr Moniką Stanny z zakładu ekonomii wsi w Instytucie rozwoju wsi rolnictwa w Polskiej Akademii Nauk dzień dobry dzień dobry panie w zasadzie nowych państw WNP to może się tego samego pytania, które zadałam wcześniej panu posłowi ten jak by pani ze swojej teraz już perspektywy badawczej w wyjaśniła fakt, że zniknęły z nich zaczyn zaczęła w Polsce zanikać komunikacja zbiorowa komunikacja publiczna w żadnym innym poza miastami i jakie były tego przyczyny czy przyczyny gry zmienił pan poseł, czyli MR konkurencja aut nieopłacalne połączenia spadek liczby pasażerów to są te na, które by pani wyłącznie wskazała czy może coś zupełnie jeszcze inne tancerek diagnoza jest zdecydowanie trafnym tutaj trudno oczekiwać bardziej szczegółowych elementów, bo przecież się to jest historia lat dziewięćdziesiątych mylna Anny, kiedy nastąpiła nastąpiło w MEN wspiera prywatyzację można powiedzieć tak całej całego przedsiębiorstwa PKS i powstały nowe utrzymały się te rentowne, jeżeli teren te nierentowne zanikały połączenia w to miejsce mieszkańcy obszarów pozamiejskich pory jednak w miastach to większość ten transport publiczny funkcjonował funkcjonuje musiały musieli dać sobie jakoś radzić no oczywiście co była czynnym antidotum na Nana na brak transportu publicznego, który był bardzo powszechny powszechny w w systemie minione słusznie minionym to jest oczywiście samochód w latach radzi się, by mówić to są te same przyczyny, ale jednak tutaj zadymę wybiła taki w trochę nowych w Eton to mówiąc o tym, że oto transport publiczny, zwłaszcza poza miastami przestał być uważane za zadanie państwa skoro go sprywatyzowana pozwolono na jego stopniowy upadek zabezpieczeń w ogóle transportu publicznego to jest innym niż ten niby jest zadaniem gminy, ale tak naprawdę żadna jednostka samorządu terytorialnego nie ma obowiązku organizacji transportu publicznego i Anny i to jest właściwie powód, że nikt nie czuł się odpowiedzialne za za to organizacja musi prowadzić szkołę bez służby zdrowia za to odpowiada za bezpieczeństwo na drogach za wycinanie drze w albo ich sadzenie czasem, ale jeśli chodzi o transport publiczny zadawaliśmy to na prywatne są mądrzejsi dziś tutaj jest zapomnieliśmy o tym, obowiązku, jeżeli nie będziemy traktowali usługi gminnej w postaci zabezpieczenia komunikacji zbiorowej czystego transportu publicznego podobnie jak i usług edukacyjnych czy właśnie w kwestiach zdrowia czy szkoły gospodarki Komunalnej notował w nadal w dni będziemy w lesie będziemy musieli traktować tylko, że w formie w pewnych kosztów w pewnych inwestycji właściwych podział kosztów ani inwestycja może w ten sposób, bo jeżeli mówimy o edukacji to mówimy o tym, że inwestujemy w dzieci i młodzież i nie patrzymy na to, że to jest jakiś koszt społeczny wierny patrzymy na naturę szkoły są niedochodowe notowany za pomysł biznesowy szkoła nie myśląc 0 i tak samo powinniśmy myśleć o transporcie publicznym, a co panią będzie słuchać sektory mają już cytowałem, która sugeruje, że właśnie powinno być także na wsi ludzie z mają samochody w i między sobą się dogadują, kto kogo w jakiej porze podwozi do miasta albo z powrotem ja myślę, że ludziom nasi nie mają wyboru muszą tak funkcjonować należy wysłać sugeruje, że w ogóle nie ma powodu, żeby się zajmować PKS sami idą dopłacać do połączeń lokalnych autobusowych, bo wystarczy z stworzyć takiego, tak więc ono pomoc samochodową tak to znaczy taką aplikacja, która by umożliwiała komunikacji wewnętrznej, czyli co się dzieje na zasadzie takiej też tak tak taksówki na na żądanie nam się, że takie rozwiązania są przyszłością tylko nie widzisz mnie już ma ważny, a widzi pan doczekały się zupełnie nie zgadzam uważam, że to nie powinny być zadania z pojedynczego człowieka, żeby sobie znaleźć ten transport i mieć nadzieję, że aplikacja nam wyszuka życzliwego sąsiada, kiedy mamy bardzo dobry pomysł na to jak rozwiązać problem przemieszczania się ludzie ci właśnie transport publiczny, jeżeli nie koniec z wielkimi autobusami pani redaktor wojewoda co mówi pytanie czy zadaniach czy mówimy o możliwości ratowania się w danej sytuacji, jeżeli myślimy w kategoriach zadań to zdecydowane zmiany świata na lepsze takich kategorii no Hej, no no tak to taka tak jest też cele rozwoju także bez celu rozwoju społeczno-gospodarczego, żeby tworzyć środowisko bardziej przyjazne dla dla mieszkańców i oczywiście, jeżeli chodzi o transport publiczny mamy już pewne rozwiązania, które funkcjonują na poziomie lokalnym, bo on mówił, że po tych lat od ludności mieszkającej na wsiach w sołectwach, czyli raczej w gminach testy transport szkolną przede wszystkim powinien być tworzony tak, czyli otwarcie transportu szkolnego tzw. gimbusów są i jest jest pierwszym rozwiązań z państwa badań jest jakoś wytłumaczone, dlaczego gminy nie decydują się na otwarcie gimbusów dla mieszkańców innych niż uczniowie nie badaliśmy tego co ciężko jest tutaj nie odpowiedzieć tak niesatysfakcjonującą ja myślę, że myśli w ogóle, jeżeli chodzi o potrzeby transportu publicznego to akurat poprzez badania ankietowe realizowanym przez nas 3 instytuty razem z fundacji Europejski fundusz rozwoju wsi polskiej monitoringu rozwoju obszarów wiejskich PN podjęliśmy się w ogóle badania i tego, gdzie jest transport publiczny w gminach oraz czy gminy widzą potrzebę tego transportu i to może nie jest takim elementem wyjścia, bo po pierwsze, 10 pół 1000 sołect w na 45  000, czyli 14 sołectw nie jest skomunikowany transportem publicznym jedno 2 i 14 osoba z taktem w stawce drugiej gminie tylko połowa sołectwie skomunikowane transportem publicznym jest jak 1 rzecz, a druga strona nie mówimy o białych plamach mówimy o wielkie ogromnej Quadry chwali 14 Marek Wolski nawet tak takie jest białe plamki z Lechem i to jest głównie oczywiście, że taki to jest głównie te są głównie tzw. strefy peryferyjne czy nie strefy podmiejskie, dlatego że Wilno i jak zadaliśmy kolejne pytanie gminom, ale półki czy, finansując w tej chwili tak, bo Bourne to temat toto to informacje można uzyskać również sprawozdań finansowych gmin i Delete i takie elementy wyciągnęliśmy z danych z 2001 roku okazuje się, że 198 min 2001 roku finansował transport publiczny, a 15 lat później za 2016, bo to badania wówczas prowadziliśmy, ale mamy takich dni prawie 605  072500591 dokładnie 9 setny mecz z jest jest progres tak wśród gmin wśród zniczy w liczbie gmin, które organizujące transport publiczny i finansują go natomiast te 600 gminę na 2 ,51000 gmin notował lub odsetek jest trudne tutaj do policzenia i Royal National Academy słuchaczom, żeby to było jasne chodzi o to, że część tych gmin po prostu transportu publicznego finansowano go przez gminy nie ma, ale w części funkcjonuje albo transport finansowane na przez wyższe stopnie z samorządu albo komuś po prostu komercyjny to rozumie to znaczy, że jakiś rodzaj transportu pewnie funkcjonuje do dziś ludzie jakoś muszą przemieszczać zalety, ale my nie mamy tej informacji ratusz w ogóle badania dotyczące transportu publicznego one wreszcie w takie całościowe w Polsce nie istnieją ostatnie badania są głupi przeprowadził Główny Urząd Statystyczny w osiemdziesiątym ósmym roku i my, jakby idąc tym samym pytaniem, wykorzystując metodologię Anną badania Górskiego właśnie z monitoringu w UE, gdy zapytaliśmy o tym od od oto sam minął 30 lat, bo warto było znów sprawdzić co się dzieje w sferze kwestii tak postojach transport publiczny w nowoczesnym państwie audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie zanotują cały czas fragmenty ustawy PKS owej to jest ustawa, którą obiecywał prawo sprawiedliwość na jutro już w sejmie będzie procedowana jak mówił na naszej antenie poseł Suchoń nowoczesnej prawdopodobnie odbędzie się pierwsze drugie czytanie, a przed weekendem już ustawa zostanie przyjęta, bo taka to jest maszyna rozpędzona jestem bardzo szybko szybko musimy się przyglądać problemom, które ta ustawa ma ponoć rozwiązać w studiu pani poseł Monika Stanny dyrektorka Instytutu rozwoju wsi rolnictwa Polskiej Akademii Nauk i współautorka badań dotyczących Elon 3 w Nysie można to tak ująć wykluczenia transportowego, czyli owych białych plam na mapie transportu publicznego w Polsce jak ustaliliśmy w pierwszej części trudno mówić w białych plamach zaczynają one wymianę czeka duża taka strefa pokrywające 14 Polski chodzi o miejsca, w których transport publiczny po prostu nie funkcjonuje w i tani bez zostałyśmy maila od pana Piotra, w którym na co tak mieszkam w takiej wiosce, czyli rozumiem takiej peryferyjnej wiosce w i wiem, że na populację naszej wioski około 500 osób możemy maksymalnie 10 osób korzystałoby z takich PKS -u w reszta ma po 12 lub 3 samochody oczywiście problem tych 10 osób jest ważny ale gdyby dofinansować lokalnie taksówkę albo nawet w busy 2 × w tygodniu to byłoby to korzystniejsze do tych 10 osób i lokalnych firm zamiast tego dużego Pekao SA co pani o tym, myśli należy oczywiście no przecież rozwiązania muszą być elastyczne trudno gonić samo autobusy dla dla 10 osób, ale o tym jakie są potrzeby właśnie Wiedźmina 1 gmina również zna tzw. potocznie migracją inaczej dokąd, skąd ludzie migrują, gdzie są potrzebne są osobno, bo ktoś, kto jest przede wszystkim wykluczony z dostępności trans z mobilnością można go przestrzennej, ale przede wszystkim osoby starsze i osoby ludzie mu dzieci młodzież, dla których no oprócz 3 Gim busa też powinna być jakaś oferta no i ewentualnie osoby na nie nazwiemy to ogólnie nieposiadające prawa jazdy a dlaczego nie mówią samochodzie, ale też, że zarząd nie wiedziała pani od tych, których nie stać nas komuch no właśnie na to by dlaczego ich o tym nie o tym o tym nie mówię, dlatego że samochód dzisiaj jest faktycznie praktycznie dobrem powszednim, dlatego że jeszcze i zaczęliśmy zaczynaliśmy nasze badania w 2010 roku to dane CEPiK, które uzyskaliśmy pokazywały, że na 100 osób na obszarach wiejskich osób, czyli w tym dzieci i osoby w wieku poprodukcyjnym przypadają 32 samochody dzisiaj już, gdy robisz ostatniej, a ostatnie badania 66 samochodów jako dniem jest od od tej stówy osoby w wieku poprodukcyjnym i ospie dzieci młodzież nie, więc po 20 % co nam wychodzi, że na metr na 60 osób w wieku poprodukcyjnym 66 w wieku produkcyjnym przepraszam czy Tychy Coal będących w wieku aktywności zawodowej jest 66 samochodów czy można na zjeździe z wulgarnego 3 samochody na 2 osoby o nas dokładnie tak jest diagnoza postawiona przez słuchaczy bardzo bardzo trafnie dlatego potrzebne są rozwiązania elastyczne tam, gdzie są duże potrzeby niezdiagnozowane, gdzie większa populacja powinna się przemieszczać to oczywiście rozwiązanie busa czy autobus autobus jest też dobrym rozwiązaniem, ale niestety tam gdzie jest mała populacja oto właśnie kwestia inni tzw. taksówki nalana żądanie byłoby świetnie, gdyby można było zorganizować coś takiego, ale im państwo pamiętają ustawą o transporcie w publicznym leży woda gdzieś w biurkach ministerstwa infrastruktury jest też ponoć zrobiono jej dziewiąta nowelizacja, ale jak ustawy nie było tak nie ma z nią się tak nie spieszą w, a urzędnicy jak z tą PKS Sową obiecaną przez prawo i sprawiedliwość, więc np. pieniądze będą wydawane, ale niekoniecznie sensownie i kolejny mail bardzo ciekawy od pani Ewelina w naszej gminie transport powoli zakończyliśmy my mieszkańcy, gdy nastała era sprowadzania tanich aut jakieś 15 lat temu ludzie przestali jeździć PKS sami w każdy jeździł swoim autem ten, którego nasi pragną w PiS kursów było coraz mniej było coraz mniej pasażerów 20 lat temu miałam czym jechać z wójtem do pracy na każdą zmianę, a dziś nawet do kościoła ciężko się dostać w ciekawy smak intymnej, dlatego że pani Ewelina uważa Tomek jest wina mieszkańców, czyli znów my jako społeczność popełniliśmy błędy w ocenie tego co dla nas dobra za wolno jej nie potrzebowaliśmy tego transportu publicznego, bo zastąpiliśmy go transportem prywatnym transport indywidualny jest na pewno transportem bardziej komfortowym to znaczy mam ten samochód pod domem dojadę do miejsca, do którego chcemy ten samochód nie jest drogi dlatego, mówi że z takim dobrem dzisiaj dostępnym jak tylko Niemcz pani wychwyciła to inwestor chodzi o to, że pani wg pani Eweliny z odpowiedzialne za pewne błędy strategiczne ponoszą pojedynczy mieszkańcy, kiedy przecież jest rolą państwa nad rolą samorządu rozpoznawać pewne w potrzeby rozpoznawać wcześniej i lepiej diagnozować sytuację i nie dopuszczać do tego, by np. transport publiczny szkoła czy jest np. ochrona zdrowia upadały Nalepy pytanie czy jest potrzeba, jeżeli ludzie mają samochód indywidualny i przemieszczają się i nie zgłaszają takie potrzeby nie w nie wychodzić na zebraniach np. sołeckich mentalnie zgłoszona taka taka kwestię ciało w NATO jest transport indywidualnymi nią list do roszad moim zdaniem troszkę tak jak z chodnikami, że mówi się przecież ten wynik nie chodzi po co tu budować chodnik, ale nikt nie chodzi, bo nie ma chodnika mam wrażenie, że trochę nasze zniszczone koło, że bardzo wiele osób skorzystałoby z transportu nie zdecydował się na samochód albo po prostu by przestał go tak często używać wolałby jechać autobusem, gdy ktoś nas wiezie i na dodatek szansa czy ryzyko wypadku jest dużo niższe tylko, że wiele takie możliwości nie ma więcej nawet nie deklaruje, że jest zorganizowało się inaczej tak fuzją i działali tak funkcjonuję myślę, że ten ta oferta transportowa, żeby ci się zmienić pewne nawyki transportowe nas jako Polaków, a on też również mieszkańców wsi, bo myślę, że te nawyki i potrzeby może niepotrzebne, ale możliwość oczywiście pomiędzy miasta ma się są bardzo różne pomiędzy dużym miastem małym miastem pomiędzy wsią odległą od miasta jej się pod wsią podmiejską linię co, tak więc te zachowania nasze transportowe komunikacyjne sąd zbyt trudne dzisiaj czas do zmiany, bo jesteśmy jednak przyzwyczajenie to tego komfortu i ta oferta transportowa musiałaby być bardzo atrakcyjna, żeby zachęcić te osoby, które mają pod domem, ale samo samochód, żeby porzuciły ten samochód, gdy dojechały czy dostały się do dochodu do przystanku autobusowego wsiadł do tego autobusu i dojechały do miejsca docelowego pytanie czy tym miejscem docelowym jest z sołectwa ze wsi tylko gmina czy być może jest to miasto powiatowe, a być może to w ogóle jest jakieś inne miasto po zagraniu z granicami administracyjnymi danego miejsca czy też miasto wojewódzkie pościel albo 3 ważne przerwa inny środek transportu np. dojechanie autobusem do kolei albo lotniska tak, tak więc ja myślę, że te potrzeby są bardzo słabo rozpoznane -li ne i dlatego trochę tak rodzimy w tym my chaosie informacyjnym, bo tak naprawdę nie wiemy co my chcemy jak jest cel w ogóle tego II zajrzymy do ustawy, która jutro ma już w sejmie procedowana, która proponuje, aby gminy tworzyły takie plany transportowe z IEO będę same deklarowały co jest im potrzebne jak pani sama mówi jest słabo rozpoznane w związku z tym na czym oprócz gminy te, które będą chciały korzystać z funduszu jest tych pieniędzy publicznych jest on owe plany żyje myślę, że w gminach to i tak to rozpoznanie jest żywo jest z naszych też badań wynika, że tylko 200 do około 200 gmin widzieli zadeklarowało, że widzi potrzebę dofinansowania do transportu publicznego 200 na 2 , 51000 tys niecałe 10 % oczywiście cieszy, bo to mało z ZUS pieniędzy nie starcza na zdalną sygnalizację tak inna sprawa, ale z drugiej fundusze na razie mówią eksperci, że ponoć niektóre bogate gminy będą wręcz Durić ten system w, ponieważ będą powoływały mnóstwo religijne połączeń boi się to będzie opłacać co tak tymi gminami gęsto zaludniony kraj i 217 na tym zarobić takie ryzyko i tak jest on pewnej takiej manipulacji oczywiście tutaj istnieje, ale wracając dodała do tego wątku rozpoznania przez inne tych tych możliwości gminy jest w stanie rozpoznać co więcej gmina doskonale wie, że ta ludność na szkodę Jeża dupa do pracy do od gminy dalej następny czy 2 gminy dalej Niemcy bardzo potrzebne jest jej apelujemy od pierwszego badania w naszych raportach, ale o to, aby tworzyć współpraca między gminną, aby to, aby wspierać przede wszystkim różnymi instrumentami współpraca Międzygminna, żeby gminy dogadywały się i tworzyły pewnego rodzaju związki jest konsorcjum Nord mini, które nie tylko w zakresie transportu publicznego mogą obsługiwać mieszkańców danego danego danego regionu danego obszaru można nie regionu na obszar jest kwestia i usług publicznych w zakresie edukacji w zakresie służby zdrowia w zakresie gospodarki Komunalnej na nasze wszystkie zadania gminy, które realizują szczególnie gminy o niskiej gęstości zaludnienia gminy, gdy partner seryjnie położone o niskich budżetach o niskich dochodach podatkowych, czyli o małych możliwościach elastycznego finansowania różnych potrzeb mieszkańców gminy powinny powinny po prostu dążyć do takiej współpracy to jest w Polsce bardzo słabe ja znam przykład właściwie profesor swoich prac w Polsce Google wygrali z auta notują Archidiecezjalnej szkole w kolejce Lech miał kolejny numerek na alei powinniśmy w jakiej go zmyć krew może my może powiesić go zwracać uwagę jako naukowca, ale politycy powinni szukać instrumentów zachęcających do właśnie tych dobrych praktyk tak dobre praktyki są w województwie zachodniopomorskim, ale polecam naprawdę zajrzeć i akta marszałek województwa radzili sobie z tą współpracą między zmianom tym przykład zachodniopomorskiego jeśli chodzi o trasy rowerowe ponoć im się udało poprzez współpracę między gminami ujednolicić standardy tak wyznaczania tras rowerowych, bo uwaga rowerzysta nie porusza się zwykle podróżując tu turystycznie w wyłącznie w obszarze 1 gminy w związku z tym w oznakowanie jest podobne standardy przejazdów jest podobne miejsca odpoczynku są wyznaczone na wspólnej mapie można mnożyć można ją wyróżnia dlaczego, bo to granica blisko Niemiec dotąd nie daje nam kulturowo jak też na systemy są finanse w tym jak Chiny są 4 defekty te czynniki nie myślę, że duża otwartość tamtejszych władz i nasze z zmusiła do myślenia też sytuacja społeczno-gospodarcza tego regionu to jest to obszary popegeerowskie jest bardzo dużymi problemami wykluczenia w społecznego i chcąc integrować pewne obszary też niskim kapitale społecznym, chcąc je zintegrować musieli po prostu jego wzrok użyć innych innych narzędzi werbowali też się sprawdza w wielu mniejszych także z rozumem co pani mówi czasem możemy mniej być pieniędzy u poszczególnych graczy ale kiedy wspólnie postanowią co zrobić to pewne wyzwania się kumulują nie kumulują go właśnie zmniejszają, ponieważ im więcej partnerów może wspólnie im się, że za przeciwstawić i w efekcie ten sam pieniądz finansuje jakiś jakieś rozwiązanie dla większej liczby oczywiście tak, żeby walczyć nie drażnić mieszkańców przede wszystkim siła wówczas sens takiego stworzonego podmiotu jest jest większa, dlatego że mają możliwość rozłożenia środków, jakby ciężkości finansowania tej tej usługi przede wszystkim rozpoznanie tzw. potoków migracyjnych, czyli idzie do kont, skąd ludzie migrują, bo pytanie zasadnicze jest takie przy organizacji transportu publicznego czy w ogóle przy tworzeniu takiej ustawy wydaje mi się czy chcemy wydostać ludzi ze wsi po to, żeby dojechać windą do jakiegoś miasta czy może znaleźć najbliższego miasta czy może chodzi o to, aby stworzyć komunikację pomiędzy miastem powiatowym na, a miastem wojewódzkim, ale z drugiej strony nie chodzi o to, aby to, aby zapewnić dostępność przestrzenną tylko czy to on dostał to dostępność RM do dużego miasta tej ludności mieszkającej na wsi, ale też, by ludność z zewnątrz nawet ten turysta mógł dostać się do tej gminy chociażby skorzystać z tej ścieżki rowerowe taka jest dalsza część już tam dojechać swoim rowerem kończymy, gdy ta pani profesor ten to państwo badania można znaleźć na stronach internetowych oczywiście z zarządu zarówno na stronie Instytutu rozwoju wsi rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, jakie nas na stronie naszego partnera fundacji Europejski fundusz rozwoju wsi polskiej badania wszystkie 3 są są mapy są rozkłady przestrzenne może się znaleźć, jeżeli dane firmy zrzeszone jesteśmy również do dyspozycji szczególnie, jeżeli mówimy o rozwiązania polityczne co do ich dyspozycji posłów jak do domu pani prof. Monika Stanny dyrektor Instytutu rozwoju wsi rolnictwa Polskiej Akademii Nauk w bardzo dziękuję za spotkanie z ich pomocą państwa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA