REKLAMA

Reżyserka Ewa Rucińska o polskiej prapremierze spektaklu „Tylko koniec świata” Jean-Luca Lagarce’a, w Teatrze Ludowym w Krakowie (wersja rozszerzona)

Data emisji:
2019-05-15 14:40
Audycja:
Krakowskie Przedmieście
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
18:22 min.
Udostępnij:

Louis po 12 latach nieobecności wraca do domu, by powiedzieć rodzinie, że umiera - to punkt wyjścia do spektaklu "Tylko koniec świata" , przygotowanego przez Ewę Rucińską na scenie pod Ratuszem Teatru Ludowego w Krakowie. Autorem Rozwiń »
rodzinnego dramatu jest Jean Luc Lagarce - twórca, którego sztuki we Francji są wystawiane najczęściej po Molierze i Szekspirze. O postaci Lagarce'a, głównych motywach dramatu Łukasz Wojtusik rozmawia z Ewą Rucińską. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

z Krakowa tak państwu potrzebne, że po pierwsze, idzie młodość po drugie, idzie nowość i o tym, będziemy rozmawiać m. in. w audycji krakowskie Przedmieście Szanowni państwo 18 maja na deskach teatru Ludowego na scenie pod ratuszem na premiera sztuki, której autorem jest Jean-Luc le Gac ma w reżyserii tłumaczeniu Ewy Rucińskiej tylko koniec świata państwo ten tytuł może kojarzyć się tu mam wrażenie ze słynnym filmem, a Xaviera Dolana, który zdobył między nimi Rozwiń » grał kina na festiwalu off Camera film zatytułowany to tylko koniec świata Ewa Rucińska młoda zdolna reżyserka, której spektakl można zobaczyć m. in . w teatrze studio i Anna w teatrze imienia Stefana Żeromskiego w Kielcach jest moim państwowości dzień dobry kinowych megaherce znalazł ciebie czy ty Jean-Luca i chyba było nam dopisane można powiedzieć ja odkryłam Garcia będąc we Francji na studiach aktorskich, które były moimi pierwszymi studiami i po prostu spotkam się z nim w szkole w Paryżu, realizując kilka jego teksty jako aktorka po pierwsze, no i otworzyły się dla mnie nowe przestrzenie literatury w tym momencie też obok innych no bo obok obok modela np. który zobaczą zupełnie na nowo trochę z innej z innej perspektywy no ale ten na gaz zrobią na mnie niesamowite wrażenie pomyślałam właśnie się takiej literatury w Polsce teatralnej to my nie mamy nie mamy dla 3 go, bo ich jednak wydaje mi się, że poszczególne figury, które w tym spektaklu się pojawiają są nam dziś znane mamy mało domowy dramat wszystko zamknięte w dość kameralnej atmosferze postaci, które gdzieś też mogą nam przywodzić namyśl inne postaci jest trochę jak u Czechowa jest powrót syna marnotrawnego język to jest to co go odróżnia wydaje mi się, że także to jest przede wszystkim język, ponieważ to skojarzenie Czechom lwowskie zresztą tak jak tak jak może państwo, przechodząc do teatru Ludowego będziecie mogli zobaczyć przeczytać w programie też to też skojarzenie Czechowskie ona jest takie pozorne, bo ten Czecho w tak naprawdę tak naprawdę to jest taka pierwsza warstwa, a my jak rasowy jest bliżej dożynek tam domek kata boją UNESCO wręcz pytam się rzeczywiście rzeczywiście dzieje bardzo dużo rzeczy w języku formułowaniu myśli samoświadomości postaci w próbie nazwania w wierze w to, że proces, że sam proces nazywania rzeczy na bieżąco jest już jest już kreacją pewnej rzeczywistości, więc jest to język dość specyficzny, a w klasztorze ziela Garus właściwie co jest fascynujące w jego dziele on napisał właściwie wiele kolejnych razy 1 ten sam dramat, który w których, który zawarł pod różnymi tytułami których, który posiada duże części wspólnych i właśnie opowiada o tym, powrocie syna marnotrawnego jest to zresztą opowieść oparta na wątkach autobiograficznych do tych wątków jeszcze wróci jak przyznaje, że zaprosi cię z 2 powodów takich podstawowych do rozmowy pierwszy jest taki że, gdy przeczytałem, że we Francji z najczęściej wystawianym w okresie pisarz dramatopisarz pomoc, jeżeli Szekspira, a w Polsce z kompletnie nieznane i mamy oto prapremierę na deskach teatru Narodowego na scenie pod ratuszem spektaklu tylko koniec świata to on szanse, że żyjemy w 1 kulturze zachodnioeuropejskiej jednak cały czas mamy wiele do odkrycia no i na szczęście mam szczęście, że możemy cały czas to coś się coś nowego odkrywać, bo inaczej byłoby nudno ci, którzy widzieli moim zdaniem bardzo dobry film Dolana będą zachwyceni znudzeni zaskoczeni, bo jednak takie byłyby kalki popkulturowe, kiedy idziesz na coś już widziało w innej interpretacji w taki transformacji lat do innego medium nogi same się narzucają tak jak na pewne płynący z tak tak będę w matce ma odnajdywał tom matka, którą zaproponował mi Dolan zapewne tak natomiast wydaje mi się to, czego państwo nie wiecie nie znając dramatu to torze Dolan jednak dokonał pewnego wyboru, a oś spektaklu jest oparta na narracji na narracji głównego bohatera, czego tak silnie w filmie nie ma firm wydaje się skręcać w stronę w stronę bardzo psychologiczną, chociaż też podkręconą do pewnego wymiaru takiego wręcz ekspresjonistycznego czasami w obrazie prawda nigdzie indziej, gdzie Dolan kreuje bardzo bardzo konkretny świat bardzo też wystylizowany natomiast jeśli chodzi o teatr to rzeczywiście ta narracja teatralne i dramat sam w sobie brzmi lekko inaczej i to się polskie państwo postaramy to postaramy pokazać, a z drugiej strony zdołano staraliśmy się czerpać to co uważamy, że musi świetnie bywało w liście tym zainspirować w jaki sposób, ale oczywiście media filmowej mediom teatralnych są kompletnie różnej i myślę, że ta transpozycja wygląda zupełnie inaczej, ale są też rzeczy, które uważam, że muszę mniej udały bądź były podyktowane jakimiś wyborami niezbędnymi dla tej produkcji i my to zmienimy nie będziemy się wcale wahać ani bać tak to nie Ewa Rucińska skrytykowała w sensie pozytywnym man film Xaviera Dolana, który wygrał w Cannes Chiny jak tylko powiem, że Ciudad tylko koniec świata wygrała konkurs podczas ubiegłorocznego festiwalu młodych reżyserów organizowanego wspólnie przez Akademię sztuk teatralnych w Krakowie i teatr ludowy Sojusz nagroda to możliwość zrealizowania premiery na deskach teatru Ludowego tak jest to zwykle bardzo ciekawy program dzięki temu możemy z Cracovią oglądać młodych twórców i ma bardzo ciekawe spektakle, a teraz trochę o osobach dramatu chciałbym powiedzieć, ponieważ jeszcze państwu zdradzić zbyt wiele aut w tym, którzy nie oglądali film Dolana to się należy główny bohater przyjeżdża po kilkunastu latach do swojego domu, aby zapowiedzieć swoją śmierć są takie wrażenie oglądając dla nas że, że także, aby trochę przekonać czy nadal jest panem swojego życia gór bohater to jest Louis artysta twórca, który niewiele ma do powiedzenia, ale wiele do wysłuchania i to jest ciekawa paralela z życiem samego samego z samego PiS pisarza, ponieważ lubi jako bohater przygląda się sytuacji miał takie wrażenie, że sam trzyma ASA w rękawie w postaci informacji, że niedługo umrze i sam podyktuje nam by czy ten punkt kulminacyjny się wydarzy byłby czy nie w przypadku życia błaga sąd się dowiedział w pewnym momencie, że jest ma wirusa historia i dziś ma AIDS i my, że umrze, a ta inna para jest taka, że sam wywodził się do takiej rodziny powiedział mu korzeniach robotniczych dokładnie tak dokładnie tak zresztą Echa są bardzo konkretne swych utworach, dlatego że wydaje nam się, że można wręcz odnaleźć tę samą fabrykę narzędzi, w której pracowali jego rodzice w fabryce, której pracuje jedno z postaci dramatu, czyli osoba brak talentu pana to taki bardzo subtelnych paraleli jest bardzo dużo jest pierwsza oczywista w parze lub jej, czyli alter-ego nadgarstek, który pojawia się w w kilku dramatach jako główna postać jest pisarzem jest artystą, który mieszka mieszka w dużym mieście rzeczywiście powraca do tej rodziny po latach skład rodziny również jest odpowiednikiem składu rodziny rzeczywistego samego autora MEN dramat został napisany w 1990 roku Lagarde chyba dowiedział się swojej chorobie w myśl o około 81006 . umiera w dziewięćdziesiątym piątym do tego 90 tego piątego jeszcze w dziewięćdziesiątym czwartym napisze kolejną wersję tego samego dramatu jest też kilka rej inna to nazwa się odległa kraina też nie jest przetłumaczona na język Polski, a także napisał bardzo obszerne dzienniki, w których właściwie też pojawiają się bardzo podobne wątki bardzo podobne wydarzenia, więc często w teatrze francuskim n p . dzienniki są miksowania z jego dramatami, ponieważ to podobieństwo tej biografii i dzieła jest tak duża i tak silne i będzie w swoim spektaklu idylla niedzielne przejażdżki autem czy myślisz, oceniając czy w samochodzie między braćmi Dragon SP 4 i myślę, że taki myślę, że ona będzie 1 z z dużych pozytywnych zaskoczeń tego spektaklu i bardzo na nią czekam na grze będzie bardzo obecna taryfa na zdecydowanie mam takie wrażenie Niewiem ile, bo nie znam tekstu w oryginale, a ty go znasz tłumaczyła się, więc możesz im podpowiedzieć na ile w formule Garcia te opowieści domowe działają jak zaklęcia, które wyzwalają emocje na ile to jest wpisane w ten tekst, bo to jest taka rzecz, która też kojarzy mi się z tą opowieścią to główny bohater przybywa jest oczekiwanie na niego jak na artystę czy znam jego siostra, której nie widział, bo urodziła się, kiedy już wyjechało opuścił dom ma jego wizje zbudowaną na podstawie wycinków gazet Anduła ma też jego wizje na budowaną z jeszcze innych historii podobnie żona była na euro nie znam w ogóle tak na autyzm legendę rytualnych opowieści dopieszcza matka Luiza w wydaje się, że rzeczywiście wszystko tutaj jest zaklęta w słowach, bo rzeczywiście Lagarde dokonuje też pewnych świadomych powtórzeń pewnych pewne zwroty powtarzają się i wyzwalają kolejne wydarzenia pewnym takim motywem przewodnim tego spektaklu jest sformułowanie mam się dobrze i myliłby się w sumie martwiąc, które właściwie jest determinowane przez bohaterów non stop oni też sobie kradną bardzo dużym i kradli kradną sobie język to znaczy pożyczają od siebie zwroty nawzajem też w dramacie jest to rodzaj komunikacji też wewnętrznej i ten język rzeczywiście wyzwala wydarzenia, że od języka zaczyna się cała cała cała magia i wydają się Pisarska łgarstwa, ale też sceniczna gramaturze te, że te słowa zaklęcia prowadzą ten dramat poza tym też to narracja lub jego, która jest bardzo obecna w teatrze to znaczy to lubi swoją opowieścią prowadzi nas po tej rodzinie w filmie, którzy we, który państwo może znać jest także on nam opowiada jedynie prolog mówić co się wydarzy, a następnie wydarzenia dzieją się sam on jest obserwatora on jest obserwatorem tutaj jest lekko inaczej, dlatego że rzeczywiście jest także ten narrator komunikuje się z nami trochę nam ten świat przedstawia w nim także wydaje mi się, że już dla takiego widza który, który będzie znał film to będzie, jakiej swego rodzaju dopełnienia ten spektakl nowe jednak odkryć, dlaczego to jest też tak chciał powieść w teatrze bardzo często obecna szczególnie w tym teatrze domowego ogniska tak bym go nazwał dość perwersyjne, dlaczego ciągle teatr pokazuje nam, że nie potrafimy przerabiać historie rodzinne, że nie potrafimy wyzwolić się z ról, które ma w rodzinie są nam rozdane i nie potrafię powiedzieć sobie wprost pewnych rzeczy, dbając o to by emocje niezawodne od lat mamy tak myślisz no to jest pytanie, które sobie zadajemy intensywnie ostatnimi tygodniami i chyba też wszyscy łapiemy się na tym że, że też nie Amy nie jesteśmy sami w stanie wyzwalać z tych ról to jest pytanie oto taki pierwotny bunt, który nas wszystkich jest, w których Bad drzemie w tym dramacie pod spodem podpis pod tymi wszystkimi wydarzeniami, które możemy nazywać buntem przeciwko śmierci w przypadku lub jego, ale też w ale wydaje mi się, że też w przypadku łupów resztę rodziny też swego rodzaju bunt przeciwko śmierci takiej takiej duchowej pewnemu zastanie sytuacji, w których są tu czują się uwięzieni i zadłużeni na to pytanie, dlaczego tak jest chyba nie mam odpowiedzi, gdyby ta od lat żegnała powierzać mu dobrze farby specjalne bronią dobrze dobrze grał fair i doznał bale specjalny newsroom powinien być lider po to, poszukajmy jeszcze 1 odpowiedzi to jest drugi wątek i powód, dla którego 4 zaproszenia, bo tym spektaklem też chcecie pokazać się w Krakowie, ale nie tylko jeśli dobrze rozumiem, że jest to to duża przestrzeń w opolskim teatrze wśród widzów kompletnie niezagospodarowana to jest oczywiście moja subiektywna, ale mam nadzieję trafna opinia i przekonanie, że ta młodzież w wieku 1316 lat od polskiego teatru dostaje tak naprawdę bardzo niewiele o nich często są młodzi ludzie, których nie warto już za zabrać na Marsie co posła gąski, a z drugiej strony są jeszcze za mało dojrzali np. na nie wiemy bardzo czasami eksperymentalne odczytania klasyków i nagle okazuje się, że oni są to sygnał bezdomni trochę w Polskim teatrze zgadza się i rzeczywiście to jest tekst, który zresztą zresztą, o czym rozmawialiśmy w teatrze tekst, który pojawi się nowe okna francuskie maturze u nas chyba rzecz do nie do pomyślenia, by pojawił się na maturze tekst bardzo autobiograficzne opowiadające o rodzinie, a także opowiadający jeszcze jeszcze o umieraniu na AIDS było nie było nie było tak orzekł, że jest to mogłoby się pojawi może Masłowska miejmy nadzieję, że mogłoby się pojawić natomiast na to jest rzeczywiście jest tak, że to jest taka przestrzeń, która dziś wydaje się, że Ula Garcii z takim autorem który, który mógłby, który ma potencjał odczarowania teatru to zresztą to co się stało, bo chcesz też co obserwowałam we Francji, bo po po wyjściu z filmu Dolana niesamowite zainteresowanie tym dramatem w teatrze, bo on zawsze był wystawiany od zawsze był wystawiony w te kolejne wersje tych wydarzeń po kolejne wersje tego spotkania też były wystawiane Jonasza cieszyły powodzeniem teatromanów dorosłych widzów natomiast rzeczywiście odstaje eksplozję zainteresowania filmem i twórcą, bo Dolan jest jednak twórcom, których młode pokolenie się z już załapują się, jako że też jest bardzo bardzo mu o tym, młodym filmowcem to rzeczywiście rzeczywiście coś takiego się stało, że bardzo duże zainteresowanie młodzieży spektaklami i jest także i i właściwie głównie młoda widownia teraz szturmuje salę, więc mam nadzieję, że my nam też uda się trochę tego efektu przenieść i że że pokażemy, że teatr im też jest w stanie opowiadać o naszych problemach naszych emocjach o naszej małej codzienności tych problemach, które może innym wydają się błahy o wydarzeniach, których dla innych nie ma, które są niewidzialne, że młody widz się w tym odnajdzie i będzie i poczuje się w teatrze jak u siebie no może poczuć dzięki temu, że będzie mu zadawali pytania niekoniecznie dawali pakiet gotowych odpowiedzi, a dokładnie tak jak pozbyć się ran ne młodą zdolną reżyserką w przestrzeni ma dokładnie nazwę polskiego teatru, a jej mało, kto teraz powie, że dużo pieniędzy, że to zwykle bardzo fajne, że duży budżet tak, że jest to jest teraz wszystkie wyżej wymienione są wszystkie wyżej wymienione okoliczności poza tym dużo czasu wolnego dużo czasu na scenach pobyty w domu to jest przełom w niewątpliwie przygoda ten zawód cynik ciężko powiedzieć ciężko powiedzieć, jaki on jest dla dla dla dla dla starszych kolegów i dla enklawy dla węgla dla autorytetów moich nogach noszenia noży natomiast osobie mogę powiedzieć, że jest to jest to zawód którymi niezmiennie dostarcza satysfakcji jest troszkę inny, ponieważ ja zaczynałam w niej swoje pierwsze spektakle robią rzeczywiście we Francji w Paryżu tam zaczynałam i rzeczywiście poznaję jego poznaje trochę inną stronę w Polsce w Polsce tego zawodu trochę wszystko inaczej trochę wygląda, ale jest to równie ekscytującej równie ciekawe także na podróż i przygoda podróże przygoda, w której Ewa Rucińska będzie proponował polskiemu widzowi nowe odczytania francuskich klasyków jak choćby Świętoszka albo proponowała artystów jeszcze w Polsce mam wrażenie nieodkrytych taki jak omawiane przez nas na gaz miejmy nadzieję i m. in . ponieważ po, ponieważ inne inne dziedziny także nie zajmuje natomiast powiedzmy możesz je, że spektakl ostatnia premiera w teatrze studio to było miasto białych kartkach z Rządza Sara Mago, czyli portugalski noblista powieść rzeka podobna do dotychczas sopockich natomiast natomiast jest to teren, na które zwraca szczególnie uwagę i czuje z nim bardzo silne powiązanie ich tak samo jak w we Francji zależało mi na tym, żeby debiutować tekstem polskim tak samo tak samo rzeczywiście rzeczywiście w Polsce zależy mi na promowaniu gdzieś literatury francuskiej jest, toteż język, z którym który miał się komunikuje, którą w, którym od, w którym tłumacza dlatego też ma możliwość odkrycia pewne rzeczy dla polskiego widza to jest realizowane reżyserki, że czujesz z tą koszule bliżej ciała, które jest językiem, w którym no porusza się naturalnie autor, bo częste są także dostajesz tekstu jest takich przekłada się o transkrypcję tak tutaj możesz masz to wtedy do czynienia ze słowem, którego możesz użyć w kontekście ma przekładu na tekst teatralny właśnie tak, by jednocześnie zaprogramować sobie już jakąś część tego co ma do zrobienia scenicznie ZAK prezes zgadza się i rzeczywiście tak było też było także, że przy tłumaczeniu istnieje 1 oficjalna wersja tłumaczenia natomiast druga jest taką moją prywatną osobistą która, która gra rzeczywiście nam służy w pewien służy w pewien sposób dotyka już do tej konkretnej inscenizacji ale, ale też jest także że, słysząc pewne zwroty pewne sformułowania mam mam w uchu ich odpowiednik oryginalny i im róży i czas i czasem próbuje też wytłumaczyć aktorom wiele rzeczy jeśli chodzi jeśli jest jeśli chodzi o styl wypowiedzi o rodzaj wypowiedzi także także poprzez to jak ona właśnie w języku oryginalnym byłaby od 3 odczytano na co musimy znaleźć rodzaj transkrypcji w języku polskim takie zdanie, które najbardziej zostało mi w głowie z filmu dolar ma to zdanie, które matka wypowiada, żegnając się z synem to zdaniem następnym razem będziemy lepiej przygotować ratusz obiecuje, że następnym razem najlepiej przygotowane, ponieważ już będziemy po premierze zobaczy twoich spektakl tylko koniec świata w spektaklu autor tekstu jest Jean-Luc le Gac ma w reżyserii tłumaczeniu Ewy Rucińskiej na scenie teatru Ludowego na scenie pod ratuszem ma już 18 maja premiera Ewa Plucińska reżyserka tego przedstawienia była moim państwowość wielkie dzięki dziękuję bardzo no oczywiście karierze Ruciński innych młodych reżyserek tygrys trudno się bacznie przyglądał co obiecują obiecałem, a teraz obiecuje informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA