REKLAMA

Na ile film Sekielskich doprowadzi do zmiany w kościele? „Jestem ostrożnym pesymistą, choć przełom dzieje się na naszych oczach”

Data emisji:
2019-05-14 22:00
Audycja:
Godzina Filozofów
Prowadzący:
Czas trwania:
48:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

i wybiła godzina filozofów w studiu prof. Stanisław Obirek dobry wieczór był wieczór ośrodek studiów amerykańskich obecnie historyk kulturoznawca teolog kiedyś chyba czy w Manowie dr mając lat, więc uzależnione jest on jest teolog i na teologię patrzy jak kultura, jakby to powiedzieć raczej z perspektywy krytyka kultury czy antropologa kultury nie tak jest się zawahałem, bo słyszałem niegdyś taką dyskusję pomiędzy aktywnymi duchownymi czy właśnie ktoś, kto się nie Rozwiń » definiuje jako ewidentne rzymski katolik albo czy ktoś, kto nie jest duchownym katolickim możesz się zajmować teologią i no może nie zajmować się może, ale czy może o sobie mówić, że jest geologiem na jej teza była taka, że tylko ten, kto jest po prostu słów matce naszej kościele głęboko zakorzenione może na teologię się nazywać natomiast co jest jakoś istotne dla tematu dzisiejszej naszej rozmowy te w kościele byłeś byłeś duchownym katolickim jezuitą przez wiele lat i wystąpiła z kościoła katolickiego już lat temu 1513 no właśnie no, więc stąd moje zawahanie widać tego teologa wieziony jest zasadne, bo jak Anglia na jej chętnie definiuje się właśnie jako antropolog kultury, żeby w nie dawaj ci pretekstu do do pustych dyskusyjna bo, bo co to znaczy czy i teolog testem, który ma misję kanoniczną no bo tak to i de facto, zwłaszcza za nałogów myślę, że polskiego papieża chcą się stało szczególnie, bo wcześniej Paweł oszust nie korzystał z tego prawa tak często jak ta Dwór Ks Wojtyły Ratzinger, że właśnie pozbawiano kogoś prawa do nauczania teologii katolickiej to nie jest taki właśnie przeciętnych teologów tylko tuzów Stefan Kiessling było od niego zaczęli, a potem to już poszła do brytyjskiego to byłoby absolutna czystka wśród teologów, ale okazało się, że wikingowie na pewno nie zaszkodziło wręcz przeciwnie rozwinął się na w jedno 1 z najwybitniejszych teologów porównawczych jeśli chodzi o katolicyzm był on ciągle się uważa za katolickiego, bo nie ma powodu, żeby uzależniać własne kompetencje od decyzji arbitralnej i Żigajevs i chyba do nieuzasadnionej w każdym razie administracja się zmienia teolog zostaje, więc wywołać w tym sensie Jasiu nie upieram jednak jak King, że jestem teologiem katolickim, bo po prostu też Mitta teologia jest odległa najazdem powiedziała po wystąpiło aż w imię Tomasza Sekielskiego pojawia się tam komentuje aż do sprawy cała tezy całe to zjawisko, którym filmie jest ten film ma absolutnie rekordową liczbę wyświetleń na YouTubie nawet nie wiem ile jest o tej porze, bo nie sprawdzałam bezpośrednio przed naszą rozmową, ale już pewnie spokojnie 10  000 000 zostanie odlana z 212 Danuta sołtys Lewina brzeskiego absolutnie wzrasta i wiesz, że odbyłem wiele się rozmów ostatnio im też widziałam co się dzieje na Facebooku portalach społecznościowych lot ma też były nasze rozmów z różnymi znajomymi i wszyscy się nad 1 zastanawiają na ile ich otacza chcę zapytać na ile ten film o zwiastuje jakąś realną rewolucję to znaczy na ile jego oddziaływanie wyjdzie poza tam jakąś 1 medialną choćby nawet na tak intensywną bombowe, a na ile on doprowadzić ma realnie szansa, że do jakiś nowo fundamentalne zmiany jeśli chodzi o funkcjonowanie kościoła w Polsce, ale pozycja kościoła w Polskim społeczeństwie jak sądzisz, że to jest zostanie zamiecione innymi słowy pod dywan czy to już nie da zamieszkał Neya podobnie jak ty tych rozmów odbyłem sporo jak z moją pozycję definiuje jako ostrożny pesymizm znaczy, że z 1 strony mamy ogromny taką najostrzej chyba to wyartykułował ani, która zetknęła się z tym oporem materii w Tel Awiwie, które nie wierzy jakąkolwiek zmianę ideową odwołuje się do dwudziesto letniego doświadczenia, gdzie kościół nic nie zrobił wręcz prze definiowała, jakby rolety znaczy, że sprawcy za zwyrodnialec stał się ofiarą linczu hity dla wałów natomiast ofiary no właśnie lgnęły albo były tam no tak niewinnie pielęgnowany przez proboszcza, więc wtedy, gdy myślę, że tutaj rzeczywiście i inne prokuratorowi ówczesnemu jej dzisiejszemu Piotrowiczowi udało się przedefiniować funkcje, ale bardzo zrobił to na zlecenie ówczesnego przecież biskupa Michalika przemyskiego i to jakby mnie głęboko tkwi ten to przeświadczenie, że w kościele nic nie zmienia natomiast sądzę, że jednak dużo się zmieniło mamy innego papieża mamy inny stosunek do pedofilii mamy już jedno 6 lat ceny takiego Katiusza owego niemalże ostrzeliwania problematyki i pedofilii nie w kościele i to nie sądzę, że ten mur i ten opór materii dość ci Jeślinie skruszał całkiem to na pewno jest inny dzisiaj jest bronienie kościoła i pedofili na uchodzi za gruby nietakt Sun, mimo że także jest wielu takich hierarchów i wielu takich publicystów przedstawicieli kościoła, ale też świeckich, którzy już wcześniej podobne rzeczy mówili i dalej mówią podobne rzeczy, że to atak na kościół, że to nie przypadkowo, że akurat w takim czasie jakaś polityczna historia bagatelizują trochę winna to co w tym filmie jest jest pokazane na o wypowiedzi pana Głódzia to chyba wszędzie nawet rozmawiać, bo ma za 2 fazy, ale ma wyrażać ci wszyscy sceptycy od razu zastrzegają się, że film nie widzieli nie mają zamiaru zobaczyć jesteś bardzo symptomatyczne, że to tak jak z tym nie czytaniem książek, bo oba są głupie ciał torów, którego nigdy nie czyta no bo wiadomo kim nie jest myślę, że tutaj, czyli sceptycy nazwijmy ich tak na użytek naszej rozmowy sami sobie wydają świadectwo, więc ich pomijamy natomiast w skali nawet takiego małego kraju jak Polska, gdzie mamy około 40  000 000 ludzi tych 12  000 000 odsłon ostrożnie pojazd pomnożymy je przez 2 to oznacza, że duża część społeczeństwa już ten obraz zobaczyła i z tego co jak pamiętamy ci, którzy widzieli są albo wstrząśnięci albo porażeni albo zastanawiają się jak długo jeszcze może ten zmuszały zgniły byt, jakim jest kościół katolicki w obecnej jego strukturze istnieć nim także moi ostrożny pesymizm z tym się wiąże to znaczy z 1 strony myślę, że jakościowo jesteśmy zupełnie innej sytuacji to już nie jest jej opinia 1 czy drugiej osoby tylko to mamy z 1 strony lawinę niepewnym odsłaniającą nikczemności instytucji, która kryła zbrodniarzy zwyrodnialców i absolutnie przejawiała znieczulicy posuniętą Doda do ślepoty moralnej wobec ofiar rzezi to co w tym filmie w tych 2 godzinach wybrzmiało naj ostrzej coś się kieleckiemu niewątpliwie udało to zderzenie tych 2 światów z 1 strony ofiarom szukających z trudem słów dlatego co spotkało i na jakiegoś uporządkowania tego świata, który im się rozsypał, gdy mieli aż 7812 lat na ich z drugiej strony instytucji, które za wszelką cenę próbowała nie przyjąć do wiadomości faktu, że w jej imię takie rzeczy siedziały no bo na 3 i pedofile to nie są murarze jak na swoją niektórzy wmawiać tylko to są ludzie obdarzeni społecznym zaufaniem tak dlatego matki to jest przerażające jest zawieszana mało powiedziane, że zaufaniem szczególnym rodzajem autorytetu dla zwierząt takie, że niekwestionowanym do tej z takim metafizycznym raz tam padają te słowa, że ksiądz jest jak pan Jezus, więc to rzeczywiście mamy do czynienia z takim skompensowane niem na myśli nawet nie mamy misji kanonicznej, ale czasem w takim kontekście lubi się odwoływać do pewnych metafor teologicznych, jeżeli coś takiego taka metafora bardzo użyteczna w tym kontekście tej metafora diabła, bo 1 z o ze sprawców się do tego odwołuje się diabeł skusił mnie, więc ja myślę, że tutaj rzeczywiście mamy do czynienia Andy w innym kontekście, ale ta dla mnie do dzisiaj było niezwykłe stwierdzenie reżysera Mroczkowskiego takiego wybitnego nieżyjącego już Szekspira loga, który wejdzie na wykładzie o celu mówił, że geniusz w Szekspira na tym polega, że on pozwala zrozumieć złożoność ludzkich wyborów w nieludzkich sytuacji jak mój są też sytuacje, których nie można zrozumieć i ja sądzę że, gdy mamy taką szekspirowską rzeczywiście sytuacje, że niejeden nie można zrozumieć jedno i powiedz no chyba kryzys w pedofilia jest jednostka chorobowa, a tak, więc możemy się zastanawiać jak postępować z ludźmi chorymi jak i ograniczać potencjalne zło, które mogą być Grand przy czym takie osoby to to nie jest 100 % tych, którzy dopuszczają się nadużyć seksualnych czy gwałtu, zwłaszcza dla życia bierze on te osoby funkcjonują tak, jakie film przedstawia jak żyć w nas uczy jednak funkcjonuje jako jednostki obdarzone autorytetem te nie są jakieś wybryki zwyrodnialców tylko to są ludzie, którzy cieszą się autorytetem społecznym, który funkcjonuje jako budowniczowie wspaniałych bazylik, czyli czy czyjej no w ogóle działają tak no imają ten taki margines zła właśnie tajemniczego itp to, że instytucja o skarbie po to nie pozwala jak by wejść w ten świat no bo no, bo nie tak nie ma innych argumentów poza tym, że kości jest Święty trzeba wszystko robić, żeby go w znanych ras jest czek na argument, który pojawia się w książce Frederika Martela Sodoma i zresztą znakomita jest książka świetnie napisana świetnie udokumentowana i też sądzę, że dobrze jest oglądać ten film mieć lektura tej książki za sobą albo odwrotnie natomiast jestem pewien argument, który ma się posługuje pan na diagnozują z problem kościoła jako o jak oczy pewien element tego problemu z jakim mamy do czynienia w kościele, ale jako, że nie tylko tuszowanie czy ukrywanie zbrodni, ale też ukrywanie czy tuszowania homoseksualizmu wewnętrznego przy czym to nie jest dyskurs homofobiczne w tym sensie, że po pierwsze, Marta sam jest gejem i patrzy na prostej perspektywy po drugie, powiadano mamy tutaj połączenie ukrywania praktyki i orientacji homoseksualnej są właśnie straszliwą homofobią manifestowano na zewnątrz i to i to jest istota problemu to po prostu generuje cały szereg różnych zjawisk później Alan powiewa na ma też oczywiście torebek konstruuje tak komu koncepcja tego Lawendowe Gollob były 3 Homo lobby w kościele pokazują, że to nie jest taka jakaś zwarta 1 grupa organizacja, która tam za różne sznurki pociąga jest właśnie jak mi jakoś agendą w kościele ukrytą go, że mamy tu do czynienia z czymś do opisu, czego używa pojęcia kłącza, odwołując się do Nobla za Gatta jego na czele takiej struktury, która właśnie nie wiadomo czy nie jest do końca dla mnie nie wiadomo co jest korzenie ma co młodego w tym łączono się tak rozrasta na różne strony i przenika tę kościelną rzeczywistość często mamy jakiś taki grupki grupy pojedyncze osoby uwikłane w różne sytuacje, ale istotnego argumentu jest taka, że w przypadku tuszowania tych zbrodni pedofilskich oraz specyficznie przez wyżej postawionych hierarchów bardzo często działa taki mechanizm polegający na tym, że ten biskup albo co on te anteny jeszcze inne kraje już kardynał prawda ordynariusz i t d. są są tutaj różne różne stanowiska sam mając na sumieniu różnego rodzaju postępki albo mając świadomość, że inni np. także ci, którzy są bezpośredniej bliskości, a Bosak związani z owym przestępcom coś o nim wiedzą o no po prostu tego nie robi, dlatego że tamci na niego też coś mają tutaj działa taki element, że każdy coś o każdy wie, więc w sumie wszyscy razem wolą na wszelki wypadek milczeć, żeby im się wszystkim nie dostało mi zależy myślę, że ta ma to odwołanie do do Marcela i do Sodomy jest i stać się takim po pierwsze, uprawomocnione zabiegiem, a genetycznym, bo mówimy o tej samej rzeczywistości i mniej więcej od filmy oczywiście Sekielski ich mówi o Polsce tylko mnie, ale no nie można Polski i jakby wyrwać całego kontekstu, bo przecież mamy za sobą i lektury raportów z różnych kościołów lokalnych, zwłaszcza Irlandii Stanach Zjednoczonych mamy za sobą obraz też Spotlight, gdzie te mechanizmy nie uwikłani w przeróżnych są bardzo dobrze pokazane przez pryzmat i takiego śledztwa dziennikarskiego w białym dodał do do tych takich zakłamanie maszyny GOK tego on kłącza jak to, gdy zadano w Dzienniku Times słusznie przywołuje się zresztą jej same Martel tata też przywołujemy się, że to jest takie kłębowisko, ale bardzo trudno jakoś uczesać uporządkować ten etat to nam się wymyka się w różne różne strony natomiast sądzę, że takim porządkującym jakimś jej elementem jest zarówno my jeśli chodzi o homoseksualizm i o pedofilię są to 2 różne rzeczy i jasno i dobrze się stało że, że Marcel wybrzmiało oddzielnie on teraz nam służy tylko jako pewne tło sposobami radzenia sobie z seksualnością akurat w kościele w i to sądzę, że to jest ten wspólny mianownik, lecz władza władza, która jest absolutna i władza, która to zresztą Martel na spotkaniu w Gazecie też wspomniał o tym, że wszystko jest nie jest w seksem poza 1, a za seksem, który jest polityką władz władza nawet tak i ja sądzę, że tutaj rzeczywiście coś takiego jest, że my w wypadku pedofili dotykamy tego styku władzy seksu i grzechu tego najstraszniejszego grzechu, jakim jest krzywda bezbronnego dziecka i gminne skonfrontowanie się z tymi najbardziej mrocznymi stronami kościoła mogłoby pociągnąć za sobą efekt domina, o czym ty mówisz, że kary 1, a drugiego ma jakiś czas, bo tak, bo tutaj oto o to chodziło to znaczy jak powiedziałeś, ale podkreślmy to tu nie chodzi o to, że się utożsamiam chcę albo zrzucała winę czy odpowiedzialność za dnia za pedofilię czy czyny pedofilskie w kościele właśnie na homoseksualistów czy jakkolwiek się utożsamia Absolut nie mniej to są to należy podkreślać, bo tripadvisor twarde fakty ta, gdy porówna się często często prawicowe raz posługuje się tu nie o to chodzi chodzi o pokazanie jak złożonego mechanizmu tuszowania różnorakich przestępst w wewnątrz instytucji, w której ze względu na jej specyfikę ona na ich charakter no właśnie występuje rodzaj tej wzajemnej zaleta to te ptaki wzajemnej zależności polegającej na tym, że ludzie wzajemnie różne rzeczy o sobie wiedzą i w związku z tym każdy boi się wydać w cudzysłowie czy 3 donieść na innego, bo na niego też za chwilę może zostać wyciągnięta i wszystko się sypnie i to się tak na warstwie nawarstwia nawarstwia później mamy już tak mechanizm nadzieje Janusz bardzo ważny chyba w tej rozmowie takiej na bardzo jednak staram się uchwycić szerszy kontekst nie mógł nie rozmawiałem bezpośrednio w filmie, ale w dzisiaj w Rzeczpospolitej był ciekawy tekst 2 prawników i o odpowiedzialności karnej cywilnej i kościoła jako instytucji ja sądzę, że n p . w stanach Zjednoczonych czy jej w krajach mniej o takiej solidnej demokracji, gdzie te mechanizmy trójpodziału władzy funkcjonują właśnie w momencie, kiedy przypadki pedofilii, jakie miały miejsce w kościele zostały wzięte pod lupę przez wymiar sprawiedliwości przez prokuraturę to pociągnęło za sobą niezwykle bolesne konsekwencje finansowe niektóre diecezje zakony wręcz bankrutowały gotowy w taki milionów dolarów odszkodowania szły jak pamiętamy od lat w Polsce wielkim mieście poprzedni rzecznik Episkopatu mówił o ciągle, że w Polsce jest inaczej, że my mamy inne inną tradycję prawną także w odpowiedzialny jest dniem ksiądz reprezentujący instytucje tylko osoba tak no bo kościół jest święte Jana zdarzają się grzesznicy, ale oni sami wtedy po naszą odpowiedzialność dzieci prawnicy zwracają uwagę, że tak nie jest ja się też bardzo istotne, żeby przy okazji tego filmu, gdzie bardzo wyraźnie jest, że nie jest murarz to nie jest jakiś trener oczywiście liczyć nauczyciel nawet, ale też ksiądz, któremu rodzice powierzają dziecko, czyli tylko dlatego żona sutanny ta Tarn te zbrodnicze czyny są możliwe tak i i sądzę, że to jest ten moment i tutaj ten mój ostrożny pesymizm troszeczkę łagodniej jednak ten set na żużlowym jest ona, że 3 jasne i możliwości, zwłaszcza że prokurator głównej zapowiedział jakiś tam komisje, że jednak, gdy prokuratura weźmie pod uwagę miejmy nadzieję, że to zrobi, że odpowiedzialny jest nie tylko pedofil, ale pedofil przenoszony w świetle prawa kanonicznego z parafiną parafie, gdzie znowu jako ten papież chce, aby jest wypuszczany na na nowe łowy i krzywdzi kolejne dzieci, że odpowiedzialność jest po stronie biskupa władzy biskupów, bo 1 wysyła drugi przyjmuje nie, weryfikując i t d. więc krótko mówiąc to jest coś co dzięki temu filmowi dzięki temu, że spojrzeliśmy w oczy ofiar zobaczyliśmy ich cierpienie zobaczyliśmy bezdusznych instytucji ta instytucja nie funkcjonuje w próżni ona funkcjonuje w państwie prawa, jakim jest Polska jeszcze tak, czyli miejmy nadzieję, że tutaj widzę pewien światełko w tunelu źle ofiary nie tylko znajdą zrozumienie w społeczeństwie, ale ich krzywda będzie zrekompensowana jak i zadośćuczynienie tak jak spowiedzi w Szczecinie najwięcej za pokutę niemoc tylko zdrowaśki, ale zapewni powrót do normalności czytaj porządną terapie w jakiś inny start -up i t d. i t d . więc tutaj te konsekwencje takie jedno wymierne, bo nie chodzi o to, żebyśmy się tutaj oburzali tylko, żebyśmy po to, wiele jak mawiał klasyk tak, a trzeba robić konkretne rzeczy, bo po pierwsze, jak mówili mówi Sekielski inni, którzy w tym filmie brali udział, że to jest przy takiej wierzchołek góry lodowej Gmoch i już sygnalizują niektórzy uczestnicy tego filmu się zgłaszają kolejne ofiary, które chcą mówić, czyli krótko mówiąc tak przełomy dzieje się na naszych oczach z godziny na godzinę widzimy to już zjawisko społeczne, którego się nie zatrzyma no właśnie nie ma takiego wrażenia, bo tylko jedno słowo do tego co powiedziała, że bank ten argument prawda, że w każdej grupie społecznej i przedstawić się w wśród przedstawicieli każdego zawodu zdarzają się ludzie, którzy takie rzeczy robią no o tyle, jakby jest tutaj niewiele wam sny do tego, o czym mówimy, że po pierwsze, rozmawiamy na nawet nie tyle o tym, że się zdarzają takie przypadki w kościele tylko jaka jest wewnętrzna polityka instytucji w odniesieniu do takich przypadków takie zorganizowane tuszowanie przenoszenie właśnie wypuszczanie na na nowe tereny na ludzi, którzy mają inną, którzy są recydywistami po prostu jeśli chodzi o pewne zachowania i czynne jest właśnie specyficzne dla tej instytucji żadna inna instytucja w ten sposób nie działa i nie wykształciła takich mechanizmów, które były z procedur realizowanych, więc to jest przypadek specyficznie kościoła katolickiego my na tym da to ta sprawa ta sprawa polega na druga kwestia też, o który też trochę trochę mówiliśmy, ale może jeszcze do tego wrócimy to jest ten potężny metafizyczne autorytet, jaki stoi za księdzem w takim kraju jak Polska w to wszystko coś co jest jeszcze bardziej powiedziałbym perwersyjna i brutalne po pod każdym względem uwikłana jest istota absolutna ten cały Bóg Stwórca wszechświata, który bywa często używany w ramach gwarancji wliczania np. czy w ramach właśnie jakich sposobów na to, żeby podporządkować sobie jakieś dziecko ma, którego wyobraźnia na takie rzeczy reaguje niesamowicie mocno i jest bardzo wrażliwa, a więc, więc to też potwornie psychicznie dodatkowo jeszcze kaleczy kaleczy i trauma z ujęcia ne my też powodu dla nadaje temu jakąś jakąś taką potworną też dostępność no może masz tyle, jakby masz właściwie przedstawiciela Boga na nas na ma na ziemi kogoś, kto jakiś ma bezpośrednie związki z istotą, o której dowiadujesz się, że zna twoje myśli słyszy i widzi wszystko co robić 24 godzinna dobę nieustannie ten może w każdej chwili z twoim życiem wszystko zrobić więc, więc no to jest niewyobrażalne wręcz psychologiczne obciążenia dla sal dla kogoś, kto w takim małym młodym wieku zostaje po pierwsze, nadużył seksualnie, a po drugie, jeszcze właśnie to się w takich dekoracjach rozgrywa ja myślę, że to objaw to spotęgowało nawet woda z 1 strony rzeczywiście dana wracając do filmu tamto wybrzmiało bardzo mocno to były często pierwsze w ogóle jakieś inicjacje seksualne to znaczy, że to w ogóle Krzan z sacrum i najbardziej taka wrażliwa jest sfera naszego życia nasze ciało nie jest jakby ugodzony w swojej najskrytsze intymności tutaj to poczuć się pozbawienia tego kim jestem nerwy wręcz osobowości i ta sankcja z 1 strony tak jak opowiadasz transcendentny metafizyczny mroczna, ale z drugiej strony jest bardzo ten ludzki przekaz nie mów o tym, nikomu właśnie nawet rodzice, a nawet na spowiedzi nie ma nic nie mógł tego to znaczy, że nie jest coś co uderza w taki splot życiowy sfery języka w sferę wyobraźni religijnej i sfera emocjonalności i tutaj ci ci teatru ofiary, z których niektóre się do dzisiaj nie pozbierały są, jakby inna tak jak by uderzeniem z kodeiną sparaliżowany teraz te słowa też się pojawiają czułem się sparaliżowany nie wiedziałem co to znaczy, więc jej PL i myślę, że o tym, się za mało mówi tak naprawdę w tym kontekście, że murarzy nieszczęsnych czy innych grup społecznych, że tam nie ma tego wielopiętrowego nagromadzenia w emocjonalnej religii na jej no też takiej czysto ludzkiej sfery, która winna jest absolutnie zrujnowana taką jest po prostu źle w gruzach w gruzy i się obraca nieco gorszy następuje pewna historia też w tych wszystkich przypadkach przedstawionych przez Tomasza Sekielskiego mamy zarys do czynienia z pewną historią to znaczy to się teraz zaczęło i potem czasem trwa latami jak w przypadku księdza Cybuli tak, który tego nastolatka, gdy sprawował przez wiele lat krzywdził wynajęli ten ksiądz, który zaczynał od 7 latki w każdym razie nawet się to trudno o tym, mówić, ale sądzę, że koszty, jeżeli będziemy mówili w perspektywie o konieczności odbudowania wiary w siebie zaufania w siebie zerowy wzrost zaufania drugiego człowieka dotąd to musimy brać pod uwagę i to się dzieje w imię instytucji stąd jest to odpowiedzialność to nie jest możemy sobie teraz tutaj liberałowie mamy swoje 5 minut możemy sobie po używać na tej nie archaiczne je zmurszały strukturze ja myślę, że pisze ja sobie bym tego życzył, żeby ona wreszcie przeszła do lamusa historii jak sobie życzyli twórcy muzeów ateizmu wyrabianych w kościołach właśnie, ale to pytanie o to chodzi, bo wtedy to było, jakby zastąpienie 1 religii drugą tutaj chodzi o to, żeby zdać konstrukcję schować, żeby nazwać żeby, żeby pomóc ludziom dotkniętym tym ukąszeniem kościoła, że nie to nie oni Salvini, ale ich skrzywdzono i sens to jest bardzo trudne pierwsze sito tak głęboko siedzi sama ofiara tak wczesny wiek, a właśnie w tak brutalny sposób wpojone czy zainstalowane w człowieku to to jest kwestia, kiedy proces niezwykle niezwykle bolesnej trudno o jedno w żadnym z tych raportów, które ja pamiętam ze Stanów zjednoczonych takim myślę, że mogę go nazwać moim przyjacielem jesteśmy dużo my takim kontakcie bardzo serdecznymi rzeczowym dominikanin Thomas zajęli z lat 50 lat walczy o godność ofiar i jako ksiądz właśnie jako ten, który jako prawnik ekspert obu praw i prawa kanonicznego prawa karnego i razem ze swoją grupą napisali masę książek artykułów to wszystko jest naprawdę niezwykle trudne do ogarnięcia to tego nie załatwimy jakimś 1 przepraszam takiego czy innego biskupa, a nawet jedno czy drugą dymisją, którą na pewno będziemy niedługo nie świadkami tej dymisji albo nie o to chodzi chodzi o uzdrowienie przecież niektóre z osób mówią o śmiertelnych ofiarach po to, co chwila zamieniana przyp, ale długo na filmie mówimy tutaj mamy do czynienia z nieudanymi próbami samobójczymi jednaj bies udana i wiemy, że tych udanych jest więcej, więc Rybnik to trzeba nazwać po pierwsze i nazwać precyzyjnie to znaczy to nie jest metafizyczne zło jakiś szatański opętanie tylko to są konsekwencje bardzo precyzyjnie ustalonych zasad działania, czyli źle przeżyta seksualności celibatu chorej niezgodny z podstawowymi pismami samego chrześcijaństwa w nowym testamencie nigdy nie spotkaliśmy, żeby Jezus chciał, żeby ludzie byli bezradni tak i to jest wbre w własnym z dokumentem, fundując im te religie no i władza, która po prostu paraliżuje samych członków tej instytucji zhierarchizowanej z podporządkowanej jakichś porządkach no ita Nergal taki kraj jak Polska jak krucha demokracja, że ta instytucja się zainstalowała tak solidnie, że wydaje się, że nikt nie ma do niej przystępować sobie albo zęby połamie chwyt, bo albo aż czasem mam wrażenie, że się ze słoniem kopie tak, czyli brak reakcji z drugiej strony my możemy sobie tutaj rzeczywiście języki strzępić, ale biskupi przeważnie te mają daleko w ogóle nie odnotowują istnienia takiego Birka n p . tak, bo od 15 lat ja nie istnieje pewnie istnieje jeśli go nie powiedzą na głos ma on na swoich spotkaniach prywatnych to myślę, że bywa częstym tematem podobnie jak Tadeusz Bartoś no i jeszcze od Tadeusza Bartosia to ja słyszę, że mogę teraz powiedzieć, że słyszałam naprawdę, że wiersz rozmawiają o was rozmawiają na te musimy trzeciego dać tej firmie świętej Tomasza Polaka, bo myślę o nim waleczna dobrze, że wyczytać z niej aktywny medialnie niż szkoda, bo ma wiedzę chyba większą od nas, bo był jak tak powiem w sercu instytucji od niego się poniekąd Polska przygoda z walką z nadużyciami z mobbingiem jest tym stykiem seksu i nadużyć władzy się zaczęła, bo grzech tak w kurii ta czy w seminarium to on nazwał szkoda, że mogę wymagać powiedział, że rozmawiałem dzisiaj z księdzem pewnym, które w zasadzie mówił bardzo podobne rzeczy co coś co my teraz mówimy i mu wypowiada się publicznie też na ten temat zdanie ma myślę jak najbardziej w porządku na temat tego jak jak to wygląda, ale on wiedział oczywiście już całkowicie off de rekord, więc ja też nie przytaczam nazwiska, bo o uwolnienie upraw o nią upoważniona do tego, ale powiedział, że jak teraz zrobić jego zdaniem taki sondaż wśród polskich księży co oni myślą na temat tego, jakie będą efekty tego filmu, o którym rozmawiamy to 90 % na jego oko, by powiedziało no może to takie tam przejdzie trzeba przeczekać spokojnie kościół atakują mamy sobie tutaj poradzimy 90 % są to ktoś, kto dobrze zna to wewnętrzna no ja też zaznajomią się z rozmawiałem, którego nazwiska nie podam, bo to niebyła publiczna uwierzyli, że zła językiem to i tak w terenie znamienity wc w Chinach notowań, ale on, powołując się na różne swoje źródła mówią o panice wypis gromadzi się ja myślę, że te 2 reakcje się nie wykluczają to znaczy z 1 strony doświadczenie uczy doświadczenie ostatnich 30 lat, że karawana idzie dalej niezależnie od tego jaka formacja rządzi przecież wiadomo, że wszyscy na skale kościoła się opierają natomiast panika do polega sądzę na tym, że kiedyś były dla Opoka w Watykanie nowo dzisiaj ta opaska jest inna Sanders po stronie naszej to znaczy ludzi, którzy czekają, kiedy wreszcie ta instytucja odzyskała swoją moralną wiarygodność w tej chwili nie jest tam gestu ze strony kościoła poza odosobnionym głosami typu jest, więc i dominikanie, więc ludzie w hierarchii kościelnej bez znaczenia nowe zawsze można zakonnika gdzieś przenieść wyrzucić, by nie życie Janinie ani Jackowi w Kosakowie ani Brzezińskiemu górzystym ukraińskiemu oddziałowi, żeby jeździć tam przenosili do Nowosybirska, ale sądzę, że sam fakt, że ci w końcu do aktywni księża w sile wieku, więc jeżeli oni przejmą władzy, czego im życie to być może kościół się zmieni, ale dopóki oni będą tymi niesfornymi bankierami kościoła aktywnych jej porządne establishment nie będzie traktował poważnie to rzeczywiście ta NT swojej szansy będzie miała rację natomiast, jeżeli rzeczywiście tam polecą głowy paru biskupów, którzy wedle tej w inny tego motu proprio to mi się bardzo podoba ten tytuł po łacinie jak w bo odbić włosy bez PiS LUKS Mundi piękne wy jesteście światłem świata i to jest dokument poświęcony właśnie klerowi, który powinien być światłem świata tymczasem mam wrażenie, że niektórzy z biskupów polskich torach nie będziemy wymieniać nazwiska robią wszystko, żeby stać się taką czarną dziurą w Zabrzu z roszczeniem czarnej dziury, które podobno są cudowne, ale one, jakby w DSS SA ją kamyki znajdą resztki nadziei znam Tomka nie wychodzi z adresów zatarte Renata nadal przeniesienie obiecałem sobie, że nie będę się emocjonalna nazwiskami Daniele de Villepin jak jest 11, że zwróci mu uwagę w tym filmie ona ani nie jest jakoś oczywiście odosobniona i to nie takie zjawisko, które tylko na tym filmie została uchwycona jest powszechne przy także w przypadku właśnie tych tych kwestii, o których mówimy, ale ci sprawcy przestępstw, którzy tam się pojawiają to zresztą wstrząsająco to jest naprawdę muszę powiedzieć o oglądanie ludzi żywych ludzi, którzy opowiadają od swoich doświadczeniach przeżywają męki straszne emocje muszą się konfrontować się czas Ninę z tymi ludźmi, którzy skrzywdzili w tak taki brutalny straszny sposób i no to robi piorunujące wrażenie się to widzi, bo co innego czytać na ten temat ja przeczytam, bo wszystko co co w Polsce przynajmniej się okazało na temat na temat różnych afer tego typu w kościele ale, ale co, więc nie to w jakim sensie nie zdziwiło, że do tak wygląda, bo to było wiadomo, że w Polskim kościele jest tak samo albo albo Igorze, jakie w innych krajach natomiast jednak obserwowanie tego wprost jest jest bardzo trudna, a wstrząsająca natomiast tam się pojawia taka argumentacja ze strony tych sprawców, którzy często mówiono, że tutaj, że on, że oni się boją co tam z Buk na to powie, że to już ich Bóg osądzi żonie cóż prawda przed sądem jakimś innym, że się modlić będą n p . za tych za swoje ofiary albo 1 ksiądz, mówi że msze odprawia regularnie za 3 odprawiał za to osoby, które skrzywdził jest to jakiś taki jest przemieszczanie porządku no po prostu pewnej mitologii religijnej w ramach, której osoby, które ją przyjmują sobie różne rzeczy postrzegają i po prostu funkcjonowania jakiejś instytucji w świeckim społeczeństwie w demokratycznym kraju i myślę, że elementem problemu, gdy rozmawiamy jest to, że to właśnie na tym poziomie społecznym jest kompletnie przemieszane to znaczy, że ten autorytet, który w, którym mówiliśmy no właśnie stąd się bierze, że kościół i zarazem to też jest 1 z powodów chyba ważnych, dla którego dobro kościoła się stawiało i stawia wciąż jeszcze zapewne nie powyżej dobra ofiar każe się i milczeć po to, żeby nie było zgorszenia tak to się uzasadnia ona, że znowu tu kościół sam siebie postrzegali definiuje jako instytucja tylko trochę ludzką w pozostałej części boską mającą specjalną misję od od Boga realizującą misję wśród ludzi na ziemi, więc jeśli jeśliby inni kościoła zostało nadszarpnięte przez skojarzenie go z takimi sytuacjami no to wówczas sama emisja mogłaby być zagrożona no, a ta doktryna dostarcza następnie taki właśnie uzasadniali mówiliśmy może to Bóg rozsądzi duszę mszę odprawi tu się prawda zmówili jakieś modlitwy tusze prawda za ofiarę wiesz, że wstawiennictwo ludzie zamówi i t d . i t d. będzie się w rachunku sumienia swoim to wspominacie co teraz więcej, by jest cały zestaw narzędzi do tego, żeby właśnie tak to wszystko pracowało tak, żeby sobie z tym radzić jak mnie, słuchając swojego wywodu bardzo bardzo ciekawego myślałem o Annie przygodach ich teologa, który próbowały Boże jeszcze próbuje włączyć się w swój dyskurs jest inny kontekst, ale myślę że, że powaga sytuacji był to uzasadnia myślał i hańba pisze mec czuł, który od lat siedemdziesiątych włącza swoją teologię Annie problematykę Holokaustu tego co się zdarzyło on był świadkiem, bo jest 2008 . roku, więc jako nastolatek podobnie jak Ratzinger brał udział w wojnie wcielony do Wehrmachtu i t d. i nie da się do wspólnej biografii Ratzingera Limy cała pokazują jak różnie można sobie radzić z tym doświadczeniem traumatycznym, gdy Metz miał zacząć uczyć się w pod koniec lat siedemdziesiątych w Monachium Ratzinger był bis wtedy kardynałem zablokował jego katedrę nie chciał, żeby Metz tam uczył dlaczego, bo mec wprowadził do swojej teologii autorytet cierpień cierpiących pamięć meldunki pamięci i to z racji liderowi nie pasowało do jego teologii i chrześcijaństwa triumfującego chrześcijaństwa, które ma on podnosić na duchu dawać poczucie godności do Pszczyny i niechętny był do dekonstrukcji tego mitu chrześcijańskiego, o który ucywilizować nam świat mec wprowadza tutaj ten element takiego Sokrates niskiego o bon Ka, który gryzie się i sądzę że, że to tłumaczyć trochę, dlaczego i wczasach Wojtyły i w czasach Ratzingera i Pawła VI z takim trudem ta ciemna strona kościoła poddawała się takiemu poglądowi, jakiego sobie dzisiaj życzymy to znaczy, że jest to część naszej tożsamości i radzenie sobie z nią nie oznacza pójście do spowiedzi i wymazanie tablicy i zaczynamy od nowa tylko próba wejścia do korzeni tak jakby Martel powiedział to kłącze trzeba jakoś usunąć zobaczyć z czego ona wyrasta, a wyrasta właśnie z tej źle i uporządkowanej seksualności PiS hołubi ich relacji władzy to znaczy, że ja kreacji gier czy Wojtyła czy ktokolwiek ja decyduję czy tych ze swoimi rewolucyjnymi ideami może w imieniu tej samej instytucji cokolwiek mówić czy nie to nie jest wymiana opinii to jest 1 przekaz, a inne mają bycie wyciszone wyrzucane poza nami jest jak sądzę, że jeśli ja z mojej perspektywy antropologa kultury nie teologa jeśli witam ten film z Nysy kieleckiego jako jako przełom to właśnie, że on umożliwił wejście do EBITDA do debaty publicznej głos ofiar głos ludu cierpiącego, a właśnie w wyrwie, jakby ten typ te podstawy do tego, żeby chronić w imię zachowania autorytetu w imię zachowania świętości nie nie można kosztem ofiar kosztem ludzi cierpiących usprawiedliwiać no właśnie grzeszne struktury kościelne bony są grzeczne jak 1 z autorów napisał prawdę, że test grzeszne błędne fałszywe struktury umacniające grzechy krzywdę, więc dajmy głos ofiarom patrzmy w ich o 3 i róbmy wszystko, żeby te instytucje się zmieniło w na koniec jeszcze zapytam czy twoim zdaniem okoliczność, że dno właściwie w tym filmie dostajemy to wszystko wprost podane pokazane także już nie sposób tego zanegować i że zapewne ruszy lawina już ruszyła lawina kolejnych historii Sekielski zapowiada, że zrobi kolejny film jesienią ukaże się książka no i już słyszałem, że do fundacji nie lękajcie się zaczyna dzwonić po prostu kilkanaście osób dziennie i zgłaszać się ze swoimi historiami, bo to po prostu też jest niezwykle ważne, że osoby, które występują w tym filmie się zdecydowały wystąpić z otwartą przyłbicą pokazać się powiedzieć to jest po prostu też w nowiu Kazia czy należy im się naprawdę za to wielki podziw, ale to powoduje że, że może to innych też zacznie ośmiela się więc, że żal, że naprawdę czeka nas prawdopodobnie by sala im której, której nawet biskup Głódź nie mnie nie ma się w stanie zatrzymać czy to myślisz, że zadziała może zadziałać także jakaś część katolików ludzi, którzy w kościele funkcjonują identyfikują się z nim i mają dzieci no po prostu na prostej bardzo zasadzie, że od dzieci będą się bać nie pozwoli na to, żeby np. biskupi czy hierarchowie właśnie dalej na tę sprawę pod stół zamiast sali, że ceny ogrom tych historii może wywołać, jakby w samych wierzących rodzaj takiego impulsu do tego, żeby po prostu mu do zmiany zmusić ludzi no takie głosy się pojawiły ze strony katolików tych zaangażowanych w otwartych przejmujący był przed kilku dniami list otwarty Bogdana Białki nic kich fundacji imienia Jana Karskiego on wprawdzie, że zwrócił się da dała do osób konsekrowanych, więc kleru zakonników zakonnic i t d. że zróbcie coś, żeby tych biskupów z własnego grona usunąć tak, bo to w waszej mocy jest nie pozwolić, żeby oni dalej w waszym waszym imieniu te instytucje karali ja myślę, że to jest bardzo ważny głos z terenu, o których pytasz to znaczy ludzi świeckich ach, jak pamiętamy moje doświadczenia Zachodu, gdzie jest bardzo mocny ruch jest Indyk jeszcze my jesteśmy kościołem to głównie powstało w krajach i niemieckojęzycznych dlatego o tej nazwie Myśla, ale też we wszystkich innych już mutacje i pamiętam, jakim trudem moi znajomi, którzy liczyli, że ja się w to włączy się jak wystąpień zakonu 15 lat temu ja nie wierzyłem, że polskie społeczeństwo jest gotowe, żeby podmiotowo od swoich sprawach w ramach kościoła mówić ja podobnie zresztą jak inni moi koledzy, którzy zastawili kapłaństwo Magic znaliśmy na tyle opór materii, że wiedzieliśmy, że Polska jest inna w tej chwili jestem skłonny twierdzić, że być może polscy katolicy świeccy i zaczną we własnym imieniu w imieniu własnych dzieci domagać się niebezpieczeństwa dla swoich dzieci i bardziej transparentnych zasad funkcjonowania np. różnych formy nie wiem rekolekcji oaz i t d. bo obok bata do tej pory było one na nasz żywioł puszczane taktyce widzieliśmy zresztą też na tym filmie, że księża mogli mnie jej braci dzieci nie wiem na noc i nic nie działo no bo to jest ksiądz wyjeżdżać niejasna jest z dziećmi na wakacje, bo to jest ksiądz będziemy się, że ta ten rodzaj kontroli społecznej jest jej zasięgu Narew bardzo dziękuję to jest zaś Stanisław Obirek antropolog kultury niegdyś jezuita on już od 15 lat w nie na 1 z komentatorów występujących w filmie tylko nie mów nikomu Tomasza Sekielskiego Marka Sekielskiego rozmawialiśmy o tym filmie jego wpływie na polską rzeczywistość bardzo dziękuję raz jeszcze teraz będą informacja po informacjach dr Paweł Bogu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA